Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2005, 19:04
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
juno schreef op 04-04-2005 @ 19:50 :
Als rolvoorbeeld vind ik Jezus een betere keuze dan Mohammed, als het gaat om het welbevinden van de wereld. Jezus was een zijen sok natuurlijk, die geweldloosheid, vergiffenis, goedheid en liefde voor zelfs zijn vijanden predikte, en met die beginselen een hele wereldgodsdienst inspireerde. Mohammed heeft zijn geloof te vuur en te zwaard verspreid, op zeer agressieve wijze.

Ik denk wel dat ik weet wie ik een beter mens vind.
Volgens mij heb jij een paar passages over Jezus gemist:

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.." (Mattheus 10:34) "en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard. (Lukas 22:36) "Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood."

Het verbranden van ongelovigen gedurende de tijd van de Inquisitie was gebaseerd op de woorden van Jezus " Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand." (Johannes 15:6)

Jezus keek naar zijn critici "met toorn" (Markus 3:5), en viel kooplui aan met een zweep (Johannes 2:15). Hij toonde zijn respect voor het leven door onschuldige dieren te verdrinken (Mattheus 8:32). Hij weigerde een ziek kind te genezen, tot hij door de moeder onder druk werd gezet (Mattheus 15:22-28).

Het meest opvallende aspect van zijn karakter was zijn promotie van eeuwige kwelling. "De Zoon des mensen [Jezus zelf] zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.." (Mattheus 13:41-42) " En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur" (Markus 9:43)

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. " (Lukas 14:26)

"Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn " (Mattheus 10:35-36)

Vrede op aarde.........
Oud 04-04-2005, 19:18
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 04-04-2005 @ 19:59 :
Is een vader van vier kinderen, die sterf aan een gruwelijke dood door een zenuwaandoening ook het werk van God?
Helaas een gevolg van de zondeval maar aan dit soort ellende zal gelukkig ooit een eind komen. Ik ben blij dat God wonderen laat zien maar wat zijn bedoeling met mensen is weet ik niet. Ik weet wel dat hij een bedoeling met de wereld heeft en weet dat er iets heel moois ligt te wachten. Ook voor deze vader. Als God niet bestaat dan blijft er voor deze man toch helemaal niets over en moet dit lijden dan het enige perspectief zijn? Zou ik een vreselijke gedachte vinden.
Ik heb ook met dit soort vragen gelopen maar heb mensen enorm veel troost en houvast zien vinden bij God toen ze zo ziek waren. Maar zal wel psychisch geweest zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Nephtys schreef op 04-04-2005 @ 17:49 :
Het is niet waar wat je zegt. Er is door een Romeinse geschiedschrijver van die tijd melding gemaakt van de kruisiging van Jezus van Nazareth.
ja dus, er zijn zoveel mensen vermoord, zijn ze nu opeens allemaal goede mensen?

volges mij is het gewoon een verhaal over een mannetje die goed was etc. en die de wereld heeft geschapen, netzo als er nu verhalen zijn en die verspreid worden of opgeschreven.
wie weet is pinkeltje over 100000000 jaar wel een god ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:52
haplo
haplo is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 04-04-2005 @ 20:18 :
Helaas een gevolg van de zondeval maar aan dit soort ellende zal gelukkig ooit een eind komen.
Misschien mis ik iets, maar god zou ook gelijk een einde aan al het lijden kunnen laten komen of het überhaupt nooit laten beginnen.

Citaat:
Ik ben blij dat God wonderen laat zien maar wat zijn bedoeling met mensen is weet ik niet. Ik weet wel dat hij een bedoeling met de wereld heeft en weet dat er iets heel moois ligt te wachten. Ook voor deze vader. Als God niet bestaat dan blijft er voor deze man toch helemaal niets over en moet dit lijden dan het enige perspectief zijn? Zou ik een vreselijke gedachte vinden.
Dat jij het een vreselijke gedachte vind, wil niet zeggen dat het niet zo is. Daarnaast is het lijden van deze vader ook weg als hij dood is, even aangenomen dat er niets na de dood is.

Citaat:
Ik heb ook met dit soort vragen gelopen maar heb mensen enorm veel troost en houvast zien vinden bij God toen ze zo ziek waren. Maar zal wel psychisch geweest zijn.
Sommige mensen vinden dat inderdaad een hele troost, maar het zou nog wel eens heel erg voor ze kunnen tegenvallen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:49
vichog
vichog is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 04-04-2005 @ 20:04 :
Volgens mij heb jij een paar passages over Jezus gemist:

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.." (Mattheus 10:34) "en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard. (Lukas 22:36) "Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood."

Het verbranden van ongelovigen gedurende de tijd van de Inquisitie was gebaseerd op de woorden van Jezus " Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand." (Johannes 15:6)

Jezus keek naar zijn critici "met toorn" (Markus 3:5), en viel kooplui aan met een zweep (Johannes 2:15). Hij toonde zijn respect voor het leven door onschuldige dieren te verdrinken (Mattheus 8:32). Hij weigerde een ziek kind te genezen, tot hij door de moeder onder druk werd gezet (Mattheus 15:22-28).

Het meest opvallende aspect van zijn karakter was zijn promotie van eeuwige kwelling. "De Zoon des mensen [Jezus zelf] zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.." (Mattheus 13:41-42) " En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur" (Markus 9:43)

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. " (Lukas 14:26)

"Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn " (Mattheus 10:35-36)

Vrede op aarde.........
Ik vind dit een hoog copy-past gehalte hebben, maar dat terzijde.

Ik vind het flauw om die stukjes uit de Bijbel te isoleren. Ik heb wat stukjes erop nageslagen, en met de context erbij (de verzen eromheen) wordt pas duidelijk wat er gezegd wordt. En dat is helemaal niet verkeerd.

Dit is net zo om te zeggen dat alles in de evolutie theorie berust op toeval, zonder daadwerkelijk te kijken naar wat het nou werkelijk inhoud.

welterusten.
Oud 04-04-2005, 23:03
Verwijderd
Dramaticus. Ikzelf geloof wel dat Jezus bestaan heeft, maar ik vrees dat ik niet geloof in zijn krachten, al geloof ik dan wel in God.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 10:19
juno
juno is offline
Over vergiffenis:

Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal. ( Mattheus 18:21)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten