Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2004, 11:40
Verwijderd
De doodstraf is veel goedkoper...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 11:50
Verwijderd
moord bestrijdt je niet met moord
zoals iemand al zei

je kunt je niet gaan verlagen tot de crimineel
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-06-2004 @ 12:40 :
Een leven is kostbaarder.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-06-2004 @ 12:40 :
Lees mijn post anders even voordat je met valse argumenten aan komt zetten.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 15:23
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 07-06-2004 @ 14:48 :
Lees mijn post anders even voordat je met valse argumenten aan komt zetten.
Jouw argumenten komen van een wat - amerikaans? onderzoek. Maar nu komt de verrassing: we leven in Nederland. Hier houden we ons nog niet aan allerlei regels die bij de doodstraf horen. Die regels moeten immers nog vastgelegd worden. Ik herstel mijn uitspraak: de doodstraf kan veel goedkoper zijn. Er wordt veel geld uitgegeven aan allerlei zaken die niet nodig zouden zijn, maar dat heb je toevallig even niet bij je argument gezet.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 07-06-2004 @ 13:11 :
Een leven is kostbaarder.
Volgens het hindoeisme niet.

Even voor de duidelijkheid: dat is jouw mening, maar volgens mij is het leven van bepaalde personen veel minder waard (voor de samenleveng, waar zij van onderhouden worden).
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-06-2004 @ 16:23 :
Jouw argumenten komen van een wat - amerikaans? onderzoek. Maar nu komt de verrassing: we leven in Nederland. Hier houden we ons nog niet aan allerlei regels die bij de doodstraf horen. Die regels moeten immers nog vastgelegd worden. Ik herstel mijn uitspraak: de doodstraf kan veel goedkoper zijn. Er wordt veel geld uitgegeven aan allerlei zaken die niet nodig zouden zijn, maar dat heb je toevallig even niet bij je argument gezet.
Het IS iig niet goedkoper, jij denkt dat het goedkoper KAN...

Het eventueel beëindigen van een leven is een ingewikkelde zaak. In principe beëindigt immers niet de beul, maar de staat het leven van de crimineel. Het process wat daar aan vooraf gaat is daarom veel ingewikkelder en lastiger dan een process waarbij de crimineel simpelweg een levenslange gevangenis wordt opgelegd. De grondwet in Amerika verschilt niet extreem veel van de meeste Europese grondwetten. Als het in Amerika niet goedkoper kan, waarom zou dat hier dan wel kunnen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-06-2004 @ 16:24 :
Even voor de duidelijkheid: dat is jouw mening, maar volgens mij is het leven van bepaalde personen veel minder waard (voor de samenleveng, waar zij van onderhouden worden).
Dat vonden de nazi's ook.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:54
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Lisaaah schreef op 07-06-2004 @ 16:24 :
Volgens het hindoeisme niet.

tip voor Lisa: kom eens langs bij het Grote "Dierenproeven op Criminelen" -topic bij N&A. Vast en zeker voel je je daar thuis.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:05
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-06-2004 @ 18:16 :
Wat lul je nou? Ik ben tegen de doodstraf.

Met die opmerking wilde ik slechts zeggen dat jij niet weet wat er na de dood is en je dus niet kunt zeggen of dat beter of slechter is dan levenslange opsluiting.
Moet je maar duidelijker zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-06-2004 @ 17:03 :
Dat vonden de nazi's ook.
Ja, en? Vergelijk je me dr nu dan mee?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:03
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 07-06-2004 @ 17:54 :
tip voor Lisa: kom eens langs bij het Grote "Dierenproeven op Criminelen" -topic bij N&A. Vast en zeker voel je je daar thuis.
Ik kan mn mening dr wel over geven als je dat prettig vindt, maar ik heb geen behoefte daar mee te discussieren.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:11
argenta
argenta is offline
de doodstraf is in ieder geval goedkoper dan levenslang

alleen jammer dat je iemand niet weer tot leven kunt wekken
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:19
Verwijderd
Citaat:
argenta schreef op 07-06-2004 @ 20:11 :
de doodstraf is in ieder geval goedkoper dan levenslang

alleen jammer dat je iemand niet weer tot leven kunt wekken
Niet in het geval van de VS. Dus niet in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:29
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Doodstraf = nee.

Geen zin om alle argumenten voor de duizendste keer te herhalen. Gewoon nee.

En over dat doodstraf duurder zou zijn dan levenslang is natuurlijk grote onzin. Die cijfers die op pagina 2 staan gaan alleen over de procedure en laat de procedure in een doodstrafzaak nu net duurder zijn dan in een andere zaak. Maakt dat de doodstraf duurder? Lijkt me niet. De kosten van levenslang zitten niet in de procedure, maar in het levenslang in leven houden van een gevangene. Denk aan een cel, voorzieningen, eten etc. De kosten voor doodstraf houden eigenlijk op na de procedure.

Kosten levenslang = kosten procedure + kosten levenslang.
Kosten doodstraf = kosten procedure + kosten executie.
Kosten levenslang > kosten doodstraf.

Niet dat de prijs een argument mag zijn, maar ik werd een beetje moe van de hardnekkige aanname dat doodstraf duurder zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:34
Verwijderd
Citaat:
'The study counted death penalty case costs through to execution and found that the median death penalty case costs $1.26 million. Non-death penalty cases were counted through to the end of incarceration and were found to have a median cost of $740,000.'
De kosten van een doodstraf tot en met de executie: 1,26 miljoen dollar.
De kosten van een levenslange gevangenisstraf tot en met de natuurlijke dood: 740,000 dollar

Wat wil je hier nou nog tegenin brengen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:42
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
FuSe schreef op 07-06-2004 @ 20:34 :
De kosten van een doodstraf tot en met de executie: 1,26 miljoen dollar.
De kosten van een levenslange gevangenisstraf tot en met de natuurlijke dood: 740,000 dollar

Wat wil je hier nou nog tegenin brengen?
Nou ja, dat is als je jaren en jaren in death row zit. Als je, zoals men vroeger deed, gewoon de volgende ochtend over twee weken geëxecuteerd wordt (heel goedkoop, gewoon vuurpeloton), dan kost het beduidend minder.
Oud 07-06-2004, 19:44
Verwijderd
vandaag heb ik examen criminologie en strafrechtsbedeling gehad, en ik heb in m'n cursus vaak genoeg moeten lezen dat de doodstaf onnuttig is, niet afschrikt maar juist aanzet tot grotere misdrijven, onmenselijk is, onomkeerbaar, wreed, niet rechtvaardig, getuigt van een lui bestuur, ...

ik was voor ik criminologische wetenschappen ging studeren ook al tegen de doodstraf hoor...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 07-06-2004 @ 20:42 :
Nou ja, dat is als je jaren en jaren in death row zit. Als je, zoals men vroeger deed, gewoon de volgende ochtend over twee weken geëxecuteerd wordt (heel goedkoop, gewoon vuurpeloton), dan kost het beduidend minder.
Naja, de gemiddelde tijd dat iemand in death row zit is gemiddeld 20 jaar, terwijl een 'gewone' levenslange gevangenis een jaar of 50 zal zijn. Zoveel zal dat dus niet uitmaken, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 20:14
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
FuSe schreef op 07-06-2004 @ 20:54 :
Naja, de gemiddelde tijd dat iemand in death row zit is gemiddeld 20 jaar, terwijl een 'gewone' levenslange gevangenis een jaar of 50 zal zijn. Zoveel zal dat dus niet uitmaken, lijkt me
20 jaar levensonderhoud en bijstand kost nogal wat, toch?
Oud 08-06-2004, 06:21
Verwijderd
50 jaar kost 2.5 keer zoveel, en dat zie ik niet terug in de kosten
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 11:05
samoth
samoth is offline
Citaat:
FuSe schreef op 08-06-2004 @ 07:21 :
50 jaar kost 2.5 keer zoveel, en dat zie ik niet terug in de kosten
de gevangenissen voor ter dood veroordeelden zijn veel duurder dan normale gevangenissen vanwege de veel strengere veiligheids maatregelen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 18:18
wie?
wie? is offline
Waaaaat? Hell no...

tssss... de doodstraf weer invoeren wat een grap
Reageren

Regels voor berichten