Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2011, 18:56
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat valt onder tekstverklaring, niet onder spelling en/of grammatica.
Geen poep, de Cock!
Advertentie
Oud 19-06-2011, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Geen poep, de Cock!
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Echt waar? op de middelbare school?
Ja dat is nog steeds zo hoor. Op die overhoringen iedere maand na dan.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Bizar. Nederlands begint toch bij spelling. Wij hadden bijvoorbeeld een groen boekje met moeilijke spellingen en d/t-gebeuren. Daar moesten wij huiswerk in maken en elke maand volgde een overhoring.
Dat is dan toch beter geregeld. Nu moeten ze nog op de middelbare school leren hoe je een regering maakt en dan komt alles goed!
Oud 19-06-2011, 18:58
Verwijderd

haha
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Geen poep, de Cock!
Ik snap 'm niet
Verwijderd
Ja. Al moet ik eerlijk zeggen dat het een beetje ver in mijn geheugen ligt. Die middelbare school is al 13 jaar geleden. De middelbare school waar ik het laatst op zat, vergelijkbaar met havo/vwo, nam het ook niet zo nauw. Daarvoor deed ik gym, maar op een andere school, maar ik ben vrij zeker dat het voor gym en vwo hetzelfde was. (Grieks-Latijn en Moderne-Talen/Wiskunde/Wetenschappen)
Oud 19-06-2011, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is nog steeds zo hoor. Op die overhoringen iedere maand na dan.
Mmm bij jou misschien! We kregen eigenlijk alleen maar tekstverklaringen etc.
Verwijderd
Bij mij op school was Nederlands tot en met de 2e vooral spelling&grammatica, daarna vooral tekstverklaren en, nouja, andere dingen. Behalve als je dyslectisch was of thuis geen Nederlands sprak, dan kreeg je naast de gewone lessen ook nog twee uur per week spelling&grammatica.
Pierrot
Pierrot is offline
Zeg, dat moet toch 'De Cock' zijn?
Oud 19-06-2011, 19:00
Uice
Uice is offline
Citaat:
Een punt aftrekken ter plekke is nogal simpel gedaan.
Dat zeg je nu, maar de meeste middelbareschoolleraren zijn er helemaal niet toe in staat een toets op Nederlands te beoordelen. Ik schreef in ieder geval beter Nederlands dan de meeste van mijn leraren op de middelbare school (en dan de meeste van mijn huidige docenten op de universiteit).

Citaat:
Doorgeven dat iemand d/t fouten heeft en hoeveel en dat weer berekenen op Nederlands, vraagt een heleboel meer werk. En bij mijn weten verzuchtten de leraren toen al dat ze in het werk omkwamen, dat zal nu niet veel beter zijn.
Ja, maar in dit geval hoeft er natuurlijk minder ander werk gedaan te worden bij Nederlands; een paar dictees kunnen geschrapt worden.

Citaat:
Overigens. Beter lesgeven is een punt, maar zoals ik zei, bij mij werd het jaarlijks herhaald. Moet je dan andere leerstof schrappen om het verdorie in die kopjes gestampt te krijgen? Elke maand herhalingsles? Of wat versta jij onder beter lesgeven?
Je herhaalt die regels las het nodig is. Gênant, maar niets aan te doen. Of je geeft leerlingen die veel fouten maken gewoon extra huiswerk. Een gedurende het hele schooljaar ONZETAAL.NL op het bord hebben staan.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Zeg, dat moet toch 'De Cock' zijn?
Is dat zo? Waarom?
Verwijderd
Citaat:
Dat is dan toch beter geregeld. Nu moeten ze nog op de middelbare school leren hoe je een regering maakt en dan komt alles goed!
Ja dat zou een oplossing zijn voor ons... Maar ja, wij delen de schoolbanken ook niet met Walen, dus veel overleg leer je daar dan ook niet .
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Mmm bij jou misschien! We kregen eigenlijk alleen maar tekstverklaringen etc.
Tekstverklaringen hebben wij ook . En die spelling en/of grammatica toetsen zijn echt wel op veel meer scholen.
Oud 19-06-2011, 19:01
Verwijderd
Bij ons is Nederlands voor de ene helft samenvattingen schrijven en voor de andere helft literatuurgeschiedenis enzo. Het is niet zo'n boeiend vak, terwijl er toch zoveel manieren bestaan waarop het zo leuk zou worden!
Oud 19-06-2011, 19:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
Is dat zo? Waarom?
Omdat de voornaam er niet bij staat.
Oud 19-06-2011, 19:03
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Kut, ik wilde nog boodschapjes doen, maar het is zondag
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg je nu, maar de meeste middelbareschoolleraren zijn er helemaal niet toe in staat een toets op Nederlands te beoordelen. Ik schreef in ieder geval beter Nederlands dan de meeste van mijn leraren op de middelbare school (en dan de meeste van mijn huidige docenten op de universiteit).
Wij kregen laatst op een proefwerk de vraag 'Wat zou aristoteles mening zijn geweest over het achter halen van de waarhijd in deze geval?'.
Verwijderd
Citaat:

Ja, maar in dit geval hoeft er natuurlijk minder ander werk gedaan te worden bij Nederlands; een paar dictees kunnen geschrapt worden.

Je herhaalt die regels las het nodig is. Gênant, maar niets aan te doen. Of je geeft leerlingen die veel fouten maken gewoon extra huiswerk. Een gedurende het hele schooljaar ONZETAAL.NL op het bord hebben staan.
Ik ben altijd een betwetertje geweest qua taal, maar ik heb nog nooit een leraar op de middelbare kunnen betrappen op een spelfout. waarschijnlijk toch een verschil met Nederland en België. Leraren waarschuwden ons zelfs op voorhand dat dt-fouten aftrek zouden opleveren.

Regels herhalen, maar wat met de leerlingen die het al prima kunnen, moeten die tot vervelens toe herhalingen krijgen? Of kunnen die ander werk in tussentijd doen?
Pierrot
Pierrot is offline
Citaat:
Is dat zo? Waarom?
Citaat:
Zonder voorafgaande voornaam of voorletter wordt het (eerste) tussenvoegsel met een hoofdletter geschreven: de heer Van der Meulen; De vergadering werd door Van der Meulen genotuleerd.
Oud 19-06-2011, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Wij kregen laatst op een proefwerk de vraag 'Wat zou aristoteles mening zijn geweest over het achter halen van de waarhijd in deze geval?'.
Dat meen je

Ik zou stiekem gaan huilen. Of nee, niet stiekem, openlijk. En het verbeteren natuurlijk.
Oud 19-06-2011, 19:05
Verwijderd
Theodoor kijkt de finale van het WK league of legends en daar koop ik dan morgen een huis mee.
Oud 19-06-2011, 19:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Oh ok. Dat wist ik niet. (ja, deze uitspraak mag je uitprinten en inlijsten)
Oud 19-06-2011, 19:06
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Theodoor kijkt de finale van het WK league of legends
Ik heb ook van dat soort filmpjes gekeken.
Verwijderd
Citaat:
Bij ons is Nederlands voor de ene helft samenvattingen schrijven en voor de andere helft literatuurgeschiedenis enzo. Het is niet zo'n boeiend vak, terwijl er toch zoveel manieren bestaan waarop het zo leuk zou worden!
Ohja, samenvatten, dat hadden we ook. En formele brieven schrijven.
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik ben altijd een betwetertje geweest qua taal, maar ik heb nog nooit een leraar op de middelbare kunnen betrappen op een spelfout. waarschijnlijk toch een verschil met Nederland en België.
Misschien. Bij ons heerst met name de Engelse ziekte. "René's café's", "lange afstandloper" en dat soort dingen.

Citaat:
Regels herhalen, maar wat met de leerlingen die het al prima kunnen, moeten die tot vervelens toe herhalingen krijgen? Of kunnen die ander werk in tussentijd doen?
Ja. Montessori-onderwijs is wat dat betreft het beste.
Oud 19-06-2011, 19:07
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Dat wist ik ook niet Pierrot!
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook van dat soort filmpjes gekeken.
het wordt ook echt verslagen door twee mannen achter microfoons, alsof het een sportwedstrijd is
Pierrot
Pierrot is offline
Citaat:
Oh my.
Oud 19-06-2011, 19:08
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
het wordt ook echt verslagen door twee mannen achter microfoons, alsof het een sportwedstrijd is
Dat is het toch ook? Wat is er geen sportwedstrijd aan?
Noedelhap
Noedelhap is offline
Die smiley was ik al heel lang kwijt
Verwijderd
Jon Anderson was wel een lange afstandsloper.
Verwijderd
Citaat:
Ja. Montessori-onderwijs is wat dat betreft het beste.
Ja op? Herhalingen krijgen of andere dingen doen? Montessori is bij ons niet bekend namelijk. Nu kan ik wel googlen, maar ik denk dat het sneller is als jij het verduidelijkt
Oud 19-06-2011, 19:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Jon Anderson was wel een lange afstandsloper.
En een langeliedjeszanger.

Oud 19-06-2011, 19:10
Verwijderd
Citaat:
En een langeliedjeszanger.
Dat weet ik niet, gaat dat over dezelfde Jon Anderson? Ik bedoel de 1.88 meter lange winnaar van de Boston Marathon in 1973
Oud 19-06-2011, 19:11
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ja op? Herhalingen krijgen of andere dingen doen? Montessori is bij ons niet bekend namelijk. Nu kan ik wel googlen, maar ik denk dat het sneller is als jij het verduidelijkt
Andere dingen doen. Op een Montessorischool mag je doorgaans een paar uur per dag zelf bedenken naar welk vak je gaat. Een leraar kan, als hij dat nodig acht, ook met je afspreken dat je dan naar zijn vak komt. Zo kan iedereen dus extra les nemen in de vakken waarin hij het slechtst is.
Oud 19-06-2011, 19:11
snoopy
snoopy is offline
Oooooh ja! Trip down memory lane... Keuzewerktijd! <3
Oud 19-06-2011, 19:12
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat weet ik niet, gaat dat over dezelfde Jon Anderson? Ik bedoel de 1.88 meter lange winnaar van de Boston Marathon in 1973
Nee, maar Close to the Edge werd wel slechts één jaar eerder opgenomen!
Oud 19-06-2011, 19:13
Verwijderd
Oh, zoiets had ik enigszins op de lagere school. Toen leerde ik medeleerlingen met computers omgaan ipv de les te volgen .

Het lijkt een ideale oplossing, maar is iedereen vrij om te kiezen, of wordt er ook iets opgelegd? Want ik kan me voorstellen dat als ik slecht ben in fysica, dat ik dat ook niet graag doe en ook niet naar de extra lessen ga. Tenzij de leraar ziet dat het slecht gaat en me verplicht?
Oud 19-06-2011, 19:14
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Oud 19-06-2011, 19:15
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb op een montessori bassischool gezeten, dan mag je in principe gewoon de hele dag weten met welk vak je baan de slag gaat, zo lang je maar wel continu bezig bent en de leraar is er dan alleen voor als je vragen hebt, en om in de gaten te houden dat je je aandacht wel een beetje eerlijk verdeelt over alle vakken.
Een voordeel is dat je als dom kindje zo veel uitleg krijgt als je maar nodig hebt, en dat je als slim kindje geen taakjes die je al kunt eindeloos moet herhalen. Doordat op een montessori basisschool ook verschillende jaren bij elkaar in de klas zitten, kunnen de oudere en slimmere kindjes ook de anderen helpen, wat weer goed is voor hun motivatie en hun sociale ontwikkeling.
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het lijkt een ideale oplossing, maar is iedereen vrij om te kiezen, of wordt er ook iets opgelegd? Want ik kan me voorstellen dat als ik slecht ben in fysica, dat ik dat ook niet graag doe en ook niet naar de extra lessen ga. Tenzij de leraar ziet dat het slecht gaat en me verplicht?
In principe ben je vrij om te kiezen. Als het dan slecht gaat kunnen leraren je verplichten naar hun vak te komen.
Verwijderd
Citaat:
Nee, maar Close to the Edge werd wel slechts één jaar eerder opgenomen!
Het was een goede tijd voor mensen die Jon Anderson heetten
Oud 19-06-2011, 19:16
snoopy
snoopy is offline
Ik heb óók op een montessori basisschool gezeten, wat bij mij vooral inhield dat ik de hele dag zat te lezen
Pierrot
Pierrot is offline
Eén tegen Honderd begint zo. Joepie.
Verwijderd
Citaat:
In principe ben je vrij om te kiezen. Als het dan slecht gaat kunnen leraren je verplichten naar hun vak te komen.
Maar dan zullen er toch nadelen aan zijn, want op zich lijkt me dit een ideaal schoolsysteem?
Oud 19-06-2011, 19:17
Schrödinger
Schrödinger is offline
Oud 19-06-2011, 19:17
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Maar dan zullen er toch nadelen aan zijn, want op zich lijkt me dit een ideaal schoolsysteem?
Mja, het nadeel is dat pubers bijna nooit kunnen plannen. En je krijgt ook werk in 'blokken', dwz 6 weken in de onderbouw en 10 weken in de bovenbouw. En je mag dus zelf weten welke stof je wanneer doet. Maar het komt erop neer dat veel mensen de eerste 2/3/4 weken niks doen en het dan heeeel druk hebben.
Oud 19-06-2011, 19:18
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat lijkt mij ook.

Nu is het in de praktijk wel vaak zo dat leerlingen onverantwoordelijk omgaan met de vrijheid die ze krijgen, maar dat is een kwestie van strenger aanpakken.

Regels voor berichten