Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 08:51
xsten
xsten is offline
Hoe denk jij dat de hemel er uit ziet? (voor de gelovigen)

of Hoe zou je willen dat een "hemel" er uit zou zien?

Ik zelf geloof niet in een hemel. Ik denk dat de hemel iets is waar mensen zich in moeilijke tijden aan vast kunnen houden, met het idee: "hierna wordt het beter" Ook neemt het de angst voor de dood weg.

Ik denk dat een lichaam uit bepaalde atomen gevormd is en als het zich na de dood ontbind, worden er van die vrijgekomen atomen weer nieuwe dingen gemaakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2002, 18:29
commodo
commodo is offline
zou goed kunnen jah, nog niet over naged8.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 18:52
Kirk22
Kirk22 is offline
er is nog nooit iemand met een 'reisverslag' geweest, dus is alles giswerk.
Ik denk dat er geen hemel is, hoewel ik hoopte dat ik dat wel zou denken.
Oud 16-07-2002, 19:03
commodo
commodo is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
neej, daarom vraagt ze ook: 'hoe denk jij dat de hemel er uit ziet'. En zo'n beetje heel folosofie is giswerk
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 19:11
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

Dat noemen we dus metafysiche onzin.

Beetje achterhaald idee(lees Immanuel Kant maar eens met zijn Kritiek van de zuivere rede') nog om over het bovennatuurlijke te praten. Metafysica komt tegenwoordig in de filosofie ook nog maar erg weinig voor.

Je pretendeert een stelling en kunt het in geen enkele manier verifiëren. Dom giswerk en maar iets roepen want je kunt het dan nooit fout hebben. Nee dat gedeelte van de filosofie is praktisch allang uitgestorven.

Groetjes
Ben(die zich liever met zinvollere taken van de filosofie bezig houdt
Oud 16-07-2002, 20:01
Joris
Joris is offline
De hemel is wat je er zelf van maakt.

~
Oud 17-07-2002, 16:08
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:
De hemel is wat je er zelf van maakt.

~
als de hemel zou bestaan zou het idd dat zijn, iedereen vind iets anders het paradijs dus is de hemel voor iedereen anders
Oud 17-07-2002, 16:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Beetje achterhaald idee(lees Immanuel Kant maar eens met zijn Kritiek van de zuivere rede') nog om over het bovennatuurlijke te praten. Metafysica komt tegenwoordig in de filosofie ook nog maar erg weinig voor.

Pardon???????
Metafysica is nog altijd 1 van de belangrijke onderwerpen binnen de filosofie.
Vragen als:
"hebben wij een vrije wil?"
"waarom is de wereld zoals zij is? en is de wereld wel zoals we denken hoe ze is?"
"waarom zijn wij hier? Zijn we hier wel?"

behoren allemaal tot de metafysica.
En het is nog steeds een vak waarin je kunt afstuderen als je filosofie studeert.

Citaat:

Je pretendeert een stelling en kunt het in geen enkele manier verifiëren. Dom giswerk en maar iets roepen want je kunt het dan nooit fout hebben. Nee dat gedeelte van de filosofie is praktisch allang uitgestorven.

Einstein had ook theorieen vol staan met hypothesen die hij nog niet kon bewijzen. Recent is 1 hypothese van hem wetenschappelijk bewezen. Zou deze hypothese echter niet juist zijn geweest, dan was die hele theorie van Einstein als een kaartenbak ineen gestort.
Met andere woorden: giswerk is soms nodig

Citaat:

Zoals?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 16:27
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Dat noemen we dus metafysiche onzin.[knip]
dat gedeelte van de filosofie is praktisch allang uitgestorven.
thanx Maar Als Thomas Acda roept dat hij denkt dat hij na de dood zijn vrienden denkt tegen te komen 'omdat dat leuker is om te geloven', vind iedereen dat een prachtige redenatie.
Oud 17-07-2002, 16:28
Gatara
Gatara is offline
Mijn zus kwam een keer met de volgende hypothese:

stel je voor je eindigt zo waarin je gelooft?

Atheisten die geloven dat hun lichaam ontbonden worden en denken dat er dan ook werkelijk niets is na de dood, zullen dit ook ondervinden.

Christenen die geloven dat hun lichaam opgenomen wordt in de hemel (die er dan zo en zo uit ziet), zullen dit ook ondervinden.

Boeddhisten die geloven dat hun lichaam zal reincarneren, zullen dit ook ondervinden.

Vond het wel een mooie gedachte

Overigens: wat als "tijd" niet bestaat? Misschien is mijn andere ik in een andere dimense iets totaal anders aan het doen...
(was laatst een programma over... daarin was een geleerde die meende dat als tijd niet bestaat de relativiteitstheorie en quantum-dynamica in elkaar over zouden kunnen vloeien (en aanvullen). maar nu ga ik te ver off-topic
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 17:26
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Pardon???????
Vragen als:
"hebben wij een vrije wil?"
"waarom is de wereld zoals zij is? en is de wereld wel zoals we denken hoe ze is?"
"waarom zijn wij hier? Zijn we hier wel?"

behoren allemaal tot de metafysica.
En het is nog steeds een vak waarin je kunt afstuderen als je filosofie studeert.

[/b]
De belangrijkste onderwerpen in de filosofie op het moment zijn Taalfilosofie en Wetenschapsfilosofie....veel filosofen zijn van mening zelfs dat praktisch alles valt te herleiden tot de taalfilosofie.

De metafysica is wel degelijk bijna uitgestorven sinds Immanuel kant(al heeft hij dat niet helemaal bewust gedaan) en eigenlijk Karl Popper.

Overigens is de vraagstelling van 'hebben wij een vrije wil' losstaand van de metafysica.

me·ta·´fy·si·ca (de ~ (v.))

1 wijsbegeerte die zich bezighoudt met het bovennatuurlijke

Jouw vraagstelling behoort tot de geesteswetenschappen en word dus wel degelijk emperisch onderzocht.

metafysica is op geen enkele manier emperisch te onderzoeken.

Citaat:
Einstein had ook theorieen vol staan met hypothesen die hij nog niet kon bewijzen. Recent is 1 hypothese van hem wetenschappelijk bewezen. Zou deze hypothese echter niet juist zijn geweest, dan was die hele theorie van Einstein als een kaartenbak ineen gestort.
Met andere woorden: giswerk is soms nodig

nee, dat is geen giswerk. Dat is theoretisch ondersteunen van een hypothese. dat wel degelijk te bewijzen valt.

Een vraagstelling als 'wat is er na de dood?' is metafysica. Het is bovennatuurlijk, en op geen ekele manier te onderzoeken.

Een vraagstelling als 'Zitten er planten rond ster X?' is natuurwetenschappelijk te bepalen. Het mag dan wel nu niet te verifiëren zijn naar onze HUIDIGE technologische 'gevoeligheid', maar in de toekomst zal dat zeker mogelijk zijn.(het is niet bovennatuurlijk)

Alles wat boven de natuur staat en niet te verifiëren is(en ook niet in de toekomst), is metafysica.

Groetjes
Ben(die het wat minder goed kan uitleggen dan een echte filosoof
Oud 17-07-2002, 17:29
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Overigens: wat als "tijd" niet bestaat? Misschien is mijn andere ik in een andere dimense iets totaal anders aan het doen...
(was laatst een programma over... daarin was een geleerde die meende dat als tijd niet bestaat de relativiteitstheorie en quantum-dynamica in elkaar over zouden kunnen vloeien (en aanvullen). maar nu ga ik te ver off-topic

Ik weet niet zeker of er wel of geen tijd is.

Er is een 'bewijsvoering' van Stephen Hawking dat tijd wel degelijk zou moeten bestaan.
Heeft te maken met de thermodynamica, de psychologische ervaring van tijd en de kosmologische verloop van tijd! Erg ingewikkeld verhaal.

Ik vond het wel degelijk wat hebben overigens!

Groetjes
Ben(die zometeen weer gaat lezen
Oud 17-07-2002, 17:40
Joris
Joris is offline
Citaat:
autodropje schreef:

als de hemel zou bestaan zou het idd dat zijn, iedereen vind iets anders het paradijs dus is de hemel voor iedereen anders
als je niet weet of de hemel bestaat, kun je niet zeggen dat hij *niet* bestaat. dus dan klopt de theorie nog steeds. Voor degene die er niet in geloven is de * hemel * zwart en leeg ofzo
Oud 18-07-2002, 09:31
xsten
xsten is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:

als je niet weet of de hemel bestaat, kun je niet zeggen dat hij *niet* bestaat. dus dan klopt de theorie nog steeds. Voor degene die er niet in geloven is de * hemel * zwart en leeg ofzo
Je kunt evenmin zeggen dat hij wel bestaat. Voor degenen die er niet in geloven is de hemel niets, want hij is er niet. Het is niet voor niets dat je zegt dat je er niet in gelooft.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 15:52
Joris
Joris is offline
Citaat:
xsten schreef:

Je kunt evenmin zeggen dat hij wel bestaat. Voor degenen die er niet in geloven is de hemel niets, want hij is er niet. Het is niet voor niets dat je zegt dat je er niet in gelooft.
ja, mee eens
Oud 18-07-2002, 16:38
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ik zelf geloof niet in een hemel. Ik denk dat de hemel iets is waar mensen zich in moeilijke tijden aan vast kunnen houden, met het idee: "hierna wordt het beter" Ook neemt het de angst voor de dood weg.
Ja idd denk ik ook, ook het geloof in God kan je daarmee vergelijken, het is een soort van troost in moeilijke situaties en men houdt vast aan dit geloof maar eigenlijk is het diepe onzin.
Citaat:
Ik denk dat een lichaam uit bepaalde atomen gevormd is en als het zich na de dood ontbindt, worden er van die vrijgekomen atomen weer nieuwe dingen gemaakt.
Hmm nee denk ik niet, dit lijkt me zo onwaarschijnlijk. Vroeger dacht ik dat we tijdens het sterven voor enkele minuten naar een paradijs gaan waar het zoveel beter is. Nog vroeger dacht ik dat we na het sterven slechts als kracht of energie overblijven. Maar nu denk ik dat er niks overblijft, dat er een leegte overblijft, een leegte zoals we die soms voelen als we verdrietig zijn.
En wat heeft het tot nut om in hemel of hel te geloven, niks, helemaal niks. Ik leef gewoon nu en wat niet met zekerheid kan bewezen worden ga ik niet proberen uitpluizen, niet?
Oud 18-07-2002, 22:57
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ik heb een beetje moeite me daar iets bij voor te stellen..
Verlicht me es...
Oud 18-07-2002, 23:12
Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Pardon???????
[/B]
Hou metafysica gvd eens buiten de filosofie, metafysica is geen wetenschap!!!
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 23:53
DreamLord
DreamLord is offline
Weetje, ik vind dit geen filosoferen... Maar eerder fantaseren.
En dan bedoel ik alleen maar "Hoe ziet de hemel eruit".
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 05:55
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
DreamLord schreef:

Subliem verwoord!

Groetjes
Ben(die zometeen al weer naar werk toe moet
Oud 19-07-2002, 08:01
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ben(die zometeen al weer naar werk toe moet
"Ben die zometeen weer gaat lezen"
"Ben die het wat minder goed kan uitleggen dan een echte filosoof"
Wat je van plan bent te gaan doen interesseert mij eigenlijk niet zo veel..
Oud 19-07-2002, 09:26
Joris
Joris is offline
Citaat:
lady_x schreef:

offtopic: yay, go girl

ontopic:

nix, ik kan nix bedenken, zooryy

~
Oud 19-07-2002, 09:33
xsten
xsten is offline
Citaat:
DreamLord schreef:
Joh knul, als jij je te goed voelt voor dit soort dingen, ga je dan alstjeblieft ergens anders "nuttig" maken.

Het zelfde geldt voor "Ben die wij missen als kiespijn in deze topic"
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 13:09
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
lady_x schreef:

En dus wou jij mij het recht ontnemen om zo'n afsluiting te maken??

Wat doe jij dan in godsnaam op een filosofieforum??

Zo niet, wat is dan het 'moraal' van je berichtgeving?

Overigens lees je er maar mooi overheen dan!

Groetjes
Ben(die toch zeker zelf kan bepalen hoe hij zijn berichten beëindigd

Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 13:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
xsten schreef:

Joh knul, als jij je te goed voelt voor dit soort dingen, ga je dan alstjeblieft ergens anders "nuttig" maken.

Het zelfde geldt voor "Ben die wij missen als kiespijn in deze topic"

Vreemd hoe mensen je altijd op andere punten moeten aanvallen als het ze inhoudelijk niet lukt.

Een teken van zwakte overigens.

Groetjes
Ben(die toch echt inhoudelijk op deze topic is ingegaan
Oud 19-07-2002, 13:23
xsten
xsten is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Vreemd hoe mensen je altijd op andere punten moeten aanvallen als het ze inhoudelijk niet lukt.

Een teken van zwakte overigens.

Groetjes
Ben(die toch echt inhoudelijk op deze topic is ingegaan
Best grappig dat je dat soort dingen zegt..... Je zou een christen kunnen zijn....

Als je trouwens je intelligentie (voor zover die op te sporen is) een beetje gebruikt zie je dat ik je niet aanval, maar je alleen het "vriendelijke" verzoek doe om NIET ZO TE ZEIKEN!!!!!

........................... ..........................
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 13:28
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
xsten schreef:

Best grappig dat je dat soort dingen zegt..... Je zou een christen kunnen zijn....

Als je trouwens je intelligentie (voor zover die op te sporen is) een beetje gebruikt zie je dat ik je niet aanval, maar je alleen het "vriendelijke" verzoek doe om NIET ZO TE ZEIKEN!!!!!

........................... ..........................

Je valt mij wel degelijk aan met reacties die nergens op slaan of ook maar enigzins te maken hebben met deze topic.

Als je vind dat ik 'zeik' moet je mijn berichten inhoudelijk weerleggen. En niet met dingen aankomen waar ik niks mee kan. En helemaal niet gaan zeuren over mijn 'intelligentie'. Want in dat geval moet je je eigen berichten maar eens nalezen.

Jij opent een topic en ik reageer daar op, niks mis mee toch? Of mogen de mensen alleen reageren die dat doen zoal jij dat graag wil zien?

Moet je volgende keer even een 'disclaimer' bijvoegen. Erg duidelijk voor de lezers. Kun je er even bij zeggen wat ze mogen zeggen aan welke kant ze moeten staan (jouw kant dus, maar dat is dan vanzelfsprekend he etc.

Groetjes
Ben(die overigens 'atheïst is

Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 15:01
xsten
xsten is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

En helemaal niet gaan zeuren over mijn 'ingelligentie'.

Groetjes
Ingelligentie?....................

*Ik zeg niks*.................... ...........................

sorry inkoppertje
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 15:09
xsten
xsten is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Je valt mij wel degelijk aan met reacties die nergens op slaan of ook maar enigzins te maken hebben met deze topic.

Als je vind dat ik 'zeik' moet je mijn berichten inhoudelijk weerleggen. En niet met dingen aankomen waar ik niks mee kan. En helemaal niet gaan zeuren over mijn 'ingelligentie'. Want in dat geval moet je je eigen berichten maar eens nalezen.

Jij opent een topic en ik reageer daar op, niks mis mee toch? Of mogen de mensen alleen reageren die dat doen zoal jij dat graag wil zien?

Moet je volgende keer even een 'disclaimer' bijvoegen. Erg duidelijk voor de lezers. Kun je er even bij zeggen wat ze mogen zeggen aan welke kant ze moeten staan (jouw kant dus, maar dat is dan vanzelfsprekend he etc.

Groetjes
Met de opmerking "niet zo zeiken" bedoel ik: als jij dit niet filosofisch vind, wat het in zekere mate wel is, waarom verspil je dan je energie hieraan?

Ik vind overigens niet dat mijn berichten getuigen van een gebrek aan intelligentie. Ik kraak jouw intelligentie ook niet af, serieus bedoeld, dus laat dat ook bij mij.

Je mag zeker reageren op "mijn" topic, des te beter. Ik vind het alleen wel zo leuk als er gewoon serieus gereageerd word. Hoe meer tegenstellingen hier, hoe beter, des te meer discussie.

Ik kraak niemand af die een andere mening heeft. Ik vind het echter wel degelijk irritant als mensen over geheel andere dingen beginnen.

Groetjes
Kir(die verder echt niks tegen Ben heeft)
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 15:32
McCaine
McCaine is offline
1) Kunnen we kappen met het gejammer hiero? Elkaar wederzijds beschuldigen met debiele toevoegingen als "je had een christen kunnen zijn" of het nog genialere "je zeikt" dragen niet bepaald veel bij. 't Mag wel eventjes, maar ga er niet over door aub.

2) Die afsluiting met de format '<naam>(die ...)' aan het eind van iedere post is niet verboden, maar wel geweldig irritant na verloop van tijd. Demon of Fire mag het van mij best, maar ga 't aub vooral niet overnemen.

Dank u voor uw aandacht.
Oud 19-07-2002, 23:49
Vice
Vice is offline
Misschien kom je na je dood in een soort droomwereld die voor iedereen anders is. Alleen voor dromen heb je hersens nodig. Als je slaapt zorgen je hersens ervoor dat je verder denkt. Dus dan zou er niets van je overblijven.
maar als er niets overblijft, dan zouden mensen geen geesten kunnen zien of oproepen.
Ik vraag me af of je naar je dood nog wel een uiterlijk hebt. Je bent dan lichaamloos. In een hemel zou je elkaar dan niet kunnen zien. Misschien komje dan toch in een droomwereld die voor iedereen anders is.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 08:51
spocky
spocky is offline
Citaat:
xsten schreef:
Hoe denk jij dat de hemel er uit ziet? (voor de gelovigen)

of Hoe zou je willen dat een "hemel" er uit zou zien?

Ik denk dat een lichaam uit bepaalde atomen gevormd is en als het zich na de dood ontbind, worden er van die vrijgekomen atomen weer nieuwe dingen gemaakt.
Hemel is eigenlijk een ander woord voor heerlijkheid...
Een hemel waar ergens een God troont is onzin, en waar dat mag wezen weet ik ook niet, behalve int bewustzijn van de mens. God is al niet eens een persoon, maar gewoon het leven, de natuur. Na de dood ga je ook niet naar een 'hemel' of iets dergelijks, er is daar gewoon leven, net als hier. Geloof in reincarnatie is alleen maar een poging het leven voort te zetten na de dood, als het geloof te zwak was om te geloven in eeuwig leven. Het geloof beslist, en geloof in eeuwig leven en er zal geen dood bestaan...

USENET: i post therefor i am
regardzzz, spocky aus berlin
Mein Herz brennt!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 09:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Vice schreef:

Ik vraag me af of je naar je dood nog wel een uiterlijk hebt. Je bent dan lichaamloos. In een hemel zou je elkaar dan niet kunnen zien. Misschien komje dan toch in een droomwereld die voor iedereen anders is.
Daar heb ik ook eens over nagedacht.
Wat als je in een bepaalde gedaante veranderd; of misschien dat nog niet eens (niks materieels dus), en je andere geesten op een bepaalde manier aanvoelt die voor ons nu onbekend zijn?
Wat als we allemaal een soort van lichtpuntjes zijn, die met elkaar kunnen communiceren, liefhebben, e.d. op een manier die wij niet kennen?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 09:47
Just Johan
Just Johan is offline
wij zijn zo aangepast aan deze omgeving: we denken in 3d omdat de wereld zich hier zo gedraagt (4d als je tijd meerekent); we denken de halve dag aan sex en eten, die behoeften heb je in de hemel niet meer; je intelligentie hangt hier samen met hoe je hersenen in elkaar zitten en wat voor stoffen er teveel of te weinig in zitten. als je zo door gaat schrappen blijft er eigenlijk niet veel van je over; ook het onderscheid tussen mens en dier vervalt volgens mij; er zijn ook geen eigenschappen meer waaraan je met zekerheid iemand kunt herkennen; ja een naam misschien, maar wat heb je er dan nog aan om je geliefden weer tegen te komen als toch iedereen (bijna?) hetzelfde is? trouwens hoe kun je je vrienden en familie überhaupt herkennen als je geheugen op aarde is achtergebleven?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 11:00
Severus
Severus is offline
Zoals de hemel wordt geportretteerd in de film "What Dreams May Come" met Robin Williams en Annabella Sciorra. Zo stel ik het me graag voor.

Ripper
Oud 24-07-2002, 09:29
zomer_oud
zomer_oud is offline
ik kweet nie. maar ik weet wel dat het een plek is waar iedereen zielsgelukkig is.. voor mij betekend dat een bounty eiland waar het altijd waait maar das persoonlijk
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 11:44
TMLWKY
TMLWKY is offline
Ik geloof niet in een hemel... Ik geloof dat er na de dood niets meer is.

Maar als er een hemel zou zijn, zou dat herinnering zijn... Voor eeuwig je mooiste herinnering beleven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten