Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2007, 18:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 01-06-2007 @ 17:57 :
Het zou best kunnen. De dame in kwestie lijdt aan een dodelijke ziekte, en dames met dodelijke ziektes komen niet in aanmerking om organen te doneren.
Hoe kom je daar nu weer bij? Dat is slechts van belang als de ziekte relevant is. Ik kan uiteraard mijn longen niet afstaan aan iemand als ik aan longkanker zou komen te overlijden, maar voor de rest is er niets tegen.
Oud 01-06-2007, 18:47
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-06-2007 @ 19:05 :
Waarom zouden terminaal zieken niet in aanmerking komen?
Citaat:
T_ID schreef op 01-06-2007 @ 19:05 :
Hoe kom je daar nu weer bij? Dat is slechts van belang als de ziekte relevant is. Ik kan uiteraard mijn longen niet afstaan aan iemand als ik aan longkanker zou komen te overlijden, maar voor de rest is er niets tegen.
Omdat de nu voormalig directeur van Eurotransplant, en mijn hoogleraar nefroloog dit tijdens een symposium dat over transplantatie heeft gezegd. We zijn nu bezig met het blok Nieren. Zij hebben expliciet gezegd, dat het heel erg raar is dat deze dame dit kan transplanteren aangezien ziekelingen dus niet in aanmerking komen.

En TID, hoe kom jij er nu weer bij dat dit niet zo is? Ben je tegenwoordig expert op alle gebieden
Oud 01-06-2007, 20:51
Missy
Missy is offline
Allemaal één grote show. Ik vind het eigenlijk wel een goede actie, extra aandacht.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:53
Young Predator
Young Predator is offline
Ja, vanavond liet BNN zien hoe proffesioneel ze eigenlijk zijn
Oud 01-06-2007, 20:56
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Missy schreef op 01-06-2007 @ 21:51 :
Allemaal één grote show. Ik vind het eigenlijk wel een goede actie, extra aandacht.
Die aandacht is inderdaad goed gelukt De boodschap is overgekomen
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Missy schreef op 01-06-2007 @ 21:51 :
Of beter gezegt, een grote nepshow.

Met citaat reageren
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik vind het geniaal
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:57
Verwijderd
Geniale programma, laat weer eens de hypocrisie van onze volksvertegenwoordigers zien.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:57
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 01-06-2007 @ 21:57 :
Geniale programma, laat weer eens de hypocrisie van onze volksvertegenwoordigers zien.
*agrees
Oud 01-06-2007, 20:59
Missy
Missy is offline
Citaat:
Cornel schreef op 01-06-2007 @ 21:56 :
Of beter gezegt, een grote nepshow.

[afbeelding]
Ja, een show in de zin van mensen bedonderen/iets anders wijsmaken.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Missy schreef op 01-06-2007 @ 21:59 :
Ja, een show in de zin van mensen bedonderen/iets anders wijsmaken.
Nee een show, die Nederland probeert wakker te schudden
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:00
Verwijderd
Briljante uitzending
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:02
Missy
Missy is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 01-06-2007 @ 21:59 :
Nee een show, die Nederland probeert wakker te schudden
Uiteraard. In zo'n zin bedoel ik het.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:07
Daevrem
Daevrem is offline
Ik vind de meeste programma's die BNN maakt bagger. Maar hier moet ik ze toch even complimenteren.

Ik snapte trouwens al de ophef zowiezo niet. Dus ik had het nooit kunnen bedenken.

Fijn ook al die politici die zich belachelijk gemaakt hebben. En dus juist wel de complimenten aan Plasterk.

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 21:12.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:20
Martiño
Martiño is offline
Prachtig! Erg goed gedaan. Het heeft ook aangetoond dat sommige politici, zoals Balkenende en Atsma zich meer druk maken om "ethische grenzen" en ons imago in het buitenland, dan om zieke mensen. Hopelijk verandert er nu nog iets!
Oud 01-06-2007, 21:35
Verwijderd
echt een topactie!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:42
Joostje
Joostje is offline
haha wormen en maden
Oud 01-06-2007, 21:44
Aristidis
Aristidis is offline
Geweldig idee!
En inderdaad, een sportieve reactie van Plasterk.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:46
fib
fib is offline
Ik had al zo'n vermoeden.

Ik was zo benieuwd wat voor ernstige ziekte Liza onder de leden had. Maar dat werd volgens mij niet verteld.....
Oud 01-06-2007, 21:47
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
fib schreef op 01-06-2007 @ 22:46 :
Ik had al zo'n vermoeden.

Ik was zo benieuwd wat voor ernstige ziekte Liza onder de leden had. Maar dat werd volgens mij niet verteld.....
Jawel, volgens mij was het een tumor in de hersenen? Of had ik dat verkeerd begrepen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Hersentumor
Met citaat reageren
Verwijderd
http://www.nu.nl/news/1098432/10/Pla...che_stunt.html

Citaat:
CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma heeft vrijdag met verbijstering zitten kijken naar de BNN Donorshow. Ook nu deze in scène gezet blijkt te zijn, blijft het hij spreken van een "smakeloze show".
Wat een smerige hond is Atsma ook.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:52
Verwijderd
Gaat de voorzitter van de wielrenbond ons even wat vertellen over ethiek
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:54
Jochemska
Jochemska is offline
echt heel erg goed gedaan. ik ben zelf nier patient en ik vind het erg goed dat BNN Nederland en de wereld even op de problematiek wijst. dat er nu nog steeds reacties komen dat het smakeloos is snap ik echt niet. dat soort mensen kunnen blijkbaar niet indenken wat er in die show precies belangrijk was.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:58
kalinho
kalinho is offline
whehe, ik had eregns al een vermoeden

Tenminste, ik had verwacht dat voor de andere 2 patiënten BNN ook wel ergens een nier vandaan had getoverd.
Het leek me zo onwaarschijnlijk dat ze echt 2 patientenmet niets naar huis zouden sturen
Oud 01-06-2007, 21:59
Verwijderd
Zo onethisch zou ik dat ook niet gevonden hebben
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:15
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 01-06-2007 @ 22:47 :

Helaas nog steeds ja. Wacht maar tot hij ook eens een nier nodig heeft, en de wachtlijstproblematiek onder ogen krijgt. Dan piept hij wel anders.
Oud 01-06-2007, 22:18
Verwijderd
Zullen we hem met een mooie vrouw verleiden, volgieten met GHB en z'n nieren jatten?

Kunnen we gelijk de scholieren.com donorshow houden en ECHT provocerend te werk gaan...

Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:20
Jochemska
Jochemska is offline
Goed idee! en laten we dan meteen ff kijken of die nieren van hem bij mij passen, en dan mogen ze zo'n nier Live op tv transplanteren.

over 'schokkende' tv gesproken.

edit: eerst zijn nieren jatten en daarna de ghb, anders heb je geen hol meer aan die nieren.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:21
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:48
Verwijderd
Respect voor BNN, andere televisiestations/omroepen mogen soms best wel eens wat vaker op BNN lijken imo.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 22:49
Clemenzia
Clemenzia is offline
Die vrouw was ook echt te vrolijk...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 23:46
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 01-06-2007 @ 22:47 :

Ik heb hem jaren geleden een keer zo diep triest in de media in debat gezien. Dat was op Nova of met BvD. Echt die man is gewoon oerdom. Bizar dat hij in de kamer mag zitten.
Oud 01-06-2007, 23:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 01-06-2007 @ 19:47 :
En TID, hoe kom jij er nu weer bij dat dit niet zo is?
Je moet toch dood gaan aan een ziekte. Als bij een dodelijke ziekte transplantatie niet kan dan lijkt me dat orgaantransplantatie niet voor zou komen. Alleen mensen die een verkeersongeluk krijgen o.i.d. zou het dan bij kunnen. Verder weet ik dat iemand die hier in de buurt stierf aan alcoholvergiftiging organen af heeft gestaan en die met succes gebruikt zijn. Het zal vast zijn lever niet zijn geweest, maar weet je echt zeker dat geen enkele dodelijke ziekte transplantatie toestaat?

Balkenende en Atsma hebben zichzelf er ook nog onsterfelijk belachelijk mee gemaakt door direct censuur te eisen en te roepen hoe evil ons dit in het buitenland wel niet zou doen lijken. Vandaag nog tijdens zijn wekelijkse gesprek in EenVandaag niets dan gezeik, en dan blijkt het een stunt.

Respect voor Plasterk overigens dat hij zowel het gristentuig in de kamer van zich af hield als achteraf zo.. passend weet te reageren. Voor mijn part is hij de enige competente man in dit kabinet.
Oud 01-06-2007, 23:51
Verwijderd
Overigens, heeft CNN of Times enzo al een artikel over gemaakt? Ze kraakten het eerst af en ik ben benieuwd hoe ze er nu tegenover staan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 23:53
Daevrem
Daevrem is offline
Als ze slim zijn zwijgen ze het nu doodt.

Ja, dit is een mooi moment voor Balkenende om op te stappen. Past ook mooi in de Nederlandse traditie.

Kan hij ook mooi, samen met Blair en Bush, lectures geven over 'just war theory'.
Oud 01-06-2007, 23:55
Verwijderd
http://www.cnn.com/2007/WORLD/europe...eut/index.html

CNN artikel
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 00:21
Supreme Dutch
Mjah, heb ik het toch nog een beetje goed gegokt.. Ik dacht eigenlijk dat ze alle 3 een nier zouden krijgen.. Vati SD (een uitgesproken liberaal) die tegen mijn verwachting in bijna weigerde om naar het programma te kijken omdat hij van mening was dat zo'n show onethisch was,, Toen had SD hem voorspeld dat de uitkomst anders zou zijn dan verwacht + dat het allemaal puur om aandacht voor het onderwerp zou gaan, waarna zij een weddenschap afsloten.. Vati SD zou eenmalig de lidmaatschapskosten van BNN van SD betalen (die destijds door Katje herself is ingeschreven als lid van BNN) als SD gelijk had, en SD zou zijn lidmaatschap van BNN opzeggen als hij geen gelijk had.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 09:43
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Martino87 schreef op 01-06-2007 @ 22:20 :
Prachtig! Erg goed gedaan. Het heeft ook aangetoond dat sommige politici, zoals Balkenende en Atsma zich meer druk maken om "ethische grenzen" en ons imago in het buitenland, dan om zieke mensen. Hopelijk verandert er nu nog iets!
Natuurlijk, huichelachtig christendemocratisch geneuzel is veel belangrijker dan de mogelijkheid om honderden levens te redden. Zoals altijd. Deze ene show heeft meer opgeleverd dan alle kabinetten Balkenende bij elkaar.

Citaat:
Daevrem schreef op 02-06-2007 @ 00:46 :
Ik heb hem jaren geleden een keer zo diep triest in de media in debat gezien. Dat was op Nova of met BvD. Echt die man is gewoon oerdom. Bizar dat hij in de kamer mag zitten.
Nou ja, bizar. Het CDA moet het gewoon van dat soort politieke tinnegieters hebben.
Oud 02-06-2007, 11:44
T_ID
T_ID is offline
Donorshow trekt 1,2 miljoen kijkers

1,2 miljoen mensen hebben gisteravond gekeken naar de Grote Donorshow. Daarmee staat het programma zevende op de lijst van best bekeken BNN-programma's. De show was nep en bedoeld om aandacht te krijgen voor het tekort aan donoren.

Vooraf was er veel kritiek. Minister Plasterk noemde de show onethisch en ongepast, maar hij vindt het nu een fantastische stunt. De Nierstichting is blij met de aandacht en pleit voor een registratiesysteem waarin iedereen aangeeft of hij wel of geen donor is.

De BNN-show ging de wereld over. Veel buitenlandse tv-zenders deden verslag vanuit de studio in Aalsmeer.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...A64F5AF28.html
Oud 04-06-2007, 09:31
Chimera
Chimera is offline
In het NRC stond een leuk stukje over een neuroloog die het aan het kijken was en redelijk in de stress schoot omdat de vrouw niet de symptomen had van een hersentumor (dan ben je niet zo helder schijnt). Hij was dus flink over de zeik omdat 'ie dacht dat die vrouw helemaal niet zo terminaal was.

Nouja, hij had op zich gelijk

Ik vond het een geweldige stunt. Ik vond toen nog niet bekend was dat het nep was ook al dat BNN flink wat lef toont met deze show, maar de executie en de manier waarop alle criticasters het zwijgen opgelegd wordt, is gewoon geniaal.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 12:13
Antubis
Antubis is offline
Op zich snap ik de commotie er om heen. Een orgaan is niet iets wat open en bloot op tafel ligt en wat je mag geven aan 1 van (uiteindelijk) 3 patiënten. maar de politici moeten niet zo zeiken. Als politieke partij hadden ze van te voren wel kunnen bedenken dat zo'n stunt meer donorregistraties op zou gaan leveren. Wel grappig dat uiteindelijk blijkt dat het allemaal 'nep' is. Althans Liza, en de plot van de show. Ik moest er wel om lachen. Eerst commotie omdat zoiets echt niet kon volgens de politiek. En later omdat de show gewoon te popi-jopi werd neer gezet. Net zoiets als een date-show.

Kortom: Schijt aan die show. Als mensen zoiets willen doen, moeten ze dat vooral doen. De mensen wist wsl van te voren wel dat er commotie over ging komen.
Oud 04-06-2007, 18:12
kalinho
kalinho is offline
Het Tweede Kamerlid Anouchka van Miltenburg (VVD) heeft oplossingen bedacht om het het tekort aan orgaandonoren terug te dringen. Zo wil ze het dragen van een autogordel niet langer verplicht stellen. "Misschien moeten we meer mensen dood laten gaan."

De VVD-woordvoerdster voor Volksgezondheid prijst BNN voor de discussie die is losgemaakt over het tekort aan donoren, maar vraagt zich hardop af of daar de oplossing ligt. "Donorregistratie heeft een heel beperkt effect op de wachtlijsten. Mensen wier organen anders zouden worden getransplanteerd, blijven langer leven door medische vooruitgang en veiligheidsmaatregelen. Door airbags en verplichte autogordel is het aantal dodelijke ongelukken afgenomen. Mensen sterven ouder en hun organen zijn dan vaak ongeschikt voor transplantatie."

Daarom gaat Van Miltenburg haar fractie voorstellen om de verplichte veiligheidsriem in de auto af te schaffen. "Waarom bemoeit de overheid zich daarmee?"

De politica wil verder gerichte campagnes voeren om jonge mensen die een risicovol beroep of hobby hebben binnen te halen als orgaandonor. Daarbij denkt zij aan motorrijders en militairen. Ook wil ze kinderen betrekken bij deze problematiek. "Je moet ook voor kinderen bespreekbaar maken of ze zich willen laten registreren."

Tot slot wil de politica de mogelijkheden van stamcelonderzoek gebruiken. In het geen-bezwaar-systeem van onze Zuiderburen ziet ze echter geen heil. "De discussie laait weer op over een systeem waarbij mensen verplicht aangeven of ze donor zijn. De vraag is of dat niet averechts werkt. Als de overheid zegt: jouw organen zijn van mij, tenzij je je verzet, denk ik dat de reactie bij veel mensen is: ik dacht 't niet."

Briljant
Oud 04-06-2007, 18:16
Magican
Magican is offline
Ik vind het zo vreemd dat die actrice zelf geen donor is. Hypocrisie ten top.
Oud 04-06-2007, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 04-06-2007 @ 19:16 :
Ik vind het zo vreemd dat die actrice zelf geen donor is. Hypocrisie ten top.
Ja, ook zo hypocriet dat Johnny Depp geen piraat is.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2007, 20:21
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-06-2007 @ 21:01 :
Ja, ook zo hypocriet dat Johnny Depp geen piraat is.
Het is hetzelfde als in een antirook reclame spelen en dan tóch roken.
Of een Katja Schuurman die zegt dat je niet moet rijden met drank op.
Oud 04-06-2007, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Archont schreef op 30-05-2007 @ 12:26 :
Geniaal programma voor hoge kijkcijfers

Fuck ethiek.
Ik wist natuurlijk dat het fake was
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 00:52
TheCreator
TheCreator is offline
Mijn wiskunde is errug slecht.
Maar als die deelnemers meedoen waardoor zij 1 van de 3
kanshebbers zijn. Is dat toch weer veel meer kans dan dat ze op een wachtlijst blijven staan?

Maarja, ik vind het ook triest hoor. Zowiezo heb ik wel wat tegen die bijdehandte studenten-tv programmas.
Maar de rest doet er niet voor onder eigenlijk.
Temptation Island, De Gouden Kooi. Blech..

Het is iig spraakmakend geworden, dat hebben ze weer wel bereikt. Valt toch nog wat voor te zeggen dan.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 00:57
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Archont schreef op 04-06-2007 @ 22:11 :
Ik wist natuurlijk dat het fake was
OK. het was dus fake.... Of konden ze dat ondertussen na alle commotie hebben besloten de show te veranderen?
Nee dat kanniet ik lasiets over een avtrice.. Geinig.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 09:26
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 05-06-2007 @ 01:52 :
Mijn wiskunde is errug slecht.
Maar als die deelnemers meedoen waardoor zij 1 van de 3
kanshebbers zijn. Is dat toch weer veel meer kans dan dat ze op een wachtlijst blijven staan?
Je denkt dat iedereen op de wachtlijst een kans van 33% heeft om binnen geringe tijd een orgaan te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten