Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2011, 15:43
Martiño
Martiño is offline
Oei! Buffytijd!
Oud 03-11-2011, 15:44
Carn
Carn is offline

Appels beter dan peren
Voedingsindustrie verheugd, taalkundigen maken bezwaar
Door Hugo Müller • donderdag 3 november 2011, 09:18

Appels zijn beter dan peren. Dat is de uitkomst van een grootschalig onderzoek van de Universiteit van Tilburg. Bioloog Gieser Wildeman spreekt van een ‘schitterende doorbraak in de comparatieve fruitstudie’.

Wildeman legt uit: “Hoewel appels en peren op het eerste gezicht zeer veel op elkaar lijken, zijn de verschillen zeer moeilijk te kwantificeren.” Vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie hebben enthousiast gereageerd. De primeur kent echter een keerzijde, zo waarschuwen taalkundigen: de uitdrukking ‘dat is appels met peren vergelijken’ zal moeten worden geschrapt uit het dagelijks taalgebruik.

Bert Bokhoven, onbezoldigd medewerker Spreekwoorden en Gezegden bij het Genootschap Onze Taal, noemt het onderzoek dan ook ‘ethisch betwistbaar’. “Een prachtige en nuttige uitdrukking gaat naar de haaien. Mensen staan nu met hun mond vol tanden als ze op een mooie manier willen zeggen dat een vergelijking tussen bepaalde zaken onmogelijk is.”

Bokhoven pleit voor snel ingrijpen om verdere schade te voorkomen. “Vanaf het eerste gebruik heeft een uitdrukking gemiddeld 87 jaar nodig om volledig ingeburgerd te raken. Als ik dan hoor dat ze er in Tokio bijna in geslaagd zijn om koffiedik doorzichtig te maken en dat Grolsch bezig is om de bierkaai overbodig te maken, houd ik mijn hart vast.”

Wildeman is niet van plan zijn onderzoek te staken. “We zijn nu bezig met het kweken van een appel die na rijping zo’n 6 kilometer van de boom valt. De enorme logistieke voordelen die dat oplevert, vinden wij belangrijker dan taalkundige probleempjes. En waar gehakt wordt, vallen spaanders. Althans, met de huidige hak- en spaandertechnologie.”
Oud 03-11-2011, 15:51
Martiño
Martiño is offline
Citaat:

Appels beter dan peren

Appels zijn beter dan peren. Dat is de uitkomst van een grootschalig onderzoek van de Universiteit van Tilburg. Bioloog Gieser Wildeman spreekt van een ‘schitterende doorbraak in de comparatieve fruitstudie’.

Wildeman legt uit: “Hoewel appels en peren op het eerste gezicht zeer veel op elkaar lijken, zijn de verschillen zeer moeilijk te kwantificeren.” Vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie hebben enthousiast gereageerd. De primeur kent echter een keerzijde, zo waarschuwen taalkundigen: de uitdrukking ‘dat is appels met peren vergelijken’ zal moeten worden geschrapt uit het dagelijks taalgebruik.

Bert Bokhoven, onbezoldigd medewerker Spreekwoorden en Gezegden bij het Genootschap Onze Taal, noemt het onderzoek dan ook ‘ethisch betwistbaar’. “Een prachtige en nuttige uitdrukking gaat naar de haaien. Mensen staan nu met hun mond vol tanden als ze op een mooie manier willen zeggen dat een vergelijking tussen bepaalde zaken onmogelijk is.”

Bokhoven pleit voor snel ingrijpen om verdere schade te voorkomen. “Vanaf het eerste gebruik heeft een uitdrukking gemiddeld 87 jaar nodig om volledig ingeburgerd te raken. Als ik dan hoor dat ze er in Tokio bijna in geslaagd zijn om koffiedik doorzichtig te maken en dat Grolsch bezig is om de bierkaai overbodig te maken, houd ik mijn hart vast.”

Wildeman is niet van plan zijn onderzoek te staken. “We zijn nu bezig met het kweken van een appel die na rijping zo’n 6 kilometer van de boom valt. De enorme logistieke voordelen die dat oplevert, vinden wij belangrijker dan taalkundige probleempjes. En waar gehakt wordt, vallen spaanders. Althans, met de huidige hak- en spaandertechnologie.”

Lilian Helder naamzoek
Oud 03-11-2011, 15:59
Verwijderd
Citaat:
maar wel heel erg bedankt voor je hulp!!! the lars!
Het verkeerde gebruik van smileys is hier echt de kers op de taart <3
Oud 03-11-2011, 16:01
Verwijderd
Hmm misschien moet ik kersentaart bakken volgende week.
Oud 03-11-2011, 16:02
Verwijderd
*gevatte twin peaks verwijzing maak*

hmm taart. ik verheug me al op het maken van Gnorkies Eerste Verjaardagstaart die moet episch worden. het ontwerp is al bijna af
Oud 03-11-2011, 16:03
Verwijderd
Zo, opdat iedereen dit plaatje kan zien:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg speen-bucky.jpg (4.0 KB, 54x gelezen)
Oud 03-11-2011, 16:05
Verwijderd
bah wat een enge speen
Oud 03-11-2011, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Zo, opdat iedereen dit plaatje kan zien:
Oud 03-11-2011, 16:08
Verwijderd

Wat voor taart ga je maken Gnork?
Oud 03-11-2011, 16:11
Verwijderd
That's fucking scary.
Oud 03-11-2011, 16:12
Verwijderd
Citaat:

Wat voor taart ga je maken Gnork?
De basis gewoon biscuit. De vulling weet ik nog niet zeker, daarvan wil ik volgende week een proeftaartje maken om te beoordelen of het lekker wordt. Ik denk aan gebakken appeltjes met stukjes walnoot en slagroom. Daar twee of drie lagen van. En dan wat kaneel door het biscuit zelf.
En bovenop de taart wil ik een openscheureffect, waar dan een (3d) Dikkie Dik uitkomt, die ik wil maken van cake. De hoofdkleur des taarts wordt zachtgeel, met lichtblauwe stippen. Ennn dan wil ik nog een vlaggetjesslinger maken (fondantvlaggetjes aan van die rode snoepveters) die ik kunstig over de taart en Dikkie Dik drapeer.

Oud 03-11-2011, 16:14
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:

Appels beter dan peren

Oud 03-11-2011, 16:15
Verwijderd
Zo, weer in de trein. En nu is mijn batterij leeg en kan ik niet soggen
Oud 03-11-2011, 16:16
Verwijderd
Citaat:
De basis gewoon biscuit. De vulling weet ik nog niet zeker, daarvan wil ik volgende week een proeftaartje maken om te beoordelen of het lekker wordt. Ik denk aan gebakken appeltjes met stukjes walnoot en slagroom. Daar twee of drie lagen van. En dan wat kaneel door het biscuit zelf.
En bovenop de taart wil ik een openscheureffect, waar dan een (3d) Dikkie Dik uitkomt, die ik wil maken van cake. De hoofdkleur des taarts wordt zachtgeel, met lichtblauwe stippen. Ennn dan wil ik nog een vlaggetjesslinger maken (fondantvlaggetjes aan van die rode snoepveters) die ik kunstig over de taart en Dikkie Dik drapeer.

Klinkt heel goed En kaneel door het biscuit is echt een goed idee Kaneel en appel <3.
Oud 03-11-2011, 16:16
Verwijderd
wut, wat doe ik hier eigenlijk nog. Ik ben al lang klaar met m'n werk en het is kwart over vijf. Doei!
Oud 03-11-2011, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Van Koens uc. Ik had een uc waarop ik deed of ik Koen was. Hij leek ook best wel veel, toch Koen? Even terugzoeken.

Edit: ohja, deze.
Oud 03-11-2011, 16:21
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:

Heb je daar een recept van, of heb je dit zelf verzonnen? Dat gaat wel een bazentaart worden.
Oud 03-11-2011, 16:30
Verwijderd
Voordat ik echt echt echt wegga wil ik jullie nog onze ontzettend coole lamp laten zien (waarbij Theodoor en een vriend gisteren zes uur bezig zijn geweest met ophangen waarvan ik drie uur heb meegeholpen).
www.twitpic.com/79z6bf
Oud 03-11-2011, 16:34
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Voordat ik echt echt echt wegga wil ik jullie nog onze ontzettend coole lamp laten zien (waarbij Theodoor en een vriend gisteren zes uur bezig zijn geweest met ophangen waarvan ik drie uur heb meegeholpen).
www.twitpic.com/79z6bf
Supergaaf
Oud 03-11-2011, 16:35
Verwijderd
Wauw! wat een fantastische lamp
Oud 03-11-2011, 16:48
Carn
Carn is offline
hehe
Oud 03-11-2011, 16:52
Verwijderd
Oud 03-11-2011, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Heb je daar een recept van, of heb je dit zelf verzonnen? Dat gaat wel een bazentaart worden.
Zelf verzonnen en het idee is leuk enzo, maar bij mij wil er vaak nogal wat schorten aan de uitvoering het ontbreekt me soms een beetje aan geduld/secuurheid en skills. dus dat wordt nog SPANNEND
Oud 03-11-2011, 17:03
Verwijderd
Niet tegen Carn, maar in 't algemeen: ik snap nooit waarom men zo dramatisch doet over de studieschuld. Ik heb nu 40k studieschuld, wat echt behoorlijk veel is, maar dat komt neer op gewoon de komende 20 jaar maandelijks 150,-. Dat is net iets meer dan wat ik nu excl. boeken aan collegegeld betaal, en nu leef ik van het voor studenten riante, voor werkende mensen schamele bedrag van 900,- per maand. Waarvan ik maandelijks ook nog 200,- op een spaarrekening stort. Dus zelfs als ik de komende twintig jaar alleen een supercrappy part-time baantje van 20 uur per week kan krijgen, dan nog kom ik er niet mee in de problemen. Watskeburt Proberen al die mensen hun studieschuld te combineren met een vijfkamerappartmenent in het centrum ofzo?
Oud 03-11-2011, 17:05
Martiño
Martiño is offline
In de VS zijn de studiekosten natuurlijk wel een stuk hoger dan hier in Nederland.
Oud 03-11-2011, 17:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik lig er ook niet echt wakker van. Maar goed, ik heb 5000 euro studieschuld.
Oud 03-11-2011, 17:11
Carn
Carn is offline
Citaat:
Niet tegen Carn, maar in 't algemeen: ik snap nooit waarom men zo dramatisch doet over de studieschuld. Ik heb nu 40k studieschuld, wat echt behoorlijk veel is, maar dat komt neer op gewoon de komende 20 jaar maandelijks 150,-. Dat is net iets meer dan wat ik nu excl. boeken aan collegegeld betaal, en nu leef ik van het voor studenten riante, voor werkende mensen schamele bedrag van 900,- per maand. Waarvan ik maandelijks ook nog 200,- op een spaarrekening stort. Dus zelfs als ik de komende twintig jaar alleen een supercrappy part-time baantje van 20 uur per week kan krijgen, dan nog kom ik er niet mee in de problemen. Watskeburt Proberen al die mensen hun studieschuld te combineren met een vijfkamerappartmenent in het centrum ofzo?
Oh, het is ook prima te doen hoor. Maar goed, als je geen studieschuld had dan had je in jouw scenario toch 1800 euro per jaar extra om leuke dingen mee te doen.
Oud 03-11-2011, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Oh, het is ook prima te doen hoor. Maar goed, als je geen studieschuld had dan had je in jouw scenario toch 1800 euro per jaar extra om leuke dingen mee te doen.
Ja, dat is waar. Maar nu kan ik me wel geheel storten op het leren, zodat ik straks een betere/leukere baan kan krijgen, en als dat vervolgens niet lukt dan lig ik er ook niet wakker van. Dus ach

Citaat:
In de VS zijn de studiekosten natuurlijk wel een stuk hoger dan hier in Nederland.
Oh, ja, ik bedoelde ook alleen in Nederland, eigenlijk.

Citaat:
Ik lig er ook niet echt wakker van. Maar goed, ik heb 5000 euro studieschuld.
En een studie waar je ook daadwerkelijk iets nuttigs mee kunt worden!
Oud 03-11-2011, 17:19
Chick Rock
Chick Rock is offline
Hallo!
Oud 03-11-2011, 17:22
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik word niet blij van mijn schuld van 35k hoor met het vooruitzicht op geen werk of, wanneer ik wel een baan zou vinden, een crappy salaris en een baan voor idd 20 uur. Oja en als er wèl banen zijn voor 40 uur, kan ik die niet aannemen, want ik kan geen 40 uur werken en en misschien moet ik maar eens op zoek naar een hete rijkaard
Oud 03-11-2011, 17:27
Verwijderd
Maar een crappy salaris en een baan van 20 uur boeien dus helemaal niks, want dan nog kun je je studieschuld heel makkelijk terugbetalen. Zelfs met een part-time baantje bij de plaatselijke supermarkt kan dat al. Ik ga overigens ook mooi geen 40 uur werken als ik ook makkelijk van minder kan leven. Rust en tijd > geld. Vandaar dus ook mijn verbazing over al die studieschuldzorgen, vooral bij mensen die wél graag fulltime aan de slag willen.
Oud 03-11-2011, 17:30
Verwijderd
ik snap niet hoe mijn grafieken opeens dalen inplaats stijgen, faal in wiskunde.
Oud 03-11-2011, 17:32
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Maar een crappy salaris en een baan van 20 uur boeien dus helemaal niks, want dan nog kun je je studieschuld heel makkelijk terugbetalen. Zelfs met een part-time baantje bij de plaatselijke supermarkt kan dat al. Ik ga overigens ook mooi geen 40 uur werken als ik ook makkelijk van minder kan leven. Rust en tijd > geld. Vandaar dus ook mijn verbazing over al die studieschuldzorgen, vooral bij mensen die wél graag fulltime aan de slag willen.
Maar het is toch afhankelijk van je salaris hoeveel je per maand betaalt? En hoelang moet je betalen voordat je schuld eventueel kan worden vrijgescholden? Iets van 15 jaar ofzo?
Oud 03-11-2011, 17:37
Verwijderd
Citaat:
ik snap niet hoe mijn grafieken opeens dalen inplaats stijgen, faal in wiskunde.
Dan is je richtingscoëfficiënt negatief.
Oud 03-11-2011, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Maar het is toch afhankelijk van je salaris hoeveel je per maand betaalt? En hoelang moet je betalen voordat je schuld eventueel kan worden vrijgescholden? Iets van 15 jaar ofzo?
Je mag er standaard 20 jaar over doen en voor zo ver ik weet wordt het totale bedrag gewoon evenredig verdeeld over die tijd. Dus als jij 35k aan studieschuld hebt dan betaal je straks (exclusief rente, maar die is laag dus /care) 35.000/20/12 = 145,- per maand, tenzij je er zelf voor kiest om meer te doen. Als je dat niet kan betalen dan gaan ze inderdaad kijken naar je salaris en dan betaal je naar draagkracht, en als je dan na 20 jaar nog steeds niet klaar bent met afbetalen dan wordt de rest kwijtgescholden. Maar ik snap nooit wie zo'n bedrag niet kan missen. Ja, of je moet dus heel duur wonen of alleenstaand zijn met allemaal kinderen.
Oud 03-11-2011, 17:46
Carn
Carn is offline
kinderen zijn luxeproblemen / 1st world problems!
Oud 03-11-2011, 17:52
Verwijderd
Helleu weer.
Oud 03-11-2011, 17:53
Verwijderd
Hoi Nico!
Oud 03-11-2011, 17:54
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Je mag er standaard 20 jaar over doen en voor zo ver ik weet wordt het totale bedrag gewoon evenredig verdeeld over die tijd. Dus als jij 35k aan studieschuld hebt dan betaal je straks (exclusief rente, maar die is laag dus /care) 35.000/20/12 = 145,- per maand, tenzij je er zelf voor kiest om meer te doen. Als je dat niet kan betalen dan gaan ze inderdaad kijken naar je salaris en dan betaal je naar draagkracht, en als je dan na 20 jaar nog steeds niet klaar bent met afbetalen dan wordt de rest kwijtgescholden. Maar ik snap nooit wie zo'n bedrag niet kan missen. Ja, of je moet dus heel duur wonen of alleenstaand zijn met allemaal kinderen.
Mmmja oke. Als dat klopt valt het inderdaad mee! Ik heb alleen nog steeds die stress in mijn hoofd over afbetaaldrama's enzo even omschakelen!
Oud 03-11-2011, 17:56
Chick Rock
Chick Rock is offline
Mmmmm ik heb een heel lekkere salade met tomaat, ei, boontjes, aardappel en tonijn <333
Oud 03-11-2011, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Mmmmm ik heb een heel lekkere salade met tomaat, ei, boontjes, aardappel en tonijn <333
nomnomnom
Oud 03-11-2011, 17:59
Verwijderd
<3 do want.

Tonijn
Oud 03-11-2011, 18:07
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Vergeet je de rente niet, trouwens? Denk wel dat je aan de 300,- p/m zit. Ik zit met 10.000,- studieschuld aan de 80,- p/m, lekker tegen de rente in aan het betalen.

Edit: Oh, spuit elf. Ik had trouwens begrepen dat ik er 35 jaar over mocht doen, maar dat is zeker veranderd?
Oud 03-11-2011, 18:07
Verwijderd
Over kinderen gesproken: ik zou nooit iemand daten uit Volendam, denk ik. Op puur biologische gronden. Teveel inteelt.

Laatst zag ik een documentaire over de Tasmaanse duivels, die lijden nu massaal aan een ziekte die neerkomt op besmettelijke kanker. Hij is overdraagbaar door kapotgebeten tumoren, en ze bijten ze zo vaak stuk omdat het gewelddadige beesten zijn die teveel vechten. Gewoonlijk zou dat geen probleem zijn, maar doordat ze (door de inteelt, vanwege een steeds kleiner wordende populatie) genetisch zo op elkaar lijken herkent hun immuunsysteem die kankercellen niet als iets van een ander dier, dus als er een kankercel in een wond terechtkomt dan mag hij daar van hun immuunsysteem gewoon aan hun eigen vlees gaan groeien. En dan gaan ze er uiteindelijk dood aan. Driekwart van de populatie is nu besmet.

Ik vraag me af hoe lang het duurt voor een dergelijke tragedie Volendam raakt.

En of we dat proces niet een beetje kunnen versnellen.
Oud 03-11-2011, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Daar gaat het dus niet enkel om. (even vooropgesteld dat ik er zelf totaal geen probleem mee heb, kan ik me wel indenken dat het vervelend kan zijn omdat) het leven van de meeste mensen wordt duurder na hun studententijd: meer huur, geen toeslagen meer, vervoerskosten die om hoog gaan, evt kinderen, (en wat jij noemt, dat is levensstijl, dat zijn nog weer andere zaken), dus dat je dan per maand ook meer kwijt bent is logisch. En als het nodig is betaal je inderdaad naar draagkracht, maar ga er maar niet vanuit dat dat een lieve berekening is. En die rente kan laag zijn in vergelijking met bijv. een lening bij een bank, maar rente is rente, je verliest erop. Dan is het nog eens zo dat een flinke schuld vervelend kan uitpakken om het moment dat je bijvoorbeeld een hypotheek wil en meer van dat soort grappen. Dat kan ook na die twintig jaar nog spelen trouwens, ik ken wel 'oudere' echtparen die nog steeds aan het betalen zijn, juist omdat die rente er nog weer zo'n hoop bij gooide.

Dat zou allemaal niet moeten uitmaken bij de vraag of je gaan studeren+lenen, ben ik met je eens, en hier in NL moeten we ook zeker niet zeuren want het is een prima systeem, maar zonder schuldenlast leven is iig op een paar vlakken makkelijker dan met.
Oud 03-11-2011, 18:10
Noedelhap
Noedelhap is offline
En dat crappy bijbaantje wil je ook niet heel lang. 40 uur p/w leuk werk > 20 uur p/w crap werk
Oud 03-11-2011, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Vergeet je de rente niet, trouwens? Denk wel dat je aan de 300,- p/m zit. Ik zit met 10.000,- studieschuld aan de 80,- p/m, lekker tegen de rente in aan het betalen.
Ja, jij bent sowieso een beetje genaaid qua rente, want die ligt normaal rond de 2%, wat geen punt is, maar net in jouw jaar was het opeens iets van 4,5. Dan tikt het wel gauw aan, inderdaad.
Oud 03-11-2011, 18:16
Verwijderd
Oh en roti is lekker, ohnomnomnom. <3
Oud 03-11-2011, 18:21
Verwijderd
Citaat:
En dat crappy bijbaantje wil je ook niet heel lang. 40 uur p/w leuk werk > 20 uur p/w crap werk
Ik zou het kutbaantje natuurlijk ook vooral nemen zodat ik lekker veel tijd heb om heel hard te werken aan een leukere carrière.

@ Quis: Mm, ik zou de komende vijf/tien jaar niet willen verhuizen en toeslagen krijg ik nu ook niet. Maar goed, ik was vergeten dat dat niet voor iedereen geldt, ja Vervoerskosten gaan ook sowieso omhoog, inderdaad, ik was ook vergeten dat je geen OV meer hebt en wellicht een auto nodig hebt om bij je werk te komen. Maar goed, ik ontken verder ook niet dat het zonder schuldenlast wat leuker en gemakkelijker leven is, het lijkt me alleen niet zo'n drama als ik altijd hoorde voor ik begon met studeren.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten