Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2011, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het bij een niet-taaltoets niet redelijk om punten af te trekken voor spelfouten, omdat het gewoon niets te maken heeft met het vak. Bij werkstukken ligt dat anders, omdat daar de algemene verzorging gewoon een grotere rol speelt. Maar iemand een onvoldoende geven voor wiskunde omdat er een paar d/t-fouten instaan, vind ik onzin.
Misschien is punten aftrekken wel onredelijk te noemen (al zou ik er helemaal niet tegen zijn) als het geen proefwerk Nederlands is, maar ik zou dan toch graag de invoer zien van één of ander systeem waar je beloond wordt als je geen spelfouten maakt, bijvoorbeeld een halve punt erbij, of zo.
Advertentie
Oud 19-06-2011, 18:31
Verwijderd
Ik heb 18 jaar school gehad en dan zou ik nog ik wordt schrijven? Dat vind ik persoonlijk om onder een steen te kruipen.
Oud 19-06-2011, 18:32
Verwijderd
ik kan me überhaupt niet herinneren daar ooit les in hebben gehad. Het zal best, maar ik zou niet weten wanneer precies?
Oud 19-06-2011, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Ik heb 18 jaar school gehad en dan zou ik nog ik wordt schrijven? Dat vind ik persoonlijk om onder een steen te kruipen.
ja, je hebt d/t fouten en d/t fouten. Ik wordt en dergelijke zijn natuurlijk vreselijk dom, maar als iemand eens een voltooid deelwoord oid verkeerd doet, dan is dat niet meteen zo'n grote ramp.
Of gebeurt/gebeurd. Kan me wel voorstellen dat je zoiets een keer verkeerd doet.
Oud 19-06-2011, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Ja, als ze je vingers erafhalen wanneer je het fout doet leer je het ook wel.

Wat leerzamer zou zijn, is er gewoon les in geven. Ik kan me bij Nederlands op de middelbare school na de brugklas geen enkele les meer herinneren waarin aandacht besteed werd aan d's en t's.

Hoewel dat ook wel een beetje gênant zou zijn, maar goed, blijkbaar nodig.
Dat deden ze geloof ik ook wel bij ons, om de zoveel tijd herhalen. En ja, vinger eraf halen is wel drastisch, maar als het invloed heeft op je punten, leer je het ook wel snel.
Oud 19-06-2011, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het bij een niet-taaltoets niet redelijk om punten af te trekken voor spelfouten, omdat het gewoon niets te maken heeft met het vak. Bij werkstukken ligt dat anders, omdat daar de algemene verzorging gewoon een grotere rol speelt. Maar iemand een onvoldoende geven voor wiskunde omdat er een paar d/t-fouten instaan, vind ik onzin.
Eens.

Citaat:
ja, maar nou en ;x
Nederlandsproefwerk moet kunnen horen.

Citaat:
Verhuiste is al 'langer gemaakt', dus ik denk dat het probleem is dat jij het niet snapt
Jawel, dat is nu juist het punt.
Men gebruikt 't kofschip niet alleen voor het voltooid deelwoord, ook voor de verleden tijd. Immers beide vervoegingen zijn op de zelfde regel gebaseerd (er stond gebaseert ). Als je weet hoe het voltooid moet, wete je ook hoe het verleden moet, maar dna heb je dus gene probleem? Andersom ook.
Maar als je niet weet wat verleden tijd is van verhuizen, zoals in mijn voorbeeld, dan heb je dus niks aan langer maken.
Regel slaat gewoon nergens op.
Oud 19-06-2011, 18:34
Verwijderd
Kan iemand de 'language typography' van Stephen Fry even posten? Kthxbaiiiii
Oud 19-06-2011, 18:35
Verwijderd
Citaat:
ja, je hebt d/t fouten en d/t fouten. Ik wordt en dergelijke zijn natuurlijk vreselijk dom, maar als iemand eens een voltooid deelwoord oid verkeerd doet, dan is dat niet meteen zo'n grote ramp.
Of gebeurt/gebeurd. Kan me wel voorstellen dat je zoiets een keer verkeerd doet.
Ik kan me dat niet voorstellen. Omdat het er zo ingehamerd is. Tenzij ik dus straalbezopen ben. En als ik het echt een keer per ongeluk doe, dan wil ik echt ophouden met bestaan. Als het er ingehamerd is, doe je het vanzelf goed. 99 van de 100 keer. En die ene keer, misschien hoef je je daarvoor niet te schamen, maar ik doe het toch wel.
Oud 19-06-2011, 18:36
Verwijderd
Citaat:
En als ik het echt een keer per ongeluk doe, dan wil ik echt ophouden met bestaan.
Oud 19-06-2011, 18:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Misschien is punten aftrekken wel onredelijk te noemen (al zou ik er helemaal niet tegen zijn) als het geen proefwerk Nederlands is, maar ik zou dan toch graag de invoer zien van één of ander systeem waar je beloond wordt als je geen spelfouten maakt, bijvoorbeeld een halve punt erbij, of zo.
Dat is in de praktijk toch hetzelfde als punten aftrekken als je het fout doet?

Wat ik eerder zou doen, is dat de wiskundeleraar het doorgeeft aan de leraar Nederlands als er spelfouten in een toets staan, en dat er bij een bepaald aantal fouten een deel van je gemiddelde cijfer voor Nederlands afgaat.
Oud 19-06-2011, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel ene mooie ja.

Ik heb van groep 3 tot en met de 5e klas middelbaar voldoende spellinglessen gehad.
Ook d/t.
Beide scholen zaten dan ook in de top van de bestescholenlijsten.
Oud 19-06-2011, 18:37
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Hoe weet je dat?
Kijk maar naar de 14-jarigen op DK

Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar dat is gewoon een observatie. Maar wil jij dan stellen dat het onderwijs wel (merkbaar) beter is geworden?
Oud 19-06-2011, 18:38
Verwijderd
Mja, ik heb verschillende dingen waarin ik overdrijf, maar ik ben niet beschaamd dat ik graag goed wil spellen. Toch in dt-gevallen, moeilijke splitsingen met " of - dat stoort me minder.
Zoals ik zei, 18 jaar school en het dan nog niet kunnen, dat is om van onder een steen te kruipen.
Oud 19-06-2011, 18:39
Uice
Uice is offline
Citaat:
Kijk maar naar de 14-jarigen op DK

Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar dat is gewoon een observatie. Maar wil jij dan stellen dat het onderwijs wel (merkbaar) beter is geworden?
Nee, ik wil beweren dat wij daar niets vanaf weten. Dat handjevol tieners dat hier komt zegt toch ook niets.
Verwijderd
Citaat:

Wat ik eerder zou doen, is dat de wiskundeleraar het doorgeeft aan de leraar Nederlands als er spelfouten in een toets staan, en dat er bij een bepaald aantal fouten een deel van je gemiddelde cijfer voor Nederlands afgaat.
Toch vind ik puntenaftrek erger dan puntenoptel.
Verwijderd
Citaat:

Nee hoor. Dat vind ik niet. Het cijfer dat je voor je wiskundeskillz krijgt wordt dan niet omlaag gehaald, maar je wordt gewoon beloond als je het Nederlands ook onder de knie hebt.

Maar jouw suggestie staat mij ook wel aan!

Het maakt me eigenlijk niet uit wat er mee gebeurt, als er maar iets mee gebeurt.
Uice
Uice is offline
Niet meer willen leven om zoiets kleins, daar kun jij je natuurlijk helemaal niet in vinden.
Oud 19-06-2011, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Niet meer willen leven om zoiets kleins, daar kun jij je natuurlijk helemaal niet in vinden.
Oud 19-06-2011, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Ik zat hier op te wachten, doe iets aan je voorspelbaarheid jongen
Oud 19-06-2011, 18:41
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee hoor. Dat vind ik niet. Het cijfer dat je voor je wiskundeskillz krijgt wordt dan niet omlaag gehaald, maar je wordt gewoon beloond als je het Nederlands ook onder de knie hebt.
Maar wat is dan uiteindelijk het verschil? Pietje en Ingeborg hebben allebei dezelfde antwoorden bij een wiskundetoets, maar Pietje heeft correct gespeld en Ingeborg niet. Pietje krijgt een zeven en Ingeborg een zes.

Wat maakt het dan uit of dat verschil door optel of door aftrek komt?
Oud 19-06-2011, 18:42
Verwijderd
Ach ik drijf graag over
Oud 19-06-2011, 18:42
Verwijderd
Citaat:
godsakker
Oud 19-06-2011, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Maar wat is dan uiteindelijk het verschil? Pietje en Ingeborg hebben allebei dezelfde antwoorden bij een wiskundetoets, maar Pietje heeft correct gespeld en Ingeborg niet. Pietje krijgt een zeven en Ingeborg een zes.

Wat maakt het dan uit of dat verschil door optel of door aftrek komt?
Dan leert Ingeborg dat spelling belangrijk kan zijn.
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik zat hier op te wachten, doe iets aan je voorspelbaarheid jongen
Wat had ik dan moeten zeggen? Niks?
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat komt in de praktijk toch op hetzelfde neer, tenzij je de normering van toetsen i.h.a. wil versoepelen, maar waarom zou je dat willen?
Oud 19-06-2011, 18:44
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dan leert Ingeborg dat spelling belangrijk kan zijn.
Ja, maar dat kan ook best op een manier die geen invloed heeft op Ingeborgs wiskundecijfer, natuurlijk.
Oud 19-06-2011, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Wat had ik dan moeten zeggen? Niks?
Probeer het eens
Oud 19-06-2011, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar dat kan ook best op een manier die geen invloed heeft op Ingeborgs wiskundecijfer, natuurlijk.
Stickertjes, gezichtjes? Denk je dat een puber zich daar druk om maakt? Wat zou een goede manier zijn, vind jij?
Oud 19-06-2011, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Probeer het eens
Je kunt altijd nog een maandban nemen. Om Uice de mond te snoeren.
Oud 19-06-2011, 18:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
Stickertjes, gezichtjes? Denk je dat een puber zich daar druk om maakt? Wat zou een goede manier zijn, vind jij?
Ten eerste: beter lesgeven.

Ten tweede: een cijfer geven voor het taalgebruik bij andere vakken, dat voor Nederlands meetelt. Dus als je bij wiskunde een toets vol taalfouten inlevert, heeft dat invloed op je gemiddelde bij Nederlands.
Oud 19-06-2011, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Je kunt altijd nog een maandban nemen. Om Uice de mond te snoeren.
Waarom wil je zo graag dat ik een maandban neem?

Zet me dan op je negeerlijst als ik je zo op je zenuwen werk of iets.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Bijvoorbeeld bij Nederlands spelling en grammatica toetsen, hetgeen in Nederland nauwelijks gebeurt.
Uice
Uice is offline
Trouwens, nog een probleem met niet-Nederlandsleraren taal laten beoordelen: de meeste middelbareschoolleraren kunnen helemaal niet zo goed Nederlands.
Verwijderd
leraren vinden allemaal hun eigen vak het belangrijkst.
Oud 19-06-2011, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Trouwens, nog een probleem met niet-Nederlandsleraren taal laten beoordelen: de meeste middelbareschoolleraren kunnen helemaal niet zo goed Nederlands.
Als ze bij mij op school boos worden gaan ze in het limburgs-dialect schelden.
Oud 19-06-2011, 18:50
Verwijderd
Citaat:
leraren vinden allemaal hun eigen vak het belangrijkst.
Dat mag ik hopen ja.
Oud 19-06-2011, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Dat mag ik hopen ja.
Maar leuk is dat niet, want dan moeit voor zoveel als je boel in orde hebben omdat dat belangrijker is dan bijv: frans. Dan zeggen ze : doe maar niks aan frans maar aan mijn vak.
Verwijderd
Interessant, maar haalbaar?

Een punt aftrekken ter plekke is nogal simpel gedaan. Doorgeven dat iemand d/t fouten heeft en hoeveel en dat weer berekenen op Nederlands, vraagt een heleboel meer werk. En bij mijn weten verzuchtten de leraren toen al dat ze in het werk omkwamen, dat zal nu niet veel beter zijn.

Overigens. Beter lesgeven is een punt, maar zoals ik zei, bij mij werd het jaarlijks herhaald. Moet je dan andere leerstof schrappen om het verdorie in die kopjes gestampt te krijgen? Elke maand herhalingsles? Of wat versta jij onder beter lesgeven?
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste: beter lesgeven.

Ten tweede: een cijfer geven voor het taalgebruik bij andere vakken, dat voor Nederlands meetelt. Dus als je bij wiskunde een toets vol taalfouten inlevert, heeft dat invloed op je gemiddelde bij Nederlands.
Citaat:
Ik kom terug op mijn punt. Je hebt inderdaad gelijk. Dan is jouw aanpak beter.

Waar het mij om gaat is dat er tegenwoordig helemaal geen consequenties aan vastzitten als je een toets maakt met honderden spelfouten (behalve Nederlands) en dat vind ik een slechte zaak.
Oud 19-06-2011, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Bijvoorbeeld bij Nederlands spelling en grammatica toetsen, hetgeen in Nederland nauwelijks gebeurt.
Wat testen ze dan?
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Bij mij op school wel .
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik zag een keer bij Weekend Miljonairs een leraar Nederlands die de verleden tijd van "promoten" niet wist. :')
Verwijderd
Citaat:
Interessant, maar haalbaar?

Een punt aftrekken ter plekke is nogal simpel gedaan. Doorgeven dat iemand d/t fouten heeft en hoeveel en dat weer berekenen op Nederlands, vraagt een heleboel meer werk. En bij mijn weten verzuchtten de leraren toen al dat ze in het werk omkwamen, dat zal nu niet veel beter zijn.

Overigens. Beter lesgeven is een punt, maar zoals ik zei, bij mij werd het jaarlijks herhaald. Moet je dan andere leerstof schrappen om het verdorie in die hun kopjes gestampt te krijgen? Elke maand herhalingsles? Of wat versta jij onder beter lesgeven?
jaarlijkse herhaling is al een mooi begin op veel scholen hoor ik heb het D/T gedoe sowieso nooit gehad op de middelbare school. En op de baisschool ook zeker weten niet elk jaar. Begin me bijna af te vragen wat we wel altijd deden.
Oud 19-06-2011, 18:53
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat testen ze dan?
Veel tekstverklaren enzo.
Oud 19-06-2011, 18:54
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Dat valt onder tekstverklaring, niet onder spelling en/of grammatica.
Oud 19-06-2011, 18:54
Verwijderd
Nog 14 uur en dan krijgen we de sleutel van het huis
Oud 19-06-2011, 18:55
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Nog 14 uur en dan krijgen we de sleutel van het huis [afbeelding]
Verwijderd
Citaat:
Bizar. Nederlands begint toch bij spelling. Wij hadden bijvoorbeeld een groen boekje met moeilijke spellingen en d/t-gebeuren. Daar moesten wij huiswerk in maken en elke maand volgde een overhoring.
Verwijderd
Citaat:
Nog 14 uur en dan krijgen we de sleutel van het huis [afbeelding]
Oud 19-06-2011, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Bizar. Nederlands begint toch bij spelling. Wij hadden bijvoorbeeld een groen boekje met moeilijke spellingen en d/t-gebeuren. Daar moesten wij huiswerk in maken en elke maand volgde een overhoring.
Echt waar? op de middelbare school?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten