![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Elk voordeel heb z'n nadeel. ![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
500 euro is echt heel veel geld! En bovendien, maar dat is verder mijn mening, vind ik dat je niet mag verwachten dat je ouders geld besteden aan jóúw bruiloft. Ze hebben je opgevoed, eten gegeven, kleding en wat dan ook, en dan woon je eindelijk op jezelf, dan ga je trouwen, en dan moeten ze dan alsnog bakken met geld betalen omdat jij dan een groot feest kunt geven? Misschien is het in andere culturen gebruikelijk, ik weet het niet, maar ikzelf zou het mijn ouders niet willen aandoen. Wat niet wegneemt dat ik het heel fijn zou vinden als ze mee willen betalen. Maar dat moet dan wel uit henzelf komen, en niet zoals de zus in het verhaal, om gezeurd worden. Dat is echt té laag. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vervolgens vind ik €500,- echt niet weinig, ik had verwacht dat ze €200,- zouden geven. Als ik verhalen van mijn zus hoor over de dingen die ze gekocht hebben, wordt het ook geen dure bruiloft. Veel dingen krijgen ze gratis (bv. de ruimte voor het feest na de ceremonie, de wijn, veel eten wordt gemaakt door leden van de kerk). Ik gok dat mijn ouders een kwart hebben betaald van de totale kosten, misschien een vijfde. Dat vind ik écht heel netjes. En als laatste wilde ik nog zeggen dat mensen die tegen de 50 jaar zijn nog steeds moeten eten. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik dacht ook al; ik stuur ze gewoon naar de McDonalds, lekker romantisch ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als zij mijn zus was geweest, had ik haar allang 3 keer de waarheid verteld!
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Offtopic: sorry moest ff.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() En dan ren ik zeker naar voren, duw ik mijn zus weg en slurp ik van de wijn uit de beker en zoen ik de bruidegom... (Om vervolgens weer weg te rennen, natuurlijk.) |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als ik zo vrij mag zijn om namens L&P te spreken, natuurlijk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het enige wat ik er over wil zeggen omdat ik anders (van pure stomgeslagenheid) toch niet uit mn woorden kom: Als jouw ouders al 500 euro uitgeven aan bruiloften van familieleden en vrienden, dan horen ze écht niet tot de armste 10% van Nederland, en zoiets zeg je niet zomaar, daar kwets je mensen mee die wel heel arm zijn. Mijn ouders zouden niet eens 500 euro kunnen missen voor mijn bruiloft of die van mn broertje (hoe graag ze ook zouden willen), en mijn ouders horen echt niet tot de armste 10% van Nederland, al hebben wij het niet breed. Laat staan dat mn broertje of ik van ze verwachten dat ze meebetalen. Ontopic: ik denk dat je probleem onderhand al aardig opgelost is Andijvie, ik vind het goed van je dat je de kleren gewoon aandoet met wat extra roze opfleuring. Wat het kado betreft vind ik 100 euro echt mooi genoeg. Misschien is het handig om nog even wat te lezen over de Russich Orthodoxe tradities op een bruiloft? Daar is met wat google vast wel een beschrijving van te vinden.
||
Citaat:
![]() 500 Euro is ook voor mij inmens veel geld. Maar voor een bruiloft van je kind vind ik dat weinig. Ik weet natuurlijk niet hoe breed die ouders het hebben, maar zelfs mijn ouders, die het niet breed hebben geven veel meer. Het zou idd aan mijn cultuur kunnen liggen. Het is idd heeeeeel laag dat ze bedelt bij haar ouders, maar ik vind het nog erger dat haar ouders het daarop laten aankomen, en dat ze met moeite 500 Euro lospeutert voor waarschijnlijk de leukste dag uit haar hele leven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Des te schandelijker je zus' gedrag is, aangezien zij wel weet wat haar ouders financiele status is. Maar ik blijf er wel bij dat men soms wat te individualistisch is, dat zelfs familieleden ruzien om geld. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ooit gehoord van vrijgevigheid uit vriendelijkheid/medeleven, of om blijk te geven van de waardering voor een bepaalde vriendschap? |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Maar het zal idd door de cultuur komen van het land waaruit mijn ouders komen. Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe denk je dan dat ik er over denk? |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit qua restaurants, maar hoe jij zegt ze "gaan er goed van kunnen eten" daar versta ik een Belgische Comme chez soi onder ... (daar kom je met 100€niet toe voor 2 personen). Qua planning voor je zus qua reservaties en restaurant is die vraag dus niet gek. Je had beter een restaurant gereserveerd en met de eigenaar iets afgesproken en aan hem betaald zodanig dat zij niets aan te zeggen hadden in plaats van deze manier, om te voorkomen dat ze nog extra moeten betalen doordat ze iets stijlvols genomen hebben.
||
Citaat:
![]() Jammer dat je mijn woorden verkeerd oppikt. ff een paar correcties: Ik heb nooit gezegd dat je alleen d.m.v. geld je waardering kan tonen voor iets. Integendeel, vriendschappen die op geld zijn gebaseerd of worden gevoed door geld kan je amper nog vriendschap noemen. Maar het gaat hier om een speciale situatie, een bruiloft van 2 jonge mensen. Ze zijn behoeftig, hebben waarschijnlijk net een nieuw huis gekocht dat ook nog is moet worden ingericht, en misschien zijn er zelfs kinderen onderweg. Kost bakken vol met geld. Vooral om hun daarin te helpen, worden er zulke bedragen gegeven. En, pak hem beet, over 6 jaar, wanneer dit stel op hun eigen poten kan staan, en het geld minder hard nodig hebben, kunnen ze bijvoorbeeld mij wat geld geven als ik ga trouwen. ![]() Op mijn beurt ben ik juist blij dat mijn ouders me hebben geleerd nooit een issue te maken over geld, en het zonder aarzeling te geven aan hen die behoeftig(er) zijn. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het is, in onze cultuur tenminste, naïef om te denken dat je bruiloftsgasten wel een dikke portemonnee meebrengen om jouw bruiloft te betalen. Ook al zijn het je ouders, broers of zussen. Nóg naïever is het om dit van je ouders te verwachten, wanneer je ouders al jaren hebben gezegd dat ze niet van plan zijn je hele bruiloft te betalen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het een mooi iets dat "het trouwen" in die cultuur tenminste nog waarde heeft. Hier in nederland steld het geen ene ruk meer voor. Daar hebben ze tenminste nog wat voor de trouwerij en elkaar over.
||
Citaat:
Maar dan had ze nog kunnen vragen aan welk restaurant ze zou kunnen denken. Zo recht op de man af om geld vragen is ook weer zoeits....
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben het niet met je eens dat trouwen in "de Nederlandse cultuur" geen ene ruk meer voorstelt. Ik ken genoeg mensen voor wie het wel wat voorstelt. En mbt "daar hebben ze tenminste nog wat voor elkaar over"? Hier niet dan? En waar baseer jij dat op? Op het geven van een bepaald bedrag voor een trouwerij...? Dan heb ik (gelukkig) toch een heel anders soort beeld bij iets voor elkaar over hebben. |
![]() |
||
Citaat:
Ik wist trouwens niet dat jouw ouders een andere cultuur hebben, ik kan me voorstellen dat een bruiloft in andere culturen meer prioriteit heeft dan hier. Maar als je dat bij je opmerkingen erbij had gezegd, had dat wel wat verwarring gescheeld, omdat jij het dus blijkbaar wel normaal vind dat de ouders van de bruid alles betalen e.d., en ik neem aan dat dat dus vanuit jouw cultuur (of die van je ouders) voortkomt. Aangezien Andijvie's zus al wist dat haar ouders niet zouden betalen (en ze ook geen moslim is), zijn dat twee niet vergelijkbare situaties.
||
Citaat:
Verder is het voor elkaar over hebben van iets maar een zijde van de medaille. De andere is sociale controle en dingen die hier mee samenhangen. Ik ben zeer voorstander van een mindere sociale controle, ook al betekend dat dat ik niet dagelijks bij mijn buren binnen kan stappen om zomaar aan te schuiven bij het avondeten.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel je je op relationeel gebied? #114 Atelier Madame | 500 | 06-01-2011 10:43 | |
De Kantine |
Wat saai zeg! #12 Verwijderd | 498 | 23-08-2007 00:39 | |
Liefde & Relatie |
Moeialerige zus Apomes | 14 | 25-05-2004 18:33 | |
Psychologie |
Mijn moeder EvilSmiley | 3 | 21-12-2002 10:37 |