Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 10:55
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
********** schreef op 06-01-2005 @ 11:28 :
Ah, dus je oordeeld over een stuk of 10 films (of 5, lig eraan hoe je het bekijkt) terwijl je er maar 2 hebt gezien...
tzijn wel zn meest bekende, en ik kan begrijpen dat als je 2 films van m hebt gezien, en je vind ze beide kut, dat je dan niet nog reservoir dogs ofzo nog gaat kijken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 11:32
Winner
Winner is offline
Citaat:
********** schreef op 06-01-2005 @ 11:28 :
Ah, dus je oordeeld over een stuk of 10 films (of 5, lig eraan hoe je het bekijkt) terwijl je er maar 2 hebt gezien...
Ik weet de verhaallijnen van de andere films en het komt allemaal neer op veel geweld. Net of de massa's niet al genoeg (afge)stom(pt) zijn.
Oud 06-01-2005, 11:35
Kurogane
Kurogane is offline
film(s) was dan ook neit geschikt voor de massa misschien ook neit voor jou..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:08
Martijn
Martijn is offline
From Dusk Till Dawn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:29
hasseltboy
hasseltboy is offline
Scarface
Oud 06-01-2005, 16:50
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
Martijn schreef op 06-01-2005 @ 15:08 :
From Dusk Till Dawn
Ik snap waarom je die overrated vind, ik ken zat mensen die dat ook vinden.
Het begint met een goed verhaal en eindigt plots in een vampierengevecht vol Amerikaanse clichés.

Ik vind die overgang echter juist zo brilliant Als je dat voor de eerste keer ziet (zonder erover gehoord te hebben) is dat gewoon onmogelijk om te verwachten.
Verder vind ik dat hele vampierengedeelte een grote komedieshow, niet supergrappig, maar wel vermakelijk

Kortom, niet te serieus nemen die film
Oud 06-01-2005, 18:46
Martijn
Martijn is offline
Citaat:
RaoulDuke schreef op 06-01-2005 @ 17:50 :
Het begint met een goed verhaal en eindigt plots in een vampierengevecht vol Amerikaanse clichés.

Ik vind die overgang echter juist zo brilliant Als je dat voor de eerste keer ziet (zonder erover gehoord te hebben) is dat gewoon onmogelijk om te verwachten.
Verder vind ik dat hele vampierengedeelte een grote komedieshow, niet supergrappig, maar wel vermakelijk

Kortom, niet te serieus nemen die film

Doe ik ook niet, ik snap ook precies waarom het een goede film is (ik vind hem ook wel goed), maar ik stoor me een beetje aan de special effects e.d.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 20:45
Snuitermans
Snuitermans is offline
Scarface en Pulp Fiction.
Oud 06-01-2005, 22:19
Verwijderd
Citaat:
RaoulDuke schreef op 06-01-2005 @ 17:50 :
Eens, beetje jammer...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 15:39
Daangerous
Daangerous is offline
als ik de imdb-top 250 moet geloven: The Shawshank Redemption, One Flew over the cuckoo's nest (ondanks dat het een goede film is), The Pianist, L.A. Confidential (ondanks dat het een goede film is)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 21:07
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Kijk, je kunt nu wel zeggen dat een film over- (of onder-) gewaardeerd is, maar in feite heb jij (het publiek) daar zelf aan mee gedaan.

Het publiek namelijk, zorgt voor de aandacht die een productie wel of niet krijgt. Als je het hebt over de waardering van filmrecensenten ligt het anders. Die kijken naar behalve het scenario en de acteerprestaties naar veel meer dingen die aan het oog van het gewone publiek voorbijgaan.

Een paar films die hier werden afgekraakt zijn door critici heel anders ontvangen. Om te beginnen met Kubrick, in zijn werk heeft hij steeds gebruik gemaakt van de nieuwste mogelijkheden, denk maar aan de grafische techniek in A Space Odyssee en het gebruik van een steadycam in the Shining . Maar in tegenstelling tot vele andere filmmakers (waaronder Hitchcock) overdreef hij niet in het gebruik waardoor zijn films er heden ten daage er niet belachelijk uitzien (zoals de Beatlesfilm a Hard Days Night waarin het gebruik van de 'nieuwe' zoomlens overdreven naar voren komt).

Dan, Russian Ark wordt geprezen om het feit dat de hele film in één shot gedraaid is (90min.) Bovendien weet het script goed de verbloemde tragiek van de Russische geschiedenis te vatten.

Ook Father & Son zou ik niet overgewaardeerd willen noemen, deze film is zelf nauwelijks bekend. De filmische stijl echter is zó verschrikkelijk mooi schilderachtig en ook het spel doet erg realistisch aan.

Amélie is natuurlijk een verschrikkelijk vernieuwende productie geweest die een zeer interessante semiotiek in zich draagt. De eventuele overwaarde is er door het publiek aan gegeven.

Tenslotte, het feit dat filmmakers door elkaars werk worden geïnspireerd (zoals Lucas door Kurosawa , Kurosawa door Leone enz.) is geen reden om ze onder te schikken. Dat is postmodernisme en is door de grootste kunstenaars, schrijvers en componisten (eigenlijk eeuwenlang) al gedaan.

De toeschouwer waardeerd de film. Eigenlijk zijn alleen films die inhoudelijk weinig te bieden hebben, maar door het grote publiek zijn gewaardeerd door het feit dat er tal aan effectbejagende elementen in te vinden zijn, zoals sex, gespierde actie, "cool"- taalgebruik enz. zijn "overgewaardeerd" te noemen. Veel films zijn technisch wel ok maar hebben inhoudelijk niets te bieden.

Eigenlijk twisten we over smaak. En over smaak valt goed te twisten.

Laatst gewijzigd op 08-01-2005 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 07-01-2005 @ 22:07 :

Dan, Russian Ark wordt geprezen om het feit dat de hele film in één shot gedraaid is (90min.) Bovendien weet het script goed de verbloemde tragiek van de Russische geschiedenis te vatten.

Ook Father & Son zou ik niet overgewaardeerd willen noemen, deze film is zelf nauwelijks bekend. De filmische stijl echter is zó verschrikkelijk mooi schilderachtig en ook het spel doet erg realistisch aan.
Ik vind Russian Ark ook zeker mooi gebracht, en Father & Son ook. Allebei zijn het hele poetisch gefilmde films, heel mooi. Maar ik hoor om me heen telkens mensen die het zulke prachtige, goede, boeiende etc films vinden. Mensen die die films echt verslinden omdat ze zo mooi zijn. Ik vind dat die mensen de film overwaarderen. Het zijn prachtige films, heel boeiend ook, maar verslinden doe ik ze niet. (Dat ligt absoluut meer aan mijn smaak.)

Overigens vind ik het in één shot draaien van een film geen argument om het een fantastische film te noemen, 't is leuk hoor, het in één shot draaien van die film, maar 't had niet gehoeven, was het een minder goede film geweest wanneer het 2 shots waren? Of 5? Of 10? Ik denk het niet, nu valt me op dat veel mensen het 'in één shot draaien' wel heel erg zwaar vinden wegen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 17:08
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Je hebt gelijk dat een film niet persé geweldig is omdat het in één shot gedraaid is. Maar het is zeker een punt waar recensenten en andere filmmakers erg over te spreken waren, omdat het verdomd knap is.

Vervolgens is het aan het publiek om er een hype van te maken of niet, en met Russian Ark is dat wel een beetje gebeurd.

Toch denk ik dat het te maken heeft met smaak. Als jij refereert aan mensen die Father & Son "verslonden" kan ik refereren aan mensen die Braveheart verslonden of Pulp Fiction of E.T., dat zijn films waar ik weer niets mee kan of "wel vind gaan".

Bovendien weet ik dat we vaak de helft van een film niet eens mee krijgen, niet zien of niet begrijpen. Films recenseren is een vak, semiotische verklaringen zijn soms heel moeilijk te vinden en er zijn een heleboel films die je 'tig keer moet bekijken om het te kunnen vatten.

Zoals A Space Odyssee , na één keer kijken kun je onmogelijk zeggen dat je het begrepen hebt. En zo zijn er nog vele anderen.

Laatst gewijzigd op 08-01-2005 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 17:11
Verwijderd
Je bent braveheart vergeten in bold te zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 08-01-2005 @ 18:08 :
Braveheart
Haha
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:28
samoth
samoth is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 06-01-2005 @ 15:29 :
Scarface
waarom dat is nou net 1 van de beste maffia films die er is.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 19:32
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
samoth schreef op 08-01-2005 @ 20:28 :
waarom dat is nou net 1 van de beste maffia films die er is.
Vind je?
Oud 08-01-2005, 19:39
first eror
first eror is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 07-01-2005 @ 22:07 :

Tenslotte, het feit dat filmmakers door elkaars werk worden geïnspireerd (zoals Lucas door Kurosawa , Kurosawa door Leone enz.) is geen reden om ze onder te schikken. Dat is postmodernisme en is door de grootste kunstenaars, schrijvers en componisten (eigenlijk eeuwenlang) al gedaan.
Kurosawa's werk is met name door Ford's westerns beïnvloedt.
Leone putte zijn inspiratie weer uit Kurosawa's films.
A Fist full of Dollars is bijvoorbeeld een letterlijke vertaling van Yojimbo.

Maar goed, ik geloof niet in overgewaardeerde films.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:32
kiek
kiek is offline
The Pianist en Braveheart vind ik ook overgewaardeerd. En Requiem for a dream.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:49
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Eternal Sunshine on the Spotless Mind
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 22:29
first eror
first eror is offline
Citaat:
Wijzerplaat schreef op 08-01-2005 @ 22:49 :
Eternal Sunshine on the Spotless Mind
Die vond ik ook gehypt.
Verschrikkelijk geregisseerd door Michiel Gonderi, duf verhaal van Harley Kaufmänn, kut gespeeld door Tim Carrie EN Tate Windset. En die Kirsti Dunston is helemaal niet zo knap als ze zeggen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 22:44
kiek
kiek is offline
Citaat:
first eror schreef op 08-01-2005 @ 23:29 :
Die vond ik ook gehypt.
Verschrikkelijk geregisseerd door Michiel Gonderi, duf verhaal van Harley Kaufmänn, kut gespeeld door Tim Carrie EN Tate Windset. En die Kirsti Dunston is helemaal niet zo knap als ze zeggen
Ik snap m niet. Waarom verander je nou al die namen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 23:28
Beathoven
Beathoven is offline
De meeste films van Quentin Tarantino vind ik nogal overgewaardeerd. Hij schraapt hier en daar wat ideeen bij elkaar van bekende en minder bekende filmmakers en verwerkt die dan weer in z'n eigen werk waardoor hij er met alle eer vandoor gaat.

Het wijkt daardoor vaak wel erg af van de traditionele films maar het is mij wat teveel 'vernieuwen om te vernieuwen'. Een soort van abstracte kunst op het witte doek, kijken hoeveel trucs je er nu weer in kan stoppen. Het zijn niet mijn favoriete films omdat ze vaak maar een gekunselt verhaal hebben. De effecten en de muziek lijken het belangrijkste en de rest hangt er maar wat aan vast.

maar dat is imho natuurlijk
Oud 09-01-2005, 02:18
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Citaat:
Beathoven schreef op 09-01-2005 @ 00:28 :
De meeste films van Quentin Tarantino vind ik nogal overgewaardeerd. (...)
Ik ook, sterker nog, ik vind er niets aan, ik snap niet dat mensen er zo mee op de loop gaan. Het heeft zo weinig inhoud, zo weinig symboliek.

Maargoed, overgewaardeerd is een lastige term.
Oud 09-01-2005, 04:03
first eror
first eror is offline
Het is wel een hele pure filmvorm. Het is een beetje de postmoderne versie van Vertov of Deluc. Ik snap de waardering wel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 22:55
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
Citaat:
battlestar schreef op 27-12-2004 @ 20:12 :
[BLe fabuleux destin d'Amélie Poulain is ook behoorlijk overgewaardeerd imho. [/B]
neeee zooo mee oneens!! wat een ontzettend leuke film zeg!!
en ik moet eerlijk zeggen, er zijn echt niet veel mensen die deze film kennen
en dus kunnen zeggen als ze hem mooi vonden of niet
naar mijn mening is deze film juist zeer ondergewaardeerd.
Oud 09-01-2005, 23:14
Verwijderd
Citaat:
ItsSuuS schreef op 09-01-2005 @ 23:55 :
en dus kunnen zeggen als ze hem mooi vonden of niet
naar mijn mening is deze film juist zeer ondergewaardeerd.
Amelie vind ik ook behoorlijk over gewaardeerd..
Het gaat echt nergens over, d'r hoofd is meer iets voor een horror vind ik trouwens....
Ik heb 'm trouwens gezien, m'n vriendin vind 'm overigens wel geweldig...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:47
Kurogane
Kurogane is offline
Citaat:
********** schreef op 10-01-2005 @ 00:14 :
Het gaat echt nergens over, d'r hoofd is meer iets voor een horror vind ik trouwens....
Je vond de film gewoon niet leuk
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:53
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 10-01-2005 @ 01:47 :
Dat is dan ook de enige betekenis van het woord "overgewaardeerd".
Oud 10-01-2005, 01:05
Verwijderd
Even een kleine geruststelling voor de critici hier. De oscars zijn zo corrupt als Bush zijn verkiezingen. Ze worden gewoon gekocht.

Ik kwam Goodfella's hier ook tegen op dit topc. En dat is écht een schande gewoon, het is een geweldige film.

Wat ik belangrijk vind in films:

-verhaal
-beleving
-emotie

Wat vanzelfspreken moet zijn in een goeie film:

-acteurs vertalen hun rol perfect
-de effecten zijn perfect
-de muziek is perfect

En verder:

Gebruik in Godsnaam niet (bijna) alleen computers. Kijk maar naar Star Wars. Loved de eerste (van release). Ik haat die nieuwe. Teveel computer maakt het crap. Zoals Jar Jar Binks...om te huilen. Eén fout zoals dat figuur en de film is middelmatig, en niet geweldig.

Over Quentin Tarantino, hij zuigt. Reservoir Dogs is super. Pulp Fiction middelmatig. From Dusk Till Down verschrikkelijk! Kill Bill fantasieloos en geen verhaal. One day fly die man, met 1 hele goeie film.

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 01:10.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 01:16
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 10-01-2005 @ 02:05 :

Over Quentin Tarantino, hij zuigt. Reservoir Dogs is super. Pulp Fiction middelmatig. From Dusk Till Down verschrikkelijk! Kill Bill fantasieloos en geen verhaal. One day fly die man, met 1 hele goeie film.
One day fly? Lol. Over smaak valt uiteraard nauwelijks te twisten, maar of iemand een one day fly is je kun gewoon objectief vast stellen hoor. En dat is Tarantino duidelijk niet .
Oud 10-01-2005, 01:34
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
toch zuigt ie!

en over smaak valt héél goed te twisten
Oud 10-01-2005, 01:35
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
dat doen we toch?
Oud 10-01-2005, 08:37
Caroo
Caroo is offline
Citaat:
********** schreef op 10-01-2005 @ 00:14 :
Niks tegen Amelie...
Die film zit goed in elkaar..! Ja.
Oud 10-01-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 10-01-2005 @ 01:47 :
No shit
Ik vind het verhaal niks, de personages, op Amelie zelf na, zijn niks en het verhaal is nou ook niet bepaald denderend...
Maar het heeft wel iets 'Cult'erigs dat ik wel kan snappen dat mensen er iets in kunnen zien

Citaat:
Caroo schreef op 10-01-2005 @ 09:37 :
Niks tegen Amelie...
Die film zit goed in elkaar..! Ja.
Ik vind van niet
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:02
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gebruik in Godsnaam niet (bijna) alleen computers. Kijk maar naar Star Wars. Loved de eerste (van release). Ik haat die nieuwe. Teveel computer maakt het crap. Zoals Jar Jar Binks...om te huilen. Eén fout zoals dat figuur en de film is middelmatig, en niet geweldig.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb het sowieso niet op van die films waar het soms net op lijkt alsof het alleen meer om de special effects gaat.
Oud 10-01-2005, 11:18
Kurogane
Kurogane is offline
Hoe moet je dan animatiefilms beoordelen? Dan bedoel ik niet walt disney of pixar animaties etc.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 10-01-2005 @ 12:18 :
Hoe moet je dan animatiefilms beoordelen? Dan bedoel ik niet walt disney of pixar animaties etc.
Dat is anders, daar is alles duidelijk geanimeerd en is het niet de bedoeling dat te verbergen...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:42
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Alle films van Quentin Tarantino.
Oud 10-01-2005, 12:44
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Finding Nemo.
Oud 10-01-2005, 12:59
Ketjing
Ketjing is offline
als er mensen zijn die Vin Diesel waarderen vind ik dat de meest overgewaarde acteur
Oud 10-01-2005, 14:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-01-2005 @ 01:53 :
Dat is dan ook de enige betekenis van het woord "overgewaardeerd".
Nee. En dat weet je zelf ook (hoop ik).
Oud 10-01-2005, 14:47
Uice
Uice is offline
Citaat:
ItsSuuS schreef op 09-01-2005 @ 23:55 :
Amélie is behoorlijk bekend.
Oud 10-01-2005, 15:54
ijsbeer
ijsbeer is offline
Citaat:
Even een kleine geruststelling voor de critici hier. De oscars zijn zo corrupt als Bush zijn verkiezingen. Ze worden gewoon gekocht.

Ik kwam Goodfella's hier ook tegen op dit topc. En dat is écht een schande gewoon, het is een geweldige film.

Wat ik belangrijk vind in films:

-verhaal
-beleving
-emotie

Wat vanzelfspreken moet zijn in een goeie film:

-acteurs vertalen hun rol perfect
-de effecten zijn perfect
-de muziek is perfect

En verder:

From Dusk Till Down heeft Quentin Tarantino niet zelf geregiseerd.
Oud 10-01-2005, 17:15
L1
L1 is offline
Mensen die de pianist noemen snap ik ook niet. Als we praten over briljante films. Ik ben zelden stil van een film, maar dat was er eentje. Ook hoe de film gemaakt is. De beelden, omgeving. Alles past precies. Maar dat is mijn mening natuurlijk
Oud 10-01-2005, 17:34
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
L1 schreef op 10-01-2005 @ 18:15 :
Mensen die de pianist noemen snap ik ook niet. Als we praten over briljante films. Ik ben zelden stil van een film, maar dat was er eentje. Ook hoe de film gemaakt is. De beelden, omgeving. Alles past precies. Maar dat is mijn mening natuurlijk
Totaly agree
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 21:11
Retarded
Retarded is offline
Ik had een hele hoop gehoord over Eternal Sunshine of the Spotless Mind.. iedereen was laaiend enthousiast, dus ik de DVD maar besteld. Ik ben zeker niet ontevreden, ik vind het een goede film... maar hij krijgt imho teveel waardering. Ik keek er dan ook verkeerd tegen aan denk ik. Overal lees je dat het een van de beste romantische komedies is, maar ik vond em niet echt romantisch (al was het wel de achterliggende gedachte)... en komisch al helemaal niet. Het is gewoon een liefdesverhaal, waar de ellende van de 2 hoofdperonen tegen over elkaar centraal staat.... tenminste, dat gevoel kreeg ik erbij.
Oud 10-01-2005, 21:27
Jules
Jules is offline
Magnolia, the Green Mile ("jaja nu weten we wel dat de neger kan toveren MOVE ON"), LOTR.
Oud 10-01-2005, 21:41
Kurogane
Kurogane is offline
Wie ''overwaardeert'' een film?
Als je een film ''niet snapt'' of niet in jouw ''kader'' past van wat een ''goeie film'' is. Dan is die toch niet overgewaardeerd. Dan ben jezelf ''overgewaardeerd''
Je kan een film eigenlijk niet niet leuk of wel leuk vinden, uiteindelijk verwijst/vergelijk je altijd naar de films die je ''leuk'' hebt gevonden en dan bepaal je of je een film ''leuk'' vindt.

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 10-01-2005 @ 22:41 :
Wie ''overwaardeert'' een film?
Als je een film ''niet snapt'' of niet in jouw ''kader'' past van wat een ''goeie film'' is. Dan is die toch niet overgewaardeerd. Dan ben jezelf ''overgewaardeerd''
Je kan een film eigenlijk niet niet leuk of wel leuk vinden, uiteindelijk verwijst/vergelijk je altijd naar de films die je ''leuk'' hebt gevonden en dan bepaal je of je een film ''leuk'' vindt.
Wat is je punt?

Het gaat er gewoon om van welke films JIJ VINDT dat ze hun succes (positieve recensies, veel oscars, veel lof van mensen, hoge opbrengsten) niet verdienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten