Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2003, 12:04
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Love: a passion schreef op 05-05-2003 @ 12:25:
Maar toch, denk je eens in, en je mag het dan wel niet bewust hebben meegemaakt, maar al die mensen die zijn of haar leven hebben ofgeofferd om Nederland weer vrij te krijgen, mag je daar nu niet 2 minuten bij stil staan? Is dat soms te veel gevraagd?

Als je makkelijk hier allemaal over denkt, snap je er kennelijk helemaal niks van!
Nee.. jij snapt er niks van.
Oud 05-05-2003, 12:17
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 05-05-2003 @ 11:12:
Als je in een concentratiekamp bent geweest zou je weten waarom je die twee minuten stil bent. Ik heb Büchenwald bezocht en ben daar zeer van onder de indruk geraakt. En Auschwitz moet nog erger zijn... Dergelijke afschuwelijke gebeurtenissen verdienen één moment in het jaar twee minuten stilte, het is zo makkelijk om op die manier je respect te tonen. Niet omdat jij er persoonlijk aan schuldig bent geweest, maar om te laten zien dat ook jij dergelijke daden afkeurt en meeleeft met oorlogsslachtoffers overal ter wereld.
Ik denk niet helemaal dat je me snapt. Wat jij nu omschrijft is erg, mee eens. En dat moet ook nooit weer gebeuren. (al gebeurt het toch wel) Maar waarom zou ik dan respect moeten hebben voor de doden? (in het algemeen) Bovendien, wat is het verschil tussen de dood van iemand die vergast is en de dood van iemand die onder een bus is gekomen. Dood is in dit geval toch gewoon dood. En waarom respect hebben voor iets wat er toch niet meer is? Dat heeft niks te maken met wel of geen voorstander zijn van bovenstaand gedoe.
Oud 05-05-2003, 12:20
DeadNation
DeadNation is offline
T gaat erom dat je nadenkt over hoe de mens kan zijn. Over wat er gebeurt is en er overal op de wereld nog gebeurt. Om stil te staan bij hoe fucked up we wel niet kunnen zijn en ook al kan je er weinig aan doen....onverschilligheid is de eerste stap die dat soort regimes mogelijk maakt. Gewoon een moment van bezinning van waar de fuck we mee bezig zijn....
Oud 05-05-2003, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Ieme schreef op 05-05-2003 @ 13:17:
Ik denk niet helemaal dat je me snapt. Wat jij nu omschrijft is erg, mee eens. En dat moet ook nooit weer gebeuren. (al gebeurt het toch wel) Maar waarom zou ik dan respect moeten hebben voor de doden? (in het algemeen) Bovendien, wat is het verschil tussen de dood van iemand die vergast is en de dood van iemand die onder een bus is gekomen. Dood is in dit geval toch gewoon dood. En waarom respect hebben voor iets wat er toch niet meer is? Dat heeft niks te maken met wel of geen voorstander zijn van bovenstaand gedoe.
Misschien omdat het in '40 '45 een drama van zo'n grote schaal is, dat het wel 'ns goed is om er bij stil te staan hoe zoiets heeft kunnen gebeuren, en hoe we er voor kunnen zorgen dat het niet meer gebeurd.

He, wat wil je dan, na 'n oorlog gewoon je schouders ophalen en zeggen 'huh, 'k ben blij dat IK nog leef'..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 12:41
Eaglewing
Eaglewing is offline
Uit respect ben ik 2 minuten stil geweest om te denken aan de levens die wereldwijd worden gegeven tegen onrecht op welke manier dan ook. Persoonlijk vind ik het geweldig dat mensen uit een ander deel van de wereld voor onze vrijheid hebben gestreden. En die 2 minuten dat ik serieus mijn gedachten daar bij bepaal vind ik wel het minste dat ik kan doen...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 13:06
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
eXo schreef op 05-05-2003 @ 13:21:
He, wat wil je dan, na 'n oorlog gewoon je schouders ophalen en zeggen 'huh, 'k ben blij dat IK nog leef'..
Nee absoluut niet. Dat was niet de bedoeling. Ik ben er ook absoluut tegen, oorlog en geweld. Men moet ook niet vergeten wat is gebeurd, maar de 2 minuten blijven nogal achterbaks.
Oud 05-05-2003, 13:38
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 05-05-2003 @ 12:15:
Over het eerste als je iets doet sta er dan helemaal achter zoals ik eerder al zei.

Over het tweede om alleen aan Nederland te denken is ietwat bekrompen ik heb zowiezo een dubbele nationaliteit, en ook beide opa's hebben meegevochten.
Dan nog zoals enkelen hier ook al aanhaalden de herdenking is voor mij niet alleen denken aan de slachtoffers uit de oorlog.
Het heeft misschien als naam nationale herdenkingsdag maar voor mij betekend het iets meer dan dat en gaat het ook verder dan alleen denken aan de gesneuvelde Nederlandse soldaten.
for fucks sake hoe duidelijk kan ik het maken???? Het enige dat ik zeg is dat ik genoeg fatsoen in mijn donder heb om mijn bek dicht te houden als er mensen in mijn directe omgeving zijn die daar prijs op stellen.. meer niet, niet voor mijzelf niet iets voor de helft doen of wat dan ook, alleen maar uit goed fatsoen, want dat het van mij allemaal niet hoeft is nog geen reden om mensen te kwetsen....

En ik ben juist ook zwaar tegen het alleen maar aan Nederland denken.... Alleen daar gaat die hele ceremonie over , Ze herdenkend alleen de Nederlanders, spelen het Nederlandse volkslied etc....

En dat het voor jouw nou wat anders inhoudt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo....
Oud 05-05-2003, 14:21
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
ik denk dat het wel zin heeft dat mensen -en zeker in deze tijd- er even bij stil staan. En dan hoef je heus niet naar de dam (of whatever ergens anders) te gaan, als je dt maar voor jezelf ff doet. Ik was alleen thuis, m'n ouders waren er wel heen,
En ik hoorde van hun dat er precies om 8 uur zo'n stel knetterende brommers lang reedt. Dat vind ik nou belachelijk, heb respect voor mensen die er wel belang in stellen!
Oud 05-05-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Ieme schreef op 05-05-2003 @ 13:17:
Niet in het algemeen, maar stilte voor de oorlogsslachtoffers. Als je het verschil niet ziet tussen een dode die vergast is of een dode die onder een bus is gekomen, snap je het nog niet helemaal. Het gaat erom dat we herdenken dat er nu al miljoenen mensen gestorven zijn door blinde haat van anderen voor hen. En helaas niet alleen in WOII. Dàt is wat we herdenken.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 17:22
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 05-05-2003 @ 14:38:
for fucks sake hoe duidelijk kan ik het maken???? Het enige dat ik zeg is dat ik genoeg fatsoen in mijn donder heb om mijn bek dicht te houden als er mensen in mijn directe omgeving zijn die daar prijs op stellen.. meer niet, niet voor mijzelf niet iets voor de helft doen of wat dan ook, alleen maar uit goed fatsoen, want dat het van mij allemaal niet hoeft is nog geen reden om mensen te kwetsen....
Ik begrijp je wel ik vraag me alleen af waarom je het wel zou doen in het bijzijn van anderen en in je eentje niet ik snap niet echt waarom.

Citaat:
En ik ben juist ook zwaar tegen het alleen maar aan Nederland denken.... Alleen daar gaat die hele ceremonie over , Ze herdenkend alleen de Nederlanders, spelen het Nederlandse volkslied etc....
Breng er verandering in door zelf aan dingen te denken die je dierbaar zijn en in je leven mogelijk zijn door de mensen die er wereldwijd voor hebben gevochten.

Citaat:
En dat het voor jouw nou wat anders inhoudt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, voor de meeste mensen is dat namelijk niet zo....
Volgens mij heb ik er duidenlijk bij gezet dat het inderdaad in mijn ogen zo is dus dit op een wat andere wijze geformuleerd aan te halen lijkt me vrij onnodig nietwaar?
Oud 05-05-2003, 17:58
AtHell
AtHell is offline
Volgens mij wil st33ve graag meeten.
Oud 05-05-2003, 18:02
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
AtHell schreef op 05-05-2003 @ 18:58:
Volgens mij wil st33ve graag meeten.
Oud 05-05-2003, 18:34
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 05-05-2003 @ 18:22:
Ik begrijp je wel ik vraag me alleen af waarom je het wel zou doen in het bijzijn van anderen en in je eentje niet ik snap niet echt waarom.

Omdat ik respect heb voor andere mensen , omdat ik er respect voor heb dat er mensen zijn die wel stil willen zijn en dan ga ik er niet als een achterlijke mongool door heen krijsen... Ik doe het enkel en alleen voor Die mensen die er prijs op zouden stellen, om hen niet voor het hoofd te stoten... Niet voor mijzelf... Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben na het al 3 keer overduidelijk te hebben uitgelegd.....
Oud 05-05-2003, 18:36
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
Ieme schreef op 04-05-2003 @ 20:08:
Nederland herdenkt.

Maar wat deed jij? Doe je mee met de massa, omdat je het eens bent met de algehele gedachte, of vind je het allemaal grote onzin en achterbaks vertoon?
De mens blijft mens, oorlog zal er altijd zijn... Heeft zo'n herdenking dan wel zin?
nee, hoe lang willen ze doorgaan met deze onzin?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:37
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef op 05-05-2003 @ 19:34:
Omdat ik respect heb voor andere mensen , omdat ik er respect voor heb dat er mensen zijn die wel stil willen zijn en dan ga ik er niet als een achterlijke mongool door heen krijsen... Ik doe het enkel en alleen voor Die mensen die er prijs op zouden stellen, om hen niet voor het hoofd te stoten... Niet voor mijzelf... Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben na het al 3 keer overduidelijk te hebben uitgelegd.....
He grappig, ik snap het in één keer.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:56
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Heb ik gezegd dat ik je niet begreep?
Daar gaat het mij absoluut niet om ik ben gewoon een beetje geinteresseerd in waarom je dit doet.
Oud 05-05-2003, 19:12
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 05-05-2003 @ 19:56:
Heb ik gezegd dat ik je niet begreep?
Daar gaat het mij absoluut niet om ik ben gewoon een beetje geinteresseerd in waarom je dit doet.
Omdat ik een OPGEVOEDE nonconformist ben
Oud 05-05-2003, 19:29
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Ja dat bedoel ik dus ook
Oud 05-05-2003, 19:42
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 04-05-2003 @ 20:37:
Ik denk dat die kinderen denken: "godverdomme ik wil lekker buitenspelen" En ik denk dat die kinderen ook gewoon beter kunnen spelen, op school leren ze wel over de 2e wereldoorlog... En een gezondverstand over rassenhaat lijkt mij meer iets vanzelfsprekends dan "leerbaars"...
Nou, ik vind wel dat een dodenherdenking vrij indrukwekkend is/kan zijn. Als iedereen stil is op het moment dat de kerkklok 8 keer slaat en er is een grote groep mensen en er staan mensen met kransen, dan vind ik dat namelijk best indrukwekkend en dat leer je niet uit boeken. Niet dat dát het gevoel van de slachtoffers van de tweede wereldoorlog weergeeft, maar het geeft wel de sfeer op een of andere manier weer. Toch?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 19:46
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
heavinly schreef op 05-05-2003 @ 20:42:
Nou, ik vind wel dat een dodenherdenking vrij indrukwekkend is/kan zijn. Als iedereen stil is op het moment dat de kerkklok 8 keer slaat en er is een grote groep mensen en er staan mensen met kransen, dan vind ik dat namelijk best indrukwekkend en dat leer je niet uit boeken. Niet dat dát het gevoel van de slachtoffers van de tweede wereldoorlog weergeeft, maar het geeft wel de sfeer op een of andere manier weer. Toch?
Dat is misschien wel zo, maar volgens mij is het gewoon belangrijker dat mensen (en dus kinderen) zelf tot het besef komen van die gebeurtenissen en er op hun eigen manier een plek aan geven e.d., voor zover diegene er zelf behoefte aan heeft. Dat is mijns inziens een veel oprechtere manier van respect tonen voor de slachtoffers, dan een soort 'aangeleerd respect' door die 2 minuten stil zijn. En idd wat hierboven ook werd gezegd; kinderen zullen niet inzien waar die 2 minuten voor dienen, ook al zullen ze snappen dat het blijkbaar gaat om iets belangrijks.
Oud 05-05-2003, 20:05
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Esmée schreef op 05-05-2003 @ 20:46:
Dat is misschien wel zo, maar volgens mij is het gewoon belangrijker dat mensen (en dus kinderen) zelf tot het besef komen van die gebeurtenissen en er op hun eigen manier een plek aan geven e.d., voor zover diegene er zelf behoefte aan heeft. Dat is mijns inziens een veel oprechtere manier van respect tonen voor de slachtoffers, dan een soort 'aangeleerd respect' door die 2 minuten stil zijn. En idd wat hierboven ook werd gezegd; kinderen zullen niet inzien waar die 2 minuten voor dienen, ook al zullen ze snappen dat het blijkbaar gaat om iets belangrijks.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, want ik ga ook al van kleins af aan naar die herdenking maar ja, waar denk je aan als 9 jarige bij 2 minuten stilte? echt geen slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Daarom vraag ik mezelf ook wel het nut van die herdenking af soms, over een poos leven er zelfs geen mensen meer die wo2 hebben meegemaakt dus ja.. een beetje wazig eigenlijk. (Volgens mij word er ook elk jaar dezelfde discussie gehouden)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 15:16
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
ik vind het niet meer dan normaal om je mond te houden, ook al lukte het dit keer niet helemaal we zaten met de band bij de drummer thuis, we konden ons lachen niet inhouden.
maar ik je kunt 1 keer per jaar wel stil staan bij het feit dat er miljoenen mensen gestorven zijn zodat jij nu geen duits spreekt.
Oud 06-05-2003, 15:35
BillyBadAss
BillyBadAss is offline
eeeuhmm....
Ik weet wel 1 ding....
k vloeg om 8 uur over de A12 heen..met 190/200 km/u op weg naar verjaardag...
en allemaal van die oma'tjes en opa'tjes die opeens op de
rem gingen en de autow sow op de zeikant knalde..

conslusie: natuurlijk weer eens een paar aanrijdingen...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 16:06
Verwijderd
Citaat:
BillyBadAss schreef op 06-05-2003 @ 16:35:
eeeuhmm....
Ik weet wel 1 ding....
k vloeg om 8 uur over de A12 heen..met 190/200 km/u op weg naar verjaardag...
en allemaal van die oma'tjes en opa'tjes die opeens op de
rem gingen en de autow sow op de zeikant knalde..

