Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2004, 12:57
MH
MH is offline
Citaat:
tosyali schreef op 24-08-2004 @ 12:09 :
WTF?
dus omdat er vrouwen met hoofddoekjes zijn of niet zijn mag het niet?
in turkije staat het leger het hoogste, die soldaten die je zie is strandwacht, dus omdat er mensen zijn met wapens mag turkije niet?

dat je door bergen gaat betekent ook dat je niet eu lid mag worden????

het is waar dat mensen daar veel weinig verdienen. maar brood die hier 1euro is is daar 15/30 cent(wel moet ik zeggen dat ze het slechter hebben).

dus als iemand zijn islamitische plichten doet gaat het land achteruit
Je weet mijn verhaal wel origineel te interpreteren, weliswaar met de diepgang van een surfplank. Het gaat heus niet om hoofddoekjes dragen. Dat gebruik ik alleen maar als onderstreping van het feit dat Turkije een moderne, seculiere staat is en dat Turkije een islamitische variant van Griekenland is (met nog wel wat cultuurverschillen, maar in de vorm van moderne staat dus).
Verder ben ik tegen nogal grote invloed van het leger. Ik ben in 13 van de huidige 25 EU-staten geweest en zag daar geen tot de tanden toe bewapende soldaat op straat lopen.
En mijn verhaal over door de bergen gebruik ik alleen om te laten zien dat het een land van grote tegenstellingen is. Of dacht je soms dat ik Oostenrijk (hebben ze ook bergen, kun je heel leuk op skiën) uit de EU wil flikkeren?
En welke plichten bedoel je? Dat wil ik nog wel eens weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2004, 13:40
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
MH schreef op 24-08-2004 @ 13:57 :
Je weet mijn verhaal wel origineel te interpreteren, weliswaar met de diepgang van een surfplank. Het gaat heus niet om hoofddoekjes dragen. Dat gebruik ik alleen maar als onderstreping van het feit dat Turkije een moderne, seculiere staat is en dat Turkije een islamitische variant van Griekenland is (met nog wel wat cultuurverschillen, maar in de vorm van moderne staat dus).
Verder ben ik tegen nogal grote invloed van het leger. Ik ben in 13 van de huidige 25 EU-staten geweest en zag daar geen tot de tanden toe bewapende soldaat op straat lopen.
En mijn verhaal over door de bergen gebruik ik alleen om te laten zien dat het een land van grote tegenstellingen is. Of dacht je soms dat ik Oostenrijk (hebben ze ook bergen, kun je heel leuk op skiën) uit de EU wil flikkeren?
En welke plichten bedoel je? Dat wil ik nog wel eens weten.
islamitische plichten, bidden(5xper dag) als dat iemand in turkije doet word hij meteen als fundo uitgemaakt("yobaz"(betekent niet letterlijk fundo maar toch bedoelen ze zo))
Oud 24-08-2004, 13:50
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 24-08-2004 @ 13:15 :
nou dr was een wapenstilstand volgens mij hoor...

een voorbeeld?: mijn oom moest t leger in (Dienstplicht) ..en hij kreeg omdat ze wisten dat hij een koerd was géén wapen en moest dus zonder enige bewapening gaan vechten....goed genoeg?? of moet ik je ook nog vertellen over alle dorpen die plat zijn gebrand..of over al die tanks die elke avond door de straten rijden om de linkse mensen op te pakken....not to mention die scholen waar koerdisch les zou worden gegeven zijn gesloten omdat de deuropening zogenaamd te klein zou zijn...dat is toch belachelijk..er moet daar nog zooo veel gedaan worden, voordat zij tot de EU mogen toetreden...
ik heb ergens ook nog wel een artikel gebaseerd op de rechten etc van de EU...maar die staat op de andere computer..dat zet ik er later wel op..dan kun je dat ook lezen...

maar ik geef jou ook groot gelijk als je zegt dat niet alleen de koerden slecht worden behandeld...daar heb je ook gelijk in..

maar goed eigenlijk gaat het erom dat Turkije nou eindelijk eens een keer toegeeft aan alle dingen die ze hebben gedaan mbt tot de "niet-turken"...want pas als ze dat accepteren, dan kunnen ze wat aan de slechte situatie daar doen en dán pas mag er gesproken worden over eventuele toetreding tot de EU...want als je iets niet accepteert of ontkent kun je het ook niet verbeteren
wapenstilstand was eenzijdig die sinds 1 juni er niet meer is.
ik weet zelf niet wat in de leger zit. ik denk dat ze daar wel discrimineren. in het leger gaan ze turken in hun hoofd instampen dat elke turk als soldaat geboren word en dat soort propaganda .
meesstal gaan ze koerden dan in andere delen zetten, dat van wapen afpakken kan. ik zal het nooit weten.

dat over koerdische les op school, hier in NL mag er geen turks les gegeven worden, waarom daar wel? in die gebiedenleven mensen die geen woord turks weten, ze leven in turkije, moeten ze leren. net zoals turken die hier gekomne zijn NLs leren moeten zij ook turks leren. plus er zijn vele soorten koerdisch, iets van 5 dialecten .

er wordt arabisch, koerdisch ofzo uitgezonden laatstre tijd. maakt niet uit, voor mij geen probleem, maar (bijna)geen enkel arabier, bosnier, georgier wil hun taal daar hoeren, het is alleen om koerden gerst te houden.

in het kort, ik vind dat turkije veel doet om koerden rustig te houden. als er een zeer extreme nationlaistische parij in turkije aan het macht was(geen MHP, die is niet extreem zoals gezegd wordt) dan denk ik niet dat er koerden zouden zijn(niet dat ik dat wil hoor). als ze allemaal samenwerken met het regering zal het denk ik beter met ze worden

ps. jeetje, ik had nooit zulke lange teksten hier geschreven
Oud 24-08-2004, 15:16
MH
MH is offline
Het gaat niet zo zeer om vijf keer per dag naar de moskee. Het gaat meer om het echte fundamentalisme (en met name daaruit de eigenschap om het geloof aan anderen op te leggen).
Het christendom is in geloofsoverdracht getemd. Je wordt heus niet gedwongen om je naar christelijke maatstaven te gedragen, zeker niet in West-Europa.
In veel islamitische staten (en daaronder valt bijvoorbeeld ook het Turkse binnenland) word je op z'n minst anders behandeld, wanneer je je niet naar hun normen & waarden gedraagt. Nou vind ik dat niet zo bezwaarlijk, maar als dat allemaal botst met je eigen cultuur, dan houd ik de zaken liever gescheiden.
Er wordt in de EU gestreefd naar gelijke welvaart en gelijke regelgeving. Op die paar minder relevante punten (zoals links of rechts rijden in het verkeer) na is dat ook wel wenselijk. Maar hoe moet dat als een totaal ander land zich erin mengt? Sommige regels staan lijnrecht tegenover elkaar.
En ik ga hier niet iedereen bang maken, maar al die aanslagen die op dit moment in Turkije worden gepleegd (steeds vaker, ik noem Istanbul, Antalya, etc) komen wel van eigen bodem. En een land waar het intern al onrustig is, laat ik tenminste liever tot rust komen voor ik het als zodanig accepteer als lid.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 24-08-2004 @ 16:16 :
Er wordt in de EU gestreefd naar gelijke welvaart
Gelukkig niet.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 16:43
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
MH schreef op 24-08-2004 @ 16:16 :
Het gaat niet zo zeer om vijf keer per dag naar de moskee. Het gaat meer om het echte fundamentalisme (en met name daaruit de eigenschap om het geloof aan anderen op te leggen).
Het christendom is in geloofsoverdracht getemd. Je wordt heus niet gedwongen om je naar christelijke maatstaven te gedragen, zeker niet in West-Europa.
In veel islamitische staten (en daaronder valt bijvoorbeeld ook het Turkse binnenland) word je op z'n minst anders behandeld, wanneer je je niet naar hun normen & waarden gedraagt. Nou vind ik dat niet zo bezwaarlijk, maar als dat allemaal botst met je eigen cultuur, dan houd ik de zaken liever gescheiden.
Er wordt in de EU gestreefd naar gelijke welvaart en gelijke regelgeving. Op die paar minder relevante punten (zoals links of rechts rijden in het verkeer) na is dat ook wel wenselijk. Maar hoe moet dat als een totaal ander land zich erin mengt? Sommige regels staan lijnrecht tegenover elkaar.
En ik ga hier niet iedereen bang maken, maar al die aanslagen die op dit moment in Turkije worden gepleegd (steeds vaker, ik noem Istanbul, Antalya, etc) komen wel van eigen bodem. En een land waar het intern al onrustig is, laat ik tenminste liever tot rust komen voor ik het als zodanig accepteer als lid.
ga maar naar het binnenland, er zijn zeker wel mensen die bidden maar niemand verplicht iemand om te bidden. wel moet je je aan je cultuur houden. mar dat heeft niet met fundamentalisme te maken

Dat aanslagen worden door PKK of Al Qeada gepleegd. dat is wel eigen bodem
Oud 24-08-2004, 17:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
tosyali schreef op 24-08-2004 @ 14:50 :
dat over koerdische les op school, hier in NL mag er geen turks les gegeven worden, waarom daar wel?
Huh? Ik weet vrij zeker dat je Turks kunt krijgen op allerlei ROGs en scholen.
Oud 24-08-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 24-08-2004 @ 17:43 :
ga maar naar het binnenland, er zijn zeker wel mensen die bidden maar niemand verplicht iemand om te bidden. wel moet je je aan je cultuur houden. mar dat heeft niet met fundamentalisme te maken
Leg mij eens het verschil uit tussen 'niemand verplicht me' en 'ik moet me aan mijn cultuur houden'.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 20:29
MH
MH is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-08-2004 @ 18:09 :
Leg mij eens het verschil uit tussen 'niemand verplicht me' en 'ik moet me aan mijn cultuur houden'.
Soli Tosyali Gloria...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 22:07
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
tosyali schreef op 24-08-2004 @ 14:50 :
wapenstilstand was eenzijdig die sinds 1 juni er niet meer is.
ik weet zelf niet wat in de leger zit. ik denk dat ze daar wel discrimineren. in het leger gaan ze turken in hun hoofd instampen dat elke turk als soldaat geboren word en dat soort propaganda .
meesstal gaan ze koerden dan in andere delen zetten, dat van wapen afpakken kan. ik zal het nooit weten.

dat over koerdische les op school, hier in NL mag er geen turks les gegeven worden, waarom daar wel? in die gebiedenleven mensen die geen woord turks weten, ze leven in turkije, moeten ze leren. net zoals turken die hier gekomne zijn NLs leren moeten zij ook turks leren. plus er zijn vele soorten koerdisch, iets van 5 dialecten .

er wordt arabisch, koerdisch ofzo uitgezonden laatstre tijd. maakt niet uit, voor mij geen probleem, maar (bijna)geen enkel arabier, bosnier, georgier wil hun taal daar hoeren, het is alleen om koerden gerst te houden.

in het kort, ik vind dat turkije veel doet om koerden rustig te houden. als er een zeer extreme nationlaistische parij in turkije aan het macht was(geen MHP, die is niet extreem zoals gezegd wordt) dan denk ik niet dat er koerden zouden zijn(niet dat ik dat wil hoor). als ze allemaal samenwerken met het regering zal het denk ik beter met ze worden

ps. jeetje, ik had nooit zulke lange teksten hier geschreven

ja je zult het nooit weten..maar ik weet dat ik gelijk heb en hier heb je dus al 1 voorbeeld van dat gedrag...

ze leven in turkije en moeten dus turks leren? waarom leren al die turken hier dan geen nederlands?? alle turken uit mijn woonplaats kunnen niet eens normaal nederlands....en er zijn nog steeds turkse scholen waar turkse les wordt gegeven, dus daar moet je niet over beginnen...een vriend van ons geeft er zelfs les....
en om het nog even over die dialecten te hebben...wat maakt dat uit...dus omdat je 5 verschillende dialecten hebt mag je geen koerdisch spreken??

nou ze durven het niet te luisteren...en over de koerden zelf: ze mochten het niet eens luisteren...het mag nu 4 uur per week ofzoiets...dat is ook weer een voorbeeld van de ongelijke behandeling die daar plaatsvindt...

maar ben jij daar voor dan? dat er echt zon extreem nationalistische partij aan de macht komt?? want dan lijkt het me toch dat het juist helemaal niet meer ter sprake komt dat Turkije zich bij de EU voegt?....en dat zal denk ik niet zo'n positieve invloed hebben..mocht het toch gebeuren dan krijg je weer de situaties die zich in 1914 hebben afgespeeld in Diyarbakir, Mardin etc...al die genocides alleen maar om dat de mensen een ander geloof hadden
Oud 24-08-2004, 23:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
tosyali schreef op 23-08-2004 @ 22:52 :
geef me vb van hoe ze slecht worden behandeld, er is daar nu een oorlog aan de hand, er zullen wel slachtoffers vallen.
voor de verandering iets waar ik het mee eens ben. net alsof die koerden zo beschaafd zijn, laatste publieke actie was toen ze bezig waren auto's op hun kant te gooien omdat hun leider gearresteerd was.

ja, erg beschaafd, en als ze werkelijk geintegreerd waren dan begrepen ze dat dat alleen mag bij voetbalwedstrijden.
Oud 25-08-2004, 06:54
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
nee. Turkije voldoet niet aan alle eisen waar aan een EU-land moet voldoen. Dat vind ik van Griekenland overigens ook niet!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 25-08-2004 @ 07:54 :
nee. Turkije voldoet niet aan alle eisen waar aan een EU-land moet voldoen. Dat vind ik van Griekenland overigens ook niet!
Welke eisen zijn dat?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 12:07
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
McCaine schreef op 24-08-2004 @ 18:05 :
Huh? Ik weet vrij zeker dat je Turks kunt krijgen op allerlei ROGs en scholen.
op speciale lessen enz. niet op basischool
Oud 25-08-2004, 12:09
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 24-08-2004 @ 23:07 :
ja je zult het nooit weten..maar ik weet dat ik gelijk heb en hier heb je dus al 1 voorbeeld van dat gedrag...

ze leven in turkije en moeten dus turks leren? waarom leren al die turken hier dan geen nederlands?? alle turken uit mijn woonplaats kunnen niet eens normaal nederlands....en er zijn nog steeds turkse scholen waar turkse les wordt gegeven, dus daar moet je niet over beginnen...een vriend van ons geeft er zelfs les....
en om het nog even over die dialecten te hebben...wat maakt dat uit...dus omdat je 5 verschillende dialecten hebt mag je geen koerdisch spreken??

nou ze durven het niet te luisteren...en over de koerden zelf: ze mochten het niet eens luisteren...het mag nu 4 uur per week ofzoiets...dat is ook weer een voorbeeld van de ongelijke behandeling die daar plaatsvindt...

maar ben jij daar voor dan? dat er echt zon extreem nationalistische partij aan de macht komt?? want dan lijkt het me toch dat het juist helemaal niet meer ter sprake komt dat Turkije zich bij de EU voegt?....en dat zal denk ik niet zo'n positieve invloed hebben..mocht het toch gebeuren dan krijg je weer de situaties die zich in 1914 hebben afgespeeld in Diyarbakir, Mardin etc...al die genocides alleen maar om dat de mensen een ander geloof hadden
mijn moeder moest nar school, ze is hier in NL al 17 jaar. mijn oma van 65 moest vorig jaar NL leren. dus...

ik ben absoluut tegen een extreem nationalistische partij, want ik weet dan wat er gaat gebeuren.
Oud 25-08-2004, 12:11
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-08-2004 @ 18:09 :
niemand verplicht iemand dat hij MOET bidden, maar hun cultuur, normen en waarden, als hij niet daar aan houd kunnen ze wel tekeer gaan(bv. als jij in een dorp woont en steeds achter meisjes aan gaat).
Oud 25-08-2004, 12:19
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 25-08-2004 @ 13:11 :
niemand verplicht iemand dat hij MOET bidden, maar hun cultuur, normen en waarden, als hij niet daar aan houd kunnen ze wel tekeer gaan(bv. als jij in een dorp woont en steeds achter meisjes aan gaat).
Dat is dus precies hetzelfde. Niemand verplicht mij tot iets, maar als ik dat bepaalde niet doe, dan gaat men wel tegen mij tekeer.

Juist ja.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:18
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-08-2004 @ 10:13 :
Welke eisen zijn dat?
http://www.eu.nl/netherlands/eurojus/index_nl.htm

De burgers van de Europese Unie hebben in de lidstaten een aantal rechten en plichten.

Nadruk 'rechten'

hieraan kunnen Griekenland en Turkije niet aan voldoen bijv.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 25-08-2004 @ 14:18 :
http://www.eu.nl/netherlands/eurojus/index_nl.htm

De burgers van de Europese Unie hebben in de lidstaten een aantal rechten en plichten.

Nadruk 'rechten'

hieraan kunnen Griekenland en Turkije niet aan voldoen bijv.
Waaraan dan niet precies?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
tosyali schreef op 25-08-2004 @ 13:11 :
gevaarlijke argumentatie, want het reachvaardigt ook dat iemand turken discrimneerd 'omdat dat bij zijn familie/cultuur hoord'
Oud 25-08-2004, 16:36
MH
MH is offline
Gevonden op de EU-site:

-een harmonische, evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de economische activiteit;

-een hoog niveau van werkgelegenheid en van sociale bescherming;

-gelijkheid van mannen en vrouwen;

-een duurzame en niet-inflatoire groei;

-een hoge graad van concurrentievermogen en convergentie van
economische prestaties;

-een hoog niveau van bescherming en verbetering van de levensstandaard en van de kwaliteit van het bestaan;

-de economische en sociale samenhang en de solidariteit tussen de lidstaten

Aan al die eisen voldoet Griekenland iig wel, bij mijn weten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 17:09
Verwijderd
Zijn dat niet de doelstellingen van de EU?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 10:32
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 25-08-2004 @ 17:36 :
Aan al die eisen voldoet Griekenland iig wel, bij mijn weten.
Geen enkel EU-land voldoet aan die eisen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 10:44
tosyali
tosyali is offline
Citaat:

-gelijkheid van mannen en vrouwen;
laatst was er een nieuwe wet met gelijkheid aangenomen, maar dat er in de samenleving het niet wordt gedaan..
Oud 26-08-2004, 15:34
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-08-2004 @ 11:32 :
Geen enkel EU-land voldoet aan die eisen.
Explain!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 15:38
MH
MH is offline
Ja akkoord, geen enkele staat zal roomser zijn dan de paus, dus dat ze op een puntje tekort schieten, dat geloof ik best.

En vwb gelijkheid: zowel mannen als vrouwen hebben in de ambtelijke organisatie gelijke kansen (en voor de beroepsmarkt geldt dat ook, behalve wanneer dat niet mogelijk is, zoals in sommige legertakken).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 10:55
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 26-08-2004 @ 16:34 :
Explain!
"Gelijkheid van mannen en vrouwen"

Ze zijn niet gelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 14:32
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-08-2004 @ 11:55 :
"Gelijkheid van mannen en vrouwen"

Ze zijn niet gelijk.
met gelijkheid wordt gelijkwaardigheid bedoeld, wijsneus.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
-een harmonische, evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de economische activiteit;
Fossiele brandstoffen anyone?
Citaat:
-een hoog niveau van werkgelegenheid en van sociale bescherming;
Hmm, ja hier voldoet Zweden wel redelijk aan, maar de rest niet.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 16:54
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-08-2004 @ 15:38 :
Fossiele brandstoffen anyone?
Hmm, ja hier voldoet Zweden wel redelijk aan, maar de rest niet.
1. Groene stroom, kernenergie (ben ik tegen, maar als je het veilig doet, kan er weinig mis gaan).
2. WAO, AOW, Bijstand, Bijzondere bijstand, WW, Studiefinanciering of in sommige staten gratis onderwijs, ziekenfonds, progressief belastingstelsel. Naar jouw mening natuurlijk nooit genoeg, maar jij bent uiteindelijk de EU niet.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 27-08-2004 @ 17:54 :
1. Groene stroom, kernenergie (ben ik tegen, maar als je het veilig doet, kan er weinig mis gaan).
Ja, maar er wordt nog steeds (te) veel gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen.
Citaat:
2. WAO, AOW, Bijstand, Bijzondere bijstand, WW, Studiefinanciering of in sommige staten gratis onderwijs, ziekenfonds, progressief belastingstelsel. Naar jouw mening natuurlijk nooit genoeg, maar jij bent uiteindelijk de EU niet.
Nee, maar er wordt gesproken over "hoog", en niet "acceptabel". Overigens vind ik de sociale zekerheid in Nederland onvoldoende, en Nederland heeft nog veel regelingen in vergelijking met veel andere EU-lidstaten.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 16:22
kutprinter
kutprinter is offline
van mij mag turkije er lekker bijkomen, mensen rechtern e.d. interreseren me niet zoveel, economish hebben zowel de turken als de eu er waarschijnlijk op de lange termijn baat bij (turken op de korte termijn ook) en turkije is een goede bondgenoot om het een beetje rustig te houden in het midden oosten (en het heeft goede drukmiddelen zoals stuwdammen met stuwmeren erbij waarmee ze 90% van al het water in het midden oosten af kunnen sluiten)
Oud 28-08-2004, 16:41
Miss Leyla
Miss Leyla is offline
Citaat:
tosyali schreef op 23-08-2004 @ 01:27 :
nope, en ik hoop het ook niet. turkije zal nooit in eu komen, ze zulen het niet toelaten. genoeg redenen. en als turken zien hoe het hier aan de hand is zullen ze ook niet eu binnentreden, ze weten het alleen niet .

Ik geef je totaal gelijk tosyali!!!!!!!!!
haklisin
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 16:43
Miss Leyla
Miss Leyla is offline
Citaat:
tosyali schreef op 25-08-2004 @ 13:07 :
op speciale lessen enz. niet op basischool
wel ik heb het op het basischool gekregen!!!!
Het was een Turkse leraar die op elk basisschool in ons dorp
les gaf!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:00
RanC
RanC is offline
Citaat:
Miss Leyla schreef op 28-08-2004 @ 17:43 :
les gaf!!!!!!!!!!!!!
Hoe!!!!!!!
gaaf!!!!!
is!!!!!
dat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het zal me een rotzorg zijn of Turkije erbij komt eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 18:47
MH
MH is offline
Citaat:
kutprinter schreef op 28-08-2004 @ 17:22 :
van mij mag turkije er lekker bijkomen, mensen rechtern e.d. interreseren me niet zoveel, economish hebben zowel de turken als de eu er waarschijnlijk op de lange termijn baat bij (turken op de korte termijn ook) en turkije is een goede bondgenoot om het een beetje rustig te houden in het midden oosten (en het heeft goede drukmiddelen zoals stuwdammen met stuwmeren erbij waarmee ze 90% van al het water in het midden oosten af kunnen sluiten)
En het interesseert je blijkbaar ook niet dat daar dusdanig veel mensen met nationalistische gevoelens rondlopen (zelf ervaren toen ik daar was) en dat ze in de EU net zo zullen stemmen als bij het songfestival, met behulp van hun landgenoten in de andere lidstaten. Turkey twelve points.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 18:51
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-08-2004 @ 18:00 :
[B]Ja, maar er wordt nog steeds (te) veel gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen.Nee, maar er wordt gesproken over "hoog", en niet "acceptabel". Overigens vind ik de sociale zekerheid in Nederland onvoldoende, en Nederland heeft nog veel regelingen in vergelijking met veel andere EU-lidstaten.
Dat is een aparte discussie over groene stroom en het gros van de consument wil er niet over benaderd worden en doet het telefoongesprek af met een scheldpartij of verscheurt de brief van hun stroomleverancier.
Maar een lichtpuntje: ondanks alles kiezen steeds meer mensen voor groene stroom en zodra ik niet meer inclusief huur - mijn huisbaas vindt groene stroom ook niets, maar hij luistert alleen naar je wanneer je graag 2 x zoveel huur wilt betalen - ga ik ook op groene stroom over!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 22:47
snoodaard
snoodaard is offline
Waarom zou je als weldenkende politicus je de ellende van 'het midden oosten' op de hals halen ?

Dit gebied is al decennia de broedplek voor de voor ons vage konflicten en betekenisloze gevechten, even het 'ons' in deze steeds veroosterde maatschapij daargelaten, dus waarom zouden ze moeten toetreden ?

Ze worden nog wel een tijdje aan het lijntje gehouden, dan zien we wel weer.

Zo sprak de grijs wordende europarlementariër in me.

Ik ben zelf van mening dat als we globale vereniging meer zouden nastreven met een open visier er meer berijkt zou worden. Alleen is de mens daar veel te primitief voor.
Oud 30-08-2004, 07:44
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
Miss Leyla schreef op 28-08-2004 @ 17:43 :
les gaf!!!!!!!!!!!!!

ik bedoelde dat het NU niet meer is, vroeger wel, ik heb het ook gehad

Laatst gewijzigd op 30-08-2004 om 07:47.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 07:46
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
MH schreef op 28-08-2004 @ 19:47 :
En het interesseert je blijkbaar ook niet dat daar dusdanig veel mensen met nationalistische gevoelens rondlopen (zelf ervaren toen ik daar was) en dat ze in de EU net zo zullen stemmen als bij het songfestival, met behulp van hun landgenoten in de andere lidstaten. Turkey twelve points.
die nationalisten zijn zelf TEGEN eu
Oud 30-08-2004, 16:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Miss Leyla schreef op 28-08-2004 @ 17:41 :
Ik geef je totaal gelijk tosyali!!!!!!!!!
haklisin

wat 'is er hier aan de hand' dan?

je zou je eerder afvragen wat er in Turkije aan de hand is, aangezien we het hier toch redelijk doen.
Oud 31-08-2004, 08:35
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
http://spitsnet.nl/cci.php?id=22032
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 14:46
MH
MH is offline
Citaat:
tosyali schreef op 30-08-2004 @ 08:46 :
die nationalisten zijn zelf TEGEN eu
Ehm... ik bedoel idd geen nationalisme, slip of the tongue. Maar ik heb het vooral over de vaderlandsliefde die in het grootste deel van het volk diep ingebakken zit (mede mogelijk gemaakt door Atatürk). Deze gevoelend zijn sterker dan in de huidige EU-staten. En zeg me niet dat zoveel miljoen mensen dat even afzweren wanneer ze EU-lid worden (en dat is onder de huidige kandidaten iig deels gelukt, doordat de vaderlandsliefde minder sterk was).
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 14:54
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
MH schreef op 01-09-2004 @ 15:46 :
Ehm... ik bedoel idd geen nationalisme, slip of the tongue. Maar ik heb het vooral over de vaderlandsliefde die in het grootste deel van het volk diep ingebakken zit (mede mogelijk gemaakt door Atatürk). Deze gevoelend zijn sterker dan in de huidige EU-staten. En zeg me niet dat zoveel miljoen mensen dat even afzweren wanneer ze EU-lid worden (en dat is onder de huidige kandidaten iig deels gelukt, doordat de vaderlandsliefde minder sterk was).
Kun je dat onderbouwen? Gaat die vaderlandsliefde verder dan in, bijvoorbeeld, Frankrijk?
Oud 01-09-2004, 17:48
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
MH schreef op 01-09-2004 @ 15:46 :
tuurlijk moet er Vaderlandsliefde zijn, dat zouden europeanen ook moeten zijn. Ik hou van Turkije dan van welke land dat ook.
Oud 04-09-2004, 11:37
dingokoning
dingokoning is offline
Mja dat het leger in turkije macht heb snap ik wel, zij houden die fundamentalistische gasten in de gaten, zij houden de regels die in de grondwet staan in de hand. Vooral het gedeelte van seculiere staat, er zijn genoeg islamitische partijen in Turkije die van Turkije een puur islamitische staat willen maken, ze willen dus 300 jaar de tijd terug in gaan enz enz. Dit bevalt de EU niet maar eigelijk kan t niet anders omdat het leger de scheiding tussen kerk en staat garandeert. Turkije moet ook meer doen aan de discriminatie van de Koerden, ik weet zelf wel wat er allemaal gebeurd en gebeurd is dus niemand hoeft mij te vertellen dat de Koerden goed behandeld worden. De turken zijn ook niet echt bepaald aardig tegen turken. Er worden regelmatig linkse turken en weet ik veel hoeveel meer politieke gasten gemarteld en 'gepest'. Verder is er ERG veel corruptie in het ambtenarenapparaat en banden tussen regeringsmensen en de turkse maffia. Dit word nauwelijks opgemerkt maar het gaat steeds beter met Turkije op politiek gebied, het kan beter maar op een bepaald moment zullen ze vast wel goed genoeg zijn voor de EU
Oud 04-09-2004, 16:16
MH
MH is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 04-09-2004 @ 12:37 :
Mja dat het leger in turkije macht heb snap ik wel, zij houden die fundamentalistische gasten in de gaten, zij houden de regels die in de grondwet staan in de hand. Vooral het gedeelte van seculiere staat, er zijn genoeg islamitische partijen in Turkije die van Turkije een puur islamitische staat willen maken, ze willen dus 300 jaar de tijd terug in gaan enz enz. Dit bevalt de EU niet maar eigelijk kan t niet anders omdat het leger de scheiding tussen kerk en staat garandeert. Turkije moet ook meer doen aan de discriminatie van de Koerden, ik weet zelf wel wat er allemaal gebeurd en gebeurd is dus niemand hoeft mij te vertellen dat de Koerden goed behandeld worden. De turken zijn ook niet echt bepaald aardig tegen turken. Er worden regelmatig linkse turken en weet ik veel hoeveel meer politieke gasten gemarteld en 'gepest'. Verder is er ERG veel corruptie in het ambtenarenapparaat en banden tussen regeringsmensen en de turkse maffia. Dit word nauwelijks opgemerkt maar het gaat steeds beter met Turkije op politiek gebied, het kan beter maar op een bepaald moment zullen ze vast wel goed genoeg zijn voor de EU
En zodra het land zonder deze grote invloed van het leger het fundamentalisme kunnen onderdrukken, dan kan ik mss van gedachten veranderen (ook moet natuurlijk de mensenrechtensituatie verbeterd worden en de waardeloze economie daar sterker zijn en tot slot moet de verhouding minder scheef zijn dan nu -> als een land van 80 mln inwoners erbij komt, heb je al gauw 20% van de inwoners en van de stemmen).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 00:28
T_ID
T_ID is offline
Turkije wordt steeds islamitischer, hoe seculier zijn ze eigenlijk?

http://www.reuters.co.uk/newsPackage...5&section=news

overspel wordt strafbaar gesteld......

wat komt hierna? steniging terug?

ze waren ooit welkom, maar met dit soort zaken ga ik toch werkelijk twijfelen aan hun bedoelingen.
Oud 05-09-2004, 13:33
tosyali
tosyali is offline
ahhh, overspel

jullie doen het altijd he? gelukkig zon wet.
jullie zeggen leger aan macht, die moet weg, als het leger weg gaat vranderd turkije in een islamitische staat .

dus wat willen jullie nou?
Oud 05-09-2004, 15:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
tosyali schreef op 05-09-2004 @ 14:33 :
gaat vranderd turkije in een islamitische staat .
lullig voor hen, weer een staat een paar eeuwen terug in de tijd.....

raar dat ze dit doen, zelfs erdogan kan nog wel begrijpen dater een enorme bak europese subsidies klaarligt als ze bij de EU gaan, en dan voert hij een beleid dat de EU van hen af drijft....
Reageren

Regels voor berichten