Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En draagt een verpleegkundige meer of minder bij aan het land dan een autoverkoper? Ik weet het niet, maar nummer 2 verdient waarschijnlijk meer en zijn stem is dus ook meer "waard". Daarnaast betalen we ook nog belasting via BTW, dus dan mag je volgens jou ook al je bonnetjes meenemen naar de stembus. Wie het meest koopt, betaalt het meeste BTW, dus krijgt een hogere weegfactor.
||
Citaat:
- leeftijd; we kunnen er van uit gaan dat ouderen meer verstand hebben/meer ervaring hebben met politiek. - tijd woonzaam in NL; waarom zou een nieuweling evenveel politiek mogen bepalen als een doorgewinterde Hollandse kaasboer? - sekse; for obvious reasons ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En hoe zit het met rokende alcoholisten? Die de belasting die ze door hun consumptie betalen ook invloed op hun stemrecht? Maar goed, het slaat natuurlijk sowieso nergens op, je plan. Dat je meer betaalt betekent niet dat je weet wat er met dat geld moet gebeuren.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Die maatstaf spreekt je eerdere uitspraak tegen dat er een basisstemrecht zou zijn 3. Ik zou niet weten waarom invloed gekoppeld moet worden aan de bijdrage die er aan een land geleverd wordt. Kun je dat uitleggen? 4. Die definitie is er niet een van democratie, maar een timocratie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2 en 4, nee hoor er is namelijk voor iedereen stemrecht. Ik beweer nergens wat anders 3. Dat heb ik nu al een paar keer uitgelegd, lees maar terug. |
![]() |
||
Citaat:
2. Waarom moet er dan voor iedereen stemrecht zijn, ook voor mensen die niks bijdragen? 3. Waar dan ik heb nergens een uitleg gevonden.
||
Citaat:
De aandeelhouder met de meeste aandelen heeft ook het meeste invloed op het bedrijf. Ik snap niet wat daat vreemd aan is. Waarom? Niets moet natuurlijk, maar willen we die personen binnen houden moet je ze ook iets teruggeven. Invloed op wat er met z'n zuurverdiende centen gebeurt lijkt me een stap in de goede richting. Nog vragen? Stel ze gerust. |
![]() |
||
Citaat:
De verhouding tussen burger en staat is er een die berust op kaders die gesteld worden voor al het doen en laten van de burger door de staat, en een invloed op die regelgeving door de burger. De staat heeft hier een totale volmacht wat ze met haar burgers kan doen (idealiter natuurlijk afgeschermd door het garanderen van basisrechten). Via de democratie is daarmee besloten dat mensen die veel verdienen meer geld moeten AFSTAAN aan de staat (dat wil zeggen, ze moeten afstand doen van dat geld zonder er directe baten bij te hebben). Als burgers dit weigeren, worden ze beboet en uiteindelijk de gevangenis in gegooid. In principe hoeft een staat dus niet moeite te doen om mensen binnen te houden, maar kan ze haar burgers uitwringen tot ze een ons wegen. Maar de invloed van de staat heeft ook invloed op dingen als onderwijs, abortus, euthanasie, milieu, infrastructuur, etc. Dit zijn rechten waar iedere burger mogelijkerwijs gebruik van maakt; het is logisch dat over de collectieve gelden gelijkelijk door iedere burger wordt besloten, als ze mogelijkerwijs allemaal dezelfde baat erbij hebben.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
En daarnaast: inkomen nemen omdat het de enige meetbare factor is, is natuurlijk onzin. Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ingrid is verzorgende in de thuiszorg, en heeft een jaarinkomen van net geen €18.000. Ingrid is naast verzorgende, waarbij ze een belangrijke rol inneemt in het dagelijks leven van tientallen hulpbehoevenden, ook nog als vrijwilliger actief, en draagt actief en positief bij aan de samenleving. Dirk heeft de Nederlandse economie een behoorlijke klap toegebracht door zijn wanbeleid bij DSB. De stem van Ingrid krijgt weegfactor 0,5. De stem van Dirk krijgt weegfactor 2. Prachtsysteem.
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Waarom is dat democratisch beginsel een goed beginsel dan? 3. Ik zie nog steeds de logica niet hoor :/.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan nog, dit is iets totaal anders, dit gaat over wel of niet stemmen. Maar jij stelt voor een waarde aan een stem te geven. De stem van de een is meer waard dan die van een ander. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
De verfoeilijke religieuze zaken als euthanasie, abortus, homohuwelijk en godslastering zullen uiteraard als eerste weggewerkt moeten worden. Dat wordt lastig als alle grootbelastingafdragers zwaar religieus zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Alle politieke keuzes zijn morele keuzes.
||
Citaat:
Het al dan niet afdragen van inkomsten belasting hangt samen met het idee dat je zeggenschap hebt over het geld wat de gemeenschap al van je afgenomen heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Inderdaad het geld dat jij hebt bijgedragen aan de schatkist, dat lijkt mij een stuk eerlijker dan keuzen te maken op grond van leeftijd. |
![]() |
||
Citaat:
2. Natuurlijk heeft niet iedereen verstand van politiek, maarja, daar valt weinig aan te doen. In ieder geval lijkt me het idee dat iedereen die ergens verstand van heeft mee mag beslissen (mits hij/ zij ook door het beleid geraakt wordt) een stuk logischer dan dat mensen van wie de staat geld afneemt mogen meebeslissen. De gemeenschap heeft namelijk al dat geld toegeeigend.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Op het moment dat ik een investeringsproject wil opzetten dat ik geheel betaal dan komt een andere betrokken partij ook niet met: ja maar ik wil dat doen met het geld. |
![]() |
||
Citaat:
2. Mensen die belasting betalen dragen niet bij aan de staat; ze worden gedwongen geld af te staan. Ze hebben geen keuze. De staat is een soort van struikrover die geld jat van mensen, en waar de gehele bevolking over mag beslissen van wie die geld jat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Nee, dat de afdracht niet vrijwillig is betekent niet dat het geen bijdrage is. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat het gedwongen is en dat een partij/coalitie mag beslissen wat ermee gebeurt is nu eenmaal zo vastgesteld, Het gaat hem nu juist om welke partij/coaltie dat mag doen. Een beetje meer gewicht geven aan een stem aan degenen die "het blijkbaar goed doen in de maatschappij en dus blijkbaar meer inzicht hebben in een goed lopend bedrijf", kan Nederland ook sterker maken. |
![]() |
||
Citaat:
2. Jawel, het is een heel andere natuur; als een struikrover je berooft van je geld kun je toch ook niet zeggenschap opeisen over wat die met het geld doet?
||
Citaat:
2. Of mensen het goed doen in de maatschappij is niet alleen af te meten aan geld; ik zie niet in waarom je dat als maatstaf neemt en niet bijvoorbeeld co2uitstoot per persoon, ofzo. Bovendien A. Bedrijven zijn slechts gericht op het maken van winst, vaak ten koste van de maatschappij waarin ze opereren. B. Nederland is geen bedrijf, en heeft heel andere doelen. Als mensen effectief zijn in het uitvoeren van vastgestelde doelen (zoals het behalen van winst) betekent dat niet dat ze goed zijn in het vaststellen van doelen.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Jawel, de staat is wel een struikrover. Probeer maar een keer geen belastingen te betalen. En nee, je mag niet bepalen wat de staat met jouw belastinggeld gaat doen; je mag bepalen wat de staat met haar totale opbrengsten gaat doen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Van mij hoeft er niet zo nodig een ander stemrechtsysteem te komen. soms denk ik wel eens dat het handig zou zijn om idd een soort van stemtoets te hebben om het domme volk te onderscheiden van de mensen die zich enigszins in de politiek verdiept hebben, maar aan de andere kant is het hele idee van verkiezingen dat de stemmen een afspiegeling van de samenleving vormen, dus ook van de mensen die geen flauw idee hebben welke partij waar voor staat maar toch gewoon gaan stemmen. Daarnaast kunnen ook intelligente mensen die zich in de politiek verdiept hebben complete volidioten zijn qua ideeën, zou je die dan ook hun stemrecht moeten afpakken?
Ik vind het prima zo ![]()
||
Citaat:
![]() 2. *zucht*. Je mag biij de staat bepalen wat er met al het geld gebeurt, niet met datgene wat je bijdraagt. anyway, laat ook maar.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Maar waarom is het dan goed dat je stemrecht afhangt van je bijdrage? Mijn punt van de struikrover gaat natuurlijk over de scheiding tussen de afkomst van het geld en de beslissingsmogelijkheid over het geld. Wij burgers doen allemaal in gelijke mate aftand van de mogelijkheid om geweld te gebruiken, dus mogen we allemaal meebeslissen waartoe geweld wordt ingezet.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Maar dat mensen een aandeel kunnen leveren, en dat het uberhaubt als een aandeel wordt gezien, is afhankelijk van afspraken die we samen als maatschappij hebben gemaakt, die voor iedereen bindend zijn. Namelijk A. Mensen hebben recht op eigendom B. Het ontvreemden van eigendom, voorzover dat niet door de staat gelegitimeerd is, moet bestraft worden. C. Men doet afstand van geweld tegen de medemens. D. Contracten moeten nageleefd worden. E. Geld is vertegenwoordigt een bepaalde waarde. (zie oa Hedley Bull) Aangezien het verwerven van geld slechts door het naleven van deze afspraken door alle burgers mogelijk is, kan de maatschappij (die alle burgers vertegenwoordigt) aanspraak doen op dit geld. Aangezien de staat (die deze afspraken bekrachtigt) slechts mogelijk is door alle burgers gezamelijk en met het doel om het leven van alle burgers gezamelijk te verbeteren, dienen ze allemaal samen het beleid te kunnen bepalen. Als een samenleving immers niet meer voor de belangen van de burger opkomt, heeft hij moreel het recht om zijn samenwerking in te trekken.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Welke afspraken wil je dan aanpassen? Het recht op bezit? 3. Zoals al gezegd, mensen dragen allemaal gelijkelijk bij aan een maatschappij die een goed leven mogelijk maakt. Rijke mensen profiteren al meer van deze maatschappij, omdat ze meer geld hebben dan armere mensen. Waarom dan ook nog het beleid beinvloeden? 4. Dat snap ik, maar het volgt wel onherroepelijk uit je voorstel dat de staat meer opkomt voor de belangen van een groep dan die van een andere groep.
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
stemrecht voor 16 en 17 jarige. bassiebe | 7 | 26-04-2012 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #88 Geel | 500 | 21-09-2011 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
Spanning in coalitie België om stemrecht migrant Gatara | 6 | 31-01-2004 16:13 | |
De Kantine |
Moeten jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen? Buzzzfuzzz.vs | 4 | 28-07-2002 16:00 | |
gedetineerden en stemrecht jnieuwelaar | 3 | 02-03-2002 00:57 |