Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2005, 14:18
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 09-06-2005 @ 13:44 :
(De bruidswijn en de bruidsbeker, wat een kolder. Tenzij ze joods zijn, daar is dat wel gebruikelijk, en zo niet: handen af van andermans tradities)
Russisch orthodox dus Maar ja, mijn zus kent de tradities die bij de ceremonie horen niet, dus ik al helemaal niet. Beetje beschamend, eigenlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2005, 14:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 09-06-2005 @ 12:53 :
En zie daarbij een totstandkoming van het groepsgevoel en compromisme

Elk voordeel heb z'n nadeel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 14:52
Loezzel
Loezzel is offline
Andijvie... al heb je witte kleding... zoals jij het hier beschrijft lijken die totaal niet op de witte kleding die de bruid aan heeft. Dan is het toch geen schande om die kleding in zijn totaliteit aan te doen (dus ook het jasje)? Gewoon doen!
Het feit dat je zus nu al beetje bij beetje begint toe te geven, zegt naar mijn idee al genoeg. Zij staat strakjes in het middelpunt. Jij niet, ook al heb je witte kleding aan. Ik denk dat ze dat achteraf ook wel heel duidelijk in zal zien...
Oud 09-06-2005, 14:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Maar serieus, ik vind het echt schandalig dat dat meisje haast moet bedelen, om te kunnen trouwen. Het kan aan mij liggen, maar 500 Euro van je ouders krijgen is écht weinig. Mijn ouders, die waarschijnlijk bij de armste 10% van Nederland horen, geven zulke bedragen uit tijdens de bruiloften van naaste familieleden/vrienden. Vorig jaar gingen ze van her en der geld lenen, om tijdens een bruiloft aan het stel te kunnen geven. 500 Euro voor je eigen dochter is echt abnormaal, en getuigt van een grote gierigheid. Ik bedoel, wat moeten je ouders nou met geld? Ze zijn al minimaal 45, en op weg naar een bejaardentehuis. Geef het geld aan je kinderen, zodat zij er gelukkig van kunnen worden, denk ik dan.

Ik vraag me trouwens af hoeveel je ouders zouden geven als je zus er niet zo nadrukkelijk om had gevraagd.

En van die jurk, dat lijtk me gewoon jaloezie. Dan zou je de moraalridder kunnen uithangen, door naar haar wens te luisteren, en haar als enige op die voor haar speciale dag laten schitteren, want waarschijnlijk is ze bang voor concurrentie. Maar ja, jullie relatie lijkt me niet zo dat je dat zult doen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 09-06-2005 @ 13:44 :
Het is nu eenmaal traditie dat alleen de bruid in het wit gaat. De gasten mogen zelfs geen parels aan, dat mag alleen de bruid. Het is immers haar dag. Zelfs de bruidegom bungelt er eigenlijk maar een beetje bij.
*ahum*

Citaat:
Dat was van oudsher compensatie voor het feit dat een vrouw eigenlijk niets voorstelde, en na het huwelijk onder de curatele van haar man kwam te staan inplaats van onder die van haar vader.
Leuk geschiedenislesje, maar we leven in 2005.

Citaat:
Doordat iedereen hier nu gevoelsmatig tegen protesteert wil maar weer zeggen dat het hele instituut trouwerij een belachelijke poppenkast is, met tradities die iedereen allang achterhaald en belachelijk vindt.
Nee, je mist het principe. We vinden trouwen niet achterhaald, we vinden het idioot dan mevrouw de zus eerst gaat winkelen met Andijvie, allemaal witte jurkjes aanwijst en tegen Andijvie zegt dat die leuk voor haar zouden zijn, en dan de week voor de bruiloft onder invloed van aanstaande bruidegom *opeens* wit niet meer vind kunnen. Misschien volgende keer eerst topic lezen voordat je met rare uitspraken komt.

Citaat:
Veel trouwerijen zijn nu ook anders dan traditioneel, iedereen drukt er zijn eigen stempel op. (De bruidswijn en de bruidsbeker, wat een kolder. Tenzij ze joods zijn, daar is dat wel gebruikelijk, en zo niet: handen af van andermans tradities)
Er zit copyright op? En bepaal jij voor een ander wat 'kolder' is en wat niet?

Citaat:
Trouwerijen en begrafenissen zijn al eeuwenlang het moment bij uitstek om famiilevetes en onderhuids sluimerende conflicten uit te vechten. Ik zeg alleen dat Andijvie verstandig moet zijn en daar niet aan mee moet doen. Wat heb je eraan? Het sop is de kool niet waard.
Als Andijvie gewoon dat witte jurkje aandoet, komt er heus niet zo'n melodrama als jij nu schets met je 'eeuwen'.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 15:42
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Lulverhaal over geld krijgen wat vrijwel vanzelfsprekend lijkt te zijn [/B]
OMG
Oud 09-06-2005, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-06-2005 @ 15:58 :
Maar serieus, ik vind het echt schandalig dat dat meisje haast moet bedelen, om te kunnen trouwen. Het kan aan mij liggen, maar 500 Euro van je ouders krijgen is écht weinig.
Pardon?

500 euro is echt heel veel geld! En bovendien, maar dat is verder mijn mening, vind ik dat je niet mag verwachten dat je ouders geld besteden aan jóúw bruiloft. Ze hebben je opgevoed, eten gegeven, kleding en wat dan ook, en dan woon je eindelijk op jezelf, dan ga je trouwen, en dan moeten ze dan alsnog bakken met geld betalen omdat jij dan een groot feest kunt geven? Misschien is het in andere culturen gebruikelijk, ik weet het niet, maar ikzelf zou het mijn ouders niet willen aandoen.

Wat niet wegneemt dat ik het heel fijn zou vinden als ze mee willen betalen. Maar dat moet dan wel uit henzelf komen, en niet zoals de zus in het verhaal, om gezeurd worden. Dat is echt té laag.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Maar serieus, ik vind het echt schandalig dat dat meisje haast moet bedelen, om te kunnen trouwen. Het kan aan mij liggen, maar 500 Euro van je ouders krijgen is écht weinig. Mijn ouders, die waarschijnlijk bij de armste 10% van Nederland horen, geven zulke bedragen uit tijdens de bruiloften van naaste familieleden/vrienden. Vorig jaar gingen ze van her en der geld lenen, om tijdens een bruiloft aan het stel te kunnen geven. 500 Euro voor je eigen dochter is echt abnormaal, en getuigt van een grote gierigheid. Ik bedoel, wat moeten je ouders nou met geld? Ze zijn al minimaal 45, en op weg naar een bejaardentehuis. Geef het geld aan je kinderen, zodat zij er gelukkig van kunnen worden, denk ik dan.
Jouw ouders geven dus geld, en dat doen ze altijd al zo. Dan weet jij dat ze ook aan jouw bruiloft mee zullen gaan betalen. Mijn zus weet zelf ook echt wel dat mijn ouders niet veel geld hebben én dat ze al heel veel geld heeft gekregen van ze. (Voor studie dus, en toen mijn ouders gingen verhuizen.) Er is toen vrij nadrukkelijk gezegd dat ze niet veel geld meer hadden, aangezien mijn vader geen werk meer heeft. Dus mijn zus wíst dat ze niet veel geld zou kúnnen krijgen en ze wist ook dat mijn ouders sowieso nooit veel geld geven op bruiloften. Beetje erg naïef wanneer ze het dan wel verwacht.

Vervolgens vind ik €500,- echt niet weinig, ik had verwacht dat ze €200,- zouden geven. Als ik verhalen van mijn zus hoor over de dingen die ze gekocht hebben, wordt het ook geen dure bruiloft. Veel dingen krijgen ze gratis (bv. de ruimte voor het feest na de ceremonie, de wijn, veel eten wordt gemaakt door leden van de kerk). Ik gok dat mijn ouders een kwart hebben betaald van de totale kosten, misschien een vijfde. Dat vind ik écht heel netjes.

En als laatste wilde ik nog zeggen dat mensen die tegen de 50 jaar zijn nog steeds moeten eten.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:01
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2005 @ 17:59
En als laatste wilde ik nog zeggen dat mensen die tegen de 50 jaar zijn nog steeds moeten eten. [/B]
En die zit
Oud 09-06-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2005 @ 17:59 :
En als laatste wilde ik nog zeggen dat mensen die tegen de 50 jaar zijn nog steeds moeten eten.
En de huur of hypotheek, verzekering, ziektekosten en al dat soort dingen houden inderdaad ook niet op bij 50 jaar, Love & Peace.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:02
Verwijderd
Ik zei net tegen mijn zus dat ik haar en haar vriend maandag 'een enveloppe' zal geven zodat ze die avond uit eten kunnen. (Ik zei het nu alvast, zodat ze voor maandagavond iets leuks kunnen reserveren.) Ze vroeg vrijwel meteen;'Hoeveel geef je dan?'
Ik zei dat ze er goed van zouden kunnen eten, lekker verhullend
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:06
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2005 @ 18:02 :
Ik zei net tegen mijn zus dat ik haar en haar vriend maandag 'een enveloppe' zal geven zodat ze die avond uit eten kunnen. (Ik zei het nu alvast, zodat ze voor maandagavond iets leuks kunnen reserveren.) Ze vroeg vrijwel meteen;'Hoeveel geef je dan?'
OMG, jeetje ik had gezegt dat als ze nog een keer over geld begon ze genoegen moest nemen met een thuisbezorgde boterham met pindakaas.
Oud 09-06-2005, 17:07
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 09-06-2005 @ 18:06 :
OMG, jeetje ik had gezegt dat als ze nog een keer over geld begon ze genoegen moest nemen met een thuisbezorgde boterham met pindakaas.

Ik dacht ook al; ik stuur ze gewoon naar de McDonalds, lekker romantisch
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:07
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Ik vind haar reactie echt niet normaal!!! Rot toch op zeg! En al ZOU je dan wat geld erbij moeten leggen, ze moet je maar dankbaar zijn dat je überhaupt al iets geeft!
Als zij mijn zus was geweest, had ik haar allang 3 keer de waarheid verteld!
Oud 09-06-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 09-06-2005 @ 18:06 :
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Loezzel schreef op 09-06-2005 @ 18:07 :
Ik vind haar reactie echt niet normaal!!! Rot toch op zeg! En al ZOU je dan wat geld erbij moeten leggen, ze moet je maar dankbaar zijn dat je überhaupt al iets geeft!
Als zij mijn zus was geweest, had ik haar allang 3 keer de waarheid verteld!
Uhu, ga ik ook doen, maar niet nu. Laat haar eerst maar eens trouwen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:00
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik bedenk net de ideale manier om wraak te nemen voor al dat gezeik van je zus...

Als de pastoor (of dominee, of whatever) vraagt: 'is er iemand die bezwaar heeft tegen dit huwelijk?', sta jij op en roept zo hard mogelijk uit: 'JA, IK!'
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:02
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-06-2005 @ 22:00 :
'JA, IK!' zegt Andijvie met een witte trouwjurk aan.
Oud 09-06-2005, 21:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 09-06-2005 @ 22:02 :
Verkloot m'n quote!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-06-2005 @ 22:00 :
Ik bedenk net de ideale manier om wraak te nemen voor al dat gezeik van je zus...

Als de pastoor (of dominee, of whatever) vraagt: 'is er iemand die bezwaar heeft tegen dit huwelijk?', sta jij op en roept zo hard mogelijk uit: 'JA, IK!'
Dat had ik ook al bedacht, maar dan meer dat ik zoiets waarschijnlijk per ongeluk ga doen ofzo. Echt iets voor mij
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:04
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-06-2005 @ 22:02 :
Verkloot m'n quote!
Nee ik vertrek niet naar de Kantine.

Offtopic: sorry moest ff.
Oud 09-06-2005, 21:04
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 09-06-2005 @ 22:02 :

En dan ren ik zeker naar voren, duw ik mijn zus weg en slurp ik van de wijn uit de beker en zoen ik de bruidegom... (Om vervolgens weer weg te rennen, natuurlijk.)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:05
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2005 @ 22:04 :

En dan ren ik zeker naar voren, duw ik mijn zus weg en slurp ik van de wijn uit de beker en zoen ik de bruidegom... (Om vervolgens weer weg te rennen, natuurlijk.)
Oud 09-06-2005, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Mijn ouders, die waarschijnlijk bij de armste 10% van Nederland horen, geven zulke bedragen uit tijdens de bruiloften van naaste familieleden/vrienden. Vorig jaar gingen ze van her en der geld lenen, om tijdens een bruiloft aan het stel te kunnen geven.
zoiets doe je enkel en alleen als je ego te groot is om toe te geven dat je zoveel geld eigenlijk niet kan missen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2005 @ 22:23 :
zoiets doe je enkel en alleen als je ego te groot is om toe te geven dat je zoveel geld eigenlijk niet kan missen.
Ik denk het niet. Love&Peace is moslim, en in die cultuur is dat soort dingen geloof ik normaal... De familie is bij hen ook veel belangrijker dan bij ons.

Als ik zo vrij mag zijn om namens L&P te spreken, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 21:32
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Maar serieus, ik vind het echt schandalig dat dat meisje haast moet bedelen, om te kunnen trouwen. Het kan aan mij liggen, maar 500 Euro van je ouders krijgen is écht weinig. Mijn ouders, die waarschijnlijk bij de armste 10% van Nederland horen, geven zulke bedragen uit tijdens de bruiloften van naaste familieleden/vrienden.
Sorry hoor, maar ik werd echt heel kwaad van jouw post.
Het enige wat ik er over wil zeggen omdat ik anders (van pure stomgeslagenheid) toch niet uit mn woorden kom: Als jouw ouders al 500 euro uitgeven aan bruiloften van familieleden en vrienden, dan horen ze écht niet tot de armste 10% van Nederland, en zoiets zeg je niet zomaar, daar kwets je mensen mee die wel heel arm zijn. Mijn ouders zouden niet eens 500 euro kunnen missen voor mijn bruiloft of die van mn broertje (hoe graag ze ook zouden willen), en mijn ouders horen echt niet tot de armste 10% van Nederland, al hebben wij het niet breed. Laat staan dat mn broertje of ik van ze verwachten dat ze meebetalen.

Ontopic: ik denk dat je probleem onderhand al aardig opgelost is Andijvie, ik vind het goed van je dat je de kleren gewoon aandoet met wat extra roze opfleuring. Wat het kado betreft vind ik 100 euro echt mooi genoeg.
Misschien is het handig om nog even wat te lezen over de Russich Orthodoxe tradities op een bruiloft? Daar is met wat google vast wel een beschrijving van te vinden.
Oud 09-06-2005, 23:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-06-2005 @ 17:09 :
Pardon?

500 euro is echt heel veel geld! En bovendien, maar dat is verder mijn mening, vind ik dat je niet mag verwachten dat je ouders geld besteden aan jóúw bruiloft. Ze hebben je opgevoed, eten gegeven, kleding en wat dan ook, en dan woon je eindelijk op jezelf, dan ga je trouwen, en dan moeten ze dan alsnog bakken met geld betalen omdat jij dan een groot feest kunt geven? Misschien is het in andere culturen gebruikelijk, ik weet het niet, maar ikzelf zou het mijn ouders niet willen aandoen.

Wat niet wegneemt dat ik het heel fijn zou vinden als ze mee willen betalen. Maar dat moet dan wel uit henzelf komen, en niet zoals de zus in het verhaal, om gezeurd worden. Dat is echt té laag.
Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag.

500 Euro is ook voor mij inmens veel geld. Maar voor een bruiloft van je kind vind ik dat weinig. Ik weet natuurlijk niet hoe breed die ouders het hebben, maar zelfs mijn ouders, die het niet breed hebben geven veel meer.
Het zou idd aan mijn cultuur kunnen liggen.

Het is idd heeeeeel laag dat ze bedelt bij haar ouders, maar ik vind het nog erger dat haar ouders het daarop laten aankomen, en dat ze met moeite 500 Euro lospeutert voor waarschijnlijk de leukste dag uit haar hele leven.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 23:36
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2005 @ 17:59 :
Jouw ouders geven dus geld, en dat doen ze altijd al zo. Dan weet jij dat ze ook aan jouw bruiloft mee zullen gaan betalen. Mijn zus weet zelf ook echt wel dat mijn ouders niet veel geld hebben én dat ze al heel veel geld heeft gekregen van ze. (Voor studie dus, en toen mijn ouders gingen verhuizen.) Er is toen vrij nadrukkelijk gezegd dat ze niet veel geld meer hadden, aangezien mijn vader geen werk meer heeft.
Sorry, ik neem al mijn domme woorden terug.

Des te schandelijker je zus' gedrag is, aangezien zij wel weet wat haar ouders financiele status is.

Maar ik blijf er wel bij dat men soms wat te individualistisch is, dat zelfs familieleden ruzien om geld.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 23:39
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2005 @ 22:23 :

Ooit gehoord van vrijgevigheid uit vriendelijkheid/medeleven, of om blijk te geven van de waardering voor een bepaalde vriendschap?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 23:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-06-2005 @ 22:27 :
Ik denk het niet. Love&Peace is moslim, en in die cultuur is dat soort dingen geloof ik normaal... De familie is bij hen ook veel belangrijker dan bij ons.
Er is geen Moslim cultuur

Maar het zal idd door de cultuur komen van het land waaruit mijn ouders komen.
Citaat:
Als ik zo vrij mag zijn om namens L&P te spreken, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 23:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Konijn schreef op 09-06-2005 @ 22:32 :
Sorry hoor, maar ik werd echt heel kwaad van jouw post.
Het enige wat ik er over wil zeggen omdat ik anders (van pure stomgeslagenheid) toch niet uit mn woorden kom:
Nogmaals, mijn nederige excuses voor mijn kortzichtige visie.

Citaat:
jouw ouders al 500 euro uitgeven aan bruiloften van familieleden en vrienden, dan horen ze écht niet tot de armste 10% van Nederland,
Ik denk dat ik wel meer van de financiele huishouding van mijn ouders afweet dan jou, denk je niet ? Jij weet alleen dat ze voor jouw doen vrij gul zijn op bruiloften, en kan daaruit meteen opmaken hoe breed ze het wel niet hebben. Misschien gaan(/kunnen) mijn ouders al jaren niet op vakantie, wonen we in een superklein huis, en zijn mijn ouders gierig tegen hunzelf...?
Citaat:
en zoiets zeg je niet zomaar, daar kwets je mensen mee die wel heel arm zijn. Mijn ouders zouden niet eens 500 euro kunnen missen voor mijn bruiloft of die van mn broertje (hoe graag ze ook zouden willen), en mijn ouders horen echt niet tot de armste 10% van Nederland, al hebben wij het niet breed. Laat staan dat mn broertje of ik van ze verwachten dat ze meebetalen.
Ik denk dat jullie ouders andere prioriteiten hebben dan mijn ouders.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 06:52
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 08-06-2005 @ 23:04 :
Door een ander shirtje aan te trekken geef je toch niet helemaal toe aan iemand's grillen?
*zucht* Wie was nou degene die dat voorstel deed?
Hoe denk je dan dat ik er over denk?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 07:02
Verwijderd
@Love & Peace: *delete het eerste deel van mijn post* Tweede deel: Mijn ouders behoren ook niet tot de armste 10% van Nederland en kunnen die 500 euro op zich best missen, mochten ze dat willen, toch hebben ze dat niet gedaan. En echt niet omdat ze abnormaal of gierig zijn of wat dan ook. Ik denk dat het idd aan de cultuur ligt, ik ken nl niemand die 500 euro geeft op een trouwerij van familie of vrienden (en dan bedoel ik dus ook echt niemand). Blijk geven van vriendelijkheid/waardering hoeft niet dmv geld, juist niet, dat kan prima op andere manieren. En juist omdat ik de dochter van mijn ouders ben (duh) waardeer ik het des te meer als zij een andere manier zoeken om dat te uiten, ik heb al vroeg van mijn ouders geleerd dat geld daar in eerste instantie niet zoveel mee te maken heeft (en daar ben ik ze dankbaar voor ).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 08:13
Kali
Kali is offline
Citaat:
Ik begrijp je zus wat die vraag betreft wel.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit qua restaurants, maar hoe jij zegt ze "gaan er goed van kunnen eten" daar versta ik een Belgische Comme chez soi onder ... (daar kom je met 100€niet toe voor 2 personen).
Qua planning voor je zus qua reservaties en restaurant is die vraag dus niet gek. Je had beter een restaurant gereserveerd en met de eigenaar iets afgesproken en aan hem betaald zodanig dat zij niets aan te zeggen hadden in plaats van deze manier, om te voorkomen dat ze nog extra moeten betalen doordat ze iets stijlvols genomen hebben.
Oud 10-06-2005, 08:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2005 @ 08:02 :
@Love & Peace: *delete het eerste deel van mijn post* Blijk geven van vriendelijkheid/waardering hoeft niet dmv geld, juist niet, dat kan prima op andere manieren. En juist omdat ik de dochter van mijn ouders ben (duh) waardeer ik het des te meer als zij een andere manier zoeken om dat te uiten, ik heb al vroeg van mijn ouders geleerd dat geld daar in eerste instantie niet zoveel mee te maken heeft (en daar ben ik ze dankbaar voor ).

Jammer dat je mijn woorden verkeerd oppikt. ff een paar correcties:
Ik heb nooit gezegd dat je alleen d.m.v. geld je waardering kan tonen voor iets. Integendeel, vriendschappen die op geld zijn gebaseerd of worden gevoed door geld kan je amper nog vriendschap noemen.

Maar het gaat hier om een speciale situatie, een bruiloft van 2 jonge mensen. Ze zijn behoeftig, hebben waarschijnlijk net een nieuw huis gekocht dat ook nog is moet worden ingericht, en misschien zijn er zelfs kinderen onderweg. Kost bakken vol met geld. Vooral om hun daarin te helpen, worden er zulke bedragen gegeven.

En, pak hem beet, over 6 jaar, wanneer dit stel op hun eigen poten kan staan, en het geld minder hard nodig hebben, kunnen ze bijvoorbeeld mij wat geld geven als ik ga trouwen.

Op mijn beurt ben ik juist blij dat mijn ouders me hebben geleerd nooit een issue te maken over geld, en het zonder aarzeling te geven aan hen die behoeftig(er) zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-06-2005 @ 09:32 :

Ik heb nooit gezegd dat je alleen d.m.v. geld je waardering kan tonen voor iets. Integendeel, vriendschappen die op geld zijn gebaseerd of worden gevoed door geld kan je amper nog vriendschap noemen.
Dan zijn we het daar iig over eens.

Citaat:
Maar het gaat hier om een speciale situatie, een bruiloft van 2 jonge mensen. Ze zijn behoeftig, hebben waarschijnlijk net een nieuw huis gekocht dat ook nog is moet worden ingericht, en misschien zijn er zelfs kinderen onderweg. Kost bakken vol met geld. Vooral om hun daarin te helpen, worden er zulke bedragen gegeven.
En die ouders dan? Die moeten dan maar in een klein huisje wonen ed? Hoe komen zij aan hun geld? Juist, door er voor te werken. Waarom zouden ze van hun eigen verdiende geld dan een groot deel af moeten staan? Laat die 'jonge mensen' er zelf ook maar voor werken. Als je geen geld hebt moet je niet trouwen en geen huis komen en/of aan kinderen beginnen, zo simpel is het.

Citaat:
Op mijn beurt ben ik juist blij dat mijn ouders me hebben geleerd nooit een issue te maken over geld, en het zonder aarzeling te geven aan hen die behoeftig(er) zijn.
Mijn ouders hebben mij geleerd geen dingen te doen waar je geen geld voor hebt (dit gaat dan over dingen die niet echt nodig zijn, eten en kleding en een dak boven je hoofd heb je nodig (maar dat hoeft geen kaviaar, merkkleding en een villa te zijn)).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 10:18
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2005 @ 09:57 :
Mijn ouders hebben mij geleerd geen dingen te doen waar je geen geld voor hebt (dit gaat dan over dingen die niet echt nodig zijn, eten en kleding en een dak boven je hoofd heb je nodig (maar dat hoeft geen kaviaar, merkkleding en een villa te zijn)).
Zoals trouwen. Je HOEFT gelukkig in deze moderne maatschappij niet te trouwen. ('t GELD dat je niet hoeft uit te geven!). Je kan ook gewoon trouwen in je hart en daar geen papiertje als bewijs voor te hebben!
Oud 10-06-2005, 10:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 10-06-2005 @ 11:18 :
Zoals trouwen. Je HOEFT gelukkig in deze moderne maatschappij niet te trouwen. ('t GELD dat je niet hoeft uit te geven!). Je kan ook gewoon trouwen in je hart en daar geen papiertje als bewijs voor te hebben!
Precies. Als je geen geld hebt en je het moet hebben van de mensen om je heen, dan moet je gewoon nog niet trouwen. Dan kun je beter wachten en gaan trouwen in een periode waarin je wél de middelen ervoor hebt.
Het is, in onze cultuur tenminste, naïef om te denken dat je bruiloftsgasten wel een dikke portemonnee meebrengen om jouw bruiloft te betalen. Ook al zijn het je ouders, broers of zussen.
Nóg naïever is het om dit van je ouders te verwachten, wanneer je ouders al jaren hebben gezegd dat ze niet van plan zijn je hele bruiloft te betalen.
Oud 10-06-2005, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 10-06-2005 @ 11:18 :
En als je wel wilt trouwen, maar het geld niet hebt, dan kan dat in de meeste gemeentes op één moment in de week (meestal een dinsdagochtend oid) gratis. Maar als je er voor kiest om te trouwen met alles er op en er aan, tja, dan kost het geld en ik vind dan wat Balance zegt.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 11:39
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Kali schreef op 10-06-2005 @ 09:13 :
Ik begrijp je zus wat die vraag betreft wel.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit qua restaurants, maar hoe jij zegt ze "gaan er goed van kunnen eten" daar versta ik een Belgische Comme chez soi onder ... (daar kom je met 100€niet toe voor 2 personen).
Qua planning voor je zus qua reservaties en restaurant is die vraag dus niet gek. Je had beter een restaurant gereserveerd en met de eigenaar iets afgesproken en aan hem betaald zodanig dat zij niets aan te zeggen hadden in plaats van deze manier, om te voorkomen dat ze nog extra moeten betalen doordat ze iets stijlvols genomen hebben.
Dat kan maar als Andijve ze naar een duur restaurant had gestuurd waar die bon niet voldoende was hadden ze toch ook makkelijk het laatse beetje zelf kunnen betalen? Zie het als een Irisbon, daar kan je vaak toch ook niet het hele product van kopen?
Oud 10-06-2005, 11:46
Kali
Kali is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 10-06-2005 @ 12:39 :
Dat kan maar als Andijve ze naar een duur restaurant had gestuurd waar die bon niet voldoende was hadden ze toch ook makkelijk het laatse beetje zelf kunnen betalen? Zie het als een Irisbon, daar kan je vaak toch ook niet het hele product van kopen?
Aangezien ze al problemen hebben om de bruiloft te betalen, denk ik niet dat hen op restaurant sturen waar ze nog zelf moeten bijbetalen een optie is. In dat geval denk ik dat ze liever gewoon het geld zouden hebben in plaats van gewoon te gaan eten. Ik weet niet wat een irisbon is, doch meeste winkels geven bij een tegoedbon ofwel een nieuwe bon met resterende bedrag als men eronder zit, of betalen het bedrag cash uit. Een tegoedbon wilt niet automatisch zeggen dat men moet "over" het te goed bedrag kopen.
Oud 10-06-2005, 11:51
Governor
Governor is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2005 @ 12:31 :
En als je wel wilt trouwen, maar het geld niet hebt, dan kan dat in de meeste gemeentes op één moment in de week (meestal een dinsdagochtend oid) gratis. Maar als je er voor kiest om te trouwen met alles er op en er aan, tja, dan kost het geld en ik vind dan wat Balance zegt.
Jij kunt niet inleven in de cultuur van love and peace.
Ik vind het een mooi iets dat "het trouwen" in die cultuur tenminste nog waarde heeft. Hier in nederland steld het geen ene ruk meer voor. Daar hebben ze tenminste nog wat voor de trouwerij en elkaar over.
Oud 10-06-2005, 11:51
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Kali schreef op 10-06-2005 @ 12:46 :
*knip*
jah heb je gelijk in.
Maar dan had ze nog kunnen vragen aan welk restaurant ze zou kunnen denken. Zo recht op de man af om geld vragen is ook weer zoeits....
Oud 10-06-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Governor schreef op 10-06-2005 @ 12:51 :
Zeg ik dat dan ergens?

Ik ben het niet met je eens dat trouwen in "de Nederlandse cultuur" geen ene ruk meer voorstelt. Ik ken genoeg mensen voor wie het wel wat voorstelt. En mbt "daar hebben ze tenminste nog wat voor elkaar over"? Hier niet dan? En waar baseer jij dat op? Op het geven van een bepaald bedrag voor een trouwerij...? Dan heb ik (gelukkig) toch een heel anders soort beeld bij iets voor elkaar over hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 12:01
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-06-2005 @ 00:50 :
Ik denk dat ik wel meer van de financiele huishouding van mijn ouders afweet dan jou, denk je niet ? Jij weet alleen dat ze voor jouw doen vrij gul zijn op bruiloften, en kan daaruit meteen opmaken hoe breed ze het wel niet hebben. Misschien gaan(/kunnen) mijn ouders al jaren niet op vakantie, wonen we in een superklein huis, en zijn mijn ouders gierig tegen hunzelf...?
Nogmaals, mijn ouders kúnnen niet eens zo gul zijn op bruiloften, dat geld hébben ze simpelweg niet. En ze kunnen inderdaad ook niet fatsoenlijk op vakantie (dat wil zeggen, ze gaan 5 dagen per jaar in Nederland of Duitsland op een camping om toch even eruit te zijn).
Ik wist trouwens niet dat jouw ouders een andere cultuur hebben, ik kan me voorstellen dat een bruiloft in andere culturen meer prioriteit heeft dan hier.
Maar als je dat bij je opmerkingen erbij had gezegd, had dat wel wat verwarring gescheeld, omdat jij het dus blijkbaar wel normaal vind dat de ouders van de bruid alles betalen e.d., en ik neem aan dat dat dus vanuit jouw cultuur (of die van je ouders) voortkomt.
Aangezien Andijvie's zus al wist dat haar ouders niet zouden betalen (en ze ook geen moslim is), zijn dat twee niet vergelijkbare situaties.
Oud 10-06-2005, 12:34
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Governor schreef op 10-06-2005 @ 12:51 :
Ik vind het een mooi iets dat "het trouwen" in die cultuur tenminste nog waarde heeft. Hier in nederland steld het geen ene ruk meer voor. Daar hebben ze tenminste nog wat voor de trouwerij en elkaar over.
Nou heb ik zin om te roepen dat uit een persoonlijk standpunt ik het grotendeels eens ben met het 'niets voorstellen' van een bruiloft in Nederland. Sterker nog, ik zie 't vaak als een excuus om later nog een keer te kunnen teken; voor de scheiding. Echter je moet bedenken dat niet iedereen zo tegen het huwelijk aankijkt.

Verder is het voor elkaar over hebben van iets maar een zijde van de medaille. De andere is sociale controle en dingen die hier mee samenhangen. Ik ben zeer voorstander van een mindere sociale controle, ook al betekend dat dat ik niet dagelijks bij mijn buren binnen kan stappen om zomaar aan te schuiven bij het avondeten.
Oud 10-06-2005, 12:58
Governor
Governor is offline
Ik doel idd ook op het sociale aspect dat Love and Peace verteld, een trouwerij heeft daar veel meer waade. Ze helpen elkaar om samen een leven te beginnen. En natuurlijk speelt geld daarin een grote rol. Ik zeg niet dat mijn ouders het zullen doen, maar ik vind het een mooie gedachte dat ze een stel helpen met het beginnen van een nieuw gezamelijk leven. Het gaat verder dan het op een trouwerij komen en een kadotje geven.

Een nederlander het niet snel op dezelfde manier doen.
Oud 10-06-2005, 13:03
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 10-06-2005 @ 12:51 :
jah heb je gelijk in.
Maar dan had ze nog kunnen vragen aan welk restaurant ze zou kunnen denken. Zo recht op de man af om geld vragen is ook weer zoeits....
Precies en als ik het goed begrijp draait het hele topic hierom. De zus van Andijvie blijft op een onbeleefde manier zeuren om geld. Ze bedelt bij haar ouders, vraagt haar zus hoeveel zij haar precies gaat geven. Ik vind dat niet normaal. Je behoort blij te zijn met hetgene wat je krijgt!
Oud 10-06-2005, 13:08
Kali
Kali is offline
Akkoord de zus moet niet bedelen om geld, doch ik versta haar vraag richting Andijvie wel.

Ik versta ook waarom de zus kwaad is dat Andijvie al kleren gekocht heeft, aangezien meestal ook de traditie is dat de BRUID de kleren van de bruidsmeisjes kiest... Hetgeen nu zowat gedepasseert is door Andijvie zelf...

Ik wil hier helemaal niet de zus goedpraten, doch ik versta een aantal van haar reacties wel.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 13:17
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kali schreef op 10-06-2005 @ 14:08 :
Akkoord de zus moet niet bedelen om geld, doch ik versta haar vraag richting Andijvie wel.

Ik versta ook waarom de zus kwaad is dat Andijvie al kleren gekocht heeft, aangezien meestal ook de traditie is dat de BRUID de kleren van de bruidsmeisjes kiest... Hetgeen nu zowat gedepasseert is door Andijvie zelf...

Ik wil hier helemaal niet de zus goedpraten, doch ik versta een aantal van haar reacties wel.
Maar als ik het goed begrijp is de bruiloft nogal impulsief besloten en over een week al. Andijvie heeft ook niet alle tijd van de wereld en haar zus ook niet. Dus ze is zelf kleren gaan kopen. En omdat haar zus geen dresscode had opgegeven, heeft ze iets gekocht wat zij mooi vond en waarvan zij dacht dat haar zus het ook leuk vond. (haar zus had immers gezegd dat ze lichte kleuren wilde) Zuslief had iets langer na moeten denken over die bruiloft. Over de kosten die eraan vast zaten en dingen die ze graag wilde. En niet daar mee komen als het al te laat is.
Reageren

Regels voor berichten