Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2004, 21:50
Balance
Balance is offline
Wauw, ik ben blij! Maakte me best wel zorgen om Nederlands, maar na m'n eerste oefenexamen is dat weg.
Voor m'n tekstverklaring had ik een 7.2
Voor m'n samenvatting zo'n 5.3 (maar deze heb ik al een maand terug gemaakt en ondertussen al veel meer geleerd, dus een volgende maak ik waarschijnlijk nog beter)
en samen is dat een 6.4 volgens de tabel.

Zo, die druk is tenminste ook weg!
Het valt me trouwens op hoeveel makkelijker de vragen van het examen waren dan de oefenvragen van de examenbundel!
Oud 17-05-2004, 22:40
BCR
BCR is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-05-2004 @ 13:10 :
  • Zet auteur, titel en bron (in die volgorde) op je blaadje als je aan de samen te vatten tekst begint. Dat is wel zo netjes en geeft een goede indruk aan de tweede corrector
Hm, wij moeten boven een samenvatting zetten:

Samenvatting van 'Blablablabla' door 'B. La'
Oud 17-05-2004, 22:44
Kimmie86
Kimmie86 is offline
oh moet je daar iets boven zetten ??? Daar weet ik niks van. Maar telt dat dan ook mee bij dat aantal woorden ??
Oud 17-05-2004, 22:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 17-05-2004 @ 23:40 :
Hm, wij moeten boven een samenvatting zetten:

Samenvatting van 'Blablablabla' door 'B. La'
Een correctievoorschrift van examens schrijven ze boven de samenvatting:

Naam schrijver
Titel tekst
Oud 18-05-2004, 08:07
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Kimmie86 schreef op 17-05-2004 @ 23:44 :
oh moet je daar iets boven zetten ??? Daar weet ik niks van. Maar telt dat dan ook mee bij dat aantal woorden ??
nee, telt niet mee bij het aantal woorden. Alleen de samenvatting zelf, dus zonder titel enzo, hoort bij "de woorden". Mn lerares zei wel dat het altijd goed/netjes stond als je de bronvermelding erbij zet, en een paar jaar geleden leverde het nog een punt op ook.....
Oud 18-05-2004, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Kimmie86 schreef op 17-05-2004 @ 23:44 :
Volgens mij telt het niet mee bij het aantal woorden
Maar wij moeten het zo doen:

(Auteur)

(Titel van de tekst)

Uit: (bron)
Oud 18-05-2004, 16:59
Verwijderd
ik had vandaag een samenvatting teruggekregen waar ik best een goed gevoel over had maar dat viel tegen

ik had 2 van de 35 punten wat neerkomt op een 1,3 oeps

maar ik heb een bepaald ritme ontdekt in mijn samenvattingen

eerste goed
tweede slecht
derde goed
vierde slecht (dat was de laatste)
vijfde .... (examen)

ik hoop dat mijn theorie klopt en ik hem dus goed maak
Oud 19-05-2004, 21:34
Allenamenbezet
Allenamenbezet is offline
Kon voor mijn samenvatting 18 krijgen, had er 12 maar er werden er 4 vanafgetrokken voor spelfoutjes ofzoiets

En 2 punten warer er af getrokken omdat hij 2 letters niet helemaal duidelijk kon lezen, terwijl ze echt niet zo onduidelijk waren
Oud 19-05-2004, 22:26
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 18-05-2004 @ 17:59 :
ik had vandaag een samenvatting teruggekregen waar ik best een goed gevoel over had maar dat viel tegen

ik had 2 van de 35 punten wat neerkomt op een 1,3 oeps

maar ik heb een bepaald ritme ontdekt in mijn samenvattingen

eerste goed
tweede slecht
derde goed
vierde slecht (dat was de laatste)
vijfde .... (examen)

ik hoop dat mijn theorie klopt en ik hem dus goed maak
hoop ik ook voor je

volgens mij moet je maar net 't geluk hebben dat je tekst een beetje doorhebt.......
Oud 20-05-2004, 10:00
denise123
denise123 is offline
Hoi,

Weet iemand misschien hoe je de samenvatting moet maken? Heb het namelijk op 2 manieren geleerd, de ene is eerst de inleiding en het slot samenvatten, en daarna het midden stuk. En de andere manier is: eerst inleiding, dan midden stuk, en dan het slot.
Oud 20-05-2004, 10:33
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
denise123 schreef op 20-05-2004 @ 11:00 :
Hoi,

Weet iemand misschien hoe je de samenvatting moet maken? Heb het namelijk op 2 manieren geleerd, de ene is eerst de inleiding en het slot samenvatten, en daarna het midden stuk. En de andere manier is: eerst inleiding, dan midden stuk, en dan het slot.
kan allebei natuurlijk, maar het handigste (vind ik) is zo:

- werk volgens die punten die ze al gegeven hebben
- schrijf eerst op je kladblaadje welke dingen je bij elk punt wil vermelden.
- schrijf dit aan elkaar op je klad, en kijk hoe je uitkomt met woorden/spelling.
- schrijf de goede versie op je net-blad, en lever m in
Oud 20-05-2004, 10:39
heavinly
heavinly is offline
Ik heb heel schandalig nog maar 1 examen voor NL gemaakt. En ik ga er verder ook niets aan doen, ik kan mn tijd wel beter besteden eigenlijk.
(en ja, dat wat ik gemaakt had was best goed. )
Oud 20-05-2004, 11:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
denise123 schreef op 20-05-2004 @ 11:00 :
Hoi,

Bij een examen krijg je allemaal punten die je moet verwerken. Lees die punten goed door en schrijf op een kladblaadje het antwoord op die punten.

Staat er bijvoorbeeld: noem de 3 gevolgen van ....

Dan schrijf je op je kladblaadje:
Drie gevolgen van ... zijn blablabla

Zo behandel je eerst elk punt en daarna maak je d'r een mooi lopend verhaaltje van. Al het overige hoef je niet in je samenvatting te zetten. Kijk maar eens naar een correctievoorschrift van een examen: je krijgt puur punten voor het behandelen van die punten.
Oud 20-05-2004, 11:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 20-05-2004 @ 11:39 :
Ik heb heel schandalig nog maar 1 examen voor NL gemaakt. En ik ga er verder ook niets aan doen, ik kan mn tijd wel beter besteden eigenlijk.
(en ja, dat wat ik gemaakt had was best goed. )
Ik heb op dit moment nog geen een oefenexamen Nederlands gemaakt en dus ook nog geen een keer echt geoefend met samenvatten Maar ik ga er vandaag echt aan beginnen! Het moet gewoon. Ik ga nu maar eerst een oefenexamen maken en dan kijken waar ik veel fouten mee maak en dan die oefenopgaven maken dan eerst alle oefenopgaven maken.
Oud 20-05-2004, 11:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 12:07 :
Ik heb op dit moment nog geen een oefenexamen Nederlands gemaakt en dus ook nog geen een keer echt geoefend met samenvatten Maar ik ga er vandaag echt aan beginnen! Het moet gewoon. Ik ga nu maar eerst een oefenexamen maken en dan kijken waar ik veel fouten mee maak en dan die oefenopgaven maken dan eerst alle oefenopgaven maken.
De oefenopgaven uit de examenbundel?
Zo ja, dan zou ik het beperken tot de gedeeltes over signaalwoorden, soorten tekst (betoog, beschouwing, uiteenzetting) en functies van een tekst (voorbeeld, toelichting etc.). Tenzij je iets natuurlijk heel veel fout hebt gedaan in de oefenexamens.
De oefenopgaven vond ik trouwens moeilijker dan de echte opgaves.
Oud 20-05-2004, 11:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-05-2004 @ 12:13 :
De oefenopgaven uit de examenbundel?
Zo ja, dan zou ik het beperken tot de gedeeltes over signaalwoorden, soorten tekst (betoog, beschouwing, uiteenzetting) en functies van een tekst (voorbeeld, toelichting etc.). Tenzij je iets natuurlijk heel veel fout hebt gedaan in de oefenexamens.
Ja, die oefenopgaven bedoel ik. Ik heb tot nu toe de oefenopgaven over: signaalwoorden/signaalzinnen, tekstsoort/schrijfdoel, citeren/eigen woorden, hoofdgedachte/hoofdvraag en functie van tekstgedeelten gemaakt. Dus alle dingen die jij me aanraadt heb ik al gemaakt. Dan ga ik nu echt maar eens oefenen met oefenexamens, dan kan ik later altijd nog wat oefenopgaves maken.
Oud 20-05-2004, 11:40
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 12:17 :
Ja, die oefenopgaven bedoel ik. Ik heb tot nu toe de oefenopgaven over: signaalwoorden/signaalzinnen, tekstsoort/schrijfdoel, citeren/eigen woorden, hoofdgedachte/hoofdvraag en functie van tekstgedeelten gemaakt. Dus alle dingen die jij me aanraadt heb ik al gemaakt. Dan ga ik nu echt maar eens oefenen met oefenexamens, dan kan ik later altijd nog wat oefenopgaves maken.
lijkt me verstandig. Je moet ook wennen aan het examen zelf. De theorie erachter moet je natuurlijk wel weten, maar het samenvatten bijvoorbeeld moet je gewoon oefenen volgens mij, red je niet met alleen theorie...
Oud 20-05-2004, 13:54
HowLovely
HowLovely is offline
wij hebben alle beschikbare examens die op dezelfde manier gaan als dit jaar op school al geoefend dus k dnek dat k er wel klaar voor ben..
Oud 20-05-2004, 13:55
HowLovely
HowLovely is offline
bij die samenvatting:
als je het gevraagde overneemt, bijvoorbeeld: noem oorzaken van
als je dan neerzet, de oorzaken hiervan zijn.... heb je al n punt

wel handig want die punten heb je snel verdient
Oud 20-05-2004, 14:33
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Mijn lerares Nederlands zei dat als er naar bijv. 3 gevolgen gevraagd werd en je begon je zin met : De 3 gevolgen zijn (...) Dat dit gedeelte van de zin dan niet meetelde in het aantal woorden.
Oud 20-05-2004, 14:49
Verwijderd
Toen wij in de klas aan het oefenen waren en het gezamelijk nakeken, zei de leraar dat we gewoon de zinnen over mochten nemen. Meestal is dat ook wel handig omdat ze bij die punten vaak zelf al zinnen heb bedacht.

En daarbij gaat het er misschien ook om of je leraar dat goed vindt, wat die van mij blijkbaar wel doet.

Als er in de samenvatting naar gevolgen enzo wordt gevraagd moet je letterlijk zetten: 'De gevolgen hiervan zijn...' Anders kost het echt punten. (daar moet ik dus zelf opletten, want in mijn ogen is het al snel heel logsich ) En dat telt wel mee in de woordentelling denk ik. Want het is toch gewoon een gedeelte van je samenvatting?
Oud 20-05-2004, 15:26
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-05-2004 @ 12:13 :
Ik vind de echte opgaven moeilijker. Ik had bijna al die oefenopgaven goed, maar niet alles van de echte opgaven. Maar in zijn geheel gaat de tekstverklaring wel goed bij mij.

Gelukkig telt het tekstverklaringgedeelte iets meer mee dan het samenvattingsgedeelte (bij het 1e kun je meer punten halen, blijkt uit de omrekeningstabel in de examenbundel).
Oud 20-05-2004, 15:29
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 20-05-2004 @ 16:26 :
Ik vind de echte opgaven moeilijker. Ik had bijna al die oefenopgaven goed, maar niet alles van de echte opgaven. Maar in zijn geheel gaat de tekstverklaring wel goed bij mij.

Gelukkig telt het tekstverklaringgedeelte iets meer mee dan het samenvattingsgedeelte (bij het 1e kun je meer punten halen, blijkt uit de omrekeningstabel in de examenbundel).
inderdaad, gelukkig wel. Anders zou ik mn 4,5 noooooit halen
Oud 20-05-2004, 15:33
ELDIEGO
ELDIEGO is offline
ik moet een 4,9 halen....
als ik datb haal ben ik zo goed als geslaagd
Oud 20-05-2004, 16:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb net het voorbeeldexamen havo gemaakt en voor de samenvatting had ik een 7.9 en voor de tekst met vragen een 3.8, bij elkaar is dat nog een 5.8 maar dit is wel een havo examen Ik had gedacht dat ik toch wat beter was in tekstverklaren want die samenvatting viel me 100% mee.

Mag je trouwens ook eerst de samenvatting maken en daarna de tekst met vragen doen op je examen of niet?
Oud 20-05-2004, 16:55
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 17:54 :
Ik heb net het voorbeeldexamen havo gemaakt en voor de samenvatting had ik een 7.9 en voor de tekst met vragen een 3.8, bij elkaar is dat nog een 5.8 maar dit is wel een havo examen Ik had gedacht dat ik toch wat beter was in tekstverklaren want die samenvatting viel me 100% mee.

Mag je trouwens ook eerst de samenvatting maken en daarna de tekst met vragen doen op je examen of niet?
Ja, er wordt niet op volgorde gelet... neem ik aan dan. Het zijn 2 aparte onderdelen dus als je ze op aparte blaadjes maakt is er niks mis mee neem ik aan
Oud 20-05-2004, 17:00
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 17:55 :
Ja, er wordt niet op volgorde gelet... neem ik aan dan. Het zijn 2 aparte onderdelen dus als je ze op aparte blaadjes maakt is er niks mis mee neem ik aan
Volgens mij mag je sowieso alles door elkaar maken (bij Ak bijvoorbeeld of Economie) als je er maar duidelijk boven zet waar je mee bezig bent.
Oud 20-05-2004, 17:01
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 17:54 :

Voor jezelf lijkt het me makkelijker als je eerst de vragen maakt, aangezien je dan al meestal de hoofdgedachte enzo hebt bepaald.
Oud 20-05-2004, 17:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
~sweetgirl~ schreef op 20-05-2004 @ 18:01 :
Voor jezelf lijkt het me makkelijker als je eerst de vragen maakt, aangezien je dan al meestal de hoofdgedachte enzo hebt bepaald.
Maar de samenvatting gaat toch vaak over een andere tekst dan de tekst met vragen of niet?
Oud 20-05-2004, 17:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 18:12 :
Maar de samenvatting gaat toch vaak over een andere tekst dan de tekst met vragen of niet?
Meestal heb je eerst 1 of 2 teksten waarbij je moet tekstverklaren en dan 1 langere tekst waarbij je moet samen vatten.
Die langere tekst heeft vaak hetzelfde onderwerp als de twee kleine tekstjes. Het kan voor het begrijpen van de tekst dus wel handig zijn als je die andere 2 hebt gelezen, maar noodzakelijk is het niet.
Oud 20-05-2004, 18:46
Sasz
Sasz is offline
ehh, de examens van afgelopen jaren bestaan uit 2 teksten. van de 1e tekst krijg je vragen. de samenvatting moet je van de 2e tekst maken, die altijd een heel ander onderwerp heeft!
Oud 20-05-2004, 18:47
heavinly
heavinly is offline
't Zijn meestal van die superonboeiende teksten he.
Oud 20-05-2004, 18:48
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
heavinly schreef op 20-05-2004 @ 19:47 :
Daar ligt bij mij vooral het probleem, er wordt altijd zoooveel geluld en wilde psychologische of historische conclusies getrokken die echt compleet onboeiend zijn... kijk als ze er nou gewoon een Giphart column tussen zouden gooien
Oud 20-05-2004, 19:07
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 19:48 :
Daar ligt bij mij vooral het probleem, er wordt altijd zoooveel geluld en wilde psychologische of historische conclusies getrokken die echt compleet onboeiend zijn... kijk als ze er nou gewoon een Giphart column tussen zouden gooien
Ja. Nee maar er zijn toch zoveel interessante dingen geschreven, die misschien ook wel moeilijk zijn. Maar goed.. we zien wel. Ik maak me eigenlijk niet zo veel zorgen op die CE. (Ofwel.. volgens mij onderschat ik 't).
Oud 20-05-2004, 19:15
El_Nour
El_Nour is offline
Heb het examen van vorig jaar gemaakt (www.havovwo.nl) en had daar een 7.1 voor.

Ik heb geen examenbundel NL en heb al mijn andere NL boeken in mijn kluisje liggen op school. Zijn er dingen waarvan jullie zeggen: dat moet je echt weten!

Zo ja, zou ik ze graag van jullie horen!
Oud 20-05-2004, 20:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 20-05-2004 @ 19:47 :
Daarom heb ik ook een havo-examen geoefend, die teksten zijn meestal boeiender (en begrijpbaarder)
Oud 20-05-2004, 20:37
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-05-2004 @ 21:28 :
Daarom heb ik ook een havo-examen geoefend, die teksten zijn meestal boeiender (en begrijpbaarder)
En onder VWO-examen niveau

Probleempje!
Oud 20-05-2004, 20:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 21:37 :
En onder VWO-examen niveau

Probleempje!
Ach, het principe van een tekst verklaren en een samenvatting maken is hetzelfde. Bovendien was dit mijn eerste oefenexamen dus om er in te komen was het wel lekker. Ik ga zeker nog wel een vwo-examen oefenen maar dan zijn alleen de teksten en de vragen van een hoger niveau. Het principe is hetzelfde dus naar mijn idee kan ik dan beter vaak oefenen met een boeiende tekst dan een paar keer oefenen met een onboeiende tekst zodat ik een afkeer van die teksten krijg. (En boeiende teksten zijn nou eenmaal vaak havo-teksten vind ik).
Oud 21-05-2004, 00:20
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
pfff heeft iemand nog paar goede tips voor me?
Ik heb een oefenexameningeleverd, 4,3 (moet een 5,5 hale)
Voor de samenvatting kreeg ik maar 7 punten
en er gingen er zelfs 4 vanaf voor interpuntiefouten enzo.
Maak ik net weer een examen, weer niet goed.
Ik moet echt wel een voldoende halen help me
Oud 21-05-2004, 11:09
Chérie
Chérie is offline
Citaat:
Kezmenneke schreef op 21-05-2004 @ 01:20 :
Neem een markeerstift mee, die kan je dan gebruiken om belangrijke regels te markeren uit de teksten. Hoef je niet veel terug te zoeken, scheelt weer tijd.
Oud 21-05-2004, 11:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kezmenneke schreef op 21-05-2004 @ 01:20 :
Als eerste zijn die interpunctiefouten natuurlijk nergens voor nodig. Onthoud dus voor jezelf: kijk je samenvatting na als je klaar bent of er nog schrijffouten in staan!
Voor wat betreft de samenvatting:
Als er wordt gevraagd: Vergelijk hoe men er in 1950 over dacht met hoe men er nu over denkt.

Dan begin je je zin met: in 1950 dacht men dat 'blablalabla', maar tegenwoordig vindt men 'blabla'.

Voor alleen de zinnetjes 'in 1950 dacht men' en 'tegenwoordig vindt men' krijg je namelijk al 2 punten. Je laat zien dat je de opdracht in je samenvatting hebt verwerkt.
Probeer dus in ieder geval al die vragen in je samenvatting te zetten. Daar krijg je al standaardpunten voor.
Ga verder nog een samenvatting oefenen en kijk hem zelf na aan de hand van het correctievoorschrift. Daar leerde ik heel veel van.
Oud 21-05-2004, 12:01
sdekivit
sdekivit is offline
yessssssss het is me eindelijk gelukt: alle onderdelen van het correctievoorschrift verwerkt in mn samenvatting (jammer dat ik 3 woorden te veel had )
Oud 21-05-2004, 13:18
Verwijderd
Wij hebben in de les eigenlijk helemaal niks aan examentraining gedaan, dus ik ben maar eens begonnen met wat dingen uit de examenbundel te maken
Heeft er iemand nog tips aan welke onderdelen ik echt aandacht moet besteden
Oud 21-05-2004, 13:24
LiL_DrOppY16
LiL_DrOppY16 is offline
ik bereid t dus niet echt goed voor!! want zo moeilijk zal t wel niet zijn je krijgt ja gewoon een papier met teksten!!
en jha ik leer ff hoe je persoonlijke brieve enzo, moet maken dat is t!!
onze leraar was dus zo bang dat wij allemaal zouden zakken voor ons nederlands examen dat hij er elke les bijna tijd aanbesteede !
Oud 21-05-2004, 13:27
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
LiL_DrOppY16 schreef op 21-05-2004 @ 14:24 :
ik bereid t dus niet echt goed voor!! want zo moeilijk zal t wel niet zijn je krijgt ja gewoon een papier met teksten!!
en jha ik leer ff hoe je persoonlijke brieve enzo, moet maken dat is t!!
onze leraar was dus zo bang dat wij allemaal zouden zakken voor ons nederlands examen dat hij er elke les bijna tijd aanbesteede !
Ja ik denk idd dat het met jouw Nederlands examen helemaal goed gaat komen.
Oud 21-05-2004, 13:29
Verwijderd
ik heb net 2003 tijdvak 1 geoefend. Ik vond het onwijs moeilijk (vooral de samenvatting)maar had toch een 6,9 en ik was al klaar binnen 2 uur

ik moet echt goed letten op signaalwoorden, want daardoor verlies ik veel punten bij mijn samenvatting (bij de vragen had ik 25 van de 29!!)

Dat moet lukken maandag
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 14:27 :
dit is volgens mij géén sarcasme
Verwijderd
Citaat:
brieven - ze is vmbo.

Wat doen trouwens al die mensen die vmbo-examen doen op het vwo-forum? Oké, het is maar twee letters verschil, maar dan nog...
Oud 21-05-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Oud 21-05-2004, 14:33
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Ygdrassil schreef op 20-05-2004 @ 15:33 :
Mijn lerares Nederlands zei dat als er naar bijv. 3 gevolgen gevraagd werd en je begon je zin met : De 3 gevolgen zijn (...) Dat dit gedeelte van de zin dan niet meetelde in het aantal woorden.
Citaat:
als je bij open vragen waarbij er wordt aangegeven met maximaal hoeveel woorden je het mag beantwoorden ook met exact die aantal beantwoord krijg je zelfs een punt extra.
Deze twee dingen vielen me op. Kan iemand bevestigen dat deze twee quotes inderdaad kloppen? Vooral dat tweede lijkt me behoorlijk onwaarschijnlijk..
Advertentie

Regels voor berichten