Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-03-2003 om 21:02. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
naar mijn idee is god ook bedacht, alle respect voor de mensen die dr ingeloven dat dr een superman ergens in de ruimte rondhangt die t op een dag leuk vond om een planeet te maken met mensjes, soort "the sims" maar volgens mij is ie bedacht als excus, om de slechte dingen op af te schuiven, ja dan moet je ook de goeie dingen maar op hem afschuiven
mzzl robin |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Dan vind ik dat gelovigen niet zomaar mogen verkondigen dat God echt bestaat, ze kunnen toch op z'n minst respect opbrengen voor mensen voor wie hij niet bestaat.... |
![]() |
|
Ik ben het er mee eens dat veel mensen in de situatie van jou en mij er niet per definitie iets aan hebben om in een God o.i.d. te geloven. Het is voor ons makkelijk om individualistisch te zijn, om tegen oude wijsheid aan te schoppen. Maar bedenk je eens dat er plaatsen zijn waar mensen niet veel hebben om zich aan vast te houden, waar mensen afhankelijk zijn van dingen die ze niet kunnen beinvloeden met werktuigen of redenatie. Wat brengt je er dan toe om tegen zo iemand te zeggen dat ze vooral niets extra moeten proberen om een gunstige oogst te krijgen, dat ze vooral niemand moeten danken voor hun maal en fijn gaan zitten schransen, zonder het besef dat het morgen misschien wel eens anders kan zijn. En wat brengt je ertoe om die mensen iets anders op te leggen, waarom is het zo verkeerd om je hoop in iets spiritueels te leggen? Voor sommige mensen heeft de wereld niet zo veel te bieden. Die mensen zoeken het ergens anders, in de geestelijkheid. In hun eigen geestelijkheid. Dat sommige mensen ervoor kiezen om zelf iets te zoeken, en anderen de weg van een ander volgen, wat doet dat er nu toe. Het Christendom achterna lopen is zo dom niet. Onze beschaving is gekomen tot waar we zijn dóór dat Christendom, door alle 'hersenloze zombies'. Alle vindingen op het gebied van architectuur, uitvindingen als de boekdrukkunst, educatie, gezondheidszorg, praktisch alles is ontwikkeld door diezelfde pilaren waar veel mensen tegenwoordig tegenaan schoppen. En dát vind ik veel erger. Dat vind ik respectloos. Het is zó makkelijk om vanalles te roepen vanuit je huis met 15 kamers en een supermarkt om de hoek. De friettent heeft toch nog wel kroketten, daar hoef je inderdaad geen hogere macht voor aan te roepen.
Maar het kan ook anders. En of dat nou logisch is of niet, dat is me om 't even.
|
iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij denkt dat er een god is.
er zijn mensen die vinden dat ze alles eerst moeten zien voordat ze erin geloven, en soms gebeurd dat ook. of niet, : than so be it. ik zelf geloof wel een god, een alkracht die uit pure Liefde bestaat. ik heb voor mezelf de nodige bewijzen om in zulke dingen te geloven. dus geloof ik erin. maar als het verzonnen is, heb ik een vraag. Jeanne d'Ark (of hoe je dat schrijft) hoorde stemmen, en daarvoor is ze verbrand. ze was heidens, iets wat tegen de rest was. maar ze heeft wel dingen gedaan wat anderen niet konden. ze wist dingen die anderen niet wisten. als mensen nou gewoon niet zo alleen op hun geloof waren, was het een stuk beter. want al met al geloofd iedereen die geloofd in hetzelfde. en staat hun god het wel toe om oorlog te voeren voor je geloof?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |