Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2012, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Because it clouds your judgement?
Waarom zou dat per definitie zo moeten zijn?

(En waarom moet dit ineens in het Engels?)
Advertentie
Oud 05-02-2012, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Omdat een wetenschapper een mindset moet hebben waarin hij kritisch is. Een gelovige is niet kritisch, of tenminste zeer selectief kritisch. En wanneer je niet kritisch bent op je eigen werk, en de wetenschappelijke methode niet toepast, kun je niet fatsoenlijk wetenschap bedrijven. Dit is natuurlijk ook de reden dat er tegenwoordig vrijwel geen gelovige wetenschappers meer zijn; wetenschappers hebben geleerd om kritisch te zijn, om te twijfelen en om te verifiëren en controleren.
En waarom zou een gelovige niet kritisch kunnen zijn op zijn eigen werk?
Oud 05-02-2012, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Ik ken hem een beetje maar dit is toch wel een van de weinige dingen waarvan ik weet dat hij niet trolt en waar ik zelf ook compleet achter sta. Misschien is het dan handiger dat je in logische bewoordingen uitlegt waarom het zo lachwekkend is.
Inlevingsvermogen omtrent de functies van religie voor mensen. De diskwalificatie van gelovige wetenschappers. Überhaupt geloof diametraal zetten van wetenschap.
Oud 05-02-2012, 22:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Omdat een gelovige ook niet kritisch is m.b.t. zijn eigen ideeën.
Oud 05-02-2012, 22:10
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Je blijft steeds dezelfde vraag herhalen in andere bewoordingen.
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou dat per definitie zo moeten zijn?

(En waarom moet dit ineens in het Engels?)
Omdat ik de correcte Nederlandse bewoording niet kon vinden.
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Religie is hetgeen dat gevaarlijk is, omdat religie tracht bepaalde dingen aan mensen op te dringen. Dogma's, regeltjes, wetten, etc. Dat moet je niet willen. En als je op religieuze partijen stemt ben je precies dát in de hand aan het werken. Mensen die dat blijven doen hebben blijkbaar geen idee dat er wel degelijk negatieve consequenties aan vastzitten. En als je dan blijft stemmen op partijen die bij jouw "religie" passen, dan kijk je niet verder dan je eigen voortuintje. .
Iedere partij wil bepaalde Dogma's regeltjes en wetten opdringen vanuit hun overtuiging. Wat doet het er toe dat die religieus is?

Ik stem over het algemeen GroenLinks, maar ik zou echt niet niet op het CU gaan stemmen puur omdat ze religieus zijn. Mij lijken de standpunten op zich veel belangrijker.
Verwijderd
Citaat:
Inlevingsvermogen omtrent de functies van religie voor mensen. De diskwalificatie van gelovige wetenschappers. Überhaupt geloof diametraal zetten van wetenschap.
Precies!
Oud 05-02-2012, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Dat is opzich een goed antwoord maar het doet niets af aan eerder gemaakte opmerkingen.
Oud 05-02-2012, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Je blijft steeds dezelfde vraag herhalen in andere bewoordingen.
Nee.
Oud 05-02-2012, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Dit vat het wel heel goed samen.
Verwijderd
Citaat:
Dit is onzin.
Verwijderd
Citaat:
Nee.
Jawel.
Verwijderd
Citaat:
Dit is onzin.
Als hij wel kritisch zou zijn zou hij niet gelovig zijn.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Blijkbaar niet!Dat is natuurlijk onzin. Je kan bijvoorbeeld prima minder kleren kopen. Met zoiets simpels red je al dierenlevens.
Minder kleren kopen zou juist ongunstig zijn voor de dieren. Die koop ik namelijk alleen als ik bij mijn moeder ben, en alleen in charity shops. Mensen hebben die kleren al gedragen, en ze gedoneerd aan die winkels, en al het geld dat ik daaraan uitgeef gaat naar zielige diertjes, zielige plantjes, of zielige mensjes.
Ik zou natuurlijk mijn familie en mijn vriend nooit meer kunnen zien, maar ik heb er de twee keer per jaar dat ik mijn moeder zie of de een keer per jaar dat ik mijn vader zie niet voor over.
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat is onzin.
Oud 05-02-2012, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Because it clouds your judgement?
Mensen zijn per definitie bevooroordeeld. Geloof is daarbij niet een storender factor dan culturele dingen, politieke voorkeur e.d. Een goede wetenschapper kan dat juist opzij zetten.

Citaat:
Eh? Wat maakt mij het nou uit dat iemand anders naar de kerk gaat?
Weet ik toch niet, daarom vroeg ik het.

Citaat:
Ik zeg niet dat iedereen die gelovig is dat niet doet.

Geloven is iets persoonlijks. Religie is hetgeen dat gevaarlijk is, omdat religie tracht bepaalde dingen aan mensen op te dringen. Dogma's, regeltjes, wetten, etc. Dat moet je niet willen. En als je op religieuze partijen stemt ben je precies dát in de hand aan het werken. Mensen die dat blijven doen hebben blijkbaar geen idee dat er wel degelijk negatieve consequenties aan vastzitten. En als je dan blijft stemmen op partijen die bij jouw "religie" passen, dan kijk je niet verder dan je eigen voortuintje.
Nee hoor, misschien staan die mensen wel achter die negatieve consequenties na er heel lang over nagedacht te hebben. Maar goed, ik kan moeilijk voor hun spreken.

En of religie gevaarlijk is... tsja, ik weet het niet. Ik denk dat het niet gevaarlijker is dan andere dogma's. De vraag is alleen of je als mens verstandig en vrijdenkend genoeg bent om vrij in je gedachten te blijven en zelfstandig na te blijven denken. Of je dat kan, hangt af van je karakter, niet van je geloof.
Verwijderd
Omdat het niet in overeenstemming is met de wetenschappelijke methode. Het is niet verdedigbaar en niet te controleren.
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Ik heb er nog nooit één ontmoet. Andersom komt wel vaak voor.

Bovendien vind ik dat vegetariërs volledig het recht hebben om zelfvoldaan en superieur te doen; het is nu eenmaal een betere keuze. Ik maak hem niet, omdat ik egoïstisch ben.
Ik één. Die wil inmiddels geen contact meer, omdat ik nog steeds vlees eet :').

Wel met je eens verder. Veel vleeseters willen gewoon niet nadenken.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat heeft de functie van religie voor mensen er mee te maken?

Dat er weinig gelovige wetenschappers zijn is toch geen nieuws of een opvallende uitspraak?
Oud 05-02-2012, 22:14
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dit is onzin.
Leg uit.
Oud 05-02-2012, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat is onzin.
Nee. 1+1=1 in de logica. Of je moet logica overboord willen gooien.
Oud 05-02-2012, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Omdat verstokte atheïsten als jij en Elmer niet geloven, maar gelovigen die lijn niet volgen, zijn ze niet kritisch? Misschien trekken ze gewoon wel hele andere conclusies als jullie?
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Als iemand zijn geloof als enige waarheid aanneemt is hij inderdaad niet kritisch. Maar hee, het heet geloven. Dat betekent dus dat je erin gelooft, niet dat je weet dat het zo is. Of zelfs maar denkt dat te weten.
Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Mja, volgensmij word je sowieso wel minder goed in het verteren ervan.

.
Nope onze darmen en maag zijn er voor gemaakt. Onze maagsappen gaan niet ineens anders worden en onze darmen ook niet.
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Iedere partij wil bepaalde Dogma's regeltjes en wetten opdringen vanuit hun overtuiging. Wat doet het er toe dat die religieus is?

Ik stem over het algemeen GroenLinks, maar ik zou echt niet niet op het CU gaan stemmen puur omdat ze religieus zijn. Mij lijken de standpunten op zich veel belangrijker.
Het probleem met religie is dat het van een "hogere macht" komt, zogenaamd. Dat is gevaarlijk. Heb jij ooit iemand homo's zien vervolgen vanuit het "atheïsme"? Heb jij ooit iemand vrouwen zien vervolgen vanuit het "atheïsme"?

Zodra iemand zegt: "Omdat God het zegt," dan is er geen enkel logisch argument tegenin te brengen omdat er geen hogere macht is dan God, snap je?

Als D66 een voorstel doet moeten ze dat onderbouwen en mensen overtuigen met argumenten die ergens op slaan. Zijn mensen het er niet mee eens, dan hebben ze pech. Zo wel, dan hebben ze geluk.

Als CU iets voorstelt en aan komt zetten met "christelijke waarden," dan valt daar in principe niets tegen in te brengen, want de bijbel, want god, want want, maar het is nog steeds nergens op gebaseerd.

Nu is het "gevaar" in Nederland misschien niet zo ontzettend groot, want als de CU opeens zou voorstellen om homo's te stenigen, zullen zelfs veel gelovigen het er niet mee eens zijn, maar dingen die "in naam van God" worden gedaan zijn gewoon zeer gevaarlijk.

De geschiedenis kent genoeg voorbeelden.
Oud 05-02-2012, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Omdat verstokte atheïsten als jij en Elmer niet geloven, maar gelovigen die lijn niet volgen, zijn ze niet kritisch? Misschien trekken ze gewoon wel hele andere conclusies als jullie?
Dan. De te gebruiken methode is toch vrij simpel gedefiniëerd?
Oud 05-02-2012, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Het probleem met religie is dat het van een "hogere macht" komt, zogenaamd. Dat is gevaarlijk. Heb jij ooit iemand homo's zien vervolgen vanuit het "atheïsme"? Heb jij ooit iemand vrouwen zien vervolgen vanuit het "atheïsme"?

Zodra iemand zegt: "Omdat God het zegt," dan is er geen enkel logisch argument tegenin te brengen omdat er geen hogere macht is dan God, snap je?

Als D66 een voorstel doet moeten ze dat onderbouwen en mensen overtuigen met argumenten die ergens op slaan. Zijn mensen het er niet mee eens, dan hebben ze pech. Zo wel, dan hebben ze geluk.

Als CU iets voorstelt en aan komt zetten met "christelijke waarden," dan valt daar in principe niets tegen in te brengen, want de bijbel, want god, want want, maar het is nog steeds nergens op gebaseerd.

Nu is het "gevaar" in Nederland misschien niet zo ontzettend groot, want als de CU opeens zou voorstellen om homo's te stenigen, zullen zelfs veel gelovigen het er niet mee eens zijn, maar dingen die "in naam van God" worden gedaan zijn gewoon zeer gevaarlijk.

Dit is een post die ik dus niet graag gezien had tenzij er n00bs in de discussie hadden gezeten.
Oud 05-02-2012, 22:19
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Als iemand zijn geloof als enige waarheid aanneemt is hij inderdaad niet kritisch. Maar hee, het heet geloven. Dat betekent dus dat je erin gelooft, niet dat je weet dat het zo is. Of zelfs maar denkt dat te weten.
Zulke semantische trucjes veranderen natuurlijk niets, waaróm geloven in een specifiek, onverifieerbaar iets X? Waarom niet in het tegenovergestelde van X? Of een net iets andere X? Wat is er mis met simpelweg alle onverifieerbare dingen afdoen als irrelevant? Wat is daar zo beangstigend aan?
Oud 05-02-2012, 22:20
Verwijderd
Citaat:

HAHAHAHAHAHAHA de CU noemen bij dit, de tering
Oud 05-02-2012, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Mensen doen nare dingen. Soms in naam van het geloof. Soms in naam van hun land. Soms gewoon voor geld. Soms omdat ze verliefd zijn. Soms zelfs zonder duidelijke reden. Dat iets uit naam van het geloof gebeurt, zegt niet dat iedereen met hetzelfde geloof achter zulke dingen staat.

Citaat:
Jawel, het argument 'dat zei God niet'. Je weet nooit wat God zei. Je gelooft het alleen.

Citaat:

Niemand hier heeft gezegd dat ze achter christelijke partijen staan.

Citaat:

Dingen die in naam van God worden gedaan zijn niet gevaarlijker dan dingen die om geld worden gedaan, of voor het moederland, of voor de koning.
Verwijderd
Citaat:
Nee. 1+1=1 in de logica. Of je moet logica overboord willen gooien.
Gelovige kritische wetenschappers bestaan niet?
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dit is een post die ik dus niet graag gezien had tenzij er n00bs in de discussie hadden gezeten.
Ik word heel erg blij van deze post. Ik ben in discussies altijd heel bang dat mensen me als noob zien.
Oud 05-02-2012, 22:23
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Minder kleren kopen zou juist ongunstig zijn voor de dieren. Die koop ik namelijk alleen als ik bij mijn moeder ben, en alleen in charity shops. Mensen hebben die kleren al gedragen, en ze gedoneerd aan die winkels, en al het geld dat ik daaraan uitgeef gaat naar zielige diertjes, zielige plantjes, of zielige mensjes.
Ik zou natuurlijk mijn familie en mijn vriend nooit meer kunnen zien, maar ik heb er de twee keer per jaar dat ik mijn moeder zie of de een keer per jaar dat ik mijn vader zie niet voor over.
Nu ben je gewoon keihard aan het liegen, want je haalt niet al je kleding tweedehands, en zelfs al zou je dat wel doen, zou het nog beter zijn om er minder van te kopen en direct geld te geven aan een goed doel (wellicht is de overheid dan nog het beste).
Vowel
Vowel is offline
Er werd gevraagd waarom relgieuze dogma's gevaarlijker zijn dan andere wetten/regels. Hoe moet ik dat dan beantwoorden?
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Correct.
Oud 05-02-2012, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Wat is kritisch?
Oud 05-02-2012, 22:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Nu ben je gewoon keihard aan het liegen, want je haalt niet al je kleding tweedehands, en zelfs al zou je dat wel doen, zou het nog beter zijn om er minder van te kopen en direct geld te geven aan een goed doel (wellicht is de overheid dan nog het beste).
Goed, mijn ondergoed haal ik niet tweedehands. En aangezien de overheid boeren subsidieert, die vee houden, is de overheid natuurlijk geen goed goed doel voor mij. Als ik mijn geld zo aan een goed doel geef, dan heb ik alsnog nieuwe kleding nodig, en als ik kleding koop voor dat geld dan hoeft dat daarnaast niet meer. Waarom zou het beter mijn geld aan de regering te geven?
Oud 05-02-2012, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Er werd gevraagd waarom relgieuze dogma's gevaarlijker zijn dan andere wetten/regels. Hoe moet ik dat dan beantwoorden?
in ieder geval niet de cu als voorbeeld te nemen muts
Citaat:
Wat is kritisch?
Definieer zelf maar, jij begon ermee
Oud 05-02-2012, 22:27
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:

De geschiedenis kent ook genoeg voorbeelden waar het helemaal verkeerd ging als er geen religie aan de orde kwam, ik vind dat niet zo'n sterk argument.

Het doet er voor mij niet zoveel toe of iemand homo's haat omdat hij christen is, of omdat zijn vriendengroep dat ook doet. Het gaat er om dat die dat doet.

Daarbij is de CU prima in staat zijn wetsvoorstellen te beargumenteren, geloof ik. Kan me niet heugen dat die zeiden, 'zo wil god dat nu eenmaal' .

Maar goed, dit is denk ik geen discussie waar iedereen het eens gaat worden .
Oud 05-02-2012, 22:28
mollerator
mollerator is offline
Deadlock, wat vind jij van wetenschappers die 50 jaar lang een bepaalde theorie proberen te bewijzen?
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik definieer als noodzakelijke voorwaarde voor kritisch zijn dus het a priori verwerpen van alle niet-verifieerbare hypothesen.
Verwijderd
Citaat:
Zulke semantische trucjes veranderen natuurlijk niets, waaróm geloven in een specifiek, onverifieerbaar iets X? Waarom niet in het tegenovergestelde van X? Of een net iets andere X? Wat is er mis met simpelweg alle onverifieerbare dingen afdoen als irrelevant? Wat is daar zo beangstigend aan?
Het is geen semantisch trucje, het is gewoon zo. Waarom? Omdat het fijn is, bijvoorbeeld. Maar ik weet best dat het kan zijn dat God niet bestaat. Het beangstigende is misschien dat je altijd alleen bent.

Maar dan nog: wat boeien de privé-oplossingen voor eenzaamheid van een onderzoeker als hij zijn werk goed doet? Maakt het uit als een wetenschapper probeert te stoppen met roken door erover te praten met zijn konijnen? Hoe is dat relevant?
Verwijderd
Citaat:
Definieer zelf maar, jij begon ermee
Je weet wat de wetenschappelijke methode is?

Geloof voldoet daar niet aan. Ergo....
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
in ieder geval niet de cu als voorbeeld te nemen muts
Pfft.
Verwijderd
Citaat:
Toegeven dat ze dat niet zijn?
Oud 05-02-2012, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Deadlock, wat vind jij van wetenschappers die 50 jaar lang een bepaalde theorie proberen te bewijzen?
Wat is de relevantie van deze vraag? Er zijn namelijk ook wetenschappers die al 2000 jaar bepaalde hypothesen proberen te bewijzen.
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het is geen semantisch trucje, het is gewoon zo. Waarom? Omdat het fijn is, bijvoorbeeld. Maar ik weet best dat het kan zijn dat God niet bestaat. Het beangstigende is misschien dat je altijd alleen bent.

Maar dan nog: wat boeien de privé-oplossingen voor eenzaamheid van een onderzoeker als hij zijn werk goed doet? Maakt het uit als een wetenschapper probeert te stoppen met roken door erover te praten met zijn konijnen? Hoe is dat relevant?
Het blijkt in de praktijk relevant te zijn omdat er vrijwel geen prominente gelovige wetenschappers (meer) zijn.
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Toegeven dat ze dat niet zijn?
Maar dat zijn ze wel.
Oud 05-02-2012, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Je weet wat de wetenschappelijke methode is?

Geloof voldoet daar niet aan. Ergo....
Je maakt de fout dat per definitie gelovigen de wetenschappelijke methode in hun onderzoeken afwijzen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten