![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Toch zijn er nog meer voorbeelden van toeval in de natuur, al hoewel toeval is een beetje een ongelukkig woord, maar dat onzekerheid bestaat is wel natuurkundig bewezen. [staat ook in het andere evolutie topic] Heisenberg heeft in 1927 zijn onzekerheid princiepe bewezen. Dit zegt dat je over de plaats waar een deeltje zich bevindt het volgende kunt zeggen, delta(x) (mogelijke plaats van het deeltje) * delta(p) (de mogelijke impuls van het deeltje) = h (constante van planc) /4pi Je kan dus alleen een schatting geven van waar een deeltje is maar zeker weet je het nooit! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Dat wij het (nog) niet begrijpen betekend niet dat het onlogisch is en dat (natuurkundig gezien) toeval bestaat. Citaat:
Ik weet niet wat Einstein allemaal zei, ik geef hem alleen als voorbeeldje omdat ik dacht dat het aansloot bij wat ik zei. Namelijk dat toeval niet bestaat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
heb ooit een stukje daarvan gelzenen, geloof ik.
of het waar is weet ik niet maar moest er ineens aan denken ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dat wij niet snappen waardoor dat gebeurd is ABSOLUUT geen reden om in toeval te geloven. Tis zelfs arrogant om dat te concluderen. Als wij als volmaakte organismen het niet kunnen uitrekenen zal toeval wel moeten bestaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En Alicia Silverstone's reacties kwamen meestal ook overeen met wat ik ook dacht. ![]() Al mijn reacties heb ik zelf bedacht/gepost voordat ik iemand anders ze reactie erop had gelezen btw (voor het geval iemand dacht dat ik haar posts gekopieerd had ofzow ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ''ik heb altijd gelijk'' en vervolgens zeg je zelf al dat je er naast zat, nee dat is erg overtuigend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder wil niet zeggen dat als wij geen causale relatie kunnen ontdekken (door bijv. een meetfout of onnauwkeurige meetinstumenten) er geen causale relaties zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar waarom "soms" met AXE? Waarmee niet? |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Tot zo ver is alles logisch geweest, en dat de wetenschap een paar dingen nog niet begrijpt is voor mij zeker geen aanleiding om in onlogische dingen zoals toeval te geloven. Citaat:
![]() En ik heb nooit gezegt dat ik ergens naast zit, dus zeg niet dat ik dat ik dat heb gezegd. Als je me geloofwaardigheid op het spel probeerd te zetten, doe dat dan zonder onwaarheden te vertellen ajb. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar in zo'n model maak je niet gebruik van alle gegevens, je beschrijft niet de hele werkelijkheid. Je hebt verschillende modellen, het ene model beschrijft bijv. iets als golf, het andere model beschrijft iets als deeltje. Binnen zo'n model kun je conclusies trekken over dat model, maar niet over de werkelijkheid. Dat kan niet/klopt niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat komt omdat jij ondanks deze bovenstaande quote er nog steeds van overtuigd bent dat spinneman voor rede vatbaar is, en dat hij hier is om een zinnige discussie te voeren. Je bent een van de weinigen die zich nog niet heeft gerealiseerd dat spinneman niet op de gegeven argumenten ingaat, tenzij hij een verward verhaaltje kan vertellen waardoor hij zelf twijfelt aan de geldigheid van het desbetreffende argument. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus volgens jou worden we morgen misschien wel wakker meteen setje vleugels aan ons lichaam zodat we kunnen vliegen? Ik denk het niet, dat lijkt mij niet logisch namelijk. Ook zouden al onze wetenschappen (incl natuurkunde) nutteloos zijn aangezien die gebaseerd zijn op logica. Want zonder logica valt er nix te beredeneren. Sterker nog: ALLES wat we denken te snappen is gebaseerd op logica. Zonder logica zou er slechts chaos zijn. Conclusie: De werkelijkheid is dus logisch. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dat er iets is dat sterker is dan wij geloof ik best ik vraag me alleen wel af of die hogere macht geintreseerd is in ons, of die macht IETS met ons te maken heeft, of die macht uberhaubt intelligent is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarom geloven de meeste intellectuele mensen niet in goden. Omdat het simpelweg niet kan volgens onze logica. Misschien besef je het zelf niet maar er zijn veel dingen die wij "logisch" vinden, zelfs als we ze niet hebben waargenomen. |
![]() |
|
![]() |
De werkelijkheid defineert logica.
Onze logica is gevormd door ons begrip van logics. Het feit dan sommige natuurkundige processen alles behalve logisch lijken is omdat onze werkelijkheid maar heel beperkt is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar deze discussie is hier dacht ik al tig keer geweest. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ff snel een verduidelijking: stel dat er een deeltje, laten we hem voor de gein K-meson noemen. Ze konden iets niet voorspellen -beter gezegt, hun voorspelling kwam systematisch niet uit-, en wat roepen de heren van de daken "toeval bestaat!" Maar misschien is hier een uitroep als "we weten niet alles!" beter van toepassing.
![]() En nee, de kat kan natuurlijk niet leven en dood zijn tegelijkertijd, voordat iemand daar over begint. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zijn oneindig veel voorbeelden te geven van logische dingen. 1+1 = 2 Is logisch. Hoe kunnen we wiskunde hebben als de werkelijkheid niet logisch zou zijn? Het feit dat er stabiele dingen zijn, bewijst al dat de werkelijkheid logisch is. Anders was er alleen maar chaos. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Logica wil zeggen dat er sprake is van een rationele opeenvolging van oorzaak en gevolg. Aangezien we nog niet een perfect model van de natuur hebben op het moment. Kunnen we dus nog niet zeggen dat ze logisch is op wetenschappelijk niveau, nog kunnen we zeggen dat ze het niet is. Maar ik denk dat de hele logica tussen discussie een beetje erg ver van het topic onderwerp verwijderd is. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik beweerde dat de wiskunde logisch is... En dan geef jij een voorbeeld uit de wiskunde. Tsja. Geef dan een voorbeeld uit de realiteit. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
De natuur is natuurkunde, wat op zijn beurt weer geheel wiskundig is. Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |