![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar is er iemand die het daar absoluut niet mee eens is?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wie zoveel onzekerheid en filosoferen niet aan kan of niet accepteerd grijpt naar goden voor een alternatief.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
We leven gewoon om zo'n 80 à 90 jaar lang zoveel mogelijk genot te ervaren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
stel dat alle mensen op wetenschappelijk niveau intelligent zijn, daar mogen we dan toch van uit gaan zonder onderscheid, hoe zou die verhouding gelovig - intelligent dan staan? en jouw cijfers van de natuurwetenschappelijke faculteit aldaar zijn niet zo beslissend. niet dat ik niet met je mee kan voelen, maar ik wil dan toch voor de verandering eens wat cijfers kunnen zien. |
![]() |
|||
Citaat:
Dat heeft namelijk te maken met diezelfde onzekerheid over zaken als de dood, rechtvaardigheid etc. Iemand die geen zak weet van de natuurkunde begrijpt niet wat bliksem is. En verrek, in tijden dat men niet wist wat bliksem was werd bliksem tot een godheid gemaakt. Het aanbidden van de bliksem zodat je nooit geraakt zou worden is iets hoopgevends, aangezien je niet langer hoeft te accepteren dat de bliksem toch wel zijn weg gaat, en je dood bent als in die weg staat. Wie weet wat bliksem is, die zal dat beseffen en geen behoefte meer hebben aan het aanbidden van die bliksem. Ditzelfde mechanisme kun je doortrekken naar andere denkbeelden, het is niet voor niets dat het scheppingsverhaal in het gedrang kwam in de tijd dat er grote ontdekkingen werden gedaan over het ontstaan van de aarde en de werking van het leven, terwijl creationisme in feite eeuwenlang de opvatting beheerst heeft. Citaat:
Het gaat om wat je daartussen allemaal uitvreet. Als je niet weet waarom je het uiteindelijk doet kan je maar beter zorgen dat je voor die tijd iets zinnigs hebt gedaan en gelukkig bent geweest lijkt me. ![]()
||
Citaat:
Nu wordt hij eens door iemand anders gepost. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Mensen geloven dus in iets omdat ze bang willen zijn voor het hellevuur? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar volgens mij is dit geen echt geloof.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Waarom bang zijn van de hel als ze toch niet voordien in God oid geloofden? Een hel heeft een schepper nodig of nog iemand die zegt dat de hel als straf zal worden gebruikt als mn niet in Hem gelooft. <<Ik geloof niet in Sinterklaas ![]() >>Ojee, je moet wel anders ga je de zak in. <<De zak? Oh ik bedoelde dat ik wél geloof in de Sint... ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Omdat de kans bestaat dat het echt waar. "Iedereen zegt het, misschien is het echt zo. Dan kan ik beter voor de zekerheid christelijk worden. Niets te verliezen." Vandaar dat ik ook zei dat ik het niet echt onder geloof vindt vallen, zo'n angstkwestie.
||
Citaat:
ahum "Iedereen zegt mss is het zo..." je zegt dus dat mensen geloven omdat er anderen ook geloven. Maar die anderen zouden dat toch een andere reden hebben om te geloven? 'Dan kan ik beter voor de zekerheid christelijk worden, niets te verliezen' Als je er toch niets mee verliest zou iedereen geloven. Je denkt dus dat mensen geloven omdat anderen ook geloven. Of omdat ze bang zijn van een 'mogelijk bestaande hel'. ? |
![]() |
||||
Citaat:
Ja. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Ik geloof nu, anno 2005 (bijna 2006), ik doe gymnasium en kom er met aardige cijfers vanaf, ik ben een beetje alto zegt men, ik ga binnenkort waarschijnlijk een neuspiercing laten zetten, ik hou van goeie muziek, enz.enz. Dit alles niet om te laten zien hoe lauw ik wel niet zou zijn, maar om te laten zien dat ik een gewoon modern meisje ben met een behoorlijk verstand en zelfvertrouwen. Nou maak je mij niet wijs dat ik geloof omdat ik onzeker ben en argumenten als Zeus en Donar doen mij niet zoveel. Dus....verdedig jouw mening met argumenten die ook echt ergens op slaan. Ik zeg niet dat de geschiedenis niets meer waard is, zeker wel! En de kerkgeschiedenis heeft ook zeker invloed op mijn geloof. Maar ik begrijp gewoon niet dat jij nog steeds denkt dat moderne en verstandige christenen zouden geloven omdat ze slap/dom/bang zijn...
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Klopt perfect met het mechanisme van hemel&hel, dus op wat voor manier is dat geen argument? Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zou niet geloven uit angst of onzekerheid, dat zou ik geen goed argument vinden. Daarnaast klopt het ook niet helemaal, want omdat je je onzeker voelt ga je een zekerheid, een geloof volgen, maar hoe weet je nou of dat wel zeker is, dat moet je ook maar gewoon geloven, dan kun je ook wel gewoon geloven in jezelf, in dat de economie wel zal verbeteren. In dat er na de dood niets is. Je hebt geen geloof in een religie nodig om zeker te zijn. Je kunt ook ergens anders in geloven. Onzeker zijn betekent ergens niet in geloven. Maar je kunt ook in het gene waar je onzeker over bent gaan geloven. Nou ik zeg het allemaal een beetje vaag maar ik hoop dat jullie het begrijpen.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |