Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Belgie moet....
Belgie blijven zoals het is 44 35.48%
zich opsplitsen in twee onafhankelijke staten, Vlaanderen en Wallonie 18 14.52%
Wallonie moet volledig bij Frankrijk. Vlaanderen onafhankelijk. 5 4.03%
Vlaanderen moet volledig bij Nederland. Wallonie onafhankelijk. 7 5.65%
Vlaanderen moet volledig bij Nederland, Wallonie volledig bij Frankrijk. 26 20.97%
Er moet een federatie komen tussen NL en Vlaanderen en een federatie tussen Wallonie en Frankrijk 24 19.35%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2007, 19:23
Mening Gever
Mening Gever is offline
Ik ken minstens 2 Belgen die Vlaanderen graag bij Nederland zien.

Dat is niet representatief natuurlijk. Uit dat ene onderzoek wilde iets van 45 % van de ondervraagde Hollanders Vlaanderen bij Nederland. Hoe denken de Belgen daarover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2007, 09:04
Verwijderd
ik vind dat we preventief een zwaar bewapende navo troepen macht in Belgie moeten zetten, om te voorkomen dat de Walen genocide gaan plegen op de Vlamingen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 09:21
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
ik vind dat we preventief een zwaar bewapende navo troepen macht in Belgie moeten zetten, om te voorkomen dat de Walen genocide gaan plegen op de Vlamingen.
Qft!
Oud 07-12-2007, 11:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe denken de Belgen daarover?
Die zaak is hopeloos vrees ik. Onder de invloed van propaganda denken veel Vlamingen dat ze even ver ontwikkeld zijn als Nederland en bij benadering even rijk zijn. Zo komt fatsoenlijke ontwikkelingshulp natuurlijk nooit van de grond...
Oud 08-12-2007, 14:36
Dirty Ole
Dirty Ole is offline
Citaat:
Hoe denken de Belgen daarover?
De meeste mensen zitten daar toch niet echt op te wachten, denk ik. Om te beginnen is het niet echt duidelijk hoeveel Vlamingen er voor een splitsing met Wallonië zijn: je ziet in opiniepeilingen de meest uiteenlopende resultaten (bijvoorbeeld: gisteren schreef De Standaard opeens dat 88% van de Vlamingen wil dat België behouden blijft, terwijl we pakweg een maand geleden hele anders cijfers zagen). En van de mensen die effectief willen splitsen, wie daarvan is er voor een aansluiting met Nederland ? Dat zijn net mensen die streven naar Vlaamse zelfstandigheid, en dan zou ik niet echt inzien waarom ze zich dan opeens bij een andere bevolkingsgroep zouden willen aansluiten. Dan zijn ze niet erg consequent, lijkt me...

Al bij al zal het sowieso moeilijk worden om die hele hoop te splitsen: wat moet men bijvoorbeeld met Brussel doen ? Noch de Walen, noch de Vlamingen zouden Brussel zomaar willen opgeven.
Alles wat er nu gebeurt, is vooral een electoraal spelletje: zowel de Vlamingen (CD&V-NVA) als de Walen (CDH) hebben tegenover de kiezers beloften gemaakt, waarvan eigenlijk vooraf vaststond dat ze niet zomaar waargemaakt zouden kunnen worden, en dat leidt tot deze miserie: geen van beide partijen wil toegeven, want de partij die dat doet, wordt in 2009 afgestraft.. Dus moeten ze naar een compromis zoeken waarbij beide partijen kunnen zeggen dat ze hun slag thuisgehaald hebben, en da's niet zo gemakkelijk.. Het zal nog wel 'n tijdje duren, denk ik, maar een splitsing zie ik er toch niet meteen komen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:23
Martiño
Martiño is offline
Het zal vast al eerder geroepen zijn in dit topic, maar waarom moet Vlaams België in hemelsnaam bij Nederland gevoegd worden? Net alsof Nederland hier op zit te wachten, ons eigen equivalent van Wallonië. Ik vind het ook echt irritant dat de vlaamse politici dat te pas en te onpas roepen, heeft Nederland er ook nog wat over te zeggen?
Oud 08-12-2007, 19:11
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
VEEL CONTROVERSE NA UITSPRAKEN LETERME
In de Concentra-kranten haalt Yves
Leterme (CD&V) zaterdag zwaar uit naar
de Franstalige openbare omroep RTBF.

Voor Leterme is de RTBF een zender met
een eigen politieke agenda. "Trouwens,
weten jullie hoe ze de RTBF ook wel
eens noemen? Radio Mille Collines"
,
voegde hij daaraan toe.

Radio Mille Collines is de Rwandese
zender die opriep tot haat en geweld
tegen de Tutsi's in Rwanda in 1994.

De RTFB-journalisten zijn verbijsterd.
Ze zeggen dat ze in hun politieke
berichtgeving alle deontologische prin-
cipes van stiptheid en objectiviteit
respecteren.
Van de Belgische Teletekst!!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 19:13
Verwijderd
Vreemde vent is dat toch, die Leterme.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 19:46
Martiño
Martiño is offline
Net een boze kleuter waarvan net zijn speelgoed is afgepakt. Had hij dat volkslied maar goed moeten kunnen zingen.
Oud 08-12-2007, 22:50
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Het zal vast al eerder geroepen zijn in dit topic, maar waarom moet Vlaams België in hemelsnaam bij Nederland gevoegd worden? Net alsof Nederland hier op zit te wachten, ons eigen equivalent van Wallonië. Ik vind het ook echt irritant dat de vlaamse politici dat te pas en te onpas roepen, heeft Nederland er ook nog wat over te zeggen?
Dat is helemaal niet waar, niemand pleit voor aanhechting bij Nederland, dat idee is ronduit debiel.

De inzet van dit alles is een staatshervorming, maw een regering die regelmatig een 2/3e meerderheid kan inroepen voor verregaande hervormingen. Van splitsing is geen sprake, Nederland heeft hier helemaal niks mee te maken.
Oud 09-12-2007, 00:19
Dirty Ole
Dirty Ole is offline
Inderdaad, dat komt hier nauwelijks ter sprake.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 00:23
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat is helemaal niet waar, niemand pleit voor aanhechting bij Nederland, dat idee is ronduit debiel.
Waar ik het mee eens ben.

Dan zal ik het wel verzonnen hebben. Volgensmij heeft het Vlaams Belang het toch zeker wel een aantal keren geroepen.
Oud 09-12-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Waar ik het mee eens ben.

Dan zal ik het wel verzonnen hebben. Volgensmij heeft het Vlaams Belang het toch zeker wel een aantal keren geroepen.
Vlaams Belang wil onafhankelijkheid (of in elk geval verregaande autonomie), geen aanhechting bij Nederland.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 21:12
perfectme
perfectme is offline
Alsof we het ene blok aan het been zouden inwisselen voor het ander ;-)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 10:18
Gatara
Gatara is offline
Het is nog steeds poep hier in Belgie. De nieuwe regering (die er eindelijk gekomen is) verloopt op veel punten al stroef. Wilders rakelt dan ook weer een oud plannetje op. Daarmee is de oude peiling niet minder levend:

Wilders voor fusie met België
Uitgegeven: 12 mei 2008 09:18
Laatst gewijzigd: 12 mei 2008 09:18

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende moet zijn Vlaamse collega Yves Leterme eens polsen over een samensmelting van Nederland en Vlaanderen. Dat bepleit PVV-voorman Geert Wilders maandag in De Telegraaf.
NU.nl/Lucas Benschop

Hij wil dat Nederlanders en Vlamingen zich in referenda uitspreken over zo'n fusie. In november bleek uit onderzoek dat veel Wilders-stemmers positief waren over een fusie tussen Vlaanderen en Nederland.

Economisch

Volgens Wilders zou de nieuwe unie economisch goed zijn voor Nederland. Hij vindt de politieke strubbelingen in België het bewijs dat het land beter kan ophouden te bestaan. Wilders zegt overigens geen contact te hebben met het Vlaams Belang, de partij van Filip Dewinter.
http://www.nu.nl/news/1562950/11/Wil..._Belgi%EB.html
Oud 12-05-2008, 10:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
absoluut niet debiel. Economisch gezien kan een fusie Nederland - Vlaanderen een G8 land maken!

op andere niveaus zal het wel wat lastiger zijn.
Oud 12-05-2008, 11:31
ijscoman
ijscoman is offline
Die fusie is inderdaad niet zo'n slecht idee. Ik roep dat al langer. Hebben we een keer echt wat te zeggen binnen de EU.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Is die regering trouwens nog steeds niet ontploft?
Oud 12-05-2008, 12:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Is die regering trouwens nog steeds niet ontploft?
Nee nog niet. Nouja, in het dagelijkse leven merk je er weinig van (regering of geen regering), moet ik zeggen.
Oud 12-05-2008, 12:29
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Nee nog niet. Nouja, in het dagelijkse leven merk je er weinig van (regering of geen regering), moet ik zeggen.
Is er eigenlijk echt zo'n scheiding tussen Vlamingen en Walen in het dagelijks leven dat dit bedacht moet worden?
Oud 12-05-2008, 12:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Is er eigenlijk echt zo'n scheiding tussen Vlamingen en Walen in het dagelijks leven dat dit bedacht moet worden?
Ik woon niet in de grensstreek (tussen Vlaanderen en Wallonie) of omgeving Brussel helaas om hier een antwoord op te kunnen geven Ben ook geen Belgische, overigens.
Oud 12-05-2008, 20:08
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Citaat:
Wilders voor fusie met België
:')

Ik vraag me af waar Wilders die wijsheid vandaan haalt.
Oud 12-05-2008, 23:31
Verwijderd
Citaat:
:')

Ik vraag me af waar Wilders die wijsheid vandaan haalt.
Ik neem aan dat-ie het over Belgische politici heeft.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 10:51
Cartosa
Cartosa is offline
Ik heb het inderdaad over Belgische politici. Er is een soort sfeer ontstaan waarbij Vlaams-nationalisme, regionale eisen enz. meteen met separatisme worden gelinkt, fout dus. De Vlaams-nationale partijen (VB, NVA, VP) hebben nooit een fusie of zoiets verdedigd in dit debat.

Citaat:
Die scheiding is er wel zeker, in die zin dat er op maatschappelijk vlak weinig dialoog is (vakbonden, middenveld, ...) maar ook in het dagelijkse leven heb je in Vlaanderen of Brussel geen flauw idee wat er in Wallonië gebeurt, Vlaamse kranten gaan nooit de Waalse politieke agenda volgen bv. Daarom pleiten sommigen voor een federale kieskring, waardoor zowel Walen als Vlamingen in beide landsdelen verkozen kunnen worden op nationaal niveau en de premier hierdoor een compromisfiguur wordt, momenteel is Leterme de premier van 800.000 Vlamingen maar van geen enkele Waal.
Oud 13-05-2008, 11:51
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Die scheiding is er wel zeker, in die zin dat er op maatschappelijk vlak weinig dialoog is (vakbonden, middenveld, ...) maar ook in het dagelijkse leven heb je in Vlaanderen of Brussel geen flauw idee wat er in Wallonië gebeurt, Vlaamse kranten gaan nooit de Waalse politieke agenda volgen bv. Daarom pleiten sommigen voor een federale kieskring, waardoor zowel Walen als Vlamingen in beide landsdelen verkozen kunnen worden op nationaal niveau en de premier hierdoor een compromisfiguur wordt, momenteel is Leterme de premier van 800.000 Vlamingen maar van geen enkele Waal.
Waarom is dat eigenlijk zo? Ik bedoel: het klinkt onlogisch om het zo gescheiden te houden.
Oud 13-05-2008, 12:02
Cartosa
Cartosa is offline
Omdat steeds meer bevoegdheden werden overgeheveld naar lokalere niveaus. Enkel bevoegdheden in nationaal belang (het leger bv.) blijven nationaal. Dit is een bondig overzichtje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsh...g_%28België%29

Maw, België is geëvolueerd van unitaire naar federale staat en dus winnen gewesten en gemeenschappen aan meer macht. Dat betekent dat bv. ook de publieke omroep opgesplitst is met de Nederlandstalige VRT enerzijds en de Franstalige RTBF anderzijds.

Dus het huidige debat gaat in België gaat niet echt over splitsing maar eerder over de vraag hoe ver zo'n federalisme kan gaan.
Oud 13-05-2008, 13:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Die scheiding is er wel zeker, in die zin dat er op maatschappelijk vlak weinig dialoog is (vakbonden, middenveld, ...) maar ook in het dagelijkse leven heb je in Vlaanderen of Brussel geen flauw idee wat er in Wallonië gebeurt, Vlaamse kranten gaan nooit de Waalse politieke agenda volgen bv.
Doen de Walen dat dan wel m.b.t. de Vlaamse politieke agenda?
Oud 13-05-2008, 13:43
Cartosa
Cartosa is offline
Absoluut, dat komt deels omdat de premier in België een Vlaming is maar ook omdat de grote traditionele Vlaamse partijen er een Vlaamsgezinde kartelpartner hebben bijgekregen afgelopen jaren (CD&V met NVA, SP.a met Spirit; VB, VLD en LD hebben allemaal een Vlaamse koers). Aan Waalse zijde heb je een kleine Front National en het FDF maar die wegen nationaal niet zo zwaar door. De Waalse pers is erg sceptisch over die 'vervlaamsing' van de Belgische politiek.
Oud 15-05-2008, 09:11
Gatara
Gatara is offline
En de vlaamse pers over de verfransing

Belgie is klein-Libanon alleen niet zo gevaarlijk
Oud 15-05-2008, 16:00
Cartosa
Cartosa is offline
Ik zie de Vlaamse pers zich eigenlijk enkel richten op verfransing in Brussel (verwar Franstalige Brusselaars zeker niet met Walen) en af en toe een schandaaltje binnen de PS.

Als dit klein-Libanon is vraag ik me af wie de Druzen zijn, misschien de Duitstaligen, hehe. Al die Nederlanders maken van Antwerpen ooit nog eens onze Shebaa Farms
Oud 15-05-2008, 18:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik zie de Vlaamse pers zich eigenlijk enkel richten op verfransing in Brussel (verwar Franstalige Brusselaars zeker niet met Walen) en af en toe een schandaaltje binnen de PS.
ja, ok. Maar dat is genoeg verfransing (de grens wordt steeds meer uitgerekt).

Citaat:
Als dit klein-Libanon is vraag ik me af wie de Druzen zijn, misschien de Duitstaligen, hehe. Al die Nederlanders maken van Antwerpen ooit nog eens onze Shebaa Farms
doel je ergens op?

antwerpen is een grote concurrent van rotterdam, he. econmisch gezien zou inlijving nog niet eens zo slecht zijn voor nederland
Oud 15-05-2008, 23:37
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
antwerpen is een grote concurrent van rotterdam, he. econmisch gezien zou inlijving nog niet eens zo slecht zijn voor nederland
Yup de Maasvlakte en achterliggend industriegebied kun je aardig doortrekken zo..
Oud 14-07-2008, 21:59
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Wat nu? Leterme I lijkt ermee te kappen...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 22:03
Verwijderd
Dat debiele federale stelsel dat artificieel conflicten kweekt afschaffen en overstappen op het Nederlands model!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 22:06
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Kazet for president!

Jammer genoeg lijken veel Vlamingen die stap naar unitarisme niet te zien zitten, en voor een meer confederaal model te zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 03:36
arPos
arPos is offline
Citaat:
Yup de Maasvlakte en achterliggend industriegebied kun je aardig doortrekken zo..
tolpoortje op de westerschelde moet voldoende zijn, punt is dat rdam niet alle vracht aankan
Oud 15-07-2008, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Kazet for president!

Jammer genoeg lijken veel Vlamingen die stap naar unitarisme niet te zien zitten, en voor een meer confederaal model te zijn.
Met een federaal stelsel is op zich niets mis, maar er moet één landelijk parlement zijn, met landelijke partijen, dat boven de federale parlementen staat.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 21:50
arPos
arPos is offline
mislukt experiment
Oud 16-07-2008, 07:10
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Opsplitsen. Vlaanderen bij Nederland und Wallonië naar Frankrijk. Zootje ongeregeld daar.
Oud 16-07-2008, 18:53
fractuur
fractuur is offline
Opsplitsen en verder niets. Misschien dat Wallonië bij Frankrijk wil, maar misschien is het verstandiger om eerst te kijken hoe de gebieden zelfstandig functioneren. Uiteindelijk zal Vlaanderen wel goedkomen en moet Wallonië een geldschieter gaan zoeken maar ja. Misschien kunnen ze met geld van Frankrijk de infrastructuur etc een beetje op orde krijgen. Wat de Fransen eraan hebben weet ik ook niet. Nog een 'gebergte' erbij? Misschien interessant voor een nieuwe invulling van de Tour.
Oud 16-07-2008, 18:59
Verwijderd
Wallonië mag dat best willen, maar ik denk niet dat Frankrijk op nog een achtergebleven gebied zit te wachten.

Gezien de huidige politieke patstelling is opsplitsen het best. Wel zuur voor de Walen, aangezien de stroom van geld redelijk lang, tot ongeveer de jaren '60, van Wallonië naar Vlaanderen liep, en niet andersom.

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 19:05.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 20:05
banaan4321
banaan4321 is offline
ik heb gekozen voor "Wallonie moet volledig bij Frankrijk. Vlaanderen onafhankelijk" Wallonie is te arm om onafhankelijk te zijn. Vlaanderen kan dat prima.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 20:17
Verwijderd
Zo arm is Wallonië nu ook weer niet hè. Ik zou liever in Luik of Charleroi wonen dan in de banlieues in Frankrijk.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:04
Verwijderd
Charleroi heeft een werkloosheidscijfer van boven de 50%, dacht ik.
Nee, dat klopt niet, dat is een van de randgemeenten. Charleroi zit op 26%.

Je zou het boek Arm Wallonië eens moeten lezen, als je de kans krijgt. Geeft toch wel een interessant beeld van Wallonië en de Parti Socialiste.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:04
Verwijderd
Eerder iets van 30%, maar in de banlieues is dat heus niet beter.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:15
Verwijderd
Overigens vind ik dat Vlaanderen wel iets meer solidair mag zijn met Wallonië. Amper honderd jaar geleden was Vlaanderen nog een van de meest achtergestelde gebieden in West-Europa en ontwikkelde Wallonië zich in rap tempo, en er ontstond daarbij een forensenstroom van Vlaanderen naar Wallonië. Nadat het niet meer rendabel was om de kolen in Wallonië uit de grond te halen, en daar te verwerken, stortte het boeltje in. En nu moet Wallonië het maar zelf uitzoeken, terwijl het voornamelijk Waals geld was, dat Vlaanderen heeft opgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:19
Verwijderd
In die houding zit 'm nu precies het probleem. Het is één land, het moet niet solidair zijn met zichzelf, dat is gewoon larie. In Nederland klaagt ook niemand in de Randstad of zuidoost-Brabant dat al "hun" geld naar de zakkenvullers in noordoost-Groningen gaat.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:32
Verwijderd
Natuurlijk is het larie, helaas is het wel de realiteit. De gemiddelde Vlaming voelt zich boven alles Vlaming, en daarna pas Belg. Hetzelfde geldt voor een Waal. En die tegenstellingen worden ook nog eens versterkt door de politiek en het kromme kiesstelsel.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 11:20
arPos
arPos is offline
achja foute keuzes in 1830, met betekenissen als helder, en motto's als eendracht maakt macht vraag je er een beetje om.

dat belgië nu als een mps patiëntje krap 200 jaar later weer uit elkaar dreigt te vallen is dan ook weinig verwonderlijk voor me.

maargoed, desondanks wens ik de belgen het beste toe.
Oud 18-07-2008, 15:31
(nina)
(nina) is offline
Ik ben Belg, en wat ik hier lees vind ik beschamend. Ik vraag me af hoeveel Belgen jullie kennen en welke kranten jullie lezen want er wordt toch nauwelijks gesproken over een annexatie van Vlaanderen bij Nederland, of Wallonië bij Frankrijk?

Ik snap ook niet waar jullie vandaan halen (waarschijnlijk Vlaamsgezinde kranten) dat de gemiddelde Vlaming achter een splitsing van België staat. Ikzelf ken geen enkele Vlaming (behalve een enkele flamingant waar iedereen mee lacht) die Vlaanderen losgekoppeld wil zien van Wallonië. De meeste mensen die ik ken vinden, net zoals ik, dat solidariteit heel belangrijk is, en taal-en cultuurverschillen binnen een land net een verrijking zijn.
Als je het gebrek aan solidariteit vanwege CD&V/NVA doortrekt, zouden Gentenaars ook kunnen zeggen: er is meer armoede en werkloosheid in Antwerpen, en bovendien spreken ze Antwaaarps en is er veel meer criminaliteit, dus "laten we ons maar afscheuren". Echt zo'n idioot idee, het getuigt echt van bekrompenheid.
Uiteraard zijn er wel aanpassingen nodig in het Belgische federale systeem, zoals een federale kieskring, en mag het een en ander wel eens duidelijker worden. Maar dit houdt voor mij zeker niet de splitsing van België in: we zijn al zo klein en het houdt een aamoediging voor bekrompenheid in en een 'ieder voor zich' mentaliteit waarvan ik moet kotsen. Bovendien staan Vlamingen al helemaal niet te springen om aan te sluiten bij Nederland.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten