Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Conclusie: Je kan lucide gaan dromen omdat je dat leuk vindt, maar dat wil niet zeggen dat het gewone leven dus niet leuk is. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Om maar weer op het onderwerp terug te komen: Lucide dromen doe ik omdat het leuk is... Simple as that. Daar heb ik dus geen smoesjes of excuusjes voor nodig. Als klein kindje had ik al lucide dromen, en ik heb daar niet bewust voor geoefend zeg maar, het kwam vanzelf. Ik denk echter dat als ik het nog niet zou kunnen, ik er wel heel erg mee bezig zou zijn om het te leren. Ik hou echt van dit soort dingen. Ik heb een keer een spreekbeurt gehouden over dromen, en ik heb een keer een tekstje voor internet geschreven over lucide dromen. En verder houd ik me er veel mee bezig door er over te lezen (zowel lucide- als gewone dromen) en natuurlijk door te dromen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als ik het gevonden heb, zet ik het hier neer. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het is dan toch ook de gewoonte, dacht ik, om dat er meteen bij te zeggen? - dat je het als standpunt "inneemt", in plaats van dat dit je eigen mening "is". Zodat mensen blijven weten wat je zelf vindt, en wat een discussie-stelling is. Is veel duidelijker, toch? ![]() groeten, peter. |
![]() |
|
![]() |
Hai, ik had een tijd geleden al meer dan een ander half jaar geleden ofzo, dat ik sliep maar ik wist dat ik droomde en wakker wou worden maar me ogen konden niet open
![]()
||
Citaat:
![]() Dit keer was echter niet helemaal een correcte timing en met de juiste argumenten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het tweede, dat ziet eruit of je bijna wakker was op dat moment, en dat je toen je lichaam bewoog, zonder het te weten. En dat je dromen je toen waarschuwden je, dat je lichaam ergens tegenaan kwam. Alleen, van jou uit gezien bewoog de balk (of wat voelt als een balk). Want voor jouw gevoel bewoog je zelf niet, en was er toch een bijna-botsing. Dus bewoog dat andere, wat je met een balk kan vergelijken. Bij allebei deze ervaringen zou het kunnen zijn, dat je erg moe was, voordat je ging slapen. Als je erg moe bent, heb je een grotere kans, dit soort dingen mee te maken. Als je weinig energie hebt, dan heb je eerder last van onrust. En onrust kan dit soort dingen veroorzaken. Als je genoeg energie hebt, dan heb je minder last van problemen, die blijven dan dieper in je, je leeft er door je energie makkelijker overheen. groeten, peter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Lucide Dromen: Luciditeit (zelfstandig naamwoord) = Het 'weten dat je droomt' in de droomfase van de slaap. Lucide droom (zelfstandig naamwoord) = een droom waarin een bepaalde toestand van luciditeit bereikt wordt. Lucide dromen (werkwoord) = een lucide droom beleven. Introductie: Slapen bestaat uit 5 fasen. Door middel van elektroden op het hoofd kan men de hersenactiviteit meten. De eerste fase is een soort overgangsstadium. je spieren beginnen te ontspannen, je voelt deze fase alsof je begint te zweven of drijven. Daarna begint de tweede fase, de hersenen zenden alpha-golven uit. Dan volgt de derde fase. Dit is een fase van heel lichte slaap. De hersenen zenden theta-golven uit. Op een gegeven moment worden de theta-golven vergezeld door snelle, korte uitbarstingen van hersenactiviteit. En nu de vierde fase; de diepe slaap. Hier worden door de hersenen delta-golven geproduceerd. En dan komt de laatste fase: de REM-slaap. In deze fase stijgt je bloeddruk, en je hartslag versnelt. De afkorting REM betekent ‘Rapid Eye Movement’ (in het Nederlands ‘Snelle Oog Beweging’). Het lichaam is nu vrijwel verlamd. Het enige wat beweegt zijn je ogen, die onder je gesloten oogleden snel heen en weer bewegen. In deze fase van de slaap droom je. Deze hele slaapcyclus vindt per nacht ongeveer 5 keer plaats. Dat wil zeggen dat men per nacht ongeveer 5 keer droomt. Meestal onthoud je alleen de laatste droom. (Mensen die slaappillen gebruiken of onder narcose zijn, slaan de droomfase over.) Lucide dromen is iets dat iedereen kan leren. Sommigen leren het in een paar weken, maar het is ook niet vreemd als je er maanden over doet. Wees niet te haastig maar neem alle tijd die je nodig hebt. Als het eenmaal een keer lukt gaat het daarna steeds makkelijker. Wees niet bang, maar word ook niet te enthousiast! Zo kun je goede resultaten behalen. Je kan aan veel dingen merken dat je droomt. Ik werd bijvoorbeeld lucide toen iemand mij in een droom om mijn achternaam vroeg. Ik wist niet meer hoe ik heette. Opeens dacht ik: “Zeg, ik weet toch zeker mijn eigen achternaam wel! Dit moet een droom zijn.” Vanaf toen verkeerde ik in een toestand van hoge luciditeit. De betekenis van deze term en andere die er mee te maken hebben zal ik even uitleggen. 1. Bij pre-luciditeit ben je je er vaag van bewust dat er iets klopt maar je blijft toch meespelen met je droom. 2. Het komt ook wel voor dat je je plotseling realiseert dat je droomt, maar na een tijdje ben je het weer vergeten en ga je alsnog mee met de droom waar je je in bevindt. Dit wordt ook wel lage luciditeit genoemd. 3. Nog leuker wordt het als je hoge luciditeit bereikt. Je wordt je er in de droom volledig bewust van dat je droomt en je beleeft de droom heel intens, kleuren lijken feller, geuren geuriger en het lijkt wel alsof je oneindig ver kunt zien. 4. Bij absolute luciditeit ga je al bewust de droomstaat in; je bent hier dus nog eerder lucide. (Het kan jaren duren voor je deze toestand van luciditeit bereikt maar het is echt de moeite waard! Bij mij duurde het ongeveer tien jaar voor ik dit voor het eerst beleefde.) Er zijn een aantal droomthema’s die steeds terugkeren in je droom. Welke thema’s dat zijn, is heel persoonlijk. Als je weet om welke thema’s het bij jou gaat, kun je erop letten en dan kun je een droom zo herkennen. TIP: Schrijf je dromen op voor een goed overzicht! Voorbeelden van veel voorkomende thema’s zijn: - Veranderend gezichtspunt: Je rent door een straat; je ziet jezelf van bovenaf rennen en het volgende moment ben jij daar zelf aan het rennen. - Vals ontwaken: Je denkt dat je wakker wordt maar je zit nog in een droom, dat besef je pas als je echt wakker bent. Vaak hebben beginnende lucide dromers deze ervaring. Het kan een teken zijn dat luciditeit niet lang meer op zich laat wachten. - Vliegen. - Apparaten werken niet: de computer, de telefoon, de televisie… Niets doet het. - Achtervolgd worden. TIP: draai je om, kijk je achtervolger aan en praat met hem/haar! - Problemen met je gebit: tanden zitten los of vallen uit. - WC problemen: WC's in dromen zijn óf onvindbaar, óf ontzettend smerig óf hebben een groot gebrek aan privacy. - Je huis ziet er anders uit dan in het echt. - Schreeuwen zonder stem: Je wil schreeuwen, maar je krijgt (bijna) geen geluid uit je mond. - Slow motion rennen. - Oneindig blijven vallen. TIP: Probeer te vliegen! - Te laat komen. - Examens. - In je blootje staan terwijl er andere mensen om je heen zijn. Er zijn ook nog een aantal dingen die je kan doen om er achter te komen of je droomt. Deze testen zijn: * Het licht aandoen, want in een lucide droom werkt de lichtknop namelijk nooit. * Lezen, als je in een droom iets leest en je kijkt weg, zal het veranderd (of onleesbaar) zijn als je het weer opnieuw leest. * Klokkijken, in dromen staan klokken nooit goed, ook kun je op een klok de bovenstaande leestest toepassen. * Vliegen, probeer jezelf te laten zweven, bijvoorbeeld door te springen of je te laten vallen. * Steek je hand of je vinger door de muur, het raam of de spiegel. * Kijk in de spiegel of je je eigen gezicht kan zien of een andere. * Vraag jezelf af hoe je op de plaats waar je staat gekomen bent. Weet je het niet, dan zit je waarschijnlijk in een droom. TIP: Kies een paar realiteitstesten uit en doe deze een paar keer per dag. Als het een gewoonte is in het echte leven wordt het ook een gewoonte in je droom! Als je bezig bent te proberen een lucide te krijgen zou het handig kunnen zijn om te weten of je spoedig een lucide droom kan krijgen. Onderstaande verschijnselen zouden best eens een teken kunnen zijn dat je binnenkort lucide gaat dromen! * Nep ontwaken: zie ‘droomthema’s’ onder het kopje ‘Hoe wordt je lucide?’. * Valervaring: Soms kun je het gevoel hebben dat je met een enorme klap gevallen bent en daarvan wakker bent geschrokken. Dit komt omdat dan je astrale lichaam snel naar je lichaam is getrokken waardoor je die valervaring kreeg. Dit is niets om van te schrikken. * Geluiden horen: (Vooral) Als je half slaapt half wakker bent kun je rare geluiden horen. Suizen, zoemen, of rinkelen. Dit zijn verschijnselen die met een uittreding te maken hebben. Wanneer je astrale lichaam op het punt staat uit je lichaam te gaan, kun je die geluiden horen. *Bewegingsgevoelens: Samen met bovenstaande geluiden kun je ook het gevoel hebben dat je keihard door een tunnel raast, of jezelf razendsnel om je eigen as voelen draaien. Ook is het mogelijk om een soort schommelbeweging te voelen, alsof je links en rechts heen en weer getrokken wordt. Ook dit zijn verschijnselen die met het uittreden te maken hebben. *Over dromen praten: Het kan zijn dat je dromen gaat krijgen waarin je praat over dromen, je droom opschrijft, tegen iemand vertelt over je dromen etc. Terwijl je dus aan het dromen bent. * Slaap Verlamming: Dit kan erg beangstigend zijn! Je denkt dat je wakker bent; je ligt in bed, en er komt een donkere gedaante op je af. Je kunt je niet bewegen, niet gillen, niets. Je bent op dat moment ook erg bang. Dit is het zogenaamde 'Old hag syndrome'. Het is de klassieke nachtmerrie zoals hij in de middeleeuwen al beschreven werd (demonen die je 's nachts komen opzoeken). Er is ook een mildere vorm, waarin je je enkel maar verlamd voelt. Lucide dromen is echt een hartstikke toffe belevenis, en daarom is het ook helemaal niet leuk om midden in een lucide droom wakker te worden. Hier zijn nog enkele tips om lucide te blijven. * Blijf kalm! Als je voor het eerst lucide bent zou het jammer zijn dit te laten verpesten doordat je er ‘te enthousiast’ over bent. * Draai heel snel om je eigen as! (In een droom word je niet duizelig.) Zeg tijdens het draaien tegen jezelf:"Als ik straks stop ben ik in een droom.", of "Als ik stop droom ik nog steeds en ben ik ..(vul een leuke plek in)." * Wrijf in je handen! Als je je handen wrijft zal dit je een helder gevoel van wrijving en beweging geven. Terwijl je je handen tegen elkaar blijft wrijven zeg je tegen jezelf:"Hierna ben ik nog steeds in een droom." Wat zal ik eens doen in een lucide droom? WAT JE MAAR WIL!!! Hier alvast een aantal zeer populaire ‘lucide bezigheden’: - Vliegen. - Toveren. - Angsten overwinnen. - Ontdekken en leren. - SUPERTIP: Naar de lucht kijken! (Soms zie je een adembenemende zonsondergang, of prachtige sterren en planeten!) Zo, en ga het nu maar eens zelf proberen! Lucide dromen is NIET gevaarlijk, het is net als een gewone droom, maar dan intenser. Als je er toch angstig voor bent lukt het waarschijnlijk ook niet om een lucide droom te krijgen. |
![]() |
|
Om eerlijk te zijn vind ik het toch maar vaag. Ik weet nou nog steeds niet wanneer je een lucide droom hebt gehad. Heeft niks met jullie uitleg te maken, ik kan me gewoon niet voorstellen hoe dat in elkaar zit.
![]() Overgens heb ik ooit een keer in m'n droom gecontroleerd of ik wel in kleur droomde. Ik pakte zo'n barkruk en ging kijken wat voor kleur die had.
||
Citaat:
als het was omdat je hem wilde oppakken... (omdat je het echt zelf wilde, met een reden, dan zou het wel eens een lucide droom kunnen zijn geweest ) of dat je em gewoon maar oppakte...
|
Verwijderd
|
ja man, lucide dromen zijn leuk, soms voelt iets zo echt, dat ik denk dat ik ook in het echt dezelfde beweging maak als in me droom. Dan denk ik zal ik mezelf wakker maken en checken of ik die beweging maak....maarja vaak maak je die beweging dan niet meer als je eenmaal uit je droom bent...
Ik ga vaak terwijl ik lucide droom, droom ik wel verder en dat stuur ik dan zeg maar half, maar ik denk vooral na over van whaha ik droom en ik weet het...en die personen in mij dromen niet en wow het lijkt zo echt en blablabla, ik ga dus vooral liggen denken....beetje vaag... Ow en kut is dat het me niet lukt een lucide droom te krijgen, het gebeurt vanzelf zeg maar, zo 1 of 2 keer in de week ongeveer. Maar het is met periodes, soms ff bijna elke dag en dan opeens weer weken niet.... |
![]() |
|
Grappig dat veel mensen denken dat ze heel vaak bewust dromen.
Als ze echt een keer een LD (lucid droom) hebben gehad weten ze misschien wat het echt is... Als je het interressant vind moet je echt eens naar www.ld4all.com gaan.. daar kan je het leren. ik ga niet uitleggen hoe je moet lucide dromen, dan ben ik morgenvroeg nog bezig.. omdat er heel veel technieken zijn en welke het beste werkt is heel persoonlijk. succes ![]()
|
ik heb welleens gedacht dat ik doomde maar ik was eigenlijk aan het slaapwandelen min of meer het tegenovergestelde
en ik heb ook welleens dat ik weet dat ik droom, en als ik aan iets denk (elke keer anders) word ik wakker
|
Natuurlijk zijn er mensen met een aangeboren talent, ook op het forum van ld4all zijn er genoeg.
Ik ben er zelf op gekomen omdat ik het vroeger veel heb gehad.. maar het naarmate ik ouder werd kwijt ben geraakt.. ik wilde graag weten wat het was en typte bij google "dromen" in.. en ik kwam bij Lucide dromen terecht. Als je er aanleg voor hebt zou ik er zeker in door gaan want de mogelijkheden zijn eindeloos geloof me ![]()
||
Citaat:
|
Of gaan slapen in je droom, dat werkt ook.
Maar 1 ding werkt echt heel erg goed, heel hard in je vuisten knijpen. Als je slaapt ben je namelijk ontspannen, ga je dan spieren express aanspannen word je wakker.. Bij mensen met slaapwandelproblemen schijnt het niet te helpen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Zoals ik al zei, "de mogelijkheden zijn oneindig"... hoewel de meeste het alleen voor de fun doen...
Maar je moet bijvoorbeeld veel oefenen om te kunnen vliegen omdat je hersenen logisch redeneren in een lucide droom. Ik ben bij het proberen ook vaak gewoon bij het vooruit springen plat op m'n bek gegaan ![]() Maar ik kan het nu wel, "the key is to believe" echt als je het niet gelooft lukt het je ook niet.. maar het feit dat je gaat oefenen laat al zien dat je wel in lucide dromen gelooft, terwijl veel anderen het onzin vinden. Ik kan nu zelf dingen creeren in mijn droom, als ik een nachtmerrie heb, dan pak ik 2 uzis uit mijn binnenzak en schiet ik alle bad-guys dood, snap je het? echt heel gaaf, je kan echt leuke dingen doen, zoals een keer voor de bad-guy spelen ![]() Of gewoon met iedereen gaan praten en vragen waarom ze in jouw droom zijn, en of ze je iets kunnen vertellen. Geloof me je krijgt de leukste andwoorden, ik vroeg een keer aan een meisje wat zo'n knap meisje in mijn dromen deed. Ze wist het eigenlijk niet, toen ben ik met haar naar een restaurant gegaan en hebben we heerlijk gegeten ![]() ![]() ![]() zoals ik al zei, je kan echt heel veel in je dromen als je er maar in gelooft.. (ow btw. wist je dat de matrix gebaseerd is op lucide dromen ? Ik geloof het meteen er komen zoveel dingen in voor die puur uit het lucide dromen zijn gehaald, de matrix is dan je droomwereld.. alleen hoeven wij niet zo'n enge staaf in ons hoofd ![]()
|
check deze site, als je de info op de site hebt doorgelezen weet je al een stuk meer... en het forum is al helemaal een bron van info. http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html
check deze site voor lessen, hij is van T-pex (tim Post) hij zit ook op het forum, hij heeft het mij ook geleerd. http://www.thematrix.nl.nu/ succes ![]()
|
![]() |
Ik heb regelmatig lucide dromen. Meestal zijn dit dromen van lage luciditeit.. door iets 'vreemds' (ik kan niet lezen, ik kan vliegen etc) besef ik me dat ik droom en dat zeg dan ook hardop in mn droom. 'Hee ik droom !'
Meestal blijft het daarbij.. ik blijf me ervan bewust dát ik droom, maar ik kan er verder niets mee. In sommige gevallen kan ik vanaf het moment dat ik lucide wordt doen en laten wat ik wil. Dat zijn echt de meest fantastische dromen die ik ooit heb gehad. En ik vind het trouwens echt verschrikkelijk om te dromen dat je wakker wordt om er dan later achter te komen dat je nog steeds droomt. Ik kan daar soms urenlang door in de war zijn als ik eenmaal echt wakker ben.
|
Ik heb eergister mijn eerste lucide droom gehad... 't duurde maar een paar seconde.
Ik stond in de keuken, alles zag er heel realistisch uit, ik keek om mij heen, ik bewoog mijn hoofd naar rechts en het beeld ging ook naar rechts, het leek wel virtual reality! Toen ik besefte dat het een lucide droom was hoorde ik mijn eigen gedachte als een zware stem weergalmend; "Dit is een lucide droom!" Vervolgens begon mijn gezichtsveld te draaien en de muur kwam dichterbij. Ik werd direct wakker, helaas. Ik probeerde weer snel in slaap te vallen om door te kunnen dromen maar dat was jammergenoeg een gewone droom. Maar ik weet iig dat ik goed op weg ben ![]() ![]()
|
nou moet ik toch ff wat vragen. Eergisteren heb ik toch zo een vage droom (of iets dergelijks) gehad. Ik droomde maar wat weet ik niet meer, maar ik schrok "wakker" op een gegeven moment met het gevoel dat er iets (een dier ofzo) over me heen liep. Eerst durfe ik dus het licht niet aan te knippen, maar ik bleef dat beest voelen. toen sprong ik op en begon ik enorm wild om me heen te meppen. toen maakte ik een sprintje naar mijn lichtknop en er bleek helemaal niks te zijn. Ik heb werkelijk de hele kamer overhoop gehaald om te zien of er iets was, maar dr was gewoon simpelweg niets. Het vreemde is dat mijn boertje precies hetzelfde heeft gevoeld, maar wij het niet van elkaar wisten. kan je dit nu ook als lucide beschrijven??? ik vind het in ieder geval wel vreemd, want het voelde alsof ik wakker was (of toch niet)
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het zou wel slaapverlamming kunnen zijn.. ik heb dit zelf ook. Lees in het algemene droomtopic mijn 2 posts en het antwoord van Pe51, hij legt er daar vanalles over uit. Mijn post staat op pagina twee van het algemene droomtopic (3e derde post van onder). Zijn antwoord staat hier direct onder. Mijn tweede post staat op pagina 3. Jou broertje heeft hetzelfde als jou gevoeld? Daar heb ik geen verklaring voor, helaas. Misschien weet Pe51 het wel, die heeft er veel verstand van.
Laatst gewijzigd op 22-11-2003 om 12:17. |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Sex in Lucide Dromen. Isa | 38 | 11-08-2007 18:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Lucide Dromen Dave2006 | 23 | 01-07-2007 23:49 | |
Psychologie |
Lucide dromen? 11568 | 2 | 20-06-2004 07:53 | |
Drugs & Alcohol |
Middelen om in trance/lucide droom toestand te komen? gna | 20 | 17-04-2004 13:49 | |
Lichaam & Gezondheid |
Lucide dromen Josh-Hartnett lover | 5 | 26-01-2002 11:37 | |
ARTistiek |
Een lucide droom? Marc S | 6 | 21-01-2002 14:00 |