conslusie: natuurlijk weer eens een paar aanrijdingen...
Ik weet niet wie er nou belachelijker is, een idioot als jou met 190/200 op de A12, of oudjes die midden op de snelweg hun auto op de vluchtstrook gaan zetten.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 16:09
Verwijderd
ik heb wel ff m'n mond gehouden, is wel het minste wat je kan doen voor al die mensen die voor onze vrijheid zijn gestorven.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 17:27
Avelon
Avelon is offline
Citaat:
Esmée schreef op 05-05-2003 @ 20:46:
\

met aan geleerd respect is niets mis denk ik
Oud 06-05-2003, 18:15
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
ik ben het vergeten, eerlijk gezegtn *schaam*
ik was in slaap gevallen, zodoende
Oud 06-05-2003, 18:19
Verwijderd
Citaat:
prinses eowyn schreef op 06-05-2003 @ 19:15:
ik ben het vergeten, eerlijk gezegtn *schaam*
ik was in slaap gevallen, zodoende
ja dat heb je met dromerige gothics die vallen spontaan in slaap
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:22
Drez
Drez is offline
ik vind het n beetje hypocriet dat je juist op 4 mei er zonodig bij stil moet gaan staan... dat maakt het zon verplichting en das niet goed denkik. iedereen moet er gewoon op zijn eigen moment aan denken... ofzo... kvind gewoon verplichte tijden voor zoiets zinloos.
Oud 06-05-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
dReZ schreef op 06-05-2003 @ 20:22:
ik vind het n beetje hypocriet dat je juist op 4 mei er zonodig bij stil moet gaan staan... dat maakt het zon verplichting en das niet goed denkik. iedereen moet er gewoon op zijn eigen moment aan denken... ofzo... kvind gewoon verplichte tijden voor zoiets zinloos.
't is niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:27
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Avelon schreef op 06-05-2003 @ 18:27:
\

met aan geleerd respect is niets mis denk ik
Wel als kinderen daardoor niet leren inzien wat het nou eigenlijk is dat ze moeten respecteren
Oud 06-05-2003, 19:49
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 05-05-2003 @ 20:12:
Omdat ik een OPGEVOEDE nonconformist ben
Dus zoals je opgevoed bent ben je, en je eigen mening komt dr niet bij kijken?
Begrijp je wat ik bedoel ik hoop het van wel.
Oud 06-05-2003, 19:52
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 06-05-2003 @ 19:19:
ja dat heb je met dromerige gothics die vallen spontaan in slaap
hahha.

Ik doe er niet aan mee trouwens, geen zin in. Respect heb ik toch wel.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:57
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 06-05-2003 @ 20:49:
Dus zoals je opgevoed bent ben je, en je eigen mening komt dr niet bij kijken?
Begrijp je wat ik bedoel ik hoop het van wel.
Is het nou ZO moeilijk? dat ik het ergens niet mee eens ben, dat ik iets hypocriet vind, hoeft toch niet te betekenen dat ik dat perse zo uit? Dat wil toch niet zeggen dat ik mij niet in anderen kan verplaatsen? Dat wil toch niet zeggen dat als ik toevallig in de gelgenheid verkeer dat het gepaster is mijn mond te houden, dat ik dat dan ook doe, ookal ben ik het er dan niet mee eens? Ik hoef niet zo nodig te uiten dat ik het er niet mee eens ben, ik heb geen drang om het van de daken te schreeuwen... Als mensen het mij vragen, zal ik eerlijk antwoorden. Als ik alleen ben of met mensen die niets om 4 Mei geven, babbel ik vrolijk door... Maar als ik bij mijn opa en oma ben dan houd ik even mijn mond dicht...
Oud 06-05-2003, 20:40
Stevill
Stevill is offline
nee niet moeilijk en wat je hier schrijft heb je al ook al eerder omschreven alleen anders en ook daarop heb ik gereageerd
Oud 06-05-2003, 21:54
BillyBadAss
BillyBadAss is offline
Citaat:
a new nose schreef op 06-05-2003 @ 17:06:
Ik weet niet wie er nou belachelijker is, een idioot als jou met 190/200 op de A12, of oudjes die midden op de snelweg hun auto op de vluchtstrook gaan zetten.
ligt eraan of je vrije baan heb en je het gaspedaal kan indrukken.
maar jij zal zeker wel zow'n zondagrijder zijn die er geen verstand van heb, maar dat maakt niet uit.! daar heb ik respect voor.!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten