Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor dit topic niet relevant verder. |
![]() |
||
Citaat:
Daarna moet de afweging gemaakt worden wat het beste is. Voor het rookverbod is dat een uitgemaakte zaak. Dat is heel basaal omdat sommige mensen anders helemaal geen toegang hebben tot vrij elementaire zaken, en het heeft grote voordelen. Dat terwijl het helemaal geen nadelen heeft. De horeca draait er hetzelfde of beter van, en de belangen van rokers worden niet benadeeld omdat ze buiten naar hartelust kunnen paffen. Artikel 6 van de grondwet is ook een beginselverplichting. In beginsel moet die vrijheid tot uiten bestaan. Maar als er zwaarwegende belangen zoals non-discriminatie in gevaar komen, houdt het op. Vandaar dus bijvoorbeeld de juridische nederlaag van de vrouwenhatende jurist Enait. Zijn wens tot discrimineren mag hij in principe uiten, maar niet bij een baan (die optioneel is) waar andere mensen benadeelt worden (zij hebben immers geen keus om als klant zijn discriminatie te ontlopen). Hetzelfde laken een pak voor gemeentelijke regeltjes. Schuttingen moeten maximaal 2 meter hoog zijn is de regel en het beginsel. Maar dan een ambtenaar met een meetlint langs de deuren sturen hoeft niet.
||
Citaat:
Ook geheel in de lijn met de rest van de wetgeving. Het is legaal om jezelf volkomen laveloos en zelfs dood te drinken. Het is drinken op de openbare weg, en het veroorzaken van overlast, wat verboden is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik mag best volkomen bezopen in mijn auto rondrijden op een gesloten parkeerterrein dat ik bezit, waar niemand mag komen. Als ik dat terrein openstel, en er komen andere mensen op, dan is het echter verboden.
||
Citaat:
http://www.paho.org/English/DD/PUB/10069_Smoker.pdf
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Zou het niet fantastisch zijn als alle energie en verbetenheid en vasthoudendheid in de strijd tegen overheidsbemoeienis eens op andere onderwerpen zou worden losgelaten, inplaats van iets aantoonbaar doms als roken?
Dan zou dat Electronisch PatientenDossier er niet doorgekomen zijn, dan zou er geen vingerafdrukkendatabank voor alle burgers aangelegd worden en ook het bewaren en zelfs maar het vergaren van telecomgegevens zou allang afgevoerd zijn als zijnde onhaalbaar wegens te weinig draagvlak in de samenleving. Wees eens strijdbaar op een punt wat er toe doet. Of laat jij je straks ook slaafs chippen? |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Westerse overheden worden steeds brutaler in het sturen van ons gedrag op gezondheidsgebied, een fenomeen dat door critici al health fascism wordt genoemd - gezondheidsfascisme. Het ondergeschikt maken van persoonlijke keuzes aan het collectief is immers een van de elementen van het fascisme. Het sterkst is de tendens tot gezondheidsdwang zichtbaar in de toenemende anti-rookmaatregelen. Sinds 1 januari van een paar jaar geleden is in Nederland - in strijd met de vrijheid van meningsuiting - vrijwel alle reclame voor tabaksproducten verboden (maar reclame tégen tabaksproducten niet). Roken wordt verboden in de trein, op het perron, in de stationshal, in kantines, op luchthavens, in de bus en in de taxi en ondernemers verliezen het recht zelf te bepalen of er in hun bedrijf wel of niet gerookt mag worden. De term 'passiv rauchen' is overigens uitgevonden door de nazi's, mogelijk door Joseph Goebbels zelf. Toch hoeft de gezondheidsideologie van de nazi’s hoeft ons geenszins te verbazen, evenmin als het feit dat de anti-rook- en anti-alcoholbewegingen reuze enthousiast waren toen Hitler aan de macht kwam. Het idee dat mensen eigendom zijn van de staat en dat de staat dus moet zorgen voor een goede gezondheid van zijn onderdanen, is immers bij uitstek een totalitair idee. De gezondheidsslogans van de nazi’s waren dan ook: “Uw lichaam is van de natie!”, “Uw lichaam is van de Führer!”, “U heeft een plicht om gezond te zijn!” en “Gezondheid is geen privé-zaak!”. De moderne gezondheidsideologie is gebaseerd op precies dezelfde ideeën, ook al zijn we daar niet zo eerlijk over als de nazi’s. Laatst gewijzigd op 09-08-2009 om 23:57. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Nou vind ik het persoonlijk helemaal prima als iemand kiest voor zijn eigen ondergang, dat is zijn recht, zolang hij anderen, mij met name, maar maar niet met zich meeneemt. Dat is het hele punt hier. Roken doe je dus lekker thuis, waar je king of your own castle bent, en niet in ruimtes waar anderen zich plegen op te houden, openbaar of prive-eigendom, dat maakt niks uit, die niks met jou te maken hebben, niet kiezen voor jouw gezelschap en ook niet voor jouw rook.
|
![]() |
|
![]() |
[QUOTE=T_ID;29533030]Rokers worden ook niet gedwongen om te roken. De keuze óf café óf paffen is een prima keuze. Een verslaving is geen recht, basaal vermaak en normaal kunnen verblijven in de openbare ruimte is dat wel.
Da's gelul, zo werkt de arbowetgeving niet. Men weet pas sinds de jaren '30 dat er dan alsnog druk op medewerkers wordt gezet. Dat soort machtsmiddelen zijn dus al lang onmogelijk gemaakt via de wet. [QUOTE] De arbowetgeving is nog zo'n voorbeeld van dwingende gezondheidsbemoeienis. Stel, de overheid overweegt werkgevers te verplichten om voor een speciale dure bureaustoel te zorgen voor al het kantoorpersoneel, om de kans op rugklachten te verkleinen. En stel dat die bureaustoel de werkgever tien euro extra per maand aan afschrijving kost vergeleken met een goedkope stoel. Nu zijn er twee mogelijkheden. Ofwel een potentiële werknemer zou zelf ook tien euro per maand overhebben voor die betere stoel. In dat geval zal hij bij de salarisonderhandelingen genoegen nemen met tien euro minder salaris per maand als de werkgever voor de dure stoel zorgt in plaats van de goedkope. Ofwel hij vind het extra gezondheidsvoordeel geen tien euro per maand waard. In dat geval zegt hij tegen de werkgever dat hij een gewone stoel goed genoeg vindt en zal hij tien euro extra per maand uit de salarisonderhandelingen kunnen slepen. (In werkelijkheid is vanwege de loonbelasting de afweging iets anders, maar dat maakt voor de kern van het argument niet uit.) Wat is het effect van de Arbowet in dit voorbeeld? Als de meeste werknemers liever een luxe bureaustoel hebben dan tien euro extra salaris per maand, dan hadden ze die zonder Arbowet ook gekregen. In dat geval is de Arbowet dus overbodig. Maar als de meeste werknemers liever tien euro extra salaris per maand hebben dan een luxe bureaustoel, dan dwingt de Arbowet werknemers als het ware om tegen hun wil tien euro per maand in te leveren voor een luxe bureaustoel. In dat geval is de Arbowet een vorm van gezondheidsdwingelandij, want de overheid maakt een afweging tussen kosten en baten op gezondheidsgebied in plaats van de werknemer zelf. Alle Arbowetgeving kan dus het best worden afgeschaft. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Het is nu juist een werknemersbescherming omdat als individu die geen machtspositie hebben. Citaat:
||
Citaat:
Dwang, wat is dwang? Nee, je wordt als stapper niet gedwongen, er staat niemand met een pistool klaar. Maar het is wel zo leuk om uit te kunnen gaan. En horecawerknemers vinden het waarschijnlijk ook reuze gezellig om in een cafe te werken, ook zonder dat er een mes op hun keel wordt gezet. En de gewone kantoormederwerker zou in theorie ook ergens anders kunnen gaan werken, maar er is wel zoiets als economische dwang. Zonder rookverbod kun je nergens terecht, want in ieder bedrijf werken wel een paar rokers. Het zijn er tegenwoordig nog maar een paar, ze zijn in de minderheid, maar ze willen nog steeds hun gang kunnen gaan en de boel voor anderen verpesten. Vergis je niet, als je niet rookt, is de rook van een enkel sigaretje echt al een overlast, en die lucht blijft nog een hele tijd hangen nadat de sigaret gedoofd is. Als je niet rookt, heb je een veel beter reukvermogen en een veel betere smaak en je luchtwegen zijn niet afgehard door taaier slijm zoals rokers dat hebben ontwikkeld. Dus heb je er echt last van, het is geen aanstelleritis. Weet je nog hoe vies die eerste sigaret eigenlijk was? Dat je ervan moest hoesten, een beetje misselijk en duizelig van werd en een vieze smaak in je mond kreeg en een branderig gevoel in je neus en keel? Nou, dat hebben niet rokers nou altijd van jouw rook, zelfs al merk je het zelf niet meer door de gewenning. Waarom wil je ze dat perse aandoen? Ik misgun niemand zijn nicotineshotje of zijn pauzemomentje. Ik gun het jullie van harte, het is jouw keuze, ook al ben ik het er niet mee eens, maar ik wil er zelf geen last van hebben. Doe het effe buiten of in het rookhol. Jij je nicotine, ik mijn frisse lucht. Is dat nou zoveel gevraagd? Helaas, zonder rookverbod zijn er altijd een paar rokers die het voor anderen niet overhebben om zich even terug te trekken en zo dus geen overlast te veroorzaken. Daarom was een rookverbod nodig, omdat :"Roken: we lossen het samen wel op" niet bleek te werken. Nota Bene: De term rookverbod klopt overigens niet. Het is maar een partieel rookverbod, gebonden aan bepaalde plaatsen. Buiten die plaatsen mag de tevreden roker nog steeds tevreden roken. Er zijn zelfs speciale rookplekken voor hem ingericht en buiten is ook nog steeds zo groot als morgen de hele dag. Niemand wordt gedwongen om te stoppen met roken. Het mag nog steeds, alleen onder de voorwaarde dat je anderen er niet mee lastigvalt. Is dat echt zo onredelijk? Laatst gewijzigd op 09-08-2009 om 13:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ikzelf ben niet-roker, en heb er op sommige plaatsen na waar de afzuiging erg ondermaats was (in de kroeg altijd), eigenlijk nooit veel last van ondervonden. Het is maar wat je zelf wil verstaan onder last. En zelfs had ik er last van, dan nog zou ik er niet over gaan klagen. Ik heb namelijk veel meer last van mensen die al agressief worden als ze 5 biertjes op hebben, of van honden op café of restaurant in sommige gevallen. Maar wie ben ik om daarover te klagen, het is immers mijn eigen keuze om ergens binnen te stappen of elders te gaan, dus dat onzinargument van de meeste anti/niet-rokers gaat niet op. Ook is het vooral nuttig om naar betere ventilatie te streven in drukke, onvoldoende geventileerde bars, cafés en disco's. Voor degenen die nu gaan piepen dat dergelijke afzuigsystemen niet bestaan : deze bestaan wel degelijk,maar in de praktijk door eigenaren van zalen niet te betalen en daarbij wordt de bekendheid van dergelijke systemen dusdanig gefrustreerd door een kleine groep anti-rokers fundamentalisten; een groep mensen die geen enkele oplossing van het probleem ook maar willen zien, omdat dat hun strijd tegen de roker frustreert. Willen we er samen uitkomen (en waarom zouden we dat niet willen?), dan moet er serieus werk worden gemaakt van het mogelijk maken deze systemen toe te passen. Geld mag daarbij het probleem niet zijn en feitelijk is het de roker die betaalt, middels de reeds aangehaalde exorbitant hoge accijnzen op tabak. En trouwens, denk jij nu echt dat de overheid ook maar enige interesse heeft in jouw of mijn gezondheid op dat vlak? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bedrijven zullen uit zichzelf wel proberen het zowel rokers als niet-rokers naar de zin te maken. Het is immers in hun eigen belang dat hun werknemers tevreden zijn. Als er een duidelijke behoefte is aan rookvrije werkplekken, zullen de meeste werkgevers daar zelf wel voor zorgen. Maar als een klein bedrijf bijvoorbeeld maar één werkruimte heeft, kan dat lastig zijn. Als de meeste werknemers graag willen kunnen roken, is het best mogelijk dat de werkgever roken toestaat. Maar dat is juist goed, want door alle afspraken en regels per bedrijf vrij te laten, is de kans het grootst dat bedrijven regels zullen instellen waar hun werknemers gemiddeld het meest tevreden over zijn. Het gemiddelde werknemergeluk zou er immers sterk onder lijden als roken op de werkplek verboden is terwijl vier van de vijf werknemers het verschrikkelijk vinden niet te mogen roken tijdens hun werk en de enige niet-roker het roken van anderen slechts in hele lichte mate vervelend vindt. Bovendien zijn er ook andere oplossingen, zoals goede ventilatie. |
![]() |
|||||
Citaat:
En zoals aangekondigd in de convenant destijds volgde er wetgeving toen de horeca er zelf niet in slaagde ruimtes voor de niet-roker aan te bieden. Horeca Nederland heeft het voor zover ze het er niet mee eens zijn over zichzelf afgeroepen. Ik geloof dat ze al sinds 2004 of 2003 wisten dat het op stapel stond. Citaat:
Dat werkt niet, en dat weet je best. Vandaar: een algeheel verbod. De roker wordt er niet door geraakt, en de volksgezondheid is gegarandeerd. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Met mijn grootouders ook niet trouwens, dat zijn allebei 90+ers en hebben nooit in een zweethal vertoefd. Maar ik wist wel dat hier zo'n reactie op zou komen. Misschien een idee voor een andere discussie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En omdat op de meeste werkvloeren roken niet is toegestaan is het een non-issue ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Met de fiets naar je werk gaan, trappen nemen ipv de lift, je huis zelf poetsen ipv de schoonmaakster enz.. voor de rest zie ik sport puur als plezier en ontspanning, waar het ook voor bedoeld is. Maar dit is offtopic, als je hierover verder wil debatteren open maar gerust een nieuw topic. Laatst gewijzigd op 10-08-2009 om 20:28. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie Kitten | 92 | 01-07-2009 13:50 | |
Rookverbod - The Sequel hhendrikxx | 133 | 01-12-2008 20:07 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 23-10-2008 19:57 | |
Levenslang gratis verzekering voor orgaandonor ijscoman | 87 | 21-11-2007 12:37 | |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Vlaams Belang populairste partij van Vlaanderen Bluesman | 58 | 23-12-2004 01:29 |