![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is mij nog steeds niet duidelijk waar je heen wilt met die gaten in onze kennis. Natuurlijk zouden zich daar de goden kunnen verschansen, even als elk wezen dat aan de menselijke fantasie is ontsproten, van onzichtbare kabouter tot het Grote Spaghettimonster, dat reeds eerder werd aangehaald. Zie je dit nou werkelijk als een serieuze optie? En stel dat er een god zou zitten in iets dat vandaag nog een gat in onze kennis is, zou deze god dan morgen, als we het gat gedicht hebben, in eens niet meer bestaan? Het is mij nog steeds niet duidelijk welk punt je probeert te maken. Voor een god als de bijbelse zou het trouwens vreemd zijn om zich te verschuilen in de gaten van onze kennis, volgens de bijbel wil hij zich immers aan ons bekend maken in plaats van verstoppertje te spelen.
|
![]() |
||
Citaat:
Wat bedoel je verder met "een serieuze optie"?
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met goddelijk wil ik de eigenschap van een wezen aanduiden, die inhoudt dat hij of zij (of het) zich buiten het door ons kenbare gebied bevindt, ofzo. Na de dood / andere dimensie/ almachtig. Ofzo. Verdient nog verdere uitwerking iig. Anyway, het is een nutteloze hypothese, maar dat neemt niet weg dat het waar kan zijn.
Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 22:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Immers, als de kans dat één van de opties waar is groter is dan nul en ze zijn allemaal even waarschijnlijk, is de totale kans oneindig*x, met x>0 en dat levert oneindig (terwijl de totale kans altijd <1 moet zijn). |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Simpel voorbeeld: De wereld wordt geregeerd door paarse vogelbekdieren met één teen. De wereld wordt geregeerd door paarse vogelbekdieren met twee tenen. Drie tenen. etc. En daar heb je al aftelbaar oneindig veel opties m.b.t. goden, allemaal onafhankelijk. |
![]() |
||
Citaat:
Als er veel onafhankelijke opties zijn, maakt het toch niet uit, lijkt me?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De propositie “god bestaat” wordt daarmee irrelevant. Wil je iets over het bestaan van iets kunnen zeggen, moet het eerst inhoud hebben. Zo lang je dat niet doet, is het net zo onzinnig om te zeggen “blorbef”, of een andere betekenisloos woord, bestaat. Citaat:
||||||
Citaat:
[b][quote]En met puur het gezonde verstand, zonder te lezen, kun jij op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten in de kosmologie? Ik zou willen dat ik dat kon! Nee. Ik kan echter wel zonder te lezen begrijpen dat het voor de wetenschap onmogelijk is bepaalde dingen te kennen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het tweede is meer dan een semantisch spelletje, het laat precies zien hoe absurd het is om te spreken over een wezen dan onkenbaar is. Om te weten dat het ontkenbaar is, meen je kennis te hebben (namelijk dat het onkenbaar is), wat per definitie onmogelijk is. Het is simpelweg een interne tegenstrijdigheid. Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, een godheid die mensen eeuwig wil laten branden in de hel zal mensen daar in ieder geval moeten krijgen, m.a.w.: de mens moet zijn dood kunnen overleven. Dit ligt binnen het domein van de rede, en van daaruit weten we dat het zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk, is dat we voort kunnen bestaan nadat onze hersenen zijn gestopt met werken. Citaat:
Als er een godheid buiten ons bestaat die ook niet door ons gekend kan worden, is het volstrekt irrelevant of deze god bestaat. We kunnen niet eens weten óf zo’n godheid überhaupt bestaat of niet. Het poneren van zo’n godheid is niets meer dan een wilde en tevens zinloze en irrelevante speculatie. Op deze manier kun je alles wel veronderstellen, en daarmee in een volledige irrationaliteit vervallen. Ik geloof dan ook niet dat mensen ooit zo’n godheid bedacht hebben. Het omvallen van een boom is inderdaad af te leiden en daarmee empirisch kenbaar, jouw hypothetische godheid niet. De vergelijking gaat dus mank.
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anyway, de discussie is nogal nutteloos,
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Daarnaast zijn hypothetisch de meest absurde dingen mogelijk. Heb je wel eens gedacht aan fluitketels die om ons universum cirkelen? Dromen en visioenen leveren geen betrouwbare kennis op, het zijn bijna altijd hersenschimmen. Als ze al een keer verband hebben met de werkelijkheid, is de inhoud gebaseerd op eerder opgedane ervaring (empirie dus) De wetenschappelijke methode heeft zijn superioriteit al vele malen bewezen als het gaat om het vergaren van betrouwbare kennis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Wat dus godheden nog steeds in het pakket brengt dat spaghettimonsters en zijzelf even 'aanbidbaar' maakt.
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat me nog een poging wagen: Kun je je voorstellen dat er een wezen bestaat dat almachtig is, en op een gegeven moment indirect zo invloed heeft uitgeoefend, dat het heelal is ontstaan, opdat uiteindeijk mensen zouden ontstaan? Kun je je voorstellen dat dat wezen op een moment besloot zijn wensen te laten weten aan een deel van de mensheid, door middel van een stel tafelen? Kun je je voorstellen dat dat wezen zó almachtig is, dat ie zich voor het oog van de wetenschap onzichtbaar weet te maken? en stel je voor, dat dit wezen aan de hand van het naleven van deze regels mensen na hun dood in de hel / hemel kan dumpen. Ik hoop van wel in ieder geval. Als je dit voorstelbaar acht, begrijp je ook dat het wezen én wetenschappelijk onkenbaar is, en toch een reel wezen is, waar mensen rekening mee moeten houden. Citaat:
2) Agreed, ze zijn niet natrekbaar. Citaat:
Citaat:
Verder, wetenschappelijke kennis is van nature beperkt. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik stel voor iedereen te bekeren tot het Sinterklaasisme om voortaan religieuze conflicten en gedoe over feestdagen en gebruiken te voorkomen.
||
Citaat:
En je mening over dé God is me nu wel duidelijk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||||
![]() |
[QUOTE]Joostje schreef op 13-01-2006 @ 21:43 :
Citaat:
Citaat:
1 zich een denkbeeld vormen van => zich imagineren, zich indenken, zich verbeelden 2 iets van plan zijn Nee dat kan ik dus niet, het is onmogelijk om een denkbeeld te vormen van iets dat onkenbaar is. Citaat:
Citaat:
Deze afhankelijkheid is algemeen geaccepteerd door de wetenschapper die er mee te maken hebben en ook door veruit de meeste filosofen die zich er mee bezig houden. Als je hier meer over wilt weten (en tijd hebt), kan ik je wel wat titels van boeken aanraden. Ik kan je nu al vast het volgende citaat geven. Het komt uit een boek dat veel gebruikt wordt in (para)medische opleidingen die met de neurowetenschappen te maken hebben: "Biologische gezien zijn lichaam en psyche nooit gescheiden geweest, of, met andere woorden, wij mensen hebben deze tweedeling verzonnen. De tweedeling psyche-lichaam is een menselijke constructie, en daarmee dus ook aanvechtbaar" (dr. Ben van Cranenburgh, Neurowetenschappen, een overzicht, 1998, Elzevier gezondheidszorg, blz. 19 ) Dat we nog geen goede modellen hebben hoe onze hersenen onze psyche veroorzaken, wil niet zeggen dat de afhankelijkheid niet reëel kan zijn. Ook zwaartekracht is voor de natuurkunde nog grotendeels een raadsel, doch betwist niemand de realiteit ervan. Citaat:
Citaat:
![]()
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Hitler zei ook dat het Arische ras superieur was. Drie keer raden waarom. jawel, hij was een Ariër. De wetenschappers proberen in dit forum altijd de Christenen van hun ongelijk te bewijzen, maar eigenlijk zijn ze precies hetzelfde. Mensen met beperkte visies. Als jullie echt mee willen dingen in Religie dan proberen jullie god eens te vinden. Dan niet een keer een minuut bidden. Nee, een week vasten en mediteren, dan mag je van mij lullen wat je wilt. God moet je ervaren en niet wetenschappelijk bewijzen (Sorry voor het vele oordelen, maar ik zat er even doorheen)
Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 01:15. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder zijn er geen wetenschappers op dit forum. Beweren dat god zich openbaart na een week vasten is uiteraard een omgekeerde bewijslast, je kunt zoiets niet als verwijt gebruiken. Dat zou wat leuks worden, ik zou kunnen beweren dat je je pink moet afhakken, en dat dan geopnenbaart wordt dat er onomstotelijk geen goden bestaan, en vervolgens gaan zeiken tegen iedereen die het niet met me eens is 'dat ze het niet geprobeerd hebben'.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Sorry, moest ff... ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik zeg ook niet dat mijn visie superieur is. Ik vind de wetenschap alleen niet geschikt om het bestaan van een god te bewijzen. Zoals ik al eerder zei geloven gelovigen omdat ze god op de 1 of andere manier voelen en ervaren. Verklaren dat god bestaat is voor mij (en ik hoop ook voor andere mensen) niet belangrijk. Ook al bestaat hij misschien wel niet, ik leid er een beter leven door, voel me er beter door en heb er plezier in. Het is dus effectief. Wetenschap is ook maar een visie en ik voel me er niet toe aangetrokken om daar in op te gaan. Maargoed, ik loop nu wel de hele tijd te bitchen, maar jullie hebben uiteraard ook recht van spreken. Mijn visie is immers ook maar een visie. Bovendien kan ik niet voor alle gelovigen spreken. Ik denk dat ik misschien nog wel eens zwaar in de minderheid zou kunnen zijn. Ik zal me er verder niet mee bemoeien als ik de discussie niet interessant vind. Enjoy your stay ![]() @nare man: het moge duidelijk zijn dat ik de verhalen uit de bijbel als symbolisch opvat en ik niet geloof in dat de god de aarde in 7 dagen heeft geschapen. Bovendien zie ik destructie en creatie als menselijke begrippen. In feite veranderd alles alleen van samenstelling. God is gewoon een kracht die nog niet bewezen kan worden en misschien wel nooit zal worden. God heeft dus altijd al bestaan en alles wat wij zijn ook. Zoals ik echter al zei, ik spreek natuurlijk niet voor iedereen... Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 10:28. |
![]() |
|||||||
![]() |
Het heeft even geduurd, maar hier nog mijn reactie:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een ondetecteerbare ziel lijkt me ook absurd. Om niet detecteerbaar te zijn, moet het op geen enkele manier interactie kunnen vertonen met de materie (die interactie zou immers detecteerbaar zijn). Hoe is het dan mogelijk dat ervaringen (die ons op materiele wijze toekomen, denk bijvoorbeeld aan geluidsgolven bij muziek) ‘opgeslagen’ worden in een ziel? Hoe heeft de ziel interactie met het lichaam? Waarom is er überhaupt een lichaam nodig? Waarom hebben we ogen om te zien, als we alleen met een ziel ook kunnen zien (zoals mensen waarvan hun ziel uit hun lichaam is gestegen beweren (out-of-body-experience))? Waarom hebben we een hoofd (met hersenen daarin) dat zo groot is dat veel vrouwen sterven bij de bevalling, wat helemaal het geval is zonder medische hulp? Dit zijn allemaal dingen die mijns inziens niet logisch zijn als we een ziel zouden hebben.
||
Citaat:
god: geen aanwijzingen-> vergaande hypothese die aantoonbaar onjuist is
||
Citaat:
||
Citaat:
Andere godsbeelden zoals de natuur als godheid of een omvattend iets dat slechts bestaat zijn veel abstracter en lastiger te bekritiseren. Wat voor mij trouwens ook niet echt hoeft, omdat dat soort 'goden' uitblinken in het niet opleggen van leefregels en allerlei onzin. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Er zijn wel degelijk redenen (die er m.i. niet voor een god zijn) om de snaartheorie aan te nemen, maar deze zijn momenteel voornamelijk mathematisch en weinig empirisch (wat tot nu toe nog een groot kritiekpunt is). Maar als ik mij goed men te herinneren, wordt het in de toekomst wel mogelijk om de snaartheorie empirisch te testen. O.a. hiervoor wordt nu een heel grote deeltjesversneller gebouwd (ik dacht in Zwitserland) waarmee wetenschappers deeltjes met gigantische snelheden op elkaar kunnen laten botsen, waardoor ze naar een andere dimensie zouden gaan. Hiermee zou de snaartheorie dus empirisch getest kunnen worden. Ik weet hier helaas het fijne niet meer van. Misschien kan iemand met meer kennis van de moderne fysica (Meph?) daar meer over vertellen. De andere dimensies die de snaartheorie postuleert, zijn volgens mij dus niet onkenbaar (zoals sommigen dat van god beweren), maar momenteel nog onbekend. Daarnaast is de snaartheorie consistent met de waarnemingen en mathematisch logisch en elegant. Beide dingen kunnen niet van goden gezegd worden. Dat zijn globaal de redenen dat ik het bestaan van een god onwaarschijnlijk acht, maar de snaartheorie als een reële optie zie. Daarnaast is de kosmologie volop in ontwikkeling en staat de theologie al honderden jaren (nagenoeg) stil. Naast de snaartheorie zijn er trouwens nog meer hypothesen over het ontstaan van ons universum. Een daarvan is bijvoorbeeld de multiversumhypothese van Lee Smolin. Op grond van de eigenschappen van ons universum meent hij (als ik het goed heb) dat ons universum ontstaan is uit een zwart gat in een ander universum. De kern van deze hypothese schijn nog al technisch te zijn, wat mij zeker boven de pet gaat.
|
|