Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Bekijk resultaten poll: Moet de grote donorshow doorgaan
Ja, zo kan duidelijk gemaakt worden dat er wat verbeterd moet worden 50 70.42%
Nee, dit gaat echt te ver 21 29.58%
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2007, 11:17
Verwijderd
Morgenavond is op BNN de grote donorshow te bewonderen.
Persoonlijk vind ik het afschuwelijk dat ze van zoiets een wedstrijd maken, helemaal omdat het ook nog om jonge patiëntjes gaad ook.
BNN heeft zelf ook gezegd dat ze het een wanstaltelijk idee vinden, maar dat de toestand van de donorwachtlijsten etc. nog erger is en op deze manier wel aandacht krijgt.

Wat vinden jullie ervan? Kan dit door de beugel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2007, 11:26
Roos
Roos is offline
Volgens BNN gaat het niet om jonge patientjes.

Anyway, ik vind het nogal luguber. Echter, het idee is om zoveel mogelijk mensen tijdens de show een donorformulier in te laten vullen.
Heb jij 't al gedaan?
http://www.donorvoorlichting.nl/
Oud 31-05-2007, 12:09
one.
one. is offline
Ik neem aan dat de deelnemers met hun volle verstand hebben gekozen om mee te doen aan de show. Daarin hebben ze dan dus de kans meegenomen dat ze de donor niet krijgen. Ik zie het probleem dus niet echt, bovendien hebben ze nu een grotere kans op een donor dan wanneer ze gewoon op de wachtlijst blijven staan en niets doen. Goed effect ook dat die hele toestand rond donoren ook meer aandacht krijgt.
Oud 31-05-2007, 12:45
Miss Pannekoek
Miss Pannekoek is offline
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat er een ´grote donorshow´ aan te pas moet komen om mensen bewust te maken van het feit dat er zoveel mensen baat hebben bij donororganen. BNN heeft zelf ook te kennen gegeven dat ze het verschrikkelijk vinden om de show te moeten organiseren, maar volgens hen (en ik deel die mening) moet er gewoon iets gebeuren, want de situatie zoals deze er nu ligt kan zo niet langer!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 13:54
Balance
Balance is offline
De patiënten zijn tussen de 18 en de 45, volgens BNN.
Daarnaast zijn ze gescreend op dat er een grote kans is dat de nieuwe nier aanslaat, maar ook op dat het sterke persoonlijkheden zijn die de publiciteit en een eventueel verlies aan kunnen. De gedachte er achter vind ik wel weer sterk: deze mensen hebben meer kans op een donornier op deze manier, dan als ze op de wachtlijst staan. Het laat zien hoe triest het eigenlijk gesteld is en de boodschap komt zeker over met alle publiciteit die er nu is. En om die boodschap gaat het natuurlijk.

Wat ik daarentegen ontzettend triest vind is wat ik las in de Metro vandaag. Een aantal mensen heeft al toegezegd hun donorcodocil te veranderen van ja naar nee, wanneer dit programma door gaat. Ik vraag me af of die mensen nou echt denken dat ze BNN daarmee hebben, ipv al die mensen op de wachtlijst.
Oud 31-05-2007, 14:55
kalinho
kalinho is offline
Ik zou zelf iig mee hebben gedaan aan die show als ik de kans kreeg
Oud 31-05-2007, 15:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Miss Pannekoek schreef op 31-05-2007 @ 13:45 :
Het is natuurlijk verschrikkelijk dat er een ´grote donorshow´ aan te pas moet komen om mensen bewust te maken van het feit dat er zoveel mensen baat hebben bij donororganen.
QFT
Citaat:
Roos schreef op 31-05-2007 @ 12:26 :
Heb jij 't al gedaan?
http://www.donorvoorlichting.nl/
Al 5 jaar geleden geregistreerd.
Eigenlijk bestaan er ook geen excuses om dat niet te doen.
Oud 31-05-2007, 22:21
PV
PV is offline
het gaat natuurlijk ook om Bart, anders hadden ze zo'n show niet georganiseerd.
ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien morgen, ik ga iig kijken.

en ik ben allang donor
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 22:41
Blubje
Blubje is offline
De volwassen kandidaten hebben er zelf voor gekozen om mee te doen en weten dus ook dat ze kunnen verliezen. Of als ze geluk hebben; winnen. Daarnaast wordt met een show als deze de hele donorkwestie weer flink in de publiciteit gezet, wat (helaas) nog steeds nodig is. Ik snap alle commotie wel, maar die is imo helemaal niet nodig. Als je het belachelijk vindt, dan kijk je gewoon niet.
Oh en ik ben al vanaf mijn 18e donor. Meteen gedaan toen ik dat formuliertje opgestuurd kreeg van de regering
Oud 31-05-2007, 22:44
Verwijderd
Ik ben donor en ik ben voor .
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 10:41
Nuck
Nuck is offline
Wel goed dat er zo veel aandacht voor organen doneren komt, maar ik vind het idee van een wedstrijd nogal luguber inderdaad.
Oud 01-06-2007, 11:48
bingomassacre
bingomassacre is offline
bnn
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 12:05
Verwijderd
Volgens mij is de show lang niet zo smakeloos als nu wordt beweerd. Volgens de presentator is het niet alleen een wedstrijd maar worden ook de mensen geanalyseerd en geportretteerd. Best interessant Ik denk dat voornamelijk de titel 'de grote donorshow' mensen afschrikt. Maar goed, als ze het 'het zielige leven van mevrouw Janssen' gaan noemen dan slaat het niet aan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 13:10
Verwijderd
Ik snap niet hoe ze over 'smakeloos' kunnen spreken als je een paar zenders verder het ontzettend smakeloze De Gouden Kooi kunt kijken.

Ik ben voor, wachtlijsten zijn vele maal smakelozer.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 14:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Het zal vast niet zo extreem zijn als we denken. Het is bnn, die doen altijd wat anders dan de andere publieke omroepen.

Ik ga sowieso kijken (nja, opnemen).

Oh en donor worden moet sowieso nog veel meer aandacht krijgen. Die wachtlijsten voor donors zouden echt veel korter kunnen worden. Verplichten die hap. Behalve als je het echt niet wil, dan geef je het maar aan. Maar mensen willen daar nu helemaal geen moeite voor doen. Mijn ouders ook niet, maar als ze dood gaan zeg ik mooi dat al hun goede organen naar zieke mensen mogen gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 14:55
Verwijderd
Van mij had het niet op deze manier gehoeven maar het is goed dat er aandacht voor orgaandonatie komt en als de enige manier om daar aandacht voor te krijgen shockeren-op-tv is, dan vind ik bnn wel de aangewezen omroep om dat te doen.
Ik ga het programma wel aan zetten, maar ik ga intussen ook andere dingen doen, denk ik.
En ik ben al vier jaar donor
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 16:29
Verwijderd
ik ga het volgen, en de mensen moeten niet zeuren
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 16:32
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 01-06-2007 @ 17:29 :
ik ga het volgen, en de mensen moeten niet zeuren
ik ga ook even kijken, de hype even volgen
Oud 01-06-2007, 16:45
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 19:52
first eror
first eror is offline
hoaxiehoaxiehoaxie.
wel goed gedaan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:08
Verwijderd
tot nu toe valt het me alles mee eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:46
Verwijderd
Citaat:
first eror schreef op 01-06-2007 @ 20:52 :
hoaxiehoaxiehoaxie.
wel goed gedaan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:48
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
ik zette de tv aan en ik dacht ' hey die vrouw heb ik eens ergens in zien spelen' hahahaha het viel te verwachten ook he, zelfs bnn zou niet aan een dokter komen.
Oud 01-06-2007, 20:52
Verwijderd
Fantastisch, ik voelde het aan mijn water dat het niet waar kon zijn . Maar gelukkig heb ik een donorcodocil en Plasterk nu ook
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:54
Verwijderd
Geniaal, werkelijk waar!
Wát een stunt!
Het nieuws moet zo dadelijk wel gezien worden natuurlijk...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2007, 20:55
Fleurop
Fleurop is offline
super!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:56
Lotte
Lotte is offline
Eindelijk iets waar mijn hele familie achterstaat (behalve mijn vader, die heeft nog geen mening geuit en is als enigste geen donor)

Er moeten gewoon meer mensen komen die hun organen afstaan en ik vind het niet meer dan eerlijk dat je pas een orgaan krijgt als je zelf donor bent. Het is geven en nemen.

Moeders wilt nu lid van bnn worden
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 20:58
Verwijderd
Wat goed !
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:00
Shadina
Shadina is offline
OMG hoe geniaal!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:01
Missy
Missy is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 01-06-2007 @ 21:54 :
Geniaal, werkelijk waar!
Wát een stunt!
Het nieuws moet zo dadelijk wel gezien worden natuurlijk...
Helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:02
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Ik vind dit zo geweldig. Het hele land, de tweede kamer, wereldwijd staat iederen op zn achterste poten.

De kleinste Nederlandse omroep krijgt dit voor elkaar. Ik ben zo impressed, inspired, alles! Wie dit heeft verzonnen heeft mijn diepste respect.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:02
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:04
botulismf
botulismf is offline
NOS-bericht
Oud 01-06-2007, 21:08
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Niet Slaan schreef op 01-06-2007 @ 22:02 :
Ik vind dit zo geweldig. Het hele land, de tweede kamer, wereldwijd staat iederen op zn achterste poten.

De kleinste Nederlandse omroep krijgt dit voor elkaar. Ik ben zo impressed, inspired, alles! Wie dit heeft verzonnen heeft mijn diepste respect.
Helemaal mee eens! Het is zelfs op het turkse nieuws etc geweest van, wtf doen die nederlanders nú weer.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:08
Verwijderd
Dacht van tevoren dat het misschien toch niet uitgezonden zou worden, of dat er in ieder geval een addertje onder het gras zat. Maar als het dan zo echt wordt uitgezonden geloof je het gewoon.

Maar die Lisa was ook wel verdacht rustig en professioneel enzo.

Haha, er staat zelfs een verslaggeefster in Aalsmeer.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:09
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Ik vind het trouwens ook zo typisch dat het alleen met een reality show voor elkaar gekregen kon worden, dit hebben ze zo goed bedacht bij BNN.
Een 'normaal' programma over orgaandonatie zou echt door drie halve zielen bekeken worden. Al die mensen die nu gekeken hebben, en gesmst hebben... BNN <3
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:10
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Lotte schreef op 01-06-2007 @ 21:56 :
Eindelijk iets waar mijn hele familie achterstaat (behalve mijn vader, die heeft nog geen mening geuit en is als enigste geen donor)
Haha, nou de discussies liepen hier hoog op. Mijn vader vindt het niet oprecht en het is een kijkcijferstunt, zegt hij.

Ik herkende die vrouw ook bijna direct, of kan dat niet?
Oud 01-06-2007, 21:11
Verwijderd
ze kwam mij ook bekend voor, maar ze heeft ook wel een gezicht van een soort dat veel vrouwen in Nederland hebben
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:13
Jochemska
Jochemska is offline
Tering wat was het goed, toen ik het hoorde vorige week had ik eigenlijk al meteen het idee dat het doorgestoken kaart was. kom op het is BNN die zijn echt wel wat intilligenter dan dat.

wel jammer dat de NOS het projecteerd als een mediastunt, daardoor lijkt het alsof ze het niet serieus nemen.

ik ben zelf trouwens nierpatient, en was helemaal voor. de gozer in het midden is een goeie vriend van me.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Jochemska schreef op 01-06-2007 @ 22:13 :

ik ben zelf trouwens nierpatient, en was helemaal voor. de gozer in het midden is een goeie vriend van me.
Zeg maar tegen die gozer dat 'ie een held is.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:16
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 01-06-2007 @ 22:14 :
Zeg maar tegen die gozer dat 'ie een held is.
Ja, met zn Lebowski t-shirt.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:16
Verwijderd
Maar weet iemand wat ze heeft gedaan dan, voor acteer-dingen? Want we zeggen nou allemaal wel dat we haar kennen, maar niemand die weet waarvan.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:20
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Tering wat was het goed, toen ik het hoorde vorige week had ik eigenlijk al meteen het idee dat het doorgestoken kaart was. kom op het is BNN die zijn echt wel wat intilligenter dan dat.

wel jammer dat de NOS het projecteerd als een mediastunt, daardoor lijkt het alsof ze het niet serieus nemen.

Ik ken jou.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:21
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:

symphatieke jongen, had het hem heel erg gegund. die anderen ook natuurlijk, maar hij kwam het dankbaarste/levenslustigste/ over. maar eigenlijk heeft iedereen gewoon evenveel recht op een nier natuurlijk. maar toch, als ik had moeten kiezen he hahaha

Citaat:
Maar die Lisa was ook wel verdacht rustig
mijn ervaring is dat mensen die geen eeuwen levenstijd meer hebben zo'n soort rust sneller over zich heen hebben dan kerngezonde mensen. ik vond haar heel erg geloofwaardig.
Oud 01-06-2007, 21:23
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 01-06-2007 @ 22:16 :
Maar weet iemand wat ze heeft gedaan dan, voor acteer-dingen? Want we zeggen nou allemaal wel dat we haar kennen, maar niemand die weet waarvan.
wat ik me voor de geest kan halen is dat ze er heel kort haar had en heel zuur keek maar goood ik weet niet meer waar.

Ontopic: wie is er eigenlijk nog geen donor? eerlijk gezegd kan ik me niet eens meer herinneren dat ik ooit over het wel/niet donor zijn heb nagedacht. dat pasje met de bevestiging dat ik volledig donor ben heeft schijnbaar altijd al in mijn portemonnee gezeten
Oud 01-06-2007, 21:23
Verwijderd
Hihi, het was op CNN
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:27
Shadina
Shadina is offline
Lijkt me eigenlijk eerlijk gezegd wel een goed idee (hoe erg het eigenlijk ook wel is). Dat als je donor bent, je nog kort te leven hebt, en je zelf mag kiezen wie jouw orgaan krijgt. Oke, klinkt heel ziek, maar als ik donor ben, dan wil ik niet dat één of andere klojo of wat dan ook mijn organen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:30
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
Citaat:
Shadina schreef op 01-06-2007 @ 22:27 :
Lijkt me eigenlijk eerlijk gezegd wel een goed idee (hoe erg het eigenlijk ook wel is). Dat als je donor bent, je nog kort te leven hebt, en je zelf mag kiezen wie jouw orgaan krijgt. Oke, klinkt heel ziek, maar als ik donor ben, dan wil ik niet dat één of andere klojo of wat dan ook mijn organen krijgt.
ik vind dat een indirecte vorm van dood door schuld en ik wil dan ook absoluut niet weten wie mijn organen krijgt. zelfs de grootste eikel heeft kans op een langer leven, al is het maar om zijn gevangenisstraf uit te zitten en wellicht bewust worden van wat hij heeft, en heeft verknald.
Oud 01-06-2007, 21:45
Verwijderd
Ik vond trouwens dat die Lisa/Leonie wél ontzettend sterk speelde. Die blik toen Patrick haar plotseling afkapte alleen al... Maar verder dus ook, ik geloofde haar helemaal.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 21:48
Ann
Ann is offline
Geweldig!

Mijn zus is al geregistreerd als donor en ik ga dat meteen doen als ik 18 ben. Mijn moeder is nog niet helemaal om maar ze heeft toegezegd dat een van ons (mijn zus of ik) mogen zeggen wat er gebeurd met haar organen als ze dood is, en ze weet dat wij willen dat ze donor wordt, dus stiekem wil ze het wel.
Reageren

Regels voor berichten