Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat noemen we dus metafysiche onzin. Beetje achterhaald idee(lees Immanuel Kant maar eens met zijn Kritiek van de zuivere rede') nog om over het bovennatuurlijke te praten. Metafysica komt tegenwoordig in de filosofie ook nog maar erg weinig voor. Je pretendeert een stelling en kunt het in geen enkele manier verifiëren. Dom giswerk en maar iets roepen want je kunt het dan nooit fout hebben. Nee dat gedeelte van de filosofie is praktisch allang uitgestorven. Groetjes Ben(die zich liever met zinvollere taken van de filosofie bezig houdt ![]()
||
Citaat:
||||
Citaat:
Pardon??????? Metafysica is nog altijd 1 van de belangrijke onderwerpen binnen de filosofie. Vragen als: "hebben wij een vrije wil?" "waarom is de wereld zoals zij is? en is de wereld wel zoals we denken hoe ze is?" "waarom zijn wij hier? Zijn we hier wel?" behoren allemaal tot de metafysica. En het is nog steeds een vak waarin je kunt afstuderen als je filosofie studeert. Citaat:
Einstein had ook theorieen vol staan met hypothesen die hij nog niet kon bewijzen. Recent is 1 hypothese van hem wetenschappelijk bewezen. Zou deze hypothese echter niet juist zijn geweest, dan was die hele theorie van Einstein als een kaartenbak ineen gestort. Met andere woorden: giswerk is soms nodig Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Mijn zus kwam een keer met de volgende hypothese:
stel je voor je eindigt zo waarin je gelooft? Atheisten die geloven dat hun lichaam ontbonden worden en denken dat er dan ook werkelijk niets is na de dood, zullen dit ook ondervinden. Christenen die geloven dat hun lichaam opgenomen wordt in de hemel (die er dan zo en zo uit ziet), zullen dit ook ondervinden. Boeddhisten die geloven dat hun lichaam zal reincarneren, zullen dit ook ondervinden. Vond het wel een mooie gedachte ![]() Overigens: wat als "tijd" niet bestaat? Misschien is mijn andere ik in een andere dimense iets totaal anders aan het doen... (was laatst een programma over... daarin was een geleerde die meende dat als tijd niet bestaat de relativiteitstheorie en quantum-dynamica in elkaar over zouden kunnen vloeien (en aanvullen). maar nu ga ik te ver off-topic |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
De metafysica is wel degelijk bijna uitgestorven sinds Immanuel kant(al heeft hij dat niet helemaal bewust gedaan) en eigenlijk Karl Popper. Overigens is de vraagstelling van 'hebben wij een vrije wil' losstaand van de metafysica. me·ta·´fy·si·ca (de ~ (v.)) 1 wijsbegeerte die zich bezighoudt met het bovennatuurlijke Jouw vraagstelling behoort tot de geesteswetenschappen en word dus wel degelijk emperisch onderzocht. metafysica is op geen enkele manier emperisch te onderzoeken. Citaat:
nee, dat is geen giswerk. Dat is theoretisch ondersteunen van een hypothese. dat wel degelijk te bewijzen valt. Een vraagstelling als 'wat is er na de dood?' is metafysica. Het is bovennatuurlijk, en op geen ekele manier te onderzoeken. Een vraagstelling als 'Zitten er planten rond ster X?' is natuurwetenschappelijk te bepalen. Het mag dan wel nu niet te verifiëren zijn naar onze HUIDIGE technologische 'gevoeligheid', maar in de toekomst zal dat zeker mogelijk zijn.(het is niet bovennatuurlijk) Alles wat boven de natuur staat en niet te verifiëren is(en ook niet in de toekomst), is metafysica. Groetjes Ben(die het wat minder goed kan uitleggen dan een echte filosoof ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet zeker of er wel of geen tijd is. Er is een 'bewijsvoering' van Stephen Hawking dat tijd wel degelijk zou moeten bestaan. Heeft te maken met de thermodynamica, de psychologische ervaring van tijd en de kosmologische verloop van tijd! ![]() Ik vond het wel degelijk wat hebben overigens! ![]() Groetjes Ben(die zometeen weer gaat lezen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
En wat heeft het tot nut om in hemel of hel te geloven, niks, helemaal niks. Ik leef gewoon nu en wat niet met zekerheid kan bewezen worden ga ik niet proberen uitpluizen, niet?
||
![]() |
Citaat:
Subliem verwoord! ![]() Groetjes Ben(die zometeen al weer naar werk toe moet ![]()
||
Citaat:
"Ben die het wat minder goed kan uitleggen dan een echte filosoof" Wat je van plan bent te gaan doen interesseert mij eigenlijk niet zo veel.. ![]()
||
Citaat:
ontopic: nix, ik kan nix bedenken, zooryy ~
||
Citaat:
Het zelfde geldt voor "Ben die wij missen als kiespijn in deze topic" |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat doe jij dan in godsnaam op een filosofieforum?? Zo niet, wat is dan het 'moraal' van je berichtgeving? ![]() Overigens lees je er maar mooi overheen dan! ![]() Groetjes Ben(die toch zeker zelf kan bepalen hoe hij zijn berichten beëindigd ![]()
Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 13:34. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vreemd hoe mensen je altijd op andere punten moeten aanvallen als het ze inhoudelijk niet lukt. Een teken van zwakte overigens. Groetjes Ben(die toch echt inhoudelijk op deze topic is ingegaan ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Als je trouwens je intelligentie (voor zover die op te sporen is) een beetje gebruikt zie je dat ik je niet aanval, maar je alleen het "vriendelijke" verzoek doe om NIET ZO TE ZEIKEN!!!!! ........................... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je valt mij wel degelijk aan met reacties die nergens op slaan of ook maar enigzins te maken hebben met deze topic. Als je vind dat ik 'zeik' moet je mijn berichten inhoudelijk weerleggen. En niet met dingen aankomen waar ik niks mee kan. En helemaal niet gaan zeuren over mijn 'intelligentie'. Want in dat geval moet je je eigen berichten maar eens nalezen. Jij opent een topic en ik reageer daar op, niks mis mee toch? Of mogen de mensen alleen reageren die dat doen zoal jij dat graag wil zien? Moet je volgende keer even een 'disclaimer' bijvoegen. Erg duidelijk voor de lezers. Kun je er even bij zeggen wat ze mogen zeggen aan welke kant ze moeten staan (jouw kant dus, maar dat is dan vanzelfsprekend he ![]() ![]() Groetjes Ben(die overigens 'atheïst is ![]()
Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 15:13. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind overigens niet dat mijn berichten getuigen van een gebrek aan intelligentie. Ik kraak jouw intelligentie ook niet af, serieus bedoeld, dus laat dat ook bij mij. Je mag zeker reageren op "mijn" topic, des te beter. Ik vind het alleen wel zo leuk als er gewoon serieus gereageerd word. Hoe meer tegenstellingen hier, hoe beter, des te meer discussie. Ik kraak niemand af die een andere mening heeft. Ik vind het echter wel degelijk irritant als mensen over geheel andere dingen beginnen. Groetjes Kir(die verder echt niks tegen Ben heeft ![]() |
![]() |
|
1) Kunnen we kappen met het gejammer hiero? Elkaar wederzijds beschuldigen met debiele toevoegingen als "je had een christen kunnen zijn" of het nog genialere "je zeikt" dragen niet bepaald veel bij. 't Mag wel eventjes, maar ga er niet over door aub.
2) Die afsluiting met de format '<naam>(die ...)' aan het eind van iedere post is niet verboden, maar wel geweldig irritant na verloop van tijd. Demon of Fire mag het van mij best, maar ga 't aub vooral niet overnemen. Dank u voor uw aandacht.
|
Misschien kom je na je dood in een soort droomwereld die voor iedereen anders is. Alleen voor dromen heb je hersens nodig. Als je slaapt zorgen je hersens ervoor dat je verder denkt. Dus dan zou er niets van je overblijven.
maar als er niets overblijft, dan zouden mensen geen geesten kunnen zien of oproepen. Ik vraag me af of je naar je dood nog wel een uiterlijk hebt. Je bent dan lichaamloos. In een hemel zou je elkaar dan niet kunnen zien. Misschien komje dan toch in een droomwereld die voor iedereen anders is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een hemel waar ergens een God troont is onzin, en waar dat mag wezen weet ik ook niet, behalve int bewustzijn van de mens. God is al niet eens een persoon, maar gewoon het leven, de natuur. Na de dood ga je ook niet naar een 'hemel' of iets dergelijks, er is daar gewoon leven, net als hier. Geloof in reincarnatie is alleen maar een poging het leven voort te zetten na de dood, als het geloof te zwak was om te geloven in eeuwig leven. Het geloof beslist, en geloof in eeuwig leven en er zal geen dood bestaan... USENET: i post therefor i am regardzzz, spocky aus berlin Mein Herz brennt! |
![]() |
||
Citaat:
Wat als je in een bepaalde gedaante veranderd; of misschien dat nog niet eens (niks materieels dus), en je andere geesten op een bepaalde manier aanvoelt die voor ons nu onbekend zijn? Wat als we allemaal een soort van lichtpuntjes zijn, die met elkaar kunnen communiceren, liefhebben, e.d. op een manier die wij niet kennen? |
![]() |
|
![]() |
wij zijn zo aangepast aan deze omgeving: we denken in 3d omdat de wereld zich hier zo gedraagt (4d als je tijd meerekent); we denken de halve dag aan sex en eten, die behoeften heb je in de hemel niet meer; je intelligentie hangt hier samen met hoe je hersenen in elkaar zitten en wat voor stoffen er teveel of te weinig in zitten. als je zo door gaat schrappen blijft er eigenlijk niet veel van je over; ook het onderscheid tussen mens en dier vervalt volgens mij; er zijn ook geen eigenschappen meer waaraan je met zekerheid iemand kunt herkennen; ja een naam misschien, maar wat heb je er dan nog aan om je geliefden weer tegen te komen als toch iedereen (bijna?) hetzelfde is? trouwens hoe kun je je vrienden en familie überhaupt herkennen als je geheugen op aarde is achtergebleven?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Het grote vragentopic! Verwijderd | 176 | 22-11-2009 23:03 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
naar de hemel en dan? lawallan | 25 | 30-07-2007 19:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Zonder vleugels bereik ik de hemel ook wel. Ieke | 0 | 03-08-2005 20:53 | |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |