Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Bekijk resultaten poll: Of je Potter leest.
Ja 81 60.90%
Nee 52 39.10%
Aantal stemmers: 133. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2007, 17:00
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2007 @ 17:43 :
Dat getuigt van bizar weinig zelfkennis.

Waar het om gaat is dit: ik vind het belangrijk dat een verhaal diepgang heeft. Zo weet ik dat alle boeken van Jane Austen slecht zijn, ook al heb ik er geen letter van gelezen. Waarom? De verhalen hebben geen diepgang, het zijn namelijk doktersromannetjes. Dan kan het nog zo goed geschreven zijn, de karakters kunnen nog zo goed uitgediept zijn en het kan nog zo spannend geschreven zijn, als het verhaal geen diepgang heeft is het gewoon een slecht verhaal. Zo ook met Harry Potter.
Naast het feit dat het idee dat fictie alleen goed is als het diepgang heeft nergens op gebaseerde onzin is, schreef Austen ook wel meer dan eenvoudige 'doktersromannetjes'.
Oud 25-08-2007, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 25-08-2007 @ 18:00 :
Naast het feit dat het idee dat fictie alleen goed is als het diepgang heeft nergens op gebaseerde onzin is (1), schreef Austen ook wel meer dan eenvoudige 'doktersromannetjes'.(2)
(1) Dat vind ik gewoon.
(2) Hahaha.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 17:35
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2007 @ 18:06 :
(1) Dat vind ik gewoon.
Onzin. Niemand vind zoiets 'gewoon'. Je hebt een reden om dergelijke criteria aan literatuur te verbinden.

Citaat:
(2) Hahaha.
Je weet niets van literatuur. Austen is een van de meeste gevierde en invloedrijke auteurs van Engeland. Haar werk afdoen als 'doktersromannetjes' is een equivalent van Einstein's invloed gelijk stellen aan die van mijn oude natuurkundeleraar Jan-Paul.
Oud 25-08-2007, 17:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
ja, voor ik 12 was in het nederlands en nu in het engels.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 25-08-2007 @ 18:35 :
Onzin. Niemand vind zoiets 'gewoon'. Je hebt een reden om dergelijke criteria aan literatuur te verbinden.
Ja, ik hou niet van verhalen die nergens over gaan. Ik wil een verhaal dat me aan het denken doet zetten, dat een andere kant van de zaak belicht, of zoiets. Is dat dan zo raar?
Citaat:
Je weet niets van literatuur. Austen is een van de meeste gevierde en invloedrijke auteurs van Engeland. Haar werk afdoen als 'doktersromannetjes' is een equivalent van Einstein's invloed gelijk stellen aan die van mijn oude natuurkundeleraar Jan-Paul.
Nou, leg eens uit wat er zo goed is aan Jane Austen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 18:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2007 @ 19:08 :
Ja, ik hou niet van verhalen die nergens over gaan. Ik wil een verhaal dat me aan het denken doet zetten, dat een andere kant van de zaak belicht, of zoiets. Is dat dan zo raar?
Nee, natuurlijk niet, maar dat heeft niets met kwaliteit te maken, alleen met persoonlijke voorkeur.

Citaat:
Nou, leg eens uit wat er zo goed is aan Jane Austen.
Het is een beetje loos om zomaar aan iemand die nooit een boek van haar heeft gelezen uit te leggen 'wat er zo goed aan is', maar haar taalgebruik, de uitwerking van haar personages en de maatschappijkritiek dat in veel van haar boeken te lezen is worden vaak als redenen voor haar status genoemd.

Laatst gewijzigd op 25-08-2007 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 18:43
Lethe
Lethe is offline
Wie denkt de films te kunnen begrijpen zonder de boeken te hebben gelezen heeft het wel mis hoor
Ik vind de films trouwens niet zo leuk, de boeken wel. Ik heb alle delen overigens maar één keer gelezen en met deel 7 wacht ik lekker tot november of december of zo Zo erg boeiend vind ik het nou ook weer niet dat ik het metéén moet lezen.
Voor de rest hou ik niet van fantasy en fictie crap.
Oud 25-08-2007, 18:44
Uice
Uice is offline
Citaat:
AllureV schreef op 25-08-2007 @ 19:43 :
Wie denkt de films te kunnen begrijpen zonder de boeken te hebben gelezen heeft het wel mis hoor
Nee hoor. Ik heb de eerste film gezien en die begrijp ik precies.
Oud 25-08-2007, 18:45
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Juice schreef op 25-08-2007 @ 19:44 :
Nee hoor. Ik heb de eerste film gezien en die begrijp ik precies.
Dan mis je toch heel veel informatie die in de film niet aan bod komt.
Oud 25-08-2007, 18:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
AllureV schreef op 25-08-2007 @ 19:45 :
Ik heb niets gemist. Ik heb de film gezien en het verhaal van de film begrepen. Dat er in het boek andere dingen verteld worden doet daar niets aan af.
Oud 25-08-2007, 18:49
trophus
trophus is offline
Citaat:
AllureV schreef op 25-08-2007 @ 19:45 :
Dergelijke informatie missen is geen ramp
You will not need it for survival ;x
Oud 25-08-2007, 18:53
Lethe
Lethe is offline
Ik las een paar pagina's terug iets over de vertalingen van namen. Die vind ik over het algemeen ook heel stom. En wat ik niet snap: Victor Kruml heet in het Engels Krum van zijn achternaam. Waarom is het in het Nederlands dan Kruml? Krum is toch veel makkelijker uit te spreken?
De zinnen op zich vind ik weer wel heel goed vertaald.
Oud 25-08-2007, 18:54
Verwijderd
Waar maakt mensen zich nou zo druk om...? En dan bedoel ik met name ook een aantal anti-Harry Potter-mensen... Het is voor een groot deel een kwestie van smaak, zoals met de meeste dingen in het leven.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 13:08
Muchacha
Muchacha is offline
Ik heb net de eerste twee films gezien en vind ze met momenten ook ineens heel snel gaan. De boeken zijn leuker, maar dat kan ik alleen maar zeggen omdat ik eerst de boeken heb gelezen en daarna de films heb gezien. Bij LOTR heb ik enkel de films gezien en wil ik niet meer aan de boeken beginnen
Oud 26-08-2007, 13:22
Verwijderd
De eerste twee films zijn prima te begrijpen zonder de boeken gelezen te hebben, de derde en vierde kan ik me niet meer herinneren maar de vijfde film vond ik al lastig te volgen omdat het zo'n tijd geleden is dat ik het boek las. Dat krijg je dan ook als je een film van 2 uur maakt uit een boek van 800 pagina's, zelfs als je een aantal sub-plotten weglaat.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 13:52
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Heb ze 1 keer gelezen. Wel grappig, maar geef mij LOTR maar.
Oud 26-08-2007, 15:38
Verwijderd
Ik ben ergens op m'n twaalfde aan die reeks begonnen en bij het tweede of derde boek haakte ik af. Hoewel, nee, het derde of vierde boek heb ik ook nog voor de helft gelezen, want m'n nichtje had 'm toen mee op vakantie.

Maar ik heb wel 'nee' gestemd want ik vind het een prutreeks van een prutschrijfster. En iedereen die het met de boeken van Roald Dahl of Lewis Carroll vergelijkt moet een boete of taakstraf ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 16:04
Dvine
Dvine is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-08-2007 @ 19:13 :
Ik lees HP en ik vind het leuk.
Ik ben het dan ook compleet niet eens met de stelling dat HP lezen niets voor mensen boven de 12 is, ik zie mensen van alle leeftijden de boeken lezen én ze fantastisch vinden, kennelijk hebben ze dan toch iets te bieden voor de >12 groep mensen.

(Oh, en de films zijn leuk, maar ik vind ze niet te vergelijken met de boeken, die zijn ontelbaar veel leuker en beter.)
Oud 26-08-2007, 16:40
Vice
Vice is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2007 @ 19:54 :
Waar maakt mensen zich nou zo druk om...? En dan bedoel ik met name ook een aantal anti-Harry Potter-mensen... Het is voor een groot deel een kwestie van smaak, zoals met de meeste dingen in het leven.
Ik vind het wel een vermakelijke topic. Voor die anti-Harry Potter-figuren.
Oud 26-08-2007, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2007 @ 17:43 :

Waar het om gaat is dit: ik vind het belangrijk dat een verhaal diepgang heeft. Zo weet ik dat alle boeken van Jane Austen slecht zijn, ook al heb ik er geen letter van gelezen. Waarom? De verhalen hebben geen diepgang, het zijn namelijk doktersromannetjes. Dan kan het nog zo goed geschreven zijn, de karakters kunnen nog zo goed uitgediept zijn en het kan nog zo spannend geschreven zijn, als het verhaal geen diepgang heeft is het gewoon een slecht verhaal. Zo ook met Harry Potter.
Dat maakt het geen slecht verhaal, dat maakt dat jij het een slecht verhaal víndt. Andere mensen kunnen andere dingen waarderen.

Ik persoonlijk vind het ene verhaal leuk omdat het me aan het denken zet en het andere verhaal omdat het me juist van denken weerhoudt. Het kan zo druk zijn in mijn hoofd dat het af en toe erg prettig is om meegesleept te worden door een verhaal. En daar is geen diepgang voor nodig en soms zelfs geen pakkend plot - als de personages maar echt genoeg zijn om met ze mee te leven. Ziedaar de lol in HP.

En ik heb net Pride and Prejudice uit en het is inderdaad een negentiende eeuws doktersromannetje, maar wel inclusief kritiek op de maatschappij, een poging om klassieke en romantische idealen te verenigen, en 'echte' hoofdpersonen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 26-08-2007 @ 16:38 :
Ik ben ergens op m'n twaalfde aan die reeks begonnen en bij het tweede of derde boek haakte ik af. Hoewel, nee, het derde of vierde boek heb ik ook nog voor de helft gelezen, want m'n nichtje had 'm toen mee op vakantie.

Maar ik heb wel 'nee' gestemd want ik vind het een prutreeks van een prutschrijfster. En iedereen die het met de boeken van Roald Dahl of Lewis Carroll vergelijkt moet een boete of taakstraf ofzo.
Tss, Mash, vergelijken betekent niet dat je het ook even goed vindt. Bovendien is Dahl beter, maar lees ik HP met evenveel plezier als zijn verhalen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 26-08-2007 @ 17:54 :
Tss, Mash, vergelijken betekent niet dat je het ook even goed vindt. Bovendien is Dahl beter, maar lees ik HP met evenveel plezier als zijn verhalen.
Ok, vergelijken mag wel maar alleen als je Dahl en Carroll beter vindt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 21:39
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-08-2007 @ 18:24 :
Ok, vergelijken mag wel maar alleen als je Dahl en Carroll beter vindt.
Dan dring je andere mensen een mening op.. niet zo netjes van je
Oud 26-08-2007, 21:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-08-2007 @ 18:24 :
Ok, vergelijken mag wel maar alleen als je Dahl en Carroll beter vindt. erkent dat Dahl en Carroll beter zijn.
Oud 26-08-2007, 21:50
Verwijderd
Citaat:
AllureV schreef op 26-08-2007 @ 22:39 :
Dan dring je andere mensen een mening op.. niet zo netjes van je
Nee, dat is juist goed, alleen moet het wel de goede mening zijn. Zoals die van mij. Dan was het zo van:

Hitler: "Ik vind Joden stom."
Ik: "Doe niet zo kinderachtig, Hitler."
Hitler: "Ok, ik ga wel koekjes voor ze bakken dan."

Bush: "Ik vind Moslims stom."
Ik: "Ik vind dat je je voor een trein moet gooien."
Bush: "Goed idee!"

Agressieve hangjongeren: "Wij gaan homo's in elkaar slaan."
Ik: "Mag niet."
Agressieve hangjongeren: "Echt? Oh. Nouja, dan gaan we maar een potje schaak spelen en daarna vrijwilligerswerk doen."

Wereld: "Nananana, lekker geen wereldvrede, nanananaaa."
Ik: "Sukkel, kap eens."
Wereld: *poef, wereldvrede*
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 21:51
Uice
Uice is offline
Maar volgens mij zijn veel van die dialogen niet echt voorgekomen.
Oud 26-08-2007, 22:05
Verwijderd
Ja, dat komt dus doordat ik mijn mening nooit mag opdringen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 22:09
Uice
Uice is offline
Wat zonde. Want aan die potentiele dialoogjes te lezen heb je best veel overtuigingskracht.
Oud 26-08-2007, 22:17
Verwijderd
Sarcast
Met citaat reageren
Oud 26-08-2007, 22:17
Uice
Uice is offline
Ach, daar hou je van, dat weet je best.
Oud 28-08-2007, 11:01
owlbeer
owlbeer is offline
Het leuke aan die boeken is juist dat ze zowel voor kinderen als voor volwassenen leuk zijn. Heel veel is simpelweg een parodie op ons eigen leven en no way dat kinderen dat op die manier oppakken. Het bij elk boek wel voor dat ik ineens hardop moet lachen.

Maar ok literair uitdagend zoals bijvoorbeeld de boeken van John Irving zijn ze natuurlijk niet. Maar wel heel erg leuk om te lezen

Ow ja en je mist de helft als je alleen de films kijkt. Dat is net zoiets als zeggen dat als je de LOTR films hebt gezien dat je dan het boek niet meer hoeft te lezen.
Oud 28-08-2007, 16:46
Verwijderd
Nee. Niet gelezen, niet omdat ik zo anti-Harry ben maar het trekt me gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 20:40
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
ik heb ze allemaal gelezen de laatste drie delen alleen in het engels
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Misschien is 'niks voor mensen onder de 12' overdreven, maar als het aankomt op karakterontwikkeling, verhaalstructuur en diepgang is Harry Potter niet als volwassen lectuur te bestempelen. Althans, het eerste boek niet, want daar heb ik toen het uitkwam in gelezen, maar ik denk niet dat de boeken op die punten veel vooruitgang hebben geboekt.
Wel. Boek 7 en boek 1 is een wereld van verschil.
De gruwelijkheid, het aantal personages, de toch wel complexheid van het verhaal, vind ik niet geschikt voor kinderen onder de 12, en ik wil, zeker de laatste 2 boeken, toch meer geschikt voor volwassenen noemen.
Mensen die het daar niet mee eens zijn, zijn mensen die bijvoorbeeld alleen boek 1 gelezen hebben, en kunnen dus niet weten dat de boeken veel complexer zijn geworden.
Wat taalgebruik betreft kan het anders zijn hoor, in de Nederlandse boeken. Ik heb nu alleen even de Engelse versie in gedachten.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 13:06
Vice
Vice is offline
Het lijkt me sterk dat de Engelse versie anders is dan de Nederlandse versie. Tenslotte hebben ze allebei de zelfde doelgroep.
Oud 01-09-2007, 13:14
Verwijderd
Nee, maar ze hadden het hier over het taalgebruik, dat de Nederlandse versie kinderachtiger is.
Maar dan nog, het verhaal is vrij ingewikkeld. Ik zie basisschool kinderen dat echt niet lezen hoor.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 20:36
Poepkind
Poepkind is offline
Ik vind het erg goede kinderboeken, en ook volwassenen kunnen genieten van een goed kinderboek
Oud 01-09-2007, 21:28
Mephisteus
Mephisteus is offline
Ik heb het laatste boek gelezen gewoon omdat ik ze allemaal gelezen wou hebben.

Conclusie: slecht, waardeloos einde

Ik denk dat ik het ontgroeid ben Er zaten gewoon teveel jaren tussen de laatste delen IMO. En boek zeven, het voelt nog steeds alsof het echt een 'het moet nu afgelopen' ding is. De serie is gewoon slechter geworden na boek vijf (en ik ga hier niet toelichten waarom, zo interesant vind ik dit ook weer niet om hier te blijven tikken).
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 21:32
Verwijderd
Als je niet zegt waarom geloven we het niet.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 21:42
Mephisteus
Mephisteus is offline
Het is een mening!

Maar goed, even heel kort.

Ik kreeg het idee dat Harry als personage niet groeide. Altijd een beetje het hulpeloze elf jarige jongetje. Hij brengt niets in op het einde, niets naast zijn eigen fantasie (ook al blijkt dat uiteindelijk correct, het is wel ERG vergezocht).

Begrijp me niet verkeerd, de eerste vijf boeken zijn gewoon geweldig. Maar zes en zeven was eerder afronding. Zes ging nog wel, zeven niet meer.

Daarom ook het "ontgroeid" gedeelte, of zijn boek zes en zeven echt slechter dan de eerste vijf
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 04:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Wel. Boek 7 en boek 1 is een wereld van verschil.
De gruwelijkheid
Och, kinderen kunnen best tegen gruwelijkheid in boeken. In Roald Dahl's verhalen zitten ook lugubere scènes die kinderen van negen gaaf vinden.
Oud 02-09-2007, 10:37
Muchacha
Muchacha is offline
Weet er iemand misschien het verschil tussen de kinderversie en adolescentenversie van het laatste boek van HP? De kinderversie telt 600 pagina's, de adolescentenversie 1000! Waar ligt dan het verschil. Lijkt me sterk dat het enkel door de lettergrootte zou komen...
Oud 02-09-2007, 19:18
WolterB
WolterB is offline
Zit geen verschil in het verhaal, alleen de kaft is anders.
en mogelijk zit het verschil in pagina's omdat je van de 'kinderversie' een pocket hebt en van de andere een hardcover?
Oud 02-09-2007, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Ik ben er ooit eens aan begonnen en ik wil het afmaken. Dus jah, ik lees HP.
Dit.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 14:59
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Waarom? ik weet toch van mezelf dat ik ertegen ben, dan heb ik toch juist zelfkennis?
Reageren

Regels voor berichten