Advertentie | |
|
![]() |
|
En dat hangt weer even de alto uit hoor met z'n het kan me niet schelen post
![]() Maar ik kán me er wel aan storen, opzich zou ik het prachtig vinden als ik in een diep gesprek verzonken ben met een lekker chickie en dat ik dan onderbroken word door de surinaamse meneer naast me die me meld dat ik mijn nederlands niet beheers en dat ik echt wat aan mijn articulatie moet doen, maar aan de andere kant maakt het me eigenlijk ook weer helemaal niets uit.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Wat een verschrikkelijk gezeik. Als mensen in hun eigen taal willen praten..so what. Laten we ook meteen iedereen verbieden dialect te spreken. Die Friezen kunnen ook gewoon Nederlands..
Wat is dat toch, waarom moet iedereen zich opeens gaan ergeren aan alles wat niet 'nederlands' is...bah. Ik erger me dan nog eerder aan een paar stomme hoogblonde Hollanders die in 'dushi' taal op een veel te hoog volume naast me in de trein de laatste roddels zitten uit te wisselen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
op een of andere manier krijg ik het gevoel dat al die mensen die zich eraan ergeren ZELF een beetje onfatsoenlijk zijn....
of is het normaal dat je gesprekken afluistert... want eigenlijk doelen jullie daar een beetje op; *ze moeten dat taaltje niet spreken want dan verstaan wij het niet* das toch afluisteren?? trouwens, ik wil hier niemand kwetsen ofzo, dus als ik een keertje een beetje hard overkom doe ik dat niet expres!! ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ligt eraan. Wel als ze bij mij aan tafel zitten en ik ze ken, dus als ik bijv. op school met vier mensen aan een tafel zit en twee meisjes praten steeds Russisch, dan vind ik dat vervelend. Bij mensen die in NL wonen vind ik het dan 'erger' dan bij toeristen. Maar als het mensen zijn waar ik op zich niets mee te maken heb, dan doen ze maar....
|
![]() |
|
Nee, tuurlijk niet. Als je iemand dwingt een bepaalde taal te spreken grijp je veel te diep in de persoonlijke vrijheden van iemand als individu. Dat is toch hun eigen keuze, en daar heb jij helemaal niks mee te maken.
Persoonlijk zou ik het ook erg prettig vinden om als ik in het buitenland zou wonen af en toe Nederlands te praten. Dat is nou eenmaal de taal waarin je je het best kan uiten en je het best verstaanbaar kan maken.
||
![]() |
Citaat:
Dit hoeft natuurlijk niet waar te zijn, er zijn zat immigranten hier die best Nederlands kunnen, maar nog veel te veel die het niet kunnen. Daar erger ik me aan ja. Waarschijnlijk omdat ik het niet kan verstaan, en me dan dom voel. Aan Chinezen erger ik me echter helemaal niet, misschien omdat deze mensen hier vaak alleen zijn voor hun studie. Dan vind ik ook niet dat ze Nederlands hoeven te kunnen, dat ze hier alleen te gast zijn (hm ik ga "gastarbeiders" nu niet voorzien van commentaar ![]() Als het Engelsen of amerikanen zijn vind ik het leuk, alleen maar omdat ik het leuk vind om naar te luisteren, mooie klank, en ik er nog wat van op kan steken, voor luistervaardigheid ![]() Fransen en Duitsers heb ik een hekel aan, puur omdat die lui zich niet willen aanpassen. Ze gaan er direct van uit dat jij hun, als ze hier te gast zijn, ze in hun taal antwoord op hun vragen... En taaltjes die ik niet ken; leuk, kan ik luisteren en raden wat voor taal het is ![]() |
![]() |
|
Mja, dicussie is al een beetje afgerond geloof ik (Ninh
![]() Ik vind het niet asociaal als mensen tegen elkaar in een andere taal dan de taal van het land waar ze op dat moment zijn praten als het gewoon een one-on-one gesprekje is. Ik doe het zelf ook; als ik mijn zusje tegenkwam bij de kluisjes op een Amerikaanse school, terwijl onze buurkluizen van niet-Nederlandse mensen waren, praatten we altijd Nederlands. Dat is gewoon natuurlijk, dat ben je thuis zo gewend naar haar toe, en dat is een stukje van mij waar anderen best van mogen weten. Natuurlijk pak je dat anders aan als er mensen bij staan die mee te willen lijken doen in de conversatie. Of mensen verplicht Nederlands moeten leren is een andere discussie volgens mij; vloeiend een taal kunnen spreken is namelijk anders dan een native speaker zijn, het blijft voor die mensen dus comfortabeler om hun moedertaal te spreken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Soms erger ik me er wel aan ja. Op zich niet eens aan de taal, maar wel aan het feit dat die mensen (en afrikanen enzo ook) altijd keihard praten.
God mag weten waarom, maar ze schreeuwen haast altijd bijna, ookal zitten ze nog geen meter van elkaar vandaan...
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik ben zelf Surinaams/Antiliaans. Ik spreek Nederlands, 'Surinaams', 'Antiliaans', Spaans etc etc.. So what?? ![]()
|
![]() |
Ik ben bevriend met een chinese, we zijn even oud. Bij haar thuis wordt met opa chinees gesproken, want die spreekt echt geen nederlands ,onder elkaar is het een mix van nederlands en chinees, zeker met de kinderen. Voor mij passen ze zich aan, en spreken ze nederlands of wordt er snel even getolkt of er komt wat engels bij. Ik wordt nooit echt buitengesloten uit de conversatie.
In de buitenwereld spreken sommigen prima nederlands, maar brieven schrijf ik voor ze, en in contacten met officiele instanties ga ik mee voor tolk werk, indien noodzakelijk, wat overigens steeds minder wordt. Ik verbeter fouten, leg uitdrukkingen en spreekwoorden uit, en verbeter zo hun nederlands. Ik zou graag chinees met ze willen meepraten, maar het is echt te moeilijk. Ik weet een paar woordjes en uitdrukkingen. Ik vind het een prima systeem, je komt elkaar zoveel mogelijk tegemoet, en houdt rekening met elkaars beperkingen. Niet iedereen heeft een talenknobbel. ik erger mij, noch voel ik mij bedreigd doordat mensen onderling in een andere taal praten, zolang ze in contacten met de buitenwereld maar zo veel mogelijk in het nederlands of engels te verstaan zijn.
||
Citaat:
![]() Wel vind ik het irritant als je *weet* dat ze het over jou hebben, in de trein ofzo.. dan kijken ze je aan terwijl ze dan in een andere taal iets brabbelen.. dan is het idd wel irritant ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ontopic: Ja, aan dat wat hierboven staat wel. Dan lijkt t net alsof ze da gaan doen om een beetje stoer te klinken, dat ze ook nog een andere taal spreken ![]() Als ze echt in een andere taal gaan spreken doet t me er nie veel toe. Ik vind het wel minder als t inderdaad jongeren zijn, die dan onder elkaar in een andere taal gaan praten. Bij oudere mensen heb ik zoiets van: OK, das nie erg. Maar die jongere mensen.. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben er vandaag achter gekomen dat het veelgehoorde 'je ergert je eraan omdat je wil afluisteren' onzin is. Ik zat namelijk naast 2 negers in de trein die aan het converseren waren in een voor mij niet begrijpelijke taal en ik ergerde me er niet aan.
Deze twee heren waren op normaal niveau aan het praten en niet overdreven luidruchtig aanwezig. En het taaltje dat ze spraken begint je ook niet na 2 seconden te irriteren. |
![]() |
||
Citaat:
Ik erger me er wel aan als ik bv met een meisje op school aan het praten ben, er komt een ander meisje aan en ze beginnen in een of ander taaltje tegen elkaar te ratelen dan vind ik het wel stom. maarja.
|
wat maakt het uit... ze hebben het toch niet tegen jouw?
als ze nederlands spraken.. zou je hun gesprek ook niet willen volgen toch??? het is idd wel irritant als ze HEEEL HARD gaan praten.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Geef niet op Columbia | 3 | 06-10-2008 14:55 | |
Psychologie |
De schoolangst is er nog steeds Eend | 39 | 10-09-2004 20:36 | |
De Kantine |
‘Geweld op school maatschappelijk probleem’ niceman1984 | 10 | 02-05-2004 16:28 | |
Algemene schoolzaken |
spijbelen Verwijderd | 18 | 14-11-2003 09:56 | |
Psychologie |
huisarrest.... meiske 15 | 10 | 17-10-2003 01:05 | |
Algemene schoolzaken |
waarom zit je nog op school?? the Phit | 18 | 24-12-2001 15:21 |