Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 30-03-2005 @ 13:32 :
Het klonen van organen is een mooi streven, maar klonen van mensen is niet goed. Als je mensen gaat klonen, maken de rijke mensen perfect gekloonde kinderen, terwijl mensen die dit niet kunnen betalen met hun oude 'slechte' genenpoel blijven zitten. Zo komt er een onderscheid tussen 2 soorten mensen. Ik denk niet dat dit goed af zou gaan lopen..
Klonen heeft niets te maken met genetische manipulatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2005, 12:53
Verwijderd
Het is niet realistisch dat slechte genen gekloont zullen worden
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 13:14
Arcades
Arcades is offline
Selectie is wat anders dan genetische manipulatie. Er zullen geen grotere verschillen optreden in 'genkwaliteit', simpelweg omdat je al bestaande genen creert, geen nieuwe 'supergenen' Hoogstens zal de groep met 'betere genen' toenemen.
Oud 30-03-2005, 13:26
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 30-03-2005 @ 13:53 :
Het is niet realistisch dat slechte genen gekloont zullen worden
Dus krijgen we minder mongooltjes. Oh, wat een ramp.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 23:48
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 30-03-2005 @ 13:32 :
Het klonen van organen is een mooi streven, maar klonen van mensen is niet goed. Als je mensen gaat klonen, maken de rijke mensen perfect gekloonde kinderen, terwijl mensen die dit niet kunnen betalen met hun oude 'slechte' genenpoel blijven zitten. Zo komt er een onderscheid tussen 2 soorten mensen. Ik denk niet dat dit goed af zou gaan lopen..
Naast het argument wat Meph net noemt, gebeurt dit sowieso al. Hoogopgeleiden krijgen meestal kinderen met hoogopgeleiden (wat ook geldt voor lageropgeleiden) en zullen, door een combinatie van genetische eigenschappen en opvoeding, ook intelligentere kinderen krijgen. Tel daar bij op dat hogeropgeleiden vaak een hoger inkomen hebben en je krijgt automatisch een 'elite.'
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 12:37
Verwijderd
Door deze nieuwe ontwikkelingen zal je dit proces in de hand werken en verergeren. Dat is geen goede zaak
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 13:37 :
Door deze nieuwe ontwikkelingen zal je dit proces in de hand werken en verergeren. Dat is geen goede zaak
Je moet toch flink wat klonen, wil je een significante invloed hierop uitoefenen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:43
Verwijderd
Dan is het de vraag hoe significant je het wilt maken. Als het toegestaan wordt, bestaat de kans dat het maatschappelijk geaccepteerd wordt. Ben je bereid die kans te willen nemen.

De discussie mondt zo uit bij het vormen van een regelgeving die eventueel klonen aan banden zou moeten leggen. In hoeverre gaan mensen zich hieraan houden? Wat doe je met illegaal gekloonde mensen? Het lijkt haast een SF-filmscript te worden
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:45
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 18:43 :
Dan is het de vraag hoe significant je het wilt maken. Als het toegestaan wordt, bestaat de kans dat het maatschappelijk geaccepteerd wordt. Ben je bereid die kans te willen nemen.

De discussie mondt zo uit bij het vormen van een regelgeving die eventueel klonen aan banden zou moeten leggen. In hoeverre gaan mensen zich hieraan houden? Wat doe je met illegaal gekloonde mensen? Het lijkt haast een SF-filmscript te worden
Och. Kijk, jouw scenario kán zich al voltrekken. Er bestaan zgn. "genius-spermbanks", waar mensen zaad kunnen kopen van bijvoorbeeld professoren e.d. Daar wordt niet veel gebruik van gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-03-2005 @ 18:45 :
Och. Kijk, jouw scenario kán zich al voltrekken. Er bestaan zgn. "genius-spermbanks", waar mensen zaad kunnen kopen van bijvoorbeeld professoren e.d. Daar wordt niet veel gebruik van gemaakt.
heeey jij kijkt ook discovery!!!!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:54
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 31-03-2005 @ 18:50 :
heeey jij kijkt ook discovery!!!!
Maar natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:55
Verwijderd
Dat is geen goede vergelijking, de vrouwen die dat soort acties ondernemen , zullen het combineren met hun eigen dna. Waardoor de slechte genen alsnog verder zullen ontwikkelen.

Maar voor de duidelijkheid ik heb het over ziektes die op latere leeftijd naar voren komen en afwijkingen aan organen bijvoorbeeld.

Ik heb nog nooit een bewijs gezien dat intelligentie daadwerkelijk erfelijk is? Hoe kom jij aan deze informatie?

Zou ik echter aannemen dat het zo is, speelt de intelligentie van de vrouw in kwestie ook nog een rol. Als die vrouw een kind op de wereld wil zetten zonder vader... dan is zal zij niet zo intelligent zijn. Of ze zal daarvoor een uitzonderlijke reden hebben.

Verder is het vrij logisch dat de sperma markt niet zo een succes is, omdat mensen de natuurlijk neiging hebben zichzélf voort te planten. En hun eigen DNA willen voortzetten.
Verder willen mensen meestal een vader en moeder voor het kind dat het op zal voeden.
Combineer deze 2 factoren en het uitblijven van succes zal duidelijk zijn.

Het verschil met klonen zit erin, dat hiermee de eerste stap gezet wordt richting genetische manipulatie. Waarom zou je DNA waarvan je weet dat het slecht is (qua ziekten) verder voort laten bestaan? Dan kan je het beter aanpassen met de huidige technieken....
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 18:55 :
Dat is geen goede vergelijking, de vrouwen die dat soort acties ondernemen , zullen het combineren met hun eigen dna. Waardoor de slechte genen alsnog verder zullen ontwikkelen.

Maar voor de duidelijkheid ik heb het over ziektes die op latere leeftijd naar voren komen en afwijkingen aan organen bijvoorbeeld.

Ik heb nog nooit een bewijs gezien dat intelligentie daadwerkelijk erfelijk is? Hoe kom jij aan deze informatie?
Haha, kijk die documentaire dan. Discovery herhaalt 'm vast weer. De kinderen zijn vaak heel intelligent en muzikaal. Helaas ook vaker autistisch.
Citaat:
Verder is het vrij logisch dat de sperma markt niet zo een succes is, omdat mensen de natuurlijk neiging hebben zichzélf voort te planten. En hun eigen DNA willen voortzetten.
Verder willen mensen meestal een vader en moeder voor het kind dat het op zal voeden.
Combineer deze 2 factoren en het uitblijven van succes zal duidelijk zijn.

Het verschil met klonen zit erin, dat hiermee de eerste stap gezet wordt richting genetische manipulatie. Waarom zou je DNA waarvan je weet dat het slecht is (qua ziekten) verder voort laten bestaan? Dan kan je het beter aanpassen met de huidige technieken....
Dat heeft niets te maken met klonen. Dit is de stepping stone-drogreden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:01
Verwijderd
Zo maak je je het er wel erg makkelijk vanaf, motiveer dat maar eens.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:03
Verwijderd
De oprichter van een van die klinieken zei zelf ook al dat niet bewezen was dat intelligentie eerfelijk was. maar hij was er van overtuigd dat het gedeeltelijk erfelijk was en gedeelte lijk opvoeding dus wel de moeite waard zo'n sperma bank te beginnen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 19:01 :
Zo maak je je het er wel erg makkelijk vanaf, motiveer dat maar eens.
Veel leesplezier.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:08
Verwijderd
Ik ken die drogreden maar al te goed, vandaar dat ik je vraag het te motiveren.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:10
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 18:55 :

werd voornamijk gebruikt bij relaties waar de man om een of andere reden niet goed kon presteren. kwam eigenlijk niet voor dat "gezonde" paren daar gebruik van maakten
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:13
Verwijderd
Ik zal het duidelijker zeggen

Ten eerste plaats is klonen niet te vergelijken met het gebruiken van sperma van anderen.

Ten tweede is het uitblijven van het succes van de sperma gebruikers te wijten aan het feit dat mensen het liefst zelf kinderen maken en daarvoor zelf biologische ouder willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 19:13 :
Ik zal het duidelijker zeggen

Ten eerste plaats is klonen niet te vergelijken met het gebruiken van sperma van anderen.

Ten tweede is het uitblijven van het succes van de sperma gebruikers te wijten aan het feit dat mensen het liefst zelf kinderen maken en daarvoor zelf biologische ouder willen zijn.
klopt

grappig detail uit die documantaire: de oprichter van die spermabank is die bank begonnen omdat hij zag dat in zijn omgeving domme mensen relatief veel kinderen kregen en slimme juist niet. en dat vondt hij een slechte zaak. en zoals ik al zei die bank werd alleen gebruikt bij mensen die als combinatie samen geen kinderen konden krijgen en dus zoiezo al een donor nodig hadden, snappie
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 19:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 18:43 :
Wat doe je met illegaal gekloonde mensen? Het lijkt haast een SF-filmscript te worden
Nee, dat is een waandenkbeeld dat zich uitsluitend voorkomt in de geesten van fanatieke tegenstanders van klonen en genetische manipulatie (aangezien ze het verschil daartussen vaak al niet kennen)
Oud 31-03-2005, 19:49
Verwijderd

Wist je dat er een verband was tussen die 2 zaken? of heb je nog last van waandenkbeelden dat die 2 los van elkaar staan?

Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:17
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 19:08 :
Ik ken die drogreden maar al te goed, vandaar dat ik je vraag het te motiveren.
Ken je de verschuiving van de bewijslast-drogreden ook? Jíj bent degene die aan moet tonen waarom het toestaan van klonen onvermijdelijk zal leiden tot het toestaan van genetische manipulatie.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:32
Verwijderd
Verdraaiing van mijn standpunt...

Werk eerst zelf aan je eigen drogredenen voor je iemand anders erop wijst.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:39
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 21:32 :
Verdraaiing van mijn standpunt...

Werk eerst zelf aan je eigen drogredenen voor je iemand anders erop wijst.
Kunnen we ophouden met continu de vraag ontwijken?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:51
Verwijderd
Wie draait hier nu om wat heen? Ik vraag jou iets te motiveren en het creatiefste tot wat je komt is het ongepast verwijzen naar drogredenen?

Ik vraag je gewoon te verduidelijken waarom je het niet met me eens bent dat; Wanneer er mensen gekloont worden er een reeele kans bestaat dat men dat gekloonde DNA gaat aanpassen, om ervoor te zorgen dat het DNA geoptimaliseerd wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 21:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 20:49 :
Wist je dat er een verband was tussen die 2 zaken? of heb je nog last van waandenkbeelden dat die 2 los van elkaar staan?
als je gelooft dat het manipuleren van genen hetzelfde is als het klonen van organismen heb je je duidelijk niet in dit onderwerp verdiept.
Oud 31-03-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
VanilleVla schreef op 31-03-2005 @ 21:51 :
Wie draait hier nu om wat heen? Ik vraag jou iets te motiveren en het creatiefste tot wat je komt is het ongepast verwijzen naar drogredenen?

Ik vraag je gewoon te verduidelijken waarom je het niet met me eens bent dat; Wanneer er mensen gekloont worden er een reeele kans bestaat dat men dat gekloonde DNA gaat aanpassen, om ervoor te zorgen dat het DNA geoptimaliseerd wordt.
Omdat genetische manipulatie van mensen niet hetzelfde is als mensen klonen. Als het niet mag, doet men het ook niet zomaar. Illegaal kan het immers al (in theorie), maar gebeurt het niet.

Daarbovenop komt nog dat, medisch gezien, het procedé van klonen nogal verschilt van genetische manipulatie en je dat er niet eventjes bij doet.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:00
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik vind dat klinen van mensen en dieren verboden moet worden, omdat daar misbruik van gemaakt kan worden. maar van organen vind ik het wel goed, omdat zo veel mensen geholopen kunnen worden
Oud 02-04-2005, 15:07
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 02-04-2005 @ 16:00 :
ik vind dat klinen van mensen en dieren verboden moet worden, omdat daar misbruik van gemaakt kan worden. maar van organen vind ik het wel goed, omdat zo veel mensen geholopen kunnen worden
Maar waar trek je dan de grens??? ben benieuwd hoe je zoiets juridisch wil gaan vast leggen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:24
one.
one. is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 02-04-2005 @ 16:00 :
Wat bedoel je precies met 'misbruik'?
Oud 04-04-2005, 10:37
Bluesman
Bluesman is offline
Deze topic valt weer in de catagorie: "WHO GIVES A FUCK".
Oud 04-04-2005, 10:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 04-04-2005 @ 11:37 :
Deze topic valt weer in de catagorie: "WHO GIVES A FUCK".
Voor jou mischien, een Koreaanse professor is er ondertussen al wel in geslaagd zijn technieken te perfectioneren tot het niveau waar hij zou kunnen proberen een mens te klonen.
Oud 04-04-2005, 10:41
Bluesman
Bluesman is offline
Cool, moeten ze zeker proberen. Wel gevaarlijk idee op zich, straks klonen ze Hitler of zo.
Oud 04-04-2005, 10:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 04-04-2005 @ 11:41 :
Cool, moeten ze zeker proberen. Wel gevaarlijk idee op zich, straks klonen ze Hitler of zo.
Wat mij op het tweede punt brengt: eerst eens gaan lezen hoe dat klonen in z'n werk gaat voordat je zoiets roept.
Oud 04-04-2005, 10:49
Bluesman
Bluesman is offline
Bwahaha. Ik heb me er inderdaad niet in verdiept.
Oud 04-04-2005, 10:49
Verwijderd
Hij zit ook echt niet te fokken ofzo
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:00
Verwijderd
Ik vind dat klonen verboden moet zijn. Klonen en genetische manipulatie zijn niet hetzelfde maar liggen wel in elkaars verlengde.

Het verbieden van klonen past voor mij in de lijn met het verbieden van wapenbezit en het verbieden van de doodstraf.

Bij wapenbezit is er een reeele kans dat mensen het ook ongepast gaan gebruiken, ookal is deze kans klein, de kans is er.

Bij de doodstraf is er een kans dat een misdadiger onschuldig de doodstraf krijgt. De kans is klein maar de kans is er.

Bij klonen bestaat de kans dat mensen er gebruik van gaan maken om tijdens het klonen ook genetische aanpassingen maken. De kans is klein maar de kans is er.

Het modificeren van planten is al heel lang een feit. De technologie is er om genetische aanpassingen te maken. Wanneer klonen legaal wordt, neemt de kans ook enorm toe op misbruik hiervan.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:22
T_ID
T_ID is offline
Dan nog maar eens voor de hardhorenden:
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-03-2005 @ 13:48 :
Klonen heeft niets te maken met genetische manipulatie.
Oud 05-04-2005, 14:27
Verwijderd
Net zoals iemand neerschieten, niets te maken heeft met wapenbezit.

Het is jammer dat je het niet begrijpt. Misschien kan je je beter eerst wat verdiepen in een onderwerp voordat je erover meediscussieerd.
Ik studeer trouwens.

Laatst gewijzigd op 28-08-2016 om 19:05.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:34
T_ID
T_ID is offline
En dan nog zo'n onwetend standpunt?

Waarom zou iemand uberhaupt door alle pijn en moeite willen gaan die het kost om een mens te klonen en daarna genetisch te manipuleren?
Oud 05-04-2005, 15:23
Verwijderd
Hiervoor zal je je moeten inleven in mensen die anders denken dan jij. Dat het voor jou niet te motiveren valt een dergelijke activiteit te ondernemen, wil niet zeggen dat andere mensen er geen motivatie voor hebben.

Om een paar voorbeelden te noemen:

Omdat wetenschappelijk onderzoek leuk is.
Om 'de perfecte mens te maken'.
Om ervoor te zorgen dat je dienaren hebt naar jouw wens.

Jouw creatieve geest kan vast nog wel meer zieke redenen bedenken om mensen te klonen. En eventueel genetisch aan te passen naar die persoon zijn of haar wens.

Ga nu niet die motivaties onderuit halen als zijnde dat IK die motivatie zou hebben, want laat het duidelijk zijn: ik ben tegen het klonen van mensen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 12:29
Summerlover
Summerlover is offline
Helemaal mee eens.

Het principe opzich is niks mis mee, het is een mooie uitvinding waarmee je een heleboel dingen kan bereiken en mensenlevens kan redden als je ziektes weet te voorkomen enzo.

Maar mensen heten niet voor niks mensen: Wezens die altijd maar MEER willen, en nooit 's een keer genoeg kunnen nemen met wat er is. Altijd blijven experimenteren en grenzen willen opzoeken.

En dat is het gevaarlijke: Voor je het weet kan je hele mensen klonen, kan je drie reserve 'ik-personen' online shoppen voor als je een keer geen zin heb om naar je werk te gaan.

En daar is klonen veel te extreem en tegennatuurlijk voor. En omdat je nou toch al lang en breed aan kan zien komen dat mensen die grenzen altijd blijven verleggen heb ik zoiets van verbiedt het dan maar helemaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten