![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Kabinet akkoord met bezuinigingsplan
ANP DEN HAAG - Het kabinet is het vrijdag eens geworden over een bezuinigingspakket van 750 miljoen euro. Dat is nodig om het begrotingstekort volgend jaar binnen de Europese afspraken te houden. Belangrijke maatregelen die genomen worden zijn het korten van ontslagvergoedingen op de WW-uitkering en een verhoging van het collegegeld met 100 euro. Dat heeft minister Zalm (Financiën) vrijdag na afloop van de ministerraad bevestigd. De hoogte en duur van de WW-uitkeringen worden ondanks pogingen daartoe van Zalm ongemoeid gelaten. Vooral minister De Geus verzette zich daartegen. Hij draagt nu 186 miljoen euro bij aan het bezuinigingspakket. Behalve de beperking van de ontslagvergoeding voor werklozen (opbrengst 150 miljoen euro) gaat het om de verhoging van de leeftijd waarop oudere werklozen in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering van 50 naar 55 jaar. De IOAW is een bijstandsuitkering waarbij geen vermogenstoets plaatsvindt, zodat de oudere werkloze niet 'zijn huis hoeft op te eten'. Ook de ministers Hoogervorst (Volksgezondheid en Van der Hoeven (Onderwijs) dragen flink bij. In de zorg wordt in het budget voor innovatie geschrapt (100 miljoen in 2005). Onderwijs levert een bijdrage door een hoger collegegeld. Die verhoging is wel de helft lager dan Zalm wilde. Ook de OV-jaarkaart wordt vooralsnog niet omgezet in een lening voor studenten die langer dan vier jaar studeren. Onder druk van D66 en Van der Hoeven zijn deze twee maatregelen geschrapt. Om toch aan voldoende geld te komen, haalt Zalm meer geld uit het potje professionele inkopen en aanbestedingen. De meeste aangekondigde bezuinigingsmaatregelen gelden niet alleen voor volgend jaar maar werken tot aan 2007 door. Naast de bezuinigingen kon Zalm in zijn plannen ook een meevaller van 125 miljoen euro in de huursubsidie opnemen. De besprekingen over het bezuinigingspakket verliepen de afgelopen weken moeizaam. Nu de WW-uitkeringen buiten schot blijven, viel een belangrijke hobbel voor de CDA-ministers weg. De D66-bewindslieden gingen vrijdag uiteindelijk ook akkoord met de ingrepen in het onderwijs. Zalm gaf aan dat de besprekingen vrijdag 'vrij vlot' waren verlopen. Zalm prees het optreden van de D66-bewindslieden. Ook minister Van der Hoeven toonde zich zeer verheugd over de strijd die D66'ers De Graaf en Brinkhorst hadden gevoerd tegen zware ingrepen in het onderwijs. De Graaf noemde het eindresultaat vrijdag 'aanvaardbaar'. 'Er is rechtgedaan aan verschillende prioriteiten', zei De Graaf. De investeringen in onderwijs waren een van de belangrijkste redenen voor D66 aan het kabinet deel te nemen. Het kabinet spreekt in augustus verder over de 'koopkrachtplaatjes' voor volgend jaar. Het wil de zwakke groepen in de samenleving ontzien. Zonder ingrepen zouden uitkeringsgerechtigden er volgend jaar 2 procent op achteruit gaan, terwijl werkenden maar 1 procent hoeven in te leveren. Nou, gelukkig heeft D66 nog een beetje tegengesparteld. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik vind het een slecht plan. En dan snappen ze in Den Haag niet hoe het komt dat het kennisniveau van Nederland alleen maar achteruit gaat ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als je € 10 wilt, je vader vindt dat te veel dan vraag je € 15 en duwt het samen met je vader omlaag naar € 10, zo krijg je wat je wilt. Nu heeft Zalm ipv die € 15 euro, alle bezuiningen gepakt met de ov erbij. Doordat D'66 het kabinet waarschijnlijk had laten vallen als de ov geschrapt werd, hebben ze de rest door de vingers gezien. Tadaa, plan geslaagd. Dat is het politieke spel wat vaker nog gespeeld word, en logisch natuurlijk.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar nu alle ongein niet doorgaat, is er eigenlijk nauwelijks een vuiltje aan de lucht. Ik probeer nog een leuke bijbaan te vinden en dan kan ik ook mijn tweede studie financieren (je hebt dan toch extra boeken nodig). En ik heb nog een liefhebbende moeder die me daarbij helpt waar nodig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Belasting verhogen kan je altijd wel zeggen, als er iets nodig is. Het ministerie van veiligheid wil vast ook wel meer geld voor terroristenbestrijding. Verkeer en Waterstaat wil meer geld om de files op te lossen. Onderwijszaken wil meer geld voor middelbare scholen. En de cultuursector wil natuurlijk meer geld om meer en goedkopere evenementen te verzorgen. En ga zo maar door.... Als we al deze eisen van iedereen inwilligen dan betaalt na een tijdje iedereen 97% belasting bij wijze van spreke, omdat er anders niet genoeg geld is. En bèta-onderwijs gratis maken??? Dan denk ik dat de gemiddelde bètastudent gemiddeld 10 jaar over zijn studie gaat doen. Het kost toch niks en wie wil er nou niet wat extra jaren van zijn studententijd genieten?? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
zijn jullie nou echt zo dom dat jullie denken dat ik dit meen?? ![]() ![]() aan de andere kant: lieve mensen hier hebben jullie (iig het overgrote deel van de nl-samenleving) zelf voor gekozen, jammer de pammer, had je beter na moeten denken toen je je stem uitbracht. heb je niet op het kabinet gestemd (of PvdA; geen haar beter) dan moet je NU JE BEK OPENTREKKEN, want het gros van jullie bestaat uit burgerlijke zeikwijffies die wel non-stop wil zeiken maar NIET op het Malieveld staat te protesteren. jullie zijn, waren en blijven monddood, voor altijd: TENZIJ je er nu actie voor gaat voeren, maar like I said: do as you please.... et maakt niet uit als ik straks in mn eentje sta te protesteren voor JULLIE OV, mijn pappie heeft toch wel genoeg geld ![]() enne: ga er NIET vanuit dat de regering ook maar iets gaat doen om studentenkamers erbij, laat staan betaalbaar te maken daarnaast is het Nederlandse systeem met OV een essentieel deel van het leersysteem: hebben jullie ook maar ooit nagedacht over Utrechtste studenten die in Rotterdam onderzoeken moeten doen? Kunstacademie-mensen uit Hilversum die eens per 2 weken een excursie of tentoonstelling bezoeken in Amsterdam of Rotterdam? Mensen die zo nu en dan nog WEL eens bij hun ouders willen zijn die aan de andere kant van het land leven? reden genoeg om FLINK actie te gaan voeren dus, maar alsjeblieft 1 ding: wil iedereen die GEEN actie gaat voeren in godsnaam alsjeblieft hun grote gore kutbek dichthouden achteraf? bedankt! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bij de laatste demo tegen HOOP was ik aanwezig, net zo als bij de demo tegen de bezuinigingen van Balk 1 in najaar 2002.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
dus: 1. sluit ramen en deuren 2. blijf rustig zitten 3. zet radio en tv aan en 4. ga huilen als het te laat is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
dan weet je is hoe het voelt om je aan iemand te ergeren, ik erger mij zelf dood aan het ontelbare aantal 1# racisten (specifiek anti moslims) 2# kortzichtige egoistjes en 3# mensen die wel dingen zeggen, maar niets willen doen hier op het forum.... ik ga ook niet vragen of zij op willen soudemieteren, leer er maar mee leven, tolerantie en respect zijn een groot goed in de samenleving en daar zal je nog een BOEL van nodig hebben. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Want IK laat mij door een "so-called" overheid niet bedonderen hoor... als de overheid geen samenleving kan waarborgen, waarom zou ik me daar dan voor uit de naad werken terwijl anderen er met mijn geld en moeite vandoor gaan? Jij hoort imho bij de massa die het wel vervelend vind, de manier waarop het nu gaat, maar daar niet tegenin durft te gaan en zijn mond netjes dichthoudt, net zolang tot het nog slechter gaat |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Pers, politieke organisatie bijvoorbeeld. Ik gis ook maar, want ik weet niet beter. Maar het is iniedergeval wel wat beter als jouw manier van redeneren die vol gestopt is met vooroordelen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoveel dingen zijn het geld echt waard, niet alleen onderwijs hoor. En dat laatste van die zwembaden is nogal simpel gesteld. Als de 'rijken' 80% van hun inkomen aan de staat moeten geven vind ik dat anders ook niet echt sociaal klinken. Citaat:
Verder is het ook niet bepaald eerlijk. Jan doet Wiskunde betaalt niks voor zijn studie en kan er lekker 8 jaar overdoen. En Piet doet Psychologie en moet alle eindjes aan elkaar knopen om rond te komen en om zijn studie op tijd te halen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In elk geval snijdt het argument dat ze toch al drie zwembaden hadden en er nu nog maar twee kunnen betalen natuurlijk totaal geen hout. Het feit dat iemand bijv. een handeling heeft verricht uit eigenbelang of winstbejag maakt ook niet dat die persoon genoegen moet nemen met minder bescherming. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar je hebt gelijk, het hangt natuurlijk van de besteding af. In Nederland (en in zeer vele andere landen) wordt belasting ervaren als pure overheidsbemoeienis, omdat men geen helder zicht heeft op de bestedingen van dat afgepakte geld. Het zou inderdaad helpen als er direct resultaat was, bijvoorbeeld in de wijk waar belasting geïnd wordt, van dat geld ook direct een verslaafdenopvang bouwen, en meer politie. Dat scoort goed bij bange burgers en men zal minder problemen hebben met hoge belastingen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Je zal mij niet horen zeggen dat Marokkaantjes is wat respect op moeten brengen voor de Nederlandse samenleving, laat eerst de Nederlanders maar is blijken dat die ook respect op willen brengen. Ik ben heel respectvol en tolerant, TOT een bepaalde drempel. Bij racisme, ongelijkheid en andere schendingen van de mensenrechten zit je daar gelijk overheen.. en ja ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Kerel, houd de eer aan jezelf! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
tja, en ik vind dat 'Marokkaanstjes' (jij kwam met het woord, aub niet roepen dat ik nu discrimineer) eerst eens wat minder anti-sociaal en anti-samenleving mogen worden voordat ze dat respect verdienen. en ja, dan heb je een vicieuze cirkel.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
1. discriminatie de kiem insmoren 2. anti-socialen hard aanpakken en integratie verwachten (van iedereen: incluis de autochtone nederlander en supermarktmanager die geen marokkanen aanneemt). |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Al weer een staking voor het hoger onderwijs........... NN | 51 | 13-03-2003 15:53 | |
Investeren in het onderwijs... waarin dan??! Fortuynist | 61 | 12-03-2003 13:28 | |
Werk, Geld & Recht |
Wat merk jij van de euro? akiwerlich | 13 | 26-02-2003 01:12 | |
2900 euro collegegeld en afschaffing stufi??? Verwijderd | 105 | 19-02-2003 15:38 | |
De Kantine |
Goede slogan voor studentendemonstatie Optima | 29 | 12-11-2002 08:19 | |
Algemene schoolzaken |
!Staking 12 November! NY | 8 | 11-11-2002 14:55 |