Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2002, 16:56
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
JJzD schreef:

onderdeel van onderwijs is ook een moraal overbrengen
of is dat onderdeel van taak van ouders?
Oud 16-04-2002, 21:14
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
autodropje schreef:

of is dat onderdeel van taak van ouders?
onderdeel van de ouders die dat aan school toevertrouwen
Oud 16-04-2002, 21:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
JJzD schreef:

onderdeel van de ouders die dat aan school toevertrouwen
maar waarom zou de school deze taak op zih moeten nemen?
Oud 16-04-2002, 23:58
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Joostje schreef:

maar waarom zou de school deze taak op zih moeten nemen?
omdat de school een plek is waar jonge kinderen nog komen en contact hebben.
hier leren ze met elkaar om te gaan.
daarnaast hoort het gewoon bij het leven
vind jij van niet dan blijf je van die school weg
niemand dwingt je erop te gaan
er zijn zat anderen
Oud 17-04-2002, 00:18
soulless
soulless is offline
School met een religieuze orientering = beinvloeding op jonge leeftijd & beperking in de omgang tot kinderen met gelijke achtergrond = idioot.

Moraal overbrengen is nog altijd een taak van de ouders, een school dient kennis over te brengen. Natuurlijk zal er vanwege ordehandhaving etc wel wat aan gedaan worden, maar de hoofdtaak ligt bij de ouders.

En denk je als ouders geen tijd te hebben, dan neem je maar geen kinderen of neem je je consumentenkont maar voor een paar jaar uit de arbeidsmarkt. Ik denk dat een kind met een geweten opvoeden zo ongeveer de grootste bijdrage is die je aan een maatschappij kunt leveren.
Oud 17-04-2002, 08:15
Verwijderd
Citaat:
soulless schreef:
School met een religieuze orientering = beinvloeding op jonge leeftijd & beperking in de omgang tot kinderen met gelijke achtergrond = idioot.

Moraal overbrengen is nog altijd een taak van de ouders, een school dient kennis over te brengen. Natuurlijk zal er vanwege ordehandhaving etc wel wat aan gedaan worden, maar de hoofdtaak ligt bij de ouders.

En denk je als ouders geen tijd te hebben, dan neem je maar geen kinderen of neem je je consumentenkont maar voor een paar jaar uit de arbeidsmarkt. Ik denk dat een kind met een geweten opvoeden zo ongeveer de grootste bijdrage is die je aan een maatschappij kunt leveren.
idd
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 08:26
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Precies, ik heb medelijden met die kindjes die 6 dagen per week van 's morgens 8 tot 's avonds 6 in de creche zitten...
Oud 17-04-2002, 15:57
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
soulless schreef:
School met een religieuze orientering = idioot.
mensen heel laten = idioot?? Respect voor het leven = idioot?? respect voor elkaar = idioot?? wat doen voor de ander zonder dat je iets terug wil = idioot?? de ander lief hebben zoals jezelf = idioot?? mensen vergeven ipv doodslaan = idioot??
DIT zijn de gevolgen van goed religieus onderwijs. De God waar jullie bang voor zijn hebben jullie toch geen last van??
zoals altijd loopt men weer te blaten zonder te weten waar het over gaat. (alles wat je doet op jongere leeftijd is een beinvloeding, als dat leidt tot goede mensen is het all1 maar een goed plan

Citaat:
Mijn moeder was 24 uur per dag thuis onderhand. Toch had zij geen enkele mogelijkheid tot waarden overbrengen. Hoe wou je dat doen. Jongetje ga jij 's ff zitten dan ga ik je vertellen hoe je je moet gedragen. Dat werkt ook echt. Dat kind gaat HEEL braaf luisteren enzo
wees 's reëel. de enige manier om echt invloed te krijgen op kinderen op het gebied van hun omgang met elkaar en volwassenen is school. en het is goed als daar extra nadruk licht op normen en waarden (abortus en euthanasie) doe je het daar niet (gewoon een andere kant laten zien) dan krijg je wat jullie allemaal roepen. All1 de extremen kennen en al bij voorbaat de argumentaties afwijzen. Het is heus niet zo dat die kinderen 5 uur per dag uit de bijbel de teksten leren (christelijk dan dus). ze doen elke dag een verhaaltje uit de bijbel. en als jullie dat indocytrinatie noemen ben je zwaar paranoide (trouwens, haat tegen religie is net zo geindoctrineerd, all1 de meerderheid is het ermee eens, dus valt niet op) (hadden we dit niet ook al gehad BTW??)

Citaat:
En denk je als ouders geen tijd te hebben, dan neem je maar geen kinderen
je neemt geen kinderen, je KRIJGT ze. B-tje respect voor het leven graag.

Laatst gewijzigd op 17-04-2002 om 16:06.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 16:08
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
JJzD schreef:

mensen heel laten = idioot??

"heel laten" .. sorry verklaar je nader?

Mijn moeder was 24 uur per dag thuis onderhand. Toch had zij geen enkele mogelijkheid tot waarden overbrengen. Hoe wou je dat doen. Jongetje ga jij 's ff zitten dan ga ik je vertellen hoe je je moet gedragen. Dat werkt ook echt. Dat kind gaat HEEL braaf luisteren enzo

Dan , sorry 2 say, doet jou moeder schijnbaar echt iets fout..
wees 's reëel. de enige manier om echt invloed te krijgen op kinderen op het gebied van hun omgang met elkaar en volwassenen is school.
Dit is pure onzin.. kijk maar eens naar het verschil tussen kinderen die nog niet naar school gaan.. heb hier zo 2 voorbeeldjes voor je in de straat..
en het is goed als daar extra nadruk licht op normen en waarden (abortus en euthanasie) doe je het daar niet (gewoon een andere kant laten zien) dan krijg je wat jullie allemaal roepen.
Daar moeten die kinderen een EIGEN (afap) mening over zien te vormen..
All1 de extremen kennen en al bij voorbaat de argumentaties afwijzen. Het is heus niet zo dat die kinderen 5 uur per dag uit de bijbel de teksten leren (christelijk dan dus). ze doen elke dag een verhaaltje uit de bijbel. en als jullie dat indocytrinatie noemen ben je zwaar paranoide (trouwens, haat tegen religie is net zo geindoctrineerd, all1 de meerderheid is het ermee eens, dus valt niet op) (hadden we dit niet ook al gehad BTW??)
Ik heb zelf op een christelijke basischool gezeten.. weet dus wat dat betreft zeker wel waar ik over praat. (en idd, tis geen 5 uur per dag)

je neemt geen kinderen, je KRIJGT ze. B-tje respect voor het leven graag.
Bs, vandaag de dag kun je kinderen gewoon NEMEN, nix met krijgen te maken (hoe freg het ook mag klinken)
Oud 17-04-2002, 16:18
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
"heel laten" .. sorry verklaar je nader?
kijk nu nog maar 's, had het net gewijzigd

Citaat:
Dan , sorry 2 say, doet jou moeder schijnbaar echt iets fout..
neeuh, je krijgt kinderen niet met praten een bepaalde moraal aangeleerd. daar heb je meer voor nodig dan die 60 minuten die je ze op een dag ziet

Citaat:
Dit is pure onzin.. kijk maar eens naar het verschil tussen kinderen die nog niet naar school gaan.. heb hier zo 2 voorbeeldjes voor je in de straat..
die blijven ook echt zo. op basisschool ga je lopen rebelleren

Citaat:
Daar moeten die kinderen een EIGEN (afap) mening over zien te vormen..
WELKE eigen mening?? Dat kan niet. Iedereen valt over je heen als je een religieuse mening hebt, word uitgescholden, dom genoemd, constant aangevallen. Nee dan durf je nog je eigen mening te hebben.
en het is niet zo dat mensen gaan zitten en er ff een mening inpompen. de lraren zeggen gewoon dat ze tegen abortus zijn die xzijn veroorzaakt door in het rond neuken. Geven daar argumenten voor en DAN beslist het kind zelf. Miss neemt ie het eerste jaar een mening over, maar als die fout blijkt te zijn past ie 'm wel aan.

Citaat:
Ik heb zelf op een christelijke basischool gezeten.. weet dus wat dat betreft zeker wel waar ik over praat. (en idd, tis geen 5 uur per dag)
en ebn je nu zwaar geindoctrineerd?? loop je nu met rokken /hoeden?? ken je de bijbel 8erstevoren??? ben je zwaar geestelijk mishandeld?? of ben jij gewoon zo super dat jij je hebt kunnen bevrijden van de indoctrinatie?? heb je zoveel last gehad van de bijbelverhalen??

Citaat:
Bs, vandaag de dag kun je kinderen gewoon NEMEN, nix met krijgen te maken
dat bedoel ik. Wij denken zo groot te zijn, maar als God het nie wil dan kan je gaan lopen kloten met computers maar lukt je niet. het is genade van God dat deze technieken vaak werken, NIET iets wat we zelf bereiken
Oud 17-04-2002, 16:44
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
JJzD schreef:

kijk nu nog maar 's, had het net gewijzigd

Ok, maar zijn die normen en waarden zo volstrekt anders dan wat je leert op een openbare basischool? Nee.
Het gaat mij puur en alleen om het opdringen van religeuze ideeën. Overigens zou ik religieus onderwijs niet idioot noemen, maar wel iets waar ik persoonlijk tegen ben

neeuh, je krijgt kinderen niet met praten een bepaalde moraal aangeleerd. daar heb je meer voor nodig dan die 60 minuten die je ze op een dag ziet

net had je het nog over 24 uur ? Maar dan nog, zie bovenstaande..

die blijven ook echt zo. op basisschool ga je lopen rebelleren

Ja so ? Op die basischool worden ze echt wel bijgestuurd.. en anders doen hun ouder sdat ook wel. Heeft niks met de religieuze inslag te maken

WELKE eigen mening?? Dat kan niet. Iedereen valt over je heen als je een religieuse mening hebt, word uitgescholden, dom genoemd, constant aangevallen. Nee dan durf je nog je eigen mening te hebben.
een eigen mening is mischien een groot woord, (overigens vind ik niet dat je zulke jonge kinderen al over zoiets moet laten nadenken maar dat terzijde) maar je kunt wel zo objectief mogelijk de verschillende kanten van het verhaal laten zien..

en het is niet zo dat mensen gaan zitten en er ff een mening inpompen. de lraren zeggen gewoon dat ze tegen abortus zijn die xzijn veroorzaakt door in het rond neuken. Geven daar argumenten voor en DAN beslist het kind zelf. Miss neemt ie het eerste jaar een mening over, maar als die fout blijkt te zijn past ie 'm wel aan.
dat zeggen dat een leraar tegen is vind ik in de eerste plaats al fout.

en ebn je nu zwaar geindoctrineerd?? loop je nu met rokken /hoeden?? ken je de bijbel 8erstevoren??? ben je zwaar geestelijk mishandeld?? of ben jij gewoon zo super dat jij je hebt kunnen bevrijden van de indoctrinatie?? heb je zoveel last gehad van de bijbelverhalen??

Neuh zwaar geindoctrineerd zou ik het niet willen noemen, achteraf gezien ben ik tijdens die periode wel bang geweest om over het wel dan niet bestaan van een God na te denken.. (en dat ik toevallig voor mezelf de conclusie heb getrokken dat ie niet bestaat is een ander verhaal)

dat bedoel ik. Wij denken zo groot te zijn, maar als God het nie wil dan kan je gaan lopen kloten met computers maar lukt je niet. het is genade van God dat deze technieken vaak werken, NIET iets wat we zelf bereiken
.. zucht, dit is gewoon religieus geblaat
Oud 17-04-2002, 18:08
mitsj
mitsj is offline
Jjzd .... je doet als of dat wanneer er geen religieus onderwijs meer is er geen normen bestaan.

Citaat:
mensen heel laten = idioot?? Respect voor het leven = idioot?? respect voor elkaar = idioot?? wat doen voor de ander zonder dat je iets terug wil = idioot?? de ander lief hebben zoals jezelf = idioot?? mensen vergeven ipv doodslaan = idioot??
Dat kan je ook leren op een school zonder Bijbel , alleen dan zonder de achterlijke sprookjes erbij.

Geef eens 1 goede rede waarom men nog steeds verhalen uit de bijbel moet vertellen.
Voor een westers moraal is geen bijbel nodig.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 18:26
Lyx
Lyx is offline
afschaffen

-christelijke scholen bv kunnen leerlingen weigeren
-tegenwoordig bestaan alleen maar chr/kath/openbaren scholen
omdat vroeger Nederland ernstig was verzuild. katholieken mensen ging niet om met protestanten en vica versa
-chr/kath scholen krijgen meestal nog extra geld van een kerk
ze worden voorgetrokken. openbare school moet met (veel) minder geld doen
-die leerlingen op basisschool zijn nog klein (logisch ) maargoed ze weten nog niet hoe de wereld is enzo
ze kunnen door een leerling worden gepusht om in een bepaalde geloof te binden
-geloof heeft niets te maken met onderswijs.. die 2 moeten los van elkaar zien
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 18:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
JJzD schreef:

omdat de school een plek is waar jonge kinderen nog komen en contact hebben.
hier leren ze met elkaar om te gaan.
daarnaast hoort het gewoon bij het leven
vind jij van niet dan blijf je van die school weg
niemand dwingt je erop te gaan
er zijn zat anderen
Alleen komen christelijke kinderen alleen met christelijke kinderen in contact. Leren ze alleen met hun om te gaan. Dit is niet de huidige realiteit in Nederland; verschillende bevolkingsgroepen. Wie het namelijk niet met de christelijke moraal eens is blijft van die school weg. En integratie word (gelukkig) niet afgedwongen. Er zijn ook genoeg "gewone" (ik bedoel dit woord niet kwaad maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik) scholen.
Oud 17-04-2002, 20:54
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Alleen komen christelijke kinderen alleen met christelijke kinderen in contact. Leren ze alleen met hun om te gaan. Dit is niet de huidige realiteit in Nederland; verschillende bevolkingsgroepen. Wie het namelijk niet met de christelijke moraal eens is blijft van die school weg. En integratie word (gelukkig) niet afgedwongen. Er zijn ook genoeg "gewone" (ik bedoel dit woord niet kwaad maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik) scholen.
neuh hoor.. op christelijke scholen zitten niet alleen maar christelijke mensen
ik kan ut weten want ik zat op zo'n school
valt reuze mee

wat nou als er geen andere school in de buurt is dan die christelijke school... dan kan je toch niet weg gaan van die school oid...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 21:11
soulless
soulless is offline
Citaat:
JJzD schreef:
DIT zijn de gevolgen van goed religieus onderwijs. De God waar jullie bang voor zijn hebben jullie toch geen last van??
Dat zijn de gevolgen van logica. Omdat vroeger iedereen net zo achterlijk en ononderwezen was als bepaalde mensen nog steeds zijn hadden ze reli-crap nodig om deze waarden aan te leren

En zoals Kant toch al heel duidelijk heeft gemaakt, DURF NA TE DENKEN. Volg je eigen geweten en niet de leipe regels van een religie. En ja, een aantal van de 'waarden' die jij noemt vind ik idioot.
Oud 17-04-2002, 21:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Lyx schreef:

neuh hoor.. op christelijke scholen zitten niet alleen maar christelijke mensen
ik kan ut weten want ik zat op zo'n school
valt reuze mee

wat nou als er geen andere school in de buurt is dan die christelijke school... dan kan je toch niet weg gaan van die school oid...
ik weet dat het in het huidige bestel meevalt. Alleen pleit JJzD voor scholen die de moraal bijbrengen aan de leerlingen. Hetgeen nu niet alle christelijke scholen doen. Vandaar
Oud 19-04-2002, 17:58
de doornvogel
de doornvogel is offline
Het is mij duidelijk dat er hier wordt gestreefd naar 'objectieve kinderen'. Het is volgens mij wat kort door de bocht om te zeggen dat bijzonder onderwijs de enige factor is die kinderen subjectief beïnvloedt. Daarom heb ik hier een paar nuttige ideeen om onze objectieve basisschool leerlingen in stand te houden:

* gooi televisies uit de ramen, daarna radio's, tijdschriften en alle andere media.
* verbrandt schoolboeken waar theorieen in staan.
* plaats afluister apparatuur in alle nederlandse huizen, zodra
een kind wordt blootgesteld aan de mening van zijn ouders (over bijv. politiek/sport/ geloof etc.) moet er een politie korps op af worden gestuurd
* stel meldpunten op waar iedereen kinderindoctrinatie kan melden (hetgeen zwaar gestraft wordt)
* in de laatste fase sluit met bijzondere scholen (die geven slechts een aanvullende rol op alle deze beinvloedende factoren)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 18:53
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
...blaaat...
het gaat erom dat school & geloof gescheiden moet houden
wat ze thuis doen is PRIVE
dus met je BullShit verhaal over afluisterapparatuur geezz
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 22:36
soulless
soulless is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Het is mij duidelijk dat er hier wordt gestreefd naar 'objectieve kinderen'. Het is volgens mij wat kort door de bocht om te zeggen dat bijzonder onderwijs de enige factor is die kinderen subjectief beïnvloedt. Daarom heb ik hier een paar nuttige ideeen om onze objectieve basisschool leerlingen in stand te houden:

* gooi televisies uit de ramen, daarna radio's, tijdschriften en alle andere media.
* verbrandt schoolboeken waar theorieen in staan.
* plaats afluister apparatuur in alle nederlandse huizen, zodra
een kind wordt blootgesteld aan de mening van zijn ouders (over bijv. politiek/sport/ geloof etc.) moet er een politie korps op af worden gestuurd
* stel meldpunten op waar iedereen kinderindoctrinatie kan melden (hetgeen zwaar gestraft wordt)
* in de laatste fase sluit met bijzondere scholen (die geven slechts een aanvullende rol op alle deze beinvloedende factoren)
Juist. En omdat 99.9% van alle misdadigers ooit brood heeft gegeten moet brood maar afgeschaft worden. Stop je stroman redenering in je ***.
Oud 19-04-2002, 23:27
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
soulless schreef:

Juist. En omdat 99.9% van alle misdadigers ooit brood heeft gegeten moet brood maar afgeschaft worden. Stop je stroman redenering in je ***.
agree!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:31
Verwijderd
Eh...het lijkt mij dat dat verhaal nogal ironisch bedoeld was.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 17:20
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Eh...het lijkt mij dat dat verhaal nogal ironisch bedoeld was.
nee joh, bloedserieus......
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:28
MH
MH is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Ik heb ook op een christelijke school gezeten en daar werd je dus wel mooi geindoctrineerd zeg. In groep 4 elke morgen het Onze Vader zingen en een pastoor die langs komt en vertelt hoe je in de hemel komt.
En het wordt ook als vanzelfsprekend geacht dat je je Communie en Vormsel doet. In die periodes draaien ook de lessen daarom.

Bah. Verbiedt ende verban zulke onverlate praktijken!
Ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten en de komende weken zit ik ook nog op een christelijke middelbare school. Gelukkig maar, want op die openbare scholen word je geindoctrineerd zeg! Dat het heelal is ontstaan uit een grote pan oersoep, zoals Joop Braakhekke die niet kan maken. Bovendien wordt overal verteld dat God niet bestaat. Is dat geen indoctrinatie of antwoord je met 'nee, dit is de waarheid'?
Bijzonder onderwijs is niet verkeerd, zolang de leerlingen geen oogkleppen opkrijgen. Op reformatorische scholen gebeurt dit eerder. Daar ben ik ook tegen, want die weten nauwelijks iets over wat er buiten hun afgeschermde wereldje gebeurt. Deze scholen scoren ook slechter, omdat ze methodes gebruiken waar mijn oma nog mee moet hebben gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 21:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
MH schreef:

Ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten en de komende weken zit ik ook nog op een christelijke middelbare school. Gelukkig maar, want op die openbare scholen word je geindoctrineerd zeg! Dat het heelal is ontstaan uit een grote pan oersoep, zoals Joop Braakhekke die niet kan maken. Bovendien wordt overal verteld dat God niet bestaat. Is dat geen indoctrinatie of antwoord je met 'nee, dit is de waarheid'?

Nee, dit is de waarheid. Daarbij moet wel bij aangetekent worden dat de waarheid onderhevig is aan de hedendaagse wetenschap; wat nu is, is over 100 jaar totaal anders. Maar tegenwoordig is de oerknal theorie degene waar de meeste bewijzen voor bestaan. Ik ben op mijn middelbare school nooit verteld dat God niet bestaat, waarschijnlijk omdat daar nu eenmaal geen uitsluitsel over gegeven kan worden.

Bijzonder onderwijs is niet verkeerd, zolang de leerlingen geen oogkleppen opkrijgen.
Eens
Oud 21-04-2002, 22:53
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
MH schreef:

Aparte school heb je dan .. Maar , op de middelbare, openbare school waar ik nu op zit heb ik nog nooit uit de mond van een docent gehoord dat god niet bestaat.. aangezien ze daar namelijk over het algemeen ook geen mening over mogen (en zullen) geven.. en dat word dus op een christelijke school wel gedaan. Je praat een beetje onzin.. heb jij zelf ooit op een openbare school gezeten?

Bijzonder onderwijs is niet verkeerd, zolang de leerlingen geen oogkleppen opkrijgen. Op reformatorische scholen gebeurt dit eerder. Daar ben ik ook tegen, want die weten nauwelijks iets over wat er buiten hun afgeschermde wereldje gebeurt. Deze scholen scoren ook slechter, omdat ze methodes gebruiken waar mijn oma nog mee moet hebben gewerkt.
Oud 25-04-2002, 19:59
MH
MH is offline
Dat eerste was ook niet helemaal serieus, vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 17:18
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
vind ik achterlijk,ze blijven toch wel samen als apparte groep met dezelfde godsdienst of afkomst.
Ik vind wel dat ze die boeken beter na moeten kijken want ze treffen een heleboel haatdragend materiaal aan op sommige scholen .
Bijv.op en bepaalde islamitische school(ik zeg niet allemaal ,je hoeft niet iedereen over een kam te scheren)1DODE JOOD +25 DODE JODEN =26 DODE JODEN.
Verder weet ik dat er best aardige en goede moslims zijn hoor ,bijv.onze hulp ,aardig mens(allebei moslim!!)en die directeur van multicultureel gedoe ,topgast en die journalist hafid bouazza of zo iets ook prima vent.
Als ik iemand heb beledigd ,sorry was niet mijn bedoeling,zand erover!!!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 19:35
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ikhebveelschool! schreef:
vind ik achterlijk,ze blijven toch wel samen als apparte groep met dezelfde godsdienst of afkomst.
Ik vind wel dat ze die boeken beter na moeten kijken want ze treffen een heleboel haatdragend materiaal aan op sommige scholen .
Bijv.op en bepaalde islamitische school(ik zeg niet allemaal ,je hoeft niet iedereen over een kam te scheren)1DODE JOOD +25 DODE JODEN =26 DODE JODEN.
Verder weet ik dat er best aardige en goede moslims zijn hoor ,bijv.onze hulp ,aardig mens(allebei moslim!!)en die directeur van multicultureel gedoe ,topgast en die journalist hafid bouazza of zo iets ook prima vent.
Als ik iemand heb beledigd ,sorry was niet mijn bedoeling,zand erover!!!
mooi voorbeeld van die joden
Oud 30-04-2002, 13:50
Sebastian31
Sebastian31 is offline
Opvoeding, hetzij door de ouders, hetzij door de school, mag géén indoctrinatie inhouden. Indoctrinatie betekent: een eenzijdige maatschappijoriëntatie bijbrengen. Dat gebeurde in de Hitlerjugend in Naz-duitsland, dat gebeurde in de Communistische jeugdbeweging in de voormalige Oostbloklanden, dat gebeurt op de Hamas-scholen in Palestina, dat gebeurde vroeger op de bijzondere scholen tijdens de Verzuiling in Nederland.

Gelukkig zijn veel Bijzondere scholen als het gaat om de lesstof veralgemeniseerd (met name de katholieke scholen).

Toch blijf ik vanuit mijn huimanistische levensvisie ertegen dat Bijzonder onderwijs bestaat. In ieder geval ben ik ertegen dat de staat eraan meebetaald (behalve aan de lespakketten).

Even een citaat uit een gedicht van de Libanees-Amerikaanse schrijver Kahlil Gibran (1883-1931):

"(...) Je kinderen zijn je kinderen niet
Zij zijn de zonen en dochteren van 's leven hunkering naar zichzelf
Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel zij bij je zijn, behoren ze je niet toe.

Jij moogt hun geven van je liefde, maar niet van je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.
Jij moogt hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen,
want hun zielen toeven in het huis van morgen, dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen."

Daarmee bedoelt hij dat het hebben van kinderen een verantwoordelijkheid betekent voor de ouders, maar zij mogen hun kinderen <b>niet</b> als bezit beschouwen!

Ergens anders schrijft hij dat een onderwijzer niet alleen zijn wijsheid, maar ook zijn liefde voor het leven overdraagt, en bijdraagt aan de zelfbewustwording van het kind, of de jongere:
"(...) Zo hij inderdaad wijs is, nodigt hij je niet uit uit het huis van wijsheid binnen te treden, maar leidt je naar de drempel van je eigen geest."

Helaas zijn onze huidige maatschappij en het onderwijssysteem eenzijdig gericht op maximaal presteren, en niet op (zelf) ontplooing van de jeugd. Dit leidt tot frustraties die er op verkeerde manieren uitkomen, in pesterijen, onverdraagzaamheid en als gruwelijkste uiterste de moorden op scholen in Erfurt (Duitsland) op vrijdag 26 april 2002 en in Littleton (Verenigde Staten) op 20 april 1999).

Ik hoop hiermede een nuttige bijdrage geleverd te hebben.
Overigens, Khalil Gibran was dus moslim, maar één van de liberale overuiging. Maar dus wel moslim!

Sebastiaan (net terug van vakantie in Portugal, waar de zon volop scheen en alles beter leek dan in Nederland).
Reageren

Regels voor berichten