Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2007, 15:37
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Maar ik vind dan weer dat opleiding geen denkniveau ontwikkelt. Dat heb je of dat heb je niet.
Maarja. Dat vind jij dan weer vooral omdat je op dit moment op je luie reet thuis zit. Anders zou je moeten toegeven dat mensen met hetzelfde basisdenkniveau je op dit moment aan het voorbijstreven zijn.

Je gebruikt ook een erg veilige term. Wat is 'denkniveau' eigenlijk? Intelligentie? Daar zijn testen voor, en je scoort weldegelijk hoger door ervoor te leren. Schaken en het oplossen van Sudoku puzzels bijvoorbeeld vereist ook een hoop denkwerk, en je wordt ook hier beter in door het vaker te doen.

Mensen moeten vrijwel overal in getrained worden. Tuurlijk, sommige mensen hebben meer aanleg voor bepaalde zaken dan anderen, en sommige mensen zullen best genetisch meer aanleg hebben om 'slim' te worden, maar het grootste deel van je 'denkniveau' komt vooral door training af, en dat is een levenslang proces.

Oh, trouwens. Je hersencellen sterven af. Als je niks bijleert, word je alleen maar dommer. Stilstand is achteruitgang.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2007, 18:05
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Je gebruikt ook een erg veilige term. Wat is 'denkniveau' eigenlijk?
Soort van IQ denk ik, Kruimel kwam ermee.

Citaat:
Schaken en het oplossen van Sudoku puzzels
Omdat je patronen gaat herkennen. Van Franse woordjes stampen krijg ik geen denkpatroonverheerlijking. Of formules leren.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 01:32
Chimera
Chimera is offline
Toch treffend dat dat je enige weerwoord is. Uitgeluld > toedels.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 10:24
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
En als je dit nou eens bekijkt vanuit de hele maatschappij, dus niet vanuit 1 persoon? Als, zoals jij wil, alle dyslectici en adhd'ers op een lager niveau een diploma halen dan gaat er een massa van intellect verloren.

Stel nou dat alle dyslecten samen goed zijn voor een opbrengst van een bedrag X. Als ze op een lager niveau zouden zitten dan zouden ze slechts 0.5X opbrengen. Als ze niet dyslectisch zouden zijn dan zouden ze 1,2X opbrengen. De aanpassingen kosten dus eigenlijk maar 0,2X terwijl het lagere niveau 0,5X zou kosten. Dan is het toch voordeliger om ze -met hulpmiddelen- op het hoge niveau te houden?

Uiteraard zijn dit verzonnen getallen, maar ik denk dat de algemene trend wél opgaat. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat op het hoge niveau die mensen waarschijnlijker gelukkiger zijn dan op het lage niveau. Bekend is dat 'a happy employee is a productive employee'.

@Inanis: op deze manier bekijk je het dus vanuit de maatschappij en de economie. Dat de 'minder gezegende luitjes' er ook nog beter vanaf zijn is in dit voorbeeld maar bijzaak.
intellect verloren? haha wat grappig.
anyways bij mijn weten presteren dyslecten beter op een lager niveau, en hetzelfde geldt voor een werkveld met simpeler werk.
en zoals ik eerder al gezegd heb, ik ben eigenlijk voorstander van hulp voor iedereen en met name lui die echt gemotiveerd zijn.
motivatie moet altijd gestimuleerd worden, is de dyslectist heel erg gemotiveerd, maar heeft moeite, dan moeten er zeker 'extra middelen' ingezet worden om de persoon in kwestie te helpen (maar het maakt niet uit wat voor beperking de persoon heeft, elk gemotiveerd iemand moet die extra middelen kunnen krijgen)

vergelijk het met honden, als ze luisteren geef je ze een snoepje.
je geeft toch niet ook steeds snoepjes aan vieze stinkende zwerfhonden?
misschien zijn die wel weggelopen of achtergelaten omdat ze autistisch zijn, of adhd hebben.

Citaat:
misvormde cavia schreef:
Oh, trouwens. Je hersencellen sterven af. Als je niks bijleert, word je alleen maar dommer. Stilstand is achteruitgang.
en wat is stilstand beste jongen?
wanneer zijn je hersenen in sluimerstand.. wat is niets doen?
mijn ervaring is (op de hoge school iig) dat mijn hersenen niet bepaald werden gestimuleerd om een hoger denkniveau te halen.
er was eerder sprake van een soort indoctrinatie om zo goed mogelijk aan te sluiten op het werkveld dat volgde op de studie.
k merkte weinig van intellectueel gewin.

Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 10:43
Chimera
Chimera is offline
"Misvormde cavia schreef"

Wat een niveau

Gezien je schrijfstijl en woordenschat ("op de hoge school") denk ik dat je nog aardig wat te leren hebt
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 11:32
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
"Misvormde cavia schreef"

Wat een niveau

Gezien je schrijfstijl en woordenschat ("op de hoge school") denk ik dat je nog aardig wat te leren hebt
inderdaad, de laatste tijd zijn me bepaalde dingen opgevallen bij mensen die extra aandacht en onderzoek verdienen.

en als een bepaalde veronderstelling blijkt te kloppen, dan ben ik eerlijk gezegd klaar met leren, want dat interesseert het me allemaal niets meer.

jij overigens doet precies wat ik van je vraag, je gedragen als een misvormde cavia, dat is.
geen enkel nuttig soort toevoeging of beredenatie. puur op de persoon spelen.
waar ik uiteindelijk alleen maar corrigerende tikken voor zal krijgen, omdat jij hier een bekend, oud-lid bent.

maar k hou nog steeds wel van je hoor gekkerd.
Oud 10-11-2007, 11:50
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
waar ik uiteindelijk alleen maar corrigerende tikken voor zal krijgen, omdat jij hier een bekend, oud-lid bent
Is ook zo, social proof > skillz, jeweetsss.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 12:31
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Is ook zo, social proof > skillz, jeweetsss.
voordeel is wel dat iemand met veel skillz zichzelf snel sociaal waardevol weet te maken.
hoewel dat hier wat lastig is, de hierarchie is al aardig vastgelegd.
de meer dominante mannetjes en vrouwtjes, de meelopertjes en de ronddwarrelende sarcasten
Oud 11-11-2007, 18:29
Nona
Nona is offline
Citaat:
waar ik uiteindelijk alleen maar corrigerende tikken voor zal krijgen, omdat jij hier een bekend, oud-lid bent.
Haha.

Waarschuwing voor iedereen: mensen proberen uit hun tent te lokken zodat ze een ban krijgen is reactief met mijn persoonlijkheid. Probeer dus maar niet.
Oud 13-11-2007, 06:32
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Haha.

Waarschuwing voor iedereen: mensen proberen uit hun tent te lokken zodat ze een ban krijgen is reactief met mijn persoonlijkheid. Probeer dus maar niet.
Nu begin ik te twijfelen of ik de 23e wel met jou wil afspreken
Ik weet niet welke (chemische) reacties er nog meer plaatsvinden rondom jouw persoonlijkheid, maar deze variant klinkt iig best wel eng
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 10:24
Nona
Nona is offline
Ontopic posten nu graag.
Oud 14-11-2007, 20:34
Maija
Maija is offline
Ik heb dyslexie, dat is bij mij in groep 3 al vastgesteld. Ik loop mijn hele leven al bijlessen af. En nog steeds zie ik de woorden niet. Hoe vaak ik hier op het forum niet al een rotte opmerking naar mijn hoofd heb gekregen als ik een woord verkeerd schreef.

Het niveau wat ik qua opleiding doe is veel te makkelijk voor me, ik vind alles te traag. Maar zodra ik opstellen moet schrijven etc. komt het er zo slecht uit dat ze me voor een MBO'er aanzien.

Denk je nou echt dat het leuk is, iedereen vindt dat je net doet alsof. Maar het is niet, ik kan ook niet beschrijven wat ik gewoon fout doe. Het is dat ik zinnen niet kan volgen als ik het zelf schrijf. ik lees eroverheen.

Ik vind het heel erg dat sommige mensen zo praten over dyslexie, als ze hetzelf zouden hebben zouden ze wel anders piepen.
En extra tijd en vergrotingen van toetsen helpen vrij weinig. Maar zo laat de school tenminste zien dat ze er wat aandoen.
Oud 14-11-2007, 20:38
Maija
Maija is offline
Citaat:
intellect verloren? haha wat grappig.
anyways bij mijn weten presteren dyslecten beter op een lager niveau, en hetzelfde geldt voor een werkveld met simpeler werk.
en zoals ik eerder al gezegd heb, ik ben eigenlijk voorstander van hulp voor iedereen en met name lui die echt gemotiveerd zijn.
motivatie moet altijd gestimuleerd worden, is de dyslectist heel erg gemotiveerd, maar heeft moeite, dan moeten er zeker 'extra middelen' ingezet worden om de persoon in kwestie te helpen (maar het maakt niet uit wat voor beperking de persoon heeft, elk gemotiveerd iemand moet die extra middelen kunnen krijgen)

vergelijk het met honden, als ze luisteren geef je ze een snoepje.
je geeft toch niet ook steeds snoepjes aan vieze stinkende zwerfhonden?
misschien zijn die wel weggelopen of achtergelaten omdat ze autistisch zijn, of adhd hebben.

en wat is stilstand beste jongen?
wanneer zijn je hersenen in sluimerstand.. wat is niets doen?
mijn ervaring is (op de hoge school iig) dat mijn hersenen niet bepaald werden gestimuleerd om een hoger denkniveau te halen.
er was eerder sprake van een soort indoctrinatie om zo goed mogelijk aan te sluiten op het werkveld dat volgde op de studie.
k merkte weinig van intellectueel gewin.
Van dit verhaal klopt nauwelijks wat.

Dyslextische mensen hebben een groter technisch inzicht, dus je zou ze veel beter op hogere functies kunnen zetten in deze richting.
Verder weet ik dat deze mensen juist extra gemotiveerd zijn om goede punten te halen. Om te bewijzen dat je het wél goed kan.
Oud 14-11-2007, 22:00
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Ik heb dyslexie, dat is bij mij in groep 3 al vastgesteld. Ik loop mijn hele leven al bijlessen af. En nog steeds zie ik de woorden niet. Hoe vaak ik hier op het forum niet al een rotte opmerking naar mijn hoofd heb gekregen als ik een woord verkeerd schreef.

Het niveau wat ik qua opleiding doe is veel te makkelijk voor me, ik vind alles te traag. Maar zodra ik opstellen moet schrijven etc. komt het er zo slecht uit dat ze me voor een MBO'er aanzien.

Denk je nou echt dat het leuk is, iedereen vindt dat je net doet alsof. Maar het is niet, ik kan ook niet beschrijven wat ik gewoon fout doe. Het is dat ik zinnen niet kan volgen als ik het zelf schrijf. ik lees eroverheen.

Ik vind het heel erg dat sommige mensen zo praten over dyslexie, als ze hetzelf zouden hebben zouden ze wel anders piepen.
En extra tijd en vergrotingen van toetsen helpen vrij weinig. Maar zo laat de school tenminste zien dat ze er wat aandoen.
Elk mens is op bepaalde gebieden niet goed en mensen met dyslexie zijn dat op lettergebied.

Haha ik wilde net een voorbeeld aanhalen: "Als ik niet goed met gereedschap om kan gaan ben ik dan dystoolisch?" maar realiseerde me dat er ook al benamingen daarvoor zijn, zoals storingen in de fijne motoriek. Het wordt steeds erger.

Maar goed, als je slecht bent in [x] dan hoeft dat niet meteen een 'afwijking' te zijn. Maar tegenwoordig zijn benamingen in blijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 22:45
deoxyribose
deoxyribose is offline
Dus neurologische aandoeningen zijn geen 'afwijkingen'?

als jij gefrustreerd bent omdat een dyslexisch persoon zogenaamd door extra tijd op het tentamen betere cijfers haalt dan jij, dan moet jij beter je best doen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 18:42
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
als jij gefrustreerd bent omdat een dyslexisch persoon zogenaamd door extra tijd op het tentamen betere cijfers haalt dan jij, dan moet jij beter je best doen.
Niemand haalt/haalde betere cijfers dan ik. Een of ander dyslexiemeisje in mijn nichtjes klas had als enige een voldoende en de hele klas had te weinig tijd (als ik mijn nichtje en de rest van de klas moet geloven). Het was wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 21:35
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Van dit verhaal klopt nauwelijks wat.

Dyslextische mensen hebben een groter technisch inzicht, dus je zou ze veel beter op hogere functies kunnen zetten in deze richting.
Verder weet ik dat deze mensen juist extra gemotiveerd zijn om goede punten te halen. Om te bewijzen dat je het wél goed kan.
als je kunt bewijzen dat je in een hogere (technische) functie thuis hoort kom je er ook wel.. mits je je er goed voor in zet natuurlijk.

ik wist trouwens niet dat dyslecten bij definitie veel technisch inzicht hadden,
heb je daar een linkje of verwijzing voor?
en je kunt toch niet voor alle dyslecten spreken.. er bestaan ook arrogante en luie dyslecten..

offtopic: heet je trouwens ook Maija? klinkt spaans.
Oud 16-11-2007, 16:16
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
heet je trouwens ook Maija? klinkt spaans
Maija is oorspronkelijk Fins
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 19:21
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Citaat:

Mensen hebben heus wel begrip voor. Anders zou je nooit extra tijd krijgen voor toetsen krijgen. Maar wat is er nou mis met MBO. Eerst loop je te mopperen dat je allemaal rotte opmerkingen krijgt en vervolgens net doe alsof je zelf te goed bent voor het MBO. Sowieso ben jij niet de enige met dit probleem en wees blij dat ze het bij jou al vroeg ondekt hebben. Accepteer dat je moeite hebt met schrijven en lezen en richt je op de punten waar je wel goed in bent. Ookal is dit een lager niveau dan het gemiddelde. Als je ergens goed in bent, kom je er heus wel.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 14:29
Nona
Nona is offline
Citaat:
Niemand haalt/haalde betere cijfers dan ik. Een of ander dyslexiemeisje in mijn nichtjes klas had als enige een voldoende en de hele klas had te weinig tijd (als ik mijn nichtje en de rest van de klas moet geloven). Het was wiskunde.
Dan was die toets verkeerd opgezet. Niet de regeling voor mensen met dyslexie (al denk ik dat het kbij wiskunde niet erg nodig is, tenzij de toets bestaat uit vraagstukken met veel tekst).
Oud 19-11-2007, 12:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Maar goed, als je slecht bent in [x] dan hoeft dat niet meteen een 'afwijking' te zijn. Maar tegenwoordig zijn benamingen in blijkbaar.
'Vroeger' was iemand die moeite had met lezen gewoon 'dom', en dergelijke personen gaan natuurlijk nooit studeren. Tegenwoordig weten we dat dyslexie helemaal niet betekent dat iemand 'dom' is. Het betekent gewoon dat iemand problemen heeft met bijvoorbeeld geschreven tekst.

Voorbeelden van bekende dyslectici zijn Niels Bohr, Richard Branson en Albert Einstein. Niet de minste als het gaat om intelligentie.

Citaat:
Dan was die toets verkeerd opgezet. Niet de regeling voor mensen met dyslexie (al denk ik dat het kbij wiskunde niet erg nodig is, tenzij de toets bestaat uit vraagstukken met veel tekst).
Wat ik nog van zowel m'n studie als m'n middelbareschooltijd weet, is dat je vaak flinke 'verhalen' had waar je dan de cijfertjes uit moest weten te extraheren. Voor iemand die langzamer is met lezen, kan dat flink lastig zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 20:13
strontkind
strontkind is offline
helemaal waar wat je zegt over het te snel geven van stempels.
je ziet vaak dat mensen met leerproblemen dan maar zeggen "ik heb bijv. dyslectie" omdat ze ongeveer weten dat dat iets te maken zou kunnen hebben met moeilijker kunnen lezen.

maar je hebt ook de groep mensen met een officiele diagnose.
die hebben echt een "stoornis/afwijking" of hoe je dat correct formuleert
maar om ze daar nou op af te rekenen.

zou jij je auto wegdoen als er een deukje inzit, terwijl ie verder prima rijdt?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 20:19
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
zou jij je auto wegdoen als er een deukje inzit, terwijl ie verder prima rijdt?
Yup, maar dit kan je niet goed vergelijken denk ik.

Toen ik nog op school zat keek ik als ik in een nieuwe klas kwam altijd de klas in en dacht bij mezelf: "Not all of them are winners". Ik dacht niet "All of them are winners, but some of them just have [xx]".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten