Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dat begrijp ik. Maar dat het stinkt, heeft helemaal niks te maken met al dan niet schadelijk voor de gezondheid. Of is dat soms jouw manier om aan te tonen dat het dodelijk zou zijn? Omdat het stinkt? ![]() Edit : Deadlock was me voor |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat roken schadelijk is voor de gezondheid is algemeen bekend. Mensen die dat betwisten neem ik niet serieus.
Laatst gewijzigd op 04-08-2009 om 21:46. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hebt jezelf zonet ontmaskerd als onverdraagzaam individu, want je vind dat roken op basis van stank in de horeca verboden moet worden. Ikzelf ben niet-roker, en zou me schamen als ik mezelf betrapte op zo'n verwerpelijk gedachtegoed. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Edit : er zijn hier toch een paar zaken die ik even niet goed snap.. om te beginnen denk ik dat je een paar dingen met elkaar hebt verward, of misschien heb ik het niet goed verwoord? Mijn rekenvoorbeeld ging over 1 sigaret, wist je dat niet? Ik ben nu ook geen wiskundig brein, maar goed.. Laatst gewijzigd op 04-08-2009 om 22:44. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Nee kijk, wat ik bedoel te zeggen is dat je in deze situatie niet kan stellen dat de niet-roker gedwongen wordt in de rook van anderen te werken (of de klant gedwongen wordt om naar een café te gaan waar roken toegestaan is). De werknemer heeft wat dat betreft immers alle vrijheid om bij een bedrijf te gaan werken dat hem wél een rookvrije werkplek aanbiedt. Er is dus net zomin sprake van dwang als wanneer ik vrijwillig bij mijn buren op bezoek ga terwijl ik weet dat ze stevig roken. Dat iets vervelend is, betekent niet dat je recht hebt op een werkplek waar dat vervelende ontbreekt. Lastige collega’s zijn ook vervelend. Moeten die daarom verboden worden? De meeste mensen vinden werken vast veel vervelender dan rook. Maar daar volgt toch ook niet uit dat je recht hebt op een werkvrije werkplek? En zelfs als passief roken écht gevaarlijk zou zijn, volgt daar niet uit dat het recht op een rookvrije werkplek op zijn plaats is. Dan zouden namelijk ook de beroepen van soldaat, oorlogscorrespondent, chauffeur en stratenmaker verboden moeten worden. Die werkzaamheden zijn namelijk allemaal slecht voor je gezondheid (je kan worden doodgeschoten, verongelukken of last van je rug krijgen). De reden dat we die beroepen niet verbieden, is omdat niemand verplicht is zich aan de bijbehorende gevaren bloot te stellen. Het staat iedereen vrij een minder gevaarlijk beroep te kiezen. Net zoals het iedereen vrij staat om alleen te werken bij een bedrijf dat hem een rookvrije werkplek aanbiedt. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
- Kinderen - Scooters - Bejaarden - Invaliden - Bomen - Snelwegenherrie (door OV te verplichten van A naar B kan je tenslotte de herrie met een factor 20 terugbrengen) - Dieselmotoren zonder roetfilter Citaat:
Wedden dat er geen antwoord op bovenstaand betoog komt? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
What's next? Een onveilige bouwplaats, en als het je niet bevalt dat je daar dood kunt gaan staat het je vrij ergens anders te gaan werken? Dat is jouw argument hier wel namelijk. En zelfs als passief roken écht gevaarlijk zou zijn, volgt daar niet uit dat het recht op een rookvrije werkplek op zijn plaats is. Dan zouden namelijk ook de beroepen van soldaat, oorlogscorrespondent, chauffeur en stratenmaker verboden moeten worden. Bovendien wil ik jouw argument nog wel eens in actie zien als jij er overlast van ondervind. Ga ik zitten zuipen, keiharde muziek draaien en lallen in jouw achtertuin. En als je me dan niet lief vind, dan zeg ik "Ja, maar dit hoort nu eenmaal bij deze omgeving. Niemand dwingt je om hier te wonen, je mag altijd verhuizen". Wedden dat je dan opeens tegen je eigen argument bent? Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De portier vraagt niet van tevoren wat je gaat drinken, en als je antwoord dat je niets drinkt, mag je er niet in. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat zijn ze dus niet. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Nogmaals; het is bullshit, de luchtkwaliteit wordt niet beter als ik buiten ipv binnen ga roken, en natuurlijk zou ik in een niet-rook cafe ook niet roken, ik zie nog niet in waarom dat niet de keuze van de particuliere cafehouder zou moeten zijn. Eigenlijk zouden er volgens jouw filosofie alleen maar nadelen zitten aan het hebben van een rook-cafe... beperkte doelgroep, beperkte mogelijkheden personeel, meer schoonmaak, meer stank, minder zicht, prikkende ogen... het zou logischerwijs puur funest moeten zijn. Maar goed, ik geef op; als je echt zo erg veel last van rokers hebt dat je zo gaat huilen terwijl je schadelijkere factoren negeert dan ga ik voortaan wel voor de deur staan, maar je begrijpt dat ik voor de deur geen rekening ga houden met voorbij lopende niet-rokers... ![]() Weetje; heb dan gewoon ballen als overheid verbied dan gewoon fijn alles wat ook maar enige schade kan berokkenen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben een voorstander van een rookverbod in openbare gesloten ruimtes. Maar particulier eigendom is dat simpelweg niet. Misschien zou de staat eens zelf cafe's moeten openen, en daar een rookverbod moeten invoeren. Dan zijn zowel de rokers als niet-rokers blij. Ohja en nu we toch bezig zijn: een rookverbod voor zwangere vrouwen. Globaal gezien is het ook gewoon maar een trend onder landen om een rookverbod in te voeren. Zelfs in rokend Turkije hebben ze er een dergelijk verbod ingesteld. Je kan als modern land natuurlijk niet achterblijven. Laatst gewijzigd op 05-08-2009 om 01:34. |
![]() |
|
![]() |
De uit z'n verband rukkende lulkoek van T_ID buiten beschouwing gelaten, vind ik het best nog wel meevallen met het logisch denkwerk in dit topic.
Maar Kenjirro, jij wil dus een rookverbod voor zwangere vrouwen. Ten eerste, hoe wil je dat in de praktijk laten lukken en ten tweede, waarom dan ook geen drankverbod? Of waarom geen sportverbod? Die dingen zijn namelijk ook niet echt bevorderend voor de gezondheid van je ongeboren kind, me dunkt. Begrijp toch eens dat je niet alles zomaar in regeltjes kunt gieten. Laatst gewijzigd op 05-08-2009 om 11:34. |
![]() |
||
Het probleem is dat dat wel kan Coldwave. En sommige mensen, met name cda, pvda -en cu politici beseffen helaas niet dat het niet reeel is.
Ze willen meer regels, meer controle, meer invloed en vooral minder mogelijkheden voor tegenstanders om hun ideeen/besluiten tegen te kunnen houden. Immers kunnen ze natuurlijk niet hun taak goed vervullen en laten zien hoe waardevol en belangrijk ze zijn als ze niet vrijelijk hun wil kunnen doorvoeren. Het beste voorbeeld hiervan is het referendum betreffende de Europese Grondwet. Een politiek besluit tot ondermijning van de stem van de meerderheid met ingrijpende gevolgen. De effecten van het rookverbod zijn lang niet zo drastisch, maar je kunt wel met zekerheid stellen dat er niet minder criminaliteit door plaats vindt. Wel vinden er meer strafbare feiten en beboetingen plaats, omdat iets dat legaal en een gewone zaak was ineens illegaal is. Wie lijden daar het meeste onder? Met name kleine ondernemers die relatief veel vrijheid toestaan. Besloten clubjes zijn stukken beter ingedekt. En grote ondernemers kunnen met redelijk gemak riante rookruimten verwezenlijken Enfin, mijn vriendengroep filosofeert veel over 'slimme' en financieel aantrekkelijke groepsvermaak mogelijkheden, en zeer waarschijnlijk zijn we niet de enigen. Dus alternatieven zijn/komen er toch wel. De controlfreaks die de regels voor ons land regelen zullen wss nooit klaar zijn met hun agenda van burger-schapificatie. We zijn iets te flexibel/willekeurig van aard om ons te laten hoeden, als schapen door een overspannen herder. Oja en nog even nadruk hierop: (aan alle pro rookverbodders) Citaat:
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 05-08-2009 om 13:14. |
![]() |
|
![]() |
Mooie post, Inanis. Ben ik het volmondig mee eens.
Ik heb overigens nog wat leerrijks gevonden : http://www.kidon.com/smoke/nl/who.html |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder: tsja dat kan gebeuren tijdens medische checks. En dan stellen ze maar een lijst op met schadelijke stoffen die een zwangere vrouw niet tot zich mag nemen, en daar controleren ze haar op, als dat in de praktijk haalbaar is tenminste. Een dergelijk verbod vind ik vele malen redelijker dan een rookverbod in de horeca. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.who.int/inf-pr-1998/en/pr98-29.html Hier trouwens een heel simpel kaartje van de echte site van de WHO: http://www.who.int/tobacco/en/atlas10.pdf
|
![]() |
Overigens zou zo'n verbod toch maar neigen naar het foute verleden van onze Duitse buren vrees ik.
Maar nu ik erover denk, mijn moeder heeft de laatste 6 maand van haar zwangerschap gerookt en ik mankeer blijkbaar niks. Al rookte ze niet zoveel, nu en dan zo'n sigaretje na het eten, bij de koffie enz. Zal allemaal wel zo erg niet zijn denk ik, al is het natuurlijk niet aan te raden. Ik heb eens horen zeggen dat de baarmoederwand een beschermende laag zou bieden tegen de schadelijke stoffen van sigarettenrook, maar of dat echt zo is zou ik niet durven zeggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eigenlijk komt het er uiteindelijk op neer dat wij bar weinig weten van wat er zich achter politiek en wetenschappelijke schermen afspeelt. |
![]() |
|||
dit
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Mij best, maar het beste argument van 'pro rookverbodzijde' is grotendeels gewoon omdat het stinkt en voor overlast zorgt, wat in mijn ogen geen valide argument is. Er is namelijk zoveel stank, niet alleen door sigaretten.
De schadelijkheid van meeroken... kijk, ik las gisteren toevallig nog een interview met een Vlaamse epidemioloog, echt zo'n man die tegen de schenen van politiek correcte wetenschap stampt. Op een bepaald moment ging het over passief roken, en volgens hem is er wel nood aan een rookverbod omdat je dezelfde stoffen als niet-roker ook inademt. MAAR, de cijfers die daarover circuleren, zijn het resultaat van slechte wetenschap, aldus de epidemioloog. Zit je als niet-roker in een rokerige ruimte, dan krijg je één duizendste tot één honderdste binnen van wat actieve rokers naar binnen zuigen : je sterftekans neemt dus toe met 0,1% tot 1%. Maar wat betekent dat nu in reele cijfers? De antirooklobby komt voor Belgie uit op 2.200 doden per jaar, en ze presenteren die alsof het om auto-ongevallen gaat waarbij het bloed door de straten loopt. Als dat cijfer echt zou kloppen, zou de omgevingsrook die je als meeroker inademt, tien keer dodelijker zijn dan rechtstreeks ingeademde tabaksrook! Hoe kan dat? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik blijf erbij dat het een volksaangelegenheid is en geen staats, als in een referendum zou blijken dat een substantieel deel van de bevolking echt liever geen rook in cafe's wil hebben en desondanks er niet vanzelf niet-rook cafe's ontstaan (wat vanuit de nietrook situatie natuurlijk enorm makkelijk is) dan zou je zo'n verbod kunnen instellen. maar eerlijk, op een paar begrijpelijke verzoeken van astma of bronchitis patienten na heeft een niet-roker me nog nooit gevraagd om niet te roken, en al helemaal niet in een cafe. Ik heb als roker zelfs een niet-rokend vriendinnetje gehad, zo veel kan het mensen dus schelen... en volksgezondheid prima, ik kan dat argument wel hebben, maar dan een totaalverbod en een verbod op alcohol en subsidie voor het ontwikkelen van voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden. Net of mensen die in langdurig in cafes hangen de gezondste zijn. Maar ik heb er geen persoonlijk aandeel in, ik kom niet in cafes, maar in coffeeshops creëert het wel geweldig lollige situaties.
|||
Citaat:
Two wrongs don't make a right. Overlast -> verbod. Zo simpel is het. Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Nouja, wat gaan we nog zoal meemaken. Ik woon in Vlaanderen, en op 2 weken tijd zijn hier in totaal 8 zware criminelen uit de gevangenis en het gerechtsgebouw in Brussel ontsnapt. Je kan hier zo met 3 helikopters op de binnenplaats landen, alleen de letter H ontbreekt nog.
Zo ook in het gerechtsgebouw, waar je zomaar met een machinegeweer binnengeraakt omdat er geen metaaldetector is. En dat is er gisteren ook gebeurd. En dan gaat de overheid zich ondertussen maar lekker flink bezighouden met het controleren of er geen tabak in de stoute jongens hun joint zit.. Heeft niet veel met het topic te maken, maar : de tering. |
![]() |
|
Ja wij kunnen ook niet veel doen aan de nog ergere incompetentie van de belgische politiek t.o.v. de nederlandse hoor
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Inderdaad. Het is waarschijnlijk zo dat er waarschijnlijk meer mensen gestorven zijn door muggenbeten dan aan passief roken. Maar spijtig genoeg is het zo, dat de huidige politiek graag schijnproblemen aanmaakt, aangezien die gemakkelijker op te lossen zijn dan echte problemen. Best triest, eigenlijk. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-08-2009 om 23:54. |
![]() |
||
Citaat:
...dan wil ik best erkennen dat het niet een van de minst schadelijke gewoonten is, maar de rokers verplaatsen lost m.i. het probleem niet op, dit vanwege het gegeven dat lucht een gasmengsel is en dus niet blijft hangen op 1 plaats. Maar wat ik stel is dat ik nooit de indruk heb gekregen dat veel mensen (en dan bedoel ik niet-rokers) last hebben van rokers, in sommige gevallen wel, meestal vanwege een medische oorzaak of om stank maar dan stel ik weer dat ik altijd de indruk heb gehad dat rokers best willen verplaatsen wanneer er door iemand gevraagd wordt om niet vlak naast em te roken. los daarvan zou ik gezien de enorme vraag naar niet-rook etablissementen toch verwachten dat de markt daar in zou voorzien. Maar ach het veroorzaakt tenminste meer doden dan terrorisme, dus het is al een verbetering ![]() Ik hoop alleen niet dat de pro-rookverboders denken dat ze ook maar een seconde gezondere lucht inademen want dat zal ze tegenvallen. vroeger was roken elitair en dus goed voor je status, nu is het voor het plebs, dus moet het verboden worden; dat snap je toch wel.
||
![]() |
Citaat:
Maar verder blijf ik echter heel skeptisch, en met een goeie reden. Want zeg nu zelf, hoe wil men dit nu eigenlijk bewijzen? Hoe kan dat op een andere manier dan aan mensen met longkanker te vragen hoeveel ze in hun hele leven zijn blootgesteld aan sigarettenrook? Weet jij het? Helaas kan ik het interview online niet vinden, ik kan alleen het eerste deel vinden maar daar komt het nog niet aan bod. Verkopen ze soms het Humo weekblad in Nederland? Humo 3596, 'de kankertapes(slot)'. Je hoeft het blad niet eens te kopen, gewoon ff de krantenwinkel in en dan naar het onderwerp bladeren, als je hem kunt vinden. Desnoods scan ik het en zet ik het op mijn pc. |
![]() |
||
Citaat:
Kortom; het is illegaal gesteld, punt uit. Het is inderdaad een rare stelling, je zou zeggen dat een uitbater zelf mag bepalen wat er in "zijn huis" gebeurt, maar zelfs besloten clubs krijgen het verbod. De grens zit 'm dus bij "thuis" of "bedrijf". Verder zie ik marktwerking niet werken, gewoon omdat niet-rokers (zuchtend) toch wel komen. Rokers weren zou dus alleen maar omzet kosten. De nederlandse overheid (net als bijna de rest of de westerse wereld) vond dus blijkbaar een extra duwtje in de rug nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie Kitten | 92 | 01-07-2009 13:50 | |
Rookverbod - The Sequel hhendrikxx | 133 | 01-12-2008 20:07 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 23-10-2008 19:57 | |
Levenslang gratis verzekering voor orgaandonor ijscoman | 87 | 21-11-2007 12:37 | |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Vlaams Belang populairste partij van Vlaanderen Bluesman | 58 | 23-12-2004 01:29 |