Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2011, 15:17
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
volgens mij hadden wij geen spreekvaardigheid :/
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Advertentie
Oud 25-10-2011, 15:18
Verwijderd
Ik heb ooit in een vaag verleden een 10 gehaald voor een wiskunde werkstuk met dank aan mijn toenmalige vriendje dat een wonder was in wiskunde

Ik twijfel of ik eigenlijk snel naar de supermarkt zal racen om veeeeel chocola te kopen. Ik wil chocola. NU. Heel veel
Oud 25-10-2011, 15:18
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik ging pas m'n zusje helpen met het vertalen van een Nederlandse tekst naar Engels. En ik moest aardig wat woorden opzoeken, terwijl het geen bijster moeilijke tekst was. Viel me nogal tegen van mezelf.
Is niet erg hoor, Stef, zelfs mensen die al jaren Engels studeren moeten er nog woordenboeken bijpakken.
Het is echt trickier dan je zou denken, maar wel interessant, vind ik. Als je echt een tekst wilt vertalen moet je ook ineens denken aan context en culturele invloeden enzo.
Zo zijn er woorden die bijv. typisch Brits zijn en die moet je dan zien te vertalen door het juiste gevoel over te brengen, omdat er geen Nederlands woord voor is.
Je moet echt meer letten op watvoor beeld je zin creečrt dan dat je woorden letterlijk kan vertalen.


Citaat:
Maar ik mag nog steeds graag pronken met het feit dat ik zowel in de 4e als in de 5e een 10 had voor spreekvaardigheid.
In de 4e had ik een 10, omdat ik 10 minuten vol lulde over Monty Python. (In de 5e deed ik geen moeite om nog op te komen dagen...)
En het bizarre is dat de docent die me toen die 10 gaf nu ook Engels studeert in Leiden en dat ik vorig jaar een vak met hem had. :'D
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Is niet erg hoor, Stef, zelfs mensen die al jaren Engels studeren moeten er nog woordenboeken bijpakken.
Het is echt trickier dan je zou denken, maar wel interessant, vind ik. Als je echt een tekst wilt vertalen moet je ook ineens denken aan context en culturele invloeden enzo.
Zo zijn er woorden die bijv. typisch Brits zijn en die moet je dan zien te vertalen door het juiste gevoel over te brengen, omdat er geen Nederlands woord voor is.
Je moet echt meer letten op watvoor beeld je zin creečrt dan dat je woorden letterlijk kan vertalen.
Mja. Plus dat er een hoop woorden en dingen instonden die je niet dagelijks gebruikt. Dit was de tekst:

Het marktplein wordt gezien als het oudste deel van de stad. In de 12e eeuw was dit al een onverharde kern met bebouwing en enkele uitlopers van straten. Toen zij halverwege de 13e eeuw stadsrechten kreeg, groeide Bergen op Zoom uit tot een volwaardige stad. In loop van de eeuwen breidde de stad uit en in de 14e eeuw kreeg ze een ommuring.
Oud 25-10-2011, 15:21
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja, dat is idd geen makkelijke. Zou ik ook niet uit m'n hoofd kunnen hoor.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 15:21
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
ik vind het Nederlands sowieso vrij beperkt. Vooral bijvoeglijk naamwoorden. Ik heb heel veel artiesten bio's moeten vertalen van EN naar NL; dingen zoals "thundering drums" en "blistering guitar-riffs" en "soaring vocals" etc. zijn altijd dolle pret
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 25-10-2011, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Wow, dat is erg goed
dank je
Oud 25-10-2011, 15:22
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Mja. Plus dat er een hoop woorden en dingen instonden die je niet dagelijks gebruikt. Dit was de tekst:

Het marktplein wordt gezien als het oudste deel van de stad. In de 12e eeuw was dit al een onverharde kern met bebouwing en enkele uitlopers van straten. Toen zij halverwege de 13e eeuw stadsrechten kreeg, groeide Bergen op Zoom uit tot een volwaardige stad. In loop van de eeuwen breidde de stad uit en in de 14e eeuw kreeg ze een ommuring.
ik weet zo alleen 'onverhard' niet
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 25-10-2011, 15:22
Verwijderd
Citaat:
dank je
Dat mag toch wel gezegd worden
Oud 25-10-2011, 15:23
Verwijderd
Citaat:
ik weet zo alleen 'onverhard' niet
Hoe zou jij ommuring vertalen?
Oud 25-10-2011, 15:24
Verwijderd
Dit heb ik er trouwens van gemaakt, voor de geinteresseerden. Staan misschien nog wel fouten in

The marketplace is considered to be the oldest part of the city. In the 12th century this was already an unpaved centre with buildings en some sprigs (?) of streets.When Bergen op Zoom received cityrights halfway through the 13th century, it grew out to be a full-fledged city.In the course of centuries the city expanded, and in the 14th century it got walls around it. Despite the fact that more squares where added to the city, the marketplace kept being the central part of the city, also because of the precense of the St. Gertrudiskerk and the former cityhall.
Oud 25-10-2011, 15:24
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
ik weet zo alleen 'onverhard' niet
Unsurfaced, volgens mijn bronnen.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 15:28
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Btw, voor de mensen die ooit vertaalvragen hebben, deze website is erg handig.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 15:28
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Dit heb ik er trouwens van gemaakt, voor de geinteresseerden. Staan misschien nog wel fouten in

The marketplace is considered to be the oldest part of the city. In the 12th century this was already an unpaved centre with buildings en some sprigs (?) of streets.When Bergen op Zoom received cityrights halfway through the 13th century, it grew out to be a full-fledged city.In the course of centuries the city expanded, and in the 14th century it got walls around it. Despite the fact that more squares where added to the city, the marketplace kept being the central part of the city, also because of the precense of the St. Gertrudiskerk and the former cityhall.
even snel: Ik zou town square gebruiken ipv marketplace..marketplace is volgens mij meer een 'markt' en niet perse de lokatie. Sprigs is denk ik een bloementerm.. misschien iets met 'branched out streets' ? Stadsmuur is een city wall (en een vorm van 'fortification'. laatste zin ', also' weghalen
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 25-10-2011, 15:30
Verwijderd
Chocola wint !
Oud 25-10-2011, 15:30
Verwijderd
Oke. Naja, het is al een tijdje geleden hoor, ze heeft het inmiddels al ingeleverd denk ik. Dat sprigs wist ik echt niet inderdaad. Maarja, was ook mijn opdracht niet, dus ach.
Oud 25-10-2011, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Vertalen is moeilijk Gebruik je 'karakters' of 'tekens' voor 'characters', en dat soort twijfelgevalletjes.
Ik zou tekens doen, want karakters is iets anders in het NL
Oud 25-10-2011, 15:37
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik zou tekens doen, want karakters is iets anders in het NL
Volgens wiki:
Een letter of karakter is een teken om in de geschreven taal één of soms meer klanken uit de gesproken taal weer te geven.
Dat kan dan toch wel.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Volgens wiki:
Een letter of karakter is een teken om in de geschreven taal één of soms meer klanken uit de gesproken taal weer te geven.
Dat kan dan toch wel.
Mjah, maar dan wordt karakter vooral gebruikt voor Japans en Chinees toch?
Oud 25-10-2011, 15:57
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Hehehe, hoi!

Helaas weet ik uit ervaring dat goed zijn in Engels niet betekent dat je ook meteen goed bent in correct vertalen. Maar gelukkig heb ik een vertaalminor gedaan, dus ik ga mijn hersentjes es even kraken.

edit: Noedel, Karakters is beter, denk ik, aangezien dat refereert aan letters en leestekens, en 'tekens' alleen symbolen betekent, dus dat kunnen ook wiskundige tekens zijn, ofzo.
Oke, thanks! Ik had wel tekens.

Uw wachtwoord moet langer zijn dan 6 tekens.
Uw wachtwoord moet langer zijn dan 6 karakters.

De eerste klinkt namelijk wel iets natuurlijker.

En het klopt wel dat het behoorlijk pittig is Het zijn gelukkig wel snippets, dus niet hele volzinnen, dat scheelt.
Maar het zijn dan ook echt vaktermen die je in normaal Nederlands niet zo gauw tegenkomt...
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.

Laatst gewijzigd op 25-10-2011 om 16:04.
Oud 25-10-2011, 15:59
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Oke, komt er weer eentje: "lifetime earnings". Voor in een tabel.

Ik kom niet verder dan "Totale opbrengst", dat is het meest geschikt.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Oud 25-10-2011, 16:01
Verwijderd
Ik heb mezelf maar even getrakteerd op wat nieuwe kleding nu heb ik o.a weer een pyjamabroek die wel past, ipv tot op m'n onderbenen afgezakt is als ik wakker word
Oud 25-10-2011, 16:01
Verwijderd
En een nieuw vestje, een warme trui en een spijkerrokje <3
Oud 25-10-2011, 16:14
Verwijderd
Klinkt goed sann
Oud 25-10-2011, 16:15
Verwijderd
Ik heb een nieuw hoofdkussen
Oud 25-10-2011, 16:19
Verwijderd
Ik kwam er achter dat het nog wel degelijk verschil maakt wat voor hoofdkussen je hebt . Ik had altijd dezelfde, maar die heb ik natuurlijk meegenomen naar Leiden. Als ik nu thuis slaap, dan heb ik een ander kussen, en dat ligt echt kut . Ik moet er helemaal aan wennen het duurt altijd best wel lang voordat ik dan in slaap val
Oud 25-10-2011, 16:21
Verwijderd
Alleen nog steeds geen nieuwe laarzen Als ik dinsdag m'n tentamen gehad heb ga ik net zo lang shoppen tot ik ze gevonden heb
Oud 25-10-2011, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Ik kwam er achter dat het nog wel degelijk verschil maakt wat voor hoofdkussen je hebt . Ik had altijd dezelfde, maar die heb ik natuurlijk meegenomen naar Leiden. Als ik nu thuis slaap, dan heb ik een ander kussen, en dat ligt echt kut . Ik moet er helemaal aan wennen het duurt altijd best wel lang voordat ik dan in slaap val
Ja joh, een fatsoenlijk kussen, matras en dekbed is echt een wereld van verschil.

Zelf heb ik nu al jaren (vormbehoudende) traagschuimkussens. Goddelijk!
Oud 25-10-2011, 16:25
Verwijderd
Donzen kussen ftw Net als donzen dekbed
Oud 25-10-2011, 16:29
Verwijderd
Neh, die gaan helemaal verleppen na een poosje.. dat je in zo'n muffe, slappe kuil ontwaakt
Oud 25-10-2011, 16:29
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik kwam er achter dat het nog wel degelijk verschil maakt wat voor hoofdkussen je hebt . Ik had altijd dezelfde, maar die heb ik natuurlijk meegenomen naar Leiden. Als ik nu thuis slaap, dan heb ik een ander kussen, en dat ligt echt kut . Ik moet er helemaal aan wennen het duurt altijd best wel lang voordat ik dan in slaap val
Ik heb thuis goedkopie kussen van IKEA, maar die zijn zacht en fluffy en liggen superlekker en bij m'n ouders liggen er 2 duurdere donskussens op elkaar, maar die dingen zijn helemaal geplet en voelen echt keihard.
Het matras daar is ook net een houten plank, terwijl ik thuis een superdik 4-seizoenen matras heb met veren erin, dus ik ben altijd kapot als ik bij de parentals ben geweest.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 16:30
Verwijderd
Ik heb sinds een tijdje ook een nieuwe matras en eerst had ik wel wat last van mijn rug maar dat is nu nooit meer Toen werd voor mij het verschil pas duidelijk ;x
Oud 25-10-2011, 16:31
Verwijderd
Ik heb ook goedkope dingen van de ikea, ik vind dat heel chill liggen als ik dan zo'n duurder iets tegen kom vind ik het gewoon niet lekker liggen !
Oud 25-10-2011, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Neh, die gaan helemaal verleppen na een poosje.. dat je in zo'n muffe, slappe kuil ontwaakt
Dan koop je nieuwe. Ik wil nooit meer anders <3
Oud 25-10-2011, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Dan koop je nieuwe. Ik wil nooit meer anders <3
Neh, traagschuimrubber is de boemlauwe shit, yo. Jwt!
Oud 25-10-2011, 16:36
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
M'n ouders hebben pas releaxte bedden. 2 losse bedden naast elkaar, maar van die dingen die je kan verstellen. Net als van die ziekenhuisbedden.
Ik sliep er wel eens in als ze op vakantie waren ofzo en dan wou ik een boekje lezen en dan *bzzzzz* hoofdeind omhoog. Het slaapt ook wel lekker als je met je hoofd net iets hoger ligt. Als ik ooit geld heb neem ik ook zo'n ding.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Neh, traagschuimrubber is de boemlauwe shit, yo. Jwt!
NONONONONONONONONONONONONONOOOO

Nieuw op eisenlijstje toekomstig vriendje:
- moet bereid zijn de rest van zijn leven tussen dons te slapen.
Oud 25-10-2011, 16:37
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Bij mij prikten er steeds veer-pennetjes in m'n hoofd, bij die donskussens.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 25-10-2011, 16:38
Verwijderd
Het enige nadeel is dat je ze niet hard tegen de muur kan slaan.
Oud 25-10-2011, 16:38
Verwijderd
Citaat:
NONONONONONONONONONONONONONOOOO

Nieuw op eisenlijstje toekomstig vriendje:
- moet bereid zijn de rest van zijn leven tussen dons te slapen.
Oud 25-10-2011, 16:38
Verwijderd
Of dat kan wel, maar dat geeft nogal een teringzooi
Oud 25-10-2011, 16:38
Verwijderd
Het is geen grapje
Oud 25-10-2011, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Bij mij prikten er steeds veer-pennetjes in m'n hoofd, bij die donskussens.
Ach dat valt best wel heel erg mee
Oud 25-10-2011, 16:39
Verwijderd
Citaat:
M'n ouders hebben pas releaxte bedden. 2 losse bedden naast elkaar, maar van die dingen die je kan verstellen. Net als van die ziekenhuisbedden.
Ik sliep er wel eens in als ze op vakantie waren ofzo en dan wou ik een boekje lezen en dan *bzzzzz* hoofdeind omhoog. Het slaapt ook wel lekker als je met je hoofd net iets hoger ligt. Als ik ooit geld heb neem ik ook zo'n ding.
Ha, dat heb ik ook! Pip zit daar trouwens steeds over te bitchen omdat ze die "kier" tussen de matrassen zo kut vindt
Oud 25-10-2011, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Het is geen grapje
Wat staat er verder dan op je lijstje?
Oud 25-10-2011, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Ha, dat heb ik ook! Pip zit daar trouwens steeds over te bitchen omdat ze die "kier" tussen de matrassen zo kut vindt
Ik zou dat ook heel kut vinden Ik kruip altijd lekker tegen iemand aan en dan lig je in zo'n kier

Mijn ouders hebben het ook. Ik beschouw het als het bewijs dat ze geen seks hebben
Oud 25-10-2011, 16:40
Verwijderd
Citaat:
NONONONONONONONONONONONONONOOOO

Nieuw op eisenlijstje toekomstig vriendje:
- moet bereid zijn de rest van zijn leven tussen dons te slapen.
Je kunt toch twee verschillende kussens naast elkaar hebben liggen, koekenbakkert!

Citaat:
Bij mij prikten er steeds veer-pennetjes in m'n hoofd, bij die donskussens.
Yeah, dat is inderdaad kut aan die tyfusveertjes.
Oud 25-10-2011, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zou dat ook heel kut vinden Ik kruip altijd lekker tegen iemand aan en dan lig je in zo'n kier

Mijn ouders hebben het ook. Ik beschouw het als het bewijs dat ze geen seks hebben
Mijn ouders hebben dat ook ja.
Oud 25-10-2011, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Wat staat er verder dan op je lijstje?
Sexy, altijd geil en dol op afwassen En moet 't niet erg vinden als z'n chick meer verdient dan hij. En minimaal 50% van het huishouden doen.

Ongeveer. En nog een paar dingen, maar die weet ik even niet meer.
Oud 25-10-2011, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zou dat ook heel kut vinden Ik kruip altijd lekker tegen iemand aan en dan lig je in zo'n kier
Nou ik heb er geen moeite mee. Ik vind het altijd wel fijn als m'n been in die kier ligt eigenlijk.

Citaat:
Mijn ouders hebben het ook. Ik beschouw het als het bewijs dat ze geen seks hebben


Ouders hebben sowieso geen seks. Na jou zijn ze opgehouden met die fratsen!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.