Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2003, 17:46
saskiadewit
saskiadewit is offline
Jij zet jezelf op hetzelfde niveau als God??
God bepaalt wat hij met ZIJN werled mag doen lijkt me of niet soms.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2003, 17:57
Drikkiej666
Drikkiej666 is offline
ik heb geen zin om dit allemaal door te gaan lezen dus reageer ik maar op de topictitel

god is verzonnen door de mens om dingen te verklaren die de mens (toen) niet kon begrijpen.
ook jezus heeft waarschijnlijk bestaan, maar dat was waarschijnlijk net zo iemand als Jomanda nu waarvan de verhalen elke keer dat ze doorverteld werden sterker gemaakt werden en dus niet klopten
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 18:18
hajo
hajo is offline
Is nu niet zo'n beetje alles gezegd? Kunnen we niet een nieuw toppic openen, en dit toppic langzaam aan naar beneden laten zakken in de lijst totdat hij verdwenen is?

t is nu te lang om nog door te lezen, dus het wordt nu alleen nog maar herkauwen van wat al gezegd is.
Oud 04-03-2003, 18:19
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
saskiadewit schreef:
Jij zet jezelf op hetzelfde niveau als God??
God bepaalt wat hij met ZIJN werled mag doen lijkt me of niet soms.
dat zeg ik: als ik mijn huis bouw en mijn kinderen neem heb ik mijn eigen wereldje gemaakt en dat maakt mij dus daar een god en dat geeft mij het recht mijn wereldje weer te vernietegen of de mensen die er wonen te vermoorden?? dat is hetzelfde als god die de wereld schaapt.
zo zit het ook in de wet, een boom mag je wel planten maar je mag 20 jaar later diezelfde boom die jij hebt geplant niet omhakken!!!
Oud 04-03-2003, 19:10
Verwijderd
Citaat:
saskiadewit schreef:
De reden dat je er nu bent is God aanbidden en uiteindelijk bij Hem in de hemel zijn.
Het leven hier op aarde is maar 1 klein vluchtig moment, je bent er namelijk om voor eeuwig te leven(of om voor eeuwig te lijden)na dit leven is er 1 lang moment dat nooit mee overgaat en je kan zelf kiezen: hemel of hel
Behoorlijk egoistisch he, hij maakt mensen zodat ze hem kunnen aanbidden? Grootheidswaanzin :\
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:58
moonchild
Citaat:
saskiadewit schreef:
het is heus niet zo dat we met ons lichaam boven de wolken gaan zitten met zn allen, je ziel gaat naar God. Dus van 'vol 'is geen sprake.
Tuurlijk gaat je ziel daarheen, maar dan heb je weer een ander onderwerp; wat is je ziel. Maar het lijkt me als iedereen daar eeuwig zit met zijn ziel een beetje drukjes.

Citaat:
saskiadewit schreef:
En dat er lijden is is geen bewijs dat god er niet is, het si een bewijs dat wij-mensen-alles verpesten. Je moet niet de vraag stellen: waarom laat hij dat kind doodgaan,maar deze vraag moet je stellen:waarom blijven al die andere kinderen leven.
Want God heeft het recht om ons allemaal dood te laten gaan. Hij heeft namelijk ons geschapen tot eer van hem, enne....wie leeft er tot eer van God? Niemand toch bijna? Zelfs bijna geeneen christen.Rokje aan, hoedje op zondags en zo en dan komt het wel goed, maar zo heeft God het niet bedoeld.
Klopt lijden is geen bewijs dat God er niet is, en dat wij mensen alles verpesten wist ik ook al lang, maar wij zijn toch een creatie van God, waarom had hij ons dan niet anders gemaakt? Hij heeft het toch goed met ons voor? Waarom lijden wij dan? En zeg nou niet dat was de schuld van Adam en Eva, nee. Of hij speelt dan een spelletje met ons, of hij had maar werkelijk zo goed moeten doen als er over Hem word gesproken en iets beters schapen dan mensen die toch niet de verleiding kunnen weerstaan om een paar vruchten te eten!!!

Laatst gewijzigd op 04-03-2003 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 21:01
moonchild
Citaat:
Morgan schreef:
Behoorlijk egoistisch he, hij maakt mensen zodat ze hem kunnen aanbidden? Grootheidswaanzin :\
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 08:13
idioot.1986.
idioot.1986. is offline
ik denk dat het gewoon makkelijk is
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 09:47
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
hajo schreef:
Als hij niet bestaat hoef je je er volgens mij ook niet druk om te maken, dus waarom zou je dan zo je best doen iemand te overtuigen dat geen God bestaat?.... Of je moet natuurlijk bang zijn. Bang dat je overtuiging eigenlijk niet klopt, en je iemand zoekt die dit kan bevestigen. Of misschien bang dat je overtuiging wel klopt, en dat er inderdaad niet iets hogers is. (en dus met zo'n discusie eigenlijk op zoek gaat naar iemand die je kan overtuigen van het wel bestaan van een God). In beide gevallen is het mi slimmer om gewoon in God te geloven.
Is nu niet zo'n beetje alles gezegd? Kunnen we niet een nieuw toppic openen, en dit toppic langzaam aan naar beneden laten zakken in de lijst totdat hij verdwenen is?

t is nu te lang om nog door te lezen, dus het wordt nu alleen nog maar herkauwen van wat al gezegd is.
Waar ben jij naar opzoek?
Oud 07-03-2003, 21:24
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Sorry, maar ik vind het behoorlijk pretentieus om hier zomaar te gaan verkondigen dat God een verzinsel is.
Misschien bestaat hij voor jou niet, maar je kan op zn minst respect opbrengen voor mensen voor wie hij wel bestaat.
Oud 07-03-2003, 21:31
black rabbit
black rabbit is offline
naar mijn idee is god ook bedacht, alle respect voor de mensen die dr ingeloven dat dr een superman ergens in de ruimte rondhangt die t op een dag leuk vond om een planeet te maken met mensjes, soort "the sims" maar volgens mij is ie bedacht als excus, om de slechte dingen op af te schuiven, ja dan moet je ook de goeie dingen maar op hem afschuiven

mzzl

robin
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:33
moonchild
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:
Sorry, maar ik vind het behoorlijk pretentieus om hier zomaar te gaan verkondigen dat God een verzinsel is.
Misschien bestaat hij voor jou niet, maar je kan op zn minst respect opbrengen voor mensen voor wie hij wel bestaat.
Alle respect. Maar wat is er anders aan om te zeggen God bestaat niet dan te zeggen God bestaat, het is allebei een geloof. Er wordt zo vaak gezegd respect voor de mensen die wel geloven, ik geloof niet mag ik daar dan ook respect voor (dit geld lang niet voor iedereen ).
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:

Dan vind ik dat gelovigen niet zomaar mogen verkondigen dat God echt bestaat, ze kunnen toch op z'n minst respect opbrengen voor mensen voor wie hij niet bestaat....
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:57
Nate
Nate is offline
Ik ben het er mee eens dat veel mensen in de situatie van jou en mij er niet per definitie iets aan hebben om in een God o.i.d. te geloven. Het is voor ons makkelijk om individualistisch te zijn, om tegen oude wijsheid aan te schoppen. Maar bedenk je eens dat er plaatsen zijn waar mensen niet veel hebben om zich aan vast te houden, waar mensen afhankelijk zijn van dingen die ze niet kunnen beinvloeden met werktuigen of redenatie. Wat brengt je er dan toe om tegen zo iemand te zeggen dat ze vooral niets extra moeten proberen om een gunstige oogst te krijgen, dat ze vooral niemand moeten danken voor hun maal en fijn gaan zitten schransen, zonder het besef dat het morgen misschien wel eens anders kan zijn. En wat brengt je ertoe om die mensen iets anders op te leggen, waarom is het zo verkeerd om je hoop in iets spiritueels te leggen? Voor sommige mensen heeft de wereld niet zo veel te bieden. Die mensen zoeken het ergens anders, in de geestelijkheid. In hun eigen geestelijkheid. Dat sommige mensen ervoor kiezen om zelf iets te zoeken, en anderen de weg van een ander volgen, wat doet dat er nu toe. Het Christendom achterna lopen is zo dom niet. Onze beschaving is gekomen tot waar we zijn dóór dat Christendom, door alle 'hersenloze zombies'. Alle vindingen op het gebied van architectuur, uitvindingen als de boekdrukkunst, educatie, gezondheidszorg, praktisch alles is ontwikkeld door diezelfde pilaren waar veel mensen tegenwoordig tegenaan schoppen. En dát vind ik veel erger. Dat vind ik respectloos. Het is zó makkelijk om vanalles te roepen vanuit je huis met 15 kamers en een supermarkt om de hoek. De friettent heeft toch nog wel kroketten, daar hoef je inderdaad geen hogere macht voor aan te roepen.

Maar het kan ook anders. En of dat nou logisch is of niet, dat is me om 't even.
Oud 08-03-2003, 17:06
miloco
miloco is offline
iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij denkt dat er een god is.
er zijn mensen die vinden dat ze alles eerst moeten zien voordat ze erin geloven, en soms gebeurd dat ook. of niet, : than so be it.
ik zelf geloof wel een god, een alkracht die uit pure Liefde bestaat. ik heb voor mezelf de nodige bewijzen om in zulke dingen te geloven. dus geloof ik erin.
maar als het verzonnen is, heb ik een vraag.
Jeanne d'Ark (of hoe je dat schrijft) hoorde stemmen, en daarvoor is ze verbrand. ze was heidens, iets wat tegen de rest was. maar ze heeft wel dingen gedaan wat anderen niet konden.
ze wist dingen die anderen niet wisten.
als mensen nou gewoon niet zo alleen op hun geloof waren, was het een stuk beter. want al met al geloofd iedereen die geloofd in hetzelfde. en staat hun god het wel toe om oorlog te voeren voor je geloof?
Oud 09-03-2003, 14:03
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
miloco schreef:
iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij denkt dat er een god is.
er zijn mensen die vinden dat ze alles eerst moeten zien voordat ze erin geloven, en soms gebeurd dat ook. of niet, : than so be it.
ik zelf geloof wel een god, een alkracht die uit pure Liefde bestaat. ik heb voor mezelf de nodige bewijzen om in zulke dingen te geloven. dus geloof ik erin.
maar als het verzonnen is, heb ik een vraag.
Jeanne d'Ark (of hoe je dat schrijft) hoorde stemmen, en daarvoor is ze verbrand. ze was heidens, iets wat tegen de rest was. maar ze heeft wel dingen gedaan wat anderen niet konden.
ze wist dingen die anderen niet wisten.
als mensen nou gewoon niet zo alleen op hun geloof waren, was het een stuk beter. want al met al geloofd iedereen die geloofd in hetzelfde. en staat hun god het wel toe om oorlog te voeren voor je geloof?
jah dat staat een geloof wel toe volgens mij. het is gewoon iets in mensen dat hen er toe zet hun geloof aan andere mensen op te dringen en dit leid tot conflicten daarom denk ik ook dat fundamentalisten fout bezig zijn omdat die koste wat kost hun geloof willen verdedigen en er niet meer bij nadenken of iets wat ze doen goed of fout is. ze kijken alleen of e naar hun geloof handelen. waarom heeft iemand de bijbelboeken geschreven.. omdat hij zijn geloof en zijn ideeen wou verkondigen. en als iemand ergens helemaal voor is dan heeft hij al gouw geen respect meer voor andere mensen met andere geloven m.u.v. de aziatische godsdiensen.
Oud 09-03-2003, 14:33
thunder110
thunder110 is offline
Halleluja, 127 posts alweer over dit uitgemolken onderwerp. Hoeveel onzin kan een mens per dag voortbrengen, vraag ik mij dan af.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 14:57
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Halleluja, 127 posts alweer over dit uitgemolken onderwerp. Hoeveel onzin kan een mens per dag voortbrengen, vraag ik mij dan af.
veel denk ik
Oud 09-03-2003, 15:43
moonchild
Citaat:
Gandalf schreef:
en als iemand ergens helemaal voor is dan heeft hij al gouw geen respect meer voor andere mensen met andere geloven m.u.v. de aziatische godsdiensen.
Er zijn wel meer uitzonderingen. Niet geloven is ook een geloof waar je helemaal voor kan zijn. Er zijn genoeg mensen wel en niet gelovigen die andere meningen accepteren.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:29
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Er zijn wel meer uitzonderingen. Niet geloven is ook een geloof waar je helemaal voor kan zijn. Er zijn genoeg mensen wel en niet gelovigen die andere meningen accepteren.
ik zei ook hebben al gauw.. (dit betekend dus dat het niet hoeft maar dat het wel voor de hand liggend is en ik heb et ook niet over gelovigen in het algemeen maar over fundamentalisten
Reageren

Regels voor berichten