Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Rook jij?
Ja 35 22.88%
Nee 92 60.13%
Gelegenheidsroker 16 10.46%
Gestopt 10 6.54%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2009, 17:06
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
ik ben sinds een week gestopt en ik heb het er heel zwaar mee
Waarom zou je het er zwaar mee hebben.

Wees blij dat je van die stinktroep af bent en er nooit meer een aan hoeft te raken
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 17:28
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Zo gauw je stopt begint je lichaam zich te reinigen. Ik had ooit een heel overzicht van wat wanneer precies plaatsvindt maar ik kan je verzekeren dat er een paar belangrijke processen in je lichaam plaatsvinden. Ik zoek het wel een keer op. Handig om bij stil te staan als je het er moeilijk mee hebt.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 02:27
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je het er zwaar mee hebben.

Wees blij dat je van die stinktroep af bent en er nooit meer een aan hoeft te raken
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 10:50
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Dat je het er zwaar mee hebt ligt alleen maar aan je instelling.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 11:27
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Mijn ouders hebben gerookt vanaf hun jeugd tot aan hun 32ste. Toch wel minimaal 15-20 jaar. Gestopt en er nooit meer naar omgekeken. Nooit een verhaal gehoord over hoe moeilijk het was. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je rookt. Voor iedereen is een verslaving weer anders.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 14:16
Verwijderd
Als ik ooit stop, hoop ik toch niet zo'n stivoro-muts te worden, die heel hard gaat lopen kakelen over hoe makkelijk het is om te stoppen, en hoe smerig en blablabla...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 20:04
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Als ik ooit stop, hoop ik toch niet zo'n stivoro-muts te worden, die heel hard gaat lopen kakelen over hoe makkelijk het is om te stoppen, en hoe smerig en blablabla...
Tegen de tijd dat jij gestopt bent lig je tussen 6 planken, dus maak je daar maar geen zorgen over
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 20:22
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
jeetje hulk je hebt zeker ook een keer de quest gelezen
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 20:30
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Nope nog nooit gelezen

Ik heb wel in t algemeen veel opgezocht over nicotine en hoe de verslaving werkt.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 20:56
Rationeel
Rationeel is offline
ik ga voor het eerst deze maand weer eens een sigaartje opsteken met een lekker glaasje tamdhu erbij
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 10:19
HOI-hoi-HOI
Avatar van HOI-hoi-HOI
HOI-hoi-HOI is offline
nope en ook niet van plan
__________________
ik ben serieus hoor.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 12:35
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nee. Ik heb toen ik 13 was weleens een pakje Black Devil gekocht omdat ik dat stoer vond. Ik ben er heel erg kotsmisselijk van geworden, vieze vanillezooi!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 13:17
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Als een ketter.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 02:23
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Als een ketter.
Maar ik ben van plan te stoppen, omdat ik merk dat het niet heel erg puik gaat met m'n ademhaling en er aardig wat longproblemen in de familie zitten.

Ik ben begonnen met roken op m'n 20ste ofzo. Dat deed ik altijd alleen en niemand wist er eerst van, dus het had niks met stoerdoenerij te maken. En ja, ik vond het écht lekker. Zelfs toen ik nog 'gelegenheidsroker' was en dus niet verslaafd.
Op een gegeven moment begonnen vrijwel al mijn vrienden met roken en hoewel ik geen meeloper ben gaat je pakje peuken toch harder als je met z'n allen bij elkaar zit te stomen.

Nu ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Het kost me teveel, Ik ga ervan stinken, ik adem slechter en ik moet het steeds maar verborgen houden voor m'n ouders (ex-rokers, het ergste soort.)
Maar het is lastig die gewoonte te doorbreken.
(@ Hulk: Daarom is het dus zwaar. Het is niet voor niks een verslaving, dus daar ben je niet zomaar vanaf. Ik wil elke keer iets in m'n handen hebben ofzo, dus automatisch pak ik dan een peuk. Ik kan ook wel iets te vreten pakken, maar ik wil afvallen, niet aankomen, dus stoppen met roken is echt een bitch.)
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 10:08
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
(@ Hulk: Daarom is het dus zwaar. Het is niet voor niks een verslaving, dus daar ben je niet zomaar vanaf. Ik wil elke keer iets in m'n handen hebben ofzo, dus automatisch pak ik dan een peuk. Ik kan ook wel iets te vreten pakken, maar ik wil afvallen, niet aankomen, dus stoppen met roken is echt een bitch.
Je kunt die peuk toch ook in je handen houden zonder hem op te roken, als het alleen daar om gaat.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 10:59
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Nee. Ook nooit gedaan. Ik teken mijn doodvonnis liever niet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Ja en ben ook nog niet van plan om te stoppen. En eerlijk gezegd in mijn vriendenkring heeft het antirookpropaganda/horecaverbod/accijnsverhogingen geen effect gehad op het rookgedrag. Alleen zeuren dat het duurder is geworden maar dat vond ook iedereen toen het pakje van 3,20 naar 3,50 enzovoorts ging.
Dit.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 14:33
KleineeRenee
Avatar van KleineeRenee
KleineeRenee is offline
Ik heb het nog nooit gedaan,, en ik wil het ook niet proberen,, lijkt me smerig. Oké als je het eenmaal vaker doet zeggen ze dat het lekkerder word, maar ik weet dat het slecht voor je is, en ben blij dat ik het dus nog niet doe!!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Tegen de tijd dat jij gestopt bent lig je tussen 6 planken, dus maak je daar maar geen zorgen over
en zelfs dan rook ik nog
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 16:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Als ik ooit stop, hoop ik toch niet zo'n stivoro-muts te worden, die heel hard gaat lopen kakelen over hoe makkelijk het is om te stoppen, en hoe smerig en blablabla...
Dat heb je toch echt zelf in de hand.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 16:38
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Je kunt die peuk toch ook in je handen houden zonder hem op te roken, als het alleen daar om gaat.
Natuurlijk gaat het niet alleen daarom, maar het speelt wel mee.
Jij had toch zo'n verstand van verslavingen? Dan zou je moeten weten dat het niet alleen om het stofje zelf gaat, maar ook om de gewoontes eromheen die het lastig maken om te stoppen. En dat is niet alleen bij roken zo.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 17:27
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Natuurlijk gaat het niet alleen daarom, maar het speelt wel mee.
Jij had toch zo'n verstand van verslavingen? Dan zou je moeten weten dat het niet alleen om het stofje zelf gaat, maar ook om de gewoontes eromheen die het lastig maken om te stoppen. En dat is niet alleen bij roken zo.
Het gaat alleen maar om de nicotine. Als je een paar nicotinekauwgompjes opeet heb je die behoefte om wat in je handen te hebben niet meer hoor.
En als je zegt dat wel te hebben? Waarom moet je dat ding dan in godsnaam aansteken.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 22:00
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Laat maar Hulk, met jou valt niet te praten.

"Oh Junk, ik heb de oplossing voor je! Steek die spuit gewoon es niet in je arm!"

wow, wat een inzicht.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 03:06
Verwijderd
Citaat:
ik ben sinds een week gestopt en ik heb het er heel zwaar mee
Hier, voor de moeilijke momenten:

Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 10:18
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Laat maar Hulk, met jou valt niet te praten.

"Oh Junk, ik heb de oplossing voor je! Steek die spuit gewoon es niet in je arm!"

wow, wat een inzicht.
Een junk zal die ook zeggen 'ik moet gewoon wat in mn handen hebben'

Ik denk dat die wel beseft dat het alleen maar om de heroïne gaat.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 14:38
Verwijderd
Ik snap je offensief tegen roken niet echt goed. Ik heb alleen maar plezier beleefd aan het roken, zelfs met de lichamelijke schade meegerekend. Eventuele gevolgen van mijn rookgedrag neem ik dan ook voor lief.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 14:47
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Nee, nooit. En ook nooit gedaan.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 14:56
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ik snap je offensief tegen roken niet echt goed. Ik heb alleen maar plezier beleefd aan het roken, zelfs met de lichamelijke schade meegerekend. Eventuele gevolgen van mijn rookgedrag neem ik dan ook voor lief.
Ik wil hier best serieus op ingaan. Maar leg me dan eerst ff uit wat jij er zo plezierig aan vindt?

Je hersenen leggen op een gegeven moment de link van nicotine > ontspanning. Maar dat komt omdat je je zonder nicotine niet meer ontspannen kúnt voelen. Een misconceptie dus.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 17:42
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Ik ben op 1 mei ook gestopt met roken na zo'n 8 jaar te hebben gerookt ... Na Koninginnedag inderdaad en toen heb ik me ook wel misselijk gerookt & gedronken, dan is de behoefte de dag daarna gelijk al een stuk minder. Ik weet ook nog hoe ontzettend zonde ik het vond om driekwartvolle pakjes sigaretten te moeten weggooien..
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 17:43
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Ik wil hier best serieus op ingaan. Maar leg me dan eerst ff uit wat jij er zo plezierig aan vindt?

Je hersenen leggen op een gegeven moment de link van nicotine > ontspanning. Maar dat komt omdat je je zonder nicotine niet meer ontspannen kúnt voelen. Een misconceptie dus.
In de winter ging ik als roker vaker even ergens op een bankje buiten zitten en genieten van het uitzicht, terwijl ik een sigaret oprook. Nu ik ben gestopt zal ik niet meer doen maar snel ik een cafetje in om daar op te warmen.. Als roker neem je soms ook wat meer de tijd voor dingen
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 19:45
Verwijderd
Hulk moet gewoon meer /care hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 20:00
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Ik weet ook nog hoe ontzettend zonde ik het vond om driekwartvolle pakjes sigaretten te moeten weggooien..
Ik heb mijn pakje (samen met mijn man) leeg gerookt en toen hadden we nog iets van 5 volle en 1 half vol pakje over. Die hebben we aan vrienden gegeven, samen met de vele aanstekers die we hadden. Asbakken vind ik nog steeds moeilijk om weg te gooien of weg te geven. Mijn lievelings asbak (ja, wel je verzint het niet) staat op de vensterbank met mijn 'blauwe Dennis' er bovenop (dat is het blauwe pakje waar je sigarettenpakje inkan. Hij is blauw en er staat Dennis op de onderkant).
Ik ben blij dat ik gestopt ben, maar ik heb nooit echt spijt gehad dat ik begonnen ben, ookal heb ik 10 jaar gerookt. Het heeft mij door vele moeilijke momenten heen geholpen
En dat hele gedoe van receptoren is nicotinell-gelul. Ik ben cold turkey gestopt en vind zelf dat roken een gewoonte was...
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 23:03
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Het gaat alleen maar om de nicotine. Als je een paar nicotinekauwgompjes opeet heb je die behoefte om wat in je handen te hebben niet meer hoor.
En als je zegt dat wel te hebben? Waarom moet je dat ding dan in godsnaam aansteken.
Ha, wat een onzin. Toen ik stopte met roken vond ik dat heel makkelijk. Maar ik miste het vasthouden van een sigaret wel. Dus heb ik nog een hele tijd met een sigaret rondgelopen om vast te houden op momenten dat ik daar zin in had zonder hem ooit op te steken.

Jij kijkt wel heel zwart wit naar dingen (en een beetje scheel)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 03:03
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ha, wat een onzin. Toen ik stopte met roken vond ik dat heel makkelijk. Maar ik miste het vasthouden van een sigaret wel. Dus heb ik nog een hele tijd met een sigaret rondgelopen om vast te houden op momenten dat ik daar zin in had zonder hem ooit op te steken.

Jij kijkt wel heel zwart wit naar dingen (en een beetje scheel)
Ok jij was duidelijk niet verslaafd aan nicotine maar aan het vasthouden van sigaretten

Echt serieus, veel rokers zijn zo gehersenspoeld ze zijn echt blind voor hun eigen verslaving.

@thunder; het feit dat je dat nu niet meer doet geeft toch al aan dat het puur om de sigaret ging destijds, en niet om 'dat mooie uitzicht'...
Ik herken het wel hoor, ik zocht zelf ook vaak een bankje op of wat dan ook. Al helemaal omdat mn ouders niet wisten dat ik rookte en dan denk je echt bij jezelf 'wat zit ik hier toch relaxed'etc etc. Maar als die sigaret eenmaal op is ben je heel snel weer weg.

Kan natuurlijk ook zijn dat het zo'n gewoonte is geworden dat je dat blijft doen zelfs als je gestopt bent met roken, omdat je het altijd zo prettig vond. En als je niet doorhebt dat het alleen om de sigaret ging ga je het dán juist extra missen, op dat soort momenten. De overige 15 sigaretten die je rookte vergeet je heel snel
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 25-07-2009 om 03:11.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 13:44
Charina
Charina is offline
Citaat:
Ok jij was duidelijk niet verslaafd aan nicotine maar aan het vasthouden van sigaretten
Hoewel ik niet rook, kan ik me dat heel goed voorstellen hoor. Ik heb van mezelf een ongelooflijke tic met m'n handen (net zoals mn vader), ik moet er altijd wel iets mee doen: spelen met een pen, een touwtje, met m'n vingers zelf, de randjes ervan af krabben tot bloedens aan toe enzovoort. Ook een soort verslaving. Als ik zou gaan roken raak ik alleen al verslaafd aan die bewegingen de hele tijd, ben ik bang en dat is dan dus een heel wat ongezondere verslaving.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 15:36
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Hoewel ik niet rook, kan ik me dat heel goed voorstellen hoor. Ik heb van mezelf een ongelooflijke tic met m'n handen (net zoals mn vader), ik moet er altijd wel iets mee doen: spelen met een pen, een touwtje, met m'n vingers zelf, de randjes ervan af krabben tot bloedens aan toe enzovoort. Ook een soort verslaving. Als ik zou gaan roken raak ik alleen al verslaafd aan die bewegingen de hele tijd, ben ik bang en dat is dan dus een heel wat ongezondere verslaving.
Je bent gewoon een zenuwpees, heeft niks met verslaving te maken.

Ook heel grappig aan rokers trouwens. Ze hebben sigaretten nodig als ze volledig in de stress zitten èn als ze volledig ontspannen zijn. Twee totale tegenstellingen.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 15:50
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
En ik haal die praatjes uit de praktijk. Heb zelf ook 2 jaar lang gerookt.
Dus je hebt 2 jaar gerookt? Zo zo.. en dat heeft je gelijk ook expert gemaakt?
Hoe kan het dan als het zoooooooooooooooooooo slecht en alles is, dat je pas na 2 jaar bent gestopt? En erger nog.. dat je uberhaupt bent begonnen! Jij hebt duidelijk last van het anti rokerssydroom! Jij gunt anderen hun pleziertje niet meer.. waarschijnlijk ben je gestopt onder invloed van je omgeving, niet omdat je er zelf achter stond! En nu verveel je anderen ermee.. what happend to live and let live...? Doe eens normaal, je bent heus niet beter dan de rest van ons!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...

Laatst gewijzigd op 25-07-2009 om 15:51. Reden: er stond een spelfoutje in...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 16:22
Charina
Charina is offline
Citaat:
Je bent gewoon een zenuwpees, heeft niks met verslaving te maken.

Ook heel grappig aan rokers trouwens. Ze hebben sigaretten nodig als ze volledig in de stress zitten èn als ze volledig ontspannen zijn. Twee totale tegenstellingen.
Hoe kun je oordelen wat ik ben, als je het zelf niet hebt? Ik wilde alleen maar zeggen dat voor sommige mensen alleen al de motoriek mbt tot sigaretten verslavend kan zijn, naast dat hele nicotine en andere stofjes gebeuren. En verder ben ik absoluut geen zenuwpees, ik heb het gelukkig al voor een deel afgeleerd en bijna niemand merkt er wat van.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 16:26
Verwijderd
Begin net
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 18:07
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dus je hebt 2 jaar gerookt? Zo zo.. en dat heeft je gelijk ook expert gemaakt?
Hoe kan het dan als het zoooooooooooooooooooo slecht en alles is, dat je pas na 2 jaar bent gestopt? En erger nog.. dat je uberhaupt bent begonnen! Jij hebt duidelijk last van het anti rokerssydroom! Jij gunt anderen hun pleziertje niet meer.. waarschijnlijk ben je gestopt onder invloed van je omgeving, niet omdat je er zelf achter stond! En nu verveel je anderen ermee.. what happend to live and let live...? Doe eens normaal, je bent heus niet beter dan de rest van ons!
Ik verkeerde in het begin ook in de veronderstelling dat roken lekker was. Maar toch wist ik vanaf het begin al wel dat het niet iets was wat ik mn hele leven wilde doen. En als je dat al weet, waarom zou ik het dan uitstellen tot mn 30ste ofzo? En dan ga je jezelf vragen stellen.

En jij kunt wel net doen of ik anderen hun pleziertje niet gun, maar in feite probeer ik mensen die de verslaving nog niet doorzien gewoon te helpen. Uit liefdadigheid min of meer, want ik ken die mensen niet eens. Ik ben er zelf achtergekomen hoezeer je jezelf voor de gek houdt door te roken en ik gun anderen dat inzicht ook.
Dat je het alleen al een 'pleziertje' noemt... Het is een verslaving!! Roken doe je alleen maar om de ontwenningsverschijnselen op te heffen. Het klopt dat dat plezierig is, maar dat wil niet zeggen dat je je met een sigaret op plezieriger voelt dan iemand die nog nooit gerookt heeft.
Pas met nicotine in je bloed krijg je de normale dopaminewaardes die een niet-roker standaard heeft. Zogauw je je sigaret uitmaakt trekt de nicotine uit je bloed, na 1 tot 2 uur begint het te kriebelen en beginnen de ontwenningsverschijnselen in te treden. Als een roker na 3-4 uur nog geen sigaret heeft voelen ze zich zo kut dat het haast niet te beschrijven is. En die ontwenningsverschijnselen gaan pas weg met nicotine. En jij noemt dat 'een pleziertje'. Het is hetzelfde soort pleziertje als met je hoofd tegen de muur rammen omdat het zo'n verlossend gevoel geeft als je ermee stopt.
Denk je soms dat niet-rokers echt een gemis hebben tegenover rokers? Juist niet... Ze hebben juist een leven zonder onrust, geldverspilling, stank en verslaving.

Ik zeg ook nergens dat ik 'beter' ben. Wat ik wel durf te beweren is dat ik ten minste doorheb dat je jezelf voor de gek houdt als je rookt. En iemand die daar tegen in gaat maakt mij dus weer uit onnozel en die bewering bestrijd ik dan weer.

En wat ik zeg over die dopamine etc... Dat is gewoon rechtstreeks uit de wetenschappelijke literatuur. Als mensen zeggen dat ze roken voor hun plezier of wat dan ook is net zoiets als zeggen dat de aarde plat is. Onwetendheid veroorzaakt door de hersenspoeling die nicotineverslaving teweegbrengt.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 00:33
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Ik verkeerde in het begin ook in de veronderstelling dat roken lekker was. Maar toch wist ik vanaf het begin al wel dat het niet iets was wat ik mn hele leven wilde doen. En als je dat al weet, waarom zou ik het dan uitstellen tot mn 30ste ofzo? En dan ga je jezelf vragen stellen.
Wacht even: vind je dat nou niet hypocriet van jezelf? Je weet waar je aan begonnen bent, je wist dat het niet goed was, dat je jezelf voor de gek hield en alles tot je dienst en nu ben je zo ontzettend anti roken! Want je hebt het wel alsnog 2 jaar gedaan!


Citaat:
En jij kunt wel net doen of ik anderen hun pleziertje niet gun, maar in feite probeer ik mensen die de verslaving nog niet doorzien gewoon te helpen. Uit liefdadigheid min of meer, want ik ken die mensen niet eens. Ik ben er zelf achtergekomen hoezeer je jezelf voor de gek houdt door te roken en ik gun anderen dat inzicht ook.
Die mensen die willen NIET geholpen worden... dus zeg niets! Je vecht tegen een bierkaai, want zij zien het niet zo! Dan kan je 100 keer met wetenschappelijke bladen en artikelen aankomen, maar iedereen ervaart roken anders!

Citaat:
Dat je het alleen al een 'pleziertje' noemt... Het is een verslaving!! Roken doe je alleen maar om de ontwenningsverschijnselen op te heffen. Het klopt dat dat plezierig is, maar dat wil niet zeggen dat je je met een sigaret op plezieriger voelt dan iemand die nog nooit gerookt heeft.
Pas met nicotine in je bloed krijg je de normale dopaminewaardes die een niet-roker standaard heeft. Zogauw je je sigaret uitmaakt trekt de nicotine uit je bloed, na 1 tot 2 uur begint het te kriebelen en beginnen de ontwenningsverschijnselen in te treden. Als een roker na 3-4 uur nog geen sigaret heeft voelen ze zich zo kut dat het haast niet te beschrijven is. En die ontwenningsverschijnselen gaan pas weg met nicotine. En jij noemt dat 'een pleziertje'. Het is hetzelfde soort pleziertje als met je hoofd tegen de muur rammen omdat het zo'n verlossend gevoel geeft als je ermee stopt.
bla-die-bla-die-bla.. ik heb het allemaal gelezen... En ik spreek het alsnog tegen. Waarom? Ik ben cold turkey gestopt en had nergens last van! Waarom? Omdat ik erachter stond.. Ik WILDE stoppen met roken. Dus daar gaat je wetenschappelijk theorie. Want ik heb het niet zo ervaren... Terwijl, toen ik nog niet wilde stoppen, ik al nerveus werd en ging roken bij de gedachte van stoppen. Dus.. voor mij is dat het antwoord dat roken een gewoonte is en het allemaal tussen de oren zit verders...

Citaat:
Denk je soms dat niet-rokers echt een gemis hebben tegenover rokers? Juist niet... Ze hebben juist een leven zonder onrust, geldverspilling, stank en verslaving.
wat een propaganda... ik heb vandaag in de kroeg gezeten waar je sinds kort weer mag roken, omdat ze geen personeel hebben daar. Ik heb nergens last van gehad..

Citaat:
Ik zeg ook nergens dat ik 'beter' ben. Wat ik wel durf te beweren is dat ik ten minste doorheb dat je jezelf voor de gek houdt als je rookt. En iemand die daar tegen in gaat maakt mij dus weer uit onnozel en die bewering bestrijd ik dan weer.

En wat ik zeg over die dopamine etc... Dat is gewoon rechtstreeks uit de wetenschappelijke literatuur. Als mensen zeggen dat ze roken voor hun plezier of wat dan ook is net zoiets als zeggen dat de aarde plat is. Onwetendheid veroorzaakt door de hersenspoeling die nicotineverslaving teweegbrengt.
Goed, you've made your piont... maar nogmaals.. niemand zit op je hulp te wachten! Als jij dat vindt, proima! Koop er een brood voor... maar dring het niet op aan andere mensen die het niet met je eens zijn! Bovendien moet je niet alles geloven wat ze schrijven... mensen gaan uit van een wetenschappelijk hypothese en die moet eerst bevestigd worden. Die hypothese klopt bij mij dus al niet. Er zullen vast wel meer mensen zijn die dat hebben.

En anderen zijn gewoon blij dat ze roken. Die laten we lekker roken, want die gunnen we hen hun pleziertje. Ik heb persoonlijk nog altijd liever dat mensen roken dan drinken, want dan veranderd hun persoonlijkheid (en dan heb ik het dus over alcoholisten).
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 01:20
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ik zei je toch al dat ik toen ik begon met roken er ook anders over dacht dan nu... Dus ik kan mezelf moeilijk hypocriet noemen. Ik ben ook niet ANTI roken. Ik als ex-roker begrijp volledig hoe rokers denken. Ik heb dan in principe niks tégen rokers. Ik heb alleen een soort van medelijden met ze, vandaar dat ik ze probeer te helpen. Ik vind het gewoon sneu dat ze zichzelf voor de gek houden ten koste van hun portemonnee en gezondheid.
En je zegt dat rokers niet geholpen wíllen worden. Dat geldt natuurlijk niet voor mensen die wél willen stoppen. Die zullen misschien met andere ogen naar mijn argumenten kijken, maar zich gewoon niet in de discussie mengen. Als je het met me eens bent hoef je namelijk ook niet in discussie te gaan...

Citaat:
bla-die-bla-die-bla.. ik heb het allemaal gelezen... En ik spreek het alsnog tegen. Waarom? Ik ben cold turkey gestopt en had nergens last van! Waarom? Omdat ik erachter stond.. Ik WILDE stoppen met roken. Dus daar gaat je wetenschappelijk theorie. Want ik heb het niet zo ervaren... Terwijl, toen ik nog niet wilde stoppen, ik al nerveus werd en ging roken bij de gedachte van stoppen. Dus.. voor mij is dat het antwoord dat roken een gewoonte is en het allemaal tussen de oren zit verders...
Wat je hier zegt vind ik wel grappig eigenlijk... Daar ben ik het namelijk grotendeels mee eens. Roken zit namelijk voor 90% tussen de oren, die lichamelijke verslaving ben je binnen 3 weken al van af. Maar die lichamelijke verslaving voedt de geestelijke wel. Toen ik gestopt was met roken voelde ik me ook vanaf dag 1 al normaal en was al tevreden dat ik gestopt was. En ook op 'speciale' momenten zoals op een terrasje of na het eten was ik blij dat ik ermee gestopt was. Het is écht een kwestie van de knop omdraaien met de juiste gedachtegang.
En iedereen kán zo makkelijk stoppen. Maar dat gaat gewoon makkelijker als je volledig inziet hoe de verslaving werkt en hoe je jezelf voor de gek houdt. Echt iedereen kan gewoon van de een op de andere dag zn laatste sigaret uitmaken en blij zijn er nooit meer één op te hoeven steken en hem nooit meer te missen.

Citaat:
wat een propaganda... ik heb vandaag in de kroeg gezeten waar je sinds kort weer mag roken, omdat ze geen personeel hebben daar. Ik heb nergens last van gehad..
Je bent een niet-roker, en je hebt geen gemis. Je bevestigt mn uitspraak dus...

En verder... Ik dring niks op. Iedereen staat het vrij dit te lezen. Veel van mn vrienden roken ook en ik heb ze nog nooit ongevraagd praatjes naar hun hoofd geslingerd hoor. Ik ben absoluut niet zo'n anti rook actievoerder ofzo zoals jij me misschien ziet. Alleen het topic leent zich ervoor dus dan vertel ik gewoon wat ik te zeggen heb als mensen erop ingaan, en dus blijkbaar de discussie aan willen gaan.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 08:22
Verwijderd
Citaat:

En verder... Ik dring niks op. Iedereen staat het vrij dit te lezen. Veel van mn vrienden roken ook en ik heb ze nog nooit ongevraagd praatjes naar hun hoofd geslingerd hoor. Ik ben absoluut niet zo'n anti rook actievoerder ofzo zoals jij me misschien ziet. Alleen het topic leent zich ervoor dus dan vertel ik gewoon wat ik te zeggen heb als mensen erop ingaan, en dus blijkbaar de discussie aan willen gaan.
Je dringt wel wat op... Het voortdurende neerbuigende geblaat over rokers, en roken, is weldegelijk vervelend. Niemand vraagt om je 'hulp'. Je lijkt wel op zo'n vervelende Jehova zondagochtend aan de deur.

Je bent daarnaast wel een anti-rook actievoerder. Ten minste, zo gedraag je je wel. En discussie is er niet: jij hebt je meninkje klaar, en je weigert om dingen van anderen aan te nemen. Omdat anderen er misschien anders over denken, verval je in diverse mantra's.

Eerlijk gezegd voegt dat weinig toe aan de discussie.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 11:43
-x-Anoniem-x-
-x-Anoniem-x- is offline
Nee ik heb nog nooit gerookt en ik hoef het ook niet. Het lijkt me smerig. Oké,, als je eenmaal heb gerookt vind je het wel lekker. Maar nee,, ik hoop dan ook dat ik nooit begin aan roken. De geur vind ik al zoo smerig. Heel je kleren gaan er naar ruiken. Maarja. Mij antwoord was dan ook NEE!!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:09
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Ik zei je toch al dat ik toen ik begon met roken er ook anders over dacht dan nu... Dus ik kan mezelf moeilijk hypocriet noemen. Ik ben ook niet ANTI roken. Ik als ex-roker begrijp volledig hoe rokers denken. Ik heb dan in principe niks tégen rokers. Ik heb alleen een soort van medelijden met ze, vandaar dat ik ze probeer te helpen. Ik vind het gewoon sneu dat ze zichzelf voor de gek houden ten koste van hun portemonnee en gezondheid.
En je zegt dat rokers niet geholpen wíllen worden.
Lees jezelf nou eens terug.. de arrogantie druipt ervanaf! "ik heb alleen een soort van medelijden met ze.." Je lijkt inderdaad wel een zendeling man!

Citaat:
Dat geldt natuurlijk niet voor mensen die wél willen stoppen. Die zullen misschien met andere ogen naar mijn argumenten kijken, maar zich gewoon niet in de discussie mengen. Als je het met me eens bent hoef je namelijk ook niet in discussie te gaan...
No shit, Sherlock! Maar ik ben het nog steeds niet met je eens!

Citaat:
Wat je hier zegt vind ik wel grappig eigenlijk... Daar ben ik het namelijk grotendeels mee eens. Roken zit namelijk voor 90% tussen de oren, die lichamelijke verslaving ben je binnen 3 weken al van af. Maar die lichamelijke verslaving voedt de geestelijke wel. Toen ik gestopt was met roken voelde ik me ook vanaf dag 1 al normaal en was al tevreden dat ik gestopt was. En ook op 'speciale' momenten zoals op een terrasje of na het eten was ik blij dat ik ermee gestopt was. Het is écht een kwestie van de knop omdraaien met de juiste gedachtegang.
En iedereen kán zo makkelijk stoppen. Maar dat gaat gewoon makkelijker als je volledig inziet hoe de verslaving werkt en hoe je jezelf voor de gek houdt. Echt iedereen kan gewoon van de een op de andere dag zn laatste sigaret uitmaken en blij zijn er nooit meer één op te hoeven steken en hem nooit meer te missen.
Waarom loop je dan zo met die wetenschappelijke dingen te smijten?

Citaat:
Je bent een niet-roker, en je hebt geen gemis. Je bevestigt mn uitspraak dus...
Nope, ik ben een ex-roker! Heb 10 jaar gerookt.. je kan dus niet lezen!


Citaat:
En verder... Ik dring niks op. Iedereen staat het vrij dit te lezen. Veel van mn vrienden roken ook en ik heb ze nog nooit ongevraagd praatjes naar hun hoofd geslingerd hoor. Ik ben absoluut niet zo'n anti rook actievoerder ofzo zoals jij me misschien ziet. Alleen het topic leent zich ervoor dus dan vertel ik gewoon wat ik te zeggen heb als mensen erop ingaan, en dus blijkbaar de discussie aan willen gaan.
Ja, omdat je je opdringt en mensen de les gaan lezen. Misschien denk je dat je je vrienden nooit ongevraagd de les leest... Meer hier op het forum kom je over als een hypocriete ex-roker die nu het anti rokers syndroom heeft en niemand iets gunt!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:54
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Je dringt wel wat op... Het voortdurende neerbuigende geblaat over rokers, en roken, is weldegelijk vervelend. Niemand vraagt om je 'hulp'. Je lijkt wel op zo'n vervelende Jehova zondagochtend aan de deur.

Je bent daarnaast wel een anti-rook actievoerder. Ten minste, zo gedraag je je wel. En discussie is er niet: jij hebt je meninkje klaar, en je weigert om dingen van anderen aan te nemen. Omdat anderen er misschien anders over denken, verval je in diverse mantra's.

Eerlijk gezegd voegt dat weinig toe aan de discussie.
Nogmaals, je hoeft het niet te lezen... Zet me op je ignorelist als je er last van hebt.

Citaat:
Lees jezelf nou eens terug.. de arrogantie druipt ervanaf! "ik heb alleen een soort van medelijden met ze.." Je lijkt inderdaad wel een zendeling man!
Ok
Citaat:
No shit, Sherlock! Maar ik ben het nog steeds niet met je eens!
Ok
Citaat:
Waarom loop je dan zo met die wetenschappelijke dingen te smijten?
Om mensen inzicht te geven in de verslaving. Bij mij zelf heeft dat namelijk héél erg geholpen om ervan af te komen.
Citaat:
Nope, ik ben een ex-roker! Heb 10 jaar gerookt.. je kan dus niet lezen!
Op t moment rook je niet, dus ben je een niet-roker. Een ex-roker is per definitie een niet-roker. Maar een niet-roker is niet per definitie een ex-roker.
Ik kan dus prima lezen, maar jij hebt wel wat moeite met begrijpen concludeer ik.
Citaat:
Ja, omdat je je opdringt en mensen de les gaan lezen. Misschien denk je dat je je vrienden nooit ongevraagd de les leest... Meer hier op het forum kom je over als een hypocriete ex-roker die nu het anti rokers syndroom heeft en niemand iets gunt!
Ik gun mensen juist een leven vrij van verslaving en geldverspilling...

En hypocriet ben ik niet. Toen ik begon met roken had ik uiteraard deze inzichten nog niet anders was ik natuurlijk nooit begonnen.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 15:57
Verwijderd
Ik rook nog niet, wil het ook niet gaan doen, maar ben bang dat ik het anders langzaam aan ga doen, door bv vrienden enzo.

ik koop gewoon wat, dan rook ik er 2, zodat ik echt kotsmisselijk ben, en dan het nooit meer wi doen

Probleempje: ik ben 12
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 17:13
PatoLoco
PatoLoco is offline
nevermind
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 18:46
Whoops
Whoops is offline
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Ik wil hier best serieus op ingaan. Maar leg me dan eerst ff uit wat jij er zo plezierig aan vindt?
Ik vind inhaleren lekker. Zeker als er toevallig wat amnesia in de mix zit, maar ook zonder.
Citaat:
Je hersenen leggen op een gegeven moment de link van nicotine > ontspanning. Maar dat komt omdat je je zonder nicotine niet meer ontspannen kúnt voelen. Een misconceptie dus.
Wellicht, hoewel ik ook prima zonder nicotine kan ontspannen. Ik ben ook vrij lang zonder problemen gestopt, maar toen weer vol goede moed begonnen. Ik begrijp je perspectief, maar dat jij roken op een bepaalde manier ervaren hebt wil niet zeggen dat je voor alle rokers kan spreken. Je claimt de hele tijd dat je de waarheid in pacht hebt terwijl je geen rekening ermee houdt dat anderen het misschien anders ervaren.

Citaat:
Ik als ex-roker begrijp volledig hoe rokers denken.
Dat is dus helaas niet het geval.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn dichtbundel
Dingaantouwtje
20 22-08-2009 19:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De strijd tegen roken
perfectme
500 25-04-2007 14:56
Drugs & Alcohol Stellling: Horeca rookvrij in 2009?
team rookverbod
90 28-12-2005 15:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.