Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Rocksaan schreef:
dan zijn mensen die dialect spreken dat ook, zij kunnen ook gewoon nederlands spreken.

Het irritante is niet dat ze een andere taal spreken, maar dat arabisch "hard" wordt gesproken, arabieren praten gewoon hard tegen elkaar, de klanken zijn luid, dat zit in de cultuur.
Heb ik eerder ook al gezegd, een of andere Fries of limbo die z'n eigen onverstaanbare taal of dialect spreekt valt er ook onder.

En op straat gaat het me inderdaad meer om het volume dan om de taal. Ik erger me ook aan schreeuwende Nederlanders die bij de videotheek hun GSI op de stoep parkeren en brullen 'vooruit Kevin, kies er maar vast één uit'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2003, 13:36
Faery
Faery is offline
Het zal me een rotzorg zijn of de Turk op de hoek hier nederlands praat of zijn eigen onverstaanbare taaltje. Zijn leven.
Oud 06-03-2003, 14:12
AtHell
AtHell is offline
En dat hangt weer even de alto uit hoor met z'n het kan me niet schelen post

Maar ik kán me er wel aan storen, opzich zou ik het prachtig vinden als ik in een diep gesprek verzonken ben met een lekker chickie en dat ik dan onderbroken word door de surinaamse meneer naast me die me meld dat ik mijn nederlands niet beheers en dat ik echt wat aan mijn articulatie moet doen, maar aan de andere kant maakt het me eigenlijk ook weer helemaal niets uit.
Oud 06-03-2003, 14:47
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Ninh schreef:
Ten eerste heeft een Toerist wel degelijk verplichtingen waar hij zich aan dient te houden, als de wet.

Daar heb je gelijk in, heb ik niet ontkent.

Ten tweede draagt een toerist wel DEGELIJK z'n steentje bij aan de economie in het door zijn/haar bezochte land, of dit nou geschiede in de vorm van souveniers of consumptie.

Maar hij maakt er geen gebruik van (als bijvoorbeeld een uitkering)

Natuurlijk ben ik voor een goede integratie, maar ik ben fel tegen een sociaal verbod wat betreft het spreken van een andere taal, omdat andere hier niets van mee kunnen pikken . Dat beschouw ik als bemoeizucht. Dan komt ook nog het gebrek aan inlevingsvermogen bij, dat leidt tot irritatie bij mensen als jij. Verdraagzaamheid kan echt geen kwaad. Nogmaals, lees mijn replies goed door, ik weet wel degelijk waar jij op doelt.

Ok gelukkig, het was geen aanval, het was een vraag. Het is alleen jammer dat je veel dingen verkeerd opvat. Zoals ik al eerder in dit stukje heb rechtgezet bijvoorbeeld. Maar jah, dat merk ik steeds vaker, ook in de politiek.
Oud 06-03-2003, 15:00
Verwijderd
Wat een verschrikkelijk gezeik. Als mensen in hun eigen taal willen praten..so what. Laten we ook meteen iedereen verbieden dialect te spreken. Die Friezen kunnen ook gewoon Nederlands..
Wat is dat toch, waarom moet iedereen zich opeens gaan ergeren aan alles wat niet 'nederlands' is...bah.

Ik erger me dan nog eerder aan een paar stomme hoogblonde Hollanders die in 'dushi' taal op een veel te hoog volume naast me in de trein de laatste roddels zitten uit te wisselen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 15:31
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
Glow schreef:
...

Ik erger me dan nog eerder aan een paar stomme hoogblonde Hollanders die in 'dushi' taal op een veel te hoog volume naast me in de trein de laatste roddels zitten uit te wisselen.
inderdaad, ik erger me gewoon aan alles wat niet ABN is, al moet toegeven dat ik zelf ook een eigen taaltje heb ontwikkeld met vrienden en familie, dus waarschijnlijk als ik naast mezelf zou zitten in een bus zou ik me daar ook aan irriteren
Oud 06-03-2003, 16:51
xliselottex
xliselottex is offline
op een of andere manier krijg ik het gevoel dat al die mensen die zich eraan ergeren ZELF een beetje onfatsoenlijk zijn....
of is het normaal dat je gesprekken afluistert... want eigenlijk doelen jullie daar een beetje op; *ze moeten dat taaltje niet spreken want dan verstaan wij het niet* das toch afluisteren??
trouwens, ik wil hier niemand kwetsen ofzo, dus als ik een keertje een beetje hard overkom doe ik dat niet expres!!
Oud 06-03-2003, 19:09
rodina
rodina is offline
Citaat:
xliselottex schreef:
op een of andere manier krijg ik het gevoel dat al die mensen die zich eraan ergeren ZELF een beetje onfatsoenlijk zijn....
of is het normaal dat je gesprekken afluistert... want eigenlijk doelen jullie daar een beetje op; *ze moeten dat taaltje niet spreken want dan verstaan wij het niet* das toch afluisteren??
trouwens, ik wil hier niemand kwetsen ofzo, dus als ik een keertje een beetje hard overkom doe ik dat niet expres!!
Als ik in de bus/trein zit hoor in ik gesprekken aan, niet bedoelt ofzo, maar goed die mensen zitten te praten, en ik zit meestal niets te doen.. Heel onfatsoenlijk ja.
Oud 06-03-2003, 20:26
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Als ik in de bus/trein zit hoor in ik gesprekken aan, niet bedoelt ofzo, maar goed die mensen zitten te praten, en ik zit meestal niets te doen.. Heel onfatsoenlijk ja.
tuurlijk niet, dat bedoel ik niet... maar als je die gesprekken niet wil volgen (afluisteren) dan hoeven ze toch ook geen andere taal te spreken??
Oud 07-03-2003, 12:03
ButterflyBee
ButterflyBee is offline
neej, ik erger me d'r niet aan. Tis toch wel normaal. Ik spreek ook m'n eigen taal (talen) als ik daar zin in heb.
Oud 07-03-2003, 12:17
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
Ninh schreef:
En dan ga jij naar Rusland en dan denk je, laat ik eens om aanwijzingen vragen. En dan begin je in Nederlands te brabbelen en denkt die Rus, ja ho eens even, leer jij eerst maar even Russisch.

Geduld, niet iedereen is geboren met internationale taalknobbel. Mensen leren taal door conversaties met anderen, zo heb jij het immers ook als baby geleerd, omdat jouw ouders geduldig gesprekken met je zaten te voeren. Als jij dit nou de volgende keer ook doet draag je jouw steentje ook al bij aan het vocabulaire van die persoon.
Nee ho, die mensen WONEN hier al. Dat is heel wat anders dan dat je even op vakantie komt. Uiteraard doe ik mijn best om met die persoon te communiceren, dat is logisch. Je kunt niet zeggen: 'oh jij kunt geen Nederlands? Rot dan maar op.' Maar het zou zeer prettig zijn dat mensen verplicht snel Nederlands leren wanneer ze hier komen wonen.
Oud 07-03-2003, 17:00
Verwijderd
Ligt eraan. Wel als ze bij mij aan tafel zitten en ik ze ken, dus als ik bijv. op school met vier mensen aan een tafel zit en twee meisjes praten steeds Russisch, dan vind ik dat vervelend. Bij mensen die in NL wonen vind ik het dan 'erger' dan bij toeristen. Maar als het mensen zijn waar ik op zich niets mee te maken heb, dan doen ze maar....
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 18:25
DarkRaven
DarkRaven is offline
Nee, ben er aan gewend. En als ik me eraan zou ergeren zou ik allang verhuisd zijn naar een of andere plaats waar ze Alleen maar NL praten

Maar als ze gaan schelden in hun eigen taal is het weer wat anders
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 22:45
Nanaki
Nanaki is offline
Nee, tuurlijk niet. Als je iemand dwingt een bepaalde taal te spreken grijp je veel te diep in de persoonlijke vrijheden van iemand als individu. Dat is toch hun eigen keuze, en daar heb jij helemaal niks mee te maken.
Persoonlijk zou ik het ook erg prettig vinden om als ik in het buitenland zou wonen af en toe Nederlands te praten. Dat is nou eenmaal de taal waarin je je het best kan uiten en je het best verstaanbaar kan maken.
Oud 07-03-2003, 22:58
Ellesje
Ellesje is offline
Citaat:
eXo schreef:
Of in de tram of op 'n begrafenis of andere gelegenheid..

En d'r zitten een paar arabische jongens type standaard moslim inclusief 1 vuist baard in 'n onbegrijpbaar taaltje te brabbelen.

Erger jij je dan?

En erger je je dan meer of minder aan als een groep mensen een Europese (niet nederlandse dus voor de grapjassen) taal aan het spreken is?
Nu ik erbij nadenk, eigenlijk wel ja. Ik erger me dood aan mensen die waar dan ook met elkaar in het arabisch aan het praten zijn. Vooral als er kleine kinderen bij zijn, want dan heb ik het idee dat die kinderen nooit normaal Nederlands zullen spreken...
Dit hoeft natuurlijk niet waar te zijn, er zijn zat immigranten hier die best Nederlands kunnen, maar nog veel te veel die het niet kunnen. Daar erger ik me aan ja.

Waarschijnlijk omdat ik het niet kan verstaan, en me dan dom voel.

Aan Chinezen erger ik me echter helemaal niet, misschien omdat deze mensen hier vaak alleen zijn voor hun studie. Dan vind ik ook niet dat ze Nederlands hoeven te kunnen, dat ze hier alleen te gast zijn (hm ik ga "gastarbeiders" nu niet voorzien van commentaar ).
Als het Engelsen of amerikanen zijn vind ik het leuk, alleen maar omdat ik het leuk vind om naar te luisteren, mooie klank, en ik er nog wat van op kan steken, voor luistervaardigheid ...
Fransen en Duitsers heb ik een hekel aan, puur omdat die lui zich niet willen aanpassen. Ze gaan er direct van uit dat jij hun, als ze hier te gast zijn, ze in hun taal antwoord op hun vragen...
En taaltjes die ik niet ken; leuk, kan ik luisteren en raden wat voor taal het is .
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 00:49
maar
maar is offline
Mja, dicussie is al een beetje afgerond geloof ik (Ninh ), maar toch:

Ik vind het niet asociaal als mensen tegen elkaar in een andere taal dan de taal van het land waar ze op dat moment zijn praten als het gewoon een one-on-one gesprekje is. Ik doe het zelf ook; als ik mijn zusje tegenkwam bij de kluisjes op een Amerikaanse school, terwijl onze buurkluizen van niet-Nederlandse mensen waren, praatten we altijd Nederlands. Dat is gewoon natuurlijk, dat ben je thuis zo gewend naar haar toe, en dat is een stukje van mij waar anderen best van mogen weten. Natuurlijk pak je dat anders aan als er mensen bij staan die mee te willen lijken doen in de conversatie.

Of mensen verplicht Nederlands moeten leren is een andere discussie volgens mij; vloeiend een taal kunnen spreken is namelijk anders dan een native speaker zijn, het blijft voor die mensen dus comfortabeler om hun moedertaal te spreken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Ieme schreef:
Nee ho, die mensen WONEN hier al. Dat is heel wat anders dan dat je even op vakantie komt. Uiteraard doe ik mijn best om met die persoon te communiceren, dat is logisch. Je kunt niet zeggen: 'oh jij kunt geen Nederlands? Rot dan maar op.' Maar het zou zeer prettig zijn dat mensen verplicht snel Nederlands leren wanneer ze hier komen wonen.
De eerste alinea was enkel bedoeld als een anekdote, wat niet wegneemt dat de 'ervaring' onveranderd blijft.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:43
*marleen*
*marleen* is offline
Ik erger me meer aan nederlanders die die taal/dialect gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 16:08
p-chez
p-chez is offline
Soms erger ik me er wel aan ja. Op zich niet eens aan de taal, maar wel aan het feit dat die mensen (en afrikanen enzo ook) altijd keihard praten.
God mag weten waarom, maar ze schreeuwen haast altijd bijna, ookal zitten ze nog geen meter van elkaar vandaan...
Oud 08-03-2003, 16:23
H3nk
H3nk is offline
Als ze het onderelkaar doen mag ik me er niet aan ergeren maar ik doe het eigenlijk toch door hun manier van praten vind ik ze dan nogal vijandig overkomen en heb ik het gevoel of ze me elk moment ik elkaar gaan schuppen
Oud 08-03-2003, 17:00
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Soms erger ik me er wel aan ja. Op zich niet eens aan de taal, maar wel aan het feit dat die mensen (en afrikanen enzo ook) altijd keihard praten
en heb je dat dan alleen bij buitenlanders?????
Oud 16-03-2003, 11:25
MaRoC-LaDy
MaRoC-LaDy is offline
Ik ben zelf Marokkaans...
Maar ik spreek gewoon Nederlands...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 11:27
Verwijderd
Citaat:
MaRoC-LaDy schreef op 16-03-2003 @ 12:25:
En wat wil je daarmee zeggen?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 11:43
Verwijderd
Goed toch?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 12:12
ButterflyBee
ButterflyBee is offline
Citaat:
MaRoC-LaDy schreef op 16-03-2003 @ 12:25:

Ik ben zelf Surinaams/Antiliaans.
Ik spreek Nederlands, 'Surinaams', 'Antiliaans', Spaans etc etc..
So what??
Oud 16-03-2003, 12:57
poesiefox
poesiefox is offline
Ik ben bevriend met een chinese, we zijn even oud. Bij haar thuis wordt met opa chinees gesproken, want die spreekt echt geen nederlands ,onder elkaar is het een mix van nederlands en chinees, zeker met de kinderen. Voor mij passen ze zich aan, en spreken ze nederlands of wordt er snel even getolkt of er komt wat engels bij. Ik wordt nooit echt buitengesloten uit de conversatie.

In de buitenwereld spreken sommigen prima nederlands, maar brieven schrijf ik voor ze, en in contacten met officiele instanties ga ik mee voor tolk werk, indien noodzakelijk, wat overigens steeds minder wordt.

Ik verbeter fouten, leg uitdrukkingen en spreekwoorden uit, en verbeter zo hun nederlands.

Ik zou graag chinees met ze willen meepraten, maar het is echt te moeilijk. Ik weet een paar woordjes en uitdrukkingen.

Ik vind het een prima systeem, je komt elkaar zoveel mogelijk tegemoet, en houdt rekening met elkaars beperkingen. Niet iedereen heeft een talenknobbel.

ik erger mij, noch voel ik mij bedreigd doordat mensen onderling in een andere taal praten, zolang ze in contacten met de buitenwereld maar zo veel mogelijk in het nederlands of engels te verstaan zijn.
Oud 16-03-2003, 13:18
Sven
Sven is offline
Citaat:
eXo schreef op 05-03-2003 @ 15:27:
Of in de tram of op 'n begrafenis of andere gelegenheid..

En d'r zitten een paar arabische jongens type standaard moslim inclusief 1 vuist baard in 'n onbegrijpbaar taaltje te brabbelen.

Erger jij je dan?

En erger je je dan meer of minder aan als een groep mensen een Europese (niet nederlandse dus voor de grapjassen) taal aan het spreken is?
Zou niet weten waarom ik me daaraan zou moeten ergeren.. tenzij je heel erg van afluisteren houdt

Wel vind ik het irritant als je *weet* dat ze het over jou hebben, in de trein ofzo.. dan kijken ze je aan terwijl ze dan in een andere taal iets brabbelen.. dan is het idd wel irritant
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 12:38
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 05-03-2003 @ 16:41:
nee... irriteert me niet.

heb 't idee dat veel mensen 't irritant vinden omdat ze dan niet stiekem mee kunnen genieten van 't gesprek (in de trein of metro bijv.)
Volgens mij is dat inderdaad de rede dat men zich er aan irriteert!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 17:20
Ceiridwen
Ceiridwen is offline
Citaat:
rodina schreef op 05-03-2003 @ 17:38:
Verder stoor ik me er niet zo enorm aan, ja aan dat Fawaka, Chickie blaatblaat handegezwaai gezeik dat wel. maar verder niet.
Offtopic: Yooo dushi, fawaka, alles boeng? DaMmMmMmnNnNnZnzNZzz je ziet er ech SPANG uit mang, weetje, Heb jij al een killa? Maarruhh ik ga joe weer laten, E.I. l@tr@@ WESTSIDE 4 EVER Zoiets?

Ontopic: Ja, aan dat wat hierboven staat wel. Dan lijkt t net alsof ze da gaan doen om een beetje stoer te klinken, dat ze ook nog een andere taal spreken maar das iets anders dan waar t in deze discussie over gaat, denk ik.
Als ze echt in een andere taal gaan spreken doet t me er nie veel toe. Ik vind het wel minder als t inderdaad jongeren zijn, die dan onder elkaar in een andere taal gaan praten. Bij oudere mensen heb ik zoiets van: OK, das nie erg. Maar die jongere mensen..
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 17:58
Verwijderd
Ik ben er vandaag achter gekomen dat het veelgehoorde 'je ergert je eraan omdat je wil afluisteren' onzin is. Ik zat namelijk naast 2 negers in de trein die aan het converseren waren in een voor mij niet begrijpelijke taal en ik ergerde me er niet aan.

Deze twee heren waren op normaal niveau aan het praten en niet overdreven luidruchtig aanwezig. En het taaltje dat ze spraken begint je ook niet na 2 seconden te irriteren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:09
DarkRaven
DarkRaven is offline
tegenwoordig ergeren mensen zich overal aan
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:12
Muizzz
Muizzz is offline
Citaat:
eXo schreef op 17-03-2003 @ 18:58:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat het veelgehoorde 'je ergert je eraan omdat je wil afluisteren' onzin is. Ik zat namelijk naast 2 negers in de trein die aan het converseren waren in een voor mij niet begrijpelijke taal en ik ergerde me er niet aan.

Deze twee heren waren op normaal niveau aan het praten en niet overdreven luidruchtig aanwezig. En het taaltje dat ze spraken begint je ook niet na 2 seconden te irriteren.
idd, als ze niet zo overdreven aanwezig zijn hoef je je er neit aan te ergeren, vind ik. Dat doe ik ook niet.
Ik erger me er wel aan als ik bv met een meisje op school aan het praten ben, er komt een ander meisje aan en ze beginnen in een of ander taaltje tegen elkaar te ratelen dan vind ik het wel stom.
maarja.
Oud 19-03-2003, 17:48
AvA AdoRe
AvA AdoRe is offline
wat maakt het uit... ze hebben het toch niet tegen jouw?

als ze nederlands spraken.. zou je hun gesprek ook niet willen volgen toch???

het is idd wel irritant als ze HEEEL HARD gaan praten.
Oud 19-03-2003, 17:51
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik erger me d'r alleen aan als ik in hetzelfde gezeschap ben. En dat geld voor elke taal die ik niet versta.
Als ze turks of whatever in de tram spreken maakt het me echt niets uit.
Oud 20-03-2003, 17:41
aap777
aap777 is offline
ik stoor me er behoorlijk aan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten