Advertentie | |
|
![]() |
|
Dus wat wil je daarmee zeggen? Ik zeg toch dat je echt in Hem moet geloven? Ik denk alleen dat ik het anders had moeten formuleren, ik weet alleen niet meer precies hoe die spreker dat gisteren op Opwekking zei. Iets anders in ieder geval!
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het heeft een reden waarom het gros der atheïsten (of voor mijn part agnosten) niets tegen geloven heeft maar wel tegen religies. Doe er je voordeel mee.
||
Citaat:
Jezus is de zoon van God die voor ons op aarde is gekomen maar hij wel deel van de 3 Eenheid, God, de Zoon en Heilige Geest!
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed als je het niet zo bedoeld hebt dan hoef je je niet aangesproken te voelen.
||
@C-man:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-06-2009 om 10:45. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Het vagevuur vind ik wat betreft praktische-geloofs-leer bruikbaarder. Mensen worden na hun dood vergeven voor hun misdaden als ze hun straf hebben uitgezeten. Dat klopt echter compleet niet met de reformatorische leer dat men niets kan doen om de zondigheid van de mens te verminderen, en dat we allemaal de genade van God nodig hebben. Voor mij dus niet verenigbaar met mijn Godsbeeld en mensbeeld. |
![]() |
|||||
Citaat:
1re·li·gi·eus bn, bw godsdienstig, vroom 2re·li·gi·eus de; m,v -euzen kloosterling(e) ge·loof het; o -loven 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst Vandale maakt een onderscheid maar op een vreemde plek; ge·lo·vig bn, bw een godsdienst aanhangend ge·lo·vi·ge de; m,v -n belijder ve geloof Dus ja; strikt genomen is het als synoniemen te gebruiken, ben je erg gelovig kan dus ben je erg christelijk betekenen, echter ik vind dat het onderscheid duidelijker kan liggen het verschil is immers evident: nl; het verschil tussen godsdienst en geloof, het zit hem in het woord dienst. Kijk religieus kan ook vroom betekenen, maar het is niet alsof elke religieus persoon vroom is. Citaat:
Dat je er praktisch niets aan hebt is je gegeven maar dat is de rest m.i. natuurlijk ook niet; buiten dat het mooie grond voor zelfevaluatie oplevert en stof tot nadenken geeft. Citaat:
en Hoe bepaal je wat god exact als 'zondig' beoordeeld en in/op welke context/moment/achtergrond, in hoeverre is de mens van nature zondig en dus eigenlijk helemaal niet zondig (ik hoop dat je deze zin begrijpt). Hoeverre geldt dat voor andere dieren en waar zit in het andere geval de grens tussen mens en dier, redenatie, communicatie, duimen? Ik bedoel in hoeverre kan jij filosofisch als mens op zijn "rechterstoel" gaan zitten en je eigen lot evalueren; en belangrijker is omdat dat moeilijk c.q. onmogelijk is dat de reden dat veel gelovigen een religie aanhangen zodat ze dat "zitten op de rechterstoel van god" aan kerkvaders over kan laten en ze daarmee onbedoeld die kerkvaders macht geven die ze niet kunnen en nooit zouden mogen hebben. Citaat:
Hierdoor lijkt genade me, zonder alternatief, inherent aan het proces.
Laatst gewijzigd op 04-06-2009 om 00:59. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
De zondigheid is een "staat" van de mens zoals dat heet. De mens is door "de val" (de zonde van adam en eva) zondig geworden. Dat is wat de mens 'is', zoals een boom van hout, en een spijker van metaal. Gevolg daarvan is dat de mens gestraft behoort te worden door God. Echter, doordat God genadig is werd Jezus gezonden zodat die kon sterven. (opdat mensen die daarin geloven niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben.) (vrij vertaald is dat 'de leer') Citaat:
De grens tussen mens en dier is vrij strikt. De hele schepping is bij de zondeval qua staat zondig geworden, maar alleen de mens kan desondanks via Jezus genade vinden. Citaat:
Citaat:
P.S. staat mag je ook lezen als status of toestand. Laatst gewijzigd op 05-06-2009 om 21:51. |
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Wederom niet de gelovigen zelf zitten hier fout behalve dat ze een eenheid zoeken en daarmee zonder intentie de mogelijkheid tot misbruik creëeren. Hierbij zijn natuurlijk uitgezonderd die religieuzen die bewust "zieltjes winnen", kampen organiseren, menen dat je dit of dat boek in die of deze context moet lezen. Ik heb wel enig onderscheid in welke groeperingen ik het minst kan hebben, maar weet dat dingen als de branche davidians of een scientologykerk slechts kan bestaan vanwege het precedent van andere "groeperingen van eenheidsgezinde geloofsleer" Met het gevolg: onderdrukking, marteling, moord, oorlog, overbevolking, gemakkelijkere verspreiding van bepaalde ziekten, oplichterij, mishandeling etc etc etc. Citaat:
Citaat:
"het is in de loop der jaren bijgevijld, opgepoetst en aangevuld" geeft al weer dat er geen singulair godsbeeld bestaat, zelfs al neem je een enorm kleine groep van 2 mensen. Dit heb ik al eerder gezegd maar ik wil nogmaals onderstrepen dat ik dankbaar ben voor de reformatie; het was en blijft immers een der eerste momenten waarin vrijdenkers en realisten naar een beter en individueler godsbeeld gingen zoeken nadat de griekse/romeinse filosofiewetenschappen hardgrondig door de katholieke kerk de grond in werden geboord. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
dit is ook waarom ik de zondeval niet als hoedanigheid zie van de mens waarbij de "eigenlijke" mens zondeloos is maar een eigenschap van de mens waarbij de "eigenlijke" mens exact is zoals wij; vol zonde. Voornamelijk meen ik dat omdat mensen vaak van te voren niet weten of wat ze gaan doen zondig uitpakt of met respect tot wie. Ik probeer mezelf altijd af te vragen waarom als god ons niet zou "willen" zoals we zijn, we dan zo zijn zoals we zijn... Het antwoord daarop is uiteraard stevast; we hebben vrije wil gekregen en die misbruikt; maar dan zeg ik; als god ons dus de mogelijkheid heeft gegeven te "misbruiken" is het dan geen logisch gevolg dat dat dus gaat gebeuren, wist god daarom dus niet exact dat hij de mens zondig maakte en deed hij dat niet juist teneinde de mens te maken zoals hij is. Citaat:
Zo niet; hoe kan een god dan verwachten dat wij met de beperkte redenatie die wij hebben wel de juiste afwegingen kunnen maken. (ik wens jezus even buiten dit debat te laten omdat ik dat nog altijd een farfetched onzinexcuus vind om niet na te denken over bovenstaande, bovendien legt bovenstaande de nadruk op het OT en niet het NT, als je wilt: waarom kunnen dieren via jezus geen genade vinden en waar is de onderbouwing dat jezus voor genade-doeleinden "bedoelt" is, itt. een leermoment in de mensheid.) Citaat:
Zondig handelen is een ander verhaal en wordt bepaald door de heersende status quo, kruidendrankjes maken is bv. erg zondig in middeleeuws europa en nu koop je ze in de supermarkt. Citaat:
bovendien geld mijn idee erover ook voor dieren waardoor (nogmaals) die strikte grens niet nodig is en het derhalve beter te rijmen valt met bevindingen over de natuur. Citaat:
Ik ga niet uit van een volledig voorbestemde wereld daar de natuur het tegendeel bewijst, er zijn bepaalde voorwaarden waar een hoeveelheid aan mogelijkheden uit kan voortvloeien. Maar als iets een gevolg is en het is geen keuze dan is er desondanks nog minder reden om aan te nemen dat er een alternatief is voor genade en des te meer reden om aan te nemen dat die genade inherent is aan het proces "bestaan" Want immers als het een onvrijwillig gevolg is liever dan keuze dan heb je er feitelijk geen invloed op en valt die invloed je ook niet te verwijten.
|||
Citaat:
Maar hoe dan ook. Waarom worden mensen gestraft voor iets waar ze in geboren zijn, namelijk zonde. Dat is hetzelfde als mensen straffen omdat ze twee benen hebben. Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
hemel en hel, ieders vrije keuze Donderzoon | 10 | 03-12-2006 20:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Hemel en aarde, water en zand wilookmeepraten | 2 | 07-09-2005 19:42 | |
Hoe ziet de hemel er uit? xsten | 36 | 24-07-2002 11:44 | |
Hemel en hel bambykill | 7 | 17-05-2002 10:41 | |
Verhalen & Gedichten |
De allerlaatste keer; Stiekem voorbereid; De hemel kan wachten; Ster met een traan.. star9 | 4 | 04-02-2002 18:45 | |
ARTistiek |
de engel brak in de hemel binnen murwari | 11 | 12-07-2001 22:11 |