Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2007, 10:56
Yana
Yana is offline
Citaat:
Als je dan niet op eetgestoorde dingen gaat letten en wel op gelatine sla je 2 vliegen in één klap Plus in bijna alle snoep en veel toetjes (pudding natuurlijk, maar ook bijv. in bepaalde merken vla, kwark, pap en tiramisu) zit gelatine, dus dan staat er al een groot deel van het snaaiaanbod op je Verboden Lijst.
Zo werkt dat helaas niet. Ik ken mezelf, áls ik er op ga letten dan ga ik ook meteen op alles letten. Dan mag ik én geen gelatine, én geen vlees, én geen kaas, én geen snoep/chocola, én én én. Ik heb nu al zo weinig *veilige producten*, dat het me niet zo slim lijkt mezelf nog een extra verbod op te leggen. Maar op zich eet ik vooral crackers en fruit en drinkboullion dingetjes, en daar zit..denk ik.. geen gelatine in. Maar dat is niet echt een bewuste principiële keuze dus.
Oud 21-09-2007, 14:38
Verwijderd
Ik vind het in jouw geval wel goed dat je niet op gelatine let, Yana, want je kunt jezelf inderdaad maar beter weghouden van de etiketjes. Het is me sowieso al vaak opgevallen dat veel mensen met een eetstoornis vegetariër zijn, dat is natuurlijk ook een maatschappelijk geaccepteerd excuus om eten te weigeren. Daar is op zich niets mis mee (dat ze vegetariër zijn), maar ik denk dat je het juist dan niet te ingewikkeld moet gaan maken.

Ik ben alleen vagetariër (blijft een leuk woord) maar ik let ook niet op e-nummers enzo. Ik eet zelfs niet-biologische jus als ik bij mensen eet . Maar anders wordt het toch maar weggegooid, ze maken het niet speciaal voor mij.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 19:52
MickeyV
MickeyV is offline
Inderdaad, ik zou me niet al teveel afpijnigen over of je als vegetariër wel 100 % consequent bent (drievoudig rijm, dank u, dank u ), dus laat je door die betweterige vleesetertjes vooral niet tot zulke overdreven voorzichtigheid verleiden. 't Is niet zo dat er maar twee mogelijkheden zijn: óf je voorkomt ten koste van alles dat je, hoe indirect ook, een dier zelfs maar het minste ongemak veroorzaakt -al maak je jezelf daarmee je leven onmogelijk, wat zeker zo is in een maatschappij die van dierenmisbruik aaneenhangt- óf je moet hardcore meedoen aan het grote vleesvreetfestijn en ondertussen om 't hardst roepen dat die varkens er toch alleen maar zijn om lekker opgevroten te worden. Zo'n versimpeld dilemma wil menig vleeseter er nog wel eens van maken, maar dat doet ie alleen zodat ie voor zichzelf kan rechtvaardigen dat ie dus dan maar helemaal niets doet en fijn de andere kant opkijkt, om ondertussen mensen die wél enig inlevingsvermogen en medeleven bezitten -zonder dat ze meteen hun leven aan "de zaak" willen opofferen- voor inconsequent of hypocriet uit te maken. Tuig, zeg ik, rapaille!
Oud 23-09-2007, 15:44
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Inderdaad, ik zou me niet al teveel afpijnigen over of je als vegetariër wel 100 % consequent bent (drievoudig rijm, dank u, dank u ), dus laat je door die betweterige vleesetertjes vooral niet tot zulke overdreven voorzichtigheid verleiden. 't Is niet zo dat er maar twee mogelijkheden zijn: óf je voorkomt ten koste van alles dat je, hoe indirect ook, een dier zelfs maar het minste ongemak veroorzaakt -al maak je jezelf daarmee je leven onmogelijk, wat zeker zo is in een maatschappij die van dierenmisbruik aaneenhangt- óf je moet hardcore meedoen aan het grote vleesvreetfestijn en ondertussen om 't hardst roepen dat die varkens er toch alleen maar zijn om lekker opgevroten te worden. Zo'n versimpeld dilemma wil menig vleeseter er nog wel eens van maken, maar dat doet ie alleen zodat ie voor zichzelf kan rechtvaardigen dat ie dus dan maar helemaal niets doet en fijn de andere kant opkijkt, om ondertussen mensen die wél enig inlevingsvermogen en medeleven bezitten -zonder dat ze meteen hun leven aan "de zaak" willen opofferen- voor inconsequent of hypocriet uit te maken. Tuig, zeg ik, rapaille!
Hear hear!
Je hebt mijn gedachten precies goed verwoord! Ik let vrijwel nooit op gelatine en al helemaal niet op E-nummers. Soms krijg ik dan een (klein) schuldgevoeletje, vooral omdat andere vegetariërs wel daar mee bezig zijn... Maar ach, ik zet het van me af. Ik moet ook al op zuivel en suiker letten (ivm gezondheidsproblemen), dus ik heb er gewoonweg geen zin in om het mezelf nog moeilijker te maken.
Oud 24-09-2007, 11:57
Yana
Yana is offline
Citaat:
Ik vind het in jouw geval wel goed dat je niet op gelatine let, Yana, want je kunt jezelf inderdaad maar beter weghouden van de etiketjes. Het is me sowieso al vaak opgevallen dat veel mensen met een eetstoornis vegetariër zijn, dat is natuurlijk ook een maatschappelijk geaccepteerd excuus om eten te weigeren. Daar is op zich niets mis mee (dat ze vegetariër zijn), maar ik denk dat je het juist dan niet te ingewikkeld moet gaan maken.

Ik ben alleen vagetariër (blijft een leuk woord) maar ik let ook niet op e-nummers enzo. Ik eet zelfs niet-biologische jus als ik bij mensen eet . Maar anders wordt het toch maar weggegooid, ze maken het niet speciaal voor mij.
Ja, mijn vriend is er ook heilig van overtuigd dat vegetariër + eetstoornis met elkaar gelinkt is.. maar ik ben op zich al vegetariër sinds mn 12e, en toen had ik nog geen eetstoornis. Ik denk wél dat vegetariërs misschien makkelijker iets kunnen ontwikkelen, omdat ze al gewend zijn om "dieet te houden". Laten we het zo zeggen: veel eetgestoorden zijn vegetariër, maar niet alle vegetariërs zijn eetgestoord. En hoe het verband precies ligt.. ja, ik ben er wel benieuwd naar eigenlijk.

Sowieso ben ik het eens met de reacties die na mij geplaatst zijn. We mogen zelf bepalen hoe streng we willen zijn voor onszelf, daar zijn we niemand verantwoording voor verschuldigd. En ja, ik hád misschien de stap naar glucose-vrij willen maken als ik niet óók nog een irrationele obsessie voor calorieën en eten had.. Nu moet ik proberen verstandig genoeg te blijven me niet te gaan verdiepen in E-nummers, want dan is het hek van de dam. En het stomme is dat ik het ergens gewoon voel kriebelen om het allemaal wél te gaan uitzoeken, om maar een reden te hebben om te zeggen *nee ik dat niet, daar zit glucose in*.. Stomme eetgestoordheid.
Oud 24-09-2007, 14:01
Verwijderd
Ik ben het er volledig mee eens dat iedereen voor zich uit moet maken hoe ver hij/zij in het vegetariër zijn wil gaan. Net als dat ieder voor zich moet weten of hij wel of geen vlees eet.

Ik heb ook allerlei voedselintoleranties en nog het e.e.a., dat is ook de reden dat ik bv. voor medicijnen wel een uitzondering maak. (Voor zo ver ik weet is er geen gelatinevrije variant. Er is wel een dierlijke variant...daar zou ik dan wel weer moeite mee hebben. )
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 10:53
ikkuh15
ikkuh15 is offline
ik let idd ook niet op gelatine, stremsel, e-nummers e.d. Er is wel een tijdje geweest dat ik wel op gelatine lette, maar op dit moment lukt dat niet, omdat ik toch moet eten wat ik voorgezet krijg. En waarschijnlijk zitten in alle toetjes bij ons gelatine, of iig in de traktaties.
Zelf zou ik er liever wel opletten, maar dan is er idd wel de kans om daarin weer te ver door te draven...
Maar voor mezelf vind ik dat het niet klopt; geen vlees eten, maar ondertussen wel gelatine
Oud 30-09-2007, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Wie slikt hier eigenlijk extra B12 of ijzer bij? Mijn moeder wil graag dat ik dit doe omdat ik ijzig koude handen heb, en een vriendin van haar dit doet en haar ten zeerste aanrade mij over te halen om die shit te slikken. Ik ben benieuwd naar of de vegetariërs/veganisten dit hier doen, en of ze enig verschil merken tussen het wel/niet gebruiken. Ook ben ik benieuwd naar Sarah's mening en die van andere geneeskundestudenten.
(ik dacht ik vraag het maar in dit topic, hier zijn veel vega's)
Ik heb van de huisarts extra ijzer moeten nemen. We weten niet of het komt doordat ik vegetariër ben, maar het was in ieder geval omdat ik te weinig ijzer in mijn bloed had (wat getest werd met een vingerprikje, en ze geven ook meteen de uitslag). Toen kreeg ik pillen, maar hij zei dat je ook Floradix kunt nemen. Dat is een drankje wat je bij de drogist (niet alle, maar wel Etos) kunt kopen. Je neemt het tweemaal per dag, voor het eten. Het is een soort kruidenelixer (dus zonder rare chemische toevoegingen) en er zitten veel vitaminen in, en kruiden die ervoor zorgen dat je niet verstopt raakt. Het is best vies, maar als je het door de sinaasappelsap doet, is het wel te doen. Je zou het kunnen proberen, een fles van 250 ml kost geloof ik €8,- of misschien iets meer. Maar zoals iemand al zei, je moet wel een tijdje ijzer blijven gebruiken voordat het werkt.
Ik heb er wel goede ervaringen mee, vooral mijn eeuwige vermoeidheid nam enorm af
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten