Citaat:
juno schreef op 07-09-2006 @ 10:54 :
Ik heb familie op Curacao, en die hadden de grootste moeite om hun zoontje op een nederlandstalige kleuterschool te krijgen. Er zijn er maar twee op het hele eiland.
Als julie pas nederlands onderwijs krijgen als jullie zes zijn, heb je al een enorme achterstand. De creche was ook al helemaal papiaments. Juist als je heel jong bent, heb je je grootste taalgevoeligheid.
|
Maar hoezo is 6 jaar te oud om nederlands te leren? Ik heb zelf ook nederlands vanaf mijn 6e geleerd hoor. En ja ik kwam hiernaartoe op de middelbare school en kon gewoon in 2vwo beginnen en ben moeiteloos doorgegaan. Ja behalve met frans en duits maar leerde er ook nooit voor want boeide me niet zoveel. Maar daar gaat het even niet om. Zie niet wat er mis is met een taal leren vanaf je 6e?? Je kunt van kinderen van 4 ook niet gaan verwachten dat ze nederlands gaan leren als ze het in die periode nooit gebruiken. Je gaat je eigen kind als die 4 is ook niet gelijk engels lopen leren als hij nooit engelse zenders kijkt ofzo? Dat pikken ze daarna zelf wel op. Ze hebben na hun 5e niet veel keus op school
Citaat:
Kijk, ik vind het prima als de voertaal op de antillen niet nederlands is. Eigen land, eigen taal. Maar blijf dan daar en ga niet lopen miepen dat je hier op de arbeidsmarkt zo weinig kansen krijgt met je zware accent.
(is dat slecht? Nee, dat is logisch. Mijn zwager moest ook papiaments leren.)
|
Dat ligt helemaal niet aan het accent. Een limburger kan toch ook gewoon makkelijker een goeie baan in amsterdam krijgen? En nederlanders mogen wel naar de antillen maar als er een antilliaan hiernaartoe komt mag het alweer niet.. Waarom is dat zo???? Nederlanders zijn echt niet beter ofzo hoor. En daarnaast, als ik iets vertel zeg ik gewoon "Nederlanders" en niet "jullie", want dan stop ik jullie gelijk in een hokje, en dat is niet mijn bedoeling. Veel van jullie hier op het forum doen dat wel te vaak. En je zwager hoefde in principe helemaal geen papiaments te leren want bijna alle antillianen die in de markt werken kunnen nederlands. Dat heeft hij gewoon zelf opgepikt. De meesten die geen nederlands kunnen op de abc-eilanden zijn gewoon venezolanen, colombianen en andere mensen uit het caribisch gebied die gewoonlijk spaans spreken.
En nederlands is wel gewoon de voertaal:
Citaat:
voer·taal (de ~)
1 taal die bij het onderwijs en in officieel verkeer gebruikt wordt.
|
Onderwijs is in het nederlands, verkeersborder etc. zijn ook in het nederlands. Zelfs zwemdiploma's en dat soort dingen krijg je in het nederlands. Wil je nog meer dan dat??