Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2003, 17:31
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 18:29:
Dat iedereen gelijk is, is allemaal wel heel leuk en aardig, maar denk je dat zoiets motiveert? Stel je hebt een hersenchirurg en kantoorklerk, doordat iedereen gelijk is verdienen ze evenveel. Denk je dat die persoon met de capaciteiten voor hersenchirurg dan gaat werken voor hetzelfde salaris als die klerk, terwijl hij meer verantwoordelijkheid heeft en langer heeft gestudeerd? Nee. Dan neemt hij dat baantje van klerk wel, hoeft hij minder lang voor te studeren en heeft hij minder verantwoordelijkheid. Maar hij verdient wel even veel. Niemand zal gaan werken naar zijn capaciteiten als daar niet een extra beloning aanvastzit, iets wat het communisme compleet blokkeert.
way to go
Oud 04-12-2003, 17:33
hasseltboy
hasseltboy is offline
eens kijken wat FOOIJDONK daarop te zeggen heeft!
Oud 04-12-2003, 17:36
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
jij vergeet 1 heel belangerijk ding

mensen die intelligent zijn willen altijd hun intelligentie verbeteren

iemand met meer capaciteiten zal dus zich altijd blijven ontwikkelen om werk op zijn eigen niveau te doen
Oud 04-12-2003, 17:37
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:36:

iemand met meer capaciteiten zal dus zich altijd blijven ontwikkelen om werk op zijn eigen niveau te doen
Nee dat denk ik niet, ik denk dat het meer gaatom hoeveel ze verdienen en niet om op hun eigen niveau zullen werken...
Oud 04-12-2003, 17:39
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:25:
dat is juist het voordeel van het communisme

iedereen is gelijk

en iedereen werkt naar aanleiding van zijn capaciteiten
Nee, dat is helemaal geen voordeel. Namelijk wat iemand of niemand al aankaartte is dat je dat gewoon niet in praktijk kan brengen. En geef ze is ongelijk. Bovendien zit het niet in de genen dat mensen allemaal gelijk zijn. En die tegenargumenten die ik zonet noemde, vind jij een voordeel van het communisme?

Btw, dr zijn mensen die wel een serieuze discussie proberen te voeren, maar waarschijnlijk zie jij het verschil niet tussen argumenten en tegenargumenten ofzo?
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:37:
Nee dat denk ik niet, ik denk dat het meer gaatom hoeveel ze verdienen en niet om op hun eigen niveau zullen werken...
tuurlijk wel

het is logisch dat iemand naar aanleiding van zijn capaciteiten gaat leren en daardoor een beroep kiest

als iemand een tijdje onder zijn niveau heeft gewerkt wil hij zo snel mogelijk weer aan het leren, om eindelijk op niveau te zitten en werken
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:36:

Niet als dat onaantrekkelijk wordt gemaakt door de staat. Als daar helemaal niets tegenoverstaat gaat niemand zich ontwikkelen. Ik ga bijvoorbeeld niet extra studeren voor een hoger cijfer voor geschiedenis, als ik per definitie weet dat iedereen een 7 heeft. Ik ken ook eigenlijk niemand die dat zou gaan doen.
Oud 04-12-2003, 17:42
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
fractuur schreef op 04-12-2003 @ 18:39:

Btw, dr zijn mensen die wel een serieuze discussie proberen te voeren, maar waarschijnlijk zie jij het verschil niet tussen argumenten en tegenargumenten ofzo?
ik ga wel op tegenargumenten in

alleen op loze opmerkingen als communisten moeten dood
niet
Oud 04-12-2003, 17:44
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 18:39:
Niet als dat onaantrekkelijk wordt gemaakt door de staat. Als daar helemaal niets tegenoverstaat gaat niemand zich ontwikkelen. Ik ga bijvoorbeeld niet extra studeren voor een hoger cijfer voor geschiedenis, als ik per definitie weet dat iedereen een 7 heeft. Ik ken ook eigenlijk niemand die dat zou gaan doen.
Jij ben tvolgens mij best slim....
Oud 04-12-2003, 17:44
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 18:39:
tuurlijk wel

om je eigen kennis te verbreden
Oud 04-12-2003, 17:45
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:44:
tuurlijk wel

om je eigen kennis te verbreden
Zoals ik net al zei: Waarom zou je je kennis verbreden als daar niets tegenover staat? Ik heb jou nog geen enkele zinnige reden wat dat betreft horen noemen.
Oud 04-12-2003, 17:47
hasseltboy
hasseltboy is offline
Volgens mij zijn er best weinig mensen die hun kennis willen verbreden en daar niks voor terug krijgen...
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 18:45:
Zoals ik net al zei: Waarom zou je je kennis verbreden als daar niets tegenover staat? Ik heb jou nog geen enkele zinnige reden wat dat betreft horen noemen.
zinnige reden: mensen willen het gevoel hebben dat ze iets met hun intelligentie doen

dat jij die zinnige reden niet gelooft is weer wat anders
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:44:
Jij ben tvolgens mij best slim....
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:47:
Volgens mij zijn er best weinig mensen die hun kennis willen verbreden en daar niks voor terug krijgen...
dat denk jij

als je maar een paar jaar onder je niveau werkt

wil je wel gauw gaan leren
Oud 04-12-2003, 17:50
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:47:
dat denk jij

Daar kan ik niks over zeggen dus zal ik dat ook maar niet doen.. maar ik wil best geloven dat het zo is
Oud 04-12-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
zinnige reden: mensen willen het gevoel hebben dat ze iets met hun intelligentie doen

dat jij die zinnige reden niet gelooft is weer wat anders
Het is niet een kwestie van geloven, het is een feit dat het niet zo is. Mensen worden in communistische landen dusdanig beperkt in hun functioneren dat ze vertrekken. Ze willen misschien wel, maar door het systeem is dat niet aantrekkelijk. In eigen land is dat dus onmogelijk!

Daarom vertrekken ze naar het buitenland omdat ze daar 1. hun kennis kunnen uitbreiden 2. wel vanwege intelligentie gewaardeerd worden. Uit Oost-Duitsland en de Sovjet-Unie waren enorme uittochten van intellectuelen. Omdat ze beperkt werden om zich te ontwikkelen, er was daar geen prikkel aanwezig om dat te laten gebeuren. In westerse landen was die prikkel wel aanwezig en daarom gingen ze daar naar toe.
Oud 04-12-2003, 17:51
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:50:
Daar kan ik niks over zeggen dus zal ik dat ook maar niet doen.. maar ik wil best geloven dat het zo is
oke

en daarom zijn er in het communisme ook chirurgen

ook omdat mensen niet alleen voor geld werken

maar ook uit ideaal
Oud 04-12-2003, 17:53
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:51:
oke

en daarom zijn er in het communisme ook chirurgen

ook omdat mensen niet alleen voor geld werken

maar ook uit ideaal
Dat is waar maar er zijn ook mensen die daar schijt aan hebben en er alles aan zullen doen om meer te verdienen dan iemand anders
Oud 04-12-2003, 17:56
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:53:
Dat is waar maar er zijn ook mensen die daar schijt aan hebben en er alles aan zullen doen om meer te verdienen dan iemand anders
die mensen zijn het leven in een communistisch land dan ook niet waardig

ik bedoel laat die lekker ergens anders op deze kapitalistische en in mijn ogen verkeerde manier verder gaan
Oud 04-12-2003, 17:57
hasseltboy
hasseltboy is offline
ja maar die mensen wonen nu eenmaal hier en voeral en je kan ze niet zomaar uit het land schoppen (hoewel...... )
Oud 04-12-2003, 17:59
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:56:

ik bedoel laat die lekker ergens anders op deze kapitalistische en in mijn ogen verkeerde manier verder gaan
En ik dacht dat jij alle mensen gelijk achtte, maar nu zijn er mensen die iets niet waardig zijn. Er zijn dus ook mensen die het wel waardig zijn. Jij beschouwt dus mensen die niet volgens het communistisch principe leven minderwaardig. Dat botst nogal met je gelijkheidsideaal.
Oud 04-12-2003, 17:59
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 18:57:
ja maar die mensen wonen nu eenmaal hier en voeral en je kan ze niet zomaar uit het land schoppen (hoewel...... )
communisten kunnen ook op een democratische manier aan de macht komen

als meer mensen van mening zijn dat het zo niet verder goed gaat
Oud 04-12-2003, 18:00
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 18:59:
communisten kunnen ook op een democratische manier aan de macht komen

als meer mensen van mening zijn dat het zo niet verder goed gaat
...... dan wonen die mensen hier nog steeeds.....
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 18:59:
En ik dacht dat jij alle mensen gelijk achtte, maar nu zijn er mensen die iets niet waardig zijn. Er zijn dus ook mensen die het wel waardig zijn. Jij beschouwt dus mensen die niet volgens het communistisch principe leven minderwaardig. Dat botst nogal met je gelijkheidsideaal.
dat is niet waar

die mensen zien niet in dat het zo verkeerd gaat in nld

en als ze dan weg willen, laat ze maar lopen

en ik heb nergens gezegd dat ik die mensen minderwaardig vind
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 19:00:
...... dan wonen die mensen hier nog steeeds.....
mensen kunnen emigreren
Oud 04-12-2003, 18:02
hasseltboy
hasseltboy is offline
ja maar niet iedereen die zo is want dat zijn er veel, en waarschijnlijk willen ze dat ook nog geeneens..
Oud 04-12-2003, 18:03
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 19:02:
ja maar niet iedereen die zo is want dat zijn er veel, en waarschijnlijk willen ze dat ook nog geeneens..
ik zei dat de communisten democratisch aan de macht moeten komen

dan heb je tog lekker pech gehad

je dacht tog niet dat ik blij ben met balkenende?
Oud 04-12-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:00:
dat is niet waar

die mensen zien niet in dat het zo verkeerd gaat in nld

en als ze dan weg willen, laat ze maar lopen

en ik heb nergens gezegd dat ik die mensen minderwaardig vind
Nee, ik zie niet dat het verkeerd gaat in Nederland. Er kan natuurlijk iets verbeterd worden, maar om nou te zeggen dat het mis is, gaat heel erg ver.

Je hebt het direct gesuggereerd:

Citaat:
zij zijn iets niet waardig, andere mensen zijn het blijkbaar wel waardig. Daar maak je een onderscheid tussen 2 groepen wat betreft ze iets waardig zijn, ik kan daar alleen maar uit concluderen dat jij ze minderwaardig acht.
Oud 04-12-2003, 18:05
hasseltboy
hasseltboy is offline
Nee, maar hier valt toch een beetje mee te leven, in ieder geval nog meer dan met die communistische verzinsels
Oud 04-12-2003, 18:06
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 19:05:

zij zijn iets niet waardig, andere mensen zijn het blijkbaar wel waardig. Daar maak je een onderscheid tussen 2 groepen wat betreft ze iets waardig zijn, ik kan daar alleen maar uit concluderen dat jij ze minderwaardig acht.
Niet erg communistisch van je... fooijdonk
Oud 04-12-2003, 18:07
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 19:05:
Nee, ik zie niet dat het verkeerd gaat in Nederland. Er kan natuurlijk iets verbeterd worden, maar om nou te zeggen dat het mis is, gaat heel erg ver.

Je hebt het direct gesuggereerd:

ik acht ze niet minderwaardig

ik zou het jammer vinden als ze niet inzien dat communisme ook goed is

en dat ze niet inzien dat kapitalisme niet alles is vind ik jammer
Oud 04-12-2003, 18:08
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 04-12-2003 @ 19:05:
Nee, maar hier valt toch een beetje mee te leven, in ieder geval nog meer dan met die communistische verzinsels
hoezo verzinsels??
Oud 04-12-2003, 18:12
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:07:
ik acht ze niet minderwaardig

ik zou het jammer vinden als ze niet inzien dat communisme ook goed is

en dat ze niet inzien dat kapitalisme niet alles is vind ik jammer
Dan vind ik het vreemd hoe jij conclusies uit jouw eigen woorden trekt, maar goed.

Het is heel leuk bedacht hoor, maar zelfs jij moet toch toegeven dat het niet werkt. Zie alle voorbeelden. Sovjet-Unie ineengestort, China ziet in dat het nodig is, en laat nu ook kapitalisme toe, Noord-Korea blijft vasthouden, maar staat compleet geisoleerd in de wereld, ontwikkelen kernwapens terwijl de bevolking hongert en proberen anti-communistische ideeen krampachtig onder de duim te houden door ze in kampen te stoppen.

Kapitalisme is idd niet alles, net als alle extremen. Extreem kapitalisme is een slechte zaak, maar extreem links (communisme) is ook niet alles.
Oud 04-12-2003, 18:15
Verwijderd
vind ik ook , terwijl ik toch redelijk rechts ben, maar er moet bij het kapitalisme gezonde concurrentie zijn niet vernietigende concurrentie , kben het wel eens met iemand of niemand
Oud 04-12-2003, 18:17
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 19:12:
Dan vind ik het vreemd hoe jij conclusies uit jouw eigen woorden trekt, maar goed.

Het is heel leuk bedacht hoor, maar zelfs jij moet toch toegeven dat het niet werkt. Zie alle voorbeelden. Sovjet-Unie ineengestort, China ziet in dat het nodig is, en laat nu ook kapitalisme toe, Noord-Korea blijft vasthouden, maar staat compleet geisoleerd in de wereld, ontwikkelen kernwapens terwijl de bevolking hongert en proberen anti-communistische ideeen krampachtig onder de duim te houden door ze in kampen te stoppen.

Kapitalisme is idd niet alles, net als alle extremen. Extreem kapitalisme is een slechte zaak, maar extreem links (communisme) is ook niet alles.
in die landen waar jij het over hebt gaat het mis met wat het gelijkwaardigheidsbeginsel heet

de partijtop voelt zich daar verheven boven de bevolking

en dan is het ook gedaan met het communisme
Oud 04-12-2003, 18:17
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
dat denk jij

Je hoeft er niet voor onder je niveau te werken; je kan op jouw eigen niveau werken, maar je niet willen verdiepen. Dat is iets anders. Ik zou het ook niet doen overigens. Er moet gewoon altijd iets tegenover staan. Je kan wel zeggen: mensen gaan meer voor het niveau dat ze willen bereiken, dan om het geld dat ze verdienen. Simpel: het is niet zo. Laatst een groot onderzoek gehouden door een prof in de psychologie: mensen die geneeskunde willen gaan studeren, doen dat nog steeds vaak om de poen en de status. Natuurlijk, dr zijn altijd mensen die dat niet doen, maar die vinden alsnog een salaris naar niveau belangrijk.
Oud 04-12-2003, 18:21
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
je kunt ook nog iets uit ideaal doen

kapitalisten denken altijd maar aan poen, en tegenprestaties

maar daar draait het niet om
Oud 04-12-2003, 18:22
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:21:
je kunt ook nog iets uit ideaal doen
een ideaal hoeft niet altijd prakrisch te zijn. Daarvoor zijn het idealen.
Oud 04-12-2003, 18:23
Machiavelli
Machiavelli is offline
Fractuur: Beaty with brains.
Oud 04-12-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:17:
in die landen waar jij het over hebt gaat het mis met wat het gelijkwaardigheidsbeginsel heet

de partijtop voelt zich daar verheven boven de bevolking

en dan is het ook gedaan met het communisme
Als jij nou eens op pagina 2 van deze topic kijkt, dan zie je dat we hier het al over hebben gehad.

Citaat:
Hoe zou jij die personen die niet inherent zijn eruit willen pikken om zo het land te besturen? Dat is ondoenlijk, het communisme werkt gewoon niet in de praktijk.
De partijtop voelde zich dus verheven, maar dat lukt niet om dat eruit te krijgen! Hoe vind je iemand die wel capabel is om het land te besturen zonder dat hij zich verheven voelt? Het antwoord is simpel: Niet. Dat kan gewoon niet, macht doet dingen met mensen die we niet kunnen verklaren, maar ze zullen zich altijd verheven gaan voelen.
Oud 04-12-2003, 18:24
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
fractuur schreef op 04-12-2003 @ 19:22:
een ideaal hoeft niet altijd prakrisch te zijn. Daarvoor zijn het idealen.
dus een ideaal als mensen beter maken

bestaat in jouw optiek niet/???
Oud 04-12-2003, 18:27
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-12-2003 @ 19:23:
Als jij nou eens op pagina 2 van deze topic kijkt, dan zie je dat we hier het al over hebben gehad.

De partijtop voelde zich dus verheven, maar dat lukt niet om dat eruit te krijgen! Hoe vind je iemand die wel capabel is om het land te besturen zonder dat hij zich verheven voelt? Het antwoord is simpel: Niet. Dat kan gewoon niet, macht doet dingen met mensen die we niet kunnen verklaren, maar ze zullen zich altijd verheven gaan voelen.
wie zegt dat dat er niet uit te krijgen is

je moet gewoon zorgen dat je de juiste poppetjes op de juiste plaats hebt
Oud 04-12-2003, 18:27
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 04-12-2003 @ 19:23:
Fractuur: Beaty with brains.

btw: tis beauty

ontopic: zei niet iemand in de vorige eeuw: all pigs are equel, but some persons are more equel than others. (sorry, mn engels is slecht en ik weet de zin niet letterlijk) Die zin was er niet voor niets. dat kan gewoon niet goed gaan!!!!!! (zie mijn tig posts hiervoor)
Oud 04-12-2003, 18:29
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
fractuur schreef op 04-12-2003 @ 19:27:

ontopic: zei niet iemand in de vorige eeuw: all pigs are equel, but some persons are more equel than others. (sorry, mn engels is slecht en ik weet de zin niet letterlijk) Die zin was er niet voor niets. dat kan gewoon niet goed gaan!!!!!! (zie mijn tig posts hiervoor)

George Orwell - Animal Farm
Vorige eeuw dus. Hij heeft trouwens een schitterend boek geschreven dat het communisme op sublieme wijze aan de kaak stelt: 1984
Oud 04-12-2003, 18:29
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
fractuur schreef op 04-12-2003 @ 19:27:

dat was vorige eeuw

dat was een kapitalistische engelse sprookjesverteller

george orwell
Oud 04-12-2003, 18:30
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:24:
dus een ideaal als mensen beter maken

bestaat in jouw optiek niet/???
In de zin van genezen? Nee, volgens mij niet. Ziektes als kanker en aids; er zal ooit wel wat op gevonden worden, maar tegen die tijd zijn er weer andere dodelijke ziektes. En dan heb je weinig aan idealen hoor.
Oud 04-12-2003, 18:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:29:
dat was vorige eeuw

dat was een kapitalistische engelse sprookjesverteller

george orwell
Hij was een geniaal man.

Pacifism is objectively pro-Fascist. This is elementary common sense. If you hamper the war effort of one side you automatically help out that of the other. Nor is there any real way of remaining outside such a war as the present one. In practice, 'he that is not with me is against me'. George Orwell
Oud 04-12-2003, 18:32
FOOIJDONK
FOOIJDONK is offline
Citaat:
fractuur schreef op 04-12-2003 @ 19:30:
In de zin van genezen? Nee, volgens mij niet. Ziektes als kanker en aids; er zal ooit wel wat op gevonden worden, maar tegen die tijd zijn er weer andere dodelijke ziektes. En dan heb je weinig aan idealen hoor.
tuurlijk wel

mensen die wat vinden tegen kanker enz. die zoeken naar deze oplossing omdat ze een ideaal hebben

namelijk zorgen dat deze erge ziektes stoppen
Oud 04-12-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
FOOIJDONK schreef op 04-12-2003 @ 19:27:
wie zegt dat dat er niet uit te krijgen is

je moet gewoon zorgen dat je de juiste poppetjes op de juiste plaats hebt
Dat zeg ik.

Dat is wel zo makkelijk om te zeggen. De juiste poppetjes op de juiste plaats hebben. Dat werd ook gedacht toen Lenin aan de macht kwam, en toen Mao aan de macht kwam en toen Kim-Jong Il aan de macht kwam. Ik begrijp best wel dat je de juiste poppetjes op de juiste plaats moet hebben, maar het probleem is de selectie. Dat gaat gewoon niet, in elk land waar het communisme is ingevoerd heeft het gefaald! Hoe komt dat? Volgens jou omdat niet de juiste poppetjes op de plaats stonden, maar dat is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen. Jij weet net zo goed als ik, dat er geen juiste poppetjes zijn voor die juiste plaatsen. Macht brengt mensen tot verhevenheid.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten