Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar de artiesten die werkeloos blijven zouden niet zo'n probleem zijn, als hun opleiding iets voorstelde. Als ze ook algemeen geschoold zouden zijn, dan konden ze makkelijk buiten hun sector terecht. Als ik afstudeer en ik hobbel als geograaf ergens binnen waar ze absoluut niets met geografie doen, ben ik over het algemeen welkom. Ditto voor veel andere universitaire en een deel van de HBO studies. Dat is een situatie waar we naartoe moeten. Dat doen we door opleidingen zoals kunstopleidingen meer algemene kennis en basisprincipes van wetenschap te laten geven. Dat lijkt mij een betere optie eigenlijk, aangezien men studies die men niets vindt, zelden af zal ronden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap je redenatie dat die opleiding breder moet, maar in veel gevallen is dat een belasting die er niet bij kan. Kijkende naar de conservatoriumopleiding 1) buiten de verplichte lessen, college's moet je uren maken op je instrument. Dat moet, want alleen op les leer je het niet. Die zelfstudie is broodnodig om verder te komen en later iets van een kans te maken bij audities. Dit gaat dus ten koste van tijd voor een bijbaantje. 2) De opleiding is er specifiek op gericht om musicus te worden. Mensen die daar studeren willen dat ook. En geen beleidsfunctie of middenkader managements functie. Dus die studenten zijn in de regel niet geinteresseerd in andere vakken dan de muzikale vakken. 3) Er zijn 11 conservatoria, en 1 rockacademie. 11 van die opleidingen die maar musici afleveren waar je de weg naar Rome mee kan plaveien. ( Hell, je kan ermee naar Kaapstad en terug ). Dat is veel te veel. En er wordt m.i. weinig kieskeurig gedaan over wat talent is. Want docenten daar moeten ook geld verdienen. Reken maar uit wat die instellingen verlaat zonder ook maar enige redelijke kans op werk in de muziek. Om nog maar te zwijgen over het werkveld erbuiten ( want je cv voldoet bij lange na niet. Ik denk dat je, als je 4 conservatoria overhoudt, het uiteindelijk wel mee zou vallen met de huisvestingsdruk. Want ook het aannamebeleid zou veel scherper moeten. In de zin: Wat is er in de toekomst nodig aan musici, en wat kan deze auditant daaraan bijdragen... |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() In dit geval zou een beperking er best wel vanaf kunnen dan. Hoewel er wel degelijk een verdieping zou moeten kunnen zijn. Zelfstudie heb je naast elke studie. Die belasting heeft elke student, en kan er dus ook bij musici best bovenop. Bovendien kun je de basis van de wetenschap en de geschiedenis ervan geven in slechts een paar vakken. Bij mijn studie zit de kern van dat geheel verpakt in slechts twee vakken. Bij een kunstopleiding kunnen ze de specifieke evolutie van hun vakgebied het raam uit smijten, en daarmee vervalt dan een groot deel van de inhoud daarvan. Wat je dan overhoudt is nog geen 100 uur studeren denk ik. Terwijl met die basis het best mogelijk is dat een muziekopleiding over het algemeen hoger aangeschreven raakt. Het is de algemene denk- en redeneerwijze plus het feit dat men een bepaald niveau aankan, waarom bedrijven academici werk geven buiten hun vakgebied.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toch werkt het helemaal niet zo. Hoewel ik eens ben dat er van de theorie wel iets afkan, denk ik niet dat je het helemaal moet saneren. Alleen op een andere manier. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dat kan je inderdaad niet zeggen, maar ja dat is gewoon pech gehad. Bij geneeskunde kunnen ze ooit nooit voorspellen of iemand een goede arts wordt of dat hij mensen experimenteel op Alzheimer gaat behandelen. De extra kosten om al het talent te ontdekken wegen gewoon niet op tegen de baten. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar dan nog, wat moet je in Nederland met gruwelijk veel goeie, of uberhaupt kunstenaars. De politiek vind en vond dat niet belangrijk, ( zie de bezuinigingen elk jaar weer ). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat het minimaliseren van het aanbod een goede stap zou zijn in het gezond houden van de cultuur. Zomaar geld ergens inpompen waar niks mee te winnen valt, is nu eenmaal geen goed idee. Dat je als staat een deel van je cultuur overeind wil houden is meer dan goed. Maar ik denk dat er heel veel bezuinigd kan worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Even los van de waarschijnlijkheid dat je het gebouw niet levend, of zelfs maar in 1 geheel verlaat, denk ik dat er een middenweg is tussen cultuur helemaal wegsaneren en ongebreideld betalen. En zoals ik al eerder vermeldde: er is al zoveel bezuinigd. Op de verkeerde dingen. Je moet het bij de basis aanpakken. |
![]() |
|
![]() |
Dus iets wat zichzelf financieel gezien niet in leven kan houden, heeft geen recht van bestaan? (want het kan niet bestaan zonder subsidie)
onzin, kunstprojecten kunnen een grote waarde hebben (en er bestaan meer "waardes" in het leven dan financiële waarde).
|
Verwijderd
|
Nou ja, een leger bijvoorbeeld kan zichzelf financieel ook niet in stand houden, dus het sowieso onzin om dergelijke uitspraken te doen.
Maar ik vind zeker dat er op kunst wel verder bezuinigd kan worden, omdat het toch vooral iets is voor bourgeois en die kunnen best zelf meer betalen aan entree e.d. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
10 miljoen per jaar. Hmmhmm, waar zouden we dat toch eens aan uit kunnen geven.... Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
- "educatieve waarde". toneel en theater was op mijn basisschool iig onderdeel van het onderwijs. 1 of 2 keer per jaar naar een jeugdvoorstelling met de hele school. mooie aanvulling op boeken en dvd's. - "psychische waarde". mensen hebben ontspanning nodig en niet iedereen kijkt graag Transformers of luistert naar Frans Bauer; - "historische waarde". Het is van historisch belang dat werk van Mahler en Beethoven regelmatig ten gehore wordt gebracht, want dat behoort tot de westerse cultuurkanon. en dit kon je best zelf verzinnen. Citaat:
als jij en ik allebei €1000,- belasting betalen, dan gaan jouw €1000,- naar de snelwegen (bijvoorbeeld) en die van mij naar het theater. Hebben we allebei niets betaalt aan wat we niet willen. (waarmee ik wil zeggen jouw aandeel in de cultuursubsidies zo klein is dat je je er niet zo druk over hoeft te maken ![]()
||
![]() |
Citaat:
overigens brengt bijvoorbeeld het Rijksmuseum ook via de horeca juist weer geld terug. het lijkt mij gewoon een lelijk, eng land worden als alle kunstenaarsinvloeden verdwijnen en er alleen nog geld besteedt wordt aan zaken waar een meerderheid van de bevolking rechtstreeks profijt van heeft.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is natuurlijk onvergelijkbaar. Citaat:
Het gaat er om dat er teveel geld naar instellingen gaat die zichzelf beter zouden moeten kunnen bedruipen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
@Kazet: van kaartverkoop alleen kun je een concertgebouw niet open houden. Orkesten idem. Verhoog de kaartprijs, en ook de bourgeois ( het valt heel erg mee, sterker nog, ik vind de hele term bourgeois zo Marxistisch klinken, ik verzoek je om dat toch niet te hanteren. Is niet waar, en niet nodig ) komt niet meer zo grif. |
![]() |
|
|