Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2004, 20:34
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-07-2004 @ 18:01 :
Nou hoor ik net dat het niet doorgaat.

Tenminste... collegegeld wordt met €100 verhoogd en de OV-jaarkaart blijft gewoon zoals ie is.
Gelukkig ja, wel grappig om de consternatie hier te zien voordat er ook maar iets besloten is.
Oud 09-07-2004, 20:52
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Kabinet akkoord met bezuinigingsplan
ANP

DEN HAAG - Het kabinet is het vrijdag eens geworden over een bezuinigingspakket van 750 miljoen euro. Dat is nodig om het begrotingstekort volgend jaar binnen de Europese afspraken te houden.

Belangrijke maatregelen die genomen worden zijn het korten van ontslagvergoedingen op de WW-uitkering en een verhoging van het collegegeld met 100 euro. Dat heeft minister Zalm (Financiën) vrijdag na afloop van de ministerraad bevestigd.

De hoogte en duur van de WW-uitkeringen worden ondanks pogingen daartoe van Zalm ongemoeid gelaten. Vooral minister De Geus verzette zich daartegen. Hij draagt nu 186 miljoen euro bij aan het bezuinigingspakket.

Behalve de beperking van de ontslagvergoeding voor werklozen (opbrengst 150 miljoen euro) gaat het om de verhoging van de leeftijd waarop oudere werklozen in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering van 50 naar 55 jaar. De IOAW is een bijstandsuitkering waarbij geen vermogenstoets plaatsvindt, zodat de oudere werkloze niet 'zijn huis hoeft op te eten'.

Ook de ministers Hoogervorst (Volksgezondheid en Van der Hoeven (Onderwijs) dragen flink bij. In de zorg wordt in het budget voor innovatie geschrapt (100 miljoen in 2005).

Onderwijs levert een bijdrage door een hoger collegegeld. Die verhoging is wel de helft lager dan Zalm wilde. Ook de OV-jaarkaart wordt vooralsnog niet omgezet in een lening voor studenten die langer dan vier jaar studeren.

Onder druk van D66 en Van der Hoeven zijn deze twee maatregelen geschrapt. Om toch aan voldoende geld te komen, haalt Zalm meer geld uit het potje professionele inkopen en aanbestedingen.

De meeste aangekondigde bezuinigingsmaatregelen gelden niet alleen voor volgend jaar maar werken tot aan 2007 door. Naast de bezuinigingen kon Zalm in zijn plannen ook een meevaller van 125 miljoen euro in de huursubsidie opnemen.

De besprekingen over het bezuinigingspakket verliepen de afgelopen weken moeizaam. Nu de WW-uitkeringen buiten schot blijven, viel een belangrijke hobbel voor de CDA-ministers weg.

De D66-bewindslieden gingen vrijdag uiteindelijk ook akkoord met de ingrepen in het onderwijs. Zalm gaf aan dat de besprekingen vrijdag 'vrij vlot' waren verlopen.

Zalm prees het optreden van de D66-bewindslieden. Ook minister Van der Hoeven toonde zich zeer verheugd over de strijd die D66'ers De Graaf en Brinkhorst hadden gevoerd tegen zware ingrepen in het onderwijs.

De Graaf noemde het eindresultaat vrijdag 'aanvaardbaar'. 'Er is rechtgedaan aan verschillende prioriteiten', zei De Graaf. De investeringen in onderwijs waren een van de belangrijkste redenen voor D66 aan het kabinet deel te nemen.

Het kabinet spreekt in augustus verder over de 'koopkrachtplaatjes' voor volgend jaar. Het wil de zwakke groepen in de samenleving ontzien. Zonder ingrepen zouden uitkeringsgerechtigden er volgend jaar 2 procent op achteruit gaan, terwijl werkenden maar 1 procent hoeven in te leveren.

Nou, gelukkig heeft D66 nog een beetje tegengesparteld.

Citaat:
Sentingua schreef op 09-07-2004 @ 16:46 :
Ik ben er als VVD-er helemaal voor om eens in de oppositie te gaan. De VVD is een liberale partij, dit heeft niks met links noch rechts te maken, maar wat Zalm nu aan het doen is is meehelpen aan het verrechtsen van de partij. Hij maakt er een conservative partij van. Dit mag de VVD nooit en ten nimmer worden.
Mja, dat proces is mede dankzij Zalm al een tijdje aan de gang.
Oud 09-07-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-07-2004 @ 17:40 :
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar de OV jaarkaart is een verplichte kaart.

Dit plan is dus nooit uit te voeren als de OV-jaarkaart verplicht blijft. En de vrijwillige OV-jaarkaart zal er nooit komen en afschaffen is simpelweg geen optie. Kortom, onze regering zal niet durven een verplichte lening in te stellen en dit plan gaat niet door.

En trouwens, dit plan is toch sowieso te gek voor woorden, als je bedenkt dat dit juist de dingen zijn waar D'66 zich tegen zou verzetten? Een coalitie noemen ze dat, dat is gewoon weer ieder z'n eigen voordeel proberen te halen, niks meer en niks minder.

Ik kan me niet voorstellen dat D'66 dit plan ooit in de armen kan sluiten.
Je mag zelf kiezen of je wel of geen OV neemt. Als je je studiepunten haalt is het een gift, of je studie binnen 10 jaar afrond. Anders moet je 60e per maand betalen.

Maar ik vind het een slecht plan. En dan snappen ze in Den Haag niet hoe het komt dat het kennisniveau van Nederland alleen maar achteruit gaat
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 22:05
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 09-07-2004 @ 18:43 :
Ha, onze liberalen zijn ook serieus aant klungelen... 1/3 van het kabinet neemt ontslag en verhuist naar een andere regering (Waalse, Vlaamse, EU-commissaris...)

De liberalen hebben fors, heel fors verloren en moeten nu het leiderschap over Vlaanderen opgeven aan de CD&V.

Hoe er de afgelopen maanden intern werd geruziet daar, de mensen houden daar niet van! Ook het migrantenstemrecht heeft de VLD de das omgedaan... ik verwacht echt niet dat Verhofstadt zijn termijn nog kan volhouden...
Mag ik je er even opwijzen dat wij helemaal niet aan het klungelen zijn maar wij liberalen (deels uit de JOVD, een liberale onafhankelijke jongerenvereniging) vernieuwing binnen de VVD willen zien. De VVD heeft namelijk een liberaal manifest wat tot op de dag van vandaag (sinds de laatste maanden) toch echt niet helemaal zo liberaal uitgevoerd blijkt te worden. Daarom willen wij vernieuwing en juist de klungels eruit hebben.
Oud 09-07-2004, 22:10
platini
platini is offline
owekee kan dit ook nog NORMAAL nederlands der zijn hier neit zulke slimmme jongens ... waaronder ... ik
Oud 09-07-2004, 22:12
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 09-07-2004 @ 21:52 :
Kabinet akkoord met bezuinigingsplan
ANP
Waarschijnlijk was het gewoon een onderdeel van het spel wat ook gespeelt word als jij zakgeld verhoging zou willen (niet dat dat op jou leeftijd nog van toepassing is waarschijnlijk);

Als je € 10 wilt, je vader vindt dat te veel dan vraag je € 15 en duwt het samen met je vader omlaag naar € 10, zo krijg je wat je wilt.

Nu heeft Zalm ipv die € 15 euro, alle bezuiningen gepakt met de ov erbij. Doordat D'66 het kabinet waarschijnlijk had laten vallen als de ov geschrapt werd, hebben ze de rest door de vingers gezien. Tadaa, plan geslaagd. Dat is het politieke spel wat vaker nog gespeeld word, en logisch natuurlijk.
Oud 09-07-2004, 22:13
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
platini schreef op 09-07-2004 @ 23:10 :
owekee kan dit ook nog NORMAAL nederlands der zijn hier neit zulke slimmme jongens ... waaronder ... ik
Wat begrijp je niet?
Oud 09-07-2004, 22:48
MH
MH is offline
Citaat:
Sentingua schreef op 08-07-2004 @ 23:32 :
Wellicht wel een erg intressant, hoewel we het dan over een individueel geval hebben natuurlijk.
Het is een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen en niet willen. Gecompliceerd verhaal en ietwat aan de persoonlijke kant om helemaal uit te leggen.
Maar nu alle ongein niet doorgaat, is er eigenlijk nauwelijks een vuiltje aan de lucht. Ik probeer nog een leuke bijbaan te vinden en dan kan ik ook mijn tweede studie financieren (je hebt dan toch extra boeken nodig). En ik heb nog een liefhebbende moeder die me daarbij helpt waar nodig.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 22:50
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
MH schreef op 09-07-2004 @ 23:48 :
Het is een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen en niet willen. Gecompliceerd verhaal en ietwat aan de persoonlijke kant om helemaal uit te leggen.
Maar nu alle ongein niet doorgaat, is er eigenlijk nauwelijks een vuiltje aan de lucht. Ik probeer nog een leuke bijbaan te vinden en dan kan ik ook mijn tweede studie financieren (je hebt dan toch extra boeken nodig). En ik heb nog een liefhebbende moeder die me daarbij helpt waar nodig.
Zoals ik enkel berichten terug al uitlegde is het verklaarbaar waarom ze de OV hebben gepakt, leek mij.
Oud 10-07-2004, 00:03
Verwijderd
Typische politieke mietjesheid die veroorzaakt wordt door een te veel aan democratie. Belastingen verhogen is het enige wat nodig is. Bètaonderwijs gratis maken. Klaar.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 00:26
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Sentingua schreef op 09-07-2004 @ 23:12 :
Waarschijnlijk was het gewoon een onderdeel van het spel wat ook gespeelt word als jij zakgeld verhoging zou willen (niet dat dat op jou leeftijd nog van toepassing is waarschijnlijk);

Als je € 10 wilt, je vader vindt dat te veel dan vraag je € 15 en duwt het samen met je vader omlaag naar € 10, zo krijg je wat je wilt.

Nu heeft Zalm ipv die € 15 euro, alle bezuiningen gepakt met de ov erbij. Doordat D'66 het kabinet waarschijnlijk had laten vallen als de ov geschrapt werd, hebben ze de rest door de vingers gezien. Tadaa, plan geslaagd. Dat is het politieke spel wat vaker nog gespeeld word, en logisch natuurlijk.
Is mogelijk, maar Zalm en consorten moeten wel rekenen op kritiek, aangezien zo'n maatregel nogal drastisch overkomt.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 01:03 :
Typische politieke mietjesheid die veroorzaakt wordt door een te veel aan democratie.
Oud 10-07-2004, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 01:03 :
Typische politieke mietjesheid die veroorzaakt wordt door een te veel aan democratie. Belastingen verhogen is het enige wat nodig is. Bètaonderwijs gratis maken. Klaar.
Wees nou eens niet zo simpel in je punten.

Belasting verhogen kan je altijd wel zeggen, als er iets nodig is. Het ministerie van veiligheid wil vast ook wel meer geld voor terroristenbestrijding. Verkeer en Waterstaat wil meer geld om de files op te lossen. Onderwijszaken wil meer geld voor middelbare scholen. En de cultuursector wil natuurlijk meer geld om meer en goedkopere evenementen te verzorgen. En ga zo maar door....

Als we al deze eisen van iedereen inwilligen dan betaalt na een tijdje iedereen 97% belasting bij wijze van spreke, omdat er anders niet genoeg geld is.

En bèta-onderwijs gratis maken??? Dan denk ik dat de gemiddelde bètastudent gemiddeld 10 jaar over zijn studie gaat doen. Het kost toch niks en wie wil er nou niet wat extra jaren van zijn studententijd genieten??
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 05:45
Gatara
Gatara is offline
Onderwijs ontzien bij nieuwe bezuinigingen

Uitgegeven: 9 juli 2004 23:51
Laatst gewijzigd: 10 juli 2004 00:16
AMSTERDAM - Op de OV-studentenkaart wordt niet bezuinigd. Ook het collegegeld voor studenten wordt niet twee keer verhoogd met honderd euro, maar eenmalig. Dat is de uitkomst van de ministerraad van vrijdag waarbij de voorgenomen bezuinigingen van 750 miljoen euro zijn besproken. Vooral van de kant van D66 was hevige kritiek op het voornemen om 150 miljoen te bezuinigen op Onderwijs.

Zoals afgesproken zou de regering in juni de uitgavenkant bespreken zodat in augustus gekeken kan worden naar het inkomensbeeld. Het totale pakket wordt dan gepresenteerd op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september. Bij de besprekingen in juni moest nog wel driekwart miljard euro worden gevonden. Onder andere Sociale Zaken, Onderwijs en Zorg werden in aanloop genoemd als plekken waar gesneden zou worden.

De ministerraad is vrijdag dus akkoord gegaan met de bezuinigingsplannen van minister Gerrit Zalm van Financiën, zij het met de aanpassing op Onderwijs. Dat geld gaat het kabinet nu halen uit de gezamenlijk aanbestedingen van post en telefonie.

WW-uitkeringen

De hoogte en de duur van de WW-uitkeringen blijven onaangetast. Vooral daarmee heeft Zalm de CDA-ministers voor zich gewonnen. Minister Aart Jan de Geus (Sociale Zaken) heeft wel de opdracht gekregen voor 186 miljoen euro te bezuinigingen. Dit gaat hij onder andere doen door de ontslagvergoeding te beperken. Hiermee is een opbrengst van 150 miljoen gemoeid.

De besprekingen de afgelopen weken tussen Zalm en de andere ministers over de noodzakelijke bezuinigingen verliep moeizaam. Lange tijd leek het erop dat het besluit pas na het zomerreces zou vallen. Maar minister De Graaf is tevreden over het behaalde resultaat: "Bezuinigen is nooit makkelijk maar wat overgebleven is in het pakket is aanvaardbaar. Het is teruggebracht tot reële proporties."

Geld bij

Volgens minister Maria van der Hoeven van Onderwijs is de kenniseconomie nu niet meer in gevaar. "Op langere termijn komt er zelfs geld bij", aldus de minister die niet wilde vertellen waar dat dan vandaan zou moeten komen.

In augustus spreekt het kabinet verder over de 'koopkrachtplaatjes' voor het volgende jaar. Bij die besprekingen worden de zwakken in de samenleving ontzien, op verzoek van minister De Geus. Maar premier Jan Peter Balkenende belooft niets: "We zullen proberen ze zoveel mogelijk te ontzien, maar het is geen tijd voor garanties."
nu.nl
Oud 10-07-2004, 10:48
Verwijderd
oke dan

€100,- is nog wel overheen te komen
Goed opgelost zo.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 11:15
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-07-2004 @ 17:58 :
Onjuist, de OV-kaart is deel van de tempobeurs en als je hem niet wilt kan dat.
Mij is ooit verteld dat de OV-jaarkaart een verplichte kaart was. Maar ik kan me vergissen. Dan nog is het voor veel mensen de enige manier om hun "droomstudie" in hun "droomstad" te gaan doen en dat maak je op zo'n manier erg onaantrekkelijk. Dus is het niet bevorderend voor de scholing in Nederland en kunnen we zo weer afgestudeerden gaan importeren.
Oud 10-07-2004, 14:19
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-07-2004 @ 23:33 :
second that
MIJN PAPPIE HEEFT TOCH WEL GENOEG GELD OM MIJN STUDIE TE BETALEN.... echter, de lotgenootjes (en ouders) die dit ook kunnen zijn toch iets minder met de rest van de wereld begaan.....
@ Sentigua & T_ID:

zijn jullie nou echt zo dom dat jullie denken dat ik dit meen?? omg echt het standaard iq van de aardappel-nederlander

aan de andere kant: lieve mensen hier hebben jullie (iig het overgrote deel van de nl-samenleving) zelf voor gekozen, jammer de pammer, had je beter na moeten denken toen je je stem uitbracht.

heb je niet op het kabinet gestemd (of PvdA; geen haar beter) dan moet je NU JE BEK OPENTREKKEN, want het gros van jullie bestaat uit burgerlijke zeikwijffies die wel non-stop wil zeiken maar NIET op het Malieveld staat te protesteren.

jullie zijn, waren en blijven monddood, voor altijd: TENZIJ je er nu actie voor gaat voeren,

maar like I said: do as you please.... et maakt niet uit als ik straks in mn eentje sta te protesteren voor JULLIE OV, mijn pappie heeft toch wel genoeg geld

enne:

ga er NIET vanuit dat de regering ook maar iets gaat doen om studentenkamers erbij, laat staan betaalbaar te maken

daarnaast is het Nederlandse systeem met OV een essentieel deel van het leersysteem: hebben jullie ook maar ooit nagedacht over Utrechtste studenten die in Rotterdam onderzoeken moeten doen? Kunstacademie-mensen uit Hilversum die eens per 2 weken een excursie of tentoonstelling bezoeken in Amsterdam of Rotterdam? Mensen die zo nu en dan nog WEL eens bij hun ouders willen zijn die aan de andere kant van het land leven?

reden genoeg om FLINK actie te gaan voeren dus,

maar alsjeblieft 1 ding: wil iedereen die GEEN actie gaat voeren in godsnaam alsjeblieft hun grote gore kutbek dichthouden achteraf?

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 14:58
NN
NN is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-07-2004 @ 15:19 :

heb je niet op het kabinet gestemd (of PvdA; geen haar beter) dan moet je NU JE BEK OPENTREKKEN, want het gros van jullie bestaat uit burgerlijke zeikwijffies die wel non-stop wil zeiken maar NIET op het Malieveld staat te protesteren.

jullie zijn, waren en blijven monddood, voor altijd: TENZIJ je er nu actie voor gaat voeren,
Ik heb PvdA gestemd en ben behoorlijk ontevreden dat mijn partij in zekere zin meegaat met HOOP-onderwerpen als selectie aan de poort en collegegelddifferentiatie. Daarom ben ik ook druk bezig op verschillende manieren via de JS en de PvdA een discussie aan te gaan over het HO-beleid.

Bij de laatste demo tegen HOOP was ik aanwezig, net zo als bij de demo tegen de bezuinigingen van Balk 1 in najaar 2002.
Oud 10-07-2004, 16:33
Verwijderd
Werkelijk waar Skyrise, ik heb nog nooit iemand gezien die zó slecht spoort als jij. Je hebt pillen tegen zulke aanvallen, wist je dat?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 10-07-2004 @ 01:28 :
Wees nou eens niet zo simpel in je punten.

Belasting verhogen kan je altijd wel zeggen, als er iets nodig is. Het ministerie van veiligheid wil vast ook wel meer geld voor terroristenbestrijding. Verkeer en Waterstaat wil meer geld om de files op te lossen. Onderwijszaken wil meer geld voor middelbare scholen. En de cultuursector wil natuurlijk meer geld om meer en goedkopere evenementen te verzorgen. En ga zo maar door....
Als het het geld waard is (en dat is bij onderwijs zeker het geval) dan moet dat ook gebeuren. Jammer dan dat de rijken 2 zwembaden krijgen in plaats van 3.
Citaat:
Als we al deze eisen van iedereen inwilligen dan betaalt na een tijdje iedereen 97% belasting bij wijze van spreke, omdat er anders niet genoeg geld is.
Nee.
Citaat:
En bèta-onderwijs gratis maken??? Dan denk ik dat de gemiddelde bètastudent gemiddeld 10 jaar over zijn studie gaat doen. Het kost toch niks en wie wil er nou niet wat extra jaren van zijn studententijd genieten??
Uit de lucht gegrepen argumentatie. Bovendien is het gratis maken van bètaonderwijs het al waard bij een toename van enkele duizenden afgestudeerden; technici zijn het belangrijkst voor een economie.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:13
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 17:33 :
Werkelijk waar Skyrise, ik heb nog nooit iemand gezien die zó slecht spoort als jij. Je hebt pillen tegen zulke aanvallen, wist je dat?
Dankjewel voor de ondersteuning.
Oud 10-07-2004, 18:51
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 17:33 :
Citaat:
Sentingua schreef op 10-07-2004 @ 18:13 :
Dankjewel voor de ondersteuning.
ach... zoals ik al zei: MIJN PAPPIE IS TOCH WEL RIJK GENOEG...

dus:

1. sluit ramen en deuren
2. blijf rustig zitten
3. zet radio en tv aan

en

4. ga huilen als het te laat is

Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 19:34
MH
MH is offline
Citaat:
Sentingua schreef op 09-07-2004 @ 23:50 :
Zoals ik enkel berichten terug al uitlegde is het verklaarbaar waarom ze de OV hebben gepakt, leek mij.
De reply waarop jij replyde sloeg op iets anders, o.a. op studiefinanciering in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 19:35
MH
MH is offline
Btw kan die !@#$%^& van een skyrise met zijn niets toevoegende opmerkingen niet onmiddellijk van dit forum worden verwijderd?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Skyrise schreef op 10-07-2004 @ 19:51 :
ach... zoals ik al zei: MIJN PAPPIE IS TOCH WEL RIJK GENOEG...

dus:

1. sluit ramen en deuren
2. blijf rustig zitten
3. zet radio en tv aan

en

4. ga huilen als het te laat is

Gast mijn pappie is helemaal niet 'rijk genoeg', ik erger me alleen aan jouw manier van posten
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:00
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
MH schreef op 10-07-2004 @ 20:35 :
Btw kan die !@#$%^& van een skyrise met zijn niets toevoegende opmerkingen niet onmiddellijk van dit forum worden verwijderd?
Nee.. dat kan niet, en voor jou en Nare man en al die andere figuren:

dan weet je is hoe het voelt om je aan iemand te ergeren, ik erger mij zelf dood aan het ontelbare aantal 1# racisten (specifiek anti moslims) 2# kortzichtige egoistjes en 3# mensen die wel dingen zeggen, maar niets willen doen

hier op het forum....

ik ga ook niet vragen of zij op willen soudemieteren, leer er maar mee leven, tolerantie en respect zijn een groot goed in de samenleving en daar zal je nog een BOEL van nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:01
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-07-2004 @ 21:00 :

dan weet je is hoe het voelt om je aan iemand te ergeren, ik erger mij zelf dood aan het ontelbare aantal 1# racisten (specifiek anti moslims) 2# kortzichtige egoistjes en 3# mensen die wel dingen zeggen, maar niets willen doen

hier op het forum....

ik ga ook niet vragen of zij op willen soudemieteren, leer er maar mee leven, tolerantie en respect zijn een groot goed in de samenleving en daar zal je nog een BOEL van nodig hebben.
Mist die mensen fatsoenlijk leren met de taal om te gaan en ook op een weloverwogen manier kunnen communiceren.
Oud 10-07-2004, 20:02
meisje
meisje is offline
Citaat:

hier op het forum....

Moet je daarom ons irriteren?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:02
Verwijderd
Citaat:

hier op het forum....

Allemachtig, ben jij autistisch ofzo?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:11
Skyrise
Skyrise is offline
was het maar zo

i'm quite ordinairy in normal life, maar als ik puur mijn mening moet geven (op een forum zoals dit) dan is die vaak ON-genuanceerd (want nuances zijn in politiek vaak ENKEL concessies, compromissen en verhuicheling van de eigen politiek)
en keihard.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:12
Verwijderd
En leiden tot niks. Je moet je ook realiseren dat als je voor die zogenaamde harde aanpak kiest, je altijd iemand blijft die vanaf de zijlijn staat te schreeuwen, en nooit echt invloed zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:17
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 21:12 :
En leiden tot niks. Je moet je ook realiseren dat als je voor die zogenaamde harde aanpak kiest, je altijd iemand blijft die vanaf de zijlijn staat te schreeuwen, en nooit echt invloed zal hebben.
Dus jij vind de harde aanpak verkeerd (en met jou een overgroot deel in de samenleving).... dat is mooi dan, dat brengt mij weer iets dichter bij het kiezen voor bestaan als crimineel.

Want IK laat mij door een "so-called" overheid niet bedonderen hoor... als de overheid geen samenleving kan waarborgen, waarom zou ik me daar dan voor uit de naad werken terwijl anderen er met mijn geld en moeite vandoor gaan?

Jij hoort imho bij de massa die het wel vervelend vind, de manier waarop het nu gaat, maar daar niet tegenin durft te gaan en zijn mond netjes dichthoudt, net zolang tot het nog slechter gaat
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:18
Verwijderd
Tuurlijk, gast. Wat jij wilt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 20:19
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-07-2004 @ 21:17 :
Dus jij vind de harde aanpak verkeerd (en met jou een overgroot deel in de samenleving).... dat is mooi dan, dat brengt mij weer iets dichter bij het kiezen voor bestaan als crimineel.

Want IK laat mij door een "so-called" overheid niet bedonderen hoor... als de overheid geen samenleving kan waarborgen, waarom zou ik me daar dan voor uit de naad werken terwijl anderen er met mijn geld en moeite vandoor gaan?

Jij hoort imho bij de massa die het wel vervelend vind, de manier waarop het nu gaat, maar daar niet tegenin durft te gaan en zijn mond netjes dichthoudt, net zolang tot het nog slechter gaat
Misschien is nare man op een hele ander soort vlak actie aan het ondernemen, daar al aangedacht?
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Sentingua schreef op 10-07-2004 @ 21:19 :
Misschien is nare man op een hele ander soort vlak actie aan het ondernemen, daar al aangedacht?
WAT VOOR VLAK DAN!?
Met citaat reageren
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 10-07-2004 @ 21:19 :
WAT VOOR VLAK DAN!?
Wat dacht je van;

Pers, politieke organisatie bijvoorbeeld.

Ik gis ook maar, want ik weet niet beter. Maar het is iniedergeval wel wat beter als jouw manier van redeneren die vol gestopt is met vooroordelen.
Oud 10-07-2004, 20:30
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Sentingua schreef op 10-07-2004 @ 21:19 :
Wat dacht je van;

Pers, politieke organisatie bijvoorbeeld.

Ik gis ook maar, want ik weet niet beter. Maar het is iniedergeval wel wat beter als jouw manier van redeneren die vol gestopt is met vooroordelen.
yeah, I'm a product of our society
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 17:46 :
Als het het geld waard is (en dat is bij onderwijs zeker het geval) dan moet dat ook gebeuren. Jammer dan dat de rijken 2 zwembaden krijgen in plaats van 3.

Zoveel dingen zijn het geld echt waard, niet alleen onderwijs hoor. En dat laatste van die zwembaden is nogal simpel gesteld. Als de 'rijken' 80% van hun inkomen aan de staat moeten geven vind ik dat anders ook niet echt sociaal klinken.

Citaat:
Uit de lucht gegrepen argumentatie. Bovendien is het gratis maken van bètaonderwijs het al waard bij een toename van enkele duizenden afgestudeerden; technici zijn het belangrijkst voor een economie.
nou, ik vind deze argumentatie van jou meer uit de lucht gegrepen, dat al enkele duizenden technici extra, de investering waard zijn.
Verder is het ook niet bepaald eerlijk. Jan doet Wiskunde betaalt niks voor zijn studie en kan er lekker 8 jaar overdoen. En Piet doet Psychologie en moet alle eindjes aan elkaar knopen om rond te komen en om zijn studie op tijd te halen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 10-07-2004 @ 22:04 :

Zoveel dingen zijn het geld echt waard, niet alleen onderwijs hoor. En dat laatste van die zwembaden is nogal simpel gesteld. Als de 'rijken' 80% van hun inkomen aan de staat moeten geven vind ik dat anders ook niet echt sociaal klinken.
Ik wel.
Citaat:
nou, ik vind deze argumentatie van jou meer uit de lucht gegrepen, dat al enkele duizenden technici extra, de investering waard zijn.
Verder is het ook niet bepaald eerlijk. Jan doet Wiskunde betaalt niks voor zijn studie en kan er lekker 8 jaar overdoen. En Piet doet Psychologie en moet alle eindjes aan elkaar knopen om rond te komen en om zijn studie op tijd te halen.
Dat is toch schromelijk overdreven. Niemand moet op dit moment 'de eindjes aan elkaar knopen'. Bovendien hebben we bètastudenten veel harder nodig dan psychologie-studenten.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 23:03 :
Ik wel.
Ik niet. Wat iemand zelf verdient is zijn eigendom. Dat mag je als overheid slechts afpakken voor zover dat nodig is om bepaalde ongelijkheden in de samenleving te compenseren. En hoever die compensatie moet gaan, hangt af van het niveau van welvaart dat je aan de allerarmsten wilt bieden.

In elk geval snijdt het argument dat ze toch al drie zwembaden hadden en er nu nog maar twee kunnen betalen natuurlijk totaal geen hout. Het feit dat iemand bijv. een handeling heeft verricht uit eigenbelang of winstbejag maakt ook niet dat die persoon genoegen moet nemen met minder bescherming.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:45
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 23:08 :
Ik niet. Wat iemand zelf verdient is zijn eigendom. Dat mag je als overheid slechts afpakken voor zover dat nodig is om bepaalde ongelijkheden in de samenleving te compenseren. En hoever die compensatie moet gaan, hangt af van het niveau van welvaart dat je aan de allerarmsten wilt bieden.

In elk geval snijdt het argument dat ze toch al drie zwembaden hadden en er nu nog maar twee kunnen betalen natuurlijk totaal geen hout. Het feit dat iemand bijv. een handeling heeft verricht uit eigenbelang of winstbejag maakt ook niet dat die persoon genoegen moet nemen met minder bescherming.
Je moet een balans zien te vinden tussen nivellering en het voorkomen van demotivatie bij de hogere inkomens. Nivellering leidt direct tot grotere welvaart, als je er even over nadenkt. Immers, iemand die 100.000 euro verdient en er 30.000 euro bij krijgt stijgt minder in welvaart dan iemand die 10.000 euro verdient en er 30.000 euro bij krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld naar een land als Zweden kijkt zie je dat daar de hogere inkomens helemaal niet (of in ieder geval weinig) gedemotiveerd zijn door de torenhoge belastingen. Het geld moet dan voor het collectief wel zinvol besteed worden, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-07-2004 @ 23:45 :
Je moet een balans zien te vinden tussen nivellering en het voorkomen van demotivatie bij de hogere inkomens. Nivellering leidt direct tot grotere welvaart, als je er even over nadenkt. Immers, iemand die 100.000 euro verdient en er 30.000 euro bij krijgt stijgt minder in welvaart dan iemand die 10.000 euro verdient en er 30.000 euro bij krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld naar een land als Zweden kijkt zie je dat daar de hogere inkomens helemaal niet (of in ieder geval weinig) gedemotiveerd zijn door de torenhoge belastingen. Het geld moet dan voor het collectief wel zinvol besteed worden, natuurlijk.
Het hangt natuurlijk af van je opvatting wat rechtvaardig is - en dat hangt weer direct af van je mensbeeld. Als je ervan uitgaat dat de meeste mensen die weinig inkomen hebben het niet zelf kunnen verhelpen, dan is het niet meer dan rechtvaardig dat de hogere inkomens hen te hulp komen. Als je ervan uitgaat dat de lagere inkomens dat wel grotendeels aan zichzelf te wijten hebben, waarom zou je de hogere inkomens dan hun broeders hoeder laten spelen?

Maar je hebt gelijk, het hangt natuurlijk van de besteding af. In Nederland (en in zeer vele andere landen) wordt belasting ervaren als pure overheidsbemoeienis, omdat men geen helder zicht heeft op de bestedingen van dat afgepakte geld. Het zou inderdaad helpen als er direct resultaat was, bijvoorbeeld in de wijk waar belasting geïnd wordt, van dat geld ook direct een verslaafdenopvang bouwen, en meer politie. Dat scoort goed bij bange burgers en men zal minder problemen hebben met hoge belastingen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 01:09
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:

Grappig, aangezien jij zelf niet echt het toonbeeld van tolerantie en respect bent.
Oud 11-07-2004, 02:00
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 11-07-2004 @ 02:09 :
Grappig, aangezien jij zelf niet echt het toonbeeld van tolerantie en respect bent.
ha... ik wordt zelf namelijk ook niet gerespecteerd. Respect is wel een zaak van twee kanten. Tuurlijk moet je respect eerst zelf geven voordat je het kan ontvangen, maar er is wel ergens een soort van grens.

Je zal mij niet horen zeggen dat Marokkaantjes is wat respect op moeten brengen voor de Nederlandse samenleving, laat eerst de Nederlanders maar is blijken dat die ook respect op willen brengen.

Ik ben heel respectvol en tolerant, TOT een bepaalde drempel. Bij racisme, ongelijkheid en andere schendingen van de mensenrechten zit je daar gelijk overheen.. en ja het doel heiligt de middelen, bijna ALTIJD.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 09:09
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 11-07-2004 @ 03:00 :
ha... ik wordt zelf namelijk ook niet gerespecteerd. Respect is wel een zaak van twee kanten. Tuurlijk moet je respect eerst zelf geven voordat je het kan ontvangen, maar er is wel ergens een soort van grens.
Ik vind het ook niet zo gek dat jij niet gerespecteerd denkt te worden, aangezien in jouw manier van taalgebruik en jouw manier van communiceren niet bepaald veel vriendelijkheid en tolerantie (waar jij zelf toch vaak over spreekt) voorkomt. Waarschijnlijk discrimineer jij ook lichtelijk door alleen al al die scheldwoorden te gebruiken.
Oud 11-07-2004, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Ik ben heel respectvol en tolerant, TOT een bepaalde drempel. Bij racisme, ongelijkheid en andere schendingen van de mensenrechten zit je daar gelijk overheen.. en ja het doel heiligt de middelen, bijna ALTIJD.
Gadver wat ben jij een schijnheilig persoon zeg.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 13:19
MH
MH is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 11-07-2004 @ 12:17 :
Gadver wat ben jij een schijnheilig persoon zeg.
Als ik die skyrise hoor kleppen, ga ik toch haast naar links afbuigen...
Kerel, houd de eer aan jezelf!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 14:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:

Je zal mij niet horen zeggen dat Marokkaantjes is wat respect op moeten brengen voor de Nederlandse samenleving, laat eerst de Nederlanders maar is blijken dat die ook respect op willen brengen.

Misschien word jij niet gerespecteerd omdat mensen jou ook zo zien? Je draagt zelf bij aan deze vicieuze cirkel.
Oud 11-07-2004, 15:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:

tja, en ik vind dat 'Marokkaanstjes' (jij kwam met het woord, aub niet roepen dat ik nu discrimineer) eerst eens wat minder anti-sociaal en anti-samenleving mogen worden voordat ze dat respect verdienen.

en ja, dan heb je een vicieuze cirkel.
Oud 11-07-2004, 15:08
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-07-2004 @ 16:05 :

tja, en ik vind dat 'Marokkaanstjes' (jij kwam met het woord, aub niet roepen dat ik nu discrimineer) eerst eens wat minder anti-sociaal en anti-samenleving mogen worden voordat ze dat respect verdienen.

Buiten dat is het zo dat volgens de koran de 'Marokkaantjes' zich horen aan te passen naar het land waarin ze verblijven, of concludeer ik nu dat ze allemaal ongelovig zijn?
Oud 11-07-2004, 17:18
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-07-2004 @ 16:05 :

Ja en ik ben dus van mening dat we aan beide kanten aan die vicieuze cirkel moeten beginnen met het opheffen ervan:

1. discriminatie de kiem insmoren
2. anti-socialen hard aanpakken en integratie verwachten (van iedereen: incluis de autochtone nederlander en supermarktmanager die geen marokkanen aanneemt).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten