Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2006, 22:51
Verwijderd
Leuk verhaal Benfatto, maar ik heb echt het idee dat je het door een roze bril bekijkt. Ook begreep je mijn punt niet

Kapitalisme steunt op consumentisme wat inherent staat aan hebzucht.

Mss klinkt hebzucht wat negatief, maar inwezen komt het wel daarop neer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2006, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Kamarazow schreef op 24-08-2006 @ 23:51 :
Leuk verhaal Benfatto, maar ik heb echt het idee dat je het door een roze bril bekijkt. Ook begreep je mijn punt niet

Kapitalisme steunt op consumentisme wat inherent staat aan hebzucht.

Mss klinkt hebzucht wat negatief, maar inwezen komt het wel daarop neer.
Is het hebzuchtig om je leven aangenamer te willen maken? Is een mens pas mens wanneer 'ie er een spartaanse levensstijl op na houdt? Moet een mens in armoede leven en diens leven in dienst stellen van iets anders dan de allerbelangrijkste persoon in je leven? mag een mens niet voor zichzelf zorgen? Is het een deugd om ellendig te leven? Wie bepaalt die mate van ellendigheid?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 10:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 25-08-2006 @ 09:04 :
Is het hebzuchtig om je leven aangenamer te willen maken? Is een mens pas mens wanneer 'ie er een spartaanse levensstijl op na houdt? Moet een mens in armoede leven en diens leven in dienst stellen van iets anders dan de allerbelangrijkste persoon in je leven? mag een mens niet voor zichzelf zorgen? Is het een deugd om ellendig te leven? Wie bepaalt die mate van ellendigheid?
Zoiets heet een vals dilemma.

Hebzucht is in feite gewoon eigenbelang. Eigenbelang is niet te bekritiseren. Eigenbelang ten koste van anderen kent wel degelijk gradaties waarbij dat kan.
Oud 25-08-2006, 12:05
Verwijderd
Ik wilde ook geen waarde-oordeel vastzetten aan kapitalisme. Het is gewoon een economisch systeem. Ik gebruikte 'hebzucht' om aan te geven waarom kapitalisme zo goed werkt. Zeker in combinatie met democratie.

Zolang de illusie van een veilige eerlijke wereld waar iedereen genoeg kansen heeft - zo lang ze maar in een kapitalistische democratie lven - blijft bestaan is er niets aan de hand.

Een systeem hoef je ook niet te bekritiseren (kan wel), de uitwerking en uitvoering is vaak veel belangrijker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten