Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar daar zie ik dan het nut weer niet van in... |
![]() |
|
Genetische manipulatie van voedsel lijkt me niet gezond en daarnaast hoef ik echt geen perfect uitziende appel dat eigenlijk een "silicone-appel" is. Nep dus.
Genetische manipulatie wat betreft mensen: gevaarlijk terrein. Misschien dat het beperkt gehouden kan worden tot slechts het creeeren van lichaamsdelen, voor mensen die deze moeten missen. Toch zal er het gevaar bestaan dat men ondergronds zelfs overgaat tot het clonen van mensen. Dit kan weer leiden tot gevaarlijke situaties waarin mensen met geld geclonede en perfecte kinderen (hoog intelligentie, mooi uiterlijk, geen mankementen, geen ziekten, e.d.) kan krijgen. Hierdoor ontstaat er een sociale laag tussen arm en rijk: de rijken kunnen slimmere en perfecte kinderen creeeren door genetische manipulatie. Nu heb je ook vaak dat rijkere kinderen het vaker verder schoppen (universiteit afmaken) en armere kinderen niet ver komen (straatvegen). Maar als een straatveger ben je niet noodzakelijk dommer dan een student en visa versa. Met genetische manipulatie worden deze "klassen" gecreeerd. Overigens geloof ik dat als je het verbiedt er nog steeds idioten zijn die verder gaan daarmee, maar dan ondergronds. Het is dan niet goed te controlleren en dat kan leiden tot ongecontrolleerden enge mutanten van mensen ![]() ![]() Wat betreft het clonen van uitgestorven dieren, zoals ze gaan proberen met de tasmaanse tijger, kan ik alleen maar goedkeuren, mits er genoeg duidelijkheid is over het dier. Niet dat deze een bedreiging gaat vormen voor de halve populatie of honderden andere diersoorten kan laten uitsterven. Dus ajb geen Tyranosaurus Rex laten herleven, maar een mammoet op de Noordpool lijkt me niet verkeerd. ![]() Nouja, ik ga misschien te ver terug in het verleden, want die tasmaanse tijger is pas in 1937 uitgestorven door toedoen van de mens. Misschien dat het dan logisch en moreel goed te spreken dat de mensheid haar dan ook weer terug brengt. Gatara Laatst gewijzigd op 28-05-2002 om 18:41. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Koeiemelk is moeilijk te verteren. Daarom heeft men de 'productie van een bepaald eiwit'-gen vervangen door een ander eiwit creatie gen. Zodat koeiemelk makkelijker te verteren is door de mens en men dus gezonder wordt ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Die ene Italiaanse dokter ( kweet zn naam niet meer sorry ) die ook al eens een 69 jarige vrouw zwanger heeft kunnen maken heeft al aangekondigd dat in november het eerste gekloonde kind geboren zal worden. Citaat:
genetische modificatie voor allen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Helaas (?) is het nooit gelukt de wetenschap stop te zetten, dit zal ook nooit kunnen gebeuren in de genetisch modificatie-hoek.
Daarom lijkt het mij veel interessanter en verstandiger te praten over hóé we omgaan met de regelgeving betreffende klonen, betreffende het kweken van embryo's en organen, dan of dit zwart/wit wél of niet toegestaan is. Nu wordt er vaak een dubbele politke gevoerd. Voorbeelde; Nederlands bedrijf wilde in Nederland koeien klonen die stoffen konden produceren die als medicijn fungeerden. De Nederlandse overheid verbood dit. Toen het bedrijf naar Vlaanderen verhuisde, werd dit ook in België verboden. Het bedrijf vestigde zich in de USA, waar het wél legaal was, ontwikkelde de koeien en kwam zo aan het medicijn wat tegen een ernstige ziekte gebruikt kon worden. En hoe graag was de Nederlandse overheid bereid dit medicijn over te nemen! We profiteren dus wél van de gevolgen, maar willen het liever niet op eigen bodem hebben. Het lijkt mij, zoals ik al zei, beter het onderwerp maar te accepteren omdat het gewoonweg niet tegen te houden valt en over een aantal jaar geaccepteert zál worden, kijk naar de pil, de auto, het vliegtuig. Daarom beter er wijs mee om te gaan, dan het te ontkennen of zinloos te verbieden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Of ik nou vóór of tégen ben, het maakt geen rúk uit. Je kunt de wetenschap toch niet stoppen. Of je 't nou leuk vind of niet.
Maar wat ik er persoonlijk van vind: Zolang het streng gecontroleerd (maar daar héb je 't alweer; corruptie, geheimhouding e.d.) wordt op DOEL en MIDDEL heb ik er geen problemen mee. |
![]() |
|||
Citaat:
Het is ook helemaal niet zo goed voor de gezondheid als men wilt beweren, want na je derde kun je inderdaad dat ene stofje niet verteren. Affijn. Als het alleen om de kalk te doen is,... Kun je net zo goed kalktabletten eten en eieren verorberen voor het eiwit ![]() Citaat:
Ze vergeten bij het clonen namelijk dat je de moeder cloont en dus een versie van een lichaam cloont dat -zeg maar- 35 jaar oud is. Dus die baby is lichamelijk in principe 35 jaar oud. Wat ze met die tasmaanse tijger gaan doen, lijkt me handiger. Ze gebruiken namelijk het DNA van een embryo. Gatara |
![]() |
|||
Citaat:
En wij - van de latere generatie - gebruiken die informatie maar al te graag. Het lijkt mij in ieder geval geen vrijbrief om zomaar immorele dingen te gaan "omdat de uitkomst ons toch beter uitkomt". We leven niet in een utilistische maatschappij waarbij een paar offers gebracht moeten worden om een groter aantal mensen meer van dienst te zijn. Citaat:
Gatara |
![]() |
||
Citaat:
dat arme kind ![]()
||
Citaat:
Waar ligt de grens van positief/negatief (wat voor de een positief is, kan voor de ander negatief zijn en visa versa. Of zoals Cruijff zei: Ieder nadeel heb zn voordeel) Vraag bij 2: Wanneer is iets nuttig? Gatara |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik wilde daar alleen maar mee aangeven dat ik zo'n appel zo nep vind. Net zoals siliconenborsten. Er stonden niet voor niets aanhalingstekens! ![]() Gatara |
![]() |
||
Citaat:
triest dat je hiermee aangeeft dat er dus gewoon ziektes moeten zijn zodat er mensen sterven en anderen voortleven en genoeg te eten hebben. Als het sterftecijfer daalt, moet je het geboortecijfer ook laten dalen. Trouwens, het overvloed van mensen in derde wereldlanden nemen veel kinderen vanwege de slechte omstandigheden. Betere levensomstandigheden door genetische manipulatie zal voor een daling zorgen.
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Met het gevolg dus dat er best 110 jarigen tussen kunnen zitten, die 2 generaties (twee babies) meer hebben overleefd dan een gemiddeld persoon. Citaat:
Dat lijkt me een meer "natuurlijke" oplossing. (wie weet wat voor een genetische mutaties we maken doordat we bepaalde ziektes genetisch bestrijden?) Ik denk dat er we er nu te weinig over weten en om zomaar vanalles te gaan experimenteren (op zich niet zo'n probleem, maar wel als de gewone burger daarmee in aanraking komt) lijkt me erg gevaarlijk. Vergeet niet dat de VS van plan was om een haven te bouwen door een atoombom te gebruiken. Gelukkig hebben ze dit uiteindelijk niet gedaan. (ik weet niet waarom ze dat niet gedaan hadden,... misschien kwamen ze tot een ander inzicht?) En Rusland heeft naar grondwater gezocht door middel van atoombommen. Nu klinkt dat absurd in onze oren, maar toen wist men nog niet zoveel van de gevaren af. Gatara |
![]() |
||
Citaat:
|
TEGEN.
Zolang dit op aarde gebeurt ben ik tegen. Ze hebben geen idee wat voor gevolgen dit kan hebben op de Natuur etc. De beste plek om hier toch mee te experimenteren is een andere planeet of iets dergelijks. Klinkt misschien ongeloofwaardig, maar de planeet Mars bijvoorbeeld als experimenteer planeet gebruiken kan best realitiet zijn binnen een jaar of 20. Mark my words... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op dit moment weten we nog lang niet alles over het DNA en alles wat daar bij komt kijken. Als we nu dingen gaan manipuleren zijn dat gewoonweg experimenten. Als we op Mars ofzo gaan experimenteren totdat we alles weten (Hoe het exact werkt enzo) kunnen we in de toekomst onze creaties op aarde gaan toepassen. |
![]() |
||
Citaat:
Ze kunnen dit beter buiten de aarde doen, want als een genetisch experiment uit een laboratorium ontsnapt of iets dergelijks hebben ze een probleem. Er kan van alles gebeuren. Op Mars zijn de risico's minder groot. Wie weet zitten ze daar al... Ik ben eigenlijk tegen, maar als je het dan toch doet, doe het dan wel veilig... ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik vind dat ze aan eten enzow wel mogen knutselen. Moeten ze het er wel opzetten natuurlijk. En dan moeten ze wel een goeie reden hebben voor dat knutselen, dat ze er bijv hongersnood mee kunnen oplossen.
aan mensen....naja een beetje moeilijk punt. Ze kunnen er erfelijke ziektes mee wegnemen (ooit). Dat moet op zich wel kunnen vinnik, maar waar trek je dan de grens. Genetische Manipulatie om perfectie te creëren vinnik niet kunnen. Dan wordt het leven echt niet meer leuk ofzow. (en dat uit mijn mond ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ikben er dus wel voor.
||
Citaat:
Het is niet zonder risico en de opmerking van the Wanderer: leren doe je met vallen en opstaan... ja, dat kan dan wel, maar wat als je niet meer opstaat? Gatara |
![]() |
||
Citaat:
![]() Oftewel, die gen die het mogelijk maakt om malaria op te nemen wordt geblokkeerd. Snappie? Malaria kan dus niet erin komen en kan dus ook niet muteren omdat die 'malaria' niet weet wat 'm tegenhoud! Die blokkering wordt zeer snel door voortplanting doorgegeven en breidt dus zeer snel uit. Om 't dus simpel te houden: malaria kan niet meer overgebracht worden door de mug naar de overige dieren toe. Als je dus een beetje logisch nadenkt weet je wel wat ik bedoel. enne, die gen is dus alleen op dat malaria gericht. Dus dat andere ziektes makkelijker overgebracht kunnen worden is alleen maar 'gelul'.
Laatst gewijzigd op 06-06-2002 om 18:24. |
![]() |
||
Citaat:
Ja, sorry, hoor,... ben geen bioloog ofzo ![]() Gatara |
![]() |
||
Citaat:
![]() Laat ik 't zo zeggen dat malaria een eigen 'vinger-afdruk' heeft. Er wordt naar een bepaald stuk gen gezocht die alleen die vingerafdruk tegenhoud. Simpel toch? Omdat 't dus alleen op malaria is gericht heeft 't totaal geen invloed op de rest van 'het lichaam' van zo'n mug. Want wat je dus zei over dat er een gevaarlijkere malaria kan komen, dat komt dan meestal door mutatie. Die mutatie gebeurt dan meestal in zo'n mug zelf. Maar omdat door die gen die malaria 'geblokkeerd' wordt kan die zich niet gaan muteren. Het 'sterft eigenlijk af' omdat 't geen 'gastheren' meer kan krijgen. En als 't goed is, is 't bekend dat een ziekte toch bijna altijd een gastheer nodig heeft om 't over te brengen.
|
Na deze topic gelezen gehebben, ben ik tot een mening gekomen.
Ik ben tegen genetische manipulatie. De gevaren zijn veel te groot ten opzichte van de voordelen. Bij planten gebeurt het al, maar er moet dan wel een goed onderzoek gebeuren. Er moet vooral gelet worden op de veiligheid. Want stel je voor als er bijvoorbeeld een genetisch gemodificeerde mug uit de kas ontsnapt. Die steekt iemand, en die wordt ziek. En stel je voor dat dat dan weer besmettelijk is. Wat ik al zei, er zitten veel te grote gevaren aan vast. Bij dieren vind ik het ook niet kunnen. De dieren hebben ook wel eigenwaarde. De mensen kunnen niet beslissen wat zei met hun doen. Stel je voor dat die dieren zomaar gemarteld worden. Dat is toch zielig. Het dier wordt dan als productiemiddel gezien, de intrisieke waarde ervan gaat verloren. Bij mensen vind ik het helemaal niet kunnen. Het gebeurt nu al wel: de italiaanse arts Antinori is op dit moment bezig met mensen aan het klonen. Ik vind die man niet echt heel slim bezig. Ik zag een interview met hem op de televisie. Telkens als de interviewer wat tegen zijn mening inbracht, vond hij dat die interviewer niet goed bezig was. Hij noemde hem een nationalist omdat hij het, als nederlander, opnam voor een belgische arts. Dat vind ik nu bijvoorbeeld onzin. Maar terug naar genetische manipulatie bij mensen. Ik was er dus tegen. De mensen denken dat we alles kunnen maken, vooral met de wetenschap. Veel mensen geloven in het technicisme. Dat is een pretentie van de mens om eigenmachtig heel de werkelijkheid met de wetenschappelijk-technische beheersing naar zijn hand te zetten. Dit is onderdeel van het maakbaarheidsgeloof. Veel mensen denken namelijk dat zij de wereld wel naar hun eigen hand te kunenn zetten. Dat kan helemaal niet. Er blijven altijd wel dingen over waar de mens helemaal geen zeggenschap over heeft. De schepping bijvoorbeeld. Het is zo dat de aarde ontstaan is, en er later allemaal dieren, planten en mensen op zijn gekomen. Sommigen zeggen dat God dat gedaan heeft, ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken. Als genetische manipulatie bij mensen wordt toegepast, bestaat het gevaar dat gehandicapte mensen helemaal geen kans meer hebben op een normaal leven. Ouders manipuleren de genen van het kind zo, dat er alleen maar gezonde en hoogbegaafte kinderen ontstaan. Dit vind ik heel erg. Dan komt er bijvoorbeeld een norm dat je geen gehandicapt kind op de wereld mag zetten. Als genetische manipulatie al wordt gebruikt, vind ik dat er extreem goed op de veiligheid ervan moet worden gelet. We moeten in de gaten houden dat we niet afglijden naar een niveau van onmenselijkheid. Ik weet dat genetische manipulatie niet tegen te houden is. Als het bijvoorbeeld in Nederland verboden is, wordt gewoon uitgeweken naar Amerika, waar het wel is toegestaan. Dat deed meneer Antinori ook. Als het in Italie niet meer is toegestaan, wijkt hij uit naar India. Dat is een minder ontwikkeld land op het gebied van genetische manipulatie en klonen. Er zijn daar dus nog geen regels voor. Einde van het verhaal, met dank aan levensbeschouwing. (hier heb ik over een paar uur een toets over)
|
Ik ben ook tegen genetische manipulatie met de volgende argumenten:
Ik denk dat de mensheid veel te veel wil in de wetenschap. Als er iets is wat de mensheid nog niet kan word er een onderzoek gestart om te kijken of het mogelijk is om dit wel mogelijk te maken. Wij zijn onderweg naar een maakcultuur (thanx levensbeschouwing) waar we denken dat alles wat we niet hebben wel kunnen maken. ik vind het slecht om iets waar je niet over kan beschikken te gaan procuceren omdat je vind dat je de macht hebt om over daat ene te beschikken. Ik denk dat alles hier op aarde gemaakt is om voor ons te dienen, wij beheren de aarde maar mogen niet overheersen. Wij zijn de bewakers en als er iets gebeurd waar we tegen zijn moeten we daar in alle rust over kunnen praten. Wat nu vaak het geval is is dat wetenschappers alleen aan zich zelf denken, aan hun roem, maar ze letten helemaal niet op de gevolgen die hun ingrepen kunnen hebben. Zo zeggen sommige wetenschappers zoals Entenori (spellingsfouten voorbehouden) dat hij er alleen op uit is om de mensheid een dienst te bewijzen. Maar is genetische manipulatie wel een manier om de mensheid een dienst te bewijzen? Ik denk dat genetische manipulatie helemaal geen manier is om de mensheid een dienst te bewijzen omdat wij alleen maar bezig zijn om de mens te veranderen. De mens is niet zomaar op aarde zoals hij nu is. Als God had gewild dat er geen ziekte's bestaan had hij dat toch wel meteen ingebouwd???? ![]()
||
Citaat:
Bovenstaande KAN gewoon niet! Zelf als je een gemodificeerde plant naast een gewone (van dezelfde soort) zet, 'springt' er niks over ofzo. Ergste wat er kan gebeuren is een kruisbestuiving waardoor nieuwe planten dezelfde genen krijgen, maar dat is makkelijk te voorkomen (meeste gemodificeerde planten worden steriel gemaakt), en het zou ook geen ramp zijn. Een mug kan dus geen genen van een plant (of dier) in een mens injecteren. Genen worden vastgelegd bij je geboorte, en zijn dan niet of nauwelijks meer te wijzigen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Alleen voor mensen zou het mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld om harten/levers enz. mee te produceren. Dus dat er geen donoren meer nodig zijn. Maar in de landbouw bijvoorbeeld: gewassen worden supersterk t.o.v andere gewassen waardoor zo'n gewas alles "kapot" maakt. Greenpeace is al heel lang bezig dit duidelijk te maken aan die SCHIJTwetenschappertjes, maar geld gaat op deze kutwereld voor alles ![]() zoals de combackkid al zei: Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
![]() |
|