Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2006, 15:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 20-01-2006 @ 15:03 :
Spr 1: 22 Hoe lang nog, onnozele mensen,
hechten jullie aan je onvolwassenheid,
willen jullie, spotters, blijven spotten,
haten jullie, dwazen, kennis?
Het sluitende bewijs dat de bijbel autobiografisch is.
Oud 20-01-2006, 17:39
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 20-01-2006 @ 15:53 :
Vooral die laatste he? Daarmee wordt in 1 regel (in de bijbel zelf) de bijbel zelf afgeschreven
Spr 15:2 Uit de woorden van de wijzen spreekt een overvloed aan kennis, uit de mond van dwazen komt alleen maar dwaasheid.

Spr 1:7 Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 17:41.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 17:42
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-01-2006 @ 16:13 :
Het sluitende bewijs dat de bijbel autobiografisch is.
verklaar u nader
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 22:21
vichog
vichog is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 20-01-2006 @ 15:53 :
Vooral die laatste he? Daarmee wordt in 1 regel (in de bijbel zelf) de bijbel zelf afgeschreven
kun je dat even nader verklaren?
Oud 20-01-2006, 22:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 20-01-2006 @ 18:42 :
verklaar u nader
Nou ja, spreuken 1:22 gaat duidelijk over mensen zoals jij, die totaal gepikeerd reageren op een nochthans aardig te onderbouwen stelling. Daarom draai ik die quote dus gewoon om, om te voorkomen dat ik met slechts een rolleyes of een flame moet gaan reageren.

Uberhaupt, het is nu twee keer op dezelfde manier 'subtiel' duidelijk gemaakt, en noch jij noch Vichog schijnen het te vatten.
Oud 21-01-2006, 10:41
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 20-01-2006 @ 18:39 :
Spr 15:2 Uit de woorden van de wijzen spreekt een overvloed aan kennis, uit de mond van dwazen komt alleen maar dwaasheid.

Spr 1:7 Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.
de bijbel gebruiken om de correctheid van de bijbel te bewijzen is zooooo spaanse-inquisitie-tijd

Als verduidelijking:
Ik schrijf in een boek ergens dat alles wat in dat boek staat waar is, vervolgens lees je ellenlange verhalen over een hele sheit met aliens die de aarde komen overnemen in het jaar 1996 met twintig tentakels en alle mensen hebben halsbanden om.

Geloof je dat dan ook?

Laatst gewijzigd op 21-01-2006 om 10:44.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 11:04
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
deadlock schreef op 21-01-2006 @ 11:41 :
de bijbel gebruiken om de correctheid van de bijbel te bewijzen is zooooo spaanse-inquisitie-tijd

Als verduidelijking:
Ik schrijf in een boek ergens dat alles wat in dat boek staat waar is, vervolgens lees je ellenlange verhalen over een hele sheit met aliens die de aarde komen overnemen in het jaar 1996 met twintig tentakels en alle mensen hebben halsbanden om.

Geloof je dat dan ook?
Dat vind ik eerlijk gezegd een kul-argument. Want bij een heilig boek gelooft de gelovige erin dat het boek direct of indirect van God afkomstig is. Dus het gaat er niet om dat het geschreven is, maar dat God de auteur is.

Als je je tegenstander wilt overhalen om een heilig boek netzoals jijzelf een sprookjesboek te laten vinden, zul je eerst wat aan het Godbeeld moeten doen.

Overigens is ook dit weer een voorbeeld waarin een comedian (Hans Teeuwen) iets doms roept en de mensen hem gewoon napraten. Als iets grappig wordt gebracht, lijkt het net of mensen de waarheidsgehalte niet meer kunnen of willen toetsen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 21:00
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-01-2006 @ 12:04 :

Overigens is ook dit weer een voorbeeld waarin een comedian (Hans Teeuwen) iets doms roept en de mensen hem gewoon napraten. Als iets grappig wordt gebracht, lijkt het net of mensen de waarheidsgehalte niet meer kunnen of willen toetsen.
Zelfde met boeken die alszijnde heilig worden gebracht
Oud 21-01-2006, 21:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Tiño schreef op 21-01-2006 @ 22:00 :
Zelfde met boeken die alszijnde heilig worden gebracht
Scherp.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 10:34
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 20-01-2006 @ 15:03 :

Spr 1: 22 Hoe lang nog, onnozele mensen,
hechten jullie aan je onvolwassenheid,
willen jullie, spotters, blijven spotten,
haten jullie, dwazen, kennis?
Spr 1:7 heeft nergens mee te maken. Het is tegenwoordig overduidelijk dat de meeste (alle) kennis wetenschappelijk verkregen wordt, en niet uit religie. Het tweede deel gaat over wijsheid, en niet over kennis. Wijsheid wordt hier niet gekoppeld aan religie, maar aan onderricht. Onderricht heeft tegenwoordig ook hoofdzakelijk een wetenschappelijke basis. Dus blijkbaar is iemand die een religie aanhangt zonder naar wetenschappelijke argumenten te luisteren een dwaas.

Spr 15:2 slaat eerst nergens op en het tweede deel is overbodig te zeggen. Wijsheid en kennis zijn verschillende dingen, en een dwaas wordt meestal gedefinieerd als iemand die dwaze dingen doet of zegt, dus dat lijkt me duidelijk.

Spr 1:22 gaat verder op Spr 1:7 waar al geconcludeerd is dat de naieve religieuzen dwaas zijn. Spr 1:22 lijkt me volledig tot hen gericht.

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 17:35
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 12-01-2006 @ 23:35 :
wie gelooft er in god?

ik ga sinds kort naar de kerk, en vind dit erg fijn, nu ga ik een alpha cursus volgen, om te kijken wat het geloof voor mij precies betekend, ik vind dit best spannend! maar heb er ook zin in!

wat betekend god voor jullie?
wie gelooft er in god?
en in welke god?
wie gaat er naar de kerk moskee enz..
en wat zijn jullie ervaringen daar?
wie heeft er wel eens een alpha cursus gedaan en kan me er wat over vertellen?
hoe gaan jullie om met het geloof en vrienden, famillie en liefde?

ben benieuwd naar jullie antwoorden!

kusje kim.
Ik geloof in God en ben nu ook een alphacursus aan het doen. We hebben nog maar twee of drie lessen gehad, en tot nu toe heb ik nog weinig geleerd, omdat ik al vrij veel weet maar het is ook wel leuk om anderen te helpen op die manier, het is ook erg gezellig enzo, het is erg leuk

God, Hij is zoo groot, zo goed, zo vol liefde, zo prachtig, en Hij wil dat ik zijn kind ben. Dat vind ik erg tof

Ik geloof in Yahweh 'Ik Ben' (Yahweh is de enige die kan zeggen, Ik ben, en verder niks meer, wij kunnen alleen maar zeggen, ik ben iets, of ik ben groot of wat dan ook, alleen Yahweh kan zeggen 'Ik ben') Ik geloof in de drieënig God.

Ik ga naar de kerk, en naar wel meer dingen die met mn geloof te maken hebben, opwekking, jeugddiensten, club, sprekers enz..

Daar leer ik, daar wordt ik opgebouwd, daar vind ik ook troost, daar kan ik er zijn voor anderen, daar prijs ik God enz..

Ow ik ben er dus één aan het doen, en de sfeer is erg goed. Eerst ga je meestal eten met elkaar, gewoon voor het elkaar beter leren kennen en de gezelligheid, en dan is er een inleiding. Dan gaat iemand wat vertellen uitleggen over een onderwerp, en daar gaan we dan daarna in groepjes over praten. (je krijgt ook een boekje dat vind ik een bijzonder mooie layout heeft, maar dat doet er verder niet toe) En je gaat een keer een weekendje weg. En dat lijkt me ook erg relaxt. Owja, traditie bij de meeste alpha's is, dat er lollies zijn zoveel je wilt erg chill

snap je laatste vraag niet echt, en moet nu ook weg.

(dit is een retorische reply behalve voor kim gnagna)
Oud 23-01-2006, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-01-2006 @ 18:35 :
Ik geloof in Yahweh 'Ik Ben' (Yahweh is de enige die kan zeggen, Ik ben, en verder niks meer, wij kunnen alleen maar zeggen, ik ben iets, of ik ben groot of wat dan ook, alleen Yahweh kan zeggen 'Ik ben')
Cogito ergo sum ~ Descartes
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 23-01-2006 @ 11:08 :
Cogito ergo sum ~ Descartes
Dus Descartes is god!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 10:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je hoeft hier maar even in een topic op religie te kijken en je ziet meteen grote bemoeienis van atheisten, die hun uiterste best doen om alles wat gelovigen beweren als belachelijk af te doen. heren, een beetje wederzijds respect zou op zn plaats zijn, lijkt me.
Oud 23-01-2006, 10:27
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Sprak Descartes trouwens geen Französisch?

Oud 23-01-2006, 10:29
Blood Fire Rage
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-01-2006 @ 11:27 :
je hoeft hier maar even in een topic op religie te kijken en je ziet meteen grote bemoeienis van atheisten, die hun uiterste best doen om alles wat gelovigen beweren als belachelijk af te doen. heren, een beetje wederzijds respect zou op zn plaats zijn, lijkt me.
Dat gaat altijd zo, en aanmanen tot respect is verspilde energie.

Het is niet zo dat de atheïsten hun uiterste best doen om alles wat gelovigen beweren als belachelijk af te doen, het is zo dat alles (of in ieder geval veel) van wat de gelovigen beweren bij de atheïsten als belachelijk in de oren klinkt, dat moet je niet vergeten.
Oud 23-01-2006, 11:11
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 23-01-2006 @ 11:29 :
Dat gaat altijd zo, en aanmanen tot respect is verspilde energie.

Het is niet zo dat de atheïsten hun uiterste best doen om alles wat gelovigen beweren als belachelijk af te doen, het is zo dat alles (of in ieder geval veel) van wat de gelovigen beweren bij de atheïsten als belachelijk in de oren klinkt, dat moet je niet vergeten.
Maar dat hoeven ze toch niet in elk topic te vertellen? Dat weten we zo langzamerhand wel.
Oud 23-01-2006, 13:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-01-2006 @ 11:27 :
heren, een beetje wederzijds respect zou op zn plaats zijn, lijkt me.
Aub het aanvallen van personen en denkbeelden uit elkaar houden.
Oud 23-01-2006, 13:50
Blood Fire Rage
Citaat:
Belgarath schreef op 23-01-2006 @ 12:11 :
Maar dat hoeven ze toch niet in elk topic te vertellen? Dat weten we zo langzamerhand wel.
Wat ik maar bedoel te zeggen is dat ze het niet slecht bedoelen.

Oud 31-01-2006, 18:23
keessie
keessie is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 23:42 :
Mag ik vragen waarom je gelooft, Kimberly?

Geen aanval ofzo hoor.. gewoon nieuwsgierigheid. Uit je post lijkt het alsof je pas sinds kort gelovig bent (of iig pas sinds kort 'echt ectief' erin bent).. ik vroeg me af wat mensen ertoe aanzet om te gaan geloven.. zeker op latere leeftijd.
Nou, je hebt je belofte wel waargemaakt hoor. Heel flauw.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 09:54
akumabito
akumabito is offline
Welke belofte?
Oud 01-02-2006, 16:32
Non-Believer
Non-Believer is offline
God is enkel een fantasie, waar zodanig in gelooft word, dat men hem tot echt is gaan beschouwen, en nu een deel uit maakt van de realiteit waarin wij leven.
Hij is een onzichtbare vriend die een iemand bij de hand pakt wanneer hij/zij het moeilijk heeft, bied troost, geeft hoop, geeft raad en straft om je te verbannen uit zijn wereld. Hij houd de onze in stand..

- Zo is hoe ik God zie, hij bestaat dus niet voor mij, maar ik heb er alle respect voor dat mensen in hem geloven!
Oud 02-02-2006, 07:50
Ramona17
Ramona17 is offline
Hoi mensen! Ik ben nieuw hier en omdat ik geloof in GOD! (jaja.. ik ben dan misschien wel ondervertegenwoordigd.. (volgens jullie) wat mij overigens helemaal niet uit maakt omdat er vandaag niks kan gebeuren wat God en ik samen niet aankunnen ) kwam ik op dit forum terecht.

Bij deze wil ik ook Kimberly even vertellen wat Alpha cursus inhoud.. ikzelf zit ook op een "soort" alpha cursus.. je gaat dan eerst met z'n allen gezellig eten.. dan krijg je het onderwerp van de avond te horen bijvoorbeeld "bidden" en daar word wat over verteld .., later ga je in groepjes uit elkaar en ga je er met elkaar over praten. Ik zelf ervaar dit als fijn omdat je daardoor je geloofsleven lekker op pijl houd maar ook omdat je op sommige onderwerpen toch weer een frisse andere kijk krijgt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 19:54
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 23-01-2006 @ 14:50 :
Wat ik maar bedoel te zeggen is dat ze het niet slecht bedoelen.
Dit is dan ook wel een forum... waar discussie de bedoeling is, niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten