Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 18:29
Apomes
Apomes is offline
hoi,

Als nakomer (10 jaar jonger dan mijn 2de zus) zou normaal gezien ik altijd gelijk moeten krijgen , dit is totaal niet het geval...
Mijn oudste zus werkt hier thuis, is getrouwd en heeft 2 kinderen. Doordat ze hier thuis werkt zie ik ze altijd, ook neemt ze haar kinderen (2 en 4 jaar) mee naar hier.
Allemaal goed en wel....
maar,
Ze is een ongeloofelijke moeial, ze moet haar altijd kunnen mengen in mijn leven. Wat ik doe is niet goed genoeg en daar krijg ik da gezer over. Moeder geeft haar dan altijd gelijk en zegt niet dat het is om te moeien maar om mij "raad" te geven .
VB:
Ik wil geen vakantiewerk doen, omdat ik vind dat ik genoeg te doen heb.
zij zegt dan: Zou je niet beter vakantiewerk gaan, wij vroeger he wij mochten niks en gij wel en nu doet ge het ni
dan mijn moeder: ze heeft gelijk ga maar zoeken.

of

Zus: Wil je dat uitleggen (iets over de computer)
ik: geen tijd voor, ben aant leren
Zus: och ge kunt het gewoon niet, en dat doen Boekhouden-Informatica dat is maar technische, terwijl ik ASO heb gedaan...

En zo gaat dat bij ALLES
Door haar schuld moet ik langer wachten op mijn auto en mag ik niet op kot gaan want volgens haar leer ik dan niet enzo...

Dit begint me serieus op mijn systeem te werken vooral omdat moeder haar ALTIJD maar dan ook ALTIJD gelijk geeft. ik heb al met moeder gepraat, en dan is ze heel lief enzo maar als mijn zus erbij is, is ze het gesprek al helemaal vergeten en doet ze alsof er niks gebeurd is.

Als ze haar dan bemoeit, begin ik te dreigen want praten helpt niet, ik heb het al geprobeerd... maar als ik dan dreig dan is moeder nog eens extra lastig op mij omdat ik "kinderachtig" doe, en zo nooit een op kot ga mogen.

mama: ni op de computer
ik zit dan ff later toch op de computer voor school
zus komt binnen, ziet mij op de computer en ze gaat het direct zeggen tegen moeder da ik op de computer zit...en dan ben ik kinderachtig

Weet er hier iemand raad mee, want dit gaat nu zo al een jaar...en kan het echt niet meer aan want de rest gaat ook al niet schitterend (vrienden, liefde, ouders...)
Oud 23-05-2004, 18:41
Nona
Nona is offline
Ik doe hem even naar L&R.

Waarom heeft je zus zo veel macht over je? Waarom mag zij die autoriteit hebben? Het is je zus, niet je moeder! En als jij iets wilt zul je dat met je ouders moeten bespreken, niet met je zus.

Misschien dat je ook een aantal dingen moet bewijzen. Wil je op kamers? Laat dan zien dat je voor jezelf kunt zorgen. Zijn je ouders nooit op vakantie terwijl jij thuis bent? Dan kun je laten zien dat je dat kunt en misschien nog wel goede cijfers halen ook.

Gebruik in ieder geval argumenten voor wat jij wilt. Zij hoeft niet het laatste woord te hebben over jouw leven, je mag zeggen wat je wilt en waarom je die dingen wilt. En als zij het er nog niet mee eens is kan het antwoord ook gewoon wel eens "nee" zijn tegen haar plannen.
Oud 23-05-2004, 18:56
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 23-05-2004 @ 19:41 :
Ik doe hem even naar L&R.

Waarom heeft je zus zo veel macht over je? Waarom mag zij die autoriteit hebben? Het is je zus, niet je moeder! En als jij iets wilt zul je dat met je ouders moeten bespreken, niet met je zus.

Misschien dat je ook een aantal dingen moet bewijzen. Wil je op kamers? Laat dan zien dat je voor jezelf kunt zorgen. Zijn je ouders nooit op vakantie terwijl jij thuis bent? Dan kun je laten zien dat je dat kunt en misschien nog wel goede cijfers halen ook.

Gebruik in ieder geval argumenten voor wat jij wilt. Zij hoeft niet het laatste woord te hebben over jouw leven, je mag zeggen wat je wilt en waarom je die dingen wilt. En als zij het er nog niet mee eens is kan het antwoord ook gewoon wel eens "nee" zijn tegen haar plannen.
ik zeg altijd nee, maar dan gaat ze gewoon naar moeder, en nou ja...
Ze heeft zoveel macht over me omdat moeder altijd luistert naar haar en dat is omdat ze thuis werkt, en zonder haar zou moeder in problemen komen qua werkvolk,zij helpt veel ik ben maar iemand die constant op de computer zit voor "plezier" terwijl het allemaal voor school is wegens eindwerk.
Ook hebben we winkelmeisjes uit mijn school van mijn leeftijd en dan zegt moeder altijd "die kunnen het toch, en waarom gij niet".

ook kan ik niemand iets vertellen, want als ik dat doe dan weet binnen de 2 minuten heel de famillie het.
Zo ben ik vorig jaar naar een Psycholoog gegaan en had gevraagd aan moeder om daar tegen niemand iets over te zeggnen ook niet tegen mijn zussen....Enkele weken geleden had ik terug ruzie met mijn zus en opeens zei ze "ja ga nog maar wat janken bij de Psycholoog", dat heeft mijn vertrouwen echt de diepte in laten gaan, echt waar. toen ik vroeg aan moeder waarom dat ze het gezegd had, zei ze "dat weet ik niet meer, en het zijn toch uw zussen he "

ook de Psycholoog zei tegen me dat ze niets over mij te zeggen had, ze was een gelijke...en dit had ze ook tegen moeder gezegd maarja ze helpt thuis en ze was het dan ook direct weer vergeten dat ze maar een gelijke is.

Ook kan ik niets zeggen tegen mijn moeder over vanalles want het enigste wat ze dan zou zeggen is "wat gaan de mensen daar wel niet van denken". Als ik zeg dat ze alleen maar aan iemand anders zijn mening denkt zegt ze weer dat ik niet gelijk heb.

En nee ben nooit alleen thuis, vader is altijd hier, teminste al ter ni op een ander ligt te ***** en ZOU moeder & vader samen weg zijn (wat nooit het geval zou zijn) dan is mijn zus nog altijd hier hé.

Oud 23-05-2004, 19:10
Jenifer
Jenifer is offline
Hallo Apomes,
even over jou berichtje.
Je kan onder andere dit zeggen:
Ik ben nu 17 jaar ik hoef die raad van jullie niet want dat is geen raad dat wat jullie doen dat is kinderachtig gedoe.
Dat zou ik zeggen.
Dat je voor straf niet op de computer mag sorry hoor maar dat pas je toe bij een kind van 6 en niet bij een iemand van 17.
Je kan natuurlijk ook echt laten weten dat het menis is en dat ze nu te ver gegaan zijn.
Weet je wat misschien ook zal helpen?
Gewoon je koffers inpakken niet weggaan maar zet maar gewoon doodleuk je koffers voor de deur.
Met alles erin moet je dan eens opletten hoe er gereageerd wordt.
En als er dan nog zo gereageerd wordt dan ga je gewoon met je spullen naar een vriend.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt en dat doe ik nog steeds tot op de dag van vandaag.
Mijn moeder en mijn zus zwieren ook altijd samen dus ik weet wat het is.
Ik slaap al 2 dagen ergens anders niet vanwege dit hoor maar om andere redenen want mijn school staat ver van huis.
Ik heb er met een van de leidsters over gesproken en die vroegen dus aan mij hoe zou je het vinden om een nacht langer te blijven?
Ik heb idt gewoon gezegd tegen mijn vader en die zei jou zal ikhet gunnen maar voor mij vind ik het niet leuk.
Probeer dan (dit is iets minder heftig) om tegen je moeder te zeggen ik wil graag voor 3 nachten op kamers of voor 2 nachten.
Als ze dan vraagt waarom dan zeg je de reden en wat voor impact het op je heeft.
Dat is misschien het eerste wat je het beste kan doen.
En dan die koffers en dan naar je vriend.
En naar je vriend hoeft helemaal niet lang te zijn al ga je daar maar 2 uur heen met je koffers en kom je dan weer thuis.
Dan denk ik dat je moeder zelf met jou om de tafel zou gaan zitten.
Dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Vervolgens heb ik nog een raad voor je.
je bent nu al 17.
Ik weet niet wanneer je 18 wordt maar weet je dat je op je 18e wettelijk op jezelf mag wonen?
Dan zou ik nu beginnen met een kamer zoeken voor als je 18 bent.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:21
phensicske
phensicske is offline
Ik ben eigenlijk ook een beetje zo...de moeialzus.

Gewoon omdat ik niet wil dat het slecht zou gaan met mijn jongere zusjes. Ze appreciëren mijn raad ook niet altijd, maar toch blijf ik ze geven. Toch ben ik daar al in geminderd, want sommige dingen moeten ze gewoon zelf ondervinden.

Misschien moet je je zus zeggen dat je wel apprecieert dat ze jou raad geeft, maar dat ze dan ook moet proberen te begrijpen dat je reeds 17 bent en ook al wat alleen kunt en die raad niet altijd nodig hebt.

Stel anders voor dat je wel om raad zal gaan vragen als je dat nodig vind. Maar doe dit dan ook, anders zal het weer een vervelend boeltje worden.

Hmm, anders, mjah. Misschien zie jij het niet zo, maar dit doet ze echt wel omdat ze je graag ziet...mss wel op de verkeerde manier.

Praat erover met haar en eventueel met je moeder erbij.
Beschuldig haar niet alleen dat ze ambetant doet en zo, maar vertel wat je erbij voelt, dat wil ook wel eens lukken.

Succes ermee.

Enneuh, persoonlijk vind ik dat koffers-pakken-gedoe maar kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 23-05-2004 @ 20:21 :
Enneuh, persoonlijk vind ik dat koffers-pakken-gedoe maar kinderachtig.
Inderdaad, ik ook
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:09
Verwijderd
Ik wou verbaasd vragen of jullie nou niet allemaal 'BEmoeial' bedoelden, maar nou blijkt 'moeial' nog een woord te zijn, ook. *trekt wenkbrauwen op* Zo leer je zelfs op L&R nog eens wat.

Nou is 'moeialerig' natuurlijk géén woord

En ahem, eh, ontopic, dat neem je toch gewoon niet?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:47
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Morgan schreef op 23-05-2004 @ 21:09 :
Ik wou verbaasd vragen of jullie nou niet allemaal 'BEmoeial' bedoelden, maar nou blijkt 'moeial' nog een woord te zijn, ook. *trekt wenkbrauwen op* Zo leer je zelfs op L&R nog eens wat.

Bemoeizuchtig dan?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 23-05-2004 @ 21:09 :

Ik dacht ook dat het 'bemoeial' moest zijn, nog nooit van 'moeial' gehoord...

Mja,.... en verder... ben ik het ook met Morgan eens... Pik het niet
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 08:13
FaZ
FaZ is offline
ok , wat doe je moeilijk... als het normaal niet lukt , gewoon agressief doen.. dan houd die bitch wel op
Oud 25-05-2004, 08:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
FaZ schreef op 25-05-2004 @ 09:13 :
ok , wat doe je moeilijk... als het normaal niet lukt , gewoon agressief doen.. dan houd die bitch wel op
Als ik jouw 27-jarige zus was had ik je alle hoeken van de kamer laten zien, knul.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 09:49
MazeMouse
MazeMouse is offline
Schrijf het gewoon in een brief op wat je dwars zit en laat ze die allebei lezen.
En bepaal maar aan de hand van de reacties en gevolgen hoe extreem je jezelf moet op gaan stellen om het ze af te leren.
Oud 25-05-2004, 13:08
Verwijderd
Heb je al eens een gesprek met je zus gehad? Dat zij 27 is en jij 17 en dat er op 10 jaar een hele generatie verschil tussen zit? Of valt er gewoon echt niet met haar te praten... sommige mensen genieten nu eenmaal van hun macht over anderen. Ik zou proberen eens een fatsoenlijk gesprek met haar te houden, dat je dat echt niet prettig vindt. En zeker die opmerking van janken bij een psycholoog...

Is ze zelf eigenlijk wel tevreden met haar leven, probeert ze het niet beter te doen via jou?

En dan stiekem, als dat niet werkt, ik ken mezelf, ik zou gaan rellen, dan niet meteen met mijn ouders, maar wel met mijn zus (ik heb dan wel geen zus, maar je begrijpt wat ik bedoel). Zoek eens haar zwakke kanten op, ga in de aanval, ze zal heus niet het perfecte leventje leiden, als ze dan nog niet in de gaten krijgt wat ze flikt... Maar of dat een goeie oplossing is, weet ik natuurlijk ook niet. En dan kan het kinderachtig zijn, bij sommigen werkt nu eenmaal geen andere methode.

En ik geloof dat Moeial gewoon de Belgische uitdrukking is? Moeial gebruikten wij toch gewoon en ik heb op Belgische scholen gezeten.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 13:25
Verwijderd
Sorry maar ik denk dat je er niets aan kunt doen. Het doet me allemaal erg denken aan m'n eigen situatie hier thuis. De ene keer heb je een gesprek met je moeder, lijkt ze alles te begrijpen en is ze aardig, de andere keer lijkt het alsof dat gesprek nooit heeft plaatsgevonden.

Ik ben zelf ook de oudere zus, maar bij ons thuis is het juist andersom. Ik denk dat het geen zin heeft om te proberen er iets aan te veranderen. Je hebt het al vaak genoeg geprobeerd en het helpt toch niet, zo zijn ze blijkbaar gewoon. En tsja, je kunt je eigen moeder al niet meer vertrouwen.

Dus wat je kunt doen: speel het spelletje mee. Wees niet opstandig, dat heeft een averechts effect. Zeg niet steeds hoe irritant je iedereen vindt maar wees vriendelijk en behulpzaam. Laat je niet kennen. Zorg dat jij gelijk krijgt. Ga bijv. geen spelletjes op de computer doen wanneer je zus er is, maar zorg dat je dan iets aan je studie doet en laat dit ook zien op zo'n moment. Vertel iets over waar je op dat moment mee bezig bent.. "ik moet voor morgen iets opzoeken over.. blabla.. heel leuk, ik ben al te weten gekomen dat blabla, nu moet ik nog..etc".

En verder moet je natuurlijk niet gaan dreigen, dat helpt niet, krijg je altijd ongelijk, enz. Of ga voor de gein eens positief reageren op haar adviezen, probeer het wel een beetje geloofwaardig over te laten komen, anders heb je weer ruzie.

Net als bij dat op kamers (op kot) gaan. Zij vindt dat je dan niet goed kunt leren enzo, jij denkt van wel. Nou, probeer dan slim te zijn. Geef bijv. eerst je zus gelijk "ja inderdaad, nu zie ik dat je gelijk hebt, ik moet eerst nog een tijdje thuis blijven wonen, ik zal er nog eens wat dieper over nadenken". Geef ze gewoon eerst heel veel gelijk, dan denken ze dat je "verstandig" bent geworden ipv opstandig. En dan na een tijdje geef je aan eraan toe te zijn om op kamers te gaan.

Ik realiseer me best dat die dingen moeilijk zijn, jij bent ook maar een mens en je hebt je reacties niet altijd in de hand. Maar ik denk gewoon dat je hen niet zal kunnen veranderen, je kunt het gewoon proberen wat aangenamer voor jezelf te maken door het spelletje mee te spelen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 18:33
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
nou ik zou het er gewoon eens met haar over hebben.
Dat je snapt dat ze zo doet omdat ze ouders is en al heel erg ervaren en veel weet maar dat je het niet zo op prijs stelt. De tijden zijn veranderd en je wil het gewoon zelf uitvinden.
Reageren

Regels voor berichten