Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg : Moskou En ik nomineer Abe Lincoln als revolutionair.
||
Citaat:
||
Citaat:
tnx ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar waar het mij om gaat is dat als je voor de keuze gesteld wordt, het m.i. belangrijker is een dak boven je hoofd te hebben en te eten, dan de vrijheid van meningsuiting. Laten we wel wezen, wat heeft democratie bijv. voor de gewone Braziliaanse man? Helemaal niets, misschien dat Lula eindelijk iets kan veranderen (de voortekenen zijn goed), maar over het algemeen is de dictatuur Cuba vele malen beter af dan Brazilië, hoezeer ik ook tegen dictaturen ben (ik studeer niet voor niets rechten natuurlijk ![]() Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 21:31. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Mijn idolen:
1. Karl Marx, verzette zich tegen het kapitalisme dat de arbeiders uitbuitte en de rijken alleen maar rijker maakt. 2. Ernesto 'Che' Guevara, probeerde samen met Fidel Castro die ideeën van Marx in de praktijk te brengen. Cuba is niet perfect maar het komt toch aardig in de buurt van hoe een marxistisch land moet zijn. 3. Jan Marijnissen, probeert Nederland in moeilijke economische tijden sociaal te houden. Kan ik niet zeggen van Jan Peter Balkenbende |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Deze gedachtengang is precies de reden waarom er vaak zoveel (ook slimme mensen) voor dictatuur vallen. The principle of Ignorance (onwetendheidsprincipe) heet dat. Niet iedereen gelooft hier overigens in. Het idee dat als je een bevolking die het niet zo rijk heeft maar blijft voorhouden dat het allemaal beter wordt als ze de dictator maar zijn gang laten gaan, en hem vooral niet tegenspreken. Dat is het hele grondprincipe van dictaturen. "Jullie weten het zelf niet, maar dit is echt het beste voor jullie" Er is geen dictatuur die iedereen tevreden stelt en die geen mensen onderdrukt of benadeeld. Er zijn dus altijd mensen die benadeeld worden zodat er vervolgens andere mensen bevoordeeld kunnen worden. Een dictatuur die voor iedereen zorgt bestaat niet, anders had het geen dictatuur hoeven zijn. Dit is een beetje hogere politicologie, en ik weet zelf ook niet helemaal in hoeverre ik het er mee eens ben. Het heeft best veel haken en ogen namelijk ![]()
|
Verwijderd
|
[QUOTE]duyvel schreef op 23-05-2003 @ 17:41:
Het idee dat als je een bevolking die het niet zo rijk heeft maar blijft voorhouden dat het allemaal beter wordt als ze de dictator maar zijn gang laten gaan, en hem vooral niet tegenspreken. Dat is het hele grondprincipe van dictaturen. Dat is een aantrekkelijke gedachte ja. "Jullie weten het zelf niet, maar dit is echt het beste voor jullie" Er is geen dictatuur die iedereen tevreden stelt en die geen mensen onderdrukt of benadeeld. Er zijn dus altijd mensen die benadeeld worden zodat er vervolgens andere mensen bevoordeeld kunnen worden. Een dictatuur die voor iedereen zorgt bestaat niet, anders had het geen dictatuur hoeven zijn. Dit is een beetje hogere politicologie, en ik weet zelf ook niet helemaal in hoeverre ik het er mee eens ben. Het heeft best veel haken en ogen namelijk ![]() Maar hetzelfde geldt toch voor een democratie? Ook een democratie kan niet voor iedereen zorgen, maar dat wordt eerder geaccepteerd omdat er een democratische legitimatie is voor de stappen die de regering zet. |
![]() |
||
[QUOTE]Che Guevara schreef op 23-05-2003 @ 17:47:
Citaat:
||
Citaat:
|
Eigenlijk is zelfs Adolf Hitler een symbool van verzet, zij het een symbool van hoe het ook totaal verkeerd kan aflopen. Hitler kwam immers in opstand tegen de door hem zo verfoeide Weimar-democratie, en hij wist daarbij een groot deel van het Duitse volk achter zich te krijgen. Zo bezien is ook Hitler een verzetsicoon.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Gorbatsjov deed alles wat de KGB zei en begon met de, op Lenin geinspireede Glasnost politiek. Hij bedacht zelf ook nog een aantal maatregelen, bijvoorbeeld dat mensen weer zelf geld mochten gaan verdienen, maar om het niet al te kapitalistisch te laten lijken: Wel met 90% inkomstenbelasting. Hieruit ontstond een groot ondergronds circuit met oa de Maffia. De sociale zorg werd losgemaakt van de regering, zonder duidelijk doel, wat tot een verslechtering in gezondheidszorg leidde. Hij vaardige ook een verbod op het drinken van Vodka uit ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Tevens was Gorbatsjov voorstander voor het behoud van de Sovjetunie. |
![]() |
|
![]() |
Galileo Galilei. Op zeer moedige wijze brak hij eindelijk met het beeld dat de aarde stilstaat en dat de andere planeten (en de zon, maan en sterren) hieromheen draaien. Natuurlijk had Copernicus dat al eerder gedaan, maar Galileo heeft het beeld verdedigd. En dat was geen sinecure, aangezien de katholieke Kerk vasthield aan de oude dogma's. Als oude man (in 1633, toen was hij in de 70, als ik me niet vergis) moest hij zijn leer herroepen, anders zou hij door de Inquisitie onder handen genomen worden. Toch - zo wil de legende - was zijn verzet nog niet gebroken, en fluisterde hij na zijn herroeping: "Et pur se muove" (geloof ik; vertaling is in ieder geval "En toch beweegt zij!").
En verder is natuurlijk een voorbeeld Charles Darwin. Hij is een echte held, want hij heeft zich verzet tegen vooral zichzelf. Het was een heel moeilijke theorie, die zo ongeveer de hele wetenschap beslaat. Maar toch heeft hij doorgezet ![]() Reden dat ik nu wat wetenschappers noem, is dat de politieke en religieuze helden al genoemd zijn. Toch voeg ik aan de al genoemde namen nog graag Socrates toe (hij verzette zich tegen de gezapigheid van mensen) en Lincoln (die eindelijk, na enkele bloedige jaren van burgeroorlog, de slavernij in Amerika wist af te schaffen).
||
Citaat:
|
![]() |
Tolstoy want die heeft een grote invloed op Gandhi gehad. Ongelooflijk hoe goed die man moet zijn geweest, in ieder geval wat ik van hem weet. Gandhi natuurlijk ook. De enige symbolen die niet uit oppurtunisme handelden. Luther was een schoft die toen een groepje protestanten in opstand kwam, iets dat hij teweeg had gebracht, hen ernstig afwees en het ook totaal niet erg vond dat ze werden afgeslacht. Nee die kerek is van alle kanten alleen maar moord en doodslag geweest dus daar kies ik maar niet voor. Tolstoy stelde dat ook aan de kaak trouwens d hypcrisie van de kerk tegen over mensen doden vooral. Luther heeft daar niets aan verbeterd. Che daar heb nog nooit iets over gelezen dat moet ik nog maar eens doen.
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Franse revolutie? H@nk | 22 | 17-11-2006 13:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' naam onbekend | 501 | 26-11-2005 23:55 | |
Beleidszaken |
Anti-semitisme? Verwijderd | 182 | 06-03-2004 00:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Beweegredenen VS Thomas | 32 | 25-02-2003 17:23 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Wie heeft er nog dringend uittreksels nodig? smurfin | 229 | 04-06-2001 12:39 |