Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2011, 09:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja, ze bedoelen meer dat als een veertienjarige zijn dertienjarige vriendinnetje batst, hij niet achter slot en grendel gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2011, 11:07
MiBe
MiBe is offline
Tuurlijk niet, dan gaat het om 2 minderjarigen. Wie moet je dan achter slot en grendel zetten? Hem of het vriendinnetje? Bij iemand van 20 met iemand van 14 of 15 is dat een heel ander verhaal.
Oud 04-04-2011, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Tuurlijk niet, dan gaat het om 2 minderjarigen. Wie moet je dan achter slot en grendel zetten? Hem of het vriendinnetje? Bij iemand van 20 met iemand van 14 of 15 is dat een heel ander verhaal.
Ook dan kijken ze naar hoe de relatie in elkaar zit; puur de leeftijd is in geval van 14/15 en 20 geen reden om iemand op te pakken oid. In de VS zijn ze daar volgens mij wel veel stricter in; ik heb wel eens verhalen gehoord van een stelletje van beiden 17; jongen is jarig en wordt 18, vader van het meisje doet aangifte en jongen wordt opgepakt én vervolgd omdat hij seks had met een minderjarige. In NL is dat niet zo strict, ook niet in geval van 14/15 en meerderjarig.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 12:31
MiBe
MiBe is offline
Op het moment dat er sprake is van machtsmisbruik wordt dat wel degelijk gehandhaafd. Bij dergelijk leeftijdsverschil is het daar ook makkelijk op te gooien (waarschijnlijk door de ouders) omdat iemand van 14/15 niet weerbaar is tegen een 20-jarige.
Oud 04-04-2011, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Op het moment dat er sprake is van machtsmisbruik wordt dat wel degelijk gehandhaafd. Bij dergelijk leeftijdsverschil is het daar ook makkelijk op te gooien (waarschijnlijk door de ouders) omdat iemand van 14/15 niet weerbaar is tegen een 20-jarige.
Nee, zo makkelijk is het niet, zelfs niet als ouders aangifte doen. Men zal altijd met de 14/15-jarige spreken en nooit zomaar uit gaan van machtsmisbruik.
Ik heb zelf in die situatie gezeten (niet dat er ooit sprake was van aangifte oid, maar dus wel een groot leeftijdsverschil) en heb me er toen dus wel in verdiept; zolang de 14/15-jarige er geen problemen mee heeft (en dus vrijwillig seks heeft met die meerderjarige) en er ook geen misbruik van hem/haar wordt gemaakt (dus geen loverboy-taferelen), is er geen enkele reden tot aanhouding of vervolging. Ook niet als de ouders dat zeggen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 16:02
olha1
olha1 is offline
Citaat:
Lees eens goed: "though usually three years is deemed acceptable" -> Het verschil tussen 20 en 14/15 is wel degelijk groter hoor.
'usually' idd daarom zei ik 'zou misschien mogen' jij mag anders ook wel eens goed lezen
Oud 05-04-2011, 14:34
PerfectWay
PerfectWay is offline
Citaat:
Nee, zo makkelijk is het niet, zelfs niet als ouders aangifte doen. Men zal altijd met de 14/15-jarige spreken en nooit zomaar uit gaan van machtsmisbruik.
Ik heb zelf in die situatie gezeten (niet dat er ooit sprake was van aangifte oid, maar dus wel een groot leeftijdsverschil) en heb me er toen dus wel in verdiept; zolang de 14/15-jarige er geen problemen mee heeft (en dus vrijwillig seks heeft met die meerderjarige) en er ook geen misbruik van hem/haar wordt gemaakt (dus geen loverboy-taferelen), is er geen enkele reden tot aanhouding of vervolging. Ook niet als de ouders dat zeggen.
=)
Oud 05-04-2011, 14:35
PerfectWay
PerfectWay is offline
Dit is wel een enorme discussie.

Conclusie:

MiBe vind het niet kunnen en de rest wel.
Daar komt het eigenlijk een beetje op neer.
Ik zou als ik jou was toch maar even nader onderzoek doen naar dit onderwerp, MiBe.
Eigen mening heb ik niks op tegen, dat jij het niet vind kunnen, oké.. Maar zoek het maar eens goed op >.<
Oud 05-04-2011, 19:20
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Uiteraard moet de puber zelf ook achter de aangifte staan, die zal het immers zelf moeten doen wil je dat er iets gebeurt. Wanneer dit het geval is kan er wel degelijk vervolgd worden.

Het probleem is ook dat het wellicht op het moment vrijwillig is, maar wanneer de relatie bijvoorbeeld stuk loopt of de 14/15-jarige krijgt er spijt van kan hij of zij op deze manier 'wraak' nemen, ik heb dit ook in mijn nabije omgeving zien gebeuren en die persoon is wel degelijk vervolgd (19 jarige). Of iets vrijwillig is of niet kun je immers alleen maar concluderen uit verklaringen.

Citaat:
Conclusie:

Wat dacht je van Batave? Er waren overigens ook maar 2 echte 'voorstanders', olha1 en jij. Wat voegt dat verder toe aan de discussie?
Oud 05-04-2011, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard moet de puber zelf ook achter de aangifte staan, die zal het immers zelf moeten doen wil je dat er iets gebeurt. Wanneer dit het geval is kan er wel degelijk vervolgd worden.
Duh, dat is het hele punt toch juist? Puur leeftijdsverschil is géén reden tot aanhouding oid, ook niet wanneer ouders aangifte doen. Geeft de minderjarige zelf aan dat het een scheve relatie is, dat hij/zij gedwongen wordt tot dingen oid, dan is het een heel ander verhaal.

Citaat:
Het probleem is ook dat het wellicht op het moment vrijwillig is, maar wanneer de relatie bijvoorbeeld stuk loopt of de 14/15-jarige krijgt er spijt van kan hij of zij op deze manier 'wraak' nemen, ik heb dit ook in mijn nabije omgeving zien gebeuren en die persoon is wel degelijk vervolgd (19 jarige). Of iets vrijwillig is of niet kun je immers alleen maar concluderen uit verklaringen.
True, daarom als meerderjarige ook zeker uitkijken. Maar dat iemand wraak neemt op zo'n achterlijke manier, maakt het niet verkeerd dat mensen op die leeftijd een relatie hebben samen. Alleen moet iemand van 14/15 dus goed uit kijken dat er geen sprake is van dwang of een scheve relatie, en moet de meerderjarige zich goed realiseren dat iemand van 14/15 nog wel eens erg naïef kan zijn. (Overigens wordt er ook niemand vervolgd puur op basis van een opmerking van een minderjarige; ze kijken in zo'n geval ook naar sms'jes/mails etc, en die minderjarige wordt grondig ondervraagd en onderzocht.)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 06:14
ThugGangsta
ThugGangsta is offline
Een pedofiel is per definitie iemand die op kinderen valt zonder secundaire geslachtskenmerken, dus Robert M. categorie, dat is dus gewoon zwaar ranzig
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 06:30
Batave
Batave is offline
Citaat:
Dit is wel een enorme discussie.

Conclusie:

Ik zou als ik jou was toch maar even nader onderzoek doen naar dit onderwerp, MiBe.
Eigen mening heb ik niks op tegen, dat jij het niet vind kunnen, oké.. Maar zoek het maar eens goed op >.<
Het ging hier maar gedeeltelijk om niet kunnen. Wettelijk gezien ben je dus als 20 jarige, indien je met een 14/15-jarige bezig bent strafrechtelijk vervolgbaar. Het gebeurt bij mijn weten echter zelden, maar dat betekent niet dat jij gelijk hebt.

Over de ethische kant van het verhaal is te twisten en daar heeft nader onderzoek weinig mee te maken.
Oud 06-04-2011, 06:37
ThugGangsta
ThugGangsta is offline
Als ze gewoon goed bij elkaar passen, zou ik niet gelijk denken dat het fout is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten