|
|
Bekijk resultaten poll: Rook jij? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
35 | 22.88% |
Nee |
92 | 60.13% |
Gelegenheidsroker |
16 | 10.46% |
Gestopt |
10 | 6.54% |
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja, het is generaliserend omdat jij de hele tijd iedereen in een hokje probeert te duwen qua verslaving maar het maar niet tot je schijnt door te dringen dat het weten van wat wetenschappelijk definities niet direct betekent dat je weet hoe de vork in de steel zit. Nicotineverslaving is maar één kant van het verhaal. |
![]() |
|
Roken heeft geen enkel voordeel of pluspunt of wat dan ook. Dus mensen die bereid zijn hun geld en gezondheid op te geven aan zo'n bezigheid zijn per definitie achterlijk bezig. Die kunnen dus nooit een discussie van mij winnen door net te doen alsof roken ze 'plezier' geeft ofzoiets, want dat is gewoon simpelweg niet zo. De enige reden dat men denkt dat roken plezier geeft is omdat rokers zich zonder nicotine niet fijn kunnen voelen. En hoe meer mensen zoals jij zeggen dat ze het lekkerder vinden, hoe meer je je als de typische roker gaat gedragen die gewoon niet willen toegeven dat ze niets meer zijn dan een verslaafde. Die voor zichzelf de illusie hebben dat het écht lekker is, dat het inhaleren zo fijn is, zo fijn om iets in je handen te hebben, het zo 'gezellig' is te kletsen met een sigaretje erbij
![]() Je weet toch wel dat roken een verslaving is? Dat er zoveel lekkere dingen zijn, maar dat roken echt móet op sommige momenten. Blijf jij nou maar gewoon tot je (vroege) dood denken dat het werkelijk wat toevoegt aan je leven
|
En je kunt wel doen alsof ik zo alwetend en bijdehand ben, maar ondertussen ben ik degene die geen honderden euro's per jaar aan sigaretten uitgeeft en gewoon gezond blijf.
Denk jij dat jij met die sigaretten erbij een fijner leven hebt dan ik? Nee... Want ik voel me altijd fijn zonder sigaretten, plus het feit dat ik ook nog eens niet stink en veel geld overhoud.
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Weet je hulk? Jij hebt helemaal gelijk. Deze discussie is niet te winnen. Roken is slecht.
De rest zijn meningen. En als jij op grond van wat wetenschappelijke blabla meent te kunnen stellen dat Reverend of ik roken niet lekker vinden, ondanks het feit dat dat een subjectief gegeven is, waar verder geen feitelijkheden over te spuien zijn, so be it. Ga lekker genieten van je gelijk, dan ga ik nog lekkerder genieten van een peuk. Whatever jij daar ook van denkt, meent of vindt. Enneh, iemand die zo oeverloos kan zeuren over andermans genot, heeft volgens mij meer problemen dan iemand die op zijn tijd even een lekker sigaretje opsteekt, maar dat geheel terzijde.... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het geeft je inderdaad een lekker gevoel. Maar dat gevoel wordt als lekker ervaren omdat het de nare ontwenningsverschijnselen wegneemt. Het is dus eerder zo dat je je op de momenten dat je niet rookt níet lekker voelt, dan dat je je extra lekker voelt op de momenten dat je wel rookt. En de mate van 'lekker voelen' is te meten door middel van de dopaminewaardes. Lekker voelen is niet subjectief, dat is gewoon te meten. En ik ben niet oeverloos aan t zeuren. Ik probeer je min of meer van een aantal nare pijnlijke ziektes te redden. ![]() My bet is dat je 'opeens' van de verslaving genezen bent na je diagnose longkanker of je eerste hartinfarct.
||
Weet je Hulk, je kan ook gewoon een keer je muil houden. Je bent ontzettend arrogant, je luistert naar niemand en je moet constant gelijk hebben. Wat moeten je vrienden het zwaar hebben met je.
"Ik vind chocola echt lekker' "Nee, dat vind je niet" Dat klinkt toch ook debiel? Alsof jij dat kunt bepalen. Over smaak valt niet te twisten blabla. Citaat:
"Ik ben niet aan het zeuren, Ik probeer gewoon iedereen de liefde van Jezus te laten voelen!" Echt, flikker toch op man.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En ik ben ook arrogant wat dit betreft. Nicotine is simpelweg ingeburgerd, maar het blijft een verslaving net als bij heroďne. Denk jij dat heroinejunks heroine gebruiken omdat het zo lekker is? Het is ook lekker, maar in de eerste plaats gebruiken ze het alleen om de ontwenningsverschijnselen weg te nemen. En nicotine brengt het dopaminepeil slechts terug naar een normaal niveau wat niet-rokers altijd al hebben! Als iemand dus zegt nicotine lekker te vinden houden ze zichzelf voor de gek. Het klopt gewoon niet. En het is niet iets wat ik denk, maar wat gewoon haarfijn onderzocht is. En ik moet ook gelijk hebben inderdaad. Voor mij voelt dit echt als... Hoe ga ik een stel idioten duidelijk maken dat de aarde niet plat maar rond is. Hun gehersenspoelde hersentjes willen niet in de wetenschap geloven, dus dan houdt op... Als iemand tegen mij zegt dat ze het lekker vinden de rook van verbrande planten in te ademen verklaar ik ze voor gek. Mensen die roken hebben er vaak véél moeite voor gaan doen voor hun lichaam eindelijk dat gif accepteert zonder duizelig te worden, misselijk en hoesten. Maarja rokers willen dat niet horen, die houden zichzelf voor dat ze het ei van Columbus hebben gevonden met hun lekkere pleziertje ![]()
|
![]() |
Tja Hulk, zo kan je van alles zeggen dat je het lekker vindt omdat je verlangt naar'n paar chemische stofjes. Echt plezier bestaat dus in jouw ogen helemaal niet, veronderstel ik.
Je vindt suikers en vetten dus helemaal niet lekker, nee je eet ze zo graag omdat je lichaam instinctief naar suikers en vetten verlangt. Oh en mensen worden niet verliefd enzo hoor, ze verlangen gewoon naar die endorfines (of welke stoffen bij verliefdheid 'n rol spelen) die vrijkomen wanneer je verliefd bent. Zo kan je alle vormen van emotie en genot wel afkraken tot iets onpersoonlijks natuurlijk... Hmmm ik begrijp je standpunt heus wel maar er zit in mijn ogen veel meer achter dan dat. Je kan jouw antwoord op alles geven omdat een mens nu eenmaal gestuurd wordt door elektrische en chemische signaaltjes. Natuurlijk kan je die emoties dan omzetten naar een drang naar een bepaald chemisch stofje. Oh en ik begrijp wel dat het voor velen nogal arrogant over komt ![]() Jij sport trouwens helemaal niet graag. Je verlangt gewoon naar al die chemische stoffen die je hersenen produceren wanneer je sport! En ook wanneer je het fysieke resultaat van je droogtrainen in de spiegel aanschouwt. Oh en zeg nu niet dat je sport leuk vindt hoor, dat is helemaal niet waar! Je vindt het niet leuk, je verlangt gewoon naar die chemische stofjes! Begrijp je't nu wat beter? ![]() Ik heb vroeger zelf gerookt en na'n tijdje van de eene op de andere dag gestopt. Nooit echt last gehad van de nicotineverslaving (as in, ontwenningsverschijnselen) maar ik vond het wel vervelend op momenten dat'k niets te doen had. Zoals wanneer je 20 minuten op'n trein moet wachten ofzo. Ik ben iemand die helemaal niet graag wacht als er niets te doen is. Voor mij was rollen en roken een ideaal tijdsverdrijf waar je toch al 10 minuutjes mee kwijt bent. Dat miste ik in het begin wel hard maar dat gemis heb ik opgelost door altijd 'n tijdschrift, tekenschriftje of mp3 ofzo mee te nemen. Voor de rest heb ik niet echt problemen gehad met't stoppen op zich... Ik rook wel nog één keer om de 6 maand een sigaret gewoon omdat ik het wel leuk vind (this one's for you, hulk! ![]() Deze methode zal heus niet voor iedereen efficiënt zijn. De meeste hervallen rokers die ik ken, zijn uiteraard ook begonnen met "maar één onschuldig sigaretje" maarja... elke mens is anders, i guess ![]() Ik heb ook permanent tabak in m'n rugzak steken en die rugzak sleur ik zowat altijd mee. Beetje vreemd misschien maar ik vind het net een heel goed hulpmiddel. Ik weet dat ik altijd kan roken maar toch doe ik het niet. Mensen die stoppen met roken of gestopt zijn, vinden het altijd heel erg vreemd als ik hen dit vertel. Dan denken ze al snel dat dit het stoppen net moeilijker maakt maar voor mij is dat echt niet zo. Het niet angstvallig vermijden van tabak heeft juist een gunstig effect op mij... Anyway, ik ben heel erg blij met de huidige stand van zaken ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Verliefdheid is ook een soort van verslaving. Er komen grote dosissen serotonine vrij, en liefdesverdriet is als ware een soort afkicken, want je moet het opeens doen zonder diegene. (Tip bij liefdesverdriet: cold turkey afkicken werkt het best) Citaat:
![]() En die dure sigaren... Ik heb een poosje in een bar gewerkt en daar moesten de mensen tegen een uurtje of 4 ook altijd de grootste en duurste sigaar hebben, maar die vond je aan het eind van de nacht altijd nog niet eens half opgerookt op de grond ![]()
|
![]() |
Mja... ik heb vroeger even veel gerookt als de gemiddelde roker en ik ben ook (zoals waarschijnlijk de gemiddelde roker) eerst begonnen met enkel te roken als'k ging feesten en dan nog heel weinig te roken enzo.
Dat is in mijn ogen het grootste gevaar van te roken. Je hoort het elke beginnende roker wel zeggen: "Oh maar ik ga nooit echt veel roken hoor, ik rook gewoon als ik uitga een sigaretje". Dat heb ik al vaak uit de mond van 13jarige mannetjes horen komen ![]() Ik ken de gevaren dus wel van heel het "één sigaret worden er later meer" principe. Ik ben zo zelf ook begonnen en ik wijs beginnende rokers er ook vaak op dat het niet bij één sigaretje blijft. Dat is ook gewoon zo... Elke roker die ik ken is zo begonnen en er zijn maar héél weinig mensen die niet de overschakeling maken van één sigaret naar meerdere per dag. En toch werkt mijn manier van stoppen heel erg goed voor mij ![]() ![]() Toen ik enkele weken gestopt was met roken begon ik pas echt te merken wat voor'n invloed roken op je longen (en dus sportprestatie heeft). Ik dacht dat ik normaal ademde enzo maar dan besef je opeens dat je als roker echt niet normaal ademt. Het leek wel alsof m'n longen opeens drie keer zo groot geworden waren ofzo ![]() Echt een heel erg aangenaam gevoel en ik wil het graag zo houden! Hmm als ik dit herlees, klinkt het echt als'n soort goedkope reclame ofzo mzar voor mij was het echt'n heel erg aangenaam gevoel eens ik gestopt was. Ik kan elke roker aanraden om te proberen af te bouwen en dan uiteindelijk te stoppen. Begin veel te sporten enzo en probeer tijdens die typische rookmomenten iets anders te vinden dat je graag doet. Voor de meeste mensen is de nicotineverslaving niet echt'n onoverkomelijk probleem maar wél de gezelligheid van het roken, de bezigheidstherapie, iets in de hand hebben, etc. Op zich allemaal dingen die je makkelijk op'n andere manier kan oplossen maar er is wilskracht voor nodig ![]() Ach ja, uiteindelijk kies je zelf wat je met je leven doet. Ik heb geen problemen met rokers zolang zij ook geen problemen hebben met mij. Er zijn altijd van die idioten die met een gigantische tandpastasmile mij het verwijt willen maken dat ik soms nog wel eens durf te roken. Maarja... dat zijn meestal de mensen die na twee dagen gestopt te zijn, reutelend van de pijn richting de krantenwinkel kruipen om sigaretten te kopen of die keer op keer zeggen dat ze volgende week gaan stoppen ![]() Ik gun het ze, maar uit je frustraties dan niet tegen mij aub ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
in ieder geval tot je ze zelf kan kopen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik denk dat zowat alles wat je leuk/lekker vindt op één of andere manier wel verslavend kan zijn... zoals ik toch ook al min of meer in m'n reply gezegd had? Mijn suikerverslaving valt trouwens nog wel redelijk goed mee, denk'k ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Mijn buurmeisje is ooit helemaal gestopt met suiker en kreeg toen wel last van ontwenningsverschijnselen. Ze begon er helemaal van te shaken enzo. Nu krijgt ze zelfs buikpijn als ze wel suiker eet, maar het is best lastig aangezien er in bijna alles wel suiker zit.
|
Suikers zijn niets meer dan snel opneembare koolhydraten... Ben wel benieuwd naar een verklaring waarom ze begon te trillen als ze dat niet binnenkreeg. Het enige direct merkbare effect van suiker is namelijk een insulinepiek.
Waarschijnlijk is het gewoon een diabetespatiente, en dan heeft het niks met 'suikerverslaving' te maken, dus zijn ontwenningsverschijnselen ook de verkeerde term. En als je gewoon gezond eet krijg je vrijwel geen suikers binnen (op fruit na), het is echt makkelijk die te mijden.
||
Citaat:
Maar ik heb heel weinig moeite door de supermarkt te lopen en al mijn eten zonder toegevoegde suikers te halen dus ik snap de zin van je opmerking ook niet helemaal. Als je die troep koopt kies je daar toch zelf voor.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn dichtbundel Dingaantouwtje | 20 | 22-08-2009 19:26 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Drugs & Alcohol |
Stellling: Horeca rookvrij in 2009? team rookverbod | 90 | 28-12-2005 15:02 |