Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2005, 17:18
neilvt
neilvt is offline
Het is niet het eerste waar je voorgaat, maar het is veel belangrijker om gewoon goed met iemand te kunnen praten over allerlei zaken (en dat gaat met intelligentere mensen nu eenmaal gewoon beter)
neemt overigens niet weg, dat minder intelligente niet goed zouden kunnen praten met je, dat is onzin. Maar het gevoel van wederzijds begrip en makkelijker kunnen zoeken naar een oplossing is zeker belangrijk en gaat veel beter met iemand die ook vrij begaafd is

Maar als ik een meisje tegenkom waar ik stapel op ben en die is niet zo hoog opgeleid dan vind ik dat echt geen afknapper ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2005, 18:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-04-2005 @ 18:33 :
Dat is dus jouw ervaring. Ik heb zelf hele andere ervaring als ik kijk naar mijn ouders. Mijn moeder heeft alleen een kappersopleiding en verder wat cursussen gedaan. Mijn vader daarentegen heeft naast zijn baan gestudeerd tot ongeveer zijn 35e voor actuaris. Hoewel de opleidingsniveau van mijn vader hoger is, zijn ze nog steeds gelukkig met elkaar.
Ja maar dit zegt dus niets over je moeders intelligentie. Misschien kan jouw vader alsnog heel goed met dr praten omdat ze wél intelligent is. Opleidingsniveau dus niet, maar intelligentie zou wél kunnen...

Mijn moeder heeft bijv. huishoudschool gedaan omdat er toen geen geld was voor een andere opleiding. Nu doet ze fysiotherapie op het HBO. Ze is dus zeker niet dom, maar kreeg de kansen gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 19:43
Vice
Vice is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-04-2005 @ 19:04 :
Ja maar dit zegt dus niets over je moeders intelligentie. Misschien kan jouw vader alsnog heel goed met dr praten omdat ze wél intelligent is. Opleidingsniveau dus niet, maar intelligentie zou wél kunnen...
Dat weet ik. Juist daarom gaf ik het ook als voorbeeld.
Oud 14-04-2005, 19:51
.Pure
.Pure is offline
intelligentie is zeker wel belangrijk ja.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 20:52
Verwijderd
Bovendien mag ze niet gelovig zijn, want dat komt dan weer in botsing met de intelligentie.

Maar dat spreekt voor zich
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 21:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Reverend schreef op 14-04-2005 @ 21:52 :
Bovendien mag ze niet gelovig zijn, want dat komt dan weer in botsing met de intelligentie.

Maar dat spreekt voor zich
pro·vo·ce·ren (ov.ww., ook abs.)
1 tarten, uitdagen

pro·vo·ce·rend (bn.)
1 erop uit om reactie, verzet op te wekken => uitdagend
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 23:56
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
nee opleidings niveau maakt me niet zoveel uit.
heb zelf ook geen goede opleding gedaan.
als ze een beetje inteligentie hebben is het goed.
zolang ze maar niet denken dat se slimmer zijn dan je en dat duidelijk willen maken. dat hoef ik niet
Oud 15-04-2005, 00:23
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 14-04-2005 @ 17:12 :
opleidingsniveau vind ik niet belangrijk. Intelligentieniveau vind ik wel belangrijk. Ik erger me kapot aan domme mensen. Ook enige mate van algemene ontwikkeling vind ik noodzakelijk.
als jij als intelligent persoon (als je dat van jezelf vindt) op een vmbo probeert discussies te voeren op een niveau dat jij aanvaardbaar vindt, dan zul je zien dat je je daar vaker 'kapot ergert' dan op een universiteit.

lijkt me duidelijk dus.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 05:26
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-04-2005 @ 22:15 :
pro·vo·ce·ren (ov.ww., ook abs.)
1 tarten, uitdagen

pro·vo·ce·rend (bn.)
1 erop uit om reactie, verzet op te wekken => uitdagend
Het was eerder aanvullende informatie, maar jij mag het natuurlijk ook zo invullen.

De levensstijl van dat persoon is gewoon heel anders. Ze besteed haar tijd aan dingen die (in mijn ogen) nutteloos zijn. En dat vind ik niet zo intelligent.

Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 05:42.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 08:29
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2005 @ 01:23 :
als jij als intelligent persoon (als je dat van jezelf vindt) op een vmbo probeert discussies te voeren op een niveau dat jij aanvaardbaar vindt, dan zul je zien dat je je daar vaker 'kapot ergert' dan op een universiteit.

lijkt me duidelijk dus.
mja... maar ik heb op het gymnasium toch ook een hoop domme dozen ontmoet, hoor. Laat ik het zo zeggen: als ik met iemand fatsoenlijk kan praten maakt het me verder niet uit. M'n vriend zegt altijd dat hij 'maar HAVO' heeft gedaan en dus dommer is dan ik, maar ik vind dat hij vaak intelligenter overkomt dan ik en bovendien een veel grotere algemene ontwikkeling heeft.
Oud 15-04-2005, 11:09
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
snoopy schreef op 14-04-2005 @ 17:12 :
opleidingsniveau vind ik niet belangrijk. Intelligentieniveau vind ik wel belangrijk. Ik erger me kapot aan domme mensen. Ook enige mate van algemene ontwikkeling vind ik noodzakelijk.

Het stomme is dat m'n vriendje hier meer dan aan voldoet, maar dat ie nog altijd denkt dat ik m dom vind
maar dat komt waarschijnlijk ook door een bepaalde onzekerheid vanuit je vriend...ik herken het namelijk...bij ons precies hetzelfde...niet meer constant, maar soms denkt ie dat inderdaad ook
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 11:11
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-04-2005 @ 19:04 :

Mijn moeder heeft bijv. huishoudschool gedaan omdat er toen geen geld was voor een andere opleiding. Nu doet ze fysiotherapie op het HBO. Ze is dus zeker niet dom, maar kreeg de kansen gewoon niet.
maar afgezien van gemiste en niet gekregen kansen, kan iemand dus die een 'lagere' opleiding heeft gedaan, ook intelligent zijn..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 11:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 15-04-2005 @ 12:11 :
maar afgezien van gemiste en niet gekregen kansen, kan iemand dus die een 'lagere' opleiding heeft gedaan, ook intelligent zijn..
Ja, als die gene niet op zijn plek zit. Ik ken zat mensen die een lagere opleiding hebben gedaan en toch minstens zo slim zijn als ik. Maar die mensen hadden dan ook allemaal een hogere opleiding kunnen doen maar hadden hier dan geen zin in oid.

Mijn vriend heeft ook havo gedaan maar had VWO gekund. Hij is gewoon ontzettend laks en deed geen fuck voor school. Maar hij is wél ontzettend intelligent. Met een beetje inzet had ie volgens mij zelfs het VWO makkelijk kunnen halen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 12:10
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-04-2005 @ 12:46 :
Ja, als die gene niet op zijn plek zit. Ik ken zat mensen die een lagere opleiding hebben gedaan en toch minstens zo slim zijn als ik. Maar die mensen hadden dan ook allemaal een hogere opleiding kunnen doen maar hadden hier dan geen zin in oid.

Mijn vriend heeft ook havo gedaan maar had VWO gekund. Hij is gewoon ontzettend laks en deed geen fuck voor school. Maar hij is wél ontzettend intelligent. Met een beetje inzet had ie volgens mij zelfs het VWO makkelijk kunnen halen.
mjaa okej dat snap ik, maar iemand die vmbo doet, en ook niet hoger kan is niet intelligent? of dat kan ook..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 12:38
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik vind niet dat je slimmer hoeft te zijn als je je vwo diploma hebt dan iemand die zijn vmbo diploma heeft, het hangt van zoveel meer factoren af als dat papiertje...
Oud 15-04-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-04-2005 @ 12:46 :
|Mijn vriend heeft ook havo gedaan maar had VWO gekund. Hij is gewoon ontzettend laks en deed geen fuck voor school. Maar hij is wél ontzettend intelligent. Met een beetje inzet had ie volgens mij zelfs het VWO makkelijk kunnen halen.
Dit vind ik toch wel altijd zulke kletskoek. Mensen die beweren dat ze makkelijk een hoger niveau aan hadden gekund als ze maar meer hadden gedaan. Is het wel eens bij je opgekomen dat het ook een vorm van ongelooflijke domheid is als je je eigen capaciteiten niet volledig benut?

En bovendien, als je 'ontzettend laks' bent, zou ik je niet 'ontzettend intelligent' noemen. Het is namelijk ook een kenmerk van intelligentie dat je inziet dat je af en toe wel wat moet doen, omdat je anders op een niveau terechtkomt onder je werkelijke potentiëel.

Om nog maar niet te spreken over de indruk die je wekt als je achteraf telkens aankomt met: 'ja, maar ik hád VWO kunnen doen!'.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 17:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2005 @ 14:05 :
Dit vind ik toch wel altijd zulke kletskoek. Mensen die beweren dat ze makkelijk een hoger niveau aan hadden gekund als ze maar meer hadden gedaan. Is het wel eens bij je opgekomen dat het ook een vorm van ongelooflijke domheid is als je je eigen capaciteiten niet volledig benut?

En bovendien, als je 'ontzettend laks' bent, zou ik je niet 'ontzettend intelligent' noemen. Het is namelijk ook een kenmerk van intelligentie dat je inziet dat je af en toe wel wat moet doen, omdat je anders op een niveau terechtkomt onder je werkelijke potentiëel.

Om nog maar niet te spreken over de indruk die je wekt als je achteraf telkens aankomt met: 'ja, maar ik hád VWO kunnen doen!'.
Mijn vriend zegt zulke dingen nooit Hij heeft het alleen altijd gehad over zijn schooltijd en zijn ouders hebben het er ook vaak zat over gehad dat hij nooit wat deed ed. Hij zegt nóóit dat hij makkelijk hoger had gekund. En het hoeft van hem ook niet zo, de universiteit. Hij doet nu hbo en misschien dat hij nog wel verder gaat leren, maar hij vindt dit eigenlijk ook wel goed. Hij heeft die ambities gewoon niet zo. Bijna al mijn vrienden zaten op het VWO en doen nu bijna allemaal universiteit en ik weet écht wel wat het verschil is qua intelligentie/niveau. Bij hem merk ik gewoon dat hij ontzettend slim is en onder zijn kunnen bezig is. Maar dat interesseert hem niet zo. Hij is meer een type die straks in het werkveld zichzelf wilt gaan laten zien. Dan gaat hij heel anders te werk (merk ik nu aan hem tijdens zijn stages en werk).

Het heeft vrijwel niets met niet intelligent te maken als jij onder je kunnen studeert. Je doet zoiets bewust en sommige mensen zijn van hun karakter nou eenmaal lui/laks. Heeft zo'n karakter eigenschap nou echt wat met je intelligentie te maken? Het lijkt mij niet.

En ja, ik ken de mensen die beweren dat ze hoger hadden gekund terwijl ze helemaal niet zo intelligent overkomen. En die zullen vaak dan ook wel overdrijven. Maar het kán natuurlijk ook wel eens waar zijn.

Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 17:40
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sanoeske schreef op 15-04-2005 @ 13:10 :
mjaa okej dat snap ik, maar iemand die vmbo doet, en ook niet hoger kan is niet intelligent? of dat kan ook..
Iemand die VWO doet is over het algemeen wel intelligenter dan iemand die vmbo doet natuurlijk. En iemand die echt niet hoger kan dan vmbo, vind ik over het algemeen niet echt intelligent nee. Je kan natuurlijk inderdaad ook op andere manieren intelligent zijn, maar toch hangt die veel samen met je opleidingsniveau.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-04-2005 @ 18:39 :
(...) Bij hem merk ik gewoon dat hij ontzettend slim is en onder zijn kunnen bezig is. Maar dat interesseert hem niet zo. Hij is meer een type die straks in het werkveld zichzelf wilt gaan laten zien. Dan gaat hij heel anders te werk (merk ik nu aan hem tijdens zijn stages en werk).
Dan is hij blijkbaar ook iemand die nog niet in de gaten heeft dat een sterke theoretische basis erg belangrijk is, tenzij je natuurlijk accepteert dat je bepaalde dingen in de praktijk heel moeilijk kunt leren en je dus nooit echt de top zult bereiken.

Citaat:
Het heeft vrijwel niets met niet intelligent te maken als jij onder je kunnen studeert. Je doet zoiets bewust en sommige mensen zijn van hun karakter nou eenmaal lui/laks. Heeft zo'n karakter eigenschap nou echt wat met je intelligentie te maken? Het lijkt mij niet.
Dat vind ik wel. Als het je zowel geen moeite kost om de HAVO te halen als om het VWO te halen, waarom zou je dan niet VWO halen? Ik vind dat altijd uitermate dubieus. En mensen die zeggen dat echt met opzet of bewust een lager niveau doen dan ze eigenlijk aankunnen vertrouw ik niet zo, meestal is dat gewoon een teken dat ze eigenlijk toch wel hoger wilden maar vroeger te lui waren en nu spijt krijgen.

Citaat:
En ja, ik ken de mensen die beweren dat ze hoger hadden gekund terwijl ze helemaal niet zo intelligent overkomen. En die zullen vaak dan ook wel overdrijven. Maar het kán natuurlijk ook wel eens waar zijn.
Dan is het nog steeds niet bepaald slim. En eigenlijk vind ik mensen die er bewust voor kiezen onder hun niveau te werken nog veel raarder dan mensen die onbewust, door de karaktereigenschap 'onbewuste laksheid' onder hun niveau terechtkomen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 18:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-04-2005 @ 19:01 :
Dan is hij blijkbaar ook iemand die nog niet in de gaten heeft dat een sterke theoretische basis erg belangrijk is, tenzij je natuurlijk accepteert dat je bepaalde dingen in de praktijk heel moeilijk kunt leren en je dus nooit echt de top zult bereiken.
Ja dat is zo... Ik heb hem wel eens duidelijk proberen te maken dat theorie ook erg belangrijk is. En hij weet dat ook wel, maar het zit écht in zijn karakter. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij ook wel doet voor school hoor btw. Hij begint het wel enigzins in te zien.
Citaat:
Dat vind ik wel. Als het je zowel geen moeite kost om de HAVO te halen als om het VWO te halen, waarom zou je dan niet VWO halen? Ik vind dat altijd uitermate dubieus. En mensen die zeggen dat echt met opzet of bewust een lager niveau doen dan ze eigenlijk aankunnen vertrouw ik niet zo, meestal is dat gewoon een teken dat ze eigenlijk toch wel hoger wilden maar vroeger te lui waren en nu spijt krijgen.
Hij heeft het dus niet bewust gedaan. Hij was gewoon te veel bezig met andere dingen en te weinig met school. Pas wat gaan doen als een tentamenperiode eraan kwam enzo.
Overigens: de reden lijkt mij nogal duidelijk. Met havo hoeven ze vrijwel niets te doen en voor het VWO meer. Maar door niets te doen moeten ze naar de havo. Als ze wel wat meer gedaan hadden, hadden ze naar het VWO door mogen stromen. Het is op dat moment geen kwestie van kiezen. Het komt door het niet werken. Maar dit doe je vaak niet met als doel om niet naar het VWO te gaan. Gewoon omdat het je op dat moment niet interesseert. Dat heeft alsnog niets met intelligentie te maken. Met andere interesses, dat wel.
Citaat:
Dan is het nog steeds niet bepaald slim. En eigenlijk vind ik mensen die er bewust voor kiezen onder hun niveau te werken nog veel raarder dan mensen die onbewust, door de karaktereigenschap 'onbewuste laksheid' onder hun niveau terechtkomen.
Daarmee doel je in principe op mij aangezien ik bewust naar de havo ben gegaan. Maar goed, je weet lijkt mij niet precies de redenen en daarmee geeft dat jouw kortzichtigheid aan.

Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Nietapparaat schreef op 13-04-2005 @ 22:25 :
Na al dat gekraai in de rondte hier even krantenartikeltje (ND 14-1-05)

Vrouw wil slimmere man

BRISTOL - Vrouwen zijn vooral geïnteresseerd in de verstandelijke vermogens van een man, en mannen moeten iets overwinnen om met een intelligente vrouw te trouwen. Da tblijkt uit een Brits wetenschappelijk onderzoek, dat binnenkort wordt gepubliceerd in het vakblad Journal of Personality and Individual Differences. Onderzoekers van vier Britse universiteiten maten voor dit onderzoek het IQ van bijna duizend jongens en meisjes van elf jaar, en bekeken veertig jaar later of die kinderen intussen een levenspartner hadden gevonden. Het bleek dat vrouwen bij het zoeken naar een man vooral kijken naar diens intelligentie, zodat jongens met een hoog IQ de minste problemen hadden bij het vinden van een partner. Voor elke zestien punten meer op de IQ-schaal, maken mannen 35 procent meer kans een partner te vinden. Bij vrouwen ligt dat precies omgekeerd: hun kans op een vaste relatie of huwelijk daalt juist met veertig procent voor elke zestien punten boven het gemiddelde op de IQ-schaal.

Wie brengt hier wat tegen in??
Waarom merk ik hier in het dagelijks leven niet veel van?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:24
fractuur
fractuur is offline
Zelfde denkniveau toch wel ja. Dan maakt het me op zich niet uit welke opleiding hij volgt, maar hij moet wel mee kunnen discussiëren over dingen. (en een beetje actuele kennis zou leuk zijn )
Oud 15-04-2005, 19:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 15-04-2005 @ 20:21 :
Waarom merk ik hier in het dagelijks leven niet veel van?
Misschien is dit voornamelijk terug te vinden bij een hogere leeftijdscategorie (30/40 jaar)? Weet het ook niet... Merk er nu ook niet zoveel van nee.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 20:18
Verwijderd
Ik vind opleidingsniveau/intelligentie wel belangrijk in een relatie. Je moet toch een beetje kunnen praten met datgene waar je je de hele dag mee bezig houd.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 20:25
Sketch
Sketch is offline
Opleidingsniveau maakt niet zo veel uit, als het verschil niet te groot is. Het is meer of ze dom overkomt, als ik altijd alles twee keer moet uitleggen voor ze snapt wat ik bedoel, dan hoeft het van mij niet meer, hoe leuk ze verder ook is.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 15:27
Sanoeske
Sanoeske is offline
ik denk dat ik nog steeds blijf hangen bij mijn mening dat het persoonsgebonden is of dat wel of niet werkt....en ik denk inderdaad ook dat je niet persé een hoog niveau hoeft te hebben om fatsoenlijk te kunnen praten met iemand die wél een hoog niveau heeft...en de motivatie die iemand heeft om dingen te doen is denk ik in bepaalde mate toch belangrijker dan wát ie doet...(voor mij dan, dat hoeft niet voor jan en alleman te gelden )
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 16:20
LieFfieJ
LieFfieJ is offline
Ik dacht eerst dat ik alleen iets zou kunnen hebben met iemand van hetzelfde opleidingsniveau of teminste.. niet lager dan Havo ofzo.. maar gelukkig ben ik er al vrij snel achter gekomen dat dat helemaal niets zegt of je gelukkig met iemand kan worden. Heb allemaal mensen van vmbo en mbo leren kennen waar ik supergoeie gesprekken mee kan voeren..
Oud 16-04-2005, 16:28
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
LieFfieJ schreef op 16-04-2005 @ 17:20 :
Ik dacht eerst dat ik alleen iets zou kunnen hebben met iemand van hetzelfde opleidingsniveau of teminste.. niet lager dan Havo ofzo.. maar gelukkig ben ik er al vrij snel achter gekomen dat dat helemaal niets zegt of je gelukkig met iemand kan worden. Heb allemaal mensen van vmbo en mbo leren kennen waar ik supergoeie gesprekken mee kan voeren..
precies hier hetzelfde...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 18:11
juno
juno is offline
Alleen opleiding zegt niet alles. Sommige mensen hebben wel een heel brede algemene ontwikkeling en kunnen zich goed uitdrukken, en laten ook anderszins merken dat ze niet stom zijn.

Je merkt het onmiddelijk als je met iemand op dezelfde golflengte zit, en ik vind het altijd weer een enorme opluchting. Hehe, met jou kan ik praten, dat gevoel. Iemand die mij verrast, inplaats van dat hij mijn opmerkingen of associaties niet begrijpt omdat hij daarvoor de ondergrond mist.

Je hebt mensen die beauty hebben, dat is mooi meegenomen, maar als er ook nog brains inzitten, kijk, dan pas kunnen we zaken doen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 18:54
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
juno schreef op 16-04-2005 @ 19:11 :
Alleen opleiding zegt niet alles. Sommige mensen hebben wel een heel brede algemene ontwikkeling en kunnen zich goed uitdrukken, en laten ook anderszins merken dat ze niet stom zijn.

Je merkt het onmiddelijk als je met iemand op dezelfde golflengte zit, en ik vind het altijd weer een enorme opluchting. Hehe, met jou kan ik praten, dat gevoel. Iemand die mij verrast, inplaats van dat hij mijn opmerkingen of associaties niet begrijpt omdat hij daarvoor de ondergrond mist.

Je hebt mensen die beauty hebben, dat is mooi meegenomen, maar als er ook nog brains inzitten, kijk, dan pas kunnen we zaken doen.
Precies!
Er zitten mensen op het VWO die op mij zo dom overkomen dat ik liever niet met hen praat en er zitten mensen op het VMBO die ontzettend "slim" overkomen. Met slim bedoel ik dan eigenlijk dat ze een brede kijk op de wereld hebben, begrijpen wat ik zeg, enz.

Mijn ex had mavo gedaan, terwijl ik vwo had gedaan, maar we zaten wel op dezelfde golflengte.
Mijn vriend nu heeft havo gedaan, en ook hij is heerlijk intelligent Daar kun je tenminste leuk mee discussiëren.
Oud 27-04-2005, 17:45
Sanoeske
Sanoeske is offline
Citaat:
Loezzel schreef op 16-04-2005 @ 19:54 :
Precies!
Er zitten mensen op het VWO die op mij zo dom overkomen dat ik liever niet met hen praat en er zitten mensen op het VMBO die ontzettend "slim" overkomen. Met slim bedoel ik dan eigenlijk dat ze een brede kijk op de wereld hebben, begrijpen wat ik zeg, enz.

Mijn ex had mavo gedaan, terwijl ik vwo had gedaan, maar we zaten wel op dezelfde golflengte.
Mijn vriend nu heeft havo gedaan, en ook hij is heerlijk intelligent Daar kun je tenminste leuk mee discussiëren.
en zoiets heb ik dus zelf ook...mijn beste vriendin EN mijn vriend hebben beiden mavo gedaan en nu mbo...maar ze zijn wel intelligent...kunnen hele slimme dingen zeggen...dus kdenk niet dat je daarvoor vwo moet hebbeng edaan...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 19:44
blupp
blupp is offline
Citaat:

Sjongejonge zegt, kortzichtigheid hier.
Zoals iemand anders al zei, t heeft meer met INTERESSE te maken, ook vast wel in sommige gevallen met luiheid etc etc, maar sommige mensen zijn gewoon zo ingesteld dat als hun iets niet interesseert ze er met vreselijk veel moeite aan werkt...ookal WETEN ze dat ze het 'voor hun eigen bestwil doen'(wat een irritante cliché uitspraak is dat toch) ze vertikken het omdat ze hele andere hobbies hebben. Ik ben toevallig ook zo een geval dus ik begrijp die mensen die onder hun niveau werken(wat ook best vaag klinkt) heel goed. Als je braaf een kwartier van te voren op school bent en extra huiswerk maakt, na de les in het lokaal blijft om na te praten over de gespreksstof met je docent en om het lokaal op te ruimen..ja dan snap ik dat je dit soort mensen dom vindt.
Er zijn meerdere wegen naar succes dan een topopleiding.

Trouwens, intelligentie en verstandigheid zijn twee compleet aparte dingen. Kunnen de meningen natuurlijk over verschillen maar onder intelligentie versta ik dingen als je IQ en dat vsoort ongein. Verstandigheid is bijvoorbeeld(dom voorbeeld) dat je je kamer opruimt zodat je niks kwijtraakt of je nekbreekt.....hmm waarom hebben de meeste superintelligente personen die ik ken een puinkamer...maja zoals ik al zei, een dom voorbeeld.

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 19:47.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:31
knir
knir is offline
Ik zit op de universiteit en mijn vriend doet MBO. I couldn't care any less, ik weet veel op bepaalde gebieden waar hij echt niks van weet en vice versa. We leren van elkaar, en bovendien is het vooral belangrijk dat je een fatsoenlijk gesprek met elkaar kan voeren. Daarbij vind ik opleiding minder belangrijk dan intelligentie.
Oud 28-04-2005, 09:55
ExVaal
ExVaal is offline
Citaat:

Deels mee eens. Ik ben in de tijd dat ik op de middelbare school zat veranderd van iemand die zich hard inzette voor school veranderd naar een laks iemand. Dit was te wijten aan de puberteit, hormoonveranderingen, nieuwe mensen leren kennen, uitgaan, blowen, drinken etc.

Nu heb ik daar ontzettend spijt van, want als ik me niet zo mee had laten slepen had ik zeker een HAVO diploma kunnen halen. Nu is dat 'slechts' MAVO, maar mijn denkniveau heeft altijd op HAVO of VWO niveau gezeten. Dit is bevestigd door zowel mijzelf, als door buitenstaanders danwel leraren en/of conrectoren.

Overigens doet mijn vriendin HBO, en ik MBO. We merken niet van elkaar dat onze denkniveaus verschillen, en dat doen ze waarschijnlijk ook niet. Het enige wat we merken van het opleidingsverschil is dat ik vaker 'problemen' heb met het niveau van mijn opleiding, omdat dit gewoon niet uitdagend genoeg is voor mij.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 10:17
Shitonya
Shitonya is offline
nee opleiding maakt meestal weinig uit. Ik moet er natuurlijk wel een beetje mee overweg kunnen wat betreft soms diepe gesprekken of problemen. Maar iemand met vmbo kan dat meestal even goed als iemand met vwo, dus verder zie ik geen enkel probleem met opleidingsniveau.

Maar als het echt zo'n figuur is die mbo doet met straattaal / macho achtig / breezer taal, die nauwelijks de nederlandse taal beheerst en echt zo dom is als de reet van een varken...tja, dan is het voor mij einde verhaal.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 28-04-2005 @ 11:17 :
Maar iemand met vmbo kan dat meestal even goed als iemand met vwo [...]
Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:01
Verwijderd
Citaat:
blupp schreef op 27-04-2005 @ 20:44 :
Sjongejonge zegt, kortzichtigheid hier.
Grote woorden, ben benieuwd naar je onderbouwing, waar ik met veel plezier aan begin.

Citaat:
Zoals iemand anders al zei, t heeft meer met INTERESSE te maken, ook vast wel in sommige gevallen met luiheid etc etc, maar sommige mensen zijn gewoon zo ingesteld dat als hun iets niet interesseert ze er met vreselijk veel moeite aan werkt...ookal WETEN ze dat ze het 'voor hun eigen bestwil doen'(wat een irritante cliché uitspraak is dat toch) ze vertikken het omdat ze hele andere hobbies hebben.
Zoals ik betoogde is dat dus een inherente vorm van domheid. Wellicht eentje waar je niets aan kunt doen omdat je karakter nu eenmaal zo is, maar desalniettemin een character flaw die ertoe leidt dat je slecht presteert.

Sterker nog, op de wijze waarop jij het formuleert - 'ze doen het slecht ook al weten ze dat het voor hun eigen bestwil is' ben ik juist nog éérder geneigd om voor die mensen te zeggen dat ze 'bewust' dom zijn.

Citaat:
Ik ben toevallig ook zo een geval dus ik begrijp die mensen die onder hun niveau werken(wat ook best vaag klinkt) heel goed. Als je braaf een kwartier van te voren op school bent en extra huiswerk maakt, na de les in het lokaal blijft om na te praten over de gespreksstof met je docent en om het lokaal op te ruimen..ja dan snap ik dat je dit soort mensen dom vindt.
Ik snap niet waar die opmerking op slaat, maar voor jouw informatie zij vermeld dat ik niet iemand ben die een kwartier vantevoren op school is - behalve wanneer ik gezellig met jaargenoten een kopje koffie ga doen. Ik zie sowieso niet wat dat te maken heeft met de vaststelling dat iemand dom is naar de maatstaven die ik daarvoor formuleerde. Zwaktebod als je het mij vraagt.

Citaat:
Er zijn meerdere wegen naar succes dan een topopleiding.
Dat heb ik nooit ontkend. Daar gaat de discussie ook niet over. Ik heb alleen de stelling geponeerd dat mensen die bewust onder hun niveau blijven werken een vorm van bewuste domheid tentoonspreiden, tenzij ze vrijwillig accepteren dat ze dan op een lager niveau blijven steken en dat het dan later moeilijker is om bijgeschoold te worden bijv. door via het HBO te komen.

Mensen die 'bewust', omdat ze 'laks' waren, op de middelbare school HAVO hebben gedaan en nu ineens gaan mekkeren dat doorstromen via het HBO naar de uni zo moeilijk is, hoeven op weinig sympathie te rekenen van mij.

Citaat:
Trouwens, intelligentie en verstandigheid zijn twee compleet aparte dingen.
No shit. Een VMBO'er die inziet dat hij discipline moet hebben en hard moet leren om het te halen, zou ik verstandig noemen. Een intelligente gymnasiast die 'laks' is en daardoor slechtere cijfers haalt dan hij zou kunnen halen, zou ik niet verstandig noemen.

In dat licht zijn mensen die bewust onder hun niveau gaan werken terwijl ze weten (jouw woorden) dat het voor hun eigen bestwil is, bijzonder onverstandig.

Citaat:
Kunnen de meningen natuurlijk over verschillen maar onder intelligentie versta ik dingen als je IQ en dat vsoort ongein. Verstandigheid is bijvoorbeeld(dom voorbeeld) dat je je kamer opruimt zodat je niks kwijtraakt of je nekbreekt.....hmm waarom hebben de meeste superintelligente personen die ik ken een puinkamer...maja zoals ik al zei, een dom voorbeeld.
Dat blijkt.

Overigens zijn rommelige studentenkamers gezellig. Er zijn namelijk, in tegenstelling tot wat jij wellicht probeerde te insinueren met die opmerking over mensen die braaf na de les opruimen, genoeg mensen die zowel intelligent, verstandig als erg sociaal zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 12:19
MTpower
MTpower is offline
Het gaat mij er om dat ze niet lomp is....
is wel een verschil tussen lomp en dom...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:37
blupp
blupp is offline
Okok nare man, t is wel duidelijk dat onze meningen hierover verschillen maar even goeie vrienden
Ik vind het maar irritant dat je eeuwig te horen krijgt dat je zo goed mogelijk moet presteren blabla en dat je niet onder je niveau moet gaan werken ofzo, ik ken zat mensen die dat wel een beetje doen en dat komt gewoon door te weinig interesse voor de lesstof. Kan ik wel inkomen, niet dat ik iets tegen mensen heb die gewoon goed hun best doen daar heb ik respect voor, maar je hebt een hoop mensen die niet alles doen zoals de maatschappij hun voorschrijft.
Je bent natuurlijk wel beter af als je gewoon 'braaf meedoet' omdat je voldoet aan de verwachtingen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
blupp schreef op 28-04-2005 @ 15:37 :
je hebt een hoop mensen die niet alles doen zoals de maatschappij hun voorschrijft.
Hier heb je er een
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:28
Verwijderd
opleidingsniveau is niet bijzonder interessant maar hij moet wel enigszins intelligent zijn
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 15:37
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2005 @ 12:51 :
Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Wat diepere gesprekken en wel in staat zijn te kunnen praten over problemen... dat kun je ook met ... oh wacht, ik zie het al. Streep het "meeste" maar door en maak er maar "sommige->enkele?" van. Dat "meeste" was wat te overdreven zie ik. Ik ken namelijke enkele mensen die mbo hebben gedaan waarmee normaal te praten valt, maar ja, enkele op duizenden dat is wel een erg klein percentage. Dus dan bedoelde ik "enkelingen" voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 16:07
blupp
blupp is offline
Citaat:
MTpower schreef op 28-04-2005 @ 15:41 :
Hier heb je er een
Hier nog een, daarom kom ik voor dit soort mensen op.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 17:29
Verwijderd
Hij hoeft van mij niet per sé Havo of VWO te doen, maar lijkt me wel fijn als we op dezelfde golflengte zitten. Ik knap wel af op een domme jongen, ja. Maargoed, dan is dom natuurlijk ook weer op verschillende manieren te interpreteren.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 18:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-04-2005 @ 13:01 :
Verhaal
Kijk, ik ben van 4VWO naar 4havo gegaan omdat 4VWO dat jaar niet ging (niet om het niveau, maar puur school ging even niet) wegens verscheidene redenen. Ik was toen erg bezig met dansen en besloot om havo te gaan doen omdat dat genoeg was voor de opleiding die ik voor ogen had én omdat ik geen zin had in nog eens 3 jaar middelbare school. In dat jaar was school mij zó tegen gaan staan.

Wat ik nu eigenlijk wil zeggen: uiteindelijk wilde ik dus tóch naar de universiteit en kreeg ik toch wel een beetje spijt dat ik nu mijn VWO diploma niet heb. Misschien toen der tijd een domme keuze, maar het maakt mij nog niet dom. Die keuze is misschien "dom", maar iedereen maakt domme keuzes. Daarbij zit ik er eerlijk gezegd niet zo heel erg mee omdat het op dat moment wel een juiste keuze was. Nu was het alleen wel ontzettend fijn geweest als ik een VWO diploma in mijn handen had ipv een havo diploma.

Ik vind het dus onzin om iemand dom te noemen omdat hij of zij onder zijn of haar kunnen presteert. Het is misschien wel een domme actie. Maar dat zegt nog niet alles over een persoon. Jij hebt vast ook wel eens domme dingen gedaan.

Laatst gewijzigd op 29-04-2005 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 10:40
WolterB
WolterB is offline
Opleindingniveau is veel minder belangijk dan intelligentieniveau.

Als ik met de ander op dezelfde golflengte zit en heel goed met haar over mijn meeste interesses kan praten op een goede diepte, dan is het ws wel goed
Oud 02-05-2005, 15:53
droomkoningin
droomkoningin is offline
Levenservaring doet ook een hoop!
Oud 02-05-2005, 17:27
Verwijderd
Citaat:
blupp schreef op 28-04-2005 @ 15:37 :
maar je hebt een hoop mensen die niet alles doen zoals de maatschappij hun voorschrijft.
Op de universiteit zijn die echter niet terug te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten