|
|
Bekijk resultaten poll: Geloof jij in de Apocalyps? En wanneer is het einde van de wereld? | |||
Ja. Vóór 2035 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 16.16% |
Ja. In 2035 |
2 | 2.02% |
Ja. Ná 2035 |
24 | 24.24% |
Nee |
57 | 57.58% |
Aantal stemmers: 99. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb nu meerder teksten gegeven die mijn standpunt ondersteunen, voor jouw standpunt heb ik er nog geen gezien.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je de stroming bedoelt die benadrukt dat de mens het goddelijke diep in zich draagt en het Koninkrijk van de Vader in zijn leven kan realiseren door de weg naar binnen te gaan en de werkelijkheid anders te leren zien en ervaren, dan is het antwoord 'ja', het Thomas Evangelie is gnostisch. Als je met 'gnostisch' de religie bedoelt die in de tweede eeuw ontstond waarin we een sterk dualisme zien tussen een meer abstracte goede God (de Vader) en een schepper-God (Jahweh), de demiurg, die de 'slechte' wereld geschapen heeft, dan luidt het antwoord 'nee', het Thomas Evangelie is niet gnostisch. De meeste andere geschriften die bij Nag Hammadi gevonden zijn, bleken gnostisch in de tweede zin. Het Thomas Evangelie werd met deze geschriften door velen op één hoop gegooid en daarom als laat en oninteressant met betrekking tot kennis over Jezus beschouwd, ten onrechte dus.
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast valt bij de parallellen met de bijbel op dat het Thomas-evangelie dezelfde uitspraken in een veel joodsere (en dus waarschijnlijk oorspronkelijkere) vorm overleverd. Ook ontbreken de sterke allegoriën die in de bijelse evangeliën veel nadrukkelijker aanwezig zijn. Hoe allegorischer een verhaal wordt, hoe meer het van z'n oorsprong afwijkt geld voor dit soort geschriften in de regel (wat heel duidelijk naar voren komt als je een geschrift als eugnostus de gezegende vergelijkt met de ingewikkelde gnostische scheppingsmythen die daar later uit voortkwamen, zoals het apocryphon van johannes). Wat betreft die bijbelpassage blijf ik je het antwoord schuldig. Ik weet vrij weinig van het evanglie van Matheüs en kan dus helemaal niets zeggen over de totstandkoming en context van die passage, maar ik zal vanavond mijn bijbel er eens bij pakken.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() eerst maar dapper ten onder gaan op het strijdveld.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe dan ook zoals iemand mij al verbeterde, God weet het alleen. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|
|