Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2003, 18:43
Winner
Winner is offline
Dat boek dat je moest kiezen over materialisme in de Amerikaanse samenleving...

IMHO gaat dat boek in de antwoorden over materialisme in een klein gehucht in Amerika en niet over de hele Amerikaanse samenleving. Er is helemaal geen boek over 'materialisme in de samenleving'! Mijn hele klas staat achter me!

*strijdlustig*
Oud 21-05-2003, 18:47
HereIAm
HereIAm is offline
Ik ben dus echt superslecht in engels en in teksten en snapte er dan ook geen f*ck van. Ik heb echt serieus maar een beetje zitten staren naar die teksten, naar m'n woordenboek en vooral naar de klok...

Maar kennelijk kan ik dus best goed gokken..ghe ghe, als het een beetje meezit en de 2 corrector lief is kom ik uit tussen de 4.9 en de 5.5. Als de 2e corrector iets minder lief is kom ik uit tussen de 4.7 en de 5.3

En ik moet een 5 hebben !!!

Zou er een klein kansje zijn dat dat gaat lukken? Ik hoop 't..

Moppie
Oud 21-05-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Winner schreef op 21-05-2003 @ 19:43:

IMHO gaat dat boek in de antwoorden over materialisme in een klein gehucht in Amerika en niet over de hele Amerikaanse samenleving. Er is helemaal geen boek over 'materialisme in de samenleving'! Mijn hele klas staat achter me!

*strijdlustig*
Dat vond ik dus ook, heb ze allemaal goed bekeken, zat er geen tussen die echt over dat onderwerp ging..
Oud 21-05-2003, 19:08
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-05-2003 @ 20:07:
Dat vond ik dus ook, heb ze allemaal goed bekeken, zat er geen tussen die echt over dat onderwerp ging..
Same here...
Oud 21-05-2003, 19:09
la femme fatale
la femme fatale is offline
Citaat:
Winner schreef op 21-05-2003 @ 19:43:

*strijdlustig*
Inderdaad, maar de makers van het CSE zijn wel vaker even mis .

Verder was engels peanuts vond ik, ik heb tussen de 7.9 en 8.5 en ben daar natuurlijk zeer tevreden mee.
Oud 21-05-2003, 19:11
Winner
Winner is offline
Citaat:
Half 6-vwo is zich volgens mij hierover aan het opwinden. Ik zie ook op andere forums klachten over vraag 44.
Oud 21-05-2003, 19:20
stout!
stout! is offline
Citaat:
joekeldoekel schreef op 21-05-2003 @ 18:55:
Dan heb je het niet goed gelezen, bijna overal staat New York achter, dat zal wel de plaats van de uitgever zijn. New York staat trouwens ook niet schuingedrukt, dus het hoort niet meer bij de titel. Ook hoor ik vaak dat een boek over een klein dorpje niet representatief is voor Amerika. Maar dit hoeft toch helemaal niet? Het gaat om toenemend materialisme IN de Amerikaanse samenleving, en een klein dorpje in Amerika maakt daar onderdeel van uit. Zo had ik deze vraag geïnterpreteerd en ik had hem dus goed . Ik had trouwens 46 punten
Inderdaad, en ook ik heb een hele discussie moeten voeren met maar één medestander en ongeveer 10 tegenstanders. Victory! Ik had ongeveer 42 punten, heb de open vragen niet zo goed gedaan, verkeerde zinnen geciteerd. Maar toch wel goed.
Oud 21-05-2003, 19:24
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
ik heb ze niet eens meer gelezen. hehe. twee kantje voor 1 puntje daaaaag. (mja heb ook in alle oefenexamens zo'n soort vraag fout gehad.dus mijn antwoord was toch gegarandeerd fout geweest)
Oud 21-05-2003, 19:33
empyrian
empyrian is offline
piece of cake
Oud 21-05-2003, 19:35
Saltwater
Saltwater is offline
Ik moest een 3.5 halen en heb tussen de 6.5 en 7.0
Oud 21-05-2003, 19:36
Saltwater
Saltwater is offline
Citaat:
Ja! Stomme vraag
Oud 21-05-2003, 19:41
juud85
juud85 is offline
Ja die vraag 44 echt belachelijk......mn hele klas (uhm drie mensen) hadden NEE geantwoord....in de vraag stond over de SAMENLEVING niet om een kutgehucht ofzo......
Hierover ga ik dus een klacht indienen. Ik wil die punt erbij.....
xxx Judith
Oud 21-05-2003, 19:48
angelo
angelo is offline
Ik had vraag 44 wel goed.

Die samenleving shit is bullshit.
99% die die vraag niet had had of geen tijd of geen zin om die teksten door te lezen. In de beschrijving stond zoiets dat het steeds belangrijker was voor individuen om er economisch op vooruit te gaan. Als je dat gelezen had had je die wel gekozen.

;-) But who cares, betere nomering vind ik goed maar vraag moet niet geschrapt worden.
Oud 21-05-2003, 19:54
LostProphetX
LostProphetX is offline
38 van de 48 punten, netjessss
Oud 21-05-2003, 19:54
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik moest een 5,6 halen voor een 6 op mijn eindlijst.
dacht dat het wel ging lukken, haal ik tussen 4,3 en 4,9.
Niet dat dat zo erg is, slaag toch wel. Maar ik wil geneeskunde
gaan doen, dus loting, dus moet zo hoog mogelijk gemiddeld
halen.
Oud 21-05-2003, 20:08
Whitey
Whitey is offline
Om die vraag over dat boek had ik dus nog een weddenschap afgesloten met een klasgenoot (wel om de eer maar ja), en ik heb dus gelijk!! Ik verwacht tussen de 7 en de 8 the halen; met een beetje geluk een 8 gemiddeld als eindpunt voor engels!!
Oud 21-05-2003, 20:11
break of dawn
break of dawn is offline
Yesss.... eindelijk een keer een examen dat echt goed ging! Ik had, als ik me niet vergis, 36/37 punten. Dat staat voor een 6,9-7,5 Ik ben echt superblij!

Verder iedereen nog veel succes met de rest van de examens!
Oud 21-05-2003, 20:35
Summersmile
Summersmile is offline
ik snap niet dat iedereen vraag 44 zo moeilijk vond...ik citeer uit het vragenboekje: ''Je zoekt een boek over de invloed van het toenemende materialisme in de Amerikaanse samenleving. Wordt er in de bibliografie een boek genoemd waarin dit onderwerp aan de orde is? Zo nee, antwoord 'nee'. Zo ja, noteer de titel van het boek.''
Ik had die vraag goed en vond hem zelfs vrij simpel. Je moet eerst de vraag goed interpreteren. Het gaat erom dat je een boek moet zoeken dat gaat over de invloed van het materialisme OP de samenleving. Dat kan een metropool zijn, maar ook een gehucht zoals Schubbekutteveen (met mijn welgemeende excuses aan alle Schubbekuttevenezen), dat doet er niet toe; bovendien zijn de meeste kleine dorpjes al samenlevingen op zich, autonoom, zeker in het geval van de Verenigde Staten. Dorp of stad, het maakt niet uit. Dit in antwoord op juud85 -je mag altijd nog het LAKS bellen hoor, ik wil mijn cijfer wel verhoogd hebben -

Hoe dan ook, je kijkt in de tekst en leest de zaken titel voor titel door. Na een tijdje lees je bij 'interpretive works' bij Hatch, Elvin bij dat boek: '...when personal economic gain gradually replaced merit approved through social achievement''--> het persoonlijk inkomen van het individu is belangrijker dan je sociale status (of iets in die geest maar dat maakt niet uit). Persoonlijke 'winst' duidt op meer kunnen kopen, duidt op meer willen kopen dus duidt op: materialisme. En dat materialisme verschuift dus de oude waarden. Antwoord gevonden. It's as simple as that

Ik vond dat hele examen trouwens wel meevallen. Was na 3 kwartier al klaar, maar heb nog ff chill die antwoorden zitten controleren. Ik heb 41 punten (heb veel punten gemist bij de open vragen door het citeren van de verkeerde zinnen, anders had ik er zeker 45 gehad) en daar ben ik heel blij mee want ik stond een 7,2 en had een 7,8 nodig voor een 7,5 (8). Nu haal ik een cijfer tussen de 7,7 en 8,3. Dus als jullie nu allemaal naar het laks gaan bellen voor die vraag 44 krijg ik er vast wat bovenop omdat ik hem ewl goed had
Oud 21-05-2003, 20:39
juud85
juud85 is offline
ja hoor ik zal klagen......
oh die invultekst vond ik ook ronduit klote.....maarja daar ben ik altijd slecht in.....
maar goed ik heb het lekker gehaald.....maar ik zal er alles aan doen om een hoger cijfer te krijgen
Oud 21-05-2003, 20:41
Whitey
Whitey is offline
Volgens mij heeft wel iedereen veel fouten gemaakt bij het citeren van die zinnen als ik dat hier zo lees (ik had daar ook veel fouten bij).
Oud 21-05-2003, 20:45
coecie
coecie is offline
ik had 39 punten, jeeeeee
Oud 21-05-2003, 20:52
Splodge
Splodge is offline
Ik vind dat er bij vraag 11 een vreemd antwoord in het correctiemodel stond. Dat was die vraag over wat de schrijfster bedoelde met de uitspraak dat ze wel wist waar ze hersenchirurgie zou ondergaan, bedoelde. In het antwoordmodel stond dat ze daarmee bedoelde dat ze dacht dat de chirurgen in het oosten niet genoeg medische kennis zouden hebben om de operatie goed uit te voeren.

Dat vind ik echt een onzin antwoord, want de tekst ging niet over medische kennis, maar over samenwerken. Ik heb dan ook als antwoord gegeven dat de mensen in het oosten niet goed in staat zijn om als individu te werken omdat ze normaal alles samen doen en dat een chirurg een typisch voorbeeld is van iemand die alleen moet werken.

Ik vind zelf eigenlijk mijn antwoord beter, hoewel ik het hier minder goed geformuleerd heb , omdat het meer in de strekking van de tekst ligt, wat vinden jullie ervan?

Verder moet ik niet zeuren want ik heb wel 45 punten gehaald
Oud 21-05-2003, 21:16
angelo
angelo is offline
Citaat:
Splodge schreef op 21-05-2003 @ 21:52:
Ik vind dat er bij vraag 11 een vreemd antwoord in het correctiemodel stond. Dat was die vraag over wat de schrijfster bedoelde met de uitspraak dat ze wel wist waar ze hersenchirurgie zou ondergaan, bedoelde. In het antwoordmodel stond dat ze daarmee bedoelde dat ze dacht dat de chirurgen in het oosten niet genoeg medische kennis zouden hebben om de operatie goed uit te voeren.

Dat vind ik echt een onzin antwoord, want de tekst ging niet over medische kennis, maar over samenwerken. Ik heb dan ook als antwoord gegeven dat de mensen in het oosten niet goed in staat zijn om als individu te werken omdat ze normaal alles samen doen en dat een chirurg een typisch voorbeeld is van iemand die alleen moet werken.

Ik vind zelf eigenlijk mijn antwoord beter, hoewel ik het hier minder goed geformuleerd heb , omdat het meer in de strekking van de tekst ligt, wat vinden jullie ervan?

Verder moet ik niet zeuren want ik heb wel 45 punten gehaald
Hmm ik had hem ook niet goed, maar helemaal onlogisch is het niet. Ze bedoeld dat als studenten altijd elkaars werk inleveren er van leren weinig terecht komt.
Oud 21-05-2003, 21:17
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Makkie, die 8 als eindcijfer is zeker binnen.
Oud 21-05-2003, 21:31
Ichonama
Ichonama is offline
Citaat:
Whitey schreef op 21-05-2003 @ 21:41:
Volgens mij heeft wel iedereen veel fouten gemaakt bij het citeren van die zinnen als ik dat hier zo lees (ik had daar ook veel fouten bij).
Ik heb alle zinnen goed geciteerd, ook nergens een stukje teveel.

*is nog steeds blij over het resultaat, want zag er wel een beetje tegenop*
Oud 21-05-2003, 21:37
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik vond het opzich allemaal wel meevallen, vooral de eerste teksten waren wel goed te doen. Het probleem bij mij was alweer de tijd: ik had het weer niet af.
Maarja uiteindelijk toch nog een 6,5 ofzo dus
Oud 21-05-2003, 22:31
AJMouse
AJMouse is offline
Voor de Havo morgen moet ik..

Ik ging ff kijken wat voor examens ik morgen heb (ik ken et nie uit me hoofd) en zag oa engels staan. Ik ging ff kijken op mn eindlijst (want ik ken em niet uit mn hoofd ) wat ik sta voor engels.. blijkt dat ik een 1,3 mag halen. You do the math

We krijgen toch een leestekst ofzo? verder geen brief? Enneh je mag je woordenboek mee, allebei?
Oud 21-05-2003, 22:37
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
angelo schreef op 21-05-2003 @ 22:16:
Hmm ik had hem ook niet goed, maar helemaal onlogisch is het niet. Ze bedoeld dat als studenten altijd elkaars werk inleveren er van leren weinig terecht komt.
Okay, maar ik vind mijn antwoord toch wat minder vergezocht. Ik ben ook niet de enige die hier op gekomen is, dus er zal in ieder geval wel een discussie over ontstaan bij de commissie die verantwoordelijk is voor de examens (we hebben ook allemaal alvast een klacht ingediend) dus ik zie het vanzelf wel.
Oud 22-05-2003, 06:41
WolterB
WolterB is offline
ik vond t vies tegenvallen, de oude examens waren inho beter te doen. Vraag 44 vond ik ook totaal niet duidelijk.
ik zit tussen de 5,6-6,2 en ik moest een 6,1 halen voor een 7, dus dat wordt wel ff spannend, maar ik heb t iig gehaald

Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 07:10.
Oud 22-05-2003, 07:07
juud85
juud85 is offline
spannend voor een 7??
man je hebt het toch gewoon gehaald???
Tuurlijk zou het mooi zijn als je een 7 hebt...maar wees blij dat je lekker niet onvoldoende staat.
Ik stond 6,2 en mn cijfer voor mn examen wordt iets tussen 6,2-6,8 Ik zou het ook leuk vinden als ik te streng heb geregeld en het een 6,8 wordt....dan krijg ik ook een 7 op mn lijst
en nog een keer: klagen over 44
Oud 22-05-2003, 07:07
sas_andrea
sas_andrea is offline
nou, ik sta voor engels een 8,4 dus ik ga het lekker relaxed aan doen. zolang ik maar rond een 7 op mn eindlijst sta, ben ik happy. (minstens een 4,6 halen dus) makkie...
Oud 22-05-2003, 07:40
*Sneeuwmuts*
*Sneeuwmuts* is offline
Citaat:
Same here...de rest van onze Engels-klas vind dat ook Maarja, wat doe je eraan?!

Ik vond em blijkbaar simpel, heb tussen een 7,2 en een 7,4
Oud 22-05-2003, 08:32
Bolle Bertha
Bolle Bertha is offline
Ik heb ff een vraagje.
Tijdens ons examen Engels is het geen moment stil geweest. Surveillanten gingen voor mijn neus met elkaar praten, de schoolbel ging steeds af, er kwamen leerlingen vlak langs onze examenzaal lopen, docenten kwamen steeds binnden vallen (de deur kan niet normaal dicht, dus die viel steeds keihard in het slot) en naast onze zaal waren ze bij handvaardigheid bezig met figuurzagen op de machine. Door al deze geluidsoverlast heb ik mijn examen ontzettend verknalt, en heb hierdoor ongeveer een twee, terwijl ik anders altijd zevens haal. Is er een mogelijkheid dat ik hem mag herkansen, want dit is de schuld van de school.

Alvast bedankt
Oud 22-05-2003, 08:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Bolle Bertha schreef op 22-05-2003 @ 09:32:
Ik heb ff een vraagje.
Tijdens ons examen Engels is het geen moment stil geweest. Surveillanten gingen voor mijn neus met elkaar praten, de schoolbel ging steeds af, er kwamen leerlingen vlak langs onze examenzaal lopen, docenten kwamen steeds binnden vallen (de deur kan niet normaal dicht, dus die viel steeds keihard in het slot) en naast onze zaal waren ze bij handvaardigheid bezig met figuurzagen op de machine. Door al deze geluidsoverlast heb ik mijn examen ontzettend verknalt, en heb hierdoor ongeveer een twee, terwijl ik anders altijd zevens haal. Is er een mogelijkheid dat ik hem mag herkansen, want dit is de schuld van de school.

Alvast bedankt
www.laks.nl
?
Oud 22-05-2003, 08:45
PardonMe
PardonMe is offline
Zelfs mijn vader vond die teksten moeilijk!! (en die leest/spreekt toch veel engels voor zn werk) ik had hem een van die teksten gegeven en hij had een stukje gelezen en had echt zoiets van ''waaaattt..?"
Tja en dan ben je zo'n hele tekst aan het doorworstelen, stellen ze 1 vraagje (1 vraag!!!) doe ik daar al die moeite voor!??!
En ik vond ook bij die boeken vraag dat het geen een van die boeken was... IK begreep uit de vraag dat het over AMERIKA moest gaan en niet een klein deeltje van de VS..

maar goed, ik heb een voldoende, dus mag eigenlijk niet zo klagen hier... maar doe het toch..
Oud 22-05-2003, 10:01
Verwijderd
Citaat:
PardonMe schreef op 22-05-2003 @ 09:45:
Zelfs mijn vader vond die teksten moeilijk!! (en die leest/spreekt toch veel engels voor zn werk) ik had hem een van die teksten gegeven en hij had een stukje gelezen en had echt zoiets van ''waaaattt..?"
Tja en dan ben je zo'n hele tekst aan het doorworstelen, stellen ze 1 vraagje (1 vraag!!!) doe ik daar al die moeite voor!??!
En ik vond ook bij die boeken vraag dat het geen een van die boeken was... IK begreep uit de vraag dat het over AMERIKA moest gaan en niet een klein deeltje van de VS..

maar goed, ik heb een voldoende, dus mag eigenlijk niet zo klagen hier... maar doe het toch..
Lieverd, je moet áltijd eerst de vraag lezen, dan pas het antwoord gaan zoeken. Anders lees je dus een tekst van twee bladzijden voor niets...
't Waren echt normale teksten, zo heb ik ze altijd geoefend..
Oud 22-05-2003, 10:03
Verwijderd
Citaat:
*Sneeuwmuts* schreef op 22-05-2003 @ 08:40:
Same here...de rest van onze Engels-klas vind dat ook Maarja, wat doe je eraan?!

Ik vond em blijkbaar simpel, heb tussen een 7,2 en een 7,4
Ik tussen de 7,1 en 7,7... komt wel goed dus
Oud 22-05-2003, 10:05
Splodge
Splodge is offline
Citaat:
PardonMe schreef op 22-05-2003 @ 09:45:
Het was mij wel redelijk duidelijk dat ze de effecten van de toename van het materialisme aan de hand van dat dorpje bestudeerden, als een casus. Maar het was in ieder geval een erg vage omschrijving van het woord materialisme.
Oud 22-05-2003, 14:04
Stepsje
Stepsje is offline
Die vraag 44 had ik ook fout, ik kon niks vinden in die lijst!!
Maar mn cijfer komt wel uit tussen de 6.2 en de 7.5! Ik heb 4 punten waarvan ik niet weet of ze die goed gaan rekenen, maar ik kom in elk geval wel een voldoende te staan
Oud 22-05-2003, 14:12
Stephanie19
Stephanie19 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 21-05-2003 @ 11:29:
Ik ben nogal slecht in engels en sta een 5,3, dus moet een 5,7 halen voor een voldoende, maar af dat gaat lukken
Ff serieus; engels is toch gewoon een kwestie van duidelijk lezen wat er staat?? En we hebben niet voor niets woordenboeken..
Oud 22-05-2003, 16:17
jeanine
jeanine is offline
Citaat:
Stephanie19 schreef op 22-05-2003 @ 15:12:
Ff serieus; engels is toch gewoon een kwestie van duidelijk lezen wat er staat?? En we hebben niet voor niets woordenboeken..
nou engels is wel moeilijk. ik kan het wel lezen...maar je moet het ook begrijpen en in combinatie met vragen en keuzes maken kan het behoorlijk lastig zijn...ja de een heeft er meer moeite mee dan de ander....als iedereen het goed zou kunnen...ja dan hoefden we ook geen eindexamen erin te doen (zou voor mij wel goed uitkomen...)

Ik heb trouwens tussen de 4,3 en een 4.9....hoop dat die n-waarde 1,5 wordt ofzo!!!!
Oud 22-05-2003, 16:36
~EeF~
~EeF~ is offline
Citaat:
Stephanie19 schreef op 22-05-2003 @ 15:12:
hmm nou als het zo makkelijk was zouden ze er niet eens een examen over hoeven houden..en zo gek is het niet dat die persoon er moeite mee heft want volgens mij hebben heel veel mensen dat..dus zo 'makkelijk' gaat het neit
Oud 22-05-2003, 19:18
HOND!
HOND! is offline
engels sloeg gewoon bijna nergens op

maar heb 46 van de 48 punten.. wat heb je daN? iets van een 9 ofzo ?
Oud 22-05-2003, 19:38
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Hmm stel hier je vragen en vertel hoe engels ging?

Nou hier komt mijn vraag:
Als je eerder klaar bent met je examens dan de limit van tijd die je krijgt,scoor je dan daarbij extra punten?

Ik zal vertellen hoe engels ging:

De vragen waren makkelijk.Daarbij bedoel ik het meest die
multichoise* vragen.Ik heb altijd problemen met openvragen.

Ik schat dat ik tussen de 7 of een 8 heb voor die kut examen
Oud 22-05-2003, 19:41
HOND!
HOND! is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef op 22-05-2003 @ 20:38:
Hmm stel hier je vragen en vertel hoe engels ging?

Nou hier komt mijn vraag:
Als je eerder klaar bent met je examens dan de limit van tijd die je krijgt,scoor je dan daarbij extra punten?

HAHAHAHAHA ZOOOOOO DROOG.. dan zou ik hem al boeken na 1 minuut gast ! dan heb ik zo een 10 binnen

dus het antwoord is NEE .. je krijgt alleen geen extra punt die je normaal krijgt als je blijft tot het einde.. ach je hebt toch een 7 of 8 .. jammer had je een 9 kunnen hebben
Oud 22-05-2003, 20:35
blondje1983
blondje1983 is offline
Citaat:
-x-Kaa-x- schreef op 21-05-2003 @ 16:34:
Pfft, ik vond 'm moeilijk! Unicum: iedereen (60man) bleef tot 't einde zitten zowat... Te lang en te weinig tijd
ik vond m ZWAAR kut!!! heb ook een klacht ingediend dat ie veel te lang was en dat sommige teksten echt niet te doen waren
Advertentie

Regels voor berichten