Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eén methode is bijvoorbeeld tegen het bovenste middenkader zeggen dat het bedrijf moet afslanken. Het bovenste middenkader gaat dan naar de managers die ze onder zich hebben en zegt dat het bedrijf moet afslanken. De middenmanagers ontslaan vervolgens nuttige werknemers op de werkvloer en er worden geen of nauwelijks managers ontslagen omdat het hogere middenkader meestal goede vriendjes is met zowel de directie als de middenmanagers (omdat hielenlikken de belangrijkste kwaliteit van een manager is). Dit proces heet een "reorganisatie". Meestal wordt er alleen de bezem door het management gehaald na een overname, fusie of iets dergelijks. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Alle managers nuttig is een non-argument, dat weet je zelf ook. Om te beginnen omdat je dat nooit kunt weten, en ten tweede omdat je daarin niet consequent bent tegenover andere beroepen. Tenminste, ik zie je nergens betogen voor een verbod op alle Tweede kamerleden met Harry van Bommel als argumentatie.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dus zal ik zeggen uit eigen ervaring dat ik een aantal keer heb gezien dat de managers hun werk deden. Om te beginnen bij een ex-werkgever die werknemers weigerde uit te betalen als ze geen volledige inzage gaven in hun bankzaken. De incompetente zetbaas werd toen ik en een ander eenmaal aangaven dat we desnoods zouden gaan procederen voor ons achterstallig loon, door de manager van een aantal kantoren, terug gedegradeerd tot schoonmaker. Dit heeft hen een aantal keer 50% extra bovenop het loon bespaart voor toekomstige zaken. Dat zal hen duizenden euro's gescheeld hebben. Dan weet ik dat in het AMC (en ik ga lekker niet toelichten waar precies, omdat ik dan mijn bron in gevaar breng) decadente professoren miljoenen gemeenschapsgeld verspillen tijdens hun onderzoek. De zakelijke managers zijn de enigen die het af en toe tegen hen opnemen. Die decadentie gaat zo ver dat ze zelfs dingen eisen die keihard onwettig zijn. Fraude, vriendjes van hen aannemen voor puur ceremoniële functies. De financiële managers zijn de enigen met de macht en soms de wil om hen aan te vallen. Dan heb ik ook nog gewerkt bij een woningbouwcorporatie die probeert om het tijdperk van staatsbedrijf achter zich te laten. In tegenstelling tot wat de doemdenkers der marktwerking beweren, leidde overheidsingrijpen daar tot een volledig lamme organisatie die miljoenen euro's over de balk jaagde. De managers hielpen me daar een ruzie te beslechten met een monteur die het nodig vond om voor ruim € 33.000 inventaris in zijn auto te hebben in plaats van het voorgeschreven setje van ongeveer € 450. Dan liep ik vaak tegen departementalisme aan 'wij doen dat hier zo, want dat doen we hier zo', en de autoriteit van de manager was essentieel om dat op te lossen. Dan heb ik daar ook nog gewerkt aan volledig incorrecte deurwaardersdossiers, waardoor die corporatie voor de rechter vaak als een gieter afging, en tonnen aan volledig legitiem inbare schulden moest afboeken. Toen ik eenmaal met de managers van de afdelingen als steun flink ruzie had getrapt (zo ongeveer mijn taakomschrijving daar ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Dus die mensen hebben zeker nut, maar niet door een wezenlijke bijdrage te leveren voor het bedrijf, maar meer door vooral aanwezig te zijn. Maar goed dat komt ook doordat werknemers wel erg beschermd zijn en mensen naar een nutteloze functie promoveren vaak goedkoper is dan ze eruit te trappen.
||
Citaat:
![]() Maar serieuzer, van wat ik hoor van docenten de afgelopen tijd moet er binnen universiteiten behoorlijk bezuinigd worden. Er mogen niet zomaar meer externe zalen gehuurd worden, geen excursies meer, of excursies slechts tegen veel hogere eigen bijdrage, mensen worden ontslagen, sommige faculteiten moeten inkrimpen, enz. Nog even los van wat er aan de kant van de studenten gaat gebeuren, vallen er ook in het onderwijs klappen. Dat ziet er slecht uit. Met name dingen als excursies vind ik een slechte zaak. Voor mijn opleiding is het voor een aantal vakgebieden gewoon zo dat je er niet komt als kamerwetenschapper. Zelfs als er kritiek op is dat het soms gesubsidieerde vakanties zijn geworden, is dat geen reden het als geheel overboord te smijten, dan moet de intensiteit van het onderwijs op zo'n moment omhoog. Uiteindelijk moet je er toch naartoe en de zaken zelf gaan bekijken om ze echt te doorgronden. Sommige dingen zoals anders kijken naar steden kun je ook domweg niet uit een boek halen. Ik denk dat het net als bij de bezuinigingen op de politie en het leegzuigen van de provincies niet op het eerste gezicht spectaculair uitziet. De frontjes waar de kiezer naar kijkt worden in stand gehouden, maar daarachter vind een gestage uitholling plaats. Zoiets kan het onderwijs op de lange termijn echt om zeep helpen.
|
![]() |
|
|