Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2007, 18:37
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-02-2007 @ 12:52 :

@mepsteen, a little bit minder kortzichtig redeneren kan wel. wat meph zegt: jezus is de zoon van god of god voor christenen, voor de islam is hij een profeet. mohammed, de grote laatste profeet van de islam, wordt in het christendom niet erkend etc. etc.
god is het idee wat mensen ervan hebben, en die ideeën zijn opmerkelijk anders.
ze zien misschien anders op tegen "god" maar het feit dat de islam jezus als een valide profeet zien, wil wel degelijk zeggen dat ze dezelfde god aanbidden. de wijze van aanbidding/verering kan dan wel radicaal anders zijn, maar het wijst wel op dezelfde god.
Oud 08-02-2007, 18:48
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 08-02-2007 @ 19:37 :
maar het feit dat de islam jezus als een valide profeet zien, wil wel degelijk zeggen dat ze dezelfde god aanbidden.
ze erkennen allebei een bepaalde profeet (een van beiden partijen zegt zelfs dat hij god is, terwijl de andere partij stellig vast blijft houden aan één god, maar goed). dus ze dienen dezelfde god. daar mis ik even totaal de logica van.
en, hoe kan een god uberhaupt dezelfde zijn, als je hem allemaal anders maakt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 21:17
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 08-02-2007 @ 10:53 :
Hier 2 korte maar veelzeggende surahs die zeggen wat Allah's wil is:

Surah al-Fatiha (De opening)

Suras al-Ichlaas (Zuiverheid van geloof)
Ja ik zag dat beide sites zeven punten toonden. Wat ik me verder afvraag is; hoe denkt u over de bijbel? Ik weet dat u in de profeten gelooft. Is volgens u alles waar wat de bijbel over de profeten schrijft? Bijvoorbeeld het verhaal over Mozes die de wet in handen krijgt. Een aantal moslim's uit mijn omgeving zeggen dat zij ook in de bijbel geloven, maar dat dan niet alles daaruit waar zou zijn.
Oud 10-02-2007, 22:47
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-02-2007 @ 19:48 :
ze erkennen allebei een bepaalde profeet (een van beiden partijen zegt zelfs dat hij god is, terwijl de andere partij stellig vast blijft houden aan één god, maar goed). dus ze dienen dezelfde god. daar mis ik even totaal de logica van.
en, hoe kan een god uberhaupt dezelfde zijn, als je hem allemaal anders maakt.
als beide partijen zeggen dat ze een bepaalde profeet erkennen, erkennen ze dus ook de god van die profeet.

ITS NOT ROCKET SURGERY
Oud 11-02-2007, 06:23
Verwijderd
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 10-02-2007 @ 22:17 :
Ja ik zag dat beide sites zeven punten toonden. Wat ik me verder afvraag is; hoe denkt u over de bijbel? Ik weet dat u in de profeten gelooft. Is volgens u alles waar wat de bijbel over de profeten schrijft? Bijvoorbeeld het verhaal over Mozes die de wet in handen krijgt. Een aantal moslim's uit mijn omgeving zeggen dat zij ook in de bijbel geloven, maar dat dan niet alles daaruit waar zou zijn.
We gaan hiermee offtopic, dus ik stuur je zsm een pm.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Mahdaoui schreef op 08-02-2007 @ 10:53 :
Hier 2 korte maar veelzeggende surahs die zeggen wat Allah's wil is:

Surah al-Fatiha (De opening)

Suras al-Ichlaas (Zuiverheid van geloof)
Kun je voortaan even waarschuwen als er sites met geluid tussenzitten? Nu denken mijn buren dat ze hier steeds over de vloer kunnen komen om de jihad te bediscussiëren.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 10-02-2007 @ 23:47 :
als beide partijen zeggen dat ze een bepaalde profeet erkennen, erkennen ze dus ook de god van die profeet.

ITS NOT ROCKET SURGERY
nee. de vraag is eerder wie de god was van deze profeet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 17:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 10-02-2007 @ 23:47 :
ITS NOT ROCKET SURGERY
Brain surgery of rocket science, geen brain science of rocket surgery.
Oud 11-02-2007, 23:46
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-02-2007 @ 14:28 :
Kun je voortaan even waarschuwen als er sites met geluid tussenzitten? Nu denken mijn buren dat ze hier steeds over de vloer kunnen komen om de jihad te bediscussiëren.
Oke , ik zie trouwens dat beide links dezelfde zijn.

Surah al-Ichlaas (zuiverheid van geloof die moet die tweede dus zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 15:11
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 11-02-2007 @ 15:16 :
nee. de vraag is eerder wie de god was van deze profeet.
Oud 12-02-2007, 18:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 12-02-2007 @ 16:11 :
[afbeelding]
mooi gedaan . volgens míj moet je alleen twee jezusjes tekenen. een jezusje op zichzelf met een streepje naar god, en een jezusje naast mohammed met een streepje naar god. ze komen dan alleen niet bij dezelfde god uit. in ieder geval, vraag het aan mohammed of de losstaande jezus, die bewéren dat ze een andere god aanbidden. je kunt een jezusje trouwens ook door de helft snijden, dat is misschien makkelijker.

het is namelijk onduidelijk wie jezus is geweest. moslims zien hem bijna als een moslim en volgeling van allah en christenen zien hem natuurlijk als de christus, sowieso als god zelf en iig volgeling van de chrgod, wien zij volgen en naar wie zij zich hebben vernoemd. jij kunt natuurlijk wel beweren dat allah en god dezelfde zijn, maar volgens mij is de bestudering van ideeen van gelovigen makkelijker als je hun ideeen ook overneemt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 21:01
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-02-2007 @ 19:38 :
mooi gedaan . volgens míj moet je alleen twee jezusjes tekenen. een jezusje op zichzelf met een streepje naar god, en een jezusje naast mohammed met een streepje naar god. ze komen dan alleen niet bij dezelfde god uit. in ieder geval, vraag het aan mohammed of de losstaande jezus, die bewéren dat ze een andere god aanbidden. je kunt een jezusje trouwens ook door de helft snijden, dat is misschien makkelijker.

het is namelijk onduidelijk wie jezus is geweest. moslims zien hem bijna als een moslim en volgeling van allah en christenen zien hem natuurlijk als de christus, sowieso als god zelf en iig volgeling van de chrgod, wien zij volgen en naar wie zij zich hebben vernoemd. jij kunt natuurlijk wel beweren dat allah en god dezelfde zijn, maar volgens mij is de bestudering van ideeen van gelovigen makkelijker als je hun ideeen ook overneemt.
je vergeet wel dat mohammed pas kwam nádat de kerk is opgericht, en dus de ideeën van jezus kent conform de kerk.
Oud 13-02-2007, 07:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 12-02-2007 @ 22:01 :
je vergeet wel dat mohammed pas kwam nádat de kerk is opgericht, en dus de ideeën van jezus kent conform de kerk.
ja, ik denk het wel, maar hij heeft er vervolgens wel een eigen interpretatie aan gegeven. net als christenen dingen lezen in de talmoed die er volgens joden niet staan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 08:50
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-02-2007 @ 08:04 :
ja, ik denk het wel, maar hij heeft er vervolgens wel een eigen interpretatie aan gegeven. net als christenen dingen lezen in de talmoed die er volgens joden niet staan.
Hoewel dat dan weer niet zo'n sterke vergelijking is, want de Talmoed is ook na-christelijk.
Oud 13-02-2007, 14:16
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-02-2007 @ 18:48 :
Brain surgery of rocket science, geen brain science of rocket surgery.
ik vermoed dat het een grap was....
Oud 13-02-2007, 15:46
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-02-2007 @ 09:50 :
Hoewel dat dan weer niet zo'n sterke vergelijking is, want de Talmoed is ook na-christelijk.
wat bedoel je precies?
edit: ik bedoelde de tenach natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 16:07
T_ID
T_ID is offline
Offtopic:
Citaat:
Twanos schreef op 13-02-2007 @ 15:16 :
ik vermoed dat het een grap was....
Contaminaties komen vrij vaak voor, al helemaal in Engels. Vandaar dat ik uit ging van een foutje.
Oud 13-02-2007, 16:44
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-02-2007 @ 16:46 :
wat bedoel je precies?
edit: ik bedoelde de tenach natuurlijk.
Dan klopt het weer.
Oud 13-02-2007, 16:53
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-02-2007 @ 17:07 :
Offtopic: Contaminaties komen vrij vaak voor, al helemaal in Engels. Vandaar dat ik uit ging van een foutje.
zo'n domme fout maken alleen mensen die constant voor zich uit zitten te staren. ik kwam het ergens anders tegen, waar het beschreven werd als een "witty, linguistic pun"

leek me wel toepaselijk hier
Oud 20-02-2007, 19:41
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
tjappie schreef op 20-01-2007 @ 18:02 :
ik ben tot op heden altijd atheistisch geweest maar heb toch het gevoel dat er iets mist... ik ben nu dus op zoek geweest naar een geloof waar ik mij in kan vinden... ik ben naar de kerk geweest en naar de moskee... maar geen vd beide geloven konde de leegte opvullen (trowns... ff opmerking tussedoor... het verschil tusse de islam en de christendom is best klein... enige probleem is dat de kerk beeldverhalen heeft die in de bijbel staan die om een moraal draaien en de islam preciese texten uit de koran citeerd en daar een moraal bij word gehaald die maar net ligt aan de imam) ook heb ik gekeken naar het bodisme en het hindoeisme en dat spreekt mij wel aan maar ik vind dat gelul van karma en aura btje zwak...
ik heb ook de neiging om jouw atheïstisch geweest zijn niet helemaal serieus te nemen, maar goed, denk je dat je een religie uitgeprobeert hebt als je een keer naar de kerk/tempel/moskee/synagoge geweest bent? Dan heb je nog niet éénduizendste van de religie meegemaakt. Je moet je eerst verder verdiepen voor je kunt zeggen ja of nee. Ik zou trouwens niet zoeken naar een religie maar naar de waarheid. Een religie is namelijk op zich zelf niets, en zeker niet leegtevullend.

nja, Jezus zegt, ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Probeer het bij Jezus, het christendom zou ik niet nemen, Jezus is toffer. www.waaromjezus.nl of als je jonger bent dan achttien: www.waaromjezusvoorjou.nl <-- gaat vrij diep in op Jezus en wat erbij hoort, persoonlijke internetcoach om al je vragen te beantwoorden.

Allah zegt: er is geen god dan Allah, of in ieder geval, dat moeten de gelovigen zeggen. Nou dat klopt, als je beseft dat Allah het arabische woord voor God is, er is geen god dan God. Oftewel, er is maar één God, er is maar één waarheid.

Yahweh zegt, of liever gezegd, Yahweh betekent: Ik ben die ik zijn zal. Ook wel: Ik ben erbij. Yahweh is de naam van God. Het is bij mijn weten de enige naam van een God die er in "omloop" is. En dan bedoel ik vanuit de religies die ervan uitgaan dat er maar één god is. Yahweh wordt door de Joden en de Christenen gediend. En eigenlijk ook door de moslims, zij dienen namelijk de God van Elia en Mozes, en de God van Elia en Mozes was Yahweh.
De vraag is alleen wat is de weg tot Yahweh?

- Jezus zegt dat hij zelf de weg is. (en de waarheid en het leven)
- moslims zeggen dat goede werken, de vijf zuilen en veel bidden de weg is
- joden zeggen dat de wet, de regels en de offers de weg zijn. (ik weet niet of ze de offers nog steeds doen, oorspronkelijk wezen de offers vooruit naar het offer van de messias die zou komen, die volgens hen nog niet gekomen is, die volgens de christenen wel gekomen is en Jezus heet)

nja, ik heb hier het hier alleen maar over de monotheïstische godsdiensten, maar de godsdiensten met meerdere goden of zonder goden neem ik niet helemaal serieus als kanshebbend om waarheid te zijn.

nu nog een mooi liedje van iemand die ook zocht, om het geheel wat op te fraaien, het is een beetje een hippie liedje.

Toen ik klein was had ik dromen
Van een hemels paradijs
Waar ik eens terecht zou komen
Na een hele lange reis
Oh, er waren zoveel wegen
Ik ging ze een voor een
En ik kwam van alles tegen
Maar ze leidden nergens heen
Ze leidden nergens heen

Naar de waarheid wou ik zoeken
Want ik wist dat die bestond
En ik las in dikke boeken
Tot ik dacht dat ik het vond
En ik dronk met volle teugen
Maar mijn vreugde werd verdriet
Want ik leefde in de leugen
De waarheid zag ik niet
De waarheid vond ik niet

Ik verlangde naar het leven
En ik dacht dan ben ik vrij
Meestal duurde het maar even
Dan ging het weer voorbij
Ik heb overal gezworven
Door een onbekend gebied
Ik ben duizend maal gestorven
Het leven vond ik niet
Het leven vond ik niet

Toen ik niets meer had te dromen
Aan het einde van de reis
Mocht ik bij m’n vader komen
In zijn hemels paradijs
Hij vergaf mij al m’n zonden
Heeft me van mijzelf bevrijdt
Toen heb ik de weg gevonden
‘t Is Jezus die mij leidt
‘t Is Jezus die mij leidt

het liedje heet: de weg de waarheid en het leven
pm voor de mp3

Laatst gewijzigd op 20-02-2007 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 20-02-2007 @ 20:41 :

Allah zegt: er is geen god dan Allah, of in ieder geval, dat moeten de gelovigen zeggen. Nou dat klopt, als je beseft dat Allah het arabische woord voor God is, er is geen god dan God. Oftewel, er is maar één God, er is maar één waarheid.
Als dit enkel de islam was, hoe verschilt het dan met het christendom of jodendom, want zij geloven ook in één God. Daarom is het vollediger om te zeggen dat de islam is: Het getuigen dat er geen is god is behalve Allah en dat Mohammed (vzmh) zijn boodschapper is. Hoewel je natuurlijk de islam (of andere religie) niet in zo weinig woorden kunt omvatten, en er meer is, is dit toch de kern.

Verder een mooie post.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 10:40
Neushaar
Neushaar is offline
Ik denk niet dat die leegte opgelost door moet worden door een goddienst. Je religie heeft er denk ik niet veel mee te maken. Je moet zorgen dat jij je goed voelt, en dan pas nadenken over religie. Als er dan een God bestaat zal hij je helpen, God helpt ja de mensen die zichzelf helpen.

Oftewel, ik denk dat je die leegte van een andere kant moet bekijken en zien waardoor het komt.
Oud 21-02-2007, 14:21
Freddy Godskind
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 20-02-2007 @ 20:41 :
er is maar één God, er is maar één waarheid.

nja, Jezus zegt, ik ben de weg, de waarheid en het leven.

Probeer het bij Jezus, het christendom zou ik niet nemen, Jezus is toffer.

pm voor de mp3
Ik geloof ook in Jezus en dat er maar één waarheid kan zijn die alle leugens overtreft. En ik geloof ook dat die waarheid een persoon is die zich tegen alle afwijkende leerstellingen of systemen heeft neergezet als een toonbeeld van liefde voor de mensheid. Het christendom is dan ook geen systeem dat zich naast andere levenswijzen plaatst, maar een beweging die een persoon tegenover andere religieën plaatst. En die persoon heet Jezus. Hierin ben ik het volledig met u eens.

In Christus
Oud 22-02-2007, 12:22
merrie_k
merrie_k is offline
ben je op zoek naar waarheid of alleen naar iets waar jij je het prettigst bij voelt? pb me maar
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 15:27
Darth Lotteke
Darth Lotteke is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-02-2007 @ 19:38 :
Je kunt een jezusje trouwens ook door de helft snijden, dat is misschien makkelijker.

Heeft die arme man nog niet genoeg geleden?
Oud 24-02-2007, 14:20
Freddy Godskind
Citaat:
Mahdaoui schreef op 21-02-2007 @ 11:31 :
Als dit enkel de islam was, hoe verschilt het dan met het christendom of jodendom, want zij geloven ook in één God. Daarom is het vollediger om te zeggen dat de islam is: Het getuigen dat er geen is god is behalve Allah en dat Mohammed (vzmh) zijn boodschapper is. Hoewel je natuurlijk de islam (of andere religie) niet in zo weinig woorden kunt omvatten, en er meer is, is dit toch de kern.

Verder een mooie post.
Ja... hiermee ben ik het eens. Het christendom, het jodendom en de islam verschillen allemaal van elkaar. En christenen aanbidden niet dezelfde god als de moslims. Wel is het christendom uit het jodendom voortgekomen, omdat God een nieuw verbond met de mens heeft gesloten. Ik weet ook niet precies of Hernuel Fan bedoelde dat moslims en christenen dezelfde god aanbidden, in ieder geval heeft Jahweh ons niet de profeet Mohammed gezonden. Maar wat betreft de betekenis van het woord heeft zij gelijk: Allah betekend God. Ook haalde Hernuel nog een ander goed punt aan dat het onderscheid tussen moslims en christenen weergeeft. Zij zei namelijk dat moslims geloven dat zij met goede werken zich een weg tot Allah in de hemel kunnen banen. En ik weet dat het ook echt zo werkt in de Islam. Ik vraag me dan af of het voor u nu dan zeker is dat u naar de hemel gaat? Ik bedoel; wij zijn allemaal zondaars in God's ogen... daar hoeven we niet om te twisten dat weten we allemaal zeker van onszelf, maar hebt u dan ook die goede daden al gedaan? Stel dat u op dit moment zou sterven hè Mahdaoui (ik hoop van niet), zou Allah u dan toelaten in de hemel? En als u dan heel graag naar de hemel wilt, hoe kunt u dan zeker te weten komen dat u uw doel (in heerlijkheid in de hemel komen) zult bereiken?
Oud 26-02-2007, 00:53
Verwijderd
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 24-02-2007 @ 15:20 :
Stel dat u op dit moment zou sterven hè Mahdaoui (ik hoop van niet), zou Allah u dan toelaten in de hemel? En als u dan heel graag naar de hemel wilt, hoe kunt u dan zeker te weten komen dat u uw doel (in heerlijkheid in de hemel komen) zult bereiken?
Zie PB.
Op de eerste vraag kan een moslim alleen zeggen: Daar heb ik geen weet van, Allah weet het beste.

Op de tweede vraag geeft de profeet Mohammed (vzmh) duidelijk antwoord in een hadith:
The Prophet said: If anyone testifies [sincerely from his heart] that there is no god but Allah, and that Muhammad is His Bondsman and His Messenger, Allah immunizes him from Hell. He [the narrator] then added: I asked the Messenger of Allah: Should I then give the tiding to the people? He [the Prophet] said: Do not tell them this good news, for they would depend on this alone.
Overgeleverd door Muslim.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 15:03
Freddy Godskind
Citaat:
Mahdaoui schreef op 26-02-2007 @ 01:53 :
Zie PB.
Op de eerste vraag kan een moslim alleen zeggen: Daar heb ik geen weet van, Allah weet het beste.

Op de tweede vraag geeft de profeet Mohammed (vzmh) duidelijk antwoord in een hadith:
The Prophet said: If anyone testifies [sincerely from his heart] that there is no god but Allah, and that Muhammad is His Bondsman and His Messenger, Allah immunizes him from Hell. He [the narrator] then added: I asked the Messenger of Allah: Should I then give the tiding to the people? He [the Prophet] said: Do not tell them this good news, for they would depend on this alone.
Overgeleverd door Muslim.
Hmm hmm ja, dus als ik het goed begrijp dan wordt een moslim van de hel vrijgesteld, zodra hij met zijn hart kan belijden dat er geen god is dan Allah alleen. Misschien begrijp ik het woord "immunize" niet precies, maar mij lijkt dat er bedoelt wordt, dat men niet meer voor de hel vatbaar is, zodra men van harte belijdt dat Allah God is en Mohammed zijn boodschapper. Dus eigenlijk kunt u dan zeker weten dat u naar de hemel gaat als u die belijdenis gedaan hebt.

Dan vervolgt de verteller door aan Mohammed te vragen of hij deze informatie dan aan het volk zal gaan geven, waarop uw profeet dan antwoordt dat hij dit goede nieuws moet verzwijgen, want anders zou men alleen daarop bouwen. Toch is deze informatie in de hadith vermeldt geworden. Volgens mij doelt Mohammed dan op de goede werken. Hij beveelt om deze informatie te verzwijgen, omdat hij bang is dat het volk deze informatie als fundament zal gaan gebruiken. Ik zelf denk dat er geen beter fundament is dan God's liefde (en de verhalen hierover) als het aankomt op het-verrichten-van-goede-werken.

De Koran lijkt met deze hadith zo tegenstrijdig en misschien is het dat ook wel of misschien bergijp ik het verkeerd. Waarom zou ik goede daden doen als ik de bestemming van mijn leven niet weet? Als er alleen gezegd wordt dat ik bestemd ben om goede daden te verrichten, dan zou ik me gaan afvragen waarom ik dat zou moeten doen. Wat is de rede? En wat is het uiteindelijke doel daarvan? In de hadith zegt Mohammed: "Vertel het niet!", maar volgens mij bedoelt hij: "Vertel het toch maar wél! Dat Allah genadig is". Eigenlijk is het voor mij onduidelijk, is dat voor u ook zo?
Oud 01-03-2007, 16:44
Verwijderd
Korte antwoord: er is geen sprake van contradictie, maar een aanvulling op andere voorwaarden (voor het betreden van het Paradijs). Dus naast de geloofsbetuiging, ook in de praktijk goed doen.

En hij (vzmh) bedoelt wat hij (vzmh) zegt: "Do not tell them this good news, for they would depend on this alone". Dat wil zeggen dat als persoon x, die geloofsbetuiging heeft gedaan dat hij niet voor de rest kan doen wat hij wil (zonden begaan). Hoe kun je nou werkelijk een geloofsbetuiging hebben gedaan en daarna gaan zondigen, dat wil zeggen dat je Allah niet gehoorzaamt.

Ik denk dat dit wel je vraag beantwoord, indien niet dan kun je aangeven wat je precies niet begrijpt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 17:11
Freddy Godskind
Citaat:
Mahdaoui schreef op 01-03-2007 @ 17:44 :
Korte antwoord: er is geen sprake van contradictie, maar een aanvulling op andere voorwaarden (voor het betreden van het Paradijs). Dus naast de geloofsbetuiging, ook in de praktijk goed doen.

En hij (vzmh) bedoelt wat hij (vzmh) zegt: "Do not tell them this good news, for they would depend on this alone". Dat wil zeggen dat als persoon x, die geloofsbetuiging heeft gedaan dat hij niet voor de rest kan doen wat hij wil (zonden begaan). Hoe kun je nou werkelijk een geloofsbetuiging hebben gedaan en daarna gaan zondigen, dat wil zeggen dat je Allah niet gehoorzaamt.

Ik denk dat dit wel je vraag beantwoord, indien niet dan kun je aangeven wat je precies niet begrijpt.
Ja, ik begrijp wel wat u bedoelt. Wat ik niet kan begrijpen is: hoe ik zonder te zondigen verder kan leven na zo'n getuigenis gedaan te hebben. Aan mezelf merk ik vaak dat ik bepaalde zonden niet wil doen, maar toch doe ik ze. Ik heb uit ervaring geleerd dat het onmogelijk is om niet meer te zondigen, ook al wíl ik gehoorzaam zijn, dan nog lukt het niet.

- Heeft u dat ook zo?
Oud 02-03-2007, 07:56
Verwijderd
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 01-03-2007 @ 18:11 :
Ja, ik begrijp wel wat u bedoelt. Wat ik niet kan begrijpen is: hoe ik zonder te zondigen verder kan leven na zo'n getuigenis gedaan te hebben. Aan mezelf merk ik vaak dat ik bepaalde zonden niet wil doen, maar toch doe ik ze. Ik heb uit ervaring geleerd dat het onmogelijk is om niet meer te zondigen, ook al wíl ik gehoorzaam zijn, dan nog lukt het niet.

- Heeft u dat ook zo?
Natuurlijk is de mens geneigd tot het zondigen en dat is het punt ook niet. Wanneer het wel een punt wordt is als iemand alleen maar zondigt. Of wanneer iemand zondigt, maar het oké vindt. En bovenal wanneer iemand zondigt en geen berouw toont.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 13:06
Freddy Godskind
Citaat:
Mahdaoui schreef op 02-03-2007 @ 08:56 :
Natuurlijk is de mens geneigd tot het zondigen en dat is het punt ook niet. Wanneer het wel een punt wordt is als iemand alleen maar zondigt. Of wanneer iemand zondigt, maar het oké vindt. En bovenal wanneer iemand zondigt en geen berouw toont.
Ja de motivatie zegt al heel veel over een mens. Ieder aards mens is zondig, er is niemand zonder zonden. Allemaal missen we de heerlijkheid van God.

De rede waarom ik niet in Allah geloof, is omdat iemand niet rechtvaardig en genadig tegelijk kan zijn. Rechtvaardigheid en genade zijn namelijk in strijd met elkaar. Als Allah zou zeggen: "Ik ben rechtvaardig, dan mag hij niet vergeven" en als Allah zou zeggen: "Ik ben genadig, dan zou hij niet meer rechtvaardig zijn." Waaruit heeft Allah laten blijken dat hij genadig is? Om dat te laten blijken, zou hij een strijd tegen de gerechtigheid moeten aangaan.

Onze Heer, de God van Israël, heeft deze innerlijke strijd ook gehad. Hij wilde genadig zijn, maar volgens de wet moest hij iedereen oordelen, want het loon van de zonde is de dood (de eeuwige dood). Later in het jaar 0 is Hij zelf in de wereld gekomen om deze strijd te voeren en Hij heeft deze ook gewonnen. Wie sindsdien in Hem gelooft, valt niet meer onder de wet, maar onder de genade waarvoor Hij gestreden heeft.

Vóór de komst van de Christus kon men niet in Jezus geloven en daarom moest men voor die tijd offers brengen aan de Heer. Deze offers deden de Heer aan de gekruisigde Messias denken en daarom aanvaardde de Heer deze offers. Dit zijn de dingen die de Heer kenbaar heeft gemaakt: de wet, de offerdiensten, de profetieën, Zijn komst in de wereld en Zijn verlossingswerk. Mij is hieruit duidelijk geworden dat Hij veel liefde voor ons moet voelen. Daarom geloof ik ook niet dat Mohammed een profeet was, omdat Mohammed ontkent dat de gekruisigde Heer de vleesgeworden God is.

In de liefde van Christus zegevieren wij
Oud 03-03-2007, 14:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Freddy Godskind schreef op 03-03-2007 @ 14:06 :
Vóór de komst van de Christus kon men niet in Jezus geloven en daarom moest men voor die tijd offers brengen aan de Heer. Deze offers deden de Heer aan de gekruisigde Messias denken en daarom aanvaardde de Heer deze offers. Dit zijn de dingen die de Heer kenbaar heeft gemaakt: de wet, de offerdiensten, de profetieën, Zijn komst in de wereld en Zijn verlossingswerk. Mij is hieruit duidelijk geworden dat Hij veel liefde voor ons moet voelen.
toen ik dit las kwam het eerste een tekst uit psalm 40 in mij op: "gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist".
ook wat je zegt over het niet geloven in christus vind ik discutabel. ook in het oude testament wordt uitgekeken naar christus. ik denk dat ook mozes op de berg gevoeld moet hebben dat hij niet zou kunnen bestaan voor god en dat god toch in zijn liefde hem wilde aanzien, al was dat misschien niet direct merkbaar via een messias.

Hebreeen 10 zegt er ook wel meer over:
Citaat:
8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.
eenmaal geschied, mss kun je ook lezen "wat geschieden zal".
zie ook:
Citaat:
14 Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.
als je hier kijkt bijvoorbeeld, hier geeft paulus een verwijzing naar jeremia 31: 31-34. hij zegt:
Citaat:
16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
17 En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.
Citaat:
18 Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde
ik denk dat de bijbel nog meer aanwijzingen legt voor het minimale verschil tussen oude en nieuwe testament, ik kan ze allemaal vast niet vinden. ik geloof wel in één verbond (ik denk dat dat gelijk staat aan: christus) vanaf de grondlegging van de wereld tot de wederkomst.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 15:53
Freddy Godskind
Citaat:
=zwart wit= schreef op 03-03-2007 @ 15:31 :
toen ik dit las kwam het eerste een tekst uit psalm 40 in mij op: "gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist".
ook wat je zegt over het niet geloven in christus vind ik discutabel. ook in het oude testament wordt uitgekeken naar christus. ik denk dat ook mozes op de berg gevoeld moet hebben dat hij niet zou kunnen bestaan voor god en dat god toch in zijn liefde hem wilde aanzien, al was dat misschien niet direct merkbaar via een messias...
ik denk dat de bijbel nog meer aanwijzingen legt voor het minimale verschil tussen oude en nieuwe testament, ik kan ze allemaal vast niet vinden. ik geloof wel in één verbond (ik denk dat dat gelijk staat aan: christus) vanaf de grondlegging van de wereld tot de wederkomst.
Ja, ik denk zelf ook dat de profeten heel goed begrepen hebben wie Christus was en wat Zijn doel zou gaan worden, ook al was dat doel toen nog niet volbracht. En juist omdat zij dat goed begrepen, is God met hun aan de slag gegaan en heeft Hij door hun, als dienstknechten, Zijn werk kunnen verrichten. Dit was de aankondiging van de komst van de Messias als een belofte.

Ik denk dat de profeten (én al de gelovigen trouwens ook) in die tijd heel goed begrepen hebben dat die brandoffers hun zonden niet voorgoed konden wegwassen. Maar omdat deze offers op Christus wezen en omdat zij deze offers van harte en met berouw brachten, aanvaardde de Heer ze. Het was dus het geloof dat heil bracht en met die offers symboliseerden zij hoe dat heil tot stand zou gaan komen.

In Christus' liefde
Reageren

Regels voor berichten