|
|
Bekijk resultaten poll: geef aan wat je zou/gaat doen | |||
Ik heb stemrecht en ik stem voor de Europese Grondwet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 25.74% |
Ik heb stemrecht en ik stem tegen de Europese Grondwet |
100 | 42.19% |
Ik heb stemrecht en ik zal een blanco stem uitbrengen. |
5 | 2.11% |
Ik heb stemrecht en ik zal een ongeldige stem uitbrengen. |
1 | 0.42% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou voor de Europese Grondwet stemmen |
16 | 6.75% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou tegen de Europese Grondwet stemmen |
50 | 21.10% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een blanco stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een ongeldige stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Aantal stemmers: 237. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is er geen aantoonbaar bewijs dat bestuurlijke schaalvergroting goed is voor de economie. Juist kleine gemeenschappen maken het noodzakelijk voor bedrijven om eveneens in het buitenland actief te zijn. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kwestie van afwegen, van wat ik ervan heb gelezen is het beeld dat tegenstanders schetsen, van het verdwijnen van de Nederlandse grondwet, ronduit een onzinnig fabeltje.
||
![]() |
Als hoogleraren ons de tekst van de grondwet niet uitleggen, wie doet het dan? Deze uitspraak is nog belachelijker dan Donners oorlog.
Staatssecretaris Nicolaï heeft een maand geleden al een brief gekregen van Prof. mr. C.A.J.M. Kortmann, voorzitter van de referendumcommissie waarin deze uitlegt dat er met de grondwet wel degelijk wat veranderd omtrend de verhoudingen van nationale en europese wetten. En nog beweert Nicolai dat de Europese wetten altijd al voor gingen op de Nederlandse en dat er met de grondwet niets veranderd.. {quote]...omdat er nog altijd door een deel van de voorstanders wordt beweerd dat de Europese grondwet naast de Nederlandse zou komen te staan.[/quote] Dit is dus al helemaal onzin. Zo onzin dat zelfs Nicolaï er niet over durft te liegen. Ik vind DEADLOCKED, een grotere grapjas. Ik heb hem nog nooit iets serieus zien zeggen. Citaat:
Nog een artikel over de grondwet: Klikt.
Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 18:52. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Heb stemrecht en stem tegen de grondwet..
- Nederland verliest haar identiteit.. ![]() - Nederland loopt voor op gebied van abortus en euthanesie. Zodra er één wet komt, is er de kans dat het min of meer terug gedraaid zou worden.. ![]()
|
Wat zijn jullie toch allemaal negatief over de positie van jullie land in de wereld. Nederland mag dan wel klein zijn, maar het blijft een belangrijk lid van de unie, die unie zal tolerant moeten zijn tegen de liberale gedachten die in Nederland heersen, dat zijn ze nu ook al. Daar verandert de grondwet niks aan.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Balkenende heeft ons nodig, wij Balkenende niet. Het kan me niet schelen hoe stoer die man is of hoe voor schut hij staat.
Als Balkenende voor schut staan staan wij niet voor schut. Hooguit de mensen die voor Balkenende gestemd hebben. Dit heeft totaal niets te maken met argumenten voor of tegen de grondwet. Wel met voorspellen wat er gebeurd als we tegenstemmen. En dat Balkenende straks een pleefiguur staat is z'n eigen schuld, had hij maar niet hoog spel moeten spelen. Denkt hij soms echt dat mensen voor gaan stemmen om zo de kans om Europa democratischer te maken missen, omdat Balkenende anders zielig is? Natuurlijk speelt de zieligheid van Balkenende niet mee als argument. Als Nederland tegen stemt dan deugt de grondwet gewoon niet. Er is niets mis met de intelligentie van de Nederlaner.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En de identiteit die we nog hebben blijft echt wel bewaard, net als provincies als Friesland ook nú een zeer eigen identiteit hebben, ook al zit de regering in Den Haag. Daar komt natuurlijk ook bij dat de échte Nederlandse identiteit eentje van een handelsvolk is, en heck: De grondwet ís handel. Nee stemmen vanwege de "Nederlandse identiteit" is een stem uit angst. |
![]() |
|||
Citaat:
Verder mag iedereen wel wat optimistischer worden. Deze grondwet gaat ervoor zorgen dat wij het beter krijgen in Europa, hoe kun je daar in hemelsnaam negatief tegenoverstaan? Al die mensen hier zoals Daevrem en PGWR en anderen die om sneue redenen tegen de grondwet willen stemmen zijn pessimistische doemdenkers. Citaat:
Verder heeft Nicolai het bij het rechte eind, voorrang van EG-recht bestaat al sinds het oprichten van het EEG-verdrag. Hoe wil je ooit effectief kunnen samenwerken als de wetten uit de verdragen die je met elkaar sluit geen rechtstreekse voorrang hebben boven nationale wetgeving? Als je dit echt zo een heikel punt vindt dan zul je je nu wel heel rot voelen omdat op dit moment europese wetten al voorrang hebben boven nederlandse wetten, en wat hebben we daar een last van.
Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 08:15. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb de discussie tussen Kortmann en Nicolaï niet gevolgd maar dat EU-recht voorgaat boven nationaal recht is in elk geval allang bekend, maar dat verschijnt in zoveel modaliteiten (richtlijnen, verorderingen, et cetera) dat je niet in zijn algemeenheid kunt zeggen dat internationaal recht altijd 'voor' Nederlands recht gaat. Vergeet immers ook niet dat heel veel EU-beleid is geformuleerd juist in de vorm van richtlijnen, waardoor we nog implementatievrijheid hebben omdat alleen doelstellingen worden geformuleerd. Er zijn niet zoveel rechtstreeks werkende EU-bepalingen die zonder rechterlijke tussenkomst werken ex art. 93/94 Gw, de meerderheid is toch gewoon eigen wetgeving. (Trouwens, misschien wel leuk: er wordt altijd beweerd dat Nederland zoveel EU-recht in haar wetgeving heeft, er worden percentages genoemd van 60-70% (op richtlijnen gebaseerde wetgeving). Maar uit onderzoek van de Utrechtse school voor Bestuurswetenschap onlangs blijkt dat het percentage eerder bij de 10-15% ligt, dus zoveel bemoeienis van 'Europa' in onze wetgeving hebben we nou ook weer niet.) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Coopergirl mag dan wel dubieus fout zitten, Churchill is ook een gigantische anti-democraat. De effectiviteit van democratie heeft niets te maken met de noodzaak van democratie.
Het beste argument voor democratie is een 5 minuten lang gesprek met een van de mensen uit de regering. Als iemand, die blind en dom is, deze regeringsmensen niet met een stok op hun neus probeert te slaan hebben deze mensen vrij spel. Vreselijke man die Churchill, die hadden ze echt flink meer met een stok op de neus moeten laten slaan. Het liefst door een of andere idiote engelse fabrieksarbeider uit Liverpool ofzo.
|
![]() |
Dit referendum was slecht omdat de regering al gekozen heeft, ze 'vragen' advies maar ze willen het helemaal niet.
Men had voordat men ging onderhandelen de mening aan de burger moeten vragen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is de tweede kamer die voor dit referendum heeft gezorgd, CDA-fractie was wijselijk tegen, maar het mocht niet baten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Dat de burger geen zinvolle mening kan geven ligt niet aan de burger maar aan de overheid, die de burger er niet goed over inlicht en niet zorgt voor bijv een onafhankelijk rapport/analyse van de grondwet en de gevolgen ervan ( ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Inderdaad, kamerleden zijn zeker geen mensen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet dat ik nu zo'n hoge pet op heb van het gemiddelde Kamerlid, maar toch. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kostelijk. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals ik al eerder betoogde, dit kabinet meent gewoon dat ze de wijsheid in pacht heeft wat betreft de lange-termijngevolgen van het nieuwe Verdrag. Ze maken dus gewoon een kalme afweging: kortstondige volkswoede versus langdurige voorspoed. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog: Europese Grondwet Man16 | 10 | 23-05-2005 21:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europese Grondwet Verwijderd | 491 | 16-05-2005 16:17 | |
Europese grondwet voor Nederlander groot vraagteken. Hydrogen | 8 | 05-02-2005 13:33 | |
De Europese grondwet; Voor of Tegen? (Update: EP stemt voor/er komt een referendum) Verwijderd | 255 | 31-01-2005 21:15 | |
europese grondwet Sasz | 9 | 26-04-2004 22:22 | |
Ben jij voor of tegen een Europese Grondwet (zoals ze die nu plannen)? Gatara | 75 | 25-01-2004 21:33 |