![]() |
||
![]() |
Citaat:
En waarom dat hypocriet is: - A: Homo's horen niet in de kerk thuis - B: Waarom niet? - A: Dat interpreteer ik uit de bijbel - B: Maar ik interpreteer het zo, dat dat slechts verzen zijn die nog wel in die tijdsgeest geplaatst moet worden. En dan kom ik tot de conclusie dat god dat helemaal niet bedoelt. - A: Mijn interpretatie is beter! - B: Waarom dan? - A: Dat is de lijn in de bijbel - B: Ik zie toch een andere lijn enz enz. Laatst gewijzigd op 06-08-2007 om 21:12. |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-08-2007 om 21:21. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De meest vooruitstrevende ietsjist is even christelijk als de meest haatdragende zevendedagsadventist. In jouw geval heeft de verwerpelijke SGP doctrine wellicht zelfs een christelijkere visie dan jij. Jouw visie is in ieder geval niet kloppender dan de hunne.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, zo ontspoord de discussie. Dirty-Henk beweerde dat de bijbel waar is en god bestaat. De andere dingen waren al definitief weerlegd, dus laten we wachten tot hij verder gaat over die twee punten.
|||
![]() |
Citaat:
![]() Daarnaast moet datgene wat op papier staat nog geinterpeteerd worden, wat in de brieven van Paulus is slechts en specifiek voor een bepaalde gemeente bedoeld en wat voor een ieder? Welke oud testamentische geboden moeten we als tijdsgebonden zien en welke als eeuwigdurend. Elke tekst, of het nu een religieuze tekst is of een grondwet, kan op verschillende manieren geinterpeteerd en gelezen worden. Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Daarnaast is het extraheren van leerstellingen en het lezen van teksten binnen een context nog weer wat anders dan het toevoegen van zaken. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Alle erbij verzonnen dingen schrappende blijft er weinig over hoor.
|||
![]() |
Citaat:
En hoe kom jij er in vredesnaam bij dat jij het inzicht of de autoriteit hebt om dat te bepalen? Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Alleen de eerste twee dingen kloppen, en die neem ik dan ook mee. De rest is wederom dingen die erbij verzonnen worden. Niet geschikt voor een discussie over de bijbel of de vermeende waarheid ervan. [/B][/QUOTE]Hoezo is het irrelevant tegen wie het gezegt wordt? En hoe is dat erbij verzonnen? |
![]() |
||
Citaat:
Jij praat nu over een hedendaagse religie die vrijwel niets meer met de bijbel te maken heeft zoals de meeste mensen die zich christen noemen in Nederland dat vandaag de dag aanhangen. Het onderwerp van de discussie met nadruk het christendom en de bijbel. Ik stel voor dat we ons daar dan ook toe beperken.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat ik dan veilig kan stellen dat de hedendaagse mensen die zich in Nederland christen noemen weinig meer te maken hebben met het echte christendom zoals dit in de bijbel is beschreven. We praten echt over twee totaal verschillende religies. En aangezien dit topic ging over de bijbel wilde ik graag alle interpretaties daar uit laten en het gewoon over het specifieke onderwerp hebben.
|||
![]() |
Citaat:
Bij overspel hoorde overigens zowel man als vrouw gedood te worden. Leviticus en Deuteronomium aanhalen is leuk, maar een uitspraak als in Johannes 8 is voor het Christendom vele malen relevanter en heeft een hogere autoriteit. De houding tegenover slavernij is niet louter positief. In Thimotheus wordt slavenhandel veroordeelt, en het christenen worden opgeroepen om, als ze zelf slaven hebben, hen de vrijheid te geven en, als men zelf slaaf en de kans heeft vrijheid te verwerven die kans aan te grijpen. Maar inderdaad, gehoorzaamheid wordt boven vrijheid gesteld. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 08-08-2007 om 22:54. |
![]() |
||
Henk!
Citaat:
||||
Citaat:
Bij de verzonnen belegering van Jericho ging gods bevel om iedereen af te slachten bijvoorbeeld boven het gij zult niet moorden, wat toen ook al van kracht was. Je hebt dus geen bijbelse basis om de wetten uit het OT te verwerpen. Citaat:
![]() Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Aangezien dat er niet staat wil ik ook voorstellen dat je deze offtopic escapade tot hier beperkt en we wachten op Henks volgende post. Hij opperde de juistheid en moraliteit van de bijbel. Op die basis was de discussie, niet op basis van vergezochte moderne theologische interpretaties die weinig meer met het christendom te maken hebben.
|||
![]() |
Citaat:
Waarom niet? Ik zag niet in de twee geboden staan "Gij zult niet doden, tenzij het gaat om A - ongelovigen, B - inwoners van steden met ongelovigen, C - onders gods orders, D- ..."[/B][/QUOTE] 'Pleeg geen moord.' Moord != Doden. Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Enquête: Het einde van de wereld? bxoza | 5 | 07-11-2015 17:57 | |
Games |
Wij maken een computer spel en hebben je hulp hard nodig! HKU_Smee | 26 | 13-04-2010 10:46 | |
Psychologie |
Verlegenheid Verwijderd | 58 | 13-02-2010 19:42 | |
Studeren |
Enquête m.b.t. Mening over het Nederlandse integratiesysteem Student Uno | 3 | 27-03-2009 16:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kabinetsbetutteling Mark Almighty | 337 | 08-05-2007 12:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 10-02-2007 00:38 